Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

concorde

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

V60

Lainaus käyttäjältä: jt - 06.02.19 - klo:22:57
Vkl tuli ajeltua myös pääosin lumen peittämiä, suolaamattomia pikkuteitä. Hyvinhän tuolla ajeli, tosin sen verran kapea ja mutkainen tie oli että tiukoissa mutkissa ihan suosiolla hidastin. Välillä kitkoilla ajaessa tulee hieman epätodellinen tunne että miten tämä näin hyvin ja hiljaisesti etenee vaikka alla lunta/jäätä ja mutkaa pukkaa.

Jos jotain etua nastoista haluaa hakea, niin kokemattomalle kuskille (tai äärirajoilla ajavalla rallikuskille? :) ) nastojen "kahina" saattaa olla hyödyksi, sillä viimeistään silloin tietää että nyt on pito ylitetty ja pitää hiljentää, tai muuten pian metsä kutsuu.

Kumman ohutta oli eilen pito vesijäällä kitkoilla. Mistäköhän mahtoi johtua.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: V60 - 11.02.19 - klo:13:00
Kumman ohutta oli eilen pito vesijäällä kitkoilla. Mistäköhän mahtoi johtua.

Kyllä liukasta oli nastoillakin jarrutettaessa, mutta ei mitään yllättävää, jos pikkaisenkin on silmät auki, kun menee autoon.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Skeida-Bob

jo läks pazka pihasta.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Suberb 2012

Tutkimuksen mukaan siis EU-kitkat olisi ylivoimaisen turvalliset!!!! Ei ensimmäistäkään onnettomuutta ;)


***
Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään vuosien 2012"2016 onnettomuusaineistossa. Liikenneturvallisuuden kannalta tulokset ovat myönteisiä.
***

Itse vaihdoin Alpinit alle jo edellisviikolla, kevät on jo korvilla :D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.02.19 - klo:07:35
Joukossa tyhmyys tiivistyy

Jännä miten kitkarenkailla ajavien pitää heti olla perustelemassa omaa valintaansa tai olla haukkumassa nastarenkailla ajavia? Minä kysyn miksi? Oli kyse tästä foorumista tai tuosta jutusta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

On se jännä.
Yhtä jännää on lukea kun nastailijat (tai ainakin osa) hakevat palstoja ja ilmoittavat kuinka nastat ”voittavat”. Voittavat missä??? Mitä nastat tuossa voittivat?
Suurinosa ajaa nastoilla. Ei varmaan tarvitse sitä eriseen tulla tänne voitonhehkuttamaan.
Ei mulla muuta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.02.19 - klo:12:39
On se jännä.
Yhtä jännää on lukea kun nastailijat (tai ainakin osa) hakevat palstoja ja ilmoittavat kuinka nastat ”voittavat”. Voittavat missä??? Mitä nastat tuossa voittivat?
Suurinosa ajaa nastoilla. Ei varmaan tarvitse sitä eriseen tulla tänne voitonhehkuttamaan.
Ei mulla muuta.

Kun mieleni minä pahoitin  ::)?

"Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat"
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.02.19 - klo:09:42
Jännä miten kitkarenkailla ajavien pitää heti olla perustelemassa omaa valintaansa tai olla haukkumassa nastarenkailla ajavia? Minä kysyn miksi? Oli kyse tästä foorumista tai tuosta jutusta!
Kyllähän perustelu ja asiallinen väittelykin on paikallaan tässäkin aiheessa. Jos perustelee asiansa, voi se toisesta tuntua väittelyltä, tai oikeassa olemiselta, vaikkei se niitä ole. Minä voisin pääsääntöisesti haukkua nastoja, mutta en nastan käyttäjiä, joka taas menee henkilökohtaiselle tasolle. Ymmärrätkö eron? Jos perustelee kantansa asiassa kuin asiassa, pitäisi sen lisätä vastapuolelle ymmärrystä toista kohtaan, vaikkei olisi samaa mieltä. Eikös se näin pitäisi mennä kaiken järjen mukaan?

Pääsääntöisesti jokainen ajaa laillisilla talvirenkailla talvella. Iso osa ihmisistä ajaa myös auton alla olevilla ensiasennusnastoilla, jotka ovat jo aikansa eläneet, mutta rapisevat alla kertoen mukamas pidosta. Näitähän on tullut vastaan hyvin paljon, kuten esim.tuulilasin käytettyjen autojen katsastustarkastuksissa huomataan. Ihmisten epätietoisuus ja piittaamattomuus on suurimpia syitä tähän.

Itsellä kolmatta talvea r2 kitkat. Ei ole ikävä nastoja. Vielä varmasti seuraavakin talvi noilla menee, jos on sama auto alla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.02.19 - klo:13:04
Kun mieleni minä pahoitin  ::)?

"Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat"
Jos näin kävi, trollauksesi siis onnistui.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Iero

Rav4H AWD ssä ja Yaris Hybridissä on CVC6 kitkat. Ei ole ollut ongelmia ja vaimo ajelee päivittäin Hesassa muutamia kymmeniä kilometrejä työsiirtymiä ja kehuu, miten hyvin Yaris menee pöperikössä - en ole kysyt, vaan oma-aloitteisesti on kertonut. Kuulema muilla työkavereillaan on ongelmia ajaa pöperikössä, mutta hänellä ei.
Itse olen reilun 20 vuotta ajellut kitkoilla ilman ongelmia, ja 20 vuotta sitten kitkarenkaiden laatu oli varmaankin paljon huonompi kuin nykypäivän kitkoilla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.02.19 - klo:13:09
Nyt Continental tuo uudet nastarenkaat (Kuminasta). Miten nyt voi pahoittaa mielensä?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuminasta-tuo-renkaaseen-lisaa-pitoa-ja-vahemman-melua-nain-suomessa-kehitetty-nasta-toimii/5250cb55-5bf1-481a-ab83-59ffa7f161be?ref=iltalehti:1c1d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_gl=1*9kb1t8*_ga*MTM2MTUxMDUzNC4xNTM2NDczMTQ2*_gid*MTQyNDk2NDQxMy4xNTUwMjA3MTUw
Vielä voi pahoittaa.. Nastassa on kovametalliydin
Vain nastan runko on kumia, joka tekee siitä joustavamman. Nastan kokonaismassa on jutun mukaan pieni, joten kyllähän se kait pienentää nastan iskuvoimaa ja teiden kulumista?

sakal83

Tokkopa kukaan muu kuin nastaspede tästä pahoittaa mielensä.
Kun tuo ei voita kuitenkaan raamattulehden testiä, niin nastaspede ei tätä voi ostaa, koska kompromissiä ei tehdä. Aina pitää ajaa kuin olisi se talven pahin keli ja vauhti on vakio.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

gunman

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.02.19 - klo:17:17
Tokkopa kukaan muu kuin nastaspede tästä pahoittaa mielensä.
Kun tuo ei voita kuitenkaan raamattulehden testiä, niin nastaspede ei tätä voi ostaa, koska kompromissiä ei tehdä. Aina pitää ajaa kuin olisi se talven pahin keli ja vauhti on vakio.

Erittäin hyvin sanottu.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

vasara

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.02.19 - klo:17:17
Tokkopa kukaan muu kuin nastaspede tästä pahoittaa mielensä.
...
Tämän ketjun otoksella mielensäpahoittajat on keskimäärin muita kuin nastaspedejä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 17.02.19 - klo:20:04
Tämän ketjun otoksella mielensäpahoittajat on keskimäärin muita kuin nastaspedejä.

Touche  ;D ja taas löytyi samantien yksi mielensä pahoittaja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Näillä pannejääkeleillä nastat voisivat olla muuten paikallaan. Oikeastaan ensimmäinen kerta tänä talvena kun on tehnyt tiukkaa kitkoilla. Kokonaisuudessaan yksillä talvirenkailla kitkat vetävät edelleen pidemmän korren.

Zego


ile

En oikeastaan pahoita mieltäni niin nastojen kuin kitkojen vouhotuksesta. Ainoastaan nuo "olen ajanut xx vuotta Y-mallisilla renkailla ja ne ovat ainoat parhaat" pistää miettimään eikö oikeasti ole mitään isompaa kuvaa ja omakohtaista pidempää kokemusta enää muista vaihtoehdoista. On sitten kyseessä kitka tai nasta.

Mutta asiaan - parin talven ikäiset Hakkapeliitta 8:t tuossa vaihtuivat GY Ultragrip ICE 2iin (paisto 18/18). Vanhoissa ja uusissa täysin sama koko, 235/55-18 104T. Vanhoissa oli vielä pintaa 6-7mm, mutta kun yksi rengas puhkesi ja pääsi leviämään, samalla vaivalla jo tuon ikäiset vaihtoi kerralla uusiin. Kuitenkin parin talven jälkeen perskohtaisella kokemuksella niin kitkasta kuin nastasta on jo pidosta hävinnyt selkeä siivu.

Tällä hetkellä uusien renkaiden kanssa on kokemuksia pk-seudulta kaupunkipyörittelystä, kehiltä, Lahden motarilta, Vihdintieltä ja Vihdin perukoiden pikkuteiltä.

Plussat vanhoihin renkaisiin nähden,
- Selkeästi hiljaisemmat alle maantievauhdissa. 80kmh kulmilta ylöspäin ja varsinkin motarilla aikalailla yhtä äänekkäät kuin vanhat nastat. Olin jo unohtanut kuinka hiljaiset kitkat voi olla taajamavauhdeissa.
- Normipito lumella/sohjossa ja kuivalla & karhealla jäällä oikein ok. Huono sanoa pitääkö paljonkin paremmin vielä kuin vanhat, mutta se on nyt selvä että pito on vähintään yhtä hyvä.
- Nykyiset kitkat ovat selkeästi jo tukevammat kuin mitä joitain vuosia sitten alla olleet Nokian R2:t. Noissa oli välillä fiilis, että rengas taittuu alle tai renkaassa ei ole tarpeeksi paineita (vaikka oli).
- Kun reissuja on pohjoiseen vielä myöhään keväällä, ei hävetä päästellä talvirenkailla vielä toukokuun puolella kun rapinat on nyt poissa. Yleisestikin esim työpaikan parkkihallissa ruutuun kieputtelu ja nastojen raapiminen häiritsee.
- Vaikuttaisi, että nykyiset rullaa ehkä hieman herkemmin kuin vanhat nastat.

Miinukset vanhoihin renkaisiin nähden,
- Pihateillä/pihalla yms vesi-jää -kombossa vanha nasta piti kyllä paremmin ja on astetta yllätyksettömämpi näillä keleillä.
- Maantie- ja motarivauhdissa nykyiset kitkat ovat astetta levottomammat. Ottaa uriin herkemmin ja myös selkeästi tunnottomammat ja ihan kun saisi enemmän ohjata koko ajan. Provomoodissa tuli mieleen, että noihin kitkoihin vaihtamalla Allroadista tuli ajettavuudeltaan vanhemman V70:n oloinen valtamerilaiva ;)

Mutta kaikenkaikkiaan, ei mitään dramaattista tai ihmeellistä ja paremmin tilanteen näkee vasta kun tulee pidempi reissu huonossa kelissä. Varmasti noilla nykyisilläkin "pärjää" ja ihan hyvin seuraavat renkaat voivat olla taas nastatkin kun en ole kokenut valaistusta suuntaan tai toiseen vieläkään. Ensimmäisista kitkoistakin taitaa olla jo pitkälti yli 20v.

-karppa-

Tänään aamulla useampi auto nähty ojassa. Ilmeisesti taas talvi yllättänyt, kun vään satanut vettä ja jäätänyt tien.

Ei tarvinnut nastoilla vain pärjätä  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Juu, kattelin kans ku oli jengiä nastoineen pitkin ojanpohjia.
Taitoin matkan mukavasti kitkoilla ilman ropinaa ja iltapäivästä olikin +6 astetta, tällöin myös nämä nastarenkailijat pysyivät tiellä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 23.02.19 - klo:21:05
Juu, kattelin kans ku oli jengiä nastoineen pitkin ojanpohjia.
Taitoin matkan mukavasti kitkoilla ilman ropinaa ja iltapäivästä olikin +6 astetta, tällöin myös nämä nastarenkailijat pysyivät tiellä.

Kaksi oli nimenomaan kitkakuskeja jotka pärjäilivät. Kahta ei tarvinnut pysähtyä katsomaan miten kävi...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego

Kyllä se syy löytyy sieltä ratin takaa eikä auton alta, toiset ei vaan ymmärrä ja usko, etenkin nelivetoon, on vankkumatonta!  ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 23.02.19 - klo:21:56
Kyllä se syy löytyy sieltä ratin takaa eikä auton alta, toiset ei vaan ymmärrä ja usko, etenkin nelivetoon, on vankkumatonta!  ;D

Hohoo. Yksikään noista autoista ei ollut neliveto.

Tosin köyhäthän vajaavetoisilla ajaa ja selittelee miksi nelivetoa eivät tarvitsisi  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

Nelivedot alk. 16 300 euroa. Sillä hinnalla pääsee naapureille ja palstoille elvistelemään.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jarkko_h

#4078
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 23.02.19 - klo:23:21
Nelivedot alk. 16 300 euroa. Sillä hinnalla pääsee naapureille ja palstoille elvistelemään.

Juuri näin. Itsellä neliveto ja siitäkin huolimatta sanon että pitää olla heikko itsetunto ja ahdas elämä ja pääkoppa, jos alkaa 2 vetoisia pitämään persaukisina. Jos lelut on jäänyt lapsena patterin väliin ja isi ei ole pitänyt sylissä, niin 'aikuisena' ahdistusta puretaan jopa haukkumalla etuvetokuskeja köyhiksi. Ymmärrys ei riitä siihen, että kaikki ei hyödy nelivedosta. Suosittelisin näille etuvetokuskeja köyhinä pitäville kuskeille nelivedon sijasta terapiaa.

Seuraava auto voi hyvinkin olla 2 veto.

V60

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 23.02.19 - klo:23:15
Conti tekee jälleen uuden hienon nastarenkaan. Aluumiinirunko korvataan kumiseoksella joka paistetaan renkaaseen kiinni.
Menee nää jutut lapsellisuuksiin kenellä on varaa ostaa mitä ja mitä???
En ikinä osta nelivetoautoa vaikka voisin ostaa periaatteessa minkälaisen auton haluan.
Sijaisautona ollut nuita A4 nelkkuja eihän ne ole sen kummempia ajaa kuin etuvetoautokaan.
Normiliikenteessä ei mitään eroa.
Mielenkiinnolla odottelen tätä Contin uutuutta, ehkä jo ensi talveksi.
Normiliikenteessä joo. Viimeksi eilen näin 2-vedon joka ei päässyt, todennäköisesti kotipihaansa, jään ja jyrkän mäen takia. Itse olen juuttunut kesäkelissä metsäautotiellä löysään, kuivaan soraan. Tuleehan noita tilanteita jos käy muuallakin kuin marketissa eli pitää ajaa kelissä kuin kelissä paikkaan kuin paikkaan.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy