Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Foxit

Lainaus käyttäjältä: jt - 12.03.18 - klo:00:51
Jos kieli tökkii, tuossa oleellisin. Jäällä erot repeävät, lumella taas uuden/vanhan välillä ei isoja eroja. 10tkm käytetty nasta ja käytetty KE-kitka ovat Ivalon jäätestibaanalla (kyllä, testi on tehty Suomessa) melkein samalla tasolla, käytetty skandikitka toimii parhaiten.

När vi testar vägegenskaper pÃ¥ den isbelagda testbanan växer skillnaderna igen och det är tydligt att det dubbade däcket har tappat sin skärpa. Där det begagnade nordiska dubbfria nästan presterar lika bra som sin nya kusin sÃ¥ förlorar det begagnade dubbade däcket mycket av sin kapacitet. Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag â€" frÃ¥n säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svÃ¥rhanterat och klart lÃ¥ngsammare. Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska pÃ¥ nästan samma nivÃ¥. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vÃ¥rt konstaterande â€" dubben är en färskvara.
Jt: ltä aika hyvä tiivistelmä johtopäätöksestä, mutta suosittelen toki kaikkia lukijoita aina tutustumaan alkuperäisiin lähteisiin ajatuksella. Vieraan kielen kanssa voidaan tarvittaessa auttaa. Eiköhän Jakkis saa itsekin otettua lähteistä selvää ja kysyy sitten tarvittaessa lisää. Valitettavasti uudemmista nastamäärät tuplaavista nastarenkaista kuluneena ei ole vastaavia testejä itsellä osoittaa, mutta hyvin todennäköisesti uutena ilmeinen jääpito romahtaa vielä jyrkemmin. Uusien nastojen hyvä jääpito kun perustuu hyvin pitkälle runsaiden nastamäärien purevuuteen vetisellä ja riittävän paksulla jäällä. Nastat sitten tuppaavat käytön myötä pyöristymään, painumaan/vetäytymään ulos, lähtemään kokonaan irti sekä katkeamaan. Nastat ottavat toki osan kulumisesta vastaan joka osaltaan suojelee kumia kulumasta yhtä nopeasti kuin kitkarenkaan, mutta samalla nastarenkaan kumi ja sen lamellit kovettuvat nopeammin. Tästä siis juontaa ne monien kuulemat tarinat yli viisi vuotta vanhoista nastarenkaista joissa on reiluhkosti 7-8 mm pintaa ja kaikki nastat tallella, mutta pito vain tuppaa olemaan kadoksissa...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion


joukose

Ilolla olen seurannut miten nasta ja kitkauskovaiset ovat omia näkökantojaan perustelleet.
Noista poimin seuraavat:

- kitkat kuluttaa vähemmän teitä eikä näin synny keväisin kaupunkeihin niin paljoa pölyhaittoja astmaatikoille.
- Nastat kuluvat ja muodot pyöristyvät sekä kumiseos vanhenee siinä missä kitkoissakin.
- Nastoja ja kiviä lentelee kivasti tuulilaseihin ruuhkaliikentteessä. uusia nastoja ei vanhoihin renkasiin tule lisää mutta kiviä kylläkin kun teitä hiekoitetaan. Kivet vielä muuttuvat entistäkin terävämmiksi kun ne renkaissa pyöriessään kuluvat.

Nyt olisikin kiva saada 10 v vuotta vanhoista nasta ja kitkarenkaista joilla ajettu 40 t km joku taho esim. iso rengasliike tekemään testejä. Nythän oli vain pari vuotta vanhoista renkaista testituloksia. Voisi olla todella valaisevaa normijampallekkin lukea testejä. Voisi tehdä uudet renkaat kauppansa.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: joukose - 13.03.18 - klo:13:59
Ilolla olen seurannut miten nasta ja kitkauskovaiset ovat omia näkökantojaan perustelleet.
Noista poimin seuraavat:

- kitkat kuluttaa vähemmän teitä eikä näin synny keväisin kaupunkeihin niin paljoa pölyhaittoja astmaatikoille.
- Nastat kuluvat ja muodot pyöristyvät sekä kumiseos vanhenee siinä missä kitkoissakin.
- Nastoja ja kiviä lentelee kivasti tuulilaseihin ruuhkaliikentteessä. uusia nastoja ei vanhoihin renkasiin tule lisää mutta kiviä kylläkin kun teitä hiekoitetaan. Kivet vielä muuttuvat entistäkin terävämmiksi kun ne renkaissa pyöriessään kuluvat.

Nyt olisikin kiva saada 10 v vuotta vanhoista nasta ja kitkarenkaista joilla ajettu 40 t km joku taho esim. iso rengasliike tekemään testejä. Nythän oli vain pari vuotta vanhoista renkaista testituloksia. Voisi olla todella valaisevaa normijampallekkin lukea testejä. Voisi tehdä uudet renkaat kauppansa.

Eikai kukaan täysjärkinen aja 10-vuotta vanhalla renkaalla, oli siinä pintaa tai ei.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

BMF

Lainaus käyttäjältä: joukose - 13.03.18 - klo:13:59
Ilolla olen seurannut miten nasta ja kitkauskovaiset ovat omia näkökantojaan perustelleet.
Noista poimin seuraavat:

- kitkat kuluttaa vähemmän teitä eikä näin synny keväisin kaupunkeihin niin paljoa pölyhaittoja astmaatikoille.
- Nastat kuluvat ja muodot pyöristyvät sekä kumiseos vanhenee siinä missä kitkoissakin.
- Nastoja ja kiviä lentelee kivasti tuulilaseihin ruuhkaliikentteessä. uusia nastoja ei vanhoihin renkasiin tule lisää mutta kiviä kylläkin kun teitä hiekoitetaan. Kivet vielä muuttuvat entistäkin terävämmiksi kun ne renkaissa pyöriessään kuluvat.

Nyt olisikin kiva saada 10 v vuotta vanhoista nasta ja kitkarenkaista joilla ajettu 40 t km joku taho esim. iso rengasliike tekemään testejä. Nythän oli vain pari vuotta vanhoista renkaista testituloksia. Voisi olla todella valaisevaa normijampallekkin lukea testejä. Voisi tehdä uudet renkaat kauppansa.

"Normijampan" autot vaihtuu vuoden välein mutta renkaat 1 kerran 10 vuodessa  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

joukose

Aivan oikein muuten mutta en laske itseäni normijampaksi. Varsinkin kun teen töitä ammatikseni myös autojen tuotekehityksessä.

Eli yritin sanoa sitä että normijamppa vaihtaa renkaat vasta sitten kun ne on niin kuluneet että poliisi sakottaa jos niillä ajat. Eli jos ajetaan 10 tkm vuodessa ja siitä puolet talvirenkailla niin 10 vuodessa oltaisiin 50 tkm kohdalla jolloin viimeistään normijampalla kitkat ja nastarenkaat finaalissa.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

BMF

Lainaus käyttäjältä: joukose - 13.03.18 - klo:15:15
Aivan oikein muuten mutta en laske itseäni normijampaksi. Varsinkin kun teen töitä ammatikseni myös autojen tuotekehityksessä.

Eli yritin sanoa sitä että normijamppa vaihtaa renkaat vasta sitten kun ne on niin kuluneet että poliisi sakottaa jos niillä ajat. Eli jos ajetaan 10 tkm vuodessa ja siitä puolet talvirenkailla niin 10 vuodessa oltaisiin 50 tkm kohdalla jolloin viimeistään normijampalla kitkat ja nastarenkaat finaalissa.

Kyllä täytyy olla epänormijamppa jos meinaa 10 vuotta vanhoilla nakeilla ajella ja saati sitten kiinnostua onko kitka vai nastat tällöin pitävemmät. Kyllä itse näen max 5 vuotta ja sitten vaihtoon vaikka kilsoja tulisi kuinka vähän. Ei se kumilaatu pysy edes varastoituna kunnossa tuota aikajaksoa..
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

joukose

Niin noh lähinnä luen normijampaksi sellaisen henkilön jolle ratkaisee se saako sakot jos noilla ajan. Itse olen myynyt 50 â,¬ sarja 50 tkm ajettuja 3-6 vuotta vanhoja kitkarengassarjojani pois kommenteilla että ovat sitten erittäin liukkaat. Joka ostajalla sama kommentti. Kunhan menee katsatuksesta läpi ja poliisi ei sakota. Eli halpuus houkuttaa.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Nastarenkaat meni kaupaksi vielä 10 v vanhoina ja ostaja piti niitä tuoreina koska omat oli 13 v vanhat ja halkeilleet. Mutta se oli sitä omaa nuoruutta jolloin ei itselläkään kilometrejä kertynyt kuin 5 tkm/vuosi.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: BMF - 13.03.18 - klo:15:18
Kyllä täytyy olla epänormijamppa jos meinaa 10 vuotta vanhoilla nakeilla ajella ja saati sitten kiinnostua onko kitka vai nastat tällöin pitävemmät. Kyllä itse näen max 5 vuotta ja sitten vaihtoon vaikka kilsoja tulisi kuinka vähän. Ei se kumilaatu pysy edes varastoituna kunnossa tuota aikajaksoa..

Nimenomaan normijamppari ei ymmärrä pätkääkään renkaan iästä tai ikään liittyvästä suorituskyvystä. Riittää että on musta, pyöreä ja laillinen. Sitten kun sutii niin pirusti niin ajatellaan kelin olevan vain prkl liukas..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 11.03.18 - klo:17:20
Näistä on tässä topicissa ollutkin jo monen monituista kertaa puhetta, mutta taitavat hukkua kaikkeen muuhun höttöön:
http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-talvirenkaat-2010/
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.1320/
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=5226.0/

Tattista. Minäkin haluaisin nähdä vastaavan tutkimuksen vähän tuoreempana onko tilanne muuttunut. Tokihan se voi olla kehittynyt huonompaankin suuntaan, varsinkin vähän käytettyinä.

sakal83

Sanoisin kanssa, että on todella paljon populaa, joita tosiaan kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että renkaalla pääsee katsastuksesta läpi. Renkaan ikä ei merkitse mitään.
Omasta lähipiiristäkin löytyy muutamia tälläisiä vanhempia henkilöitä. Olen sanonut jo parina talvena, että jokos olisi aika vaihtaa, niin vastaus on jotakuinkin aina sama: Kun on vielä lähes kaikki nastat tallella, niin ovat hyvät.
Tätä vänkäysareenaa ei taida kuitenkaan lukea kuin se 0,000000000001% kansalaisista  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

joukose

Mitäs jos pistetään pyyntö tekniikan maailmaan esim. 3 v vuotta vanhoja ja n. 30 tkm ajettuja nasta ja kitkarenkaita testiin jotka olleet uutena testien kärjessä. Tiedä vaikka innstuisivat. Onhan tätäkin topikkia jo keskusteltu 80 sivua ja taitaa lukijoita olla enemmän kuin missään TM:n testissä koskaan. Löytyykö innokasta TM:n lukijaa joka viitsisi kysyä ja oistää vaikka tämän keskustelutopikin linkiksi pyyntöön.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

PP

Lainaus käyttäjältä: joukose - 13.03.18 - klo:18:49
Mitäs jos pistetään pyyntö tekniikan maailmaan esim. 3 v vuotta vanhoja ja n. 30 tkm ajettuja nasta ja kitkarenkaita testiin jotka olleet uutena testien kärjessä. Tiedä vaikka innstuisivat. Onhan tätäkin topikkia jo keskusteltu 80 sivua ja taitaa lukijoita olla enemmän kuin missään TM:n testissä koskaan. Löytyykö innokasta TM:n lukijaa joka viitsisi kysyä ja oistää vaikka tämän keskustelutopikin linkiksi pyyntöön.

Kannattan testausideaa, mutta tuskin tätä ketjua jaksaa kukaan lukea. :D

joukose

Niinpä aika jankkaamista ollut ja jääräpäistä omien mielipiteiden syöttyöä muille. Aika vähän hyötyä jäänyt kenellekkään ottaen huomioon että keskusteltu 80 sivua. Hyi meitä.  ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

mattinen

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.03.18 - klo:16:02
Sanoisin kanssa, että on todella paljon populaa, joita tosiaan kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että renkaalla pääsee katsastuksesta läpi. Renkaan ikä ei merkitse mitään. Tätä vänkäysareenaa ei taida kuitenkaan lukea kuin se 0,000000000001% kansalaisista  ;)

Samaa mieltä. Täällä keskustelevat henkilöt ovat kiinnostuneita autoista ja autotekniikasta. Tästä saattaa seurata se (väärä) käsitys, että ihmiset yleensäkin olisivat autoista kiinnostuneita. Veikkaan, että "autokansan" suurta enemmistöä auto ja sen tekniikka kiinnostavat vain ja ainoastaan sen verran, mitä pakolliset ylläpitotoimet edellyttävät.

jt

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 13.03.18 - klo:20:11
Samaa mieltä. Täällä keskustelevat henkilöt ovat kiinnostuneita autoista ja autotekniikasta. Tästä saattaa seurata se (väärä) käsitys, että ihmiset yleensäkin olisivat autoista kiinnostuneita. Veikkaan, että "autokansan" suurta enemmistöä auto ja sen tekniikka kiinnostavat vain ja ainoastaan sen verran, mitä pakolliset ylläpitotoimet edellyttävät.
Agree. Sitten kiinnostaa kun autoon tuleekin jokin vika tai vikavalo syttyy ja eteenpäin ei pääse. Sama rengaiden kanssa. Sitten kun ei mene enää katsastuksesta läpi/alkaa olla sakkorajalla, niin aletaan katselemaan uusia. Tiedän myös nastarenkaita joilla on ajettu 10v (ja reippasti km), eikä todellakaan ole kyse siitä etteikö auton omistajalla olisi "varaa" uusia renkaita. Pienen vihjailun tuloksena "eikös olisi jo aika vaihtaa" lopulta vaihtuivat vaikka pintaa toki oli nastan tapauksessa jäljellä reippaasti samoin nastatkin suurinpiirtein tallella, pito vain oli totaalisesti kadoksissa. Ajaminen kiillottuneista liikkenneympyröistä aikaansai lähes aina jonkinasteista luistoa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

10 vuotta vanhoilla renkailla ei aja, kuin eläkeläiset, koska ne eivät kestä niin kauaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

joukose

Off topic. Ã,,läppäs sano. On minullakin yli 10 v vnahat renkaat. Tosin vain venetrailerissa ja niissäkin lisäksi sisäkumoit ettei tarvitsisi vaihtaa rengasta venettä vetäessä. Juu ja eläkeikä kuittaa joskus vajaan 20 v kuluttua. DD
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: joukose - 13.03.18 - klo:18:49
Mitäs jos pistetään pyyntö tekniikan maailmaan esim. 3 v vuotta vanhoja ja n. 30 tkm ajettuja nasta ja kitkarenkaita testiin jotka olleet uutena testien kärjessä. Tiedä vaikka innstuisivat. Onhan tätäkin topikkia jo keskusteltu 80 sivua ja taitaa lukijoita olla enemmän kuin missään TM:n testissä koskaan. Löytyykö innokasta TM:n lukijaa joka viitsisi kysyä ja oistää vaikka tämän keskustelutopikin linkiksi pyyntöön.

Onhan tätä mietitty esim. ko. lehdessä kauan aikaa sitten. Yksi ongelma on löytää keskenään vertailukelpoiset renkaat, jotka ovat eläneet elämänsä tismalleen samanlaisessa ajossa. Rengaspari, joista toisen 30tkm on ajanut maaseudun mummo aina lumisilla teillä Max 60km/h taulussa ja toisen kuumaverinen Helsinkiläinen taksikuski Yrjö-Petteri eivät ole vertailukelpoisia.

Ongelmaahan voisi taklata isommalla koejoukolla mutta testi tulisi aika kalliiksi...

sambolo

#2360
Eipä ole mikää vieras juttu 10v vanhat renkaat, hakka2 näkee vielä autojen alla. Myös anopin renkaat tarkastin syksyllä ja kehoitin kyllä vaihtamaan, yli 10v vanhat, nastat uponneet ja kumi kivikovaa, pintaa kyllä oli ja hänen miehensä mukaan hyvät vielä, sain kuulema jonku riidankin aikaa kun olin kehottanut uusimaan ;D

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jt

Hyvinhän noissa on vielä pintaa, miksi ihmeessä vaihtaa... ;). Kumin kovuuden huomaa hyvin kädellä kokeillessa kun pito on muovipussin luokkaa, nykyisen käytetyn auton ostaessani mukana tuli todella loppuun ajetut (oli niissäkin kuitenkin vielä pintaa, nastoja uupui kyllä) nastarenkaat joita en edes yrittänyt laittaa alle vaan suoraan vaihtoon. Samoin omistaja oli vielä kaukana eläkeiästä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

sambolo

Ja uudet renkaathan siihen tuli, makso peräti 200e tuossa koossa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Enhancer

https://www.aamulehti.fi/uutiset/yksi-menehtyi-jamsan-nokkakolarissa-henkiloauto-vaisti-kaantymassa-olevaa-autoa-toiselle-kaistalle-ja-tormasi-vastaantulijan-keulaan-200834969/

Tarina ei kerro tapahtumien kulkua tarkemmin, mutta VAG-tuotteessa näyttäisi olevan elämänsä ehtoopuolella olevat kitkat alla. Tienpinta märkä, ei jäässä paitsi varmasti lumisen polanteen alla myös jäätä.

Ennakointi jäi jommalta kummalta uupumaan, toisella siihen ei ollut edes mahdollisuutta ja hautajaiset ovat lopputulos.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.03.18 - klo:16:11
https://www.aamulehti.fi/uutiset/yksi-menehtyi-jamsan-nokkakolarissa-henkiloauto-vaisti-kaantymassa-olevaa-autoa-toiselle-kaistalle-ja-tormasi-vastaantulijan-keulaan-200834969/

Tarina ei kerro tapahtumien kulkua tarkemmin, mutta VAG-tuotteessa näyttäisi olevan elämänsä ehtoopuolella olevat kitkat alla. Tienpinta märkä, ei jäässä paitsi varmasti lumisen polanteen alla myös jäätä.

Ennakointi jäi jommalta kummalta uupumaan, toisella siihen ei ollut edes mahdollisuutta ja hautajaiset ovat lopputulos.

Vai onko nämä Jultsun hehkuttamat keski-euroopan kitkat, joiden piti olla parhaat Suomen keliin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.03.18 - klo:16:11
Tarina ei kerro tapahtumien kulkua tarkemmin, mutta VAG-tuotteessa näyttäisi olevan elämänsä ehtoopuolella olevat kitkat alla. Tienpinta märkä, ei jäässä paitsi varmasti lumisen polanteen alla myös jäätä.

Minusta kuvan tarkkuus ei riitä siihen, että autojen renkaista voisi sanoa yhtään mitään. Toisaalta, jos joku yllättäen kääntää vastaantulijoiden kaistalle, ei renkaiden tyyppi tai kunto kolariin juurikaan vaikuta.

V-O

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 24.03.18 - klo:18:07
Toisaalta, jos joku yllättäen kääntää vastaantulijoiden kaistalle, ei renkaiden tyyppi tai kunto kolariin juurikaan vaikuta.
Toisaalta jos jarruttajalla lähtee  auto lapasesta, vika on jarruttajassa tai renkaiden kunnossa. Eikö tässä erittäin surullisessa kolarissa ollut juurikin siitä kyse?

tsi1490

"Kääntyvän auton takana ajanut henkilöauto alkoi jarruttaa ja siirtyi vastaantulevan liikenteen kaistalle."

Jos se alkaa jarruttaa, mutta pitoa ei olekaan, se jatkaa kelkkana suoraan menosuuntaan.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: V-O - 24.03.18 - klo:20:08
Toisaalta jos jarruttajalla lähtee  auto lapasesta, vika on jarruttajassa tai renkaiden kunnossa. Eikö tässä erittäin surullisessa kolarissa ollut juurikin siitä kyse?
voihan sitä autoa ohjata jarruttaessakin. Haloo!

Suomessa ei ajokunto vaan renkaiden kunto,  jos lasin vaihtomaksaa 1900 euroa vakuuttttille ja uudet renkaat 200e.öh
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.03.18 - klo:17:36
Vai onko nämä Jultsun hehkuttamat keski-euroopan kitkat, joiden piti olla parhaat Suomen keliin?

Soittelin tuossa yhdelle kaverilleni Amerikan mantereelle ja pyysin pientä palvelusta jotta pystyisivätkö heidän firmassaan vähän parantelemaan tuota lehtikuvaa jotta näkisin paremmin mitä turma-auton renkaisiin on kirjoitettu. No sieltä tuli kuva takaisin digitaalisesti suurennettuna ja parannettuna ja ihan selkeästi renkaiden sivuvalleissa luki HAKKAPELIITTA R2. Etsivätuttavani tokaisi että ei tarvitse olla kummoinenkaan jorma (dick, detective) jotta pystyy laskemaan 1+1 yhteen; märkä asfaltti + hengenvaaralliset renkaat märällä kelillä = resepti katastrofiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy