Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: Zego - 31.08.18 - klo:19:10
On täysin typerää ostaa testivoittaja koska sellainen rengas voi olla todella lyhyen ajan hyvä?

Todella fiksua ostaa halparengas tai testin häntäpää rengas, joka ei (välttämättä) ole hyvä koskaan?


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 31.08.18 - klo:19:16
Todella fiksua ostaa halparengas tai testin häntäpää rengas, joka ei (välttämättä) ole hyvä koskaan?

Touche  ;D, mutta testithän on maksettu vai mitä  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.08.18 - klo:19:32
Touche  ;D, mutta testithän on maksettu vai mitä  ;).

;D ;D ;D

Onhan noista kieltämättä ollut puhetta. Ehdottomasti siis kannattaa ostaa vähiten pärjännyt tai joku täysin tuntematon testin ulkopuolinen rengas. Ei ainakaan ole rengas lahjonnalla tai mainosrahoilla hävinnyt tai jäänyt testin ulkopuolelle ;D

Myös mahdollisesti testeissä menestyneen merkkirenkaan kehut "netissä" (esim epämääräisillä VAG-palstoilla) kannattaa ehdottomasti sivuuttaa trollauksena.  8)

Suberb 2012

Siis onhan se niin, et jos sulla on testivoittajat, voi ajaa ihan miten ja millasta vauhtia vaan. Ne toppaa aina melkeen itestään ja aina hyvissä ajoin, kelistä riippumatta.
Ajotaidoilla ja ennakoinnilla ei ole mitään tekemistä turvallisen kulkemisen kanssa! Sitäpaitsi testeissä käytetetyt autotkin on pääosin parempia, kun tavanomaiset merkit. Paitsi biimeri, mursu ja sipulirinkula-auto. Ainii ja Volvo  ;D

Batman

Saisinkohan täältä vinkin, mitä tilata talvella tulevan Karoqin alle.
Muutama vuosi sitten ostin tuolta 1001 :sta tuollaiset
Continental Conti Premium Contact 5.
Ei valittamista, hauskana yllätyksenä voisi pitää talvirenkaiden vaihtoa alle:
auto tuntui kivan hiljaiselta kuluneella asfaltilla.

Neliveto & kitkat pk-seudulle?

Hidalgo

Usea suomalainen mies pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana. Tämän havainnon hän tekee täysin itse, toki oma muijakin saattaa sanoillaan tätä vahvistaa, mutta harvemmin kukaan muu. Muut saattavat olla täysin eri mieltä, mutta miehen mielestä ovat väärässä. Ihan sama mitä tutkimukset kertoo.

Usealla miehellä on myös niin vahvat ajotaidot, että ne auttavat kelillä kuin kelillä, ja kumilla kuin kumilla. Ihan sama mitä rengastestit kertoo, mies tietää paremmin. Tämän havainnon mies tekee täysin itse, ihan sama mitä tutkimukset kertoo.

Itsekeskeisyys. Tyhmyys.  :-\

Popo

Yli puolet autoilijoista on keskimääräistä parempia ajajia. Tätä on kysytty suoraan autoilijoilta itseltään. Tätä mieltä ovat, mitäpä tuohon on lisättävää. Paitsi talveksi merkki-tuote-testivoittajat alle, kun en ole keskimääräistä parempi ajaja, mutta ajan keskimääräistä vähemmän...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jarkko_h

Ensi talveksi tulee elämäni ensimmäiset kitkat, jotku Nokia R3 suvit (toivottavasti ei suvikumit) Ei mitään hajua onko pärjänneettesteissä. Olennaisempaa lienee entistä isompi ennakointi ja turvavälin kasvatus  verrattu nastarenkaisiin.

On selvää että nastat pidolta paremmat. Tämän lisäksi nasta kestävämmät vähän (4
5ktm talvessa) ajavalla. Otetaan heikennys  huomioon ennakoinnilla ja ostamalla tiheämpään uudet renkaat.

Polouni

Itsellä viime talvena elämän ekat kitkat omassa autossa. Auto vielä vähän keskivertoa tehokkaampi. Maaliskuun ehdin ajaa talvikeleillä ja renkaat siis R2 Nokiat. Näitä moni haukkunut löysyydestä ja suuntavakauden puutteesta. Mun kokemukset ei tue edellistä. Menee suoraan eikä nulju. Auton paino tietysti vaikuttaaa asiaan. Pito riittää ja se yllätti tämänkin kuskin. Maaliskuussa oli vielä kunnon talvi. Eron nastoihin huomaa parhaiten risteyksissä, joihin täytyy ennakoida enemmän kuin nastoilla. Maantiellä ja miksei kylilläkin hermo lepää hiljaisuuden johdosta.

Mielenkiintoista on testata tuo toinen talvi ja tod.näk. vielä kolmas. Heikkeneekö pito ja ominaisuudet paljon vai vähän. Jos laiskuus ei vaivaisi, niin tuo Karpan kesä-kitka-nasta voisi olla monunkin ratkaisuni. Tai ainakin olisi varalla nuo nastat jos talvi menisi jäiseksi ja joutuisi ajamaan pienillä teillä. Tällä hetkellä nille ei juri tarvitse eksyä.

Minut piti pitkään nastoissa kokemus 20 vuoden takaa. Ajoin kaverin Mondeolla jäistä pikkutietä n. 20 kilsaa ja täytyy oikeasti sanoa, että en vieläkään ymmärrä miten pysyin tiellä. Nykyisin kitka- ja nastarenkaat ovat kyllä lähempänä toisiaan kuin tuolloin. Nyt järjellä ajateltuna otan vähän enemmän riskiä renkailla kun puhutaan siis jääolosuhteista. Jos oikeasti miettii, niin eniten on mielessä tilanne, jota ei voi ennakoida ja jossa nastat purisivat nopeammin kuin lamellit. Toisaalta elämä on täynnä riskejä. Renkaat eivät ole ainut.

SNG

#2679
Lainaus käyttäjältä: Polouni - 01.09.18 - klo:07:27
Itsellä viime talvena elämän ekat kitkat omassa autossa. Auto vielä vähän keskivertoa tehokkaampi. Maaliskuun ehdin ajaa talvikeleillä ja renkaat siis R2 Nokiat. Näitä moni haukkunut löysyydestä ja suuntavakauden puutteesta. Mun kokemukset ei tue edellistä. Menee suoraan eikä nulju. Auton paino tietysti vaikuttaaa asiaan. Pito riittää ja se yllätti tämänkin kuskin. Maaliskuussa oli vielä kunnon talvi. Eron nastoihin huomaa parhaiten risteyksissä, joihin täytyy ennakoida enemmän kuin nastoilla. Maantiellä ja miksei kylilläkin hermo lepää hiljaisuuden johdosta.

Mielenkiintoista on testata tuo toinen talvi ja tod.näk. vielä kolmas. Heikkeneekö pito ja ominaisuudet paljon vai vähän. Jos laiskuus ei vaivaisi, niin tuo Karpan kesä-kitka-nasta voisi olla monunkin ratkaisuni. Tai ainakin olisi varalla nuo nastat jos talvi menisi jäiseksi ja joutuisi ajamaan pienillä teillä. Tällä hetkellä nille ei juri tarvitse eksyä.

Minut piti pitkään nastoissa kokemus 20 vuoden takaa. Ajoin kaverin Mondeolla jäistä pikkutietä n. 20 kilsaa ja täytyy oikeasti sanoa, että en vieläkään ymmärrä miten pysyin tiellä. Nykyisin kitka- ja nastarenkaat ovat kyllä lähempänä toisiaan kuin tuolloin. Nyt järjellä ajateltuna otan vähän enemmän riskiä renkailla kun puhutaan siis jääolosuhteista. Jos oikeasti miettii, niin eniten on mielessä tilanne, jota ei voi ennakoida ja jossa nastat purisivat nopeammin kuin lamellit. Toisaalta elämä on täynnä riskejä. Renkaat eivät ole ainut.

Aivan kuin itse tuon olisin kirjoittanut! Nooh tosin tuo kitka-auto ei ole mikään erityisen tehokas :D :D :D

Isävainaalla oli aikanaan Ventossa kitkat, Nokialaiset. Ne olivat "jäätävän liukkaat". Auto liukui jäisissä urissa täysin sukkana yms. Puolen talven jälkeen vaihtui nastoihin.

Nyt viime talvena rohkenin vihdoinkin ostaa kitkat (Contin kutoset). Pito, ajettavuus ja hiljaisuus olleet "jäätävän vakuuttavat". Kuluminenkin oli pientä.

Nastat ovat präniköinä kyllä pitävät, mutta terävin pito menetetään nopeasti kun nastat hakkaavat asfalttiin ja pyöristyvät. Näin ainakin täällä Pirkanmaan korkeuksilla kun tiet ovat yleensä ainakin urista paljaat.

Olen itsekseni sadatellut, että miksi vasta nyt kitkat. Aina oli joku peruste ottaa nastat kun ei uskonut kitkojen valtavaa kehittymistä takavuosista. Kyllähän nykykitkoilla pärjää kun ajaa kelien mukaan!

Polouni

 :) Meidänlaisia on varmaan aika paljon. Mennään vanhoilla muistoilla ja asenteista ei osata tai haluta luopua. Ikäänkuin varmuuden vuoksi. En kyllä kakkosauton reppanaan välttämätta vielä kitkoja uskaltaisi. Eli sen verran asenteessa korjattavaa.

Kyllä nää painovirheet on tabletilla aika monilukuisia pjärkkele.

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: Batman - 31.08.18 - klo:21:06
Saisinkohan täältä vinkin, mitä tilata talvella tulevan Karoqin alle.
Muutama vuosi sitten ostin tuolta 1001 :sta tuollaiset
Continental Conti Premium Contact 5.
Ei valittamista, hauskana yllätyksenä voisi pitää talvirenkaiden vaihtoa alle:
auto tuntui kivan hiljaiselta kuluneella asfaltilla.

Nyt en ihan saanut ajatuksesta kiinni? ContiPremiumContact 5 on kesärengas...? :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 01.09.18 - klo:00:40
Ensi talveksi tulee elämäni ensimmäiset kitkat, jotku Nokia R3 suvit (toivottavasti ei suvikumit) Ei mitään hajua onko pärjänneettesteissä. Olennaisempaa lienee entistä isompi ennakointi ja turvavälin kasvatus  verrattu nastarenkaisiin.

On selvää että nastat pidolta paremmat. Tämän lisäksi nasta kestävämmät vähän (4
5ktm talvessa) ajavalla. Otetaan heikennys  huomioon ennakoinnilla ja ostamalla tiheämpään uudet renkaat.

Ei taida olla "ärkolmoset" vielä monessa testissä ehtineet olemaan, nehän ovat ihan uusinta uutta tämän syksyn hottia. Nastat pidoltaan paremmat? Juu märällä jäällä ovat, eivät juuri muualla. No itsellä tosin vasta yksi kitkatalvi takana, mutta vain yhtenä aamuna oli pientä jännitysmomenttia, muulloin ei huomannut kitkoja muusta kuin hiljaisuudesta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.09.18 - klo:18:48
Ei taida olla "ärkolmoset" vielä monessa testissä ehtineet olemaan, nehän ovat ihan uusinta uutta tämän syksyn hottia. Nastat pidoltaan paremmat? Juu märällä jäällä ovat, eivät juuri muualla. No itsellä tosin vasta yksi kitkatalvi takana, mutta vain yhtenä aamuna oli pientä jännitysmomenttia, muulloin ei huomannut kitkoja muusta kuin hiljaisuudesta.

Fiksut ostaa ne R2:t, kun niitä myydään huomattavasti halvemmalla, kun uusi malli on tullut markkinoille.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pumpeli

mistäs johtuu muuten tuommoinen ilmiö?
contin ice contact2 nastat ajettu viime talvena n.7tkm
takana olleissa renkaissa,nastat painuneet paljon enemmän sisään,kun edessä olleissa!?


tet

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 09.09.18 - klo:17:26
mistäs johtuu muuten tuommoinen ilmiö?
contin ice contact2 nastat ajettu viime talvena n.7tkm
takana olleissa renkaissa,nastat painuneet paljon enemmän sisään,kun edessä olleissa!?

Jos on etuveto ja paljon ajoa sulalla asfaltilla, niin noinhan siinä käy. Vetävässä päässä kumi kuluu enemmän kuin nastat, joten nastojen ulkonema kasvaa. Vapaana pyörivässä keveämmässä peräpäässä taas nastat kuluvat enemmän kuin kumi, joten ulkonema pienenee.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Tänään uusimmassa tekniikan maailmassa oli talvirengastesti. Pakko hieman lainata:

"Kolikon toinen puoli on se, että vaikka kitkarenkaalla pärjääkin hyvin, sen turvallisuus ei ole missään olosuhteessa nastarengasta parempi. Sama se voi olla, mutta joskus huonompi. Ainoa ominaisuus, jossa kitkarengas lähes poikkeuksetta voittaa nastarenkaan on melu. Mutta jos kitkarenkaiden jääpito on vuosien mittaan parantunut, myös nastarenkaiden melu on vaimentunut.

Vastaus ikiaikaiseen kysymykseen nasta- vai kitkarenkaan valinnan järkevyydestä on yhä vaikeampi vastattavaksi, eikä lopullista totuutta olekaan.
Jokaisen kannattaa harkita asia omalta kannaltaan. Lähinnä on kysymys siitä, kumman haluaa maksimoida: turvallisuuden vai ajomukavuuden.
Molempia ei voi saada
, vaikka kumman tahansa valitsemalla lähelle pääseekin â€" kunhan valitsee laatutuotteen ja vaihtaa renkaansa ajoissa uusiin."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Jos turvallisuuden takia ajaa mieluummin nastarenkailla, pitää ne muistaa vaihtaa 10tkm välein uusiin testivoittajiin. Tämä usein unohtuu.

japa

Testit tehdään viemällä renkaanominaisuudet äärirajoille ja arvostellaan sen perusteella. Normikäytössä ei riskirajoilla ajeta joten ei kannata liian tarkkaan tulkita kaikkia ominaisuuksia. Mulle on tärkeintä että rengas kohtuullisen pitävä,hiljainen ja polttoainetaloudellinen. Joten ostan uuteen autooni jonkun tunnetun rengasvalmistajan kitkarenkaat joilla olen pärjännyt mainiosti tähänkin saakka jo viimeiset 10 vuotta.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Pihistelijä

Ja minä viimeiset 19 vuotta. Kohta alkaa 20. talvi kitkoilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

maileri

Erikoista on erot Tuulilasin ja Tekniikan Maailman kitkarengastestien lopputuloksissa. Ei sillä, että niiden pitäisi identtiset olla, mutta kumpaan testiin sitten voi luottaa enemmän?

vasara

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 19.09.18 - klo:19:15
Jos turvallisuuden takia ajaa mieluummin nastarenkailla, pitää ne muistaa vaihtaa 10tkm välein uusiin testivoittajiin. Tämä usein unohtuu.
Tuo on ihan normi väli ostaa ne uudet testivoittajat :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: maileri - 19.09.18 - klo:21:12
Erikoista on erot Tuulilasin ja Tekniikan Maailman kitkarengastestien lopputuloksissa. Ei sillä, että niiden pitäisi identtiset olla, mutta kumpaan testiin sitten voi luottaa enemmän?
Onhan noissa paljon samaakin. Conti on selkeä ykkönen, niin kuin parissa muussakin tämän syksyn vertailussa. Nokian R3 kolmas ja neljäs. Michelin oli TM:n vertailussa niin vanha, ettei ihmekään, jos pito on jo heikentynyt. Monesti erot pisteissä ovat olemattomia ja järjestys voi vaihdella paljonkin, ihan vain testistä toiseen, vaikka itse suorituksissa ei kovin suurta eroa olisikaan.

Automaatti

#2694
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.09.18 - klo:23:48
Onhan noissa paljon samaakin. Conti on selkeä ykkönen, niin kuin parissa muussakin tämän syksyn vertailussa. Nokian R3 kolmas ja neljäs. Michelin oli TM:n vertailussa niin vanha, ettei ihmekään, jos pito on jo heikentynyt. Monesti erot pisteissä ovat olemattomia ja järjestys voi vaihdella paljonkin, ihan vain testistä toiseen, vaikka itse suorituksissa ei kovin suurta eroa olisikaan.

Mitä tuo tarkoittaa, että Michelinin kitkarengas oli TM:n testeissä vanha?

tet

TM:n tapa esittää 'kitka vai nasta'-dilemma oli mielestäni ihan hyvä, mutta yhtä muutosta noihin testeihin toivoisin. On hyvä, että pisteytys on eritelty niin, että jokainen voi omilla painokertoimillaan laskea oman "testivoittajan" omiin olosuhteisiin. Kuitenkin eri lämpötilojen testit niputetaan yhteen arvosanaan laskemalla keskiarvot eri lämpötilojen tuloksesta, ja se kätkee minusta yhden olennaisen seikan.

Kitkat saavat jääpidossa selkeästi nastoja huonomman arvosanan, koska nollakelin vesijäätestit ilmeisesti (?) niputetaan samaan arvosanaan pakkastestien kanssa. Jos jäätestit arvosteltaisiin erikseen kuivalla ja märällä jäällä, olisi kitkojen kuivan jään tulos varmasti paljon lähempänä nastojen vastaavia, kuin mitä nykyisellään.

Toki tämä ei muuta sitä seikkaa, että vesijäällä kitka on surkea, mutta se antaisi omien painotuksien käyttöön lopputuloksen laskennassa uutta informaatiota. Se alleviivaisi ja selventäisi myös sitä usein nähtyä hokemaa, että "osta kitkat jos et joudu väkisin lähtemään liikenteeseen kelissä kuin kelissä".
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Automaatti - 20.09.18 - klo:07:58
 
Mitä tuo tarkoittaa, että Michelinin kitkarengas oli TM:n testeissä vanha?
Testissä olleet renkaat olivat valmistettu viikolla 16 vuonna 2016 eli ne olivat tuntuvasti muita vanhemmat.

Automaatti

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.09.18 - klo:08:09
Testissä olleet renkaat olivat valmistettu viikolla 16 vuonna 2016 eli ne olivat tuntuvasti muita vanhemmat.

Kyselin misukan kitkoja eilen rengasliikkeestä, sanoivat, että ei ole Suomen varastossa eikä edes Ruotsissa olevassa varastossa.
Onko mikukka nyt myöhässä kitkojen kanssa vai mistä lie kyse?

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Automaatti - 20.09.18 - klo:08:57
Kyselin misukan kitkoja eilen rengasliikkeestä, sanoivat, että ei ole Suomen varastossa eikä edes Ruotsissa olevassa varastossa.
Onko mikukka nyt myöhässä kitkojen kanssa vai mistä lie kyse?

Voihan se olla tosiaan että Micheliltä olisi tulossa uutta kitkarangasta. Tuo XI3 on ollut markkinoilla jo ties kuinka pitkään. Tämä nyt on vain spekulointia.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

En ole ikinä ymmärtänyt miksi TM antaa kiihdytysmittauksista saman painoarvon kuin jarrutuksesta. Jäällä kummastakin 10% kokonaispisteistä. Miten kiihdytyspito voi olla yhtä tärkeää kuin jarrutus? Juuri kiihdytyksessä jäällä kitka ottaa eniten takkiinsa nastalta. Jarrutuspito onkin lähempänä. Minusta se vain parantaa kitkan turvallisuutta. Jo ensimmäisessä kiihdytyksessä huomaa onko keli liukas. Nastarenkaalla liukas keli jää helpommin huomaamatta ja se tulee yllätyksenä vasta jarrutuksessa.

TV:ssä haastateltiin kerran Markku Alenia, Timo Mäkistä ja Juha Kankkusta. Kaikki kolme ajavat nastoilla ja kaikki kolme sanoivat syyksi, että niillä voi ajaa nopeammin. Väitän, että moni normiautoilijakin valitsee nastat, koska niillä voi ajaa kovempaa ja huolettomammin. Parantaako se sitten turvallisuutta, jota TM jaksaa hehkuttaa? Mene ja tiedä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy