Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

maileri

Moottori-lehti vastasi antamaani palautteeseen nettiartikkelilla, joka löytyy moottori.fi sivulta:

Moottorin suuri kitkarengastesti: totuus Pirelli Ice Zero FR:n menestyksen takana

Erot Moottorin ja kilpailevan lehden kitkarengastesteissä ovat ihmetyttäneet lukijoitamme. Pirelli Ice Zero FR:n osalta poikkeavuudet selittyvät renkaiden valmistusajankohdilla.
Jaa artikkeli

Moottorin suuren nastattomien talvirenkaiden vertailun ilmestymisen jälkeen saimme muun muassa Twitterissä lukijoiltamme aiheellista palautetta koskien Pirelli Ice Zero FR:n menestystä jäällä tehdyissä jarrutuskokeissa.

Moottorin numerossa 10/2018 julkaistussa testissä Pirelli pärjäsi hyvin. Jarrutusmatka 25"5 km/h suoritetussa kokeessa oli jäällä 13,2 metriä, millä Ice Zero FR sijoittui kahdeksan kitkarenkaan joukossa toiseksi parhaaksi.

Samalla linjalla oli myös kilpailijamme Tekniikan Maailma numerossa 17/2018 ilmestyneessä talvirengastestissään. Pirelli Ice Zero FR pysähtyi 50"0 km/h nopeusalueella tehdyssä jääjarrutuksessa tasan 52 metrin matkalla, mikä oikeutti testin kymmenen kitkarenkaan joukossa niin ikään toiselle tilalle.

Lukijamme palaute koskee nimenomaan Tuulilasi-lehden samaan aikaan eli numerossa 10/2018 julkaistua nastattomien talvirenkaiden testiä, missä Pirelli Ice Zero FR:n menestys jääjarrutuksessa oli selvästi heikompaa. Rengas suoriutui 25"5 km/h tehdyssä jarrutuksessa 15,43 metrin matkalla, tuloksena jumbosija kahdeksan kitkarenkaan joukossa.

Kiteytettynä: Moottori ja Tekniikan Maailma pitävät Pirelliä jäällä hyvänä pysähtyjänä, Tuulilasi ei.
Kärki sama, häntäpää poikkeaa

Mikä sitten selittää näin isot erot testitulosten välillä? Rengaskoko on molemmissa testeissä sama 205/55 R16 94T XL, ja testiautotkin edustivat samaa kokoluokkaa.

Syytä voi hakea aluksi testausolosuhteista, jotka Moottorin testissä on selkeästi kerrottu:

Jarrutusmatka mitattiin nopeusvälillä 25"5 km/h. Kokeet tehtiin ulkoradoilla -5 °C lämpötilassa ja uusittiin indoor-testihallissa, jossa lämpötila oli -9 °C. Lopputulos on näiden kahden kokeen keskiarvo.

Tämän lisäksi kerroimme jutussa, että jarrutuskokeet on tehty kuivalla, sileällä jäällä, joka on kitkarenkaalle tavallaan se pahin mahdollinen olosuhde.

Tuulilasin testissä olosuhteita tai lämpötiloja ei kerrota, mutta jotain osviittaa saadaan vertailemalla jääjarrutuskokeemme parhaan renkaan, Continental Conti Viking Contact 7:n suoritusta Tuulilasin vastaavaan.

Käy ilmi, että jarrutusmatkoissa on Continentalin osalta vain marginaalinen ero (Moottorin 13,1 vastaan Tuulilasin 13,04 metriä), joten olosuhteissa ei tältä osin näyttäisi olevan poikkeavuuksia. Silti Pirellin jarrutusmatkoissa eroa testien välille kertyy peräti 2,23 metriä.

Talvirengasvertailu kitka
Pirelli parantanut huimasti

Huomio kohdistuukin seuraavaksi renkaiden valmistumisajankohtiin, jotka on testeissä selkeästi ilmoitettu. Selviää, että Moottorin ja Tekniikan Maailman tuoreimmissa testeissä on käytetty uudempaa, viikolla 3/2018 valmistettua Pirelli Ice Zero FR:ää kuin Tuulilasilla, jonka testirengas oli valmistettu viikolla 38/2017 (ks. oheinen taulukko).

Aivan ilmeisesti Pirellillä on tapahtunut Tuulilasin testin jälkeen melkoinen tuoteparannus nimenomaan jääjarrutukseen liittyen, sillä myös Tekniikan Maailman aiemmissa, vuosina 2017 ja 2016 tehdyissä testeissä Ice Zero FR sijoittui samaisessa kokeessa aivan häntäpäähän.

Näin kävi myös Tuulilasin edellisessä, vuonna 2016 julkaistussa testissä, missä jääjarrutuksen lämpötilaksi kerrottiin kahdeksan pakkasastetta. Nämäkin selviävät taulukosta, johon arvot on kerätty kunkin testiartikkelin sivuilta.

Saimme asiaan vahvistuksen Pirelliltä: Ice Zero FR on kuin onkin kokenut päivityksen, missä rengas on saanut pehmeämmän kumiseoksen. Tällainen päivitetty rengas oli mukana Moottorin ja Tekniikan Maailman testeissä, tunnetuin tuloksin. Myös eräiden ulkomaisten lehtien rengastestien vastaavat tulokset tukevat tätä.

Tällainen tuoteparantelu ei suinkaan ole tavatonta. Rengasvalmistajat tekevät tuotteisiinsa jatkuvaa kehitystyötä, ja ominaisuudet saattavat parantua ratkaisevastikin, vaikka renkaan nimi säilyy samana ja kulutuspinnan kuvio näyttää identtiseltä. Muutokset esimerkiksi kumiseoksessa tai renkaan rakenteessa kun eivät välttämättä näy päällepäin.

Kuluttajalle tilanne on tietysti hankala. Emme ota sen syvemmin kantaa kilpailijoidemme testeihin, mutta seisomme omien tulostemme takana. Renkaan ostajan kannattaakin olla tarkkana muun muassa siinä, minkä ikäisen renkaan itselleen ostaa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen

-karppa-

Tuohan on ollut useassa lehdessä, että renkaita kehitetään kokoajan vaikka mallimerkintä pysyy samana.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

maileri

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.10.18 - klo:18:41
Tuohan on ollut useassa lehdessä, että renkaita kehitetään kokoajan vaikka mallimerkintä pysyy samana.

Ei se pointti ollut siinä. Vaan, että täysin samaan aikaan julkaistaan kaksi täysin päinvastaiset tulokset sisältävää testiä, jotka molemmat on otsikoitu Kitkarengastesti 2018. Jolloin kuluttaja ei voi mitenkään tietää, että kumpi näistä testeistä nyt pitää paikkansa. Nyt sitten selvisi Moottori-lehden ansiokkaassa täsmennysartikkelissa, että Moottori-lehden tulokset pitävät paikkansa jos rengas on paistettu faktisesti 0318 tai sen jälkeen. Ja Tuulilasi-lehden tuloksetkin pitänevät paikkansa 2017 vuoden puolella paistetuille renkaille. Eli kuluttajan täytyy nyt aina selvittää esim. nettikaupasta Pirellin Ice Zeroja tilatessa tuo paistoviikko, että varmasti saa ne 0318 jälkeen paistetut. Jos siis haluaa saada hyvän jääpidon surkean jääpidon sijaan.

maileri

Ja tässä vielä tiivistelmä noista testeistä:

PIRELLI ICE ZERO FR

Moottori-lehti 10/2018
-Paras jäällä
-Erinomainen pito jäällä
-Tasapainoinen kokonaisuus

Tuulilasi 10/2018
-Huono pitkittäispito jäällä
-Se on selvästi parempi lumisissa olosuhteissa kuin jäällä
-Jääpitomittauksissa Pirelli jätetään armotta peränpitäjäksi

Kaksi samaan aikaan julkaistua testiä. Kaksi täysin päinvastaista lopputulosta.

K70

Miten tilatessa voi varmistua renkaiden päiväyksestä? Tällä viikolla ostin mummon autoon uudet talvirenkaat rengasliikkeestä. Renkaat ovat lähes kolme vuotta vanhat. Myyjän mukaan he eivät tilatessaan pysty vaikuttamaan renkaan päiväykseen.

a4b8

Tuossahan ovat keskenään vertailukelpoisia. Toisessa testattu vanhoja ja toisessa testissä uusia ;) TM valitsi testiin tuoreiden renkaiden rinnalle lähes kaksi vuotta vanhan Michelinin, se ei ollut reilua. Paljonkohan Michelin on tuossa ajassa kehittynyt?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

maileri

Lainaus käyttäjältä: K70 - 20.10.18 - klo:19:30
Miten tilatessa voi varmistua renkaiden päiväyksestä? Tällä viikolla ostin mummon autoon uudet talvirenkaat rengasliikkeestä. Renkaat ovat lähes kolme vuotta vanhat. Myyjän mukaan he eivät tilatessaan pysty vaikuttamaan renkaan päiväykseen.

Kysymällä etukäteen. Ja jos liikkeessä ei ole haluamaasi rengasta ja se joudutaan sinulle tukusta tai maahantuojalta erikseen tilaamaan, niin laitat kaupan ehdoksi sen, että renkaat ovat alla vuoden vanhat. Jos ovat yli niin perut kaupat.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: K70 - 20.10.18 - klo:19:30
Miten tilatessa voi varmistua renkaiden päiväyksestä? Tällä viikolla ostin mummon autoon uudet talvirenkaat rengasliikkeestä. Renkaat ovat lähes kolme vuotta vanhat. Myyjän mukaan he eivät tilatessaan pysty vaikuttamaan renkaan päiväykseen.

Vein firman auton renkaiden vaihtoon ja hain autoa, niin alla oli kolme vuotta vanhat merkkirenkaat. Kävelin tiskille takaisin ja totesin, että tuoreet renkaat alle. Eivät nikotelleet. Omien autojen kohdalla liikkeessä tarkastan renkaat ennen, kuin asennetaan alle, että ovat tuoreet!

Periaatteessa alle kolme vuotta vanhoja renkaita voidaan myydä uutena, mutta yli kolme vuotiaista pitäisi ilmoittaa.

https://www.rengasvalmistajat.fi/renkaiden-kayttoika-ja-ikamerkinnat

Uusina myytävät renkaat: suositus enintään viisi vuotta

Uusina renkaina voidaan myydä enintään viisi vuotta aiemmin valmistetut renkaat, koska renkaat säilyttävät oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa 5 vuotta; hyvän kauppatavan mukaisesti asiakasta informoidaan renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

^Ikuisena kitupiikkinä ostan usein vanhoja renkaita moottoripyörääni, koska takanakki kestää vain 4000 km ajon.

Huomattakoon että ajan vain kuivalla asfatilla, joten kokemuksia ei voi verrata auton renkaiden jääpitoon, mutta mp:ssä en ole havainnut mitään haittaa 5v vanhoistakaan renkaista. Ehkäpä vanha ikä näkyy auton renkaissa lähinnä siinä, että saman mallinimen uudempi versio voi olla vanhaa selvästi edistyneempi?

TTO

^Prätkän renkaista en itse ihan ensimmäisenä ala säästämään, mutta kukin toki tavallaan.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: K70 - 20.10.18 - klo:19:30
Miten tilatessa voi varmistua renkaiden päiväyksestä? Tällä viikolla ostin mummon autoon uudet talvirenkaat rengasliikkeestä. Renkaat ovat lähes kolme vuotta vanhat. Myyjän mukaan he eivät tilatessaan pysty vaikuttamaan renkaan päiväykseen.

Ite tilannu netistä ja aina tullu max muutaman kk ikäset.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jt

Lainaus käyttäjältä: maileri - 20.10.18 - klo:19:12
Ei se pointti ollut siinä. Vaan, että täysin samaan aikaan julkaistaan kaksi täysin päinvastaiset tulokset sisältävää testiä, jotka molemmat on otsikoitu Kitkarengastesti 2018. Jolloin kuluttaja ei voi mitenkään tietää, että kumpi näistä testeistä nyt pitää paikkansa. Nyt sitten selvisi Moottori-lehden ansiokkaassa täsmennysartikkelissa, että Moottori-lehden tulokset pitävät paikkansa jos rengas on paistettu faktisesti 0318 tai sen jälkeen. Ja Tuulilasi-lehden
No niinhän siinä kävi kuten arvelin että molemmat tulokset olivat "oikein". Toinen oli hyllystä saadulla vm2017 renkaalla ja toinen sattumoisen uutta paistoerää. Ainakin osa lehdistä on siirtynyt siihen etteivät ota renkaita suoraan valmistajilta ettei rengasta "optimoida" testiä varten, vaan pyrkivät ostamaan hyllystä. Ja sieltä tulee sitten mitä tulee. En Moottorin testiä ole lukenut niin siltä osin en osaa sanoa miten renkaat hankittiin.

"Uudessa" Pirellissä on kumiseos todella pehmeää. Shore kovuus on 49, kun esim. Nokian R3:lla 56 ja Continentalin kitkalla 53. Michelinillä myös 56. Euro-kitkoilla mennään jo yli 60:n luokkaan. Pehmentämällä seosta saavutetaan ilmeisesti etua talviominaisuuksissa, mutta haittapuolena voi olla sitten "pehmeys" kuivalla kelillä ja heikompi kulutuskesto? Minkähänlainen on "uuden" Pirellin kulutuskesto esim. "vanhaan" verrattuna kun seosta on pehmennetty aika paljon, varsinkin kilpaveljiin/siskoksiin verrattuna? Tietenkin tuohon Pirellin paistoproblematiikkaan on helppo ratkaisu jos ei tiedä mitä erää tulee, ostaa yksinkertaisesti jonkun toisen renkaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

SkodaPirre

Mitä olette mieltä pitäisikö kitkarenkaan olla profiililtaan matalampi mitä nastarenkaan? Itsellä oli joskus aikoinaan kitkat ja kyllä ne aika pehmeiltä tuntuivat kurveissa ts. kääntyivät alle. Tuota pystyi tosin hillitsemään laittamalla överipaineet.

Vieläkö nykykitkoissa on vastaavia ongelmia/ominaisuuksia, jos ostaa esim. 65 profiililla kitkat, vai kannattaisiko ostaa matalammat?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.10.18 - klo:22:20
"Uudessa" Pirellissä on kumiseos todella pehmeää. Shore kovuus on 49, kun esim. Nokian R3:lla 56 ja Continentalin kitkalla 53. Michelinillä myös 56. Euro-kitkoilla mennään jo yli 60:n luokkaan. Pehmentämällä seosta saavutetaan ilmeisesti etua talviominaisuuksissa, mutta haittapuolena voi olla sitten "pehmeys" kuivalla kelillä ja heikompi kulutuskesto? Minkähänlainen on "uuden" Pirellin kulutuskesto esim. "vanhaan" verrattuna kun seosta on pehmennetty aika paljon, varsinkin kilpaveljiin/siskoksiin verrattuna? Tietenkin tuohon Pirellin paistoproblematiikkaan on helppo ratkaisu jos ei tiedä mitä erää tulee, ostaa yksinkertaisesti jonkun toisen renkaan.
Ensimmäsenä tulee mieleen, että pehmeäpi Pirelli on vain testioptimoitu versio. Testirenkaissa kun kulutuskestävyydellä ja raaka-aineiden hinnalla ei ole mitään väliä, niin sinne voi helposti toimittaa tosi pitävää pehmeätä pintakumia olevat renkaat. Olisi mielenkiintoista käydä mittailemassa kaupan hyllyllä olevien renkaiden pehmeyttä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 23.10.18 - klo:14:14
Mitä olette mieltä pitäisikö kitkarenkaan olla profiililtaan matalampi mitä nastarenkaan? Itsellä oli joskus aikoinaan kitkat ja kyllä ne aika pehmeiltä tuntuivat kurveissa ts. kääntyivät alle. Tuota pystyi tosin hillitsemään laittamalla överipaineet.

Vieläkö nykykitkoissa on vastaavia ongelmia/ominaisuuksia, jos ostaa esim. 65 profiililla kitkat, vai kannattaisiko ostaa matalammat?
Itse ostaisin vain kitkat, jotka eivät ole tolkuttoman veltot rakenteeltaan. Itsellä edellisessä autossa oli 45-profiiliset kitkat alla, eikä tuokaan profiili mitään auttanut. Auto kulki tosi epävakaasti. Nykyiseen välitsin toisen valmistajan kitkat, ja vaikka profiili onkin 55, niin auto menee paljon vakaammin näillä korkeammilla renkailla.

tet

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 23.10.18 - klo:14:14
Vieläkö nykykitkoissa on vastaavia ongelmia/ominaisuuksia, jos ostaa esim. 65 profiililla kitkat, vai kannattaisiko ostaa matalammat?

Itselläni on 60-sarjalaiset kitkat (Continental CVC6). Yhden talven kokemuksella en ole havainnut niitä millään lailla veltoiksi kaarreajossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pekeke

Kitkoissa pitää olla tarpeeksi painetta, 2.8 nyt ainakin.

teräksenharmaa

Omassa ongelmatapauksessani paineiden nosto ei auttanut yhtään mitään ja toimivammat kitkat toimivat hyvin kaikilla paineilla.

pekeke

Viimetalvisissa contin parhaissa auttoi huomattavasti kun nosti 2.5:stä 2.8:aan.

sambolo

Googyearin kitkat on mukavan jämäkät ajaa myös kaarteissa. Miinuspuolena tuo jämäkkyys tosin tuo jyrkemmän pidon rajan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

mfroberg

Tulkoot talvi! Nyt on alla käytetyt testihäviäjä kitkat! Saavat luvan toimia välikelin renkaina.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 24.10.18 - klo:15:15
Nyt on alla käytetyt testihäviäjä kitkat!

Täällä varmaan muutama jäsen kehottaa valitsemaan arkun ja tekemään testamentin valmiiksi kun olet valinnut hengenvaaralliset kitkarenkaat. Vielä kun kyseessä on käytetyt ja testihäviäjät niin hengen lähtö on lähes varmaa kun autosi ei pysy edes tasaisella kuivalla asfaltilla paikallaan huonojen renkaiden takia  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Popo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 25.10.18 - klo:11:55
Täällä varmaan muutama jäsen kehottaa valitsemaan arkun ja tekemään testamentin valmiiksi kun olet valinnut hengenvaaralliset kitkarenkaat. Vielä kun kyseessä on käytetyt ja testihäviäjät niin hengen lähtö on lähes varmaa kun autosi ei pysy edes tasaisella kuivalla asfaltilla paikallaan huonojen renkaiden takia  ;D

Tällä areenalla on jäsenien "tietoisuus" ymmärrettävästi auto-/rengasasioissa keksimääräistä suurempaa ja sitä kautta myös toleranssit ja kommentit muotoutuvat.

Sieltä toiselta reunalta, eli ison rengasliikeketjun toimipisteen odotustilassa sivusta kuultua: Kaksi rengasta neljästä vaihtokunnossa, ei mitään ennakkohavaintoa asiakkaalla. Toisessa tapauksessa tulee hallista kaveri kertomaan, että kaikissa renkaissa kudosvaurio, ilmeisesti ohjauskulmien vuoksi. Eiku uusia (nasta)renkaita ostamaan.

Tavallinen autonkäyttäjä vain ajaa ja rengasliike tai joku muu väliintulija kertoo missä mennään. Parasta kauppaa myyjälle toki, jos pakkotilanteessa saa ilman sen pidempiä testivoittajien tutkisteluja renkaat myytyä. Ja tuossa paikassa vaihtoehtoja oli käytännössä vain se yksi, eli 9. ;)

Onhan se tavallaan outoa, kun turvallisuudentunne rakentuu pakosta saada nastarenkaat alle heti, kun Juha Föhr varoittaa lumisateesta. Renkaiden kunnolla ei niin väliä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

s-mod

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 24.10.18 - klo:13:16
Viimetalvisissa contin parhaissa auttoi huomattavasti kun nosti 2.5:stä 2.8:aan.
Eiköhän tuo 2.8 ole jo auton valmistajankin suositus.  No Polo gti:ssä ainakin
Mutta entäs näissä eco, bluemotion ym.. muut, missä vierintä kitka halutaan pieneksi 3,2 bar?
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

TTO

Kitkat alla jo toista päivää eikä ole ollut minkäänlaisia pito-ongelmia. Hiljaisuus on kyllä miellyttävää.

Golf

Huomasin että jotain uutta kehitystä on nastojen suhteen kuitenkin tapahtumassa, Continentalilta tulossa uutuus joka on ns. kuminasta, nastan runko on kumia, joten on varmasti jonkin verran hellävaraisempi tiestöä kohtaan. Ja mainonnan perusteella pitäisi jääpitokin olla ihan kohdillaan. eiköhän näistä saada ensi syksynä autolehtien vertailuja kun suosituimmat koot tulevat saataville. Hienoa kehitystä joka tapauksessa.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: TTO - 29.10.18 - klo:09:17
Kitkat alla jo toista päivää eikä ole ollut minkäänlaisia pito-ongelmia. Hiljaisuus on kyllä miellyttävää.
Kesärenkailla on muuten hämmästyttävästi ihan sama homma. Pitoa on riittänyt tarpeeksi, ja ihan yhtä hiljaista kuin kesälläkin.  8)

Natte


Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Natte - 30.10.18 - klo:09:44
"Uuden kitkarenkaan ”ihmekiteet” purevat lähes nastojen tapaan."

https://www.is.fi/autot/art-2000005873765.html?ref=rss

Hyvä et Nokiakin osaa jo, muistaakseni Siltakivi mainosti moisia "kiteitä" kitkoissaan jo parikymmentävuotta sitten :D :D

SNG

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 30.10.18 - klo:11:12
Hyvä et Nokiakin osaa jo, muistaakseni Siltakivi mainosti moisia "kiteitä" kitkoissaan jo parikymmentävuotta sitten :D :D

Tosiaan Bridgestone käytti kiteitä näyttävässä Blizzak tv-mainoinnassaan jo kauan sitten.  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy