Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 24.01.19 - klo:21:59
Jopa hra karpan tulisi tietää ja muistaa, että vaikka renkaan merkki ja malli olisi sama, niin tuotekehittelyä tapahtuu vuosien välillä (jopa kesken paistoerien). Eli jos vaikka hakkapeliitta 8 on ollut markkinoilla 3-4 vuotta, niin joka vuosi (tai jopa paistoerä) renkaaseen tehdään muutoksia seostuksen, nastojen istutuksen jne suhteen.

No shit sherlock! Sen takia mielenkiinnolla kokeilenkin useita MERKKIrenkaita eri autojen alla miten ne käyttäytyy.

Kiitokset itsestäänselvyyksien kertomisesta...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 24.01.19 - klo:21:59
Tosin tosielämän kelit ei ikinä vastaa testiolosuhteita, aina se tienpinta on erilainen ja vaihtuu jopa parin km välein. Harva (=ei kukaan) ihminen ajaa koko talven liipatulla peilijäällä :D
Tuolta löytyy videota Ouluun valmistellusta jääradasta. Pinta on videon perusteella aika kaukana testien puhtaasta, neitsellisestä ja sileästä jääpinnasta. Tuommoisellahan voisi olla mielenkiintoista ajaa.
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oululaiset-vapaaehtoiset-valmistelevat-oritkariin-jaarataa-avataan-liikenteelle-ensi-viikolla/814090/
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

raipuli

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.01.19 - klo:22:02
No shit sherlock! Sen takia mielenkiinnolla kokeilenkin useita MERKKIrenkaita eri autojen alla miten ne käyttäytyy.

Kiitokset itsestäänselvyyksien kertomisesta...

Harmi kun tuntui sinulla vain sekin tuntui unohtuvan... Tuokin on totta, että miten renkaat toimii eri autojen alla. Myös olisi tosi hyvä jos vaikka joku autolehti viitsisi testata yhden testirenkaan eri kokoisina saman auton alla. Perus Golfiin tai Focukseen saa aika eri kokoista rinkulaa laittaa alle. Väittäisin äkkiseltä, testien kärkivitonen on eri järjestyksessä eri rengasko´oilla.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

jpee

Lainaus käyttäjältä: Zego - 24.01.19 - klo:06:41
Pääkaupunkiseudulla eilen GY-kitkat pitivät huomattavasti paremmin kun sutivat nastarenkaalliset autot. En sitten tiedä ajavatko kaikki ihan vanhoilla nastoilla mutta pitoa eivät saaneet.

jt:llä on kyllä pointti tuossa yllä.

Saman olen itse huomannut testien mukaan umpisurkeilla Landsailin kitkoilla. Luikkaista risteyksistä pääsen liikkeelle samaan tahtiin/nopeammin kuin toiset nastat raapien. Maatako tuo sitten johtua nastojen nopeasta pyöristymisestä vai oman auton automaattivahteistosta...

-karppa-

#4024
Tässäkin ketjussa on todettu useampaan kertaa, ettei Suomessa tarvitse kunnon talvirenkaita, kun ei ole lunta.

No nyt taas sitä lunta on ja kohta tulee pääkaupunkiseudulle vielä lisää. Samoin eilen satoi myös vettä ja sitäkin tulee lisää.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005988355.html


Ei ole harmittanut yhtään, että on kunnon/uudet nastarenkaat, joka autossa näin talvella!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

seaboss

Olisit tuonkin itsestään selvyyksien viestin kirjoittamisajan käyttänyt liikenteeseen, niin ei tarvis teidenpilaajia käyttää.

Olipa tosi haastava keli, kuinhan mää selvisin vuoden vanhoilla kitkoilla perille ;D

V60

Mutta onko sulla KE- kitkat? Ne on kuulemma ainoat ja oikeat talvirenkaat Etelä-Suomen talvessa. Näin täällä ainakin on väitetty.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

sambolo

Eteläsuomen talvessa pärjää vaikka moottoripyörällä ;D Ehkä hänellä oli nastat, mutta mp:ssä sen ymmärtää. Toiset ne ei selvii kitkoilla vaikka neljä rengasta  ;)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

seaboss

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.02.19 - klo:09:29
Mutta onko sulla KE- kitkat? Ne on kuulemma ainoat ja oikeat talvirenkaat Etelä-Suomen talvessa. Näin täällä ainakin on väitetty.

Pohjoismaiset R2 molemmissa mulla. JOs joku pärjää K-E kitkoilla, niin hyvä niin, ei mulla ole siihen mitään vastaan. Itse ajan pohjois-pohjanmaalla ja kaikki tieluokat metsäteille asti normisettiä työreissuilla.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.02.19 - klo:09:29
Mutta onko sulla KE- kitkat? Ne on kuulemma ainoat ja oikeat talvirenkaat Etelä-Suomen talvessa. Näin täällä ainakin on väitetty.

Pari viikkoa lumisadetta ei ole mikään ongelma KE-kitkoille muun liikenteen joukossa mikäli ajonopeudet ja etäisyydet pitää järkevinä, parhaat KE-kitkat eivät edes ole niin kaukana normiskandikitkojen suorituskyvystä lumella. Kuukauden päästä on taas sulaa ja +5 astetta ja noilla renkailla saakin sitten ajella pitkälle vappuun asti ilman omantunnontuskia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.02.19 - klo:11:33
Pari viikkoa lumisadetta ei ole mikään ongelma KE-kitkoille muun liikenteen joukossa mikäli ajonopeudet ja etäisyydet pitää järkevinä, parhaat KE-kitkat eivät edes ole niin kaukana normiskandikitkojen suorituskyvystä lumella. Kuukauden päästä on taas sulaa ja +5 astetta ja noilla renkailla saakin sitten ajella pitkälle vappuun asti ilman omantunnontuskia.
Juu lumella pärjää ihan hyvin kyllä. Mutta tossa kun oli välillä etelässäkin ihan talvista ja varsin liukasta (lunta+jäätä), niin noilla rimpuloilla ei tee mitään. Puskee vaan käännöksissä ja absit hakkaa koko ajan. Eli oikeisiin talvikeleisiin nuo on kyllä lähinnä vaaralliset.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.02.19 - klo:11:33
Pari viikkoa lumisadetta ei ole mikään ongelma KE-kitkoille muun liikenteen joukossa mikäli ajonopeudet ja etäisyydet pitää järkevinä, parhaat KE-kitkat eivät edes ole niin kaukana normiskandikitkojen suorituskyvystä lumella. Kuukauden päästä on taas sulaa ja +5 astetta ja noilla renkailla saakin sitten ajella pitkälle vappuun asti ilman omantunnontuskia.

Paljonko olet ajanut Tampereella ja Etelä-Suomessa tänä talvena Ke-Kitkoilla?

Eilen sai nähdä näitä sankareita Tampereellakin, jotka ajeli 100km/h rajoituksella 68km/h. Ilmeisesti sään mukaan Ke-kitkoilla!

Ja mitä merkitystä keskellä talvea on minkälainen keli toukokuussa on?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e638f564-3adf-480f-b47c-13fceabff290?fbclid=IwAR25Wj1iipHG_wmUdLp1ecOQyL-UiBXj8QneNj23o3ov0IzW9vKXO8bENCo
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.02.19 - klo:09:29
Mutta onko sulla KE- kitkat? Ne on kuulemma ainoat ja oikeat talvirenkaat Etelä-Suomen talvessa. Näin täällä ainakin on väitetty.
Onhan tällä palstalla muitakin väitteitä ollut. Ruotsiin ei voi verrata koska asuvat ryökäleet hieman etelämpänä, siksi varmaan "pärjäävät" niin hyvin kitkoilla ja siksi "joutuu" ajamaan Suomessa nastoilla :). Tiedoksi vain että Tukholman seutu on täyden talvikelin helmoissa (ollut jo pitempään, onhan sentään nyt talvi), vkl:n lumimyrskyn aikana lentokenttä täysin sekaisin ja junaliikenne sen jälkeen sekaisin "pga vädret". Silti kitka-nasta osuudet ovat nykästermein "fifti-sixti".
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.19 - klo:20:47
Eilen sai nähdä näitä sankareita Tampereellakin, jotka ajeli 100km/h rajoituksella 68km/h. Ilmeisesti sään mukaan Ke-kitkoilla!
Vallitsevan renkaiden markkinaosuusjakauman perusteella n. 80% todennäköisyydellä siellä sitä köröteltiin nastoilla. (olettaen että nastojen osuus 80%, loput kitkoja - jos jakauma ei miellytä käytä omaasi ja laske sillä)

Ja toisaalta, jos liikkeellä oli vaikkapa 5 köröttelijää, vain 0,032% todennäköisyydellä kaikilla oli kitkat. Kääntäen, 99,968% prosentin todennäköisyydellä yhdellä tai useammalla heistä oli nastat alla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.19 - klo:20:47
Ja mitä merkitystä keskellä talvea on minkälainen keli toukokuussa on?
Kyllä talviolosuhteissa pitää olla siihen sopivat renkaat. Näin lumen myrskytessä pohjoismaisilla kitkoilla ajaessa saa ainakin testien mukaan keliin parhaat renkaat - lumella nastat nimittäin jäävät keskimäärin jälkeen nordic-kitkoista, jopa ne "testivoittajat". Jopa KE-kitka, vaikka jääkin viimeiseksi, sinnittelee kohtuullisesti mukana.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.19 - klo:20:47
Paljonko olet ajanut Tampereella ja Etelä-Suomessa tänä talvena Ke-Kitkoilla?

Eilen sai nähdä näitä sankareita Tampereellakin, jotka ajeli 100km/h rajoituksella 68km/h. Ilmeisesti sään mukaan Ke-kitkoilla!

Ja mitä merkitystä keskellä talvea on minkälainen keli toukokuussa on?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e638f564-3adf-480f-b47c-13fceabff290?fbclid=IwAR25Wj1iipHG_wmUdLp1ecOQyL-UiBXj8QneNj23o3ov0IzW9vKXO8bENCo

Nastojen Ropinaa noista autoista eilenkin pääasiassa kuului. Tmp-Hki motarilla ja Pyhäjärventien muuttuvan rajoituksen alueella 80 kympin rajoitus. Kunnolla oli Pirkkahallin-Linnakallion seuruilla kolissut.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 06.02.19 - klo:00:20
Kyllä talviolosuhteissa pitää olla siihen sopivat renkaat. Näin lumen myrskytessä pohjoismaisilla kitkoilla ajaessa saa ainakin testien mukaan keliin parhaat renkaat - lumella nastat nimittäin jäävät keskimäärin jälkeen nordic-kitkoista, jopa ne "testivoittajat". Jopa KE-kitka, vaikka jääkin viimeiseksi, sinnittelee kohtuullisesti mukana.

En nyt jaksa etsiä tekniikan maailmaa, mutta taisi continental:n conti ice contact 2 olla paras tai kolmen parhaan joukossa myös lumitesteissä ja yksi nopeimmista myös lumisella radalla!

Jotenkin mua naurattaa, että testeihin otetaan tarkoituksella halpoja kuinarenkaita, koska köyhät ostaa niitä ja jopa ylistää niitä netissä. Netissä taas niitä käytetään hitler-korttina, kun premium kitkat voitraa ne, jonka ei pitäisi olla mikään yllätys.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V60

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.02.19 - klo:11:33
Pari viikkoa lumisadetta ei ole mikään ongelma KE-kitkoille muun liikenteen joukossa mikäli ajonopeudet ja etäisyydet pitää järkevinä, parhaat KE-kitkat eivät edes ole niin kaukana normiskandikitkojen suorituskyvystä lumella. Kuukauden päästä on taas sulaa ja +5 astetta ja noilla renkailla saakin sitten ajella pitkälle vappuun asti ilman omantunnontuskia.

Niin, mutta kun täällä Suomen talvessa on ihan jäätäkin. Tänään kun Pirkanmaalla odottelin 6 auton letkassa omaa vuoroani stop- merkin takana, lähtö pieneen ylämäkeen ja lunta jään päällä, niin aikamoisia vaikeuksia oli 2- vetoisilla autoilla päästä edes liikkeelle ko. paikasta. Melkoisen paljon löi joutavaa ennen kuin auto kunnolla liikkui. Siinä olisi varmaan ollut KE- kitka elementissään.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

58make

Lainaus käyttäjältä: V60 - 06.02.19 - klo:14:14
Niin, mutta kun täällä Suomen talvessa on ihan jäätäkin. Tänään kun Pirkanmaalla odottelin 6 auton letkassa omaa vuoroani stop- merkin takana, lähtö pieneen ylämäkeen ja lunta jään päällä, niin aikamoisia vaikeuksia oli 2- vetoisilla autoilla päästä edes liikkeelle ko. paikasta. Melkoisen paljon löi joutavaa ennen kuin auto kunnolla liikkui. Siinä olisi varmaan ollut KE- kitka elementissään.

Eli siinäkään tilanteessa ei niistä testivoittaja nastarenkaista paljoa apua ollut, erään
käyttäjän ylistys lauluja kun lukee, niin testivoittajilla olisi lähtenyt kuin rusakko
makuulta.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

sakal83

Kyllä mä olen ainakin ihan helisemäs tolla firman pakulla jossa tän vuoden nastat alla.
Yritän kovasti välttää pysähtymisiä mihinkään mäkiin, koska takuuta ei ole matkan jatkumisesta ylöspäin.
Ei se siitä kitkoillakaan nousisi, mutta ei ne nastat kesää tee.
Ymmärrä muutenkaan, miksi nastoilla pitäisi päästä lujempaa kuin muiden matkavauhti? Siinä sitä riskiä just otetaan, mitä taas nastoilla perustellaan vähentävän.
Toki asia on eri josain perähikiän metsätiellä, missä pitää ohittaa se 1 auto vuorokaudessa, mutta kun tässä nyt tätä pirkanmaa/pääkaupunkiseutua on nostettu tapetille...
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

pilkku1

Täällä ajeltu testissä 0 tähteä saaneilla uusilla nangang kitkoilla ja ei mitään ongelmia, mitä nyt vähän tunnottomuus näitä renkaita vaivaa. Neliveto on yliveto vai miten se meni, mutta kitkoille ääni täältä stadista

V60

Itse saatan ajaa päivän sisällä sekä kitka- että nastarenkailla. Tällöin pääsee vertaamaan samalla tiellä ja kelillä. Vaikka Nordic- kitkat pääosin ihan hyvin toimiikin, niin kyllä nasta on parempi tietyissä olosuhteissa. Yllätyksiä aina tulee ja silloin maksimaalinen pito on tarpeen.

Naapuripalstalla eräs pk- seudun autoilija totesi asuvansa sellaisessa paikassa, että nastat on pakko olla. Kitkojakin on kokeillut, mutta ei toimi. On siis erilaisia lähtökohtia joten ei voi yleistää että jollain pärjää 100% varmasti.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

#4042
Lainaus käyttäjältä: 58make - 06.02.19 - klo:14:37
Eli siinäkään tilanteessa ei niistä testivoittaja nastarenkaista paljoa apua ollut, erään
käyttäjän ylistys lauluja kun lukee, niin testivoittajilla olisi lähtenyt kuin rusakko
makuulta.

Neliveto ja markkinoiden parhaat nastarenkaat talvella on ihan tietoinen valinta, kun voi ja pystyy.

Elämä on täynnä valintoja...

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 06.02.19 - klo:14:37
Kyllä mä olen ainakin ihan helisemäs tolla firman pakulla jossa tän vuoden nastat alla.
Yritän kovasti välttää pysähtymisiä mihinkään mäkiin, koska takuuta ei ole matkan jatkumisesta ylöspäin.
Ei se siitä kitkoillakaan nousisi, mutta ei ne nastat kesää tee.
Ymmärrä muutenkaan, miksi nastoilla pitäisi päästä lujempaa kuin muiden matkavauhti? Siinä sitä riskiä just otetaan, mitä taas nastoilla perustellaan vähentävän.
Toki asia on eri josain perähikiän metsätiellä, missä pitää ohittaa se 1 auto vuorokaudessa, mutta kun tässä nyt tätä pirkanmaa/pääkaupunkiseutua on nostettu tapetille...

Mitä tämä kommentti antaa? Pakettiauto nastarenkailla. Kertoisi edes nastarenkaiden merkin ja mallin.

Kerro myös lisää näistä riskeistä? Jos 100km/h rajoituksella, joku köröttelee 68km/h, niin vilkku päälle ja ohi. Tämän jälkeen matka jatkuu normaalisti nopeusrajoitusten mukaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Meinaatko että olisi jotain eroa, jos olisi eri nastat?
Ihan merkkirenkaat ovat alla.

Tuo ohittaminen varmaan toimii siellä peräkylässä. Epäilen että, olet ikinä poistunut sieltä metsäpolulta, koska muuten tietäisit, että ohittamalla sen ensimmäisen, olet sen toisen perässä alta 5 sekunnin.
Tätä ohitusjumppaa saatkin suorittaa sen koko matkan, kunnes ollaankaan siellä junttilan nurkilla, jossa vapaata baanaa on päästellä sitä 100kmh.
Ja 2 minuutin päästä tämä ensimmäinen ohitettava tulee mahdollisesti samalle baanalle.

Mikä nyt sitten kullekkin on turvallista?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 06.02.19 - klo:17:22
Meinaatko että olisi jotain eroa, jos olisi eri nastat?
Ihan merkkirenkaat ovat alla.

Tuo ohittaminen varmaan toimii siellä peräkylässä. Epäilen että, olet ikinä poistunut sieltä metsäpolulta, koska muuten tietäisit, että ohittamalla sen ensimmäisen, olet sen toisen perässä alta 5 sekunnin.
Tätä ohitusjumppaa saatkin suorittaa sen koko matkan, kunnes ollaankaan siellä junttilan nurkilla, jossa vapaata baanaa on päästellä sitä 100kmh.
Ja 2 minuutin päästä tämä ensimmäinen ohitettava tulee mahdollisesti samalle baanalle.

Mikä nyt sitten kullekkin on turvallista?

Ai renkaissa ei ole eroja? Miksi sitten länkytät kitkoista ja nastoista?

Taidan nähdä Suomea vuodessa pikkaisen enemmän, kuin sinä ja monipuolisemmin. Toiset osaa myös arvioida kannattaako se ohitus vai ei.

Tosin sinun kirjoitusten perusteella olet se persekärpänen toisena tekemässä possujunaa, joka pahoittaa mielensä, kun joku menee ohi ja sinun vuoronumerosi viedään  ;D ;D. Ja jononhan muodostaa se toinen auto!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

gunman

Njaa...
Vein tänään autoni (tiguan) huoltoon, siinä alla ikivanhat kitkat, pintaa varmaan 4mm.
Sain vuokra-autoksi pakasta vedetyn (1600km mittarissa) polon nastarenkailla.
(en muista oman autoni renkaiden merkkiä, enkä ole sitä tuosta poloisestakaan katsonut)

Ajokokemus ei kamalasti eronnut, nuo nastat oli ihan yhtä liukkaat/pitävät pk-seudun tiestöllä. (jotka tänään oli
paljolti jäiset)
Ainoan selvästi havaittavan eron teki oma pihaan johtava tieni, (ylämäki) jossa lumen alla jäätä.
En tuolla pololla päässyt pihaan ruopimatta... Mutta siinä ero tuli varmasti vajaavedosta  :)

Niin taikka näin, olen melkoisen varma, että omaani kun uudet talvikiekot ensitalveksi hankin, ovat ne kitkat.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.02.19 - klo:17:51
Ai renkaissa ei ole eroja? Miksi sitten länkytät kitkoista ja nastoista?

Taidan nähdä Suomea vuodessa pikkaisen enemmän, kuin sinä ja monipuolisemmin. Toiset osaa myös arvioida kannattaako se ohitus vai ei.

Tosin sinun kirjoitusten perusteella olet se persekärpänen toisena tekemässä possujunaa, joka pahoittaa mielensä, kun joku menee ohi ja sinun vuoronumerosi viedään  ;D ;D. Ja jononhan muodostaa se toinen auto!
Mitäköhän tähänkin vastais nauramatta?
Oot suomemestari ymmärtämisen saralla. Tai trolli?
Veikkaan tosin ensimmäistä, koska toi sun järjenjuoksu on pohjaluokkaa.
Jatka renkaiden ruuvailuja.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jarkko_h

Pääkaupungilla ollut viime päivinä nautinnollisia ajokelejä. Tylsien kehäteiden lisäksi on tullut ajettua huonosti ylläpidettyjä pikkuteitä.

Koko talvena ei vielä ole ollut kunnon liukasta keliä, mutta lumi piristää kummasti.

Nastoihin ei ole enää paluuta.

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 06.02.19 - klo:20:15
Pääkaupungilla ollut viime päivinä nautinnollisia ajokelejä. Tylsien kehäteiden lisäksi on tullut ajettua huonosti ylläpidettyjä pikkuteitä.

Koko talvena ei vielä ole ollut kunnon liukasta keliä, mutta lumi piristää kummasti.

Nastoihin ei ole enää paluuta.
Vkl tuli ajeltua myös pääosin lumen peittämiä, suolaamattomia pikkuteitä. Hyvinhän tuolla ajeli, tosin sen verran kapea ja mutkainen tie oli että tiukoissa mutkissa ihan suosiolla hidastin. Välillä kitkoilla ajaessa tulee hieman epätodellinen tunne että miten tämä näin hyvin ja hiljaisesti etenee vaikka alla lunta/jäätä ja mutkaa pukkaa.

Jos jotain etua nastoista haluaa hakea, niin kokemattomalle kuskille (tai äärirajoilla ajavalla rallikuskille? :) ) nastojen "kahina" saattaa olla hyödyksi, sillä viimeistään silloin tietää että nyt on pito ylitetty ja pitää hiljentää, tai muuten pian metsä kutsuu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TDI Golf

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 06.02.19 - klo:17:22
Meinaatko että olisi jotain eroa, jos olisi eri nastat?
Ihan merkkirenkaat ovat alla.

Tuo ohittaminen varmaan toimii siellä peräkylässä. Epäilen että, olet ikinä poistunut sieltä metsäpolulta, koska muuten tietäisit, että ohittamalla sen ensimmäisen, olet sen toisen perässä alta 5 sekunnin.
Tätä ohitusjumppaa saatkin suorittaa sen koko matkan, kunnes ollaankaan siellä junttilan nurkilla, jossa vapaata baanaa on päästellä sitä 100kmh.
Ja 2 minuutin päästä tämä ensimmäinen ohitettava tulee mahdollisesti samalle baanalle.

Mikä nyt sitten kullekkin on turvallista?

Sen verran tulee siivuja vuodessa että ohituksiakin tulee, noi ketkä ajaa sen 60-70km/h isommilla pikiteillä tulisi sakottaa koska aiheuttavat jonojen muodostumista ja turhia ohitustilanteita.
Samoin tämän maan liikennekulttuurissa on vikaa, kurapaskakelissä ajetaan perässä kiinni 3-4 auton letkoja eikä kukaan uskalla mennä ohi, tuollaisen nipun kun ohittaa niin 20km päässä on seuraava samanlainen.
Myös nykään ohi yrittävät tarvii 10km suoran että pääsee ohi vaikka autoissa tehoa tänä päivänä onkin.
Kiihdytyskaistoja ei osata käyttää, ajetaan 50km/h vauhtia sinne kaistan päähän ja parhaat jarruttaa sinne.
Myös noita kummallisia mulkkuja kun omivat jonkin paikan, ajavat 75-78km/h ja ohituskaistan kohdalla, ainakin jos joku ohi koittaa tai normikaistalla jos ohi koittaa onkin sitten se 100-120km/h.
Kehätietäkin tullut sen verran ajettua että ohi on ollut tarvetta mennä.
Jotenkin vaikuttaa tämä kitka-nasta sessio siltä että se oma tapa ja rengastus on oikea muilla väärä, tai ainakin asuu väärässä paikassa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy