Pari viikkoa lumisadetta ei ole mikään ongelma KE-kitkoille muun liikenteen joukossa mikäli ajonopeudet ja etäisyydet pitää järkevinä, parhaat KE-kitkat eivät edes ole niin kaukana normiskandikitkojen suorituskyvystä lumella. Kuukauden päästä on taas sulaa ja +5 astetta ja noilla renkailla saakin sitten ajella pitkälle vappuun asti ilman omantunnontuskia.
Niin, mutta kun täällä Suomen talvessa on ihan jäätäkin. Tänään kun Pirkanmaalla odottelin 6 auton letkassa omaa vuoroani stop- merkin takana, lähtö pieneen ylämäkeen ja lunta jään päällä, niin aikamoisia vaikeuksia oli 2- vetoisilla autoilla päästä edes liikkeelle ko. paikasta. Melkoisen paljon löi joutavaa ennen kuin auto kunnolla liikkui. Siinä olisi varmaan ollut KE- kitka elementissään.
Eli siinäkään tilanteessa ei niistä testivoittaja nastarenkaista paljoa apua ollut, eräänkäyttäjän ylistys lauluja kun lukee, niin testivoittajilla olisi lähtenyt kuin rusakkomakuulta.
Kyllä mä olen ainakin ihan helisemäs tolla firman pakulla jossa tän vuoden nastat alla.Yritän kovasti välttää pysähtymisiä mihinkään mäkiin, koska takuuta ei ole matkan jatkumisesta ylöspäin. Ei se siitä kitkoillakaan nousisi, mutta ei ne nastat kesää tee. Ymmärrä muutenkaan, miksi nastoilla pitäisi päästä lujempaa kuin muiden matkavauhti? Siinä sitä riskiä just otetaan, mitä taas nastoilla perustellaan vähentävän. Toki asia on eri josain perähikiän metsätiellä, missä pitää ohittaa se 1 auto vuorokaudessa, mutta kun tässä nyt tätä pirkanmaa/pääkaupunkiseutua on nostettu tapetille...
Meinaatko että olisi jotain eroa, jos olisi eri nastat? Ihan merkkirenkaat ovat alla. Tuo ohittaminen varmaan toimii siellä peräkylässä. Epäilen että, olet ikinä poistunut sieltä metsäpolulta, koska muuten tietäisit, että ohittamalla sen ensimmäisen, olet sen toisen perässä alta 5 sekunnin.Tätä ohitusjumppaa saatkin suorittaa sen koko matkan, kunnes ollaankaan siellä junttilan nurkilla, jossa vapaata baanaa on päästellä sitä 100kmh.Ja 2 minuutin päästä tämä ensimmäinen ohitettava tulee mahdollisesti samalle baanalle.Mikä nyt sitten kullekkin on turvallista?
Ai renkaissa ei ole eroja? Miksi sitten länkytät kitkoista ja nastoista?Taidan nähdä Suomea vuodessa pikkaisen enemmän, kuin sinä ja monipuolisemmin. Toiset osaa myös arvioida kannattaako se ohitus vai ei.Tosin sinun kirjoitusten perusteella olet se persekärpänen toisena tekemässä possujunaa, joka pahoittaa mielensä, kun joku menee ohi ja sinun vuoronumerosi viedään . Ja jononhan muodostaa se toinen auto!
Pääkaupungilla ollut viime päivinä nautinnollisia ajokelejä. Tylsien kehäteiden lisäksi on tullut ajettua huonosti ylläpidettyjä pikkuteitä. Koko talvena ei vielä ole ollut kunnon liukasta keliä, mutta lumi piristää kummasti. Nastoihin ei ole enää paluuta.
Vkl tuli ajeltua myös pääosin lumen peittämiä, suolaamattomia pikkuteitä. Hyvinhän tuolla ajeli, tosin sen verran kapea ja mutkainen tie oli että tiukoissa mutkissa ihan suosiolla hidastin. Välillä kitkoilla ajaessa tulee hieman epätodellinen tunne että miten tämä näin hyvin ja hiljaisesti etenee vaikka alla lunta/jäätä ja mutkaa pukkaa. Jos jotain etua nastoista haluaa hakea, niin kokemattomalle kuskille (tai äärirajoilla ajavalla rallikuskille? ) nastojen "kahina" saattaa olla hyödyksi, sillä viimeistään silloin tietää että nyt on pito ylitetty ja pitää hiljentää, tai muuten pian metsä kutsuu.
Kumman ohutta oli eilen pito vesijäällä kitkoilla. Mistäköhän mahtoi johtua.
Joukossa tyhmyys tiivistyy
On se jännä.Yhtä jännää on lukea kun nastailijat (tai ainakin osa) hakevat palstoja ja ilmoittavat kuinka nastat ”voittavat”. Voittavat missä??? Mitä nastat tuossa voittivat?Suurinosa ajaa nastoilla. Ei varmaan tarvitse sitä eriseen tulla tänne voitonhehkuttamaan. Ei mulla muuta.
Jännä miten kitkarenkailla ajavien pitää heti olla perustelemassa omaa valintaansa tai olla haukkumassa nastarenkailla ajavia? Minä kysyn miksi? Oli kyse tästä foorumista tai tuosta jutusta!
Kun mieleni minä pahoitin ?"Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat"