Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Ei taida Nokianin ultralöysät skandikitkojen rungot jaksaa tuollaisia vauhteja noin painavan auton alla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.10.17 - klo:17:45
Ei taida Nokianin ultralöysät skandikitkojen rungot jaksaa tuollaisia vauhteja noin painavan auton alla.

Eipä noita ennätyksiä jäällä ajella KE-kitkoillakaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ile - 21.10.17 - klo:16:11
Näinköhän? Vai eivätköhän vaan ole Nokian Renkailla älynneet vaihtaa kitkoihin,
https://www.youtube.com/watch?v=Qankcc0KjGk

Ennätys ajettiin maaliskuun 9. päivä ja pakkasta oli -9 C. Nastat pitävät tuolloin paremmin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sambolo

On tää ketju menny kyllä ihan naurettavaksi.. miks pitää väitellä siitä mikä on paras, jokainen ajaa sillä mikä omiin ajoihin sopii. En ole ikinä tajunu sitä asennetta että ”minun valinta on ainoa oikea valinta”.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 21.10.17 - klo:22:19
On tää ketju menny kyllä ihan naurettavaksi.. miks pitää väitellä siitä mikä on paras, jokainen ajaa sillä mikä omiin ajoihin sopii. En ole ikinä tajunu sitä asennetta että ”minun valinta on ainoa oikea valinta”.
,,läpä. Jokainen netissä vääntävä jäärä luulee, että kun tarpeeksi jankkaa, vastapuoli muuttaa mielipidettään. No ei muuta. Sitten vaan keskitytään nolaamaan ja vittuilemaan. Ja sitä sitten jatkuu ja jatkuu.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Petunet

Joten nyt kun minulla on kesä- kitka- ja nastarenkaat (kuten kait Karpallakin) niin jos hommaan vielä keskieuroopan kitkat niin pysynkö varmasti tiellä nelivedolla?
;D
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 22.10.17 - klo:10:59
Joten nyt kun minulla on kesä- kitka- ja nastarenkaat (kuten kait Karpallakin) niin jos hommaan vielä keskieuroopan kitkat niin pysynkö varmasti tiellä nelivedolla?
;D

Sitten ollaan jo pro tasolla. Tarvitaan enää F1 tason rengasvaihtajat, joka keliin  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Tai jos laitan neljä eri tyypin rengasta alle, olisi ainakin yksi rengas kohdallaan joka kelissä...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Pihistelijä

Eilen illalla auton mittari näytti -2 C ja märät tienpinnat olivat ihan jäässä. Meinasi lentää nurin, kun kävelin autolle. Alla perjantaina vaihdetut uudet Nokian Hakkapeliitta R2 kitkat. Pito oli loistava. Kitkat pitävät hyvin jäätyneillä tienpinnoilla, mustalla jäällä ja kuuraisella asfaltilla. Nuohan ovat yleisiä pääteillä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 21.10.17 - klo:12:08
Ei, TM:nkin talvirengasvertailussa nastarenkaat olivat paremmat märällä asfaltilla etenkin jarrutusmatkassa.
Myös ajettavuus märällä ja kuivalla asfaltilla oli kovin nastarengasvoittoista.
Kitkojen pehmeämpi kumiseos ilmeisesti selittää tuon.
Jos jätetään kiinankumit omaan arvoosa, niin varsin tasaisestihan sijoitukset asfaltilla jakautuivat. Jarrutuksissa oli selkeää jakautumista, mutta paremmuus jarrutuksissakin meni ristiin kuivalla ja märällä.

joukose

Itse päädyin hankookin kitkoihin. Eipä ollut aivan kärjessä testien mukaan. Speksiksi laitoin rengastajalle että renkaat pitää olla mahdollisimman äänettömät ja hyvä jääpito. ,,änettömät ovat, jääpidosta en tiedä. Ilmeisesti kuitenkin ihan kohtalaista tasoa. Nuo on alla niin kauan kun motari on paljaana. Jos tulee motarit lumisiksi ajouriltaan niin sitten nastarengasta alle.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

jpee

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 21.10.17 - klo:10:31
Kyllä omien kokemusten mukaan kitka on parempi lumisella tiellä. Mitä enemmän pakkasta niin sen paremmin tuntunut purevan kiinni, kovaan pakkaslumeen. Mutta aika harvoin täällä etelässä kelit on tuollaisia. Kitkoilla pärjää mainiosti, jos kelit ei ole jatkuvasti -1 ja +1 välillä.

Saksassahan lämpötilat ovat tuolla välillä käytännössä koko talven. Silti siellä ajetaan KE-kitkoilla ilman ongelmia. Autobahnit siellä taidetaan kyllä suolata aika tehokkaati, mutta tuskimpa kaikkia pikkuteitä pystytään suolaamaan, jolloin sielläkin voi esiintyä juuri tuota erittäin liukasta peilijäätä. Ja suomalainenko ei sitten "pärjäisi" vastaavalla peilijäällä edes pohjoismaisilla kitkarenkailla, vaan pitää olla nastat kuluttamassa pääasiassa sulia teitä.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jpee - 22.10.17 - klo:15:18
Saksassahan lämpötilat ovat tuolla välillä käytännössä koko talven. Silti siellä ajetaan KE-kitkoilla ilman ongelmia. Autobahnit siellä taidetaan kyllä suolata aika tehokkaati, mutta tuskimpa kaikkia pikkuteitä pystytään suolaamaan, jolloin sielläkin voi esiintyä juuri tuota erittäin liukasta peilijäätä. Ja suomalainenko ei sitten "pärjäisi" vastaavalla peilijäällä edes pohjoismaisilla kitkarenkailla, vaan pitää olla nastat kuluttamassa pääasiassa sulia teitä.
Käytännössä Saksassa ei pakkasta ole. Saksassa lämpötilat ovat melkein aina plussalla, eikä siellä käytetä tiesuolaa, koska todella harvoin tiet ovat jäässä. Ja silloin kun tiet jäätyvät, niin silloin kolisee. Aina.
Nuo ke-kitkat ovat käytännössä vain toinen nimitys sadekelin renkaille.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 22.10.17 - klo:20:03
Saksassa lämpötilat ovat melkein aina plussalla, eikä siellä käytetä tiesuolaa, koska todella harvoin tiet ovat jäässä.

Ei kyllä pidä paikkaansa. Siellähän suolataan talvella joka päivä päätiet.

Tämä suolamäärä on jo monen vuoden takaista tietoa: "Durchschnittlich werden pro Winter in Deutschland 1,8 Millionen Tonnen Salz gestreut". Silloin Saksassa käytettiin siis 20-30 kertaa Suomen suolamäärä. Eipä kai määrä siitä olennaisesti ole muuttunut.

Tässä on muuten jotain uudempaa tietoa. En ehdi nyt lukea, kun saksan lukeminen on minulle niin hidasta.
http://www.daserste.de/information/wissen-kultur/w-wie-wissen/sendung/streusalz-100.html

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 22.10.17 - klo:20:03
Käytännössä Saksassa ei pakkasta ole. Saksassa lämpötilat ovat melkein aina plussalla, eikä siellä käytetä tiesuolaa, koska todella harvoin tiet ovat jäässä. Ja silloin kun tiet jäätyvät, niin silloin kolisee. Aina.
Nuo ke-kitkat ovat käytännössä vain toinen nimitys sadekelin renkaille.

Vuoden informatiiviittömin postaus on tässä, onneksi olkoon. Mikään väittämistä ei pidä paikkansa. Ole hyvä ja ota papukaijamerkki aasin hattu ja mene istumaan nurkkaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ile

#1425
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.10.17 - klo:19:05
Ennätys ajettiin maaliskuun 9. päivä ja pakkasta oli -9 C. Nastat pitävät tuolloin paremmin.

Tuossa clipissä ei ole kyse nopeusennätyksestä Perämerellä maaliskuussa vaan Aleenin testit pohjoisemmassa, Ivalossa. Ei toki ole ensikäden tietoa, mutta kovasti veikkaan ettei erikseen kitkoja löydy kylmempään keliin RS:n alle laitettavaksi.

Mutta kunhan hieman epäilen tuota logiikkaa, että todella kylmällä yhtäkkiä jäällä kitka pitäisi paremmin. Ellei nyt ole jotain parempaa faktaa / tuloksia jaettavaksi.

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 21.10.17 - klo:22:19
On tää ketju menny kyllä ihan naurettavaksi.. miks pitää väitellä siitä mikä on paras, jokainen ajaa sillä mikä omiin ajoihin sopii. En ole ikinä tajunu sitä asennetta että ”minun valinta on ainoa oikea valinta”.

Avot! Pitkälti samoilla linjoilla ja itsellä ollut niin nastoja kuin kitkojakin ja oikeastaan se oleellisin juttu on ollu se ettei talvirenkaat olisi montaa vuotta vanhat.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ile - 23.10.17 - klo:00:20
Mutta kunhan hieman epäilen tuota logiikkaa, että todella kylmällä yhtäkkiä jäällä kitka pitäisi paremmin. Ellei nyt ole jotain parempaa faktaa / tuloksia jaettavaksi
Katsotaan ensin kuinka kitkarengas muodostaa pidon. Renkaan muodostama paine sulattaa alla olevia lumikiteitä. Kun rengas pyörii hieman eteenpäin, hellittää paine ja sulaneet kiteet jäätyvät kiinni lamelliin. Tuo jäätyminen tapahtuu nopeammin mitä kylmempää on ja siksi kitkarengas pitää sitä paremmin mitä kylmempää on. Se myös selittää miksi sen on vaikea saada pitoa märällä jäällä nollan tuntumassa.

Nastan pito perustuu sen purevuuteen jäähän. Nollan tuntumassa jää on pehmeää ja nasta puree parhaiten. Pakkasen laskiessa jää kovenee ja nastan purevuus heikkenee. Kovilla pakkasilla jää on jo niin kovaa, ettei nasta enää pure siihen hyvin.

Siis nollan tuntumassa lamellien pito on heikkoa ja nastan purevuus hyvää. Tuolloin nastarengas pitää hyvin verrattuna kitkaan. Pakkasen laskiessa lamellien pito paranee ja nastan heikkenee - pikkuhiljaa ei yhtäkkiä. Renkaan pito siirtyy yhä enemmän lamellien varaan. Kitkarenkaassa on paremmat lamellit, joten tietyssä vaiheessa osat vaihtuvat ja kitkarengas pitää nastaa paremmin. Se on pohjolan kitkoissa noin -20 C.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: ile - 23.10.17 - klo:00:20
Mutta kunhan hieman epäilen tuota logiikkaa, että todella kylmällä yhtäkkiä jäällä kitka pitäisi paremmin. Ellei nyt ole jotain parempaa faktaa / tuloksia jaettavaksi.

Ei tuloksia, mutta alan ammattilaisen mielipide ainakin:

Lainaa"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
" Matti Morri, Nokian Renkaat Oyj, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/nastat-vai-kitkat/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ile

Ok, kyllähän tuo riittää jos valmistajan kaveri on oman kaksi centtiä antanut vaikkei varsinaisia testituloksia löytyisikään.

Tuo nollaa lähellä oleva tilanne veden kanssa on sinänsä selvä. Itsellä oli ehkä liian suoraviivainen ajatus, että kun pakkanen nousee reilusti niin itse kumin ominaisuudet muuttuvat niin että lopulta on enemmäkin nastalla väliä kun puhutaan puhtaasta jäästä. Mutta ehkä silloin puhuttaneen jo pikkasen rajummista pakkasista kuin mitä normitilanteessa olisi.

Eilen ajelin 850km takaisin etelään ja matkalla tuli käytännössä lähes kaikki mahdolliset kelit pl. puhdas lumi, isommat polanteet ja paukkupakkaset. Pohjoisessa päässä pakkasta muutama aste, tiellä hieman sadellut lumi pakkautunut tiiviiksi ja kiillottunut varsinkin liikenneympyröissä erittäin liukkaaksi kerrokseksi. Alkupäässä maantiellä ajo-urat sulaneet ja muuten pakkaslunta joka sitten muuttui loskaksi ja hävisi noin 200km aikana. Märkää asftalttia tämän jälkeen lähes Mikkeliin, jossa seuraavat 50km lunta joka suurimmalti osin suli maassa tai jäi loskaksi. Etelässä jo täysin kuivaa asfalttia. Tuossa pohjoispäässä KE-kitkoilla ilman ketjuja olisi voinut olla tiukka paikka ja taas nastat aivan överit eteläpäässä - ehkä se normi pohjoismainen kitka olisi istunut kompromissina parhaiten eikä etelässä olisi hävettänytkään niin paljoa ;)

KE-kitkoista ei oikeasti itsellä ole parempaa käsitystä kuin 5-6 viikon edestä laskureissuilta tai yleensä muuten vuokra-autoista. Hienostihan ne toimivat kuivalla ja märällä, mutta aika lähellä kesärenkaita nuo ovat olleet pelkästään kun reippaammin tulee lunta (ottamatta kantaa minkä ikäisiä tai kuntoisia renkaat ovat olleet).

teräksenharmaa

Kireillä pakkasilla suksikaan ei luista ja jopa kesärengaskin löytää pitoa.

BMF

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.10.17 - klo:20:43
Vuoden informatiiviittömin postaus on tässä, onneksi olkoon. Mikään väittämistä ei pidä paikkansa. Ole hyvä ja ota papukaijamerkki aasin hattu ja mene istumaan nurkkaan.
Huoh...oli viestini ainakin informatiivisempi kuin sinun. Sinulla ei ollut itse aiheeseen mitään sanottavaa, tulit vain aukomaan päätäsi. Olet varmasti ylpeä itsestäsi.

Jos väittämä on että Saksassa on talvella aina -1 ja +1 välillä, niin ei ole. Saksassa on suurimmassa osassa aina lämpimämpää. Suomessa suolataan teitä koko maassa, Saksassa ei. Ja kokeilepa vielä suhteuttaa se autojen määrään.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: BMF - 23.10.17 - klo:17:42
https://www.is.fi/autot/art-2000005419602.html

Noni homma on tällä taputeltu. Eli olen ilmeisesti keskivertoa parempi kuski.  8)
Näinhän suurin osa suomalaisista mieskuskeista itsestään kuvittelee  8)
Mutta, kokemus ei tee kuskista aina parempaa. Vaikka kuinka ajaisit kilometrejä vuodessa, voit silti olla ihan paska kuski.  ;D

zagg

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 23.10.17 - klo:19:45
Suomessa suolataan teitä koko maassa, Saksassa ei.

Mmm, missä kohtaa Saksaa ei suolata? Etelä-Saksassa suolataan, Pohjois-Saksassa suolataan.
.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 23.10.17 - klo:19:45
Huoh...oli viestini ainakin informatiivisempi kuin sinun. Sinulla ei ollut itse aiheeseen mitään sanottavaa, tulit vain aukomaan päätäsi. Olet varmasti ylpeä itsestäsi.

Jos väittämä on että Saksassa on talvella aina -1 ja +1 välillä, niin ei ole. Saksassa on suurimmassa osassa aina lämpimämpää. Suomessa suolataan teitä koko maassa, Saksassa ei. Ja kokeilepa vielä suhteuttaa se autojen määrään.

Olihan minulla paljonkin sanottavaa, ja vieläpä tärkeääkin sellaista. Totesin että noita sinun kirjoituksiasi ei kannata uskoa koska ne ovat täyttä paskaa. KE-kitkat ovat jääpidossa valovuosia edellä kesäkumeja tai All-Seasons -renkaita, saksassakin on samanlaisia talvia kuin meillä täällä etelä-suomessa (eli 2-3vko tammi-helmikuun vaihteessa jotain etäisesti lumelta näyttävää valkoista huttua vähän siellä täällä ja hetken aikaa alle 0c lämpöjä) ja jos siellä oikeasti tapahtuisi 50-100 auton ketjukolareita joka kerta kun taivaalta sataa lunta niin voinet varmaankin helposti ja vaivattomasti etsiä ja linkata viime vuosilta muutaman kolariuutisen saksalaisista verkkolehdistä ?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jpee

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 23.10.17 - klo:19:45
Huoh...oli viestini ainakin informatiivisempi kuin sinun. Sinulla ei ollut itse aiheeseen mitään sanottavaa, tulit vain aukomaan päätäsi. Olet varmasti ylpeä itsestäsi.

Jos väittämä on että Saksassa on talvella aina -1 ja +1 välillä, niin ei ole. Saksassa on suurimmassa osassa aina lämpimämpää. Suomessa suolataan teitä koko maassa, Saksassa ei. Ja kokeilepa vielä suhteuttaa se autojen määrään.

Kylläpä koko Saksassa lämpötilat ovat talvella keskimäärin vähän pakkasen puolella ainakin öisin. Toki talvi on sielläpäin lyhyempi kuin Suomessa.

https://www.timeanddate.com/weather/germany/dingolfing/historic?month=1&year=2017
Tuolle säätietoja Dingolfingistä (kaupunki n. 100km Münchenistä itään). Tuolla ainakin lämpötilat olleet melkein koko tammikuun pakkasella. Kyllähän tuolla vaikuttaa olleen lämpötilojen puolesta ihan kunnon talvi ainakin tammikuun ajan. Nopeasti katsottuna lämpötilat aika samaa luokkaa kuin Helsingissä tammikuussa 2017. Toki tuolla alkaa jo maaliskuun alkupuolella olla +20 asteen lämpötiloja.

ile

Lainaus käyttäjältä: zagg - 23.10.17 - klo:20:00
Mmm, missä kohtaa Saksaa ei suolata? Etelä-Saksassa suolataan, Pohjois-Saksassa suolataan.

..ja tuntuvat ainakin etelässä suolaavan isolla kädellä tarvittaessa. Tuossa yksi vuokra-auton perä parin sadan kmn jälkeen (ihan plussan puolella jo, kuivana), https://ibb.co/gBAUbR

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Contin kitkat tulevat Hakkapeliitta seiskojen tilalle, Vein rengaskerran liikkeeseen päivällä ja saan uusilla renkailla takaisin ehkä jo tänään tai viimeistään huomenna.

Katsotaan miten vannoutuneen nastamiehen kanssa noiden "luistimien" kanssa käy. Jänskättää ainoastaan nuo pääkallokelit. Muuten varmasti ainakin kaikissa muissa tilanteissa paremmat kuin paljon ajetut vanhat nastarenkaani.

Korvat ainakin kiittää...toivottavasti ei autopeltiseppä! 

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.10.17 - klo:16:58
http://m.iltalehti.fi/autouutiset/201710192200471627_oa.shtml

Otsikko "Viisi tilannetta, joissa kitkarengas ei toimi Suomen talvessa" on virheellinen.

Vaikka kitkarengas joissakin noissa kohdissa on nastaa heikompi, pelaa se ihan riittävän hyvin Suomen talvessa. En ole 19 kitkatalven aikana vielä törmännyt keliin, jossa kitkarengas ei toimisi. Saati, että tulisi epävarma olo tai pitäisi jättää ajamatta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy