Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.10.17 - klo:22:23
Olen mielenkiinnolla seurannut tuota Palokka-Rantaväylä (JKL) uuden asvaltin urautumista minkä kautta tulee melkein KAIKKI raskas liikenne Pohjois-Suomi/Tampere/Stadi välille. Jo nyt oikean puoleinen kaista alkaa olla urilla vaikka tie on päällystetty uudelleen hieman päälle kuukausi sitten. Eikä siinä ole vielä ajettu talvirenkailla.

Teilläpäin pohjat tehdään päin persettä, tai sitten liikennettä on enemmän, kuin täällä etelässä. Itse en ole havainnut uuden asfaltin urauteen kesän aikana, mutta ensimmäisen talven aikana selvästi.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 07.10.17 - klo:21:57
On alueita taajamissa joilla raskasliikenne ei mellasta ja silti asfaltti urautuu. Siis 20% käyttää nastattomia talvirenkaita ja kaikki tuo suolaus johtuu heistä?
Viimeinen lauseeni oli "kevyttä kenttähuumoria" mutta jos kaikki, myös etelän immeiset, osaisivat ajaa olosuhteiden mukaan, niin ei tarvitsisi suolata ja myrkyttää luontoa. Kitkoilla kyllä pärjää jos ajaa olosuhteiden mukaan ja varaa aikaa. Meillä on turvallissussyistä molemmissa nastat koska vaimo ja mukelot myös ajavat autoillamme. Minä pärjäisin kesiksilläkin läpi vuoden jos pomo sen sallii koska suurin osa ajoistani on työajoa.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 07.10.17 - klo:22:42
Viimeinen lauseeni oli "kevyttä kenttähuumoria" mutta jos kaikki, myös etelän immeiset, osaisivat ajaa olosuhteiden mukaan, niin ei tarvitsisi suolata ja myrkyttää luontoa. Kitkoilla kyllä pärjää jos ajaa olosuhteiden mukaan ja varaa aikaa. Meillä on turvallissussyistä molemmissa nastat koska vaimo ja mukelot myös ajavat autoillamme. Minä pärjäisin kesiksilläkin läpi vuoden jos pomo sen sallii koska suurin osa ajoistani on työajoa.

Ei tarvitse edes varata aikaa sen enempää, jos ajaa kitkoilla. Talvikelit aina vaativat oman ajanvarauksen. Monet eivät osaa jaa olosuhteiden mukaan edes nastarenkailla.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 07.10.17 - klo:22:46
Ei tarvitse edes varata aikaa sen enempää, jos ajaa kitkoilla. Talvikelit aina vaativat oman ajanvarauksen. Monet eivät osaa jaa olosuhteiden mukaan edes nastarenkailla.

Kerrotko lisää, koska tutkimuksen mukaan nimenomaan kitkarenkailla ajavat ajaa huonommilla renkailla, ylinopeutta ja taisipa olla vielä päissään...

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 07.10.17 - klo:22:37
Teilläpäin pohjat tehdään päin persettä, tai sitten liikennettä on enemmän, kuin täällä etelässä. Itse en ole havainnut uuden asfaltin urauteen kesän aikana, mutta ensimmäisen talven aikana selvästi.

Oletko asvalttipuolen ammattilainen vai puhutko ihan mutun vahvalla "rintaäänellä". Mielenkiinnosta kysyn missä päin Suomea tehdään se paras asvaltti?

Minä teen vain käytännön huomioita joita joidenkin on hankala hyväksyä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.10.17 - klo:23:56
Kerrotko lisää, koska tutkimuksen mukaan nimenomaan kitkarenkailla ajavat ajaa huonommilla renkailla, ylinopeutta ja taisipa olla vielä päissään...
Näinhän me tehdään. Kännissä ja vitun lujaa... Siltikään ei vaan kolise? Kertooko se sitten, että nastakuskit ei vaan osaa ajaa?

Alkaa palokan ramppi taas jäätymään, kun näillä trolleilla alkaa jutut huononemaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.10.17 - klo:08:28
Näinhän me tehdään. Kännissä ja vitun lujaa... Siltikään ei vaan kolise? Kertooko se sitten, että nastakuskit ei vaan osaa ajaa?

Alkaa palokan ramppi taas jäätymään, kun näillä trolleilla alkaa jutut huononemaan.

Vai niin. Taisi mennä ihon alle? Faktana ihan VTT:n testi parin vuoden takaa.

http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

https://www.uusisuomi.fi/autot/129378-vttn-tutkimuksen-mukaan-nastarenkaat-oat-turvallisempia-kuin-kitkarenkaat

Toivottavasti poika tietää mistä se vittu löytyy.

BTW: Kummalla on ajettu kovempaa jäällä A:Nastoilla B:Kitkoilla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 07.10.17 - klo:22:37
Lainaa-karppa-: Olen mielenkiinnolla seurannut tuota Palokka-Rantaväylä (JKL) uuden asvaltin urautumista...
Teilläpäin pohjat tehdään päin persettä, tai sitten liikennettä on enemmän, kuin täällä etelässä. Itse en ole havainnut uuden asfaltin urauteen kesän aikana, mutta ensimmäisen talven aikana selvästi.
Tuo on tietysti huolestuttavaa, jos valtion ylläpitämällä tieverkolla (tässä E75) Keski-Suomessa teiden pohjat tehdään päin persettä vs. etelässä. Mutta noin se varmasti juuri menee, kun yhteistä verorahaa ei riitä kuin etelään ja tietysti sellaisille periferian alueille, josta pääministerit kulloinkin kotoisin.

SNG

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.10.17 - klo:10:57
Teilläpäin pohjat tehdään päin persettä, tai sitten liikennettä on enemmän, kuin täällä etelässä. Itse en ole havainnut uuden asfaltin urauteen kesän aikana, mutta ensimmäisen talven aikana selvästi.

Tuo on tietysti huolestuttavaa, jos valtion ylläpitämällä tieverkolla (tässä E75) Keski-Suomessa teiden pohjat tehdään päin persettä vs. etelässä. Mutta noin se varmasti juuri menee, kun yhteistä verorahaa ei riitä kuin etelään ja tietysti sellaisille periferian alueille, josta pääministerit kulloinkin kotoisin.

Ei kait Keski-Suomi mitään periferiaa ole. Hei oikeasti. Täällä Pirkanmaalla kulkee kolme valtakunnan valtimoa, 3-tie, päärata ja Fingridin kaksi 400kV linjaa  Olkiluodosta.

Ei pelkkä pääkaupunkiseutu ole mitenkään dominoiva Suomen kansantuotteen ja viennin kannalta. Tätä ei pidä unohtaa. Pääkaupunkiseudulla suurimmat jalostusarvon tuottajat lienee telakka ja ABB. Ei oikein riitä elättämään pääkonttoreita ja virkamiesarmeijaa.

Ongelma on oikeasti se että tienpidon rahat tulevat jakoperusteisesti valtion budjetista, eivät suoraan liikenteestä kerätyistä verotuotoista. Suomen tiestö on kehnossa kunnossa ja koko ajan kehnommaksi menee. Siinä kestävyysvajetta kerrakseen.

Ja lopettakaa nyt saatana tuo tappelu! Ja tämä kommentti ei siis ole osoitettu mitenkään Nokivasaralle vaan noin yleisesti muutamille kommentoijille.

-karppa-

Piruuttani soittelin parille tutulle, jotka oikeasti vääntävät tuota asvalttia.

A: Huonot pohjat vaikuttavat asvaltin urautumiseen, mutta harvassa paikassa voidaan vetää koko vanha pohja auki ja uusia maa-aineksesta saakka kaikki.
B: Kyllä. Keväällä asvaltta on karheampi, kuin loppu kesästä. Sen näkee kuulemma jopa asvaltin väristä. Bitumi nousee pintaan vain, jos pohjat on tehty huonosti.

Mitä tulee noihin tieväylä rahoihin, niin kyllä tuo poliittinen suhmurointi on, niin syvältä. Hailuotoon kiinteä silta (Sipilä veti kotiin päin). Entinen Hailuotolainen työnantajani sanoi, etteivät he edes halua kiinteää yhteyttä. Samaan aikaan keski-suomeen tehtiin parin miljardin puujalostamo, mutta rahaa kunnon teihin ei tippunut. Tuo moottoritie pitäisi vetää Ã,,änekoskelle saakka, niin yksi pullonkaula helpottaisi ja sen huomaa kaikki jotka ajavat pohjoiseen päin. Tikkakoskelle saakka olisi edes pieni helpotus, mutta sitäkin saa odotella. Päivää ennen, kuin tuo Hailuodon silta päätettiin ja Tikkakosken motari jäi taas ilman rahoja oli Keski-Suomalaisessa juttu, että kaikki valitukset oli käsitelty ja motarin rakentaminen olisi voitu aloittaa.

Turha puhua mistään velasta. Autoilijat saavat takaisin 1/7 siitä mitä maksavat autoilustaan. Samaan aikaan haittamaahanmuuttoon on mennyt pari miljardia nikottelematta, jolla tiet olisi saatu kuntoon ja ehkä homekoulut/virastot...

Ei kyllä hirveästi enää liity aiheeseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rauta7

Jospa palattaisiin otsikon mukaiseen aiheeseen - ja todella aiheesta!
Noista teiden kunnossapidoista ja teiden rakentamisista voisi tehdä oman keskusteluaiheensa ( jos nyt yleensä on tarvetta ) ??
Keskustelijoista saa kyllä "hyvän" käsityksen näissä vääntämisissä ja nokitteluissa - kun kontrolli putoaa pois päältä ja perusluonne paljastuu.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.10.17 - klo:12:46
B: Kyllä. Keväällä asvaltta on karheampi, kuin loppu kesästä. Sen näkee kuulemma jopa asvaltin väristä. Bitumi nousee pintaan vain, jos pohjat on tehty huonosti.

Asfaltin siliämisessä kesän aikana lienee auringon valolla ja/tai lämmöllä isoin rooli. Esimerkiksi tänä syksynä tiet ovat minusta tosi karkeita normaaliin nähden, vaan eipä menneenä kesänä aurinkokaan paljon näyttäytynyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

koivari

Tämmöset https://riekko.eu/hankook-ipike-rs-w419d-jalleen-testien-karjessa/
tuli nyt Skodaan hankittua, kun kolme vuotta yritin sinnitellä noilla Nokian R2 kitkoilla.
Eikä hintakaan ollut paha 353 e  205/55 R16 kokoisina, kotiovelle toimitettuna.
Skoda Karoq AMB TS85/1.0 M6F Candy White

Popo

Lainaus käyttäjältä: koivari - 10.10.17 - klo:10:05
Tämmöset https://riekko.eu/hankook-ipike-rs-w419d-jalleen-testien-karjessa/
tuli nyt Skodaan hankittua, kun kolme vuotta yritin sinnitellä noilla Nokian R2 kitkoilla.

Missä päin Suomea kitkoilla "sinnittelit" ja mikä siis sai vaihtamaan nastoihin?
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

koivari

Lainaus käyttäjältä: Popo - 10.10.17 - klo:14:38
Missä päin Suomea kitkoilla "sinnittelit" ja mikä siis sai vaihtamaan nastoihin?

Täällä Nurmijärvellä ainakin tuo kitkoilla ajaminen on ollut nämä kolme vuotta yhtä selviytymistaistelua.
Nyt en enää aio jäädä toisten jalkoihin tientukoksi, kun on kunnon hokit (170 nastaa) ja
voi painaa aina pultti pohjassa.
Skoda Karoq AMB TS85/1.0 M6F Candy White

Rinkulakeula

Kuka ihme tuon Hankookin mainoksen linkin takana on tehnyt? Lainaus: "Hankook I pike W419 oli meidän myydyin nastarengasmalli kaudella 2016 â€" 2017. Sitä myytiin useita kappaleita ilman reklamaatioita. "
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

jpee

Onko kenelläkään kokemuksia Landsail Winter Lander- kitkoista? Olin miettinyt noiden hankkimista seuraaviksi talvirenkaiksi hyvinen asfalttiominaisuuksien (2016 tm testin mukaan paras rengas asfaltilla) takia. Omaan käyttööni ne sopisivat hyvin, koska yli 90% ajostani tulee paljaalla asfaltilla ja hinta olisi halpa. Tämän vuoden tm:n testi sai minut epäilemaan noiden ostamista, koska kyseinen rengas olikin yllättäen yksi huonoimmista asfaltilla.
Onko noissa kiinarenkaissa todella noin suurta vaihtelua ominaisuuksissa yksilöiden välillä, vai mikä selittäsi tuon ominaisuuksien huomattavan vaihtelun eri vuosien välillä?

sambolo

Omien kokemuksien mukaan kiinarenkaissa heittelee hyvinki laatu, koska muut niitä kehuu mutta itelle osunu vaa paskoja. Savan kitka edullinen ja hyväkin pitäis olla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 15.10.17 - klo:23:53
Omien kokemuksien mukaan kiinarenkaissa heittelee hyvinki laatu, koska muut niitä kehuu mutta itelle osunu vaa paskoja. Savan kitka edullinen ja hyväkin pitäis olla.

Sama hommahan oli myös kesärenkaissa. Apollo Alnac oli yllättäen testimenestyjä (Testi kakkonen) ja seuraavana vuonna romahti alle keskinkertaiseksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.10.17 - klo:06:28
Sama hommahan oli myös kesärenkaissa. Apollo Alnac oli yllättäen testimenestyjä (Testi kakkonen) ja seuraavana vuonna romahti alle keskinkertaiseksi.

Apollo Alnac ei ole kuitenkaan kiinarengas.

tven

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.10.17 - klo:15:24
Asfaltin siliämisessä kesän aikana lienee auringon valolla ja/tai lämmöllä isoin rooli. Esimerkiksi tänä syksynä tiet ovat minusta tosi karkeita normaaliin nähden, vaan eipä menneenä kesänä aurinkokaan paljon näyttäytynyt.
Vastarannakiiski kun olen niin kesällä ajan aina kun se on mahdollista näitten tien urien vieressä jossa asfaltti on paljon sileämpää ja hiljaisempaa.Talvella en myöskään aja niissä paljaissa urissa vaan aina jos mahdollista siinä vieressä jossa on vielä jäätä ja lunta.Eipä kulu renkaat eikä asfaltti.
Muuten en mistään tiedä mitään.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

vasara

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 16.10.17 - klo:08:44
Apollo Alnac ei ole kuitenkaan kiinarengas.
Apollo tehty Intiassa.. ei siis 'kiinarengas', mutta menee samaan kategoriaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 16.10.17 - klo:10:21
Apollo tehty Intiassa.. ei siis 'kiinarengas', mutta menee samaan kategoriaan.

Tämä oli tiedossa. Otin vain esimerkkinä tuolta päin tulleesta renkaasta, joka oikeasti menestynyt testissä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Juu siis omatki kiinakokemukset kesäsistä vaan, mutta arpa onni ei ole osunu.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tven

Kaikkea muuta hilavitkutinta ostetaan mutta sitten säästetään satanen ja ostetaan renkaat"kun halvalla sain".
Tämä on säästöä jota en ymmärrä.
Tai olihan niin että työmatkani oli yli 25 vuotta yli 60km/ sivu ja silloin oli lähdettävä ennen kuutta aamulla oli keli mikä hyvänsä.Ja aina oli alla testivoittajat oli kesä tai talvi.Ja aina talvella nastarenkaat.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: tven - 16.10.17 - klo:16:11
Kaikkea muuta hilavitkutinta ostetaan mutta sitten säästetään satanen ja ostetaan renkaat"kun halvalla sain".
Tämä on säästöä jota en ymmärrä.
Tai olihan niin että työmatkani oli yli 25 vuotta yli 60km/ sivu ja silloin oli lähdettävä ennen kuutta aamulla oli keli mikä hyvänsä.Ja aina oli alla testivoittajat oli kesä tai talvi.Ja aina talvella nastarenkaat.
Juuri näin, eli testivoittajat aina alle. Itse ajan yleensä yhden ajokauden renkailla ja vaihdan ne sitten pois, niin on tuoretta kumia aina alla. Ja myös nopeudella on suuri merkitys, millä voi parantaa turvallisuutta. Itse ajan aina rajoitusten mukaan tai jos tilanne sallii, jopa hieman allekin. Muutaman kilometrin nopeuden tiputtamisella jarrutusmatka ja auton hallittavuus tiukassa tilanteessa paranee huomattavasti. Monet luottavat liikaa testivoittajiin ja ulosmittaavat niiden ominaisuudet pois liian suurilla tilannenopeuksilla.

jpee

Lainaus käyttäjältä: tven - 16.10.17 - klo:16:11
Kaikkea muuta hilavitkutinta ostetaan mutta sitten säästetään satanen ja ostetaan renkaat"kun halvalla sain".
Tämä on säästöä jota en ymmärrä.
Tai olihan niin että työmatkani oli yli 25 vuotta yli 60km/ sivu ja silloin oli lähdettävä ennen kuutta aamulla oli keli mikä hyvänsä.Ja aina oli alla testivoittajat oli kesä tai talvi.Ja aina talvella nastarenkaat.
Tarkoitus ei ollut ostaa noita renkaita hinnan takia, vaan nimen omaan niiden asfalttiominaisuuksien takia. Ajoni tulee pääasiassa suolatulla motarilla ja tuohon tarkoitukseen ne olisivat olleet paremmat kuin viime vuoden testin mukaan kuin testivoittaja. En taida kuintenkaan uskaltaa ostaa noita vaan maksan satasen enemmän ja ostan laadekkaat KE-kitkat.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 16.10.17 - klo:18:06
Monet luottavat liikaa testivoittajiin ja ulosmittaavat niiden ominaisuudet pois liian suurilla tilannenopeuksilla.

Sulla on tähän varmaan jotain tutkittua faktaa eikä vain omaa henkilökohtaista mutua?

Ja ostin tånään toiseen autoon testivoittaja kitkat, kun halvalla sain...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jpee - 16.10.17 - klo:18:27En taida kuintenkaan uskaltaa ostaa noita vaan maksan satasen enemmän ja ostan laadekkaat KE-kitkat.

Kiitos jeesus ja allah ja kaikki muutkin profeetat ja yliolennot. Joku muukin ajattelee omalla pääkopallaan eikä määy lammaslauman mukana.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Shape

Melekosta.

Vaikka ajosta olisi 95% sulalla kuivalla asfaltilla talvirengaskautena, niin muistakaapa se, että se 5 prosenttia on sitten kaikkea muuta kuin sitä suunniteltua. Ja ei tarvi olla kuin yksi keli, jossa huonon ja hyvän renkaan ero punnitaan ja ikävimmässä tapauksessa tämä ero voi näkyä siinä jatkuuko elämä vai ei...

Varovaisesti ajamalla ilman muuta pärjää niin kauan huonoillakin renkailla, kun liikenteessä ei ole muita kuin sinä itse. Ei muita autoilijoita, ei pyöräilijöitä tai jalankulkijoita, ei eläimiä. Mutta siinä vaiheessa kun siellä on niitä muita liikkujia, on heti muuttujia enemmän. Ja ei siinäkään vielä varsinaisesti ongelmaa, kun muut liikkujat toimivat odotusten mukaisesti. Vaan sitten kun joku ei toimi, kuten olettaisi..

Pyöräilijä tulee tien poikki vilkaisematta sivuille, vieressä kevyenliikenteen väylällä lapsi päättää heittää tiukan 90:sen juoksuaskelin, hirvi/peura juoksasee justiinsa sen korkiaksi auratun palteen takaa tai toinen autoilija tulee kolmion takaa. Ja yhtälössä sattuu olemaan nyt se 5 prosentin keli.

Ei siinä montaa avaintekijää ole, jolla saadaan yhtälön seuraukset minimaalisiksi.  Pito.

Katso etupenkillä vieressäsi istuvaa puolisoa ja takana olevia lapsia. Ajattele sitä ajotielle horjahtavaa vanhusta.

Mieti onko se 95% vai tämä 5% se, mihin panostaminen on oikeasti järkevää.



Jultsu

#1319
Kyllä, olet aivan oikeassa, yhdyn kaikkeen mitä kirjoitit. Sen vuoksi ajan KE-kitkoilla, koska niillä on ylivoimaisesti paras käytös, lyhin jarrutusmatka sekä paras pito 95% pääasiallisen ajoympäristöni eli etelä-suomen talvipäivistä, eli ylivoimaisesti todennäköisimmin juuri silloin kun se vanhus voi horjahtaa ajoradalle, lapsi juosta tien poikki tai muuta kamalaa.

Viimeinen lause oikeastaan summaakin hyvin tämän. Panostatko 5% tapauksiin vai 95% tapauksiin. Väittäisin että vain puhdas idiootti valitsee sen 5% vaihtoehdon.

ps. kotiläksynä niille jotka valitsevat 5% vaihtoehdon, pakatkaa joka ajomatkalle mukaan myös käsiase (rosvoja vastaan), tavallisia ja hopealuoteja (jälkimmäiset ihmissusia vastaan) sekä päistään teroitettuja puukeppejä (vampyyrejä vastaan.) Vampyyrihyökkäyksen todennäköisyys on kyllä aika pieni, mutta kukapa nyt mitään mistään todennäköisyyksistä..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy