Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 338328 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.015
    • Profiili
Eiköhän lumen ja jään painotus ole ihan paikallaan kun puhutaan TALVIrenkaista. Keski-Euroopassa ehkä eri pelisäännöt, mutta pohjoisessa mennään noin.

Tämä ikuinen väännön aihe on kuitenkin käytännössä tarpeeton, sillä jokaisen pitää tehdä painotukset omien prioriteettien mukaan, ja nämä ovat puolestaan makuasioita joista kiisteleminen ei hyödytä ketään.

Jos vesikelit ja kulutuskestövyys on tärkeää, lienee KE-kitkat oikea valinta.

Jos oikeassa talvikelissä pitää pärjätä, mutta mukavuus on suorituskykyä tärkeämpää ja on valmis tämän huomioimaan ajotavassaan, on kitkarengas oikea valinta.

Nastaan päätyvät ne, joille edellämainitut asiat ovat toissijaisia ja tärkeintä on maksimaalinen pito jäällä ja lumella mukavuudesta välittämättä.

Hauskaa kuitenkin seurata kuinka tilanne kehittyy. R3 vaikuttaa mielenkiintoiselta tuotteelta hippinastakitkarenkaana, josko tuo voisi kaventaa nykynastan ja kitkan välistä kuilua?

Mä nyt en ymmärrä miten nastoihin päätyvä olisi mukavuudesta välittämättä? Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa nastojen kanssa, kun autot on vaimennettu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Ei itsellenikään ongelmaa, ilman lisävaimennuksia. Päinvastoin, kuulen ja haluan kuulla mitä renkaan ja tienpinnan välissä tapahtuu. En pistäisi toki pahakseni, jos moottoritienopeuksissa olisi vähemmän melua, mutta en olen valmis melua vähentämään nastoista luopumalla.

Toisille kitkarenkan hiljaisuus on tärkeämpää.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Poissa mfroberg

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Uskon kyllä että kitkarengas on hiljaisempi kuin nasterengas, molempia on ollut ja näinhän se on. Sitten kysymys: Onko muillakin käynyt joskus niin että keväällä olet oikein odottanut että pääset nastaänistä eroon kesänakkien myötä. Näin on käynytkin mutta kesärenkaiden kokonaismelu onkin ollut selvästi pahempi kuin nastarenkaiden? Näin on vuosien saatossa käynyt useamman kerran. Liittyykö kevätkarkeisiin asfaltteihin?
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Seat Leon ST 1.0 TSI Style 2017

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.015
    • Profiili
Uskon kyllä että kitkarengas on hiljaisempi kuin nasterengas, molempia on ollut ja näinhän se on. Sitten kysymys: Onko muillakin käynyt joskus niin että keväällä olet oikein odottanut että pääset nastaänistä eroon kesänakkien myötä. Näin on käynytkin mutta kesärenkaiden kokonaismelu onkin ollut selvästi pahempi kuin nastarenkaiden? Näin on vuosien saatossa käynyt useamman kerran. Liittyykö kevätkarkeisiin asfaltteihin?

Kannattaa muistaa myös, jos rengaskoko muuttuu suuremmaksi, niin todennäköisesti äänikin nousee.

Kitkojen ja kesärenkaiden eron ainakin huomaa, että kitkarenkaat ovat hiljaisemmat. Pitäisi varmaan desibelimittarilla mitata keväällä  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Kun kyse on Vag-konsernin DSG:tä sitä karsestaan, kuin syöpää ja tuo on ihan konsernin itseaiheutettua.

Karppa elää kaukana menneisyydessä.

7-vaihteinen DSG tuli markkinoille 2008. Siinä oli ensin ongelmia. Mekatroniikan öljytyyppi vaihdettiin ja kytkimen rakennetta muutettiin. En tiedä, että niissä olisi sen jälkeen ollut mitään tyyppivikoja, ja niitä on kuitenkin liikenteessä miljoonia. Ongelmat tulisivat varmasti tietoon.

Kuivakytkiminen DSG on täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteita vaihdetaan ja kytkimiä käytetään elektroniikan ohjaamana hydrauliikalla. Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.

Manuaalin kelpaaminen vaihdossa muutaman vuoden päästä saattaa olla suurempi ongelma. Manuaalien kysyntä on viime viikon uutisen perusteella jyrkässä alamäessä.

Uudempien 6-vaihteisten kestävyyttä ei kai kukaan enää edes epäile. Meidän pihasta lähti juuri yksi, jolla on ajettu 155tkm ilman pienintäkään ongelmaa. Jäsen Sixi muuten kertoo DSG-ketjussa ajaneensa jo 301tkm kuivakytkimisellä DSG-vaihteistollaan ilman ongelmia.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.015
    • Profiili
Karppa elää kaukana menneisyydessä.

7-vaihteinen DSG tuli markkinoille 2008. Siinä oli ensin ongelmia. Mekatroniikan öljytyyppi vaihdettiin ja kytkimen rakennetta muutettiin. En tiedä, että niissä olisi sen jälkeen ollut mitään tyyppivikoja, ja niitä on kuitenkin liikenteessä miljoonia. Ongelmat tulisivat varmasti tietoon.

Kuivakytkiminen DSG on täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteita vaihdetaan ja kytkimiä käytetään elektroniikan ohjaamana hydrauliikalla. Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.

Manuaalin kelpaaminen vaihdossa muutaman vuoden päästä saattaa olla suurempi ongelma. Manuaalien kysyntä on viime viikon uutisen perusteella jyrkässä alamäessä.

Uudempien 6-vaihteisten kestävyyttä ei kai kukaan enää edes epäile. Meidän pihasta lähti juuri yksi, jolla on ajettu 155tkm ilman pienintäkään ongelmaa. Jäsen Sixi muuten kertoo DSG-ketjussa ajaneensa jo 301tkm kuivakytkimisellä DSG-vaihteistollaan ilman ongelmia.

Miten tämä kommentti liittyy mitenkään talvirenkaisiin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Tämä edellinen meni väärään ketjuun, kun järjestelmä heitti minut ulos 60 minuutin aikarajan jälkeen. Kopioin ketjuun "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla", jonne se oli tarkoitettu. Pahoitteluni.
« Viimeksi muokattu: 04.02.18 - klo:11:18 kirjoittanut tsi1490 »

Poissa jt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Eiköhän lumen ja jään painotus ole ihan paikallaan kun puhutaan TALVIrenkaista. Keski-Euroopassa ehkä eri pelisäännöt, mutta pohjoisessa mennään noin.

Jos vesikelit ja kulutuskestövyys on tärkeää, lienee KE-kitkat oikea valinta.
Tässä näkee hyvin eri rengastyyppien erot. Paras vesikelin KE-kitka (Conti TS860) sai 10/10 vesiliirtotestissä, mutta pärjäsi kehnosti sekä jää- (8/20) että lumijarrutustissä (12/20).
Sen sijaan testin paras jää/lumiolojen kitka Nokian R2 sai jääjarrutuksessa 14/20 ja lumijarrutuksessa 18/20, ajo-ominaisuudet lumessa olivat täydet 20/20, mutta vesipatjatestissä tuli testin viimeinen sija.

Tämä vesipatjatesti tehdään testiradalla jossa on kaikkialla 9mm paksu vesipatja ja testataan kuinka lujaa voi ajaa että renkaiden nopeusero ei poikkea 15%. Kyllä siinä vesi räiskyy ja kohina käy koteloissa, nimittäin tuossa on todella paksu patja vettä.

Testin kaikki nastarenkaat jäävät myös reippaasti jälkeen KE-kitkojen kykyä toimia testiradan vesipatjalla. Jääjarrutuksessa 3 parasta nastaa ottaa täydet pisteet ja neljäskin 18/20, mutta sitten tapahtuu kummia, sillä heikompi puoliska, viimeiset neljä, testatuista nastarenkaista jää keskimääräiselle nordic-kitkojen tasolle tai alle sen (!) - siis jos suljetaan pois KE-kitkat, niin testin heikoin rengas jääjarrutustestissä on nastarengas - hajonta nastarenkaiden tuloksissa on huomattavan suuri. Lumijarrutuksessa sekä nastat että nordic-kitkat ottavat joko täydet tai lähes täydet pisteet, KE-kitkat tulevat sitten perästä.   

Testitulosten perusteella KE-Contilla voisi varmaan ajella vuodet ympäri kunhan välttää ne pahimmat talvikelit, nordic-kitka Nokian on taas selkeästi suunniteltu talvirenkaaksi ja kesäksi vaihdetaan sitten ne kesärenkaat, niin pysyy lamellitkin hyvässä kunnossa seuraavaan talveen eikä mennä sinne kesän kaatosateeseen moottoritiellä yli rajoitusten kaahaamaan. 
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa jt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Kannattaako Polon kokoiseen autoon harkita muita kuin Premium, contin ice contact 2 nastarenkaita. Ajokilometrin talvi keleillä on aika pienet. Mutta niin on myös nopeasti saatavavien kumienkin!  ( vanha contact  v-14, Nordman 7, hancok spike rs..
Niin kokohan oli 17" 215/45.
Tottakai kannattaa harkita myös muita kuin nastoja. Pienemmän kokoluokan autossa nastan ja kitkan välinen meluero saattaa olla vielä suurempi johtuen mahdollisesti heikommasta rengasäänien vaimennuksesta. Mutta rengasvalintaan vaikuttaa se missäpäin autolla yleensä ajellaan, ei niinkään auton kokoluokka. Jos asut syrjäseudulla maaseututien päässä jonne aura-auto eksyy lähinnä silloin kun koulubussi on valunut ojaan, niin nastat ovat todennäköinen valintasi. Samoin Pohjois-Suomen pienemmät paikkakunnat varsinkin jos on kovasti mäkistä maastoa ja oma pihatie vie kukkulan päälle.

Sen sijaan jos ajelet enempi kaupunki/taajamaympäristössä missä on muutakin liikennettä, kitkoilla pärjää hyvin ja ennenkaikkea paljaalla asfaltilla ajo-ominaisuudet ovat miellyttävämmät. Ja samalla ne tiet pysyvät hitusen paremmassa kunnossa. Monen nastan jälkeen vaihdoin itsekin kitkoihin ja ei ole kaduttanut.
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 948
    • Profiili
60-luvulla jo tiedettiin miten sitä autoa pitää ajaa talvikelillä, talvirenkailla tai ilman ;)
https://areena.yle.fi/1-1760278
kohdassa 7:40 kiteytyy koko videon pointti, vaikka sehän on selvä, että jotkut todistelevat itselleen sen pointin olevan ihan jossain muualla  ;D

Poissa seaboss

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
  • VW amarok 2,0 TDI 132kw aut. Highline -14
    • Profiili
Tuossa oltiin kyllä asian ytimessä nimenomaan. Mutta tuo on liikaa vaadittu nykyajan nastakuskeilta. Masentavaa katsoa 3v. sitten päälystettyjä teitä jyrätty jo pilalle. Voi luoja tätä ihmisen tyhmyyttä.
Volvo V90 CC D4- 18
Tulossa: amarok V6

Poissa Iero

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Tuossa oltiin kyllä asian ytimessä nimenomaan. Mutta tuo on liikaa vaadittu nykyajan nastakuskeilta. Masentavaa katsoa 3v. sitten päälystettyjä teitä jyrätty jo pilalle. Voi luoja tätä ihmisen tyhmyyttä.


Niinpä juuri! Keväällä tiet ovat urilla kuin kynnöspellot. Koko kesä tehdään kallista päällystyksen uusimista ja syksyllä aletaan uusia uria kyntämään - missä järki?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.015
    • Profiili
60-luvulla jo tiedettiin miten sitä autoa pitää ajaa talvikelillä, talvirenkailla tai ilman ;)
https://areena.yle.fi/1-1760278

Loistava pätkä. Kannattaa aloittaa 2.14 kohdalta  ;D ;D ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 894
    • Profiili
Loistava pätkä. Kannattaa aloittaa 2.14 kohdalta.

Kieltämättä aika hauska ajankuva. Oikein kiireisten kannattaa aloittaa kohdasta 2:51. Siinä näkyy tyypillinen suomalainen ajokeli  ;D ;D ;D

Poissa Hesse

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Silloin ei suolaa kylvetty, joten autotkin säilyi puhtaina.  :)

Poissa Pihistelijä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Radiossa sanottiin tänään, että huomisesta alkaen jollakin moottoritieosuuksilla tulee voimaan 120 km/h nopeusrajoitus. Ei missään tapauksessa saisi nastarengaskauden aikana antaa ajaa 120 km/h. Asfaltin kuluminen kasvaa huomattavasti, jos ajetaan 120 km/h satasen sijaan. Joko kesärajoituksiin siirryttäisiin vasta nastakauden päätyttyä tai 120 km/h saisi ajaa vain kitkoilla tai kesärenkailla.
« Viimeksi muokattu: 28.02.18 - klo:20:15 kirjoittanut Pihistelijä »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Tässä kuluttavuus nopeuden funktiona

Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.015
    • Profiili
Radiossa sanottiin tänään, että huomisesta alkaen jollakin moottoritieosuuksilla tulee voimaan 120 km/h nopeusrajoitus. Ei missään tapauksessa saisi nastarengaskauden aikana antaa ajaa 120 km/h. Asfaltin kuluminen kasvaa huomattavasti, jos ajetaan 120 km/h satasen sijaan. Joko kesärajoituksiin siirryttäisiin vasta nastakauden päätyttyä tai 120 km/h saisi ajaa vain kitkoilla tai kesärenkailla.

Hohoo. Jos huomenna saa vetää 120km/h, niin ihan varmaan vedän tuota nopeutta, että nastat lentää 😉😉😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Petunet

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 348
  • Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 225 4x4 RS DSG -17
    • Profiili
Nopeusluokitushan näissä on 160 km/h asti joten hyvin kestää ajaa kaikilla laillisilla nopeuksilla suomessa.

Poissa raipuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Tuota 4-tietä ajelen päivittäin 115 mittarinopeutta ja kyllä silti autoa nastanropinan säestämänä tulee autoa ohitte aika paljon. Että en nyt näe että miten tuo rajoituksen muutos loppujen lopuksi mitään muuttaa, tosin kyllähän nasta kuluttaa tietä 120 nopeudessa enemmän kuin 100 nopuedessa. Ihan vapaasti, mutta edelleenkin sanon, että jos jo nastakuski valittaa karheista teistä keväällä, niin suosittelen vaihtamaan kitkoihin. Vähän sama asia, kuin joku haukkuu hallitusta, eikä edes käy äänestämässä :D
Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex. Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex. Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex. Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Poissa Hidalgo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Kyllä kirjatkin kuluttaa 120kmh nopeudessa enemmän tietä. Ja polttoainettakin menee siinä nopeudessa enemmän. Kamalaa.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.015
    • Profiili
Mitä Suomalaiset arvostaa talvirenkaassa:
1. Pitoa jäällä 73%
2. Pitoa lumella 62%
3. Ajomukavuutta ja alhaista rengasmelua 32%
4. Kulutuskestävyyttä 29%
5. Pito märällä asvaltilla 24%
6. Edullista hintaa 22%

https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/pitoa-kiitos-naita-kahta-asiaa-suomalaiset-arvostavat-talvirenkaissaan/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa cipher

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Uudellamaalla/pääkaupunkiseudulla on hyvä hetki menty paljailla kuivilla teillä (~ reilut kaksi viikkoa tai jotain).

Toki jossain voi olla sulamisvesistä olla jo tullut se "lätäkkö, joka jäätyy illalla" tienreunaan (vakioselitys siihen miksi Juhannukseen pitää ajella nastoilla).

Poissa pekeke

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 197
  • Ocu 2.0 TDI DSG hb -17(ei f.l.)
    • Profiili
Kitkat olleet huippuvalinta tänne etelään, tekisi mieli ajaa kesäkin noilla, niin mukavat.

Poissa BMF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 948
    • Profiili
Olisihan se aika hölmöhtävää taas ajella tuota motaria (7-tietä) nastarenkailla juuri palautetuilla kesänopeuksilla (tiet ollut kuivalla asfaltilla useamman viikon). Lumi- / jääpeitetteisillä pikkuteillä näillä pakkasilla toimii kyllä kitkat varsin erinomaisesti. Nyt vaan sitten kädet ristiin että tuulilasi kestää tulevan kevään nasta/kivisateen....
« Viimeksi muokattu: 05.03.18 - klo:08:41 kirjoittanut BMF »
Ajossa Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
Edeltävä ajopeli: Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.015
    • Profiili
Olisihan se aika hölmöhtävää taas ajella tuota motaria (7-tietä) nastarenkailla juuri palautetuilla kesänopeuksilla (tiet ollut kuivalla asfaltilla useamman viikon). Lumi- / jääpeitetteisillä pikkuteillä näillä pakkasilla toimii kyllä kitkat varsin erinomaisesti. Nyt vaan sitten kädet ristiin että tuulilasi kestää tulevan kevään nasta/kivisateen....

Kannattaa toivoa lisää kitkarenkaita joidenka tiheämpiin lamelleihin nimenomaan nuo kivet tarttuvat...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 894
    • Profiili
Mitä Suomalaiset arvostaa talvirenkaassa:
1. Pitoa jäällä 73%
2. Pitoa lumella 62%
3. Ajomukavuutta ja alhaista rengasmelua 32%
4. Kulutuskestävyyttä 29%
5. Pito märällä asvaltilla 24%
6. Edullista hintaa 22%


Tähän liittyen olisi hyvä tutkia myös sitä, kuinka iso osa suomalaisista autoilijoista ajaa jäisillä pinnoilla ja kuinka usein. Tämä auttaisi arvioimaan nastarenkaiden todellista tarvetta. Nastarenkaiden käytöllä kun on vaikutuksia ei vain kuljettajan omaan ajokokemukseen, vaan myös hänen ympäristöönsä. Runsas nastarenkaiden käyttö on yksi keskeisimmistä syistä siihen, että tiestömme on paikoin varsin huonossa kunnossa. Nastarenkaiden käyttö lisää myös tienpidon kustannuksia, jotka luonnollisesti ovat poissa muista liikennekohteista. Nastarenkaiden käyttö vaikuttaa hengitysilman laadun heikentymisen kautta myös ihmisten terveyteen. Parhaasta mahdollisesta jääpidosta maksetaankin huomattava hinta. Mm. tästä syystä olisi hyvä selvittää, kuinka usein tätä jääpitoa tarvitaan.

Täytyy lisäksi toivoa, että parasta mahdollista jääpitoa arvostavat suomalaiset ymmärtävät uusia nastarenkaansa riittävän usein. Muuten saattaa käydä niin, että nastojen käytöstä maksetaan vieläkin suurempi hinta. Ruotsalaistutkimuksen mukaan eri rengastyypeistä nastarenkaat menettävät ominaisuuksien kaikkein nopeimmin. Testin mukaan käytetty kitkarengas toimii vähintään yhtä hyvin kuin käytetty nastarengas.

http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/

Poissa BMF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 948
    • Profiili
Kannattaa toivoa lisää kitkarenkaita joidenka tiheämpiin lamelleihin nimenomaan nuo kivet tarttuvat...

Toivoisin kaikille kitkarenkaat niin ainakin nastojen lentely loppuisi... ja tiet pysyisi ehjinä.
« Viimeksi muokattu: 05.03.18 - klo:09:56 kirjoittanut BMF »
Ajossa Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
Edeltävä ajopeli: Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Poissa Pihistelijä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Kitkat olleet huippuvalinta tänne etelään, tekisi mieli ajaa kesäkin noilla, niin mukavat.

Ne on huippuvalinta myös pohjoiseen. Viimeiset pari viikkoa on ollut kunnon talvikelit täällä etelässäkin. Kitkojen pito on ollut erinomainen. Pohjoisessa tällaiset kelit ovat yleisiä, mutta juuri siellä kitkojen käyttö on vähintä. En ymmärrä miksi. Pohjoisen lumisiin ja kylmiin keleihin kitka sopii kuin nenä päähän.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Husky

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Olen ajanut kitkoilla yli kymmenen vuotta, nastoja en osta.
Ensi talveksi täytyykin etsiskellä uudet kitkat. Nämä nykyiset on kestänyneet neljä talvea ja kilometrejä varmaan 30-35 tkm.

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi