Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V-O - 04.11.18 - klo:09:51
No tämähän on jo selvitetty VTT:nkin tutkimuksissa.

Kitkarenkaista hioutuu asfaltin takia kumieosta ja nykyaikaisesta halvasta ja heikkolaatuisesta asfaltista sekalaista ainesta ja ne veteen sekoittuneena liimautuu autojen kylkiin, Siinä syy sille autojen paskaantumisille.
Linkitätkö vielä tuo VTT:n tutkimuksen?

-karppa-

Musta tahma piinaa autoilijoita ympäri Etelä-Suomea " Sotkee autot, eläimet ja paikoin jopa talojen ikkunat
https://www.rakennuslehti.fi/2018/01/musta-tahma-piinaa-autoilijoita-ympari-etela-suomea-sotkee-autot-elaimet-ja-paikoin-jopa-talojen-ikkunat/

Eivät osaa edes kertoa missä vika. Onko se suolauksessa, tiessä vai voisiko johtua renkaista...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: V-O - 04.11.18 - klo:12:14
Mistä sitten johtuu että ennen kitkarenkaiden keksimistä ja markkinoilletuloa ei autot Suomessa talvikelissä kuraantuneet???

Autothan ovat kuraantuneet talvisin Suomessa niin kauan kuin muistan (70-luvulta saakka). Kuraantuminen oli ennen vielä pahempaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 03.11.18 - klo:10:39
Saiko se hämmennyksiin, että johonkin asiaan vaikuttavia tekijöitä voi olla enemmän kuin 1 kpl.
Vaiko se, että sinun mielestä ainoa oikea syy johonkin ei olekkaan kaikkien muiden mielestä merkitsevin, vaan 'vähämerkityksellinen'.
Mikä tämä "ongelmasi" oli? Jos auto likaantuu, niin pese se. Jos "ongelma" on se, että suurin osa suomalaisista ajaa talvella nastarenkailla, niin se on nyt vaan kestettävä.. tai koitettava vaikuttaa päättäjiin ja saada muutos lakiin.
Vaikuttavia tekijöitä on useampi, mutta turha keskustella lillukanvarsista, ellei sitten tahallaan haluta jatkaa asian hämmentämistä.
Auton likaantuminen ei ole se ongelma - auton voi pestä, jos huvittaa. Ja lain mukaan tosiaan teitä saa edelleen rouhia nastoilla.
Järkevintä olisi pohtia nykytilanteen hyötyjä vs haitat ja eri vaihtoehtojen erilaiset kustannukset. Tähän ei tietenkään tällaisessa internet-keskustelussa päästä, koska keskustelu pomppii ja joukkoon tulee erilaisia "faktoja" jatkuvalla syötöllä.

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.11.18 - klo:09:09
Meinaan. Kaksi viikkoa sitten täällä Suomessa autot eivät kuraantuneet. Nyt kuraantuvat. Tien materiaali on pysynyt samana. Ainoa mikä on muuttunut on että suurimmassa osassa autoja on nastat.

Etelässä aika kuraiseksi vetää ja sanoisin. että lokakuu ollut aika samanlaista.

Ihan vaan tuo laskentakuviosi ei mene ihan jakeluun. Myöhemmin arvio, että 15% kitkat ja tässä, että suurimmassa osassa on alla jo nastat.

Tänään kun messukeskuksen parkkikselta kävelin läpi niin sanoisin, että noin 10% autoissa nastat. Kummasti 10% aiheuttaa jo tuollaisen kuraongelman ja kuten tuossa olikin kommenttia, ihan rengas- & liikenneturistina veikkaan, että juttu on pikkasen monimuotoisempi.

Mutuna väittäisin, että ennen kyllä autot kuraantui ainakin etelässä vähemmän. Ihan vaan johtuen kunnon talvista vaikka varmasti suolaakin kylvettiin ehkä enemmän.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.11.18 - klo:19:44
Auton likaantuminen ei ole se ongelma - auton voi pestä, jos huvittaa.

Ei olekaan, sen voi aina pestä. Se on kuitenkin indikaattori paljon vakavammasta ongelmasta.

https://yle.fi/uutiset/3-5236346
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vasara

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.11.18 - klo:19:44
Vaikuttavia tekijöitä on useampi, mutta turha keskustella lillukanvarsista, ellei sitten tahallaan haluta jatkaa asian hämmentämistä.
Auton likaantuminen ei ole se ongelma - auton voi pestä, jos huvittaa. Ja lain mukaan tosiaan teitä saa edelleen rouhia nastoilla.
Järkevintä olisi pohtia nykytilanteen hyötyjä vs haitat ja eri vaihtoehtojen erilaiset kustannukset. Tähän ei tietenkään tällaisessa internet-keskustelussa päästä, koska keskustelu pomppii ja joukkoon tulee erilaisia "faktoja" jatkuvalla syötöllä.
Kommentti, joka ei vastaa omaan päähän betonoituneita mielipiteitä ja yhtä ainoaa totuutta = lillukanvarsia ja tahallista asian hämmentämistä.
Oma kirjoitus on faktaa ja toisten "faktaa".

..ja lisää..
LainaaPihistelijä: Kaksi viikkoa sitten täällä Suomessa autot eivät kuraantuneet. Nyt kuraantuvat. Tien materiaali on pysynyt samana. Ainoa mikä on muuttunut on että suurimmassa osassa autoja on nastat.
..Tai kitkat ja tienpinnat muuttuneet useammin märiksi ja suolaus ehdittiin paikoin aloittaa ja kasvukausi loppunut ja...
Jostain syystä oma auto ei likaannu havaittavasti enemmän nyt kuin 2 viikkoa sitten.. suuri vaikutus lienee sillä mitä teitä ajelee.

Itte ajelen vielä kesärenkailla.. nykymääräysten mukaan joulukuun alussa pakko vaihtaa talvirenkaat (kitkat), vaikka tarvetta tuskin olisi vielä silloinkaan.
2020 alkaen keliperustaisuus on hyvä uudistus. Ainakin etelärannikolla voi päästellä kesärenkailla läpi 'talven' / talvirengaskausi lyhenee kenties vain pariin viikkoon.
Tuosta saadaan sitten mielenkintoista dataa, että väheneekö autojen likaantuminen, katupöly, veritulpat ja infarktit kuinka dramaattisesti?

TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.11.18 - klo:11:00
Kommentti, joka ei vastaa omaan päähän betonoituneita mielipiteitä ja yhtä ainoaa totuutta = lillukanvarsia ja tahallista asian loppunut ja...hämmentämistä.
Oma kirjoitus on faktaa ja toisten "faktaa".

..ja lisää....Tai kitkat ja tienpinnat muuttuneet useammin märiksi ja suolaus ehdittiin paikoin aloittaa ja kasvukausi
Jostain syystä oma auto ei likaannu havaittavasti enemmän nyt kuin 2 viikkoa sitten.. suuri vaikutus lienee sillä mitä teitä ajelee.

Itte ajelen vielä kesärenkailla.. nykymääräysten mukaan joulukuun alussa pakko vaihtaa talvirenkaat (kitkat), vaikka tarvetta tuskin olisi vielä silloinkaan.
2020 alkaen keliperustaisuus on hyvä uudistus. Ainakin etelärannikolla voi päästellä kesärenkailla läpi 'talven' / talvirengaskausi lyhenee kenties vain pariin viikkoon.
Tuosta saadaan sitten mielenkintoista dataa, että väheneekö autojen likaantuminen, katupöly, veritulpat ja infarktit kuinka dramaattisesti?
Voisitko listata aiheeseen liittyvät nastarenkaita merkittävämmät tekijät?

Tuo lakimuutos ei vaikuta mitään, jos autojen alla pyörivät edelleen samat renkaat. Vai tehdäänkö tuon jälkeen päätelmä, että käytössä olevilla renkailla ei ole asiaan vaikutusta, koska lain mukaan alla on saanut pitää kesärenkaita pitempään?

vasara

Lainaus käyttäjältä: TTO - 05.11.18 - klo:11:27
Voisitko listata aiheeseen liittyvät nastarenkaita merkittävämmät tekijät?
En.. ovat moneen kertaan edellä. Kenties jääneet lukematta, koska ovat 'lillukanvarsia' ja 'tahallista asian hämmentämistä'?
'Tahallista asian hämmentämistä' on myös se, että muuttelee lainaamaansa tekstiä :)

Lainaus käyttäjältä: TTO - 05.11.18 - klo:11:27
Tuo lakimuutos ei vaikuta mitään, jos autojen alla pyörivät edelleen samat renkaat. Vai tehdäänkö tuon jälkeen päätelmä, että käytössä olevilla renkailla ei ole asiaan vaikutusta, koska lain mukaan alla on saanut pitää kesärenkaita pitempään?
Pitäisi ainakin vaikuttaa lyhentämällä talvirengaskautta keskimäärin.. toki mukana on autoilijoiden oma vastuu keliin sopivasta rengastuksesta.
Jos kaikki autoilijat vaihtavat talvinakit alle syksyllä & keväällä samaan aikaan kuin nykyään, niin silloin ei tietenkään ole vaikutusta.

TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.11.18 - klo:12:16
En.. ovat moneen kertaan edellä. Kenties jääneet lukematta, koska ovat 'lillukanvarsia' ja 'tahallista asian hämmentämistä'?
'Tahallista asian hämmentämistä' on myös se, että muuttelee lainaamaansa tekstiä :)
Pitäisi ainakin vaikuttaa lyhentämällä talvirengaskautta keskimäärin.. toki mukana on autoilijoiden oma vastuu keliin sopivasta rengastuksesta.
Jos kaikki autoilijat vaihtavat talvinakit alle syksyllä & keväällä samaan aikaan kuin nykyään, niin silloin ei tietenkään ole vaikutusta.
Käytin palstan lainausnappia sellaisenaan. Pitääkö harjoittaa lisäksi jotain erillistä oikolukua? Tai millä tavalla hämmensin tahallani asiaa?

Jostain syystä nämä tien kulumista vähentävät keksinnöt keskittyvät nastarenkaisiin. Miksei mihinkään muuhun merkittävään tekijään tule tien kulumista vähentäviä keksintöjä?
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kuminasta-vahentaa-tien-kulumista-20-uutuus-valmistetaan-suomessa-6746855

Valmet

Jo viistoista vuotta kitkoilla ajaneena vähän harmittaa, kun vasta ostamassani Audi A6:ssa onkin uudet nastarenkaat. Toki rengasäänet ei niin haittaa, mutta tietoisuus siitä, että ne nastat siellä turhaan rapisevat, harmittaa. Ajelut minulla on pääosin Oulun seudulla ja pohjoisempana, mutta kerran pari vuodessa on myös kehäykkösen ruuhkat silmien edessä.

Nastarenkaita perustellaan mm. sillä, että jos kaikki ajaisivat kitkoilla, olisivat tiet kovin kiillottuneita ja liukkaita. Luulisinpa tienhoidon muuttuvan vähitellen tuota silmällä pitäen. Suola ei auta kovemmilla pakkasila, joten jospa saataisiin taas hiekkaa teillemme...

Nastattomuus ei ole vaikuttanut ajotyyliin tai mihinkään muuhunkaan. Ennakointi on mitä on ja yleensä on aina pärjätty. Rengastyypistä johtuvia vaaratilanteita ei ole ollut.

SIN

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.11.18 - klo:15:50
Missä oli maininta scandikitkoista, jotka ovat hengenvaaralliset vesikelissä?

Hyvin tuli selvittyä niillä kesänopeusrajoituksilla sekä tänään kaatosateessa!

Tätä itsekin ihmettlen, että onko kyse rengaskauppiaiden propagandasta vai mistä kun kitkarenkaita väitetään kesällä hengenvaaralliseksi. Totta on, että vesiliirtoon joutuu herkemmin kuin uudella kesärenkaalla, mutta kun iso osa autolijoista ajaa suht kuluneilla kesärenkailla...
Liekö vain sattumaa, etten ole kertaakaan joutunut vesiliirtoon vanhoilla kitkoilla (joilla ei enää talvella ajeta).

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SIN - 06.11.18 - klo:12:45
Tätä itsekin ihmettlen, että onko kyse rengaskauppiaiden propagandasta vai mistä kun kitkarenkaita väitetään kesällä hengenvaaralliseksi. Totta on, että vesiliirtoon joutuu herkemmin kuin uudella kesärenkaalla, mutta kun iso osa autolijoista ajaa suht kuluneilla kesärenkailla...
Liekö vain sattumaa, etten ole kertaakaan joutunut vesiliirtoon vanhoilla kitkoilla (joilla ei enää talvella ajeta).

Minun kommenttini ei liittynyt mitenkään scandikitkojen käyttöön kesärenkaana kesällä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jt

Lainaus käyttäjältä: TTO - 05.11.18 - klo:12:30
Jostain syystä nämä tien kulumista vähentävät keksinnöt keskittyvät nastarenkaisiin. Miksei mihinkään muuhun merkittävään tekijään tule tien kulumista vähentäviä keksintöjä?
Nastarenkaan tapauksessa on paljon petrattavaa tienkulutuksen vähentämiseksi, siinä lienee myös looginen syy miksi innovaatioita viritellään teiden säästämiseksi ja haittojen vähentämiseksi. Ei normi kitkarengas käsittääkseni eroa tienkulutuksen osalta juurikaan kesärenkaista, sitä paitsi kitkan kumi on keskimäärin pehmeämpää kuin kesärenkaissa. 

Nastoja säädellään jo ihan lainsäädännönkin tasolla ja monessa EU-maassa nastarenkaat ovat joko kiellettyjä kokonaan niiden negatiivisten vaikutusten vuoksi tai sitten niiden käyttöä rajoitetaan eri tavoilla. Siinä vähän lisäinspiraatiota innovoida. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mattinen

#3074
Aivan aluksi todettakoon, että seuraava kommentti liittyy olosuhteisiin Helsingissä ja ylipäätään Etelä-Suomessa.

On taas se aika vuodesta, kun eräs liikenteen ilmiö harmittaa. On alkanut noin kuusi kuukautta kestävä ajanjakso, jonka aikana suuri joukko autoilijoita parhaansa mukaan jyrsii teiden paljaista pinnoista päällystettä nastarenkaillaan. Jotkut ajoivat Helsingissä nastarenkailla jo lokakuussa, mutta varsinaiseen vauhtiin päällysteen kuorinta pääsi pari viikkoa sitten, kun sääennusteet lupasivat tänne eteläänkin lumipyryä. ”Nyt on syytä nopeasti vaihtaa talvirenkaat”, alkoivat meteorologit ohjeistaa autokansaa. Ja autokansa totteli kuuliaisesti. Nyt nastat sitten rapisevat Helsingin paljailla kaduilla tuonne huhti-toukokuun vaihteeseen.

Olisiko tämä voinut mennä tosin? Ehkäpä. Renkaidenvaihtokehotuksen sijaan meteorologit olisivat voineet esimerkiksi todeta, että ”jos ei ole pakko autolla lähteä, niin huomenna kannattaa matka tehdä julkisilla” tms. No, ehkä tämä ei ole autokansalle vaihtoehto edes pääkaupunkiseudulla, missä joukkoliikenne toimii hyvin. Ja onhan se niinkin, että enemmin tai myöhemmin talvikumit on alle laitettava. Mutta miksi renkaissa pitää olla nastat? Mihin niitä Helsingissä ja Etelä-Suomessa oikein tarvitaan, kun tiet ovat melkein koko talven sulia?

Nastarenkaiden suureen suosioon on mielestäni kaksi pääsyytä. Ensimmäinen, ja todennäköisesti merkittävin, on tapa ja tottumus. Talvirengas on tavalliselle, autoasioista ja -tekniikasta vähät välittävälle henkilölle nimenomaan nastarengas. Talvirenkaan täytyy jotenkin erota kesärenkaasta, ja nasta on se erottava tekijä. Autoilijoiden suuri enemmistö ei puntaroi erilaisia talvirengasvaihtoehtoja, vaan pähkäilyn kohteena on lähinnä se ajankohta, jolloin nastarenkaat laitetaan alle. Ajo-olosuhteilla ei ole vaikutusta. Nastoilla mennään oli alla sitten lunta, jäätä tai paljasta asfalttia. Talvella kun ajetaan talvirenkailla.

Toinen syy on varautuminen. Etelä-Suomessakin saattaa talvella olla teitä, joiden pinta on jäässä. Tällaisissa olosuhteissa nastarengas, varsinkin silloin kun se on uusi tai uudehko, on kiistatta paras vaihtoehto. Olennaista kuitenkin on, että myös nastattomalla talvirenkaalla pärjää. Se, että nastarengas on ääriolosuhteissa paras, ei tarkoita sitä, että nastaton vaihtoehto olisi huono.

Miten nastattomien talvirenkaiden osuutta voitaisiin lisätä? Siten, että jokin ulkoinen tekijä saisi ihmiset pohtimaan talvirengasvalintaansa. Vaihtoehtoja "herätteen" antamiseen on useita. Tukholmassa on alueita, joilla nastarenkaiden käyttö on kielletty. Tämä on johtanut nastattomien talvirenkaiden käytön lisääntymiseen. Eikä vain niiden osalta, jotka kieltoalueilla haluavat ajaa, vaan myös yleisesti. Oslossa on jo jonkin aikaa ollut käytössä nastarengasmaksu. Nastarenkaita saa siis käyttää, mutta siitä joutuu jonkin verran maksamaan.

Muitakin vaihtoehtoja voisi olla. Nastattomia talvirenkaita käyttävän pysäköinti voisi olla ilmaista, tai pysäköintimaksu voisi olla alennettu. Nastattomilla talvirenkailla ajaville voitaisiin antaa oikeus käyttää bussikaistoja. Kaupunki voisi käynnistää talvirenkaisiin liittyvän tiedotuskampanjan. Vaihtoehtoja varmasti on. Totaaliselle kieltolinjalle ei tarvitsisi lähteä. Olennaista olisi saada autoilijoiden suuri enemmistö tekemään itselleen seuraavat kysymykset: 1) Kuinka usein minä ajan olosuhteissa, joissa tienpinta on jäässä? 2) Voisiko näissä olosuhteissa pärjätä a) nastattomilla talvirenkailla b) jättämällä auto kotiin? Näihin kysymyksiin vastaaminen antaisi perusteet vastata siihen kaikkein tärkeimpään kysymykseen: Tarvitsenko minä nastarenkaita?

Miksi nastattomien talvirenkaiden osuutta pitäisi sitten lisätä? Siksi, että tässä joka vuosi toistuvassa asfaltin irtijyrsimisessä ja uudelleen kiinnittämisessä ei enää vähään aikaan ole ollut mitään järkeä. Ilmasto lämpenee, mikä lisää teiden sulana oloaikaa. Raskaan liikenteen vuoksi suolausta ei suinkaan olla vähentämässä, vaan päinvastoin lisäämässä. Myös tästä seuraa, että varsinkin pääteillä ja kaupungeissa ajetaan talvellakin sulilla teillä. Autotekniikka kehittyy koko ajan, ja yhä useampi ajaa erilaisilla avustimilla ja turvavarusteilla varustetuilla autoilla. Varautuminen ja ”mielenrauhan hakeminen” on yksinkertaisesti mennyt överiksi. Nastarenkaista aiheutuvat haitat ylittävät niistä saatavat hyödyt.

Mitä haittaa nastarenkaiden käytöstä sitten on? Tähän kysymykseen ei ole tarkoituksenmukaista tässä syvällisemmin mennä, sillä asiaa on jo perusteellisesti käsitelty mm. tässä ketjussa. Todettakoon vain, että nastarenkaat heikentävät ilmanlaatua varsinkin kaupungeissa, mistä puolestaan seuraa terveyshaittoja. Nastarenkaat lisäävät myös tienpidon kustannuksia varsin huomattavilla summilla.

Edellä mainitut nastarenkaiden aiheuttamat haitat eivät ehkä paina ”automiesten” puntarissa paljoakaan. Hengitysilman laadusta ja terveydestä puhumista saatetaan pitää ”viherpiipertämisenä”, ja kyllä valtiolta täytyy rahaa löytyä nastojen irtijyrsimän asfaltin uudelleen kiinnittämiseen. Niin paljon autoilijaa verotetaan, että kyllä hänellä täytyy olla edes oikeus ajaa tiet joka vuosi urille.

Erään seikan kuitenkin luulisi olevan lähellä myös ”automiesten” sydäntä. Nimittäin rengasmelun. Nastarenkaiden käyttö merkitsee sitä, että asfaltin täytyy jo uutena sisältää karkeahkoa kiviaineista, jotta se kestäisi nastojen puoli vuotta kestävän jyrsinnän. Ja kun nastoilla on paljailla pinnoilla puoli vuotta ajettu, on rengasmelun päälähde valmis. Suomessa laadukkaatkin autot ovat meluisia sen vuoksi, että me jyystämme nastoilla tiemme karheiksi.

Oheinen video on kuvattu tämän vuoden lokakuussa nelostiellä Lahden eteläpuolella. Tiellä on vuorotellen uutta ja vanhaa nastarenkaiden jyrsimää asfalttia. Eron rengasmelussa huomaa selvästi. Uudella, ja suomalaisittain sileällä asfaltilla jopa Audi A3:sta tulee hiljainen auto. Pian tämä hiljaisuus on kuitenkin muisto vain. Tie on koko talven sula, ja kun siitä noin kuusi kuukautta jyystetään nastarenkailla, on tulevana keväänä tarjolla muutakin kuin kevään kohinaa. Nimittäin renkaiden jyminää.

PS. Video kannattaa katsella kuulokkeita käyttäen.   
https://www.youtube.com/watch?v=qIAzY6jsblY&feature=youtu.be

jt

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 07.11.18 - klo:18:08
Miten nastattomien talvirenkaiden osuutta voitaisiin lisätä? Siten, että jokin ulkoinen tekijä saisi ihmiset pohtimaan talvirengasvalintaansa. Vaihtoehtoja "herätteen" antamiseen on useita. Tukholmassa on alueita, joilla nastarenkaiden käyttö on kielletty. Tämä on johtanut nastattomien talvirenkaiden käytön lisääntymiseen. Eikä vain niiden osalta, jotka kieltoalueilla haluavat ajaa, vaan myös yleisesti. Oslossa on jo jonkin aikaa ollut käytössä nastarengasmaksu. Nastarenkaita saa siis käyttää, mutta siitä joutuu jonkin verran maksamaan.
Autoliiton sivulta löytyy hyvä lista minkälaisia "herätteitä" on käytössä eri euroopan maissa:
https://www.autoliitto.fi/nastarenkaiden-kaytto-euroopassa-2017
* Alemmat nopeusrajoitukset (pitkä lista maita); esim. Belgia: Nopeusrajoitus 60 km/t maanteillä. Takalasiin laitettava nopeusmerkki "60" (merkin halkaisija 21 cm). Nopeusrajoitus moottoriteillä 90 km/h.
* Roiskeläppäpakko: esim. Italia
* Ajokieltoalueet: esim. Ruotsi.
* Nastarengastarra; Itävalta
* Lisämaksut; Norja

Mutta joo, tulin itsekin pari vuotta sitten samaan johtopäätökseen että eihän tässä mitään järkeä ole, siis ajella lähes puolet vuodesta nastarenkailla pääosin sulalla asfaltilla. Usein kuitenkin perustellaan nastarenkaita "etelä-Suomen vaihtelevilla olosuhteilla". Tjoo, mitenkähän ne norjalaiset sitten pärjäävät, taatusti on "vaihtelevammat" olosuhteet Atlannin rannalla ja maassahan ei oikeastaan muuta olekaan kuin mäkiä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Daatta

^^Asiallinen kirjoitus, peukuttaisin jos voisin.  :)

Kun vielä lisätään tieto suolauksen lisäämisestä niin kesä tulee talven keskelle:

https://www.talouselama.fi/uutiset/tulevana-talvena-teille-heitetaan-taas-enemman-suolaa-ja-syykin-on-selva/430f0f05-411b-3bc0-a666-6bfab23de36a

Toki perusteena on raskas liikenne ja tienhoidon parantaminen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vasara

Lainaus käyttäjältä: TTO - 05.11.18 - klo:12:30
Käytin palstan lainausnappia sellaisenaan. Pitääkö harjoittaa lisäksi jotain erillistä oikolukua? Tai millä tavalla hämmensin tahallani asiaa?
Tässä painettu lainausnappia ja teksti kopioitui oikein.. onnistuu lähes kaikilla muillakin.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 05.11.18 - klo:12:30
Jostain syystä nämä tien kulumista vähentävät keksinnöt keskittyvät nastarenkaisiin. Miksei mihinkään muuhun merkittävään tekijään tule tien kulumista vähentäviä keksintöjä?
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kuminasta-vahentaa-tien-kulumista-20-uutuus-valmistetaan-suomessa-6746855
Puhuin edellä ennenkaikkea autojen likaantumisesta, mutta keskitytään nyt sitten teiden kulumiseen.

Rengasvalmistajat lienevät valveutuneita ja siksi innovoivat. Nastarenkaiden teitä kuluttavaa vaikutusta ei ole kait tämän ketjun kirjoituksissa kielletty.
Nastat on kuitenkin teiden kuluttamisessa vain yksi lisänyanssi.. ja täällä osa kirjoittelijoista antaa sen kuvan, että olisi lähes ainoa.
Tiet kuluu kaikkialla missä autoja on.. uusia keksintöjä on moniin siihen vaikuttaviin tekijöihin hankalampi keksiä.
Suurin kuluttava ja urauttava voima on transformaatio, jonka suuri aiheuttaja on raskas liikenne. Toiseksi kaikki renkaat jauhaa tietä pölyksi.. nastarenkaat on tässä toki muita rengastuksia tehokkaammat.
Tien pinnalla oleva vesi lisää tien kulumista huomattavasti. Suomessa sään vaihtelu lisätekijänä.. vesi => jää, joka laajenee.

Esim. Saksassa on saatu mittaustuloksia, joiden mukaan pahimmillaan jopa 85 prosenttia alle 10 mikrometrin hengitettävistä hiukkasista olisi peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista. Saksassa ei käytetä nastarenkaita ja silti tiet kuluu. Jos Saksassa ajelee pikkasen pääteiden ulkopuolella (joita remontteerataan jatkuvasti), niin huomaa, että pienemmät tiet on paikoin surkeassa kunnossa. Niin surkeassa, että Suomesta on vaikea löytää niin karusti kulunutta asfalttia. Liikennemäärät on suremmat, mutta so not.. ei käytetä nastoja.

Tuossa Mattinen edellä pohti..
LainaaMutta miksi renkaissa pitää olla nastat? Mihin niitä Helsingissä ja Etelä-Suomessa oikein tarvitaan, kun tiet ovat melkein koko talven sulia?
Tätä minäkin ihmettelen. Autoilijoilla on oman järjen käyttö sallittu rengasvalinnassa.

(OT: Kun juuri katsoin pitkäaikais sääennustetta, niin kesärenkailla voi hyvin jatkaa 1.12  talvirengaspakkoon saakka.. ja todennäköisesti paljon pidemmällekkin voisi.)


TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Esim. Saksassa on saatu mittaustuloksia, joiden mukaan pahimmillaan jopa 85 prosenttia alle 10 mikrometrin hengitettävistä hiukkasista olisi peräisin tiepäällysteen kulumasta, renkaista ja jarruista. Saksassa ei käytetä nastarenkaita ja silti tiet kuluu. Jos Saksassa ajelee pikkasen pääteiden ulkopuolella (joita remontteerataan jatkuvasti), niin huomaa, että pienemmät tiet on paikoin surkeassa kunnossa. Niin surkeassa, että Suomesta on vaikea löytää niin karusti kulunutta asfalttia. Liikennemäärät on suremmat, mutta so not.. ei käytetä nastoja.
Toivottavasti nyt osasin lainata oikein ja kelvollisesti...
Oletetaan, että lainauksen teksti Saksan mittaustuloksista on totta. Silti sillä ei ole aiheeseen varsinaista merkitystä, koska kukaan ei myöskään ole kiistänyt sitä, että tiet kuluvat jonkin verran joka tapauksessa. Suomessakin kulumaa tapahtuu varmasti kesälläkin. Prosenttilaskuissa on aina 100 % "käytettävissä", joten komealta kalskahtava 85 % ei käytännössä tässä tapauksessa merkitse mitään.

Jt:llä ja Mattisella oli hyvin tiivistettyjä kommentteja tuossa aikaisemmin.

gunman

Minä toisaalta ymmärrän tuon nastarenkaisiinvaihdon, kun kerran meteorologit suurinpiirtein maailmanlopun
ennusteita viskeli.. Rengasfirmoilla oli kalenterit liki täys samantien. Heti kun vapaa aika löyty, niin jengi riensi
renkaitansa vaihdattamaan.

Nyt tosiaankin on se tilanne, (ainakin läntisellä Uudellamaalla ja Vantaalla, missä olen havaintoja tehnyt) että
valtaosalla on nastat alla.
Tämä on mielestäni hiukan väärin, kun miettii mikä keli tuolla vallitsee.  :-\

Oma kulkineeni rouhii teitä vielä hyvin keliin sopivilla kesärenkailla.
Ne pyörii alla tällä menolla sinne joulukuun alkuun...
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

vasara

Lainaus käyttäjältä: TTO - 08.11.18 - klo:12:36
Toivottavasti nyt osasin lainata oikein ja kelvollisesti...
Oletetaan, että lainauksen teksti Saksan mittaustuloksista on totta. Silti sillä ei ole aiheeseen varsinaista merkitystä, koska kukaan ei myöskään ole kiistänyt sitä, että tiet kuluvat jonkin verran joka tapauksessa. Suomessakin kulumaa tapahtuu varmasti kesälläkin. Prosenttilaskuissa on aina 100 % "käytettävissä", joten komealta kalskahtava 85 % ei käytännössä tässä tapauksessa merkitse mitään.

Jt:llä ja Mattisella oli hyvin tiivistettyjä kommentteja tuossa aikaisemmin.
Jaa.. eli teiden kulumisen päätekijä on nastarenkaat ja jos niitä ei käytettäisi, niin tiet kuluisivat vain 'jonkin verran'.
Nastattomissa maissa havainnot ja tutkimukset teiden kulumisesta ei ole totta.. tiestöä kunnostetaan siellä huvin vuoksi.

Ainoaan oikeaan uskontoon kuuluvat jatkakoon.

TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:16:57
Jaa.. eli teiden kulumisen päätekijä on nastarenkaat ja jos niitä ei käytettäisi, niin tiet kuluisivat vain 'jonkin verran'.
Nastattomissa maissa havainnot ja tutkimukset teiden kulumisesta ei ole totta.. tiestöä kunnostetaan siellä huvin vuoksi.

Ainoaan oikeaan uskontoon kuuluvat jatkakoon.
Kerro, miten nastattoman maan tutkimuksesta voi päätellä nastarenkaiden vaikutusta tien kulumiseen? Kukaan ei ole tainnut väittää, etteivät nuo tutkimukset olisi totta, mutta johtopäätelmät niistä nastoihin...

mattinen

#3082
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Nastarenkaiden teitä kuluttavaa vaikutusta ei ole kait tämän ketjun kirjoituksissa kielletty.

Ei ole kielletty. Toisaalta en muista kenenkään myöskään väittäneen, että tällaista kieltämistä olisi tapahtunut. Ja outoahan se olisikin, niin päivänselvästä asiasta kun on kyse.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Nastat on kuitenkin teiden kuluttamisessa vain yksi lisänyanssi.. ja täällä osa kirjoittelijoista antaa sen kuvan, että olisi lähes ainoa.

Enpä kyllä ole huomannut kenenkään väittäneen sitäkään, että nastarenkaat olisivat ainut teitä kuluttava tekijä. Se, ettei muita tiestöä kuluttavia seikkoja ole täällä erikseen (ainakaan usein) lueteltu, on todennäköisesti seurausta kahdesta seikasta: 1) keskustelu koskee renkaita 2) muiden kuluttavien tekijöiden olemassaolo on itsestään selvyys, jonka mainitseminen erikseen ei ole tarpeellista.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Tiet kuluu kaikkialla missä autoja on..

Hmm… Tätäkin voisi pitää melko itsestään selvänä asiana. Ja keskustelussahan on ollut kyse nimenomaan siitä, miten tuota kulumista voitaisiin vähentää. Ilman, että itse autoilua pitäisi rajoittaa.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Suurin kuluttava ja urauttava voima on transformaatio, jonka suuri aiheuttaja on raskas liikenne.

Liikenneviraston päällysteasiantuntija Katri Eskolan mukaan "vilkasliikenteisemmällä tieverkolla päällysteet urautuvat pääosin nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen takia." Samaisen lähteen mukaan "vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta." (Tieto on vuodelta 2016).

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Toiseksi kaikki renkaat jauhaa tietä pölyksi.. nastarenkaat on tässä toki muita rengastuksia tehokkaammat.

Se, että kaikki renkaat kuluttavat teitä, on sekin tieto, joka tuskin tulee kovin monelle yllätyksenä. Tämä on vain tosiasia, johon ainakin toistaiseksi on alistuttava. Meidän on siis hyväksyttävä teiden kuluminen, sikäli kun haluamme autoilua jatkaa. Mutta meidän ei ole pakko hyväksyä tämänhetkistä kulumisen määrää. Me voimme miettiä keinoja, joilla kulumista voitaisiin vähentää. Yksi varsin tehokas keino olisi nastarenkaiden käytön vähentäminen.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Tien pinnalla oleva vesi lisää tien kulumista huomattavasti. Suomessa sään vaihtelu lisätekijänä.. vesi => jää, joka laajenee.

Sääolosuhteet puolestaan ovat sellainen teiden kulutusta lisäävä tekijä on asia, johon meidän on melko vaikea vaikuttaa. Me voimme vaihtaa nastarenkaiden tilalle nastattomat talvirenkaat, mutta tien pinalla olevan veden määrään ja sään vaihteluun emme oikein voi vaikuttaa. Tämän vuoksi sääolosuhteet ei ole erityisen relevantti kysymys tässä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia

mattinen

Lainaus käyttäjältä: gunman - 08.11.18 - klo:16:44
Oma kulkineeni rouhii teitä vielä hyvin keliin sopivilla kesärenkailla. Ne pyörii alla tällä menolla sinne joulukuun alkuun...

Sama täällä. Vuonna 2020 voimaan tuleva uusi tieliikennelaki muuttuu käsittääkseni siten, että talvirenkaiden käyttö ei enää ole sidottu tiettyihin päivämääriin, vaan keliolosuhteisiin. Eli jos Helsingissä on jouluaattona samanlainen sää kuin nyt, että kesärengastus on laillinen ratkaisu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.18 - klo:11:50
Tien pinnalla oleva vesi lisää tien kulumista huomattavasti. Suomessa sään vaihtelu lisätekijänä.. vesi => jää, joka laajenee.

Suomessa joudutaan käyttämään asfalttia, joka kestäisi edes hieman nastojen kulutusta. Se ei vastaavasti kestä veden eroosiota.

Tarkastellaan Japania, jossa asuin pitkään. Siellä sää vaihtelee vielä enemmän kuin Suomessa. Lunta tulee metrikaupalla. Lämpötila seilaa nollan molemmin puolin. Liikenne on vilkkaampaa kuin Suomessa. Nastat ovat kuitenkin kielletty ja koska ei tarvi varautua nastojen kulutukseen, voidaan käyttää sellaista asfalttia, joka kestää veden eroosiota. Kivet ovat pienempiä ja bitumia enemmän. Asfaltti kestääkin tosi hyvin. Eli perimmäisen syy heikkoon asfalttiin Suomessa on juuri nastarenkaat. Ei pystytä käyttämään keliin parhaiten sopivaa asfalttia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Petunet

Lainaus käyttäjältä: gunman - 08.11.18 - klo:16:44
Oma kulkineeni rouhii teitä vielä hyvin keliin sopivilla kesärenkailla.
Ne pyörii alla tällä menolla sinne joulukuun alkuun...

Näin meilläkin, kesäkiekot alla kunnes alkaa pakkaset. Tai joulukuu.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

pekeke

Etteks te huomannut kuka oli sponssannut ne pelottelut, Euromaster, joulukuun vaihtokelejä odotellessa, pitää säästää kitkoja.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.11.18 - klo:18:42
Suomessa joudutaan käyttämään asfalttia, joka kestäisi edes hieman nastojen kulutusta. Se ei vastaavasti kestä veden eroosiota.

Tarkastellaan Japania, jossa asuin pitkään. Siellä sää vaihtelee vielä enemmän kuin Suomessa. Lunta tulee metrikaupalla. Lämpötila seilaa nollan molemmin puolin. Liikenne on vilkkaampaa kuin Suomessa. Nastat ovat kuitenkin kielletty ja koska ei tarvi varautua nastojen kulutukseen, voidaan käyttää sellaista asfalttia, joka kestää veden eroosiota. Kivet ovat pienempiä ja bitumia enemmän. Asfaltti kestääkin tosi hyvin. Eli perimmäisen syy heikkoon asfalttiin Suomessa on juuri nastarenkaat. Ei pystytä käyttämään keliin parhaiten sopivaa asfalttia.
Japanissa liikenne on tosi ruuhkaista ja välimatkat on pieniä. Ajosuoritteet tehdään todella pienillä nopeuksilla. Saksa ja muu keski-Eurooppa on meidän oloihin parempi vertailukohde.

Ja kyllä, kesärenkailla mennään täälläkin. Yhdessä talon autossa on nastarenkaat varoiksi, mutta tuolla se on tallissa möllöttänyt pari viikkoa ajamatta..,
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 08.11.18 - klo:20:31
Japanissa liikenne on tosi ruuhkaista ja välimatkat on pieniä. Ajosuoritteet tehdään todella pienillä nopeuksilla.

Japani on pitkä maa, paljon pidempi kuin Suomi. Etäisyydet ovat myös pitkiä. Tokion ja Osakan seuduilla on ruuhkista ja liikenne matelee, mutta Hokkaido on ihan eri maata. Siellä on väljää kuten Suomessa. Talvikin on samanlainen. Hokkaidon maaseudulla ajaessa tulee niin Suomi-fillis, että. Olosuhteet ovat hyvin samankaltaiset. Se on  erinomainen vertailukohde. Paljon parempi kuin keski-Eurooppa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

paimentolainen

#3089
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.11.18 - klo:20:50
Japani on pitkä maa, paljon pidempi kuin Suomi. Etäisyydet ovat myös pitkiä. Tokion ja Osakan seuduilla on ruuhkista ja liikenne matelee, mutta Hokkaido on ihan eri maata. Siellä on väljää kuten Suomessa. Talvikin on samanlainen. Hokkaidon maaseudulla ajaessa tulee niin Suomi-fillis, että. Olosuhteet ovat hyvin samankaltaiset. Se on  erinomainen vertailukohde. Paljon parempi kuin keski-Eurooppa.
”Maan kokonaispinta-ala on 377 835 neliökilometriä, josta noin 75"80 prosenttia on vuoristoa[1] ja lähes yhtä suuri osa on metsien peitossa.[2] Koska suuri osa maan alueesta on soveltumatonta asutuksen, maatalouden tai teollisuuden käyttöön jyrkkien korkeuserojen, ilmaston ja maanjäristysten aiheuttaman maanvyöryriskin vuoksi, Japanin alavilla rannikkoalueilla väestötiheys on erittäin suuri. Maa on yksi maailman tiheimmin asutuista.”

Eli sääolosuhteet on samankaltaiset, mutta liikenne ja väestötiheys ei. Tuolla on ihan sama, millä siellä ajaa, kun kyseessä ovat kuitenkin kävelynopeudet. Silti Japanissa kuolee ihmisiä liikenteessä enemmän kuin missään muussa sivistysvaltiossa.  Japanista saa hienosti 15 vuotta vanhoja autoja, joilla on ajettu muutama kymppitonni.

Eli isojen nopeuksien maat vois sittenkin olla parempi vertailukohde.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy