Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 08.11.18 - klo:21:07
Eli sääolosuhteet on samankaltaiset, mutta liikenne ja väestötiheys ei.

Mutta ei Hokkaidolla. Siellä on liikenne ja väestöntiheys sama kuin etelä-Suomessa.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 08.11.18 - klo:21:07
Tuolla on ihan sama, millä siellä ajaa, kun kyseessä ovat kuitenkin kävelynopeudet.

Jälleen Hokkaidolla, jossa on kunnon talvi, nopeudet ovat ihan vastaavat Suomeen. Nastat vain kielletty. Oletko edes käynyt siellä?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.11.18 - klo:21:16
Mutta ei Hokkaidolla. Siellä on liikenne ja väestöntiheys sama kuin etelä-Suomessa.

Jälleen Hokkaidolla, jossa on kunnon talvi, nopeudet ovat ihan vastaavat Suomeen. Nastat vain kielletty. Oletko edes käynyt siellä?
No sen takia tartuinkin tähän. Asuin pari vuotta Sapporosta etelään Kitahiroshimassa.

En oikein osaa löytää noita vertauskohtia. Kaikki ajoi hiljaa ja kolareita oli silti pirusti. Lumikaaos sulki liikenteen kokonaan. Nastarenkailla olis pärjänny  ;D

Kesällä kyllä paineltiin yli rajoitusten...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Pihistelijä

#3092
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 08.11.18 - klo:21:26
En oikein osaa löytää noita vertauskohtia. Kaikki ajoi hiljaa ja kolareita oli silti pirusti. Lumikaaos sulki liikenteen kokonaan. Nastarenkailla olis pärjänny  ;D

Siis Japanilaiset ajavat kitkoilla kelin mukaan. Sapporossa ajetaan hiljaa. Maaseudulla maantiellä ihan samaa vauhtia kuin Suomessa. Kolareita ei ollut yhtään sen enempää kuin PK-seudulla. Ihmettelen kyllä kommettiasi. Luntahan tulee paljon enemmän kuin Suomessa. Nastat eivät olisi auttaneet yhtään kun lunta tulee paljon.

あなたは本当に北広島で住んでいましたか。
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Suberb 2012

Hmm. Hokkaido on 20% Japanin pinta-alasta. Japani on pinta-alaltaan 10% suurempi kuin suomi.
Hokkaidolla asuu 5,4 miljoonaa ihmistä. Onko väestötiheys sama kuin Suomessa?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hokkaidō;

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 08.11.18 - klo:22:16
Hmm. Hokkaido on 20% Japanin pinta-alasta. Japani on pinta-alaltaan 10% suurempi kuin suomi.
Hokkaidolla asuu 5,4 miljoonaa ihmistä. Onko väestötiheys sama kuin Suomessa?

En ole väittänyt, että olisi sama. Sanoin, että on sama kuin etelä-Suomessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.11.18 - klo:22:03
Siis Japanilaiset ajavat kitkoilla kelin mukaan. Sapporossa ajetaan hiljaa. Maaseudulla maantiellä ihan samaa vauhtia kuin Suomessa. Kolareita ei ollut yhtään sen enempää kuin PK-seudulla. Ihmettelen kyllä kommettiasi. Luntahan tulee paljon enemmän kuin Suomessa. Nastat eivät olisi auttaneet yhtään kun lunta tulee paljon.

あなたは本当に北広島で住んでいましたか。
Japanissa kuolee liikenteessä n 8 ihmistä / 1mrd km. Meillä ja vaik Saksassa n. 5. Pitäiskö Japania pitää esimerkkimaana ja nostaa meilläkin liikennekuolleisuutta 50%?

Noh, menee jo vähän kauas aiheesta.

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 08.11.18 - klo:22:25
Japanissa kuolee liikenteessä n 8 ihmistä / 1mrd km. Meillä ja vaik Saksassa n. 5. Pitäiskö Japania pitää esimerkkimaana ja nostaa meilläkin liikennekuolleisuutta 50%?

Suomessa ei olekaan niin rajuja sääilmiöitä kuin Japanissa. Todella rankat vesisateet aiheuttavat paljon onnettomuuksia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Suberb 2012

Ajaakohan ne Jaappanissa Euro-kitkoilla kun noi huånosti menee :D :o :D :D

ile

Kannattaisiko tohon Japanivääntöön ja kokemuksiin & asumiseen siellä perustaa ihan oma ketju ;)

Ainut mikä kiinnostaa tuon osalta olisi mainittu tien materiaali ja erot? Löytyykö tähän mitään oikeaa materiaalia?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ile - 09.11.18 - klo:17:08
Kannattaisiko tohon Japanivääntöön ja kokemuksiin & asumiseen siellä perustaa ihan oma ketju ;)

Ainut mikä kiinnostaa tuon osalta olisi mainittu tien materiaali ja erot? Löytyykö tähän mitään oikeaa materiaalia?

Olen täysin samaa meiltä. Harmi ettei otsikkoon mahtunut: Keskustelua talvirenkaista SUOMESSA nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.18 - klo:17:56
Olen täysin samaa meiltä. Harmi ettei otsikkoon mahtunut: Keskustelua talvirenkaista SUOMESSA nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Ja samalla "Keskustelua" -> "Vänkäystä"

Kun lukee säikeen ekan sivun, niin ihan sama vänkäys jatkuu sata sivua myöhemmin...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 09.11.18 - klo:18:11
Ja samalla "Keskustelua" -> "Vänkäystä"

Kun lukee säikeen ekan sivun, niin ihan sama vänkäys jatkuu sata sivua myöhemmin...

Olisiko tätä järkevää tehdä useammassa ketjussa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Japani ja Suomi. Talviolot ja liikenne kuin kaksi marjaa. Mustikka ja banaani.  ;D
Mutta enhän minä tiedä kun en ole Hokkaidolla asunut. Ehkä kuitenkin voisin muutaman muun maan sääolot ja liikenteen ajatella lähemmäksi.  :-X

Valmet

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 09.11.18 - klo:18:11
Ja samalla "Keskustelua" -> "Vänkäystä"

Kun lukee säikeen ekan sivun, niin ihan sama vänkäys jatkuu sata sivua myöhemmin...

x1 :(

mattinen

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 09.11.18 - klo:18:11
Ja samalla "Keskustelua" -> "Vänkäystä"

Tämän vänkäys-argumentin kuulee aika usein, eikä vain rengaskeskusteluihin liittyen. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tuolla ”vänkäyksellä” loppujen lopuksi tarkoitetaan? Onko kyse siitä, että keskustelijat ovat erimielisiä, ja että keskustelu tämän vuoksi on ”vänkäystä”? Jos näin on, niin silloin on kyllä ymmärretty väärin keskustelupalstan idea. Nettikeskusteluthan syntyvät nimenomaan siitä, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä. Jos olemme kaikki samaa mieltä, niin silloin ei tietenkään ”vängätä”. Toisaalta silloin ei käydä keskusteluakaan.

Onko kyse sitten siitä, että keskustelu jostain aiheesta kestää liian pitkään, ja muuttaa tämän vuoksi ”vänkäykseksi”? Jos näin on, niin tähän ei todennäköisesti auta muu kuin keskustelujen moderointi. Eli keskustelun katkaisu siinä vaiheessa, kun uutta sanottavaa ei enää vähään aikaan ole ollut. Ottaen huomioon, että tätä foorumia ei käytännössä moderoida, ei edellä mainitusta oikein taida olla ratkaisuksi.

Lisäksi on myös niin, että esimerkiksi talvirengaskysymys taitaa olla teema, johon tullaan aina yhä uudelleen ja uudelleen palamaan. Jo senkin vuoksi, että mukaan tulee uusia keskustelijoita. Lisäksi aihe on myös objektiivisesti arvioiden tärkeä, sen verran suurta tuhoa nastat teillä saavat aikaan. Tässä suhteessa toimivin ratkaisu saattaisi olla se, että nastakeskusteluun kyllästyneet tai aihetta toisarvoisena pitävät yksinkertaisesti jättävät lukematta ko. keskustelut.

pekeke


Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 10.11.18 - klo:14:51
Nastavero - vasta nero, sanoisin.

Jos oikeen nitsi-viekka haluaa olla, niin munan-saannoksena tuosta tulee vesta-naro...

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.11.18 - klo:19:25
Japani ja Suomi. Talviolot ja liikenne kuin kaksi marjaa. Mustikka ja banaani.  ;D
Mutta enhän minä tiedä kun en ole Hokkaidolla asunut. Ehkä kuitenkin voisin muutaman muun maan sääolot ja liikenteen ajatella lähemmäksi.  :-X
Ruotsi ja Norja. Ovat tässä ihan vieressä ja niistä löytyy vastaavia sääolosuhteita ja jostain syystä siellä pärjätään Suomeen verrattuna paremmin kitkoilla. Norjassa kitkat taisivat olla yleisempiä kuin nastat ja siellä taatusti on haastavampia olosuhteita kuin Suomessa, ihan lähtien geografiasta, maa on täynnä mäkiä/vuoria/vuonoja ja kesälläkin löytyy useamman metrin paksuista lunta vuorilta kun vähän ylemmäs nousee. Tosin tiet kyllä ovat silloin sulia. Atlantin läheisyys pukkaa välillä kosteutta ja lunta koppakaupalla.

Ruotsi, esim. Tukholman seutu ja vaikkapa Uppsala, ei kauas heitä ilmastollisesti eteläisimmästä Suomesta, pikkaisen vähemmän lunta/pakkasta, mutta samalla lailla lämpötila sahaa välillä 0:n molemmin puolin ja keski/kevättalven puolelta voi löytyä kirpakkaita pakkasjaksoja. Sekä Tukholmassa että Uppsalassa on molemmissa keskustakatuja joissa nastat kielletty. Nasta vs kitkaosuudet taitaa olla nykäs termein "fifti-sixti". Vasta pari päivää sitten päästelin taksin kyydillä Tukholman seudulla, eipä ropissut nastat alla ja olisihan moinen melkein sulaa hulluutta kun lämpötila on melkein +10C:n tienoilla. Tällaisilla keleillä kesärenkaat olisivat "rengasteknisesti" parhaat, sen jälkeen kitkat.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.11.18 - klo:23:50
Ruotsi ja Norja. Ovat tässä ihan vieressä ja niistä löytyy vastaavia sääolosuhteita ja jostain syystä siellä pärjätään Suomeen verrattuna paremmin kitkoilla.
Millä perusteella Suomessa pärjätään Norjaa huonommin kitkoilla?

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.11.18 - klo:18:27
Olisiko tätä järkevää tehdä useammassa ketjussa?

Jaa, en tiedä. Enkä ole sellaista ehdottanut.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.11.18 - klo:09:08
Millä perusteella Suomessa pärjätään Norjaa huonommin kitkoilla?
Viittaan nasta vs kitka markkinaosuuteen Suomi vs Norja.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.11.18 - klo:14:31
Viittaan nasta vs kitka markkinaosuuteen Suomi vs Norja.
Tällä ei ole mitään tekemistä pärjäämisen kanssa.
Kitkarenkaiden markkinaosuus taas selittyy sillä ettei Norjassa ole edes talvirengaspakkoa, ja suurimmissa kaupungeissa on nastarenkaille maksut, jolloin kitkat tulevat edullisemmiksi.

jt

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.11.18 - klo:22:38
Tällä ei ole mitään tekemistä pärjäämisen kanssa.
Kitkarenkaiden markkinaosuus taas selittyy sillä ettei Norjassa ole edes talvirengaspakkoa, ja suurimmissa kaupungeissa on nastarenkaille maksut, jolloin kitkat tulevat edullisemmiksi.
Kitkarenkaathan ovat talvirenkaat, miten talvirengaspakko tai sen puute tähän liittyy? Nastamaksut taasen taatusti "motivoivat" harkitsemaan sitä että kenties sitä voisi pärjätä kitkoillakin nastojen sijaan. Ja mitä pikaisesti vilkaisee liikennetilastoja, niin kyllä Norja ja Ruotsi pärjäävät niissä hyvin Suomeen verrattuna jos verrataan per asukastilastoja. Toki tähän liittyy myös muita tekijöitä, hieman poikkeavia tilastointimenetelmiä etc, joten ei tilastojen vertailu kuitenkaan niin yksinkertainen asia ole.

Slide 19: http://www.liikenneturvallisuus.info/application/files/3215/1749/1345/Liikenneturvallisuustilanne_23_1_2018.pdf
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ile

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.11.18 - klo:23:19
Kitkarenkaathan ovat talvirenkaat, miten talvirengaspakko tai sen puute tähän liittyy? Nastamaksut taasen taatusti "motivoivat" harkitsemaan sitä että kenties sitä voisi pärjätä kitkoillakin nastojen sijaan. Ja mitä pikaisesti vilkaisee liikennetilastoja, niin kyllä Norja ja Ruotsi pärjäävät niissä hyvin Suomeen verrattuna jos verrataan per asukastilastoja. Toki tähän liittyy myös muita tekijöitä, hieman poikkeavia tilastointimenetelmiä etc, joten ei tilastojen vertailu kuitenkaan niin yksinkertainen asia ole.

Slide 19: http://www.liikenneturvallisuus.info/application/files/3215/1749/1345/Liikenneturvallisuustilanne_23_1_2018.pdf

Ruotsin tapauksessa suuri osa väestöstä asuu etelämpänä kuin Hanko?
https://fi.maps-sweden.com/ruotsin-väestötiheys-kartta

tet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.11.18 - klo:11:32
Tämän vänkäys-argumentin kuulee aika usein, eikä vain rengaskeskusteluihin liittyen. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tuolla ”vänkäyksellä” loppujen lopuksi tarkoitetaan? Onko kyse siitä, että keskustelijat ovat erimielisiä, ja että keskustelu tämän vuoksi on ”vänkäystä”? Jos näin on, niin silloin on kyllä ymmärretty väärin keskustelupalstan idea. Nettikeskusteluthan syntyvät nimenomaan siitä, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä. Jos olemme kaikki samaa mieltä, niin silloin ei tietenkään ”vängätä”. Toisaalta silloin ei käydä keskusteluakaan.

Näinhän se nykyään tahtoo olla, että porukka elää somekuplissaan joissa ollaan yhtä mieltä milloin mistäkin asiasta. Onhan se järkytys, kun selviää että täällä koko yleisö ei olekaan samanmielisiä hymistelijöitä. Mistäpä tämä nykypäivän populismi muusta käyttövoimaansa saa, kuin noista pienen piirin kaikukammioista, joissa paikkansapitämättömästä huhustakin tulee hetkessä fakta, kun sitä vähän aikaa kaikki toistelevat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jt

Lainaus käyttäjältä: ile - 12.11.18 - klo:00:41
Ruotsin tapauksessa suuri osa väestöstä asuu etelämpänä kuin Hanko?
https://fi.maps-sweden.com/ruotsin-väestötiheys-kartta
Toki. Mutta jos katsotaan olosuhteita tai vaikka ihan etelä-pohjois suuntaista matkaeroa, niin ei esim. suur-Tukholman alue nyt niin merkittävästi eroa eteläisimmästä Suomesta. Samanlaista vettä vaakatasossa "talvea" se on suuri osa molemmissa ja sitten saattaa iskeä se lumimyrsky että tulee parissa päivässä 40cm lunta tai on pitempiä pakkaskausia. Onhan eteläisin Ruotsi sitten leudompi talvien osalta, kun eroa alkaa olemaan enemmän.

Norjassa taas väestö on ripoteltu sinne tänne pitkin maata koko rannikon pituudelle, myös Suomen pohjoispuolelle. Ja siellä käsite "vaihteleva ilmasto" lienee vieläkin vahvempi käsite kuin etelä-Suomen "vaihteleva ilmasto" sekä maan geografian (suuria korkeusvaihteluita, tasaista ei nyt oikein missään) sekä ilmaston (sijainti Atlantin vieressä ja korkea vuoristo) kannalta, kun rankkasateita sun muita sääilmiöitä pukkaa tulemaan mereltä. Sijainti hiukankaan korkeammalla taasen laskee keskilämpötiloja (lue: alle 0C kelejä ja lunta löytyy).

Ja toisaalta, Baltian maat ovat Suomen eteläpuolella kokonaan ja liikenteessä siellä sattuu merkittävästi enemmän vakavia onnettomuuksia kuin Suomessa.

"Rengaskelien" osalta Norja tuntuu äkkiseltään ajateltuna haastavimmalta ympäristöltä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.11.18 - klo:13:42
Jaaha, lunta tulee. Pitää mennä laittamaan kitkat alle.

Laitin Euro-kitkoihin renkaanlämittimet päällle, pärjää vielä hyvin ennen oikeita talvikelejä ;)

Suberb 2012

Hirvittävä järkytys iski tänään aamusella. Lunta maassa ja EURO-kitkat vielä alla. Ei kun koittamaan pääsisikö noilla kirkolle? EI MIT,,,,N pitoa! sutii ja traksit vaan vilkkuu. Onneksi jarrutuspito oli vähän parempi.
Ei muutakun luuria kouraan-> palaveeria tunnilla eespäin. Tallin lämpimään vaihtamaan testivoittajanastat (CWC 2, 2 talvea ajettu pintaa 5-6mm 90% nastoista tallessa) alle.

Nyt on hyvä? Persdynotestin mukaan loppupeleissä eroa ei ollu sit nimeksikään.... Isoin ero löytyi sivuttaispidossa peruutuskäännöksellä, Mutta siihenkin auttaa kun tietää missävaiheessa laitetaan pykälää eespäin ja talla pohjaan ;)

Liukas on liukas, ei siinä auta kun vaihtaa kuski talviajoasetuksiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy