Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Sokka

Lainaus käyttäjältä: SNG - 30.10.18 - klo:13:56
Tosiaan Bridgestone käytti kiteitä näyttävässä Blizzak tv-mainoinnassaan jo kauan sitten.  ;D

Onhan näitä timanttigranulaateilla varustettuja renkaita tehty Haminassa CR-Renkaiden toimesta jo 16 vuotta, ei tosiaan mikään uusi keksintö  8)

http://www.greendiamond.info/

http://www.cr-renkaat.fi/yritys


Pihistelijä

Kummasti ne auton perä ja kyljet taas kuraantuvat harmaiksi, vaikka ei ole kertaakaan suolattu eikä hiekoitettu tänä syksynä. Muutos on selvä parin viikon takaiseen tilanteeseen nähden.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.11.18 - klo:10:08
Kummasti ne auton perä ja kyljet taas kuraantuvat harmaiksi, vaikka ei ole kertaakaan suolattu eikä hiekoitettu tänä syksynä. Muutos on selvä parin viikon takaiseen tilanteeseen nähden.
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ilmanlaatu-romahti-pyykosjarvella-ja-oulun-keskustassa-kuiva-ja-tyyni-pakkassaa-vaikuttaa-hiukkasten-maaraan/809212/
â€"Puissa ei ole enää hiukkasia sitovia lehtiä ja autojen nastarenkaat jauhavat pölyä ilmaan.

Vaikka tuossa artikkelissa viitataan tieremonttiin Pyykösjärvellä, niin samalla lailla ilmanlaatu romahti myös keskustassa. Kyllähän tyyniä kelejä on myös kesällä, mutta jostain syystä ilmanlaatu ei samalla lailla romahda silloin. Samoin hiekoituskausi ei ole vielä nytkähtänyt kunnolla käyntiin artikkelin tekohetkellä, joten syytä ei voi hakea vain hiekoituksesta. Ei keskustan puiden lehdetkään liene se pölyä poistava tekijä. Jäljelle jää sitten paljasta asfalttia rouhivat nastarenkaat. No tuohan on vain kohtuu objektiivista päättelyä ja suurin osan tämänkin palstan kirjoittajista jollain lailla lienee ajattelevan että nastarenkaat kuluttavat asfalttia enemmän kuin nastattomat.

Sitten on se subjektiivisempi mielipide siitä riittääkö kitkat vai ei ja siitä on sitten useampaa mielipidettä. Tässä Oulun seuduilla about viikon ajelleella vaihtelevissa nollan ympärillä olevissa olosuhteissa, voi todeta että n. >90% nastat ropisevat ympärillä mutta niin se vain R2 kitkoissa pito riittää. Illalla pakastaa ja asuntoteiden pinnat kimaltavat, mutta eipä tuo normaalia tavanomaista talviajoa haittaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.11.18 - klo:10:08
Kummasti ne auton perä ja kyljet taas kuraantuvat harmaiksi, vaikka ei ole kertaakaan suolattu eikä hiekoitettu tänä syksynä. Muutos on selvä parin viikon takaiseen tilanteeseen nähden.

Saman huomasin PK-seudulla.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

erttuli

#3004
Kyllä se niin on heti kun nastat alkaa ropisemaan niin johan on autot paskassa jos on vähääkään kosteutta tiellä. No mieluummin auton kyljissä kuin pölynä ilmassa. Auto on paskainen jo viikossa. Kesällä, vaikka miten sataisi vettä saa ajella vähintään tupla/triplamäärän, jotta sama saadaan likaisuus tai jopa vielä pidempään.. Eikä silloinkaan auto ole tuollaisen harmaan paskakerroksen peitossa.

Petunet

Täällä maalla on kyljet ihan savessa kun traktoreilla ajetaan suoraan pelloilta valtatielle ja jätetään monta kiloa savipaakkuja tielle leviämään.
Näppärästi sitten sateella liukenevat sen verran että lentävät veden mukana sotkemaan ajoneuvot.

Prätkällä tosi kiva ajaa tuollaiseen liukumiinaan...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

vasara

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 02.11.18 - klo:11:51
Kyllä se niin on heti kun nastat alkaa ropisemaan niin johan on autot paskassa jos on vähääkään kosteutta tiellä. No mieluummin auton kyljissä kuin pölynä ilmassa. Auto on paskainen jo viikossa. Kesällä, vaikka miten sataisi vettä saa ajella vähintään tupla/triplamäärän, jotta sama saadaan likaisuus tai jopa vielä pidempään.. Eikä silloinkaan auto ole tuollaisen harmaan paskakerroksen peitossa.
On ne nastat tehokkaita tien jyrsijöitä :)
Suolaa se 'harmaa paska' mitä luultavammin on.. suolausta tehdään varmuuden vuoksi heti jos on vaarana, että tiet jäätyy. Sateiden mukana tottakait kaikkea muutakin rapaa teillä.
https://www.destia.fi/uutishuone/tiedotteet/maanteiden-talvihoitokausi-alkaa-lokakuun-alussa-destian-kelikeskus-seuraa-saata-247.html
.. ja se musta paska on pikeä tms. liuenneessa muodoissa olevaa öljysekoitusta, jota irtoaa ja roiskuu eritasoisesti riippuen käytetyn päällysteen laadusta.
Autot paskaantuu myös niissä maissa enemmän talvikaudella, jossa ei nastoja käytetä.. moskaa vaan tulee sateiden myötä enemmän. Mutta esim. Saksassa autoja pestään keskimäärin 5 x enemmän / vuosi vs Suomi. Jos autot ei likaantuisi niin ei niitä tarttisi pestäkkään.

Lainaajt: Kyllähän tyyniä kelejä on myös kesällä, mutta jostain syystä ilmanlaatu ei samalla lailla romahda silloin.
Ilmalaatu romahtaa talvikaudella koko pohjoisella pallonpuoliskolla, johtuen kasvien kasvukaudesta.

Lainaapihistelijä: vaikka ei ole kertaakaan suolattu eikä hiekoitettu tänä syksynä
Missäpäin Suomea ei vielä ole käyty pakkasella?

Suberb 2012

Pekka lupaili koko marraskuun, ehkä jopa jouluun asti +5-10 ja kosteaa keliä.
Uuden asetuksen mukaan nyt saadaan moottoriteillä jatkaa "kesärajoituksia" kelin ollessa soveltuva moiseen holtittomaan hurjasteluun.

Miten toimit:

A) Jyrsin moottoritien asfalttia testivoittajanastoilla, vaikka tiedostan ettei_ne_ole PARHAAT mahdolliset asfalttikelin renkaat ja hevosmiesten tietotoimiston mukaan jopa vaaralliset yli 100km/h vauhdissa. Vaikka ilmeisesti renkaatkin ovat kehittyneet. Edellinen talvirajoitus moottoriteillähän perustui osaltaan siihen, ettei talvirenkailla (varsinkaan nastoilla) pidä ajaa yli 100km/h. Tien kulutus kasvaa exponentiaalisti ja nastarenkaat_ei_ole_turvalliset huippunopeuksissa...

B) Alla on uudet Testivoittaja kesärenkaat, koska_ne_ovat_parhaat_märälle_asfaltille. Säästän jarrutusmatkaa optimioloissa jopa 3m verrattuna testivoittajanastarenkaihin. Kitkoista puhumattakaan!

C) Kipaisen, paljon puhutut ja parjatut, uudet EURO-kitkat alle, koska ne ovat kiistatta monipuolisimmat Suomalaiseen syyskeliin muuttuvien nopeusrajoitusten maassa,  kunhan ei ole pakkasta. Niissähän on mitä mainioin veden ja loskan siirtokyky ja toimivat mahdollisesti jopa paremmin moottoritienopeuksissa vesikelillä jarrutettaessa kuin testivoittajanastat tai skandikitkat.

D) Pidän auton pukeilla tallissa, herään tunnin aikaisemmin ja kierrän alle aina optimaaliset renkaat aamun kelin mukaan.

E) Ajan rauhallisesti, ennakoiden ja liikennettä herkeämättä seuraten keskiviivan tuntumassa ja aina 10 alle rajoituksen niin en joudu pulaan millään rengastuksella. Säästyn myös uusien selfietikkujen hyökkäyksiltä.

vasara

^
B) .. kesäkelit jatkuu vielä ainakin kuukauden.
&
F) Ajan vähemmän. Teitä on turha kuluttaa turhan päiten millään rengastyypillä. Märkä tie kuluu nopeammin kaikilla rengastyypeillä ajettaessa. Renkaiden märkään tien pintaan kohdistamat 'mikrovesisuihkut' jyrsii tiet. Kun veden virtausnopeus on riittävä se leikkaa mitä vaan.

On yksioikoista syyttää vain nastoja teiden kulumisesta (.. ja autojen likaantumisesta, kuten tuossa edellä).. kiistämättä kuitenkaan sitä, että ne teitä kuluttaa muita henkilöauton renkaita tehokkaammin. Nastojen merkitys lisäarvon tuojana onkin toisaalla. Raskas liikenne on teiden 'tuhoajana' on sitten omaa luokkaansa.

-karppa-

Missä oli maininta scandikitkoista, jotka ovat hengenvaaralliset vesikelissä?

Hyvin tuli selvittyä niillä kesänopeusrajoituksilla sekä tänään kaatosateessa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.11.18 - klo:14:16
Missäpäin Suomea ei vielä ole käyty pakkasella?

Enhän minä niin väittänyt, etteikö olisi käyty pakkasella. On täällä päijät-Hämeessä ollut pakkasta, alimmillaan jopa -10 C, mutta tiet kuivina. Ei ole suolattu eikä hiekoitettu. Silti auto kuraantuu huomattavasti nopeammin kuin vielä kaksi viikkoa sitten.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.11.18 - klo:10:08
Kummasti ne auton perä ja kyljet taas kuraantuvat harmaiksi, vaikka ei ole kertaakaan suolattu eikä hiekoitettu tänä syksynä. Muutos on selvä parin viikon takaiseen tilanteeseen nähden.

ÖÖöö

Missä ihmeessä olet ajellut, sillä kyllä pääkaupunkiseudullakin teitä on suolailtu jo monta kertaa. Ei toki joka päivä, mutta...
Toki kuraa näkyy ihan reippaasti, sitä enempi, mitä enemmän on nastallisia liikenteessä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.11.18 - klo:16:09
Enhän minä niin väittänyt, etteikö olisi käyty pakkasella. On täällä päijät-Hämeessä ollut pakkasta, alimmillaan jopa -10 C, mutta tiet kuivina. Ei ole suolattu eikä hiekoitettu. Silti auto kuraantuu huomattavasti nopeammin kuin vielä kaksi viikkoa sitten.
Ok.. olette vielä siltä säästyneet.. muualla ei.
Ilmanlaatu romahtaa & saasteet / hiukkaset ilmassa kasvaa voimakkaasti aina kasvukauden loputtua & ilmojen viilettyä ja lämmityskauden alettua.
Sitä saastaa sitten kertyy autojenkin kylkiin. Tottakait pieni osa kasvaneista hiukkasmääristä johtuu autojen renkaistakin.
Ilmanlaadun mittaustuloksia eri kuukausilta löytyy netistä.

TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.11.18 - klo:16:33
Ok.. olette vielä siltä säästyneet.. muualla ei.
Ilmanlaatu romahtaa & saasteet / hiukkaset ilmassa kasvaa voimakkaasti aina kasvukauden loputtua & ilmojen viilettyä ja lämmityskauden alettua.
Sitä saastaa sitten kertyy autojenkin kylkiin. Tottakait pieni osa kasvaneista hiukkasmääristä johtuu autojen renkaistakin.
Ilmanlaadun mittaustuloksia eri kuukausilta löytyy netistä.
Aika "rohkea" päättelyketju, että heikko ilmanlaatu likaa autot ja ilmalaadun kausittainen vaihtelu selittäisi pääosin autojen kuraantumisen.

Petunet

Aika rohkea päättelyketju myöskin jos on sitä mieltä että nastarenkaat ovat ainoa heikon ilmanlaadun ja autojen kylkien sotkeentumisen lähde varsinkin näin lämmityskauden alettua.

Lainaus käyttäjältä: jt - 02.11.18 - klo:10:27
â€"Puissa ei ole enää hiukkasia sitovia lehtiä ja autojen nastarenkaat jauhavat pölyä ilmaan.
...Jäljelle jää sitten paljasta asfalttia rouhivat nastarenkaat....
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

TTO

Ymmärrän kyllä lämmityksen vaikutuksen ilmanlaatuun, mutta en näe sen tai puiden lehtien vaikuttavan merkittävästi autojen likaantumiseen. Käytännössä näen merkittävinä seikkoina autoissa käytettävät renkaat ja mahdollisesti tielle levitettävät liukkaudentorjunta-aineet.

pekeke

Onhan se taivahan tosi että sulasta tiestä täällä etelässä nousee nyt vetistä liejua kun nastat hakkaa sitä tienpinnasta irti, sotkee valot ja kyljet. Nastavero olis ihan asiaa Suomessa, nopeasti totuttaisiin nastattomaan liikkumiseen. Minäkin totuin vaikka 40v. ensin nastoilla.

Mikey

Jos kasvit poistaisivat ilmasta kiinteitä aineita, niin näitä aineita pitäisi kertyä kasveihin. Tällaisesta ei ole kuultu.

Kasvithan eivät hengitä kuten vaikkapa nisäkkäät, joten niiden kautta ei suuria ilmamääriä suodatu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 02.11.18 - klo:18:40
Onhan se taivahan tosi että sulasta tiestä täällä etelässä nousee nyt vetistä liejua kun nastat hakkaa sitä tienpinnasta irti, sotkee valot ja kyljet. Nastavero olis ihan asiaa Suomessa, nopeasti totuttaisiin nastattomaan liikkumiseen. Minäkin totuin vaikka 40v. ensin nastoilla.

Ã,,lä huoli kohta saat ajaa vaikka kesärenkailla ympäri vuoden ja jos vanhuus tekee tepposia, niin kannattaa myös katsoa Suomen karttaa. Suomi on aika pitkä maa, kun tuota veroa havittelet!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vasara

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 02.11.18 - klo:19:09
Jos kasvit poistaisivat ilmasta kiinteitä aineita, niin näitä aineita pitäisi kertyä kasveihin. Tällaisesta ei ole kuultu.
Jos et sinä ole kuullut, niin se ei tarkoita etteikö sitä tapahdu. Asiaa on kyllä tutkittu.. jos google toimii, niin löytyy. Kasvien mikrorakenteiset pinnat sitovat pienhiukkasia hyvin tehokkaasti (..puhumattakaan typpioksideista ja tietenkin co2:sta).
Kuten arvata saattaa.. kasvukaudella kasvien lehdet lisäävät epäpuhtauksia sitovaa kontaktipinta-alaa moninkertaiseksi.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 02.11.18 - klo:19:09
Kasvithan eivät hengitä kuten vaikkapa nisäkkäät, joten niiden kautta ei suuria ilmamääriä suodatu.
:) .. toivottavasti oli vitsi.

LainaaTTO: Aika "rohkea" päättelyketju, että heikko ilmanlaatu likaa autot ja ilmalaadun kausittainen vaihtelu selittäisi pääosin autojen kuraantumisen.
Pääosasta en puhunut mitään. Tekijä muiden joukossa ja lukuisien eri tekijöiden prosenttiosuuksia ei tiedä meistä yksikään, vaikka joku ehkä luuleekin tietävänsä.

Vaaleaa likakerrosta autojen päällä näkee saastuneissa suurkaupungeissa, vaikka nastoja ei käytetä.. jostain muusta lähteestä sitä tulee.

Mikey

^Nisäkkäät hengittävät - siis kaasua kulkee suuria tilavuuksia sisään ja ulos. Kasvit taasen ottavat hiilidioksidin diffuusion kautta.

Em. mekanismit ovat tyystin erilaiset ja nimen omaan läpi kulkeneen kaasun volyymit ovat hengittävien eliöiden kohdalla suuret. Ja kasvien osalta olemattomat.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 02.11.18 - klo:21:36
^Nisäkkäät hengittävät - siis kaasua kulkee suuria tilavuuksia sisään ja ulos. Kasvit taasen ottavat hiilidioksidin diffuusion kautta.

Em. mekanismit ovat tyystin erilaiset ja nimen omaan läpi kulkeneen kaasun volyymit ovat hengittävien eliöiden kohdalla suuret. Ja kasvien osalta olemattomat.

Tämä.ei pidä paikkaansa. Ison koivu hengittää kesällä yhtä paljon kuin sinä. Kasvien hengitys pohjoisella  pallonpuoliskolla näkyy kasvukaudella jopa sateliittikuvissa.

pekeke

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.11.18 - klo:19:29
Ã,,lä huoli kohta saat ajaa vaikka kesärenkailla ympäri vuoden ja jos vanhuus tekee tepposia, niin kannattaa myös katsoa Suomen karttaa. Suomi on aika pitkä maa, kun tuota veroa havittelet!

Unehtu siitä syntilistasta että se nastalieju likaa erityisen ikävästi auton ikkunapintoja. Kitkat toimivat talvirenkaina koko maassa, Hangosta Utsjoelle tai vaikka vanhaan Petsamoon. Huomaat sitten aikanaan itsekin, että kun ikää tulee lisää niin sitä jotenkin väistämättä viisastuu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 02.11.18 - klo:22:36
Unehtu siitä syntilistasta että se nastalieju likaa erityisen ikävästi auton ikkunapintoja. Kitkat toimivat talvirenkaina koko maassa, Hangosta Utsjoelle tai vaikka vanhaan Petsamoon. Huomaat sitten aikanaan itsekin, että kun ikää tulee lisää niin sitä jotenkin väistämättä viisastuu.

Voisin melkein väittää, että kovin moni ei edes tuolla välillä ole ikinä asioinut. Toisin kuin minä vuosittain useamman kerran!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.11.18 - klo:19:59
Pääosasta en puhunut mitään. Tekijä muiden joukossa ja lukuisien eri tekijöiden prosenttiosuuksia ei tiedä meistä yksikään, vaikka joku ehkä luuleekin tietävänsä.

Vaaleaa likakerrosta autojen päällä näkee saastuneissa suurkaupungeissa, vaikka nastoja ei käytetä.. jostain muusta lähteestä sitä tulee.
Kannattaako aihetta sitten hämmentää tuomalla vähämerkityksisiä asioita mukaan? Toki varsinaisen asian/ongelman käsittelyn tuolla voi sekoittaa.

jarkko_h

#3026
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.11.18 - klo:23:19
Voisin melkein väittää, että kovin moni ei edes tuolla välillä ole ikinä asioinut. Toisin kuin minä vuosittain useamman kerran!

Mulla tulee paljon ajoa alueella Pohjois Norja, Ivalo, Karikasniemi, Salla, Kemijärvi... Satunnaisia harvoja ajoja myös metsäautoteillä tuolla alueella. Pirullisimpia ovat porot kevättalven liukkailla. Niiden vuoksi saa jarrutella usein. Lisäksi tuiskukelit... Viime.talvena Norjasta palatessa oli todella liukkas vesi, jää keli. Vettä satoi jään päälle ja hiekoitusta ei ollut ehditty tehdä ylämäkiin... Silti en pidä Lappia erityisen vaikeana renkaille. Liikennettä on vähän ja liukkaus on helppo ottaa huomioon tilannenopeuksilla. Lisäksi liukasta on harvoin.

Nyt eka kertaa elämässä alla kitkat (R3). Olen vielä skeptinen, vaikka alku yllättänyt positiivisesti, mutta käynnissä vasta kuherruskuukausi. Tarvittawssa olen valmis alentamaan nopeuksia 5 km/h kitkojen vuoksi. Saa nähä tarviiko.

Olen jääräpäinen nastakannattaja, mutta ympäristönäkökohdat ja kitkojen raju kehitys rohkaisivat kokeilemaan uutta. Aivan järjetöntä roikkua koko elämää yhdessä mielipiteessä kokeilematta avomielin jotain muuta.

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 02.11.18 - klo:22:13
Tämä.ei pidä paikkaansa. Ison koivu hengittää kesällä yhtä paljon kuin sinä. Kasvien hengitys pohjoisella  pallonpuoliskolla näkyy kasvukaudella jopa sateliittikuvissa.
Ei siellä kaupunkien (kivi)keskustoissa kovin paljoa ole kasveja, mukaan lukien isoja koivuja. Pölyn vaikutus on hyvin paikallinen, eli siellä missä on pölyn lähteitä, on myös pölyäkin (lue: vilkkaasti liikennöityjä teitä). Ennen nastakautta lehtipuut ovat jo kellastaneet/osin jo tiputtaneet lehtensä, joten siltä osin fotosynteesi on jo aika lailla loppunut. Tottakai kasvukaudella kasvustolla on suora ja epäsuora vaikutus pölyn sitomiseen ja kasvukauden jälkeenkin epäsuora (havupuut).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vasara

Lainaus käyttäjältä: TTO - 03.11.18 - klo:00:28
Kannattaako aihetta sitten hämmentää tuomalla vähämerkityksisiä asioita mukaan?
Saiko se hämmennyksiin, että johonkin asiaan vaikuttavia tekijöitä voi olla enemmän kuin 1 kpl.
Vaiko se, että sinun mielestä ainoa oikea syy johonkin ei olekkaan kaikkien muiden mielestä merkitsevin, vaan 'vähämerkityksellinen'.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 03.11.18 - klo:00:28
Toki varsinaisen asian/ongelman käsittelyn tuolla voi sekoittaa.
Mikä tämä "ongelmasi" oli? Jos auto likaantuu, niin pese se. Jos "ongelma" on se, että suurin osa suomalaisista ajaa talvella nastarenkailla, niin se on nyt vaan kestettävä.. tai koitettava vaikuttaa päättäjiin ja saada muutos lakiin.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy