Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 427604 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.471
    • Profiili
Pakkoko niissä urissa on ajaa. Nopean empiirisen tutkimuksen perusteella viime viikolla n.2000km perusteella yli 90% autoilijoista.

Kun vertaa pelkästään ääntä mikä kantautuu autoon, niin minä en aja urissa 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Leader dog

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 298
    • Profiili
Urat on perceestä, kun sivussakin voi päästellä...

Poissa Ocu_Style

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Uusi Octavia Combi olisi tulossa heinäkuussa ajoon ja talvirenkaiksi valikoitui uudet Hakkapeliitta R3:set. Nykyisessä Astrassa ja edellisessä Golfissa on molemmissa ollut alla R2:set ja olen ollut tyytyväinen renkaisiin. Etenkin talvipidoltaan R2:set ovat olleet hyvät, joten eiköhän uudet R3:setkin ole vähintään samaa tasoa. Viisi vuotta kitkoilla ajaneena nastoihin en palaa enää mistään hinnasta.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG -18
Ex: Opel Astra ST 1.4 T -16
Ex: VW Golf Variant 1.2 TSI -13
Ex: VW Golf Variant 1.4 TSI -08
Ex: VW Golf Variant 1.4 -01

Poissa Dbc020

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Päivän Keskisuomalaisessa oli juttua Tikkaspikes(Tikkanastat) ovat kehitelleet kumista nastaa talvirenkaisiin n.10v. Nyt ovat pääsemässä tuotantoon ja ovat paremmat jarrutuksessa 7% ja kuluttaa tienpintaa 20% vähemmän, kuin alumiininen nasta.

"kuminen nasta antaa periksi tien pintaa osuessaan ja ovat vähemmän melua pitävät nastat"

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.356
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Noniin. Nyt mittailtu. Neljä mittausta per rengas, ja 16:sta mittauksesta laskettu keskiarvo. Kulutuspintaa jäljellä 6.8mm alkuperäiseen 8.2mm:iin. Uuden renkaan urasyvyydet on tosin mitattu keskimmäisistä pääurista.

Kulumisnopeus tähän saakka keskimäärin 0,092mm/1000km.

Kulumisnopeus huhti-toukokuussa noin tuplat loppusyksyyn verrattuna. Ajo samantapaista. Karkeasti kevätkarkeilla asfalteilla nuo renkaat kuluvat melkein yhtä nopeasti kuin kesälomareissulla pränikköinä 5500km Keski-Euroopan reissulla. Kuormaa oli tuolloin paljon ja nopeudet reippaita.

Prosentuaalinen kuluminen oli mainitulla reissulla 0,010%/km. Loppukesästä Suomessa kulumisnopeus oli 0,009%/km, alkusyksystä 0,007%/km ja loppusyksystä 0,004%/km. Nyt huhti-kesäkuussa kulumisnopeus oli 0,009%/km.

Ajomäärät eri mittausten välillä 6753km (uudensta K-E reissun jälkeen), 12102km loppukesän mittauksessa, 14700km loppusyksyn mittauksessa, ja  17004km tämänpäivän mittauksissa,

Mielenkiintoista, että tämä kevään kulumisnopeus samaa luokkaa kuin viime kesänä Suomessa JA TÄSMÄLLEEN SAMA KUIN CONTIN KITKOILLA ENSIMMÄISEN TALVEN AIKANA. Saas nähdä miten kulumisnopeuden käy jatkossa.

PS. Laskennallisesti renkaiden ajomäärä 17tkm on 22,3% kokonaisajomäärästä (oletus, että ajetaan 3mm kulutuspintaan saakka)

Päivitys tilanteeseen loppukevään ja alkukesän ajoilla.

21.5.-25.6 välillä ajettu 1842km pääasiassa Motari-kehätie tyyppistä ajoa.

Kulutuspintaa jäljellä keskimäärin 6.5mm aikavälin kuluman ollessa n 0,3mm (kokonaiskuluma 1,7mm)

Kuluma aikavälillä 0,09mm/1000km eli 0,016%. Kokonaiskuluma nyt 27,4% (jos vaihtoajankohta olisi 3mm kohdalla).

Kyllä renkaat kuluneet nyt tuplavauhtia verrattuna viime vuoden loppukesään.

Suuri epävarmuutta aiheuttava tekijä on mittauskertojen pieni määrä, koska mittaaja ei ole muistanut/jaksanut mittailla useammin.

Anteeksi taas rankasta offtopicista talvirengasketjussa.

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Koitti aika heittä hyvästi Pirelleille... Alle 225/55*17 Misukan Alpit.

Hyvin mahtuu Scouttiin ja kerrankin mittari näyttää just eikä melkein oikein :D


Ois vaan pitänyt jo aikasemmin vaihtaa, onhan nää ihan s******n mukavat, hiljaiset ja santatiellä silmitön pito! Ainakin Pirellin p7:aan verratttuna...

Nyt vaan kovaa testiä, miten pärjää eurokitka suomen suvessa, syksyssä ja talvessa. Oisko noin et en enää kesägummeja osta.

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 380
    • Profiili
Kuinkahan moni meistä ajaa enimmäkseen testiradalla. Oli sitten kyse vedestä tai jäästä?
Tuskinpa kovin moni vaikka tämän palstan lukijoista ehkä prosentuaalisesti enemmän kuin väestöstä keskimäärin.

Siihen liittyen, juhannuksen tienoilla ajelin Turusta Tampereen suuntaan. Alla oli vasta asfaltoitu moottori- tai maantie.Oli suorastaan nautinto ajella uutta baanaa. Jopa allaolevat kuluneet ei-niin-mahtavat Goodyearit pyörivät kuin "sukkasillaan" ja ajo oli todella hiljaista ja tasaista, samoin kulutuslukemat olivat "pihistely"-tasoa. Siinä samalla toki mieleen hiipi pieni murhe, sillä niin on tämäkin baana yhden tai kahden talven jälkeen melkeinpä perunamaata, kun varmuuden vuoksi nastoilla rouhitaan läpitalven todennäköisesti suurimman osan ajasta sulana olevaa tietä. Tällä tiellä ja seudulla testien koskematon jäinen testirata lienee hieman kärjistäen yhtä yleinen kuin ihmisen vierailu kuuhun. Kyllä, on siellä muutama ihminen käynyt, mutta eipä tuo kovin yleistä ole. Siihen nähden nastoilla rouhiminen tuskin tuottaa sitä hyötyä mihin ne on tarkoitettu, kun verrataan missä olosuhteissa niillä renkailla sitten todellisuudessa ajellaan. 

Fakta tietysti on se, että varsin moni tavan autoilija varmaan ostaa renkaansa testien tai hinnan perusteella.
+Ja vanhasta tottumuksesta tietenkin. Kun on ennenkin ollut nastat niin pitää olla uudetkin nastat, kun kitkoista ei ole omakohtaista kokemusta, eikä näin ollen osteta niitä siksi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 551
    • Profiili
Olisiko SNG:llä meille uutta dataa?

Ja sitten loppukesällä/syksyllä: pitänet mielessäsi kirjaa kuinka usein tiet ovat kosteat...saattaisi selittää suuresti pienet kulumat syksyn ajossa.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.356
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
1kk edellisestä mittauksesta. Katsotaan jos tässä taas ehtisi.

Ei todellakaan ole keleistä kirjaa, eikä tule. Mutta tietty sillä tasolla oliko ajanjakso keleiltään tietynlainen. Mielenkiintoista nähdä miten nämä hirmuhelteet vaikuttavat. Asfaltit ainakin siloittuvat ellei peräti peity massasta nousevalla bitumilla  ;D

Poissa FoamCleaner

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Koitti aika heittä hyvästi Pirelleille... Alle 225/55*17 Misukan Alpit.
Hyvin mahtuu Scouttiin ja kerrankin mittari näyttää just eikä melkein oikein :D
Ois vaan pitänyt jo aikasemmin vaihtaa, onhan nää ihan s******n mukavat, hiljaiset ja santatiellä silmitön pito! Ainakin Pirellin p7:aan verratttuna...
Nyt vaan kovaa testiä, miten pärjää eurokitka suomen suvessa, syksyssä ja talvessa. Oisko noin et en enää kesägummeja osta.
Uudet renkaat aina pitävät paremmin kuin vanhat, lähes poikkeuksetta ja oikeankokoisena menevät autoon kuin autoon.  ::) 
Renkaissa on kylläkin maininta "light winter weather and occasional winter conditions" kevyt talvisää ja satunnaisiin talviolosuhteisiin mutta riippuen paikkakunnasta. Muistelin, että Suomessa on ihan kunnon talvi aina välillä vaikka hellettä onkin riittänyt.
Mielenkiinnolla kyllä kuulisin kokemuksia, kun asfaltti rankaisee renkaita nyt, että mites sitten, kun on lunta ja pakkasta.

Poissa janike

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Eräs tuttu laittoi viime syksynä misukan alpit alle ja kehu oli kova ettei ikinä enää talvirenkaita erikseen. Kuitenkin talven mittaan, alle olivat jostakin ilmestyneet hakkapeliitta nastat.
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla sellainen on ja jokainen haisee pahalle.. Paitsi oma!

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.850
    • Profiili
Muistelin, että Suomessa on ihan kunnon talvi aina välillä vaikka hellettä onkin riittänyt.

Juu, aina välillä se talvi on tullut ja välillä jopa jäänytkin hetkeksi maahan. Riippuu toki hyvinkin pitkälti paikkakunnasta että kuinka pitkästä ajanjaksosta on ollut kulloinkin kyse. Esim. Ahvenanmaan hemiboreaalisen ilmastovyöhykkeen vaikutusalueella ei juurikaan ole ulkojääkiekkokaukaloita jäädytelty viime talvina. Nokian nastat siellä ovat yhtä kotonaan kuin KE-kitkat siperiassa.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Vekkula

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Onkos kukaan ajellut Michelin Crossclimate renkailla talvella?
Talvirengasmerkinnät löytyy mutta onko hyvä?
Kompromissi se on, se on selvä mutta houkutteleva vaihtoehto Etelä-Suomen oloihin ja rauhalliseen työmatka-ajoon.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.471
    • Profiili
Vajaa 1000km tuli tänä kesänä ajettua Michelinin Crossclimateilla ja ei tullut tilannetta missä olisi yllättänyt. Positiivistä oli hiljaisuus saman korimallin kesärenkailla olevaan autoon, joka oli vaimennettu. Korvakuulolla yhtä hiljaisia autoja. Ostaisinko ympärivuotiseksi renkaaksi Suomessa, niin välttämättä en, mutta kesä+välikelin renkaaksi vahva ehkä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.850
    • Profiili
Taisin postata tähän ketjuun joskus 40 sivua sitten videon youtubesta jossa oli kaksi autoa jäisellä alustalla, toisessa saksankitkat ja toisessa nuo misukat. Misukoilla ei päässyt auto edes liikkeelle kun saksankitkoilla liikkellelähtö hoitui eleettömästi. Jos autoa ei ole pakko käyttää joka päivä ja silloin kun tien pinnat ovat jäisinä auto jää halliin/talliin niin mikäpä jottei onnistuisi noillakin ajot.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Uudet renkaat aina pitävät paremmin kuin vanhat, lähes poikkeuksetta ja oikeankokoisena menevät autoon kuin autoon.  ::) 
Renkaissa on kylläkin maininta "light winter weather and occasional winter conditions" kevyt talvisää ja satunnaisiin talviolosuhteisiin mutta riippuen paikkakunnasta. Muistelin, että Suomessa on ihan kunnon talvi aina välillä vaikka hellettä onkin riittänyt.
Mielenkiinnolla kyllä kuulisin kokemuksia, kun asfaltti rankaisee renkaita nyt, että mites sitten, kun on lunta ja pakkasta.


Tuo sopivuus siis lähinnä, kun on arveltu meneekö vai ei. Niin mahtuu pyörimään. Normikokohan on 50-sarjanen, eli sen liki tuumanverran halkaisijaltaan pienempi.

On mulla contin nastat tallissa, jos se ”oikea” talvi tulee.

Enemmän kysymys oli siit, ostanko enää kesägummeja, ei siitä pärjääkö näillä talvessa.
Onneksi ei ole orjuuttavaa pakkoa lähteä kelistä riippumatta, voin tehdä duunia kotoakäsin.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.356
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Taisin postata tähän ketjuun joskus 40 sivua sitten videon youtubesta jossa oli kaksi autoa jäisellä alustalla, toisessa saksankitkat ja toisessa nuo misukat. Misukoilla ei päässyt auto edes liikkeelle kun saksankitkoilla liikkellelähtö hoitui eleettömästi. Jos autoa ei ole pakko käyttää joka päivä ja silloin kun tien pinnat ovat jäisinä auto jää halliin/talliin niin mikäpä jottei onnistuisi noillakin ajot.

Muistan tuon videon, kai. Oliko sisähallissa? Eikös siinä ollut mukana kesärenkaat, CrossClimatet ja KE-kitkat, ja olivatko ne kuitenkin kesärenkaat joilla ei pärjännyt ollenkaan, Tyyliin kesärenkailla mäen alkupäähän, Cross-Climateilla puoleenväliin ja KE-kitkoilla ylös asti.

Poissa Vekkula

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Taisin postata tähän ketjuun joskus 40 sivua sitten videon youtubesta jossa oli kaksi autoa jäisellä alustalla, toisessa saksankitkat ja toisessa nuo misukat. Misukoilla ei päässyt auto edes liikkeelle kun saksankitkoilla liikkellelähtö hoitui eleettömästi. Jos autoa ei ole pakko käyttää joka päivä ja silloin kun tien pinnat ovat jäisinä auto jää halliin/talliin niin mikäpä jottei onnistuisi noillakin ajot.

Juutuubissa on myös videoita joissa quattro, haldex tai xdrive ei pääse loivaa ylämäkeä ylös pikkuliukkaalla. Oikeita kokemuksia?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Vekkula

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Yhden vuoden muuten ajelin Toledolla Saksan kitkoilla ympäri vuoden, vaikutti ihan hyvältä kunnes kesällä sadekelillä tuli 60 nopeudessa tilanne jossa piti tehdä täys jarrutus ja väistöliike. Ei mitään pitoa vaikka kulutuspintaa oli reilusti.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.850
    • Profiili
Juutuubissa on myös videoita joissa quattro, haldex tai xdrive ei pääse loivaa ylämäkeä ylös pikkuliukkaalla. Oikeita kokemuksia?

Oletettavasti kesärenkailla varustettuna jokaikinen?

Tässä tuo video josta itse puhuin:

https://www.youtube.com/watch?v=CC_UvZZSfAY

Ja tässä tuo SNG:n muistelema video:

https://www.youtube.com/watch?v=2cgtmmtsqFA
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa V60

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 232
    • Profiili
Onkos kukaan ajellut Michelin Crossclimate renkailla talvella?
Talvirengasmerkinnät löytyy mutta onko hyvä?
Kompromissi se on, se on selvä mutta houkutteleva vaihtoehto Etelä-Suomen oloihin ja rauhalliseen työmatka-ajoon.
Helmikuun lopusta toukokuun puoleen väliin ajelin CrossClimateilla. Ihan kuin kitkat talviominaisuuksiltaan miinustettuna pykälän tai  pari. Hienot renkaat kevätkeleillä ja syksyllä mutta en omassa ajossa kyllä talven läpi pudä. Sen verran joutuu monenlaisessa kelissä ajamaan.

Poissa Vekkula

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Oletettavasti kesärenkailla varustettuna jokaikinen?

Tässä tuo video josta itse puhuin:

https://www.youtube.com/watch?v=CC_UvZZSfAY

Ja tässä tuo SNG:n muistelema video:

https://www.youtube.com/watch?v=2cgtmmtsqFA
[/

Missä kohdassa videossa näytettiin mitkä renkaat oli alla?
Jos ei lasketa mukaan videolla editoitua tekstiä.
Niinkuin sanottu, juutuubissa on kaikenlaisia videoita.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.850
    • Profiili
Internetistä löytyy myös kaikenlaisia kirjoituksia. Yhtä hullua se on uskoa jotakuta nimimerkin takaa kirjoittelevaa siitä onko jokin tuote X hyvä tilanteeseen Y.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Vekkula

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Totta, näillä puheilla youtube ja vagarena voidaan sulkea.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Juutuubissa on myös videoita joissa quattro, haldex tai xdrive ei pääse loivaa ylämäkeä ylös pikkuliukkaalla. Oikeita kokemuksia?

Mitä ovat nämä "saksankitkat", Eikös misukan alpit ole juuri KE-kitkat?

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Yhden vuoden muuten ajelin Toledolla Saksan kitkoilla ympäri vuoden, vaikutti ihan hyvältä kunnes kesällä sadekelillä tuli 60 nopeudessa tilanne jossa piti tehdä täys jarrutus ja väistöliike. Ei mitään pitoa vaikka kulutuspintaa oli reilusti.

Tää on aika erikoista, eikös KE-kitkat ole juuri vesi-loska ym keliin suunniteltu?

Itse en ole havainnut vesikelissä huonoa pitoa, vaikkei nyt olekaan kun kerran satanut asennuksen jälkeen ;) Sillon rullasi ihan normaalisti, huomattavasti paremmin kuin kuluneet Pirellit.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.850
    • Profiili
Tää on aika erikoista, eikös KE-kitkat ole juuri vesi-loska ym keliin suunniteltu?

Kyllä, silloin kun tien pinnan lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. KE-kitka on edelleen talvirengas, pehmeämmällä kumiseoksella. Yksikään tuollainen rengas ei voi toimia optimaalisesti 20-30 astetta lämpimämmässä.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa jalkkis

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 592
    • Profiili
Muistelenko oikein, että jossain testissä CrossClimaten vierintävastus olisi reippaasti parhaita renkaita perässä? Olisko luku ollut jotain 7% parhaita perässä, kulutuksessa siis. 7L/100km bensaa ja 40tkm (kestääkö niin pitkään?) kilsoja tekis n. 300€ lisää hintaa rengassetille. Onko sitten paljon vai vähän...

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Kyllä, silloin kun tien pinnan lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. KE-kitka on edelleen talvirengas, pehmeämmällä kumiseoksella. Yksikään tuollainen rengas ei voi toimia optimaalisesti 20-30 astetta lämpimämmässä.

Kävinpä jarrutustestaamassa. 80 vauhtia asfaltilla.

A) JOS pito on huono, eikö pitäisi absien rohista, valojen vilkkua ja renkaiden vinkua?

B) JOS pito on hyvä, ei kuulu mitään ja aurinkolasit lentää tuulilasille?

Arvaa kumpi kävi?


Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.850
    • Profiili
Ihan oikein päättelet. Paljaalla asfaltilla noin maltillisissa nopeuksissa pärjää kylläkin melkein millä tahansa renkaalla kun negatiivistä kiihtyvyyttä (hidastuvuutta) on vain menosuuntaan. Jos tilanne olisi ollut sateinen asfaltti tai vaihtoehtoisesti sivuluisu niin isoja eroja alkaa jo syntymään verrattaessa kesäkumiin.

Omassa autossa on myös saksankitkat alla ulkomaille muuton johdosta, vuosimallia 2013/2014, ja absit rutisee paljaalla asfaltilla joka kerta kovemmassa jarrutuksessa, silloin harvoin kun tuota autoa joutuu käyttämään.
« Viimeksi muokattu: 31.07.18 - klo:15:43 kirjoittanut Jultsu »
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi