Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 360359 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.129
    • Profiili
Pakkoko niissä urissa on ajaa. Nopean empiirisen tutkimuksen perusteella viime viikolla n.2000km perusteella yli 90% autoilijoista.

Kun vertaa pelkästään ääntä mikä kantautuu autoon, niin minä en aja urissa 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Leader dog

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Urat on perceestä, kun sivussakin voi päästellä...

Poissa Ocu_Style

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Uusi Octavia Combi olisi tulossa heinäkuussa ajoon ja talvirenkaiksi valikoitui uudet Hakkapeliitta R3:set. Nykyisessä Astrassa ja edellisessä Golfissa on molemmissa ollut alla R2:set ja olen ollut tyytyväinen renkaisiin. Etenkin talvipidoltaan R2:set ovat olleet hyvät, joten eiköhän uudet R3:setkin ole vähintään samaa tasoa. Viisi vuotta kitkoilla ajaneena nastoihin en palaa enää mistään hinnasta.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG -18
Ex: Opel Astra ST 1.4 T -16
Ex: VW Golf Variant 1.2 TSI -13
Ex: VW Golf Variant 1.4 TSI -08
Ex: VW Golf Variant 1.4 -01

Poissa Dbc020

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Päivän Keskisuomalaisessa oli juttua Tikkaspikes(Tikkanastat) ovat kehitelleet kumista nastaa talvirenkaisiin n.10v. Nyt ovat pääsemässä tuotantoon ja ovat paremmat jarrutuksessa 7% ja kuluttaa tienpintaa 20% vähemmän, kuin alumiininen nasta.

"kuminen nasta antaa periksi tien pintaa osuessaan ja ovat vähemmän melua pitävät nastat"

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.315
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Noniin. Nyt mittailtu. Neljä mittausta per rengas, ja 16:sta mittauksesta laskettu keskiarvo. Kulutuspintaa jäljellä 6.8mm alkuperäiseen 8.2mm:iin. Uuden renkaan urasyvyydet on tosin mitattu keskimmäisistä pääurista.

Kulumisnopeus tähän saakka keskimäärin 0,092mm/1000km.

Kulumisnopeus huhti-toukokuussa noin tuplat loppusyksyyn verrattuna. Ajo samantapaista. Karkeasti kevätkarkeilla asfalteilla nuo renkaat kuluvat melkein yhtä nopeasti kuin kesälomareissulla pränikköinä 5500km Keski-Euroopan reissulla. Kuormaa oli tuolloin paljon ja nopeudet reippaita.

Prosentuaalinen kuluminen oli mainitulla reissulla 0,010%/km. Loppukesästä Suomessa kulumisnopeus oli 0,009%/km, alkusyksystä 0,007%/km ja loppusyksystä 0,004%/km. Nyt huhti-kesäkuussa kulumisnopeus oli 0,009%/km.

Ajomäärät eri mittausten välillä 6753km (uudensta K-E reissun jälkeen), 12102km loppukesän mittauksessa, 14700km loppusyksyn mittauksessa, ja  17004km tämänpäivän mittauksissa,

Mielenkiintoista, että tämä kevään kulumisnopeus samaa luokkaa kuin viime kesänä Suomessa JA TÄSMÄLLEEN SAMA KUIN CONTIN KITKOILLA ENSIMMÄISEN TALVEN AIKANA. Saas nähdä miten kulumisnopeuden käy jatkossa.

PS. Laskennallisesti renkaiden ajomäärä 17tkm on 22,3% kokonaisajomäärästä (oletus, että ajetaan 3mm kulutuspintaan saakka)

Päivitys tilanteeseen loppukevään ja alkukesän ajoilla.

21.5.-25.6 välillä ajettu 1842km pääasiassa Motari-kehätie tyyppistä ajoa.

Kulutuspintaa jäljellä keskimäärin 6.5mm aikavälin kuluman ollessa n 0,3mm (kokonaiskuluma 1,7mm)

Kuluma aikavälillä 0,09mm/1000km eli 0,016%. Kokonaiskuluma nyt 27,4% (jos vaihtoajankohta olisi 3mm kohdalla).

Kyllä renkaat kuluneet nyt tuplavauhtia verrattuna viime vuoden loppukesään.

Suuri epävarmuutta aiheuttava tekijä on mittauskertojen pieni määrä, koska mittaaja ei ole muistanut/jaksanut mittailla useammin.

Anteeksi taas rankasta offtopicista talvirengasketjussa.

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Koitti aika heittä hyvästi Pirelleille... Alle 225/55*17 Misukan Alpit.

Hyvin mahtuu Scouttiin ja kerrankin mittari näyttää just eikä melkein oikein :D


Ois vaan pitänyt jo aikasemmin vaihtaa, onhan nää ihan s******n mukavat, hiljaiset ja santatiellä silmitön pito! Ainakin Pirellin p7:aan verratttuna...

Nyt vaan kovaa testiä, miten pärjää eurokitka suomen suvessa, syksyssä ja talvessa. Oisko noin et en enää kesägummeja osta.

Poissa jt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 243
    • Profiili
Kuinkahan moni meistä ajaa enimmäkseen testiradalla. Oli sitten kyse vedestä tai jäästä?
Tuskinpa kovin moni vaikka tämän palstan lukijoista ehkä prosentuaalisesti enemmän kuin väestöstä keskimäärin.

Siihen liittyen, juhannuksen tienoilla ajelin Turusta Tampereen suuntaan. Alla oli vasta asfaltoitu moottori- tai maantie.Oli suorastaan nautinto ajella uutta baanaa. Jopa allaolevat kuluneet ei-niin-mahtavat Goodyearit pyörivät kuin "sukkasillaan" ja ajo oli todella hiljaista ja tasaista, samoin kulutuslukemat olivat "pihistely"-tasoa. Siinä samalla toki mieleen hiipi pieni murhe, sillä niin on tämäkin baana yhden tai kahden talven jälkeen melkeinpä perunamaata, kun varmuuden vuoksi nastoilla rouhitaan läpitalven todennäköisesti suurimman osan ajasta sulana olevaa tietä. Tällä tiellä ja seudulla testien koskematon jäinen testirata lienee hieman kärjistäen yhtä yleinen kuin ihmisen vierailu kuuhun. Kyllä, on siellä muutama ihminen käynyt, mutta eipä tuo kovin yleistä ole. Siihen nähden nastoilla rouhiminen tuskin tuottaa sitä hyötyä mihin ne on tarkoitettu, kun verrataan missä olosuhteissa niillä renkailla sitten todellisuudessa ajellaan. 

Fakta tietysti on se, että varsin moni tavan autoilija varmaan ostaa renkaansa testien tai hinnan perusteella.
+Ja vanhasta tottumuksesta tietenkin. Kun on ennenkin ollut nastat niin pitää olla uudetkin nastat, kun kitkoista ei ole omakohtaista kokemusta, eikä näin ollen osteta niitä siksi.
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi