Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jpee




Te jotka väitätte, etteivät nastarenkaat kuluta merkittävästi teitä, selittäkääpä miksi autoni meni tämän näköiseksi ajaessani Kuopio-Kajaani-Kuopio välin tänään osin kosteita teitä pitkin. Lasipesunestettäkin kului taas toisin kuin kesän märillä teillä. Kesällä ei vastaavaa ongelmaa ole ollut ja vielä eilen autoni oli vielä ihan puhdas. Lämpötila oli välillä 15-20 astetta, joten suolaamista tai veden jäätymisen aihauttamaa rapautumista on turha syyttää. Sen sijaan nastarenkaita on näillä korkeuksilla jo varsin yleisesti käytössä, vaikka talvikeleista ei ole tietoakaan.
Kyllä tuo pinnissa oleva lika on nastarenkaiden irroittamaa päällystettä, ei siinä selittelyt auta.

V-O

Höpohöpö.

Kuopio-Kajaani-suunnalla on hätäisimmät laittaneet kitkat alle ja toihan on ihan selkeesti kitkarenkaiden tienpinnasta hieromaa hienojakoista möhnää. Ihan samaa on täällä etelässäkin, kun porukka on täälläkin laitellu talvea odotellessa kitkarenkaita alle.

Jultsu

Mun mielestä tuo on taasen keijukaispölyä jota syntyy niiden hyväuskoisten ihmisten autojen pakoputkista jotka ajavat "testivoittaja"renkailla käyttämättä edes kahta aivosolua niiden tuloksien tarkempaan tutkiskeluun ja syvällisempään pohdiskeluun siitä mitä ominasuuksia renkailta eniten kaivataan omalla ajo- ja tienkäyttöprofiililla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vaatajal

Minulla meni auton perä samannäköiseksi heti pesun jälkeen ajaessa. Tosin ajan tällä hetkellä keskieuroopassa ja täällä ei nastoja ole kenellekään alla.

jt

Lainaus käyttäjältä: jpee - 14.10.18 - klo:21:20
Te jotka väitätte, etteivät nastarenkaat kuluta merkittävästi teitä, selittäkääpä miksi autoni meni tämän näköiseksi ajaessani Kuopio-Kajaani-Kuopio välin tänään osin kosteita teitä pitkin. Lasipesunestettäkin kului taas toisin kuin kesän märillä teillä. Kesällä ei ...
Kyllä tuo pinnissa oleva lika on nastarenkaiden irroittamaa päällystettä, ei siinä selittelyt auta.
Siellä ne nastat jauhavat tiet pilalle ja urille. Siinä samalla menee nastarenkaista itsestään myös paras pito pilalle kun lämpimässä puhtaalla asfaltilla ajellaan - erityisesti se jääpito heikkenee, joka on se asia millä usein perustellaan miksi ostetaan nastat. Nastoihin uskovia lienee tuollakin seudulla se 80-90% autoilijoista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vasara

Onko tosiaan joku jo vaihtanut talvirenkaat alle? (.. lukuunottamatta aivan pohjoisinta Lappia, jossa satoi jo jonain päivänä vähän räntää)
Tänäänkin oli t-paitakelit koko Suomessa.
Jos joku yksittäinen autoilija tosiaan jo ajaa talvirenkailla, niin se tuskin on vielä Kuopio-Kajaani maantietä jauhanut piloille ja paskannut autoja :)

Lainaavaatajal: Minulla meni auton perä samannäköiseksi heti pesun jälkeen ajaessa. Tosin ajan tällä hetkellä keskieuroopassa ja täällä ei nastoja ole kenellekään alla.
:D

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 15.10.18 - klo:00:59
Onko tosiaan joku jo vaihtanut talvirenkaat alle?

Täällä Lahden seudulla ropisi jo useamman auton alla nastat vaikka aurinko paistoi ja oli +20 C lämmintä. Yölläkin oli kylmimmillään +6 C.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

No mutta eikös ne nastailijat varaudu jatkuvasti siihen suomen muuttuviin olosuhteisiin. Ei sitä voi ikinä tietää jos vaikka ens kuussa olisi se toinen päivä talvesta kun niitä nastoja tarvitaan, jotta voi ajaa sitä täysin samaa vauhtia töihin, kuin niinä muinakin 98:a päivänä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TTO

LainaaYliajokokeessa mitataan nastarenkaan kuluttavuutta koekivien yli
ajamalla 400 kertaa, minkä jälkeen koekivien massahävikki punnitaan.
Massahävikille on asetettu raja-arvot renkaiden kantavuusluokkien
mukaan.
https://www.trafi.fi/tietopalvelut_tekeilla/usein_kysyttya/tieliikenne_-_nastan_ja_nasta-rengas_-yhdistelman_tyyppihyvaksynta
Miksi tämä testi tehdään vain nastarenkaille?

-karppa-

Kyllä mulla on talvirenkaat alla eikä hidasta menoa milläänlailla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx


Hekuzin

Mitäs arvon raati sanoo seuraavasta?

Pitääkö korkeampi profiilinen kitkarengas paremmin kuin matalaprofiilisempi, onko näitä tutkittu laisinkaan?

esimerkkivertailussa 225/45/17 ja 225/40/18..?

Suberb 2012

Tuskin se pitoon vaikuttaa mitään, mutta ajotapaan voi vaikuttaa matalampi gummi, ”tukemavampana” saattaa tuntua sporttisemmalta, paremmin pitävänä  ja sit se talvi yllättää kun onkin oikeesti liukasta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TTO - 15.10.18 - klo:08:02
https://www.trafi.fi/tietopalvelut_tekeilla/usein_kysyttya/tieliikenne_-_nastan_ja_nasta-rengas_-yhdistelman_tyyppihyvaksynta
Miksi tämä testi tehdään vain nastarenkaille?
Eipä nastattoman renkaan yliajossa ole paljoa mitattavaa. Ja vaikka ajaisikin niin monta kertaa, että voisi mitata sen graniittilevyt kuluman, niin mitä sillä tiedolla tekisi?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hekuzin - 15.10.18 - klo:10:03
Mitäs arvon raati sanoo seuraavasta?

Pitääkö korkeampi profiilinen kitkarengas paremmin kuin matalaprofiilisempi, onko näitä tutkittu laisinkaan?

esimerkkivertailussa 225/45/17 ja 225/40/18..?
Lähtökohtaisesti matalampi pitää paremmin silloin,  kun on paljon kitkaa ja liukkailla taasen korkeampi on pitävämpi.

japa

Nastarenkaille pitäisi säätää tienkulutvero ehkä 200 euroo per rengassarja ostettaessa uudet renkaat. Olen omalla autolla ajanut jäätiellä ja oikeen yrittänyt saada autoa sivuluisuun kitkarenkailla onnistumatta siinä. Auto ei vaan kertakaikkiaan laske sivuluisuun kun ajohallinta puuttuu heti väliin. Ja koskaan en ole kiinni jäänyt mihinkään vaikka ollut kuinka liukasta.  Kyllä vituttaa taas keväällä ajaa karkeilla ja uraisilla teillä kun ropisevat renkaat tuo ihmisille turvallisuudentunnetta eikä mitään muuta. Rengastestit on tehty äärirajoja käyttäen ja se ei demostroi normaalia liikenteessä ajamista. Mutta jos autosta ei löydy ajonhallintajärjestelmää niin sitten voin suositella nastarenkaita etenkin niille jolle ajaminen on muutenkin epävarmaa.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

vasara

Lainaus käyttäjältä: japa - 15.10.18 - klo:12:00
...voin suositella nastarenkaita etenkin niille jolle ajaminen on muutenkin epävarmaa.
Liikenteessä havainnoituna 90% autoilijoista ajelee hyvin epävarmasti.. eli nastarenkaat olisi aika isolle osalle paras valinta?
Esim. oma rouva vartavasten haluaa autoonsa uudet nastarenkaat. Kun se vieläpä on laillinen rengastus, niin siihenhän ei ole yhdelläkään some loukkaantujalla nokan koputtamista.
Ajelee lähes ainoastaan kaupungissa & varsin vähän & rauhallisesti. Nastarenkaathan ei kaupunkinopeuksissa tutkitusti (** Aalto-yliopisto ) edes kuluta teitä juuri muita rengastyyppejä enempää (nastojen isku voimistuu vasta ajonopeuden kasvaessa), joten hänen osuutensa teiden kuluttamisestakin on hallinnassa :)
Omaan autoon tulee kitkat.. ja se renkaiden vaihtoajankohta.. katellaan sitten joskus joulukuussa.

Pari lainausta (**
Suurin osa nastojen aiheuttamasta päällysteen kulumisesta on suoraan verrannollista ajonopeuteen tai sen neliöön.
Deformaation osuus päällysteiden kokonaisurautumisesta taajamissa vaikuttaa mahdollisesti olevan aliarvioitu, ja nastarenkaiden osuutta on voitu samanaikaisesti
yliarvioida. Tutkimuksessa ilmeni myös tarve jatkotutkimukselle, joka liittyy renkaan ja nastan käyttäytymiseen alhaisissa ajonopeuksissa ja ajoneuvon liiketilan muutoksissa.


Lainaus käyttäjältä: japa - 15.10.18 - klo:12:00
Nastarenkaille pitäisi säätää tienkulutvero ehkä 200 euroo per rengassarja ostettaessa uudet renkaat.
Kuuluu samaan sarjaan kuin autovero ja ajoneuvovero, eli demaripropagandaa, jonka mukaan jonkun asian omistamista pitäisi verottaa enemmän.


tet

Lainaus käyttäjältä: TTO - 15.10.18 - klo:08:02
https://www.trafi.fi/tietopalvelut_tekeilla/usein_kysyttya/tieliikenne_-_nastan_ja_nasta-rengas_-yhdistelman_tyyppihyvaksynta
Miksi tämä testi tehdään vain nastarenkaille?

Miksi tuota merkityksetöntä testiä pitäisi vielä kitkoille tehdä, kun ei siinä narahda edes nastarenkaat. Vai onko joku nähnyt jossain mainittavan, että jonkin valmistajan "miljoonanastaiset" eivät olisi tuota testiä läpäisseet? Graniitti kestää säiden armoilla miljoonia vuosia, miten se nyt 400 yliajokerrasta mihinkään kuluisi vaikka olisi millaiset speedway-piikit.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vasara

^Miksi ne ei käytä asfalttipalaa yliajotestissä?
Semmonen yleisimmin käytössä oleva asfalttityyppi.. jos sellaista onkaan, kun seokset vaihtelee tarpeen mukaan.
Asfalttipalalla ainakin saisi kaikki rengastyypit & niiden kuluttava vaikutus jollain tasolla testatuksi.. ja tulos olisi suoraan verrattavissa oikeaan teiden päällysteeseen.

sambolo

En kannata nastarenkaille ylimäärästä veroa, kannatan kitkoille veroalennusta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

TTO

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.10.18 - klo:12:32
Miksi tuota merkityksetöntä testiä pitäisi vielä kitkoille tehdä, kun ei siinä narahda edes nastarenkaat. Vai onko joku nähnyt jossain mainittavan, että jonkin valmistajan "miljoonanastaiset" eivät olisi tuota testiä läpäisseet? Graniitti kestää säiden armoilla miljoonia vuosia, miten se nyt 400 yliajokerrasta mihinkään kuluisi vaikka olisi millaiset speedway-piikit.
Alkuperäinen kirjoitukseni liittyi (trollaaviin) kommentteihin, joissa väitettiin, ettei nastarengas kuluta asfalttia. Jos asia on noin "selvä" joidenkin mielestä, niin esitin tällaisen mahdollisesti "silmiä avaavan" kysymyksen. Vaikka nastarenkaat testistä saadaankin selviämään, niin joka tapauksessa testi tehdään ja nähdään tarpeelliseksi vain nastarenkaille.

vasara

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 16.10.18 - klo:13:09
En kannata nastarenkaille ylimäärästä veroa, kannatan kitkoille veroalennusta.
Eli siis alennettua alvikantaa. Ei taida onnistua noin kohdennetusti jollekkin tuoteelle.. ja muutenkin jo olemassaolevista alennetuista alvikannoista pitäisi päästä eroon ja samalla laskea alvin kokonaistasoa.
Toinen vaihtoehto on tuki ostaessa ja se nyt kuullostaisi vihon viimeiseltä.. kulutustavaroiden ostamisen tukemisesta verovaroin voi olla montaa mieltä.. minä suhtaudun ehdottoman kielteisesti.

sambolo

Muutokset lähtökohtaisesti aina porkkanan ei kepin kautta on mun mielipide.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

japa


Kuuluu samaan sarjaan kuin autovero ja ajoneuvovero, eli demaripropagandaa, jonka mukaan jonkun asian omistamista pitäisi verottaa enemmän.
[/quote]

Kysehän on siitä, että jos kulutat teitä niin olet myös valmis maksamaan. Minusta korkeampi vero ohjais veroituksellisesti miettimään henkilökohtaisesti onko nastarenkaat todella välttämättömät. Vuotuinen ajoneuvoverokin on päästöjen mukaan. Mitä enemmän saastutat sen enemmän maksat.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

seaboss

Noinhan se pitäisi olla, tai sitten kielletään moiset turhakkeet kokonaan, eikait se voi olla että toiset pärjää kitkoilla ja toiset ei tai ainakin ennakkoluulojaan niin väittävät, jälkimmäinen porukka ajaa väärin väärässä paikassa jos niin väittävät. Se hetkellinen, johonkin keliin sidonnainen ajan voitto mikä nastoilla saavutetaan ei todellakaan ole sen arvoinen, kun otetaan huomioon nastojen negatiiviset vaikutukset yhteiskuntaan. Tihentyneet tietyöt ja teiden huono kunto, jota nastat saavat aikaan, menetetään myös aikaetu koko kalenteri vuonna.

Nytkin rapisee nastat joidenkin valistuneiden ;D alla ja kesäkeli, siinä näkee jälleen nastarengaiden järjettömyyden.

vasara

Lainaus käyttäjältä: japa - 16.10.18 - klo:14:09
Kysehän on siitä, että jos kulutat teitä niin olet myös valmis maksamaan. Minusta korkeampi vero ohjais veroituksellisesti miettimään henkilökohtaisesti onko nastarenkaat todella välttämättömät. Vuotuinen ajoneuvoverokin on päästöjen mukaan. Mitä enemmän saastutat sen enemmän maksat.
Suomen nykyisessä autoilun verotuksessa nimenomaan ei toteudu se, että "jos kulutat teitä niin olet myös valmis maksamaan" tai "Mitä enemmän saastutat sen enemmän maksat".

Käytön verottamisesta on kyllä puheltu paljon, mutta edelleen autoilun verotus kohdistuu vain omistamiseen .. polttoaineveroa lukuunottamatta.

paimentolainen

Mimmosta rengastusta raati suosittelee:

Poikani saa kortin tammikuussa, ja autoksi on hommattu 218 hevosvoimainen takaveto. Oma kotitie on puolisen kilsaa jyrkkämäkistä, itseylläpidettävää tietä, joka tamppaantuu ja kiillottuu. Keväällä se on aivan peiliä.

VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 16.10.18 - klo:19:49
Mimmosta rengastusta raati suosittelee:

Poikani saa kortin tammikuussa, ja autoksi on hommattu 218 hevosvoimainen takaveto. Oma kotitie on puolisen kilsaa jyrkkämäkistä, itseylläpidettävää tietä, joka tamppaantuu ja kiillottuu. Keväällä se on aivan peiliä.

Suosittelen kattavaa vakuutusta. ESP off nappulan poisto on myös suositeltavaa. Kolmanneksi auto kannattaa softata viripajalla 50hv säätöihin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.10.18 - klo:19:05
Suomen nykyisessä autoilun verotuksessa nimenomaan ei toteudu se, että "jos kulutat teitä niin olet myös valmis maksamaan" tai "Mitä enemmän saastutat sen enemmän maksat".

Käytön verottamisesta on kyllä puheltu paljon, mutta edelleen autoilun verotus kohdistuu vain omistamiseen .. polttoaineveroa lukuunottamatta.
Nastarenkaiden hankintaan kohdistettu vero/lisämaksu ei olisi kohdistettu omistamiseen. Nimittäin, on erittäin todennäköistä että renkailla myös ajetaan niiden realistinen käyttöikä ja näin olleen, "käyttöä" tulee renkaiden eliniän/kilometrien verran. Nyt sitten joku voisi huomauttaa että entäs jos auton myykin kun on vasta ostanut uudet nastarenkaat. No bad luck, ei auton, käytetyn, ostoa/myyntiä voi aina olettaa "optimoitavan" sitten että ostetaan auto uusilla renkailla ja myydään juuri ennenkuin on renkaiden vaihtoaika. Lisäksi uusien renkaiden "arvonlisä" suorasti tai epäsuorasti joko nostaa jälleenmyyntihintaa tai nopeuttaa kaupankäyntiä mikä taas säästää rahaa.

Jos ajat paljon, joudut vaihtamaan renkaita usein ja maksat enemmän lisämaksua. Jos ajat vähän, joudut maksamaan sitä vähemmän, koska renkaatkin vaihtuvat harvoin. Yksinkertaista, eikä totta? Lisäksi toteutuu se "käytönmukaisuus" että jos ajat raskaalla/teitä kuluttavalla ajotavalla (renkaat kuluvat nopeammin) ja painavalla autolla (tie ja samoin renkaat kuluvat enemmän 2 tkg Teslalla kuin 1 tkg Micralla), niin maksat myös enemmän lisämaksua. Maksun voisi lisäksi porrastaa renkaiden maksimikantavuuden ja/tai koon mukaan. Vanhan Micran R13 renkaissa olisi vähemmän lisämaksua kuin R20 Teslan renkaissa. "Km/GPS" verohärvelit eivät ota huomioon käytön erilaisuutta ja autojen erilaisuutta ei välttämättä huomioida. Voisi käydä jopa niin että Micrakuski pienellä purkillaan maksaisi isompien CO2-päästöjen takia enempi km-maksua kuin Tesla kuski CO2 arvolla 0 - puhumattakaan siitä mitä maksaisi verohärveleiden virittely vanhaan autokantaan. Näin ollen hankintaan kohdistettu lisämaksu olisi myös sosiaalisesti oikeudenmukainen. Jäljelle jäävä ongelma on sitten "vapaamatkustajat", suoratuonti Haaparannasta, Venäjältä tms - webbikaupoista ostavan pitäisi vastaavasti maksaa lisämaksu. Näin ollen maksu ei voisi olla kovin suuri, mutta kyllä sillä olisi selvä signaali- ja ohjausvaikutus.

Jos hankintamaksut eivät onnistu ja halutaan ohjattavuutta, niin sitten voidaan alkaa laittamaan nastakieltoja tai käyttömaksuja esim. Helsingin keskustaan määrätyille teille. Toimivat Ruotsissa ja Norjassa, joten miksei sitten Suomessakin - tuskinpa suomalainen autoilija pohjoisia sisaria/veljeksiä huonompi on?
https://asiakas.kotisivukone.com/files/nastatutkimus.kotisivukone.com/tiedostot/norjan_ja_ruotsin_nastarengasrajoitukset.lr.liite.pdf
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy