Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 601231 kertaa)

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.294
    • Profiili
Varmaan näin jos ajelee jollain history tason autoilla.

Nykyiset sähköautot kyllä hoitaa tämänkin asian melko mallikkaasti  8)
Nyt menee kirjoittelu hitusen ylimielisyyden ja sähkön palvonnan puolelle. Älä huoli, kyllä kaikki siirtyy sähköön kun sen on välttämätöntä ja ajankohtaista, jos ei jokin muu tekniikka sitä korvaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Jep, Ile vaan täällä uhonnut pitkän aikaa miten vanha kolmen litran iso tölkki olisi jotain hienoa kippoihin verrattuna. Sähköisellä tarkalla voimanjaolla ei vaan noita perinteisiä ongelmia synny tässäkään 8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 771
    • Profiili
Jep, Ile vaan täällä uhonnut pitkän aikaa miten vanha kolmen litran iso tölkki olisi jotain hienoa kippoihin verrattuna. Sähköisellä tarkalla voimanjaolla ei vaan noita perinteisiä ongelmia synny tässäkään 8)
Ei sähköinen voimalinja tuo yhtään parempaa tai huonompaa pitoa talvirenkaisiin esim. jarruttaessa kuin millään muullakaan käyttövoimalla toimiva.

Sähköt kun ovat yleensä painavempia, niin renkaan kulutuskin voi olla suurempaa, voimakkaalla väännöllä saa esim. nastat todennäköisesti nopeasti rullalle.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Nyt menee kirjoittelu hitusen ylimielisyyden ja sähkön palvonnan puolelle. Älä huoli, kyllä kaikki siirtyy sähköön kun sen on välttämätöntä ja ajankohtaista, jos ei jokin muu tekniikka sitä korvaa.

Ai korvaava vetyauto jota on 30 vuotta öljyteollisuus tukenut koska yhtälö on mahdoton ja sen vitkuttelulla on poliitikot saatu hämilleen...

Norjassa just loppu viimeset vety jakeluasemat kun meni konkurssiin ja yks asema räjähti... vety on öljybisneksen hidastustuote kaikelle kehitykselle. Ei kukaan halua räjähtävää pommia omaan autotalliin jonka energiasuhde on noin kymmenkertainen negatiivisesti ja sitäkin joutuu tankkaamaan jossain jakeluasemalla 8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Ei sähköinen voimalinja tuo yhtään parempaa tai huonompaa pitoa talvirenkaisiin esim. jarruttaessa kuin millään muullakaan käyttövoimalla toimiva.

Sähköt kun ovat yleensä painavempia, niin renkaan kulutuskin voi olla suurempaa, voimakkaalla väännöllä saa esim. nastat todennäköisesti nopeasti rullalle.

Ei kai kukaan sähköautoilija joka nauttii hiljaisuudesta ajele nastoilla  ::)

Tuo voimansiirto kiihdyttäessä on vain erilaista ja hallittavaa, mutta totta että jarrutettaessa samat fysikaaliset lait pätee  ;D
« Viimeksi muokattu: 12.10.19 - klo:23:33 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.294
    • Profiili
Ai korvaava vetyauto jota on 30 vuotta öljyteollisuus tukenut koska yhtälö on mahdoton ja sen vitkuttelulla on poliitikot saatu hämilleen...

Norjassa just loppu viimeset vety jakeluasemat kun meni konkurssiin ja yks asema räjähti... vety on öljybisneksen hidastustuote kaikelle kehitykselle. Ei kukaan halua räjähtävää pommia omaan autotalliin jonka energiasuhde on noin kymmenkertainen negatiivisesti ja sitäkin joutuu tankkaamaan jossain jakeluasemalla 8)
En tarkoittanut vetyä enkä mitään muutakaan energiamuotoa. Tuo akku itellä vierastaa, kun se tuo kulkuneuvoon lisää painoa, enkä pidä isojen akkujen potentiaalista mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Muutama sata kiloa lisää auton massaan vaatii auton suunnittelussa huomioitavia seikkoja myös. Toki lähestulkoon kaikki jo suunnittelupöydällä olevat autot suunnitellaan sähköistämisen pohjalta. Rengaskuluja tuo sähköistäminen lisää väistämättä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Normi golffi painaa noin 1500 kg ja egolffi 1600 kg.

Id3 todennäköisesti vähemmän. Mikähän näissä on ongelma verrattuna noihin 2500-3000 kg painavin maastureihin joita löytyy kaikilta merkeiltä  ::)

Noi palokuormat on taas niin essonbaaria ettei tässä viitsi kommentoida...on meinaan samat asiat käyty aiemmin läpi eriketjussa.
« Viimeksi muokattu: 12.10.19 - klo:23:52 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.294
    • Profiili
Niin ei se mielikuvaani muuta raskaasta autosta tai akkupatteriston potentiaalista. Toiset saa olla tottakai toista mieltä, muttei toisen mielipide ole essobaari. Normi hb golf on n. 1300kg hujakoilla painoltaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Nyt menee kirjoittelu hitusen ylimielisyyden ja sähkön palvonnan puolelle. Älä huoli, kyllä kaikki siirtyy sähköön kun sen on välttämätöntä ja ajankohtaista, jos ei jokin muu tekniikka sitä korvaa.

Jos et tarkoittanut korvaavana tekniikkana vetyä kuten sanoit niin mitä tarkoitit ?
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Niin ei se mielikuvaani muuta raskaasta autosta tai akkupatteriston potentiaalista. Toiset saa olla tottakai toista mieltä, muttei toisen mielipide ole essobaari. Normi hb golf on n. 1300kg hujakoilla painoltaan.

Jep siis vertasin oampainoa jota autoista puhuttaessa yleensä käytetään ja sinne mahtuu mukaan 75 kiloinen kuskikin  8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
Ei sähköinen voimalinja tuo yhtään parempaa tai huonompaa pitoa talvirenkaisiin esim. jarruttaessa kuin millään muullakaan käyttövoimalla toimiva.

Sähköt kun ovat yleensä painavempia, niin renkaan kulutuskin voi olla suurempaa, voimakkaalla väännöllä saa esim. nastat todennäköisesti nopeasti rullalle.
Itse asiassa, matalan painopisteen ansiosta sähköauton dynaaminen painonsiirtymä on polttista pienempi ja se parantaa pitoa. Tasainen massan jakauma ja vähäisempi sutimimen vähentävä renkaiden kuormitusta.

Tuo akku itellä vierastaa, kun se tuo kulkuneuvoon lisää painoa, enkä pidä isojen akkujen potentiaalista mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Muutama sata kiloa lisää auton massaan vaatii auton suunnittelussa huomioitavia seikkoja myös. Toki lähestulkoon kaikki jo suunnittelupöydällä olevat autot suunnitellaan sähköistämisen pohjalta. Rengaskuluja tuo sähköistäminen lisää väistämättä.

Sähköautot ovat tällä hetkellä vielä raskaampia, mutta tämä kääntyy väistämättä sähköautojen eduksi. Akkujen anergiatiheys kasvaa koko ajan ja on vain ajan kysymys, milloin sähköautot ovat polttiksia keveämpiä. Yksi tekijä tässä on myös voimalinjan tilan tarve. ID.3:n pitäisi tarjota Passatin sisätilat, enkä usko ID.3:n massan poikkeavan merkittävästi diesel Passatista.

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 358
    • Profiili
ID.3 ja Passat ovat siis muuten autoina verrattavissa keskenään? Eiköhän verrokeilla sähkö vs. bensa, ole kuitenkin 2-300 kg painoeroa. Aikamoisen hyppäyksen saa akkutekniikka ottaa, että sähköauto on kevyempi.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Rengaskulut ainakin nousevat sähköautojen myötä. Lattiaan sijoitetut akut vaativat isot renkaat. Ne taas maksavat. Esim. ID. 3:n 19-20 tuuman renkaat ovat huomattavasti kalliimmat kuin nyt Golfin normaalikoko 205/55R-16.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 837
    • Profiili
  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.269
    • Profiili
Onko jokin este laittaa tilalle vaikka 235/50r18?

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.201
    • Profiili
Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.

Sähköauton ostajathan ensimmäisenä ajattelee lompakollaan, kun katsoo miten arvo sulaa vielä silmissään, kun uusia malleja pidemmällä rangella pukkaa markkinoille  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jamo75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 464
    • Profiili
Mitä itsellä nyt on reilut 20v ollut itse maksettuja autoja niin en ole KOSKAAN ostanut uusia renkaita.
ja kyllä sen 18 tuumaiseen renkaan voi valita tohon max varustelutasoon jos haluaa.

  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
Edelliset: Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa ile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 481
  • C7 Allroad 3.0TDI
    • Profiili
Jep, Ile vaan täällä uhonnut pitkän aikaa miten vanha kolmen litran iso tölkki olisi jotain hienoa kippoihin verrattuna. Sähköisellä tarkalla voimanjaolla ei vaan noita perinteisiä ongelmia synny tässäkään 8)
pahoittelut kauan sitten käytetystä ”kippo-vertauksesta”. Olisi kuitenkin ihan ok pitää nälvimiset minimissään näissä ketjuissa ja vielä pysyä aiheessa.

Talvirenkaiden osalta tosiaan käyttövoimalla tai voimansiirrolla ole paljon tekemistä renkaiden valintaan. Tietääkseni samat säännöt pätee hidastuvuuteen tai hallittavuuteen, jos esim lähtee lapasesta.
« Viimeksi muokattu: 13.10.19 - klo:11:37 kirjoittanut ile »

Paikalla a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 749
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
En muuten ymmärrä miksi jo niin monessa autossa täällä Päijät-Hämeessä on jo nastat. Ulkona on +10 C eikä yöpakkasista tietoakaan. Keli ei todellakaan vaadi talvirenkaita.

Juuri äsken olin lenkillä ja kuuntelin kun pari autoa lähti liikennevaloista nastat ropisten ja täällä Vantaalla on +12c lämmintä... melkein voisi sanoa että pahaa teki  :-X
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Paikalla a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 749
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.

Eiköhän näitäkin rengaskokoja ala tulemaan markkinoille kun ostajia alkaa ilmaantumaan.  ::)
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.566
    • Profiili
Onko jokin este laittaa tilalle vaikka 235/50r18?

Näissä saattaa vanteetkin olla normaalia kapeammat.

Mukavastihan se tämäkin topic rönsyilee nyt ihan eri aiheeseen. Taitaa nastapojilta jäädä iideekolmonen ostamatta jos ei nokia tee tuon kokoisia nastoja?  ::) ::)
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
Rengaskulut ainakin nousevat sähköautojen myötä. Lattiaan sijoitetut akut vaativat isot renkaat. Ne taas maksavat. Esim. ID. 3:n 19-20 tuuman renkaat ovat huomattavasti kalliimmat kuin nyt Golfin normaalikoko 205/55R-16.

Jaa. Konan sähköversiossa näkyy olevan täsmälleen sama rengakoko kuin Passatissani. Vain toisessa noista on akku lattiassa...

Jos haluaa säästää, niin kannattaisiko valita 18 tuumaiset Id.3:een?

  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.

ID.3 tulee niin isolla volyymillä markkinoille, että ihan takuulla siihen tehdään renkaitakin. Noiden tilaaminen tulee vaatimaan ihan yhtä monta klikkausta kuin Golfinkin renkaiden. Ala on ylipäätään siirtymässä paremmin rullaavien suurihalkaisijaisten renkaiden käyttöön. Erot noiden ja Golfin perusrenkaidennvälillä tulevat olemaan katettu parin bensatankin matkalla. Pienemmissä autoissa yleensä on pienemmät ja halvemmat renkaat.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
ID.3 ja Passat ovat siis muuten autoina verrattavissa keskenään? Eiköhän verrokeilla sähkö vs. bensa, ole kuitenkin 2-300 kg painoeroa. Aikamoisen hyppäyksen saa akkutekniikka ottaa, että sähköauto on kevyempi.

Sisätiloiltaan niiden pitäisi olla verrattavissa toisiinsa. Voimalinjan vähäisemmän tilantarpeen ansioista voidaan käyttää pienempää koria, joka on yksi tekijä, mikä mahdollistaa massan keventymisen.

Sähköauton ostajathan ensimmäisenä ajattelee lompakollaan, kun katsoo miten arvo sulaa vielä silmissään, kun uusia malleja pidemmällä rangella pukkaa markkinoille  ;D.

Sähkötekniikan parantumisen aiheuttamalta hintaeroosiolta eivät ole polttiksetkaan turvassa. Siinä vaiheessa, kun essonbaarin peräpyödässäkin pahimmat fobiat ovat helpottaneet ja sähköautoka on jo markkinoila, käytettyjen polttisten ylitarjonta tulee iskemään pahasti  polttisten arvoon.

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Mitä arvonalenemiseen tulee niin kyllä nyt olevat ja vielä monta vuotta eteenpäin tulevat sähkiksien hinnat alenevat  todella rajusti. Voi olla että kehitys on niin nopeaa vrt. Toyotan suunnitelmia.
Voipa käydä niinkin,että niillä paikoilla millä ei ole latauspaikkija niin polttikset tekee hyvinkin kauppaansa ja vielä käytettynäkin. NYKYINEN sähkistekniikka mätenee kynsiin.
ON ihan turhaa taputella rintaansa ja hyppiä kuin sirkusapina.
Toinen juttu jos kuvittelee autoilun halpenevan nii harhaluulo.
Autoilija on maksumiehenä muodossa tai toisessa se on selvä.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.438
    • Profiili
Siinä vaiheessa, kun essonbaarin peräpyödässäkin pahimmat fobiat ovat helpottaneet ja sähköautoka on jo markkinoila, käytettyjen polttisten ylitarjonta tulee iskemään pahasti  polttisten arvoon.

En oikein usko, että käytetyistä polttiksista voisi tulla ylitarjontaa siksi, että uusia sähköautoja on saatavilla. Se vaatisi, että kovin moni tekisi valintansa uuden sähköauton ja käytetyn polttiksen välillä. Eiköhän käytetyt polttikset kelpaa vielä pitkään niille, jotka niitä nytkin ostavat. Niille siellä esson baarin peräpöydässä istuville ainakin. Ja käytettyjen polttisten määrä vähenee tulevaisuudessa, ei suinkaan lisäänny, kun osa uusien autojen ostajista valitsee sähköauton. Arvonkehityksen määrää se, väheneekö määrä nopeammin vai hitaammin kuin kysyntä. Vaikea sanoa varmasti, mutta veikkauksena voisin heittää lonkalta, että kenties samaa tahtia.

Jaa, eipä paljon ketjun aiheeseen liittynyt tämä(kään) kirjoitus... :P
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.201
    • Profiili
Sähkötekniikan parantumisen aiheuttamalta hintaeroosiolta eivät ole polttiksetkaan turvassa. Siinä vaiheessa, kun essonbaarin peräpyödässäkin pahimmat fobiat ovat helpottaneet ja sähköautoka on jo markkinoila, käytettyjen polttisten ylitarjonta tulee iskemään pahasti  polttisten arvoon.

Miten se romuttaa käyttöarvon omaavan polttomoottori autojen arvoa vai olisiko, niin että jos ihmiset eivät innostu ostamaan sähköautoja, niin se tuleekin vaikuttamaan johonkin ihan muuhun?

Ei ole ensimmäinen kerta, kun ihmisiä yritetään pakolla ohjata eikä se toimikkaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Kyllä niitä nykytekniikan käytettyjä sähkiksiä alkaa jäämään kynsiin ja hinta halpenee rajusti.
Ajatellaan, että uudemman tekniikan sähkiksellä vedät laakista vaikka 700km ja vanhemman tekniikan autolla 70-300km.
Kummankohan ajaja valitsee?
Minä en valitse kumpaakaan vielä piiiitkiiin aikoihin vaan vedän polttiksella 1100km tankillisella.
Ohi menee aiheesta nastat rapsuttavat kivasti alla. Rapsutus tietää turvallisuutta. Conti Ice 3.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Jos ostit vuosi sitten e-Golfin, maksoit siitä 42 000 €. Nyt sen ovh. on enää 35 000 €. Vuoden vanhan käytettysi arvo on korkeintaan 32 000 €. Vuoden arvon aleneminen 10 000 €. Ei paljon lämmitä pienet sähkökulut! Sähköautoa ei kannata hankkia ennen kuin tekniikka on kypsynyt ja hinnat vakiintuneet kuten esim. nyt 4K televisioissa.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Jos ostit vuosi sitten e-Golfin, maksoit siitä 42 000 €. Nyt sen ovh. on enää 35 000 €. Vuoden vanhan käytettysi arvo on korkeintaan 32 000 €. Vuoden arvon aleneminen 10 000 €. Ei paljon lämmitä pienet sähkökulut! Sähköautoa ei kannata hankkia ennen kuin tekniikka on kypsynyt ja hinnat vakiintuneet kuten esim. nyt 4K televisioissa.

Näin se tulee menemään, realismiä.

Poissa Banned

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Eikö tätä palstaa moderoi enää kukaan?
Passat GTE

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy