Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 258226 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.764
    • Profiili
Eiköhän lumen ja jään painotus ole ihan paikallaan kun puhutaan TALVIrenkaista. Keski-Euroopassa ehkä eri pelisäännöt, mutta pohjoisessa mennään noin.

Tämä ikuinen väännön aihe on kuitenkin käytännössä tarpeeton, sillä jokaisen pitää tehdä painotukset omien prioriteettien mukaan, ja nämä ovat puolestaan makuasioita joista kiisteleminen ei hyödytä ketään.

Jos vesikelit ja kulutuskestövyys on tärkeää, lienee KE-kitkat oikea valinta.

Jos oikeassa talvikelissä pitää pärjätä, mutta mukavuus on suorituskykyä tärkeämpää ja on valmis tämän huomioimaan ajotavassaan, on kitkarengas oikea valinta.

Nastaan päätyvät ne, joille edellämainitut asiat ovat toissijaisia ja tärkeintä on maksimaalinen pito jäällä ja lumella mukavuudesta välittämättä.

Hauskaa kuitenkin seurata kuinka tilanne kehittyy. R3 vaikuttaa mielenkiintoiselta tuotteelta hippinastakitkarenkaana, josko tuo voisi kaventaa nykynastan ja kitkan välistä kuilua?

Mä nyt en ymmärrä miten nastoihin päätyvä olisi mukavuudesta välittämättä? Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa nastojen kanssa, kun autot on vaimennettu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Enhancer

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Ei itsellenikään ongelmaa, ilman lisävaimennuksia. Päinvastoin, kuulen ja haluan kuulla mitä renkaan ja tienpinnan välissä tapahtuu. En pistäisi toki pahakseni, jos moottoritienopeuksissa olisi vähemmän melua, mutta en olen valmis melua vähentämään nastoista luopumalla.

Toisille kitkarenkan hiljaisuus on tärkeämpää.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Paikalla mfroberg

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Uskon kyllä että kitkarengas on hiljaisempi kuin nasterengas, molempia on ollut ja näinhän se on. Sitten kysymys: Onko muillakin käynyt joskus niin että keväällä olet oikein odottanut että pääset nastaänistä eroon kesänakkien myötä. Näin on käynytkin mutta kesärenkaiden kokonaismelu onkin ollut selvästi pahempi kuin nastarenkaiden? Näin on vuosien saatossa käynyt useamman kerran. Liittyykö kevätkarkeisiin asfaltteihin?
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Seat Leon ST 1.0 TSI Style 2017

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.764
    • Profiili
Uskon kyllä että kitkarengas on hiljaisempi kuin nasterengas, molempia on ollut ja näinhän se on. Sitten kysymys: Onko muillakin käynyt joskus niin että keväällä olet oikein odottanut että pääset nastaänistä eroon kesänakkien myötä. Näin on käynytkin mutta kesärenkaiden kokonaismelu onkin ollut selvästi pahempi kuin nastarenkaiden? Näin on vuosien saatossa käynyt useamman kerran. Liittyykö kevätkarkeisiin asfaltteihin?

Kannattaa muistaa myös, jos rengaskoko muuttuu suuremmaksi, niin todennäköisesti äänikin nousee.

Kitkojen ja kesärenkaiden eron ainakin huomaa, että kitkarenkaat ovat hiljaisemmat. Pitäisi varmaan desibelimittarilla mitata keväällä  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Kun kyse on Vag-konsernin DSG:tä sitä karsestaan, kuin syöpää ja tuo on ihan konsernin itseaiheutettua.

Karppa elää kaukana menneisyydessä.

7-vaihteinen DSG tuli markkinoille 2008. Siinä oli ensin ongelmia. Mekatroniikan öljytyyppi vaihdettiin ja kytkimen rakennetta muutettiin. En tiedä, että niissä olisi sen jälkeen ollut mitään tyyppivikoja, ja niitä on kuitenkin liikenteessä miljoonia. Ongelmat tulisivat varmasti tietoon.

Kuivakytkiminen DSG on täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteita vaihdetaan ja kytkimiä käytetään elektroniikan ohjaamana hydrauliikalla. Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.

Manuaalin kelpaaminen vaihdossa muutaman vuoden päästä saattaa olla suurempi ongelma. Manuaalien kysyntä on viime viikon uutisen perusteella jyrkässä alamäessä.

Uudempien 6-vaihteisten kestävyyttä ei kai kukaan enää edes epäile. Meidän pihasta lähti juuri yksi, jolla on ajettu 155tkm ilman pienintäkään ongelmaa. Jäsen Sixi muuten kertoo DSG-ketjussa ajaneensa jo 301tkm kuivakytkimisellä DSG-vaihteistollaan ilman ongelmia.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.764
    • Profiili
Karppa elää kaukana menneisyydessä.

7-vaihteinen DSG tuli markkinoille 2008. Siinä oli ensin ongelmia. Mekatroniikan öljytyyppi vaihdettiin ja kytkimen rakennetta muutettiin. En tiedä, että niissä olisi sen jälkeen ollut mitään tyyppivikoja, ja niitä on kuitenkin liikenteessä miljoonia. Ongelmat tulisivat varmasti tietoon.

Kuivakytkiminen DSG on täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteita vaihdetaan ja kytkimiä käytetään elektroniikan ohjaamana hydrauliikalla. Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.

Manuaalin kelpaaminen vaihdossa muutaman vuoden päästä saattaa olla suurempi ongelma. Manuaalien kysyntä on viime viikon uutisen perusteella jyrkässä alamäessä.

Uudempien 6-vaihteisten kestävyyttä ei kai kukaan enää edes epäile. Meidän pihasta lähti juuri yksi, jolla on ajettu 155tkm ilman pienintäkään ongelmaa. Jäsen Sixi muuten kertoo DSG-ketjussa ajaneensa jo 301tkm kuivakytkimisellä DSG-vaihteistollaan ilman ongelmia.

Miten tämä kommentti liittyy mitenkään talvirenkaisiin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Tämä edellinen meni väärään ketjuun, kun järjestelmä heitti minut ulos 60 minuutin aikarajan jälkeen. Kopioin ketjuun "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla", jonne se oli tarkoitettu. Pahoitteluni.
« Viimeksi muokattu: 04.02.18 - klo:11:18 kirjoittanut tsi1490 »

Poissa jt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Eiköhän lumen ja jään painotus ole ihan paikallaan kun puhutaan TALVIrenkaista. Keski-Euroopassa ehkä eri pelisäännöt, mutta pohjoisessa mennään noin.

Jos vesikelit ja kulutuskestövyys on tärkeää, lienee KE-kitkat oikea valinta.
Tässä näkee hyvin eri rengastyyppien erot. Paras vesikelin KE-kitka (Conti TS860) sai 10/10 vesiliirtotestissä, mutta pärjäsi kehnosti sekä jää- (8/20) että lumijarrutustissä (12/20).
Sen sijaan testin paras jää/lumiolojen kitka Nokian R2 sai jääjarrutuksessa 14/20 ja lumijarrutuksessa 18/20, ajo-ominaisuudet lumessa olivat täydet 20/20, mutta vesipatjatestissä tuli testin viimeinen sija.

Tämä vesipatjatesti tehdään testiradalla jossa on kaikkialla 9mm paksu vesipatja ja testataan kuinka lujaa voi ajaa että renkaiden nopeusero ei poikkea 15%. Kyllä siinä vesi räiskyy ja kohina käy koteloissa, nimittäin tuossa on todella paksu patja vettä.

Testin kaikki nastarenkaat jäävät myös reippaasti jälkeen KE-kitkojen kykyä toimia testiradan vesipatjalla. Jääjarrutuksessa 3 parasta nastaa ottaa täydet pisteet ja neljäskin 18/20, mutta sitten tapahtuu kummia, sillä heikompi puoliska, viimeiset neljä, testatuista nastarenkaista jää keskimääräiselle nordic-kitkojen tasolle tai alle sen (!) - siis jos suljetaan pois KE-kitkat, niin testin heikoin rengas jääjarrutustestissä on nastarengas - hajonta nastarenkaiden tuloksissa on huomattavan suuri. Lumijarrutuksessa sekä nastat että nordic-kitkat ottavat joko täydet tai lähes täydet pisteet, KE-kitkat tulevat sitten perästä.   

Testitulosten perusteella KE-Contilla voisi varmaan ajella vuodet ympäri kunhan välttää ne pahimmat talvikelit, nordic-kitka Nokian on taas selkeästi suunniteltu talvirenkaaksi ja kesäksi vaihdetaan sitten ne kesärenkaat, niin pysyy lamellitkin hyvässä kunnossa seuraavaan talveen eikä mennä sinne kesän kaatosateeseen moottoritiellä yli rajoitusten kaahaamaan. 
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa jt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Kannattaako Polon kokoiseen autoon harkita muita kuin Premium, contin ice contact 2 nastarenkaita. Ajokilometrin talvi keleillä on aika pienet. Mutta niin on myös nopeasti saatavavien kumienkin!  ( vanha contact  v-14, Nordman 7, hancok spike rs..
Niin kokohan oli 17" 215/45.
Tottakai kannattaa harkita myös muita kuin nastoja. Pienemmän kokoluokan autossa nastan ja kitkan välinen meluero saattaa olla vielä suurempi johtuen mahdollisesti heikommasta rengasäänien vaimennuksesta. Mutta rengasvalintaan vaikuttaa se missäpäin autolla yleensä ajellaan, ei niinkään auton kokoluokka. Jos asut syrjäseudulla maaseututien päässä jonne aura-auto eksyy lähinnä silloin kun koulubussi on valunut ojaan, niin nastat ovat todennäköinen valintasi. Samoin Pohjois-Suomen pienemmät paikkakunnat varsinkin jos on kovasti mäkistä maastoa ja oma pihatie vie kukkulan päälle.

Sen sijaan jos ajelet enempi kaupunki/taajamaympäristössä missä on muutakin liikennettä, kitkoilla pärjää hyvin ja ennenkaikkea paljaalla asfaltilla ajo-ominaisuudet ovat miellyttävämmät. Ja samalla ne tiet pysyvät hitusen paremmassa kunnossa. Monen nastan jälkeen vaihdoin itsekin kitkoihin ja ei ole kaduttanut.
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 887
    • Profiili
60-luvulla jo tiedettiin miten sitä autoa pitää ajaa talvikelillä, talvirenkailla tai ilman ;)
https://areena.yle.fi/1-1760278
kohdassa 7:40 kiteytyy koko videon pointti, vaikka sehän on selvä, että jotkut todistelevat itselleen sen pointin olevan ihan jossain muualla  ;D

Poissa seaboss

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
  • VW amarok 2,0 TDI 132kw aut. Highline -14
    • Profiili
Tuossa oltiin kyllä asian ytimessä nimenomaan. Mutta tuo on liikaa vaadittu nykyajan nastakuskeilta. Masentavaa katsoa 3v. sitten päälystettyjä teitä jyrätty jo pilalle. Voi luoja tätä ihmisen tyhmyyttä.
BMW 520da X-Drive Business Exclusive -16.

Paikalla Iero

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Tuossa oltiin kyllä asian ytimessä nimenomaan. Mutta tuo on liikaa vaadittu nykyajan nastakuskeilta. Masentavaa katsoa 3v. sitten päälystettyjä teitä jyrätty jo pilalle. Voi luoja tätä ihmisen tyhmyyttä.


Niinpä juuri! Keväällä tiet ovat urilla kuin kynnöspellot. Koko kesä tehdään kallista päällystyksen uusimista ja syksyllä aletaan uusia uria kyntämään - missä järki?
RAV4 Hybrid -17 AWD
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.764
    • Profiili
60-luvulla jo tiedettiin miten sitä autoa pitää ajaa talvikelillä, talvirenkailla tai ilman ;)
https://areena.yle.fi/1-1760278

Loistava pätkä. Kannattaa aloittaa 2.14 kohdalta  ;D ;D ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 833
    • Profiili
Loistava pätkä. Kannattaa aloittaa 2.14 kohdalta.

Kieltämättä aika hauska ajankuva. Oikein kiireisten kannattaa aloittaa kohdasta 2:51. Siinä näkyy tyypillinen suomalainen ajokeli  ;D ;D ;D

Poissa Hesse

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 232
    • Profiili
Silloin ei suolaa kylvetty, joten autotkin säilyi puhtaina.  :)

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi