Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 23.03.17 - klo:14:59
Tällä edelliselle sivulle linkatulla jutulla voi kohtalaisen hyvin perustella:
http://yle.fi/uutiset/3-9503668

Otsikko:
"Analyysi: Nastarengasmääräyksiä muutettiin teiden kulumisen vuoksi, mutta nyt tiet vasta kuluvatkin.
Kukaan ei halua hengittää vaarallista katupölyä. Silti valtaosa haluaa nastarenkaat, jotka ovat sen ylivoimainen aiheuttaja. "
Tuo analyysi & 'ylivoimainen aiheuttaja' on ristiriidassa sen kanssa, että nastamääräysten muuttumisesta huolimatta ilmanlaatu on Helsingissä parantunut vuosi vuodelta, kun hiekoitusta on vähenetty.  2013 (nastasäännösten muututtua) katypölyn olisi pitänyt pikemminkin lisääntyä dramaattisesti, jos sen 'ylivoimainen aiheuttaja' on tullut entistä ylivoimaisemmaksi?
Tuo linkattu juttu onkin asenteellinen ja pyrkii antamaan sen kuvan, että katupöly johtuu pelkästään nastarenkaista.

Enkä tosiaankaan väitä, etteivätkö nastarenkaat olisi yksi katupölyn suuri tuottaja. Kyllä ne ovat.. ja jos Suomi ja Espanja vaihtaisivat paikkaa, niin missään päin Suomea ei tarvittaisi nastarenkaita.

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lalli

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 23.03.17 - klo:17:25
Tuo linkattu juttu onkin asenteellinen ja pyrkii antamaan sen kuvan, että katupöly johtuu pelkästään nastarenkaista.

Enkä tosiaankaan väitä, etteivätkö nastarenkaat olisi yksi katupölyn suuri tuottaja. Kyllä ne ovat..

Eihän tuossa jutussa suinkaan väitetä että nastarenkaat olisivat ainoa katupölyn aiheuttaja, vaan että ne ovat suurin yksittäinen aiheuttaja. Tätä pidän uskottavana.

Ja asenteellisuudesta, jos tuossa jutussa ei olisi lähteinä esim Autorengasliitto ja Trafi, vaan vaikkapa "Kari The Taksikuski" ja sisältö päinvastainen niin juttu olisi varmasti paljon puolueettomampi ja uskottavampi?
Toledo 1.2 Tsi

mattinen

Jutussa todetaan mm. seuraavaa (lihavointi minun):

Lähes kaikki rengasvalmistajat olivat jo tuolloin (vuonna 2913) tutkijoiden kanssa yksimielisiä, että katupölyn eli alle 10 mikrometrin kokoisten hengitettävien hiukkasten aiheuttajina nastarenkaat olivat suurin yksittäinen syy. Vielä 15 vuotta sitten rengasala esitti syntipukiksi katujen hiekoituksen.

Minä en kyllä tuosta jutusta löydä väittämää, jonka mukaan katupöly johtuisi pelkästään nastarenkaista.

vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 23.03.17 - klo:19:53
...
Minä en kyllä tuosta jutusta löydä väittämää, jonka mukaan katupöly johtuisi pelkästään nastarenkaista.
Ei siinä niin sanotakkaan.. 'analyysi' oli omani, eli ko. tarina "pyrkii antamaan sen kuvan" lööppimäisesti jo heti ensimmäisillä riveillään.
Kukaan ei halua hengittää vaarallista katupölyä. Silti valtaosa haluaa nastarenkaat
Ts. jutun voi tulkita väittävän nastarenkaat=katupöly .. vaikka nastarenkaat aiheuttaa kaupungeissa pöllyävästä saastasta vain osan.

Kun kerran nastarenkaita saa Suomenmaassa käyttää, niin syyllistäminen kaikesta teiden kulumisesta, pölystä, astmasta.. pelkästään nastarenkaiden syyksi on kettutyttömäisen yksioikoista.
Edelleen viittaan siihen, että Hki ilmanlaatu on parantunut, kun hiekoitusta on vähennetty. Paranisi lisää, jos katupölyn sidontaa ja keväistä puhdistamista tehostettaisiin paremmalla kalustolla. Paranisi mahdollisesti vielä lisää, jos nastarengassäädöksiä muutettaisiin, mutta tämä on hitaampi polku verrattuna noihin edellisiin. Tosin sehän olisi rengaskauppiaan toiveuni, jos rengasmääräykset muutettaisiin kertalaakista ja sen jälkeen 'vanhat' renkaat olisi kielletyjä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 23.03.17 - klo:21:17
Ei siinä niin sanotakkaan.. 'analyysi' oli omani.

Okei, tämä on selventävä lisäys. Rupesin jo miettimään, olemmeko lukeneet saman jutun.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 23.03.17 - klo:21:17
Kun kerran nastarenkaita saa Suomenmaassa käyttää, niin syyllistäminen kaikesta teiden kulumisesta, pölystä, astmasta.. pelkästään nastarenkaiden syyksi on yksioikoista.

Joo. Tässä täytyy nyt sitten koko ajan muistaa, että kukaan ei ole väittänyt nastarenkaiden yksin olevan syyllinen edellä mainittuihin seikkoihin. Eli tältä osin kyse tosiaan on tuosta sinun edellä mainitusta analyysistasi. Itse en pysty samanlaista analyysia tekemään, enkä näin ollen koekaan mainittua juttua mitenkään syyllistävänä. Vaikka nastarenkaita käyttäisinkin.

Lalli

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 23.03.17 - klo:21:17
Kun kerran nastarenkaita saa Suomenmaassa käyttää, niin syyllistäminen kaikesta teiden kulumisesta, pölystä, astmasta.. pelkästään nastarenkaiden syyksi on kettutyttömäisen yksioikoista.

Edelleenkään kukaan ei väitä että nastarenkaat olisivat pölyyn ja kulumiseen ainoat syylliset, mutta jos ja kun ovat suurimmat yksittäiset syylliset niin kai sen sentään voi sanoa?
Ei niiden käyttöä kukaan kiellä tai yritä kieltää mutta miksi niitä merkittäviä haittojakaan pitäisi kieltää, tai leimata kettutytöksi jos haitoista puhuu?
Toledo 1.2 Tsi

vasara

Kyllä tuosta linkatusta jutusta nyt vaan saa sen kuvan, että nastat=vaarallinen katupöly.. muista pölynlähteistä ei mainintaa. Kukaan ei halua hengittää vaarallista katupölyä. Silti valtaosa haluaa nastarenkaat.
Haitoista voi puhua ja niitä on.. Kuten voi puhua hyödyistä. Nastat on talvella pitävin vaihtoehto. Jos asuisin vielä stadissa, en käyttäisi nastoja.. Siellä niitä ei tarvitse.

baleno

Katupöly vähenee merkittävästi kun otetaan käyttöön nastarengasmaksu sen suuruisena että 20% autoilijoista ajaisi vielä nastarenkailla. Tämä pitäisi jäätikkäät vielä sopivan karheana ettei kitkojen pito juurikaan heikkene.
Talveksi maksiminopeus 80kmh. Tottakait muitakin keinoja pitää käyttää. Säästäisi varmasti enemmän ihmishenkiä kuin nykyinen nastarenkailu.

Citroen C5 2.0i 2006

LEMMY

On se minusta aika hurjaa, jos uusien sääntöjen huonoin nastarengas kuluttaa tietä pahimmillaan 25 kertaa enemmän kuin kitkarengas. Jos ajattelee vaikka väyliä missä 10000 autoa tunnissa...
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 24.03.17 - klo:00:04
Kyllä tuosta linkatusta jutusta nyt vaan saa sen kuvan, että nastat=vaarallinen katupöly.. muista pölynlähteistä ei mainintaa.

Eihän tuossa ole sikäli mitään virhettä, että nastat todella ovat =vaarallinen katupöly. Muista pölynlähteistä ei ole nimenomaista mainintaa ehkä sen vuoksi, että jutun keskeinen sisältö liittyy muuttuneiden nastarengasmääräysten vaikutukseen pölyn määrään. Jutun pääasia ei siis ole katupöly yleisesti, vaan nastarengasmääräysten vaikutukset siihen. Mutta jos juttua lukee otsikosta eteenpäin, niin suhteellisen pian kyllä paljastuu, etteivät nastarenkaat ole katupölyn ainut lähde:

Lähes kaikki rengasvalmistajat olivat jo tuolloin (vuonna 2913) tutkijoiden kanssa yksimielisiä, että katupölyn eli alle 10 mikrometrin kokoisten hengitettävien hiukkasten aiheuttajina nastarenkaat olivat suurin yksittäinen syy. Vielä 15 vuotta sitten rengasala esitti syntipukiksi katujen hiekoituksen.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 24.03.17 - klo:00:04
Haitoista voi puhua ja niitä on.. Kuten voi puhua hyödyistä. Nastat on talvella pitävin vaihtoehto.

Nasta pitää kitkarengasta paremmin jäällä, tätä ei varmastikaan kukaan kiistä. Mutta sen sijaan, että lueteltaisiin vuorotellen nastarenkaiden hyötyjä ja haittoja, on mielestäni olennaisempaa pohtia niiden välistä tasapainoa. Toisin sanoen, onko nastarenkaista aiheutuva hyöty niin suuri, että se ylittää nastarenkaista aiheutuvat haitat. Tässä keskustelussa katupöly on yksi tekijä, ja nastarenkaiden parempi pito jäällä toinen.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 24.03.17 - klo:00:04
Jos asuisin vielä stadissa, en käyttäisi nastoja.. Siellä niitä ei tarvitse.

Katupöly on luonnollisesti suurempi ongelma Helsingissä kuin Korpilahdella. Pointti onkin juuri siinä, ettei kukaan käsittääkseni ole riistämässä nastoja Keski-Suomen jäätyneillä rampeilla autoilevilta. Ja ei niitä itse asiassa olla viemässä pääkaupunkiseudunkaan autoilijoilta, mutta haitta-hyöty "arvioita on aina välillä syytä tehdä. On esimerkiksi syytä pohtia, kuinka usein pääkaupunkiseudulla todella tarvitaan nastan parempaa jääpitoa ottaen huomioon ne haitat, joita nastarenkaista aiheutuu sekä teiden kunnolle että ihmisten terveydelle. Tässä keskustelussa ei ole pahitteeksi tuoda esiin sitä tosiasiaa, että esimerkiksi Helsingissä nastat ovat katupölyn suurin yksittäinen lähde. Muitakin pölynlähteitä on, mutta niihin autoilijan on vaikeampi omilla valinnoillaan vaikuttaa. Renkaansa autoilija sen voi valita. Tämän vuoksi autoilijoiden on hyvä tietää valintojensa vaikutuksista muutakin kuin sen Tekniikan Maailman jokaisessa rengastestissään toteaman itsestäänselvyyden, että nasta pitää paremmin jäällä.

vasara

#1061
^
Suomen hallinto ja päätöksenteko on keskitetty Helsinkiin. Väistämättä helsinkikeskeisyys näkyy kaikissa koko valtakuntaa koskevissakin päätöksissä ja kaikessa päätöksiin liittyvässä keskustelussa =>
Lopputulema tätäkin asiaa mahdollisesti koskevissa päätöksissä vastaa sitä, mikä on pääkaupungin näkökulmasta hyvä (muiden välttämättä ei) ja päätös koskee koko Suomea.

Rengasasiassa jonkinlaiset vyöhykkeet eri rengassääntöineen olisikin hankala toteuttaa, koska ihmiset eivät  pysy kiltisti omilla vyöhykkeillään.

Talvirengastyypin tarvetaulukko by nokivasara :):

Etelä-Suomen rannikkoalueet ja Lounais-Suomi:
- Normi cityautoilija ja työmatkaliikkuja: kitkarenkaat
- Yöllä paljon ajavat mm. taksit: nastarenkaat (märät tiet & yöpakkaset)

Suomen keskiosat:
- Normi cityautoilija ja työmatkaliikkuja: kitkarenkaat
- Sivuteillä paljon sukkuloivat: nastarenkaat
- Yöllä paljon ajavat mm. taksit: nastarenkaat

Pohjois-Suomi:
- Kaikki: nastarenkaat

Onko eri rengastyyppeihin ohjaavuuden ainoa keino sitten isompien kaupunkialueiden nastarengasmaksu? Maksu & tarra ikkunaan ja saat ajaa myös urbaaneilla alueilla nastoilla.
Tämä suosisi mm. kaupunkien reunamien marketteja, jonne virtaa 'ostosmatkailijoita' periferiasta kaikkien isompien kaupungien ympäriltä. He eivät maksa ylimääräistä nastamaksua, kuin pakon edessä ja jättäisivät mahdollisen city- kauppakierroksen jatkossa pois viikottaisesta retkiohjelmasta.

Kuluneen talven säät.. sataa vetta & taas jäätyy on ollut erityisen hankala teiden pinnoille. Vesi on jäätyessään teiden pikku rakosissa kuin hidastoimista dynamiittia => rapautumista ja kuoppia asfaltissa.
Jos korjaukseen ei panosteta, niin ajamme ainakin seuraavan kesän ennätyshuonoilla teillä. Jos korjaukset tehdään hutiloiden ja seuraava talvi on taas samanlainen, niin surkeuden sykli pahenee.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 24.03.17 - klo:11:36
Suomen hallinto ja päätöksenteko on keskitetty Helsinkiin.

Tämä pitää paikkansa. Joskin eräs vihreää väriä tunnuksissaan käyttävä puolue on aktiivisesti ajanut myös hallinnon hajasijoittamista. Seuraukset eivät aina ole olleet hyvät. Sen paremmin kuin Helsingin kuin muunkaan Suomen näkökulmasta.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 24.03.17 - klo:11:36
Väistämättä helsinkikeskeisyys näkyy kaikissa koko valtakuntaa koskevissakin päätöksissä ja kaikessa päätöksiin liittyvässä keskustelussa.

Se voi näkyä keskustelussa, mutta ei välttämättä läheskään aina päätöksenteossa. Mutta se kieltämättä varmaan pitää paikkansa, että kaupungeissa (siis muissakin kuin Helsingissä) asuvien ihmisten tarpeet ja olosuhteet on pakko ottaa päätöksenteossa huomioon. Siitä yksinkertaisesta syystä, että väestö kiihtyvällä vauhdilla muuttaa kaupunkeihin.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 24.03.17 - klo:11:36
Lopputulema tätäkin asiaa mahdollisesti koskevissa päätöksissä vastaa sitä, mikä on pääkaupungin näkökulmasta hyvä (muiden välttämättä ei) ja päätös koskee koko Suomea.

Eivät Helsingissä tehdyt päätökset suinkaan aina koske koko Suomea. Helsingissä ei tehdä päätöksiä vain valtiollisella, vaan myös kunnallisella tasolla. Jos Helsingissä harkitaan jonkin toimenpiteen vastaavan kaupungin ja kaupunkilaisten etua, niin silloin tähän toimenpiteeseen on alistuttava myös niiden ei-helsinkiläisten, jotka kaupungissa vierailevat. Esimerkki. Helsinki korotti aikoinaan pysäköintivirhemaksun keskusta-alueella 60 eurosta 80 euroon. Tällä päätöksellä ei ole minkään valtakunnan vaikutusta siihen, miten esimerkiksi Jyväskylä rokottaa väärin pysäköiviä autoilijoita. Jyväskyläläisen autoilijan ei siis tarvitse maksaa 80 euron sakkoa, vaikka Helsinki näin onkin päättänyt. Mutta jos jyväskyläläinen autoilija tulee Helsinkiin ja pysäköi väärin, niin 80 euron lasku tulee. (Jos huono säkä käy).

Sama koskee mahdollisia nastarengasrajoituksia. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa niistä on päätetty tietyissä kaupungeissa, ei koko valtakuntaa koskien. Jos Helsinki haluaa vähentää katupölyä esimerkiksi nastarengasmaksuilla tai kielloilla käyttää nastarenkaita joillakin kaduilla, niin nämä päätökset eivät tietenkään koske koko Suomea. Taksi-kuski Kari saa posottaa nastoillaan Mansessa niin paljon kuin sielu sietää. Mutta jos hän tulee Helsinkiin, täytyy hänen pelata niillä pelisäännöillä, jotka Helsinki on asettanut. Sama pätee myös toisin päin. Helsinkiläisen mökkeilijän on alistuttava niihin pelisääntöihin, jotka esimerkiksi Muuramen kunta on hyviksi harkinnut.

JiiJii71

Ajettiin mukelon kanssa rantaan kattelemaan onko Saimaasta lähtenyt jäitä. Sujautin peilijäisen mäen alas. Ylös lähtiessä - niin, ihan oikeilla kitkarenkailla - ensimmäinen lähtö ei onnistunut. DSC oli eri aivoituksilla etenemisestä. Pysäys oli sen verran raju ja yllätyksellinen, että käsi osui tööttiin. 8)

Ajavakauden hallinta ihan hiukan sallivampaan asentoon ja kappas vaan - Ocu kiipesi mäen ylös.

https://youtu.be/chav91gDNCk
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.17 - klo:19:33
Eipä taida sittenkään pelkästään nastojen syytä ole noiden teideän rapautuminen, vaan leudot talvet:
OECD:n tutkimusraportti vaatii tienrakennuksessa nopeaa reagointia ilmastonmuutokseen. Suomen tiet ovat huonossa kunnossa ja ne rapautuvat entisestään, kun talvista tulee leudompia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703202200088304_uu.shtml

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005141415.html?share=1089451230df467ad401a155c34612e5

Nimenomaan renkaanpaine pukkaa vettä syvämmälle koloon eikä nastarengas  ;). Eikä ole sanaakaan nastarenkaista...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.17 - klo:15:35
Eikä ole sanaakaan nastarenkaista...
Miksi tuossa jutussa pitäisi ylipäätään olla maininta nastarenkaista?  ::) Tässä jutussa ei puolestaan ole sanaakaan renkaanpaineesta. Ja löytyypä netistä juttuja, joissa ei ole sanaakaan sen paremmin nastarenkaista kuin renkaanpaineestakaan: http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005140704.html

Jultsu

http://m.kauppalehti.fi/uutiset/toimittaja-haki-kaytetyn-auton-saksasta--taman-verran-se-maksoi/KKBiYUNH

LainaaAlla on Saksassa käytettävät Bridgestonen kitkarenkaat. Olen ajanut Continentalin vastaavilla jo yli kymmenen vuotta Suomessa. Niissä on hyvä pito, ja ylivoimainen ajomukavuus kuivalla tiellä. Rengastestien mukaan niillä ei selviä Suomessa, mutta kyllä selviää, ja varsin hyvin.

Kas vain, meitä jeesusluokan kuljettajia on nyt todistetusti ainakin 2 kappaletta tässä maassa. 10 vuotta ke-kitkoilla, miehenhän pitäisi olla jo viisinkertaisesti mullan alla ja ruumiskin kahteen kertaan krematoitu.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vasara

OT.. lopetan tämän jälkeen :)
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 24.03.17 - klo:12:21
... Joskin eräs vihreää väriä tunnuksissaan käyttävä puolue on aktiivisesti ajanut myös hallinnon hajasijoittamista. Seuraukset eivät aina ole olleet hyvät. Sen paremmin kuin Helsingin kuin muunkaan Suomen näkökulmasta.
Mitä nämä huonot seuraukset ovat olleet hajasijoittamisesta?
Hajasijoittamista kun ei ole oikein tehty.. päätöksiä kyllä, mutta ei toteutusta. Toiminnan kannalta hallinnon hajasijoitukselle (tapauskohtaisesti) ei olisi mitään estettä. Suomi on neuvostoliiton ajalta opitussa hengessä poikkeuksellisen voimakkaasti toimintoja keskittävä maa.. ei pelkästään hallinnossa. Valtion hallintokin on viime vuosina edelleen suhteellisesti henkilömäärältään painottunut yhä enemän Uudenmaan alueelle. Kokonais henkilöstömäärät valtionhallinnossa ovat onneksi maanlaajuisesti hieman vähentyneet ja samalla painopiste vyörynyt etelään.
Jos viittasit 'Seuraukset eivät aina ole olleet hyvät' lauseella Fimea yksittäistapaukseen, niin siinähän on homma vain suunnitelty huonosti henkilöstön osalta. Toisaalta kun toimintoja keskitetään.. vaikkapa hätäkeskukset, niin eipä siinä työntekijöiden nurinoita ole paljoa kuunneltu. Homma rusikoitu läpi ja thats that.

Hallinnon, päätöksenteon, vallan, toimintojen... hajasijoittamisesta on toimivia esimerkkejä Euroopasta. Sellaisista maista, joilla menee aika paljon paremmin kuin Suomella.. esim. Sveitsi.. ja samaan jonoon menevät käytännössä kaikki 'läntisemmät' Eu-maat.

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 24.03.17 - klo:12:21
Se voi näkyä keskustelussa, mutta ei välttämättä läheskään aina päätöksenteossa. Mutta se kieltämättä varmaan pitää paikkansa, että kaupungeissa (siis muissakin kuin Helsingissä) asuvien ihmisten tarpeet ja olosuhteet on pakko ottaa päätöksenteossa huomioon. Siitä yksinkertaisesta syystä, että väestö kiihtyvällä vauhdilla muuttaa kaupunkeihin.
Toki.. demokratiassa enemmistön mielipiteillä on suurin painoarvo.. sivistyneissä yhteiskunnissa vähemmistöjä unohtamatta.

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 24.03.17 - klo:12:21
Eivät Helsingissä tehdyt päätökset suinkaan aina koske koko Suomea. Helsingissä ei tehdä päätöksiä vain valtiollisella, vaan myös kunnallisella tasolla.
Tämähän nyt on kaikille selvää.. puhuin tuossa edellä valtion tasosta.. siihen viittasi lause: koko valtakuntaa koskevissakin päätöksissä

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.03.17 - klo:11:59
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/toimittaja-haki-kaytetyn-auton-saksasta--taman-verran-se-maksoi/KKBiYUNH

Kas vain, meitä jeesusluokan kuljettajia on nyt todistetusti ainakin 2 kappaletta tässä maassa. 10 vuotta ke-kitkoilla, miehenhän pitäisi olla jo viisinkertaisesti mullan alla ja ruumiskin kahteen kertaan krematoitu.
Vaimon F11 525xd:ssä oli koko talven ke-kitkat, Pirelli Sottozero tms. Kyllähän niillä pärjättiin. Mulla on volkkarissa 275/55-17 Hakkapeliitta nastat. Oliskohan vaimo 6-7 krt talven aikana ottanut mun auton, kun oli peililiukkaita. Niillä on kyllä kiva räpätä, kun pitoa ei ole liukkaalla nimeksikään...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

vasara

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 27.03.17 - klo:14:08
Vaimon F11 525xd:ssä oli koko talven ke-kitkat, Pirelli Sottozero tms. Kyllähän niillä pärjättiin. Mulla on volkkarissa 275/55-17 Hakkapeliitta nastat. Oliskohan vaimo 6-7 krt talven aikana ottanut mun auton, kun oli peililiukkaita. Niillä on kyllä kiva räpätä, kun pitoa ei ole liukkaalla nimeksikään...
Hyvä, rehellinen, kokemuksiin perustuva, kommentti ke-kitkoista. Omat kokemukset (vuosien takaa) samat.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.17 - klo:13:47
OT.. lopetan tämän jälkeen :)
Se on sitten luvattu juttu.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.17 - klo:13:47
Mitä nämä huonot seuraukset ovat olleet hajasijoittamisesta? Jos viittasit Fimea yksittäistapaukseen, niin siinähän on homma vain suunnitelty huonosti henkilöstön osalta.
Jokainen alueellistaminenhan on aina yksittäistapaus. Mutta kun näitä yksittäistapauksia alkaa olla useita, voidaan asiaa tarkastella myös kokonaisuuden kannalta. Eli mitä hyötyjä ja haittoja alueellistamisesta yleisesti ottaen on ollut. Mitä tulee suunnitteluun henkilöstön osalta, niin mm. sehän juuri kertoo siitä, kuinka hyvin alueellistamiset ovat onnistuneet. Jos henkilöstö ei halua muuttaa viraston perässä, seuraa siitä vaikeuksia. Tämä on yksi osa alueellistamisprosessia, ja jos se ei skulaa, niin alueellistamisen seuraukset kääntyvät helposti miinuksen puolelle. Alueellistamisen seurauksista ja vaikutuksista voi lukea esim. täältä.

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 24.03.17 - klo:12:21
Eivät Helsingissä tehdyt päätökset suinkaan aina koske koko Suomea. Helsingissä ei tehdä päätöksiä vain valtiollisella.
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.17 - klo:13:47
Tämähän nyt on kaikille selvää.. puhuin tuossa edellä valtion tasosta.. siihen viittasi lause: koko valtakuntaa koskevissakin päätöksissä
Hyvä, että asia on selvä. Totesin yllä olevan lähinnä siksi, että minulle syntyi aikaisemmasta keskustelusta sellainen kuva, että Helsingissä tapahtuva (valtiollinen) päätöksenteko voisi käsityksesi mukaan johtaa esimerkiksi nastarenkaita koskeviin rajoituksiin koko maassa. Ymmärsin kritiikin kohdistuvan (väitettyyn) Helsinki-keskeisyyteen, jossa pääkaupunkiseudun etu määrittelee sen, miten muu maa makaa. Voi olla, etten tavoittanut ajatuksiasi oikein. Mutta kuten edellä jo tuli todettua, nastarengasrajoitukset eivät kai missään koske koko maata (Ruotsi, Norja). Tästä sitten päästiinkin jo alueellistamiseen, joka tosiaan on jo OT:ia.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.17 - klo:14:33
Hyvä, rehellinen, kokemuksiin perustuva, kommentti ke-kitkoista. Omat kokemukset (vuosien takaa) samat.
Jos joku esittäisi ke-kitkoista omiin kokemuksiin perustuvan, mutta sisällöltään toisenlaisen kommentin, niin olisiko se huono ja epärehellinen?

vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 27.03.17 - klo:15:46
Jos joku esittäisi ke-kitkoista omiin kokemuksiin perustuvan, mutta sisällöltään toisenlaisen kommentin, niin olisiko se huono ja epärehellinen?
Ei välttämättä.. se kertoisi mahdollisesti vain sen, että ko. henkilö ei ole ajanut niillä liukkailla teillä. Tai sen, että ko. henkilöllä ei ole tietoa paremmasta. Mutta on sellaisiakin, jotka liukastelevat saksatuonnin ke- kitkoilla ja uskottelevat itselleen ja muille, että rengasvalinta on Suomessakin toimiva.. todellinen syy rengas'valintaan' on kuitenkin se, että kunnollinen rengassetti on kyseisen pihi-jampan mielestä liian kallis :)

JakeS

Munulla on bemarissa juurikin nuo sottozerot uusimpana versiona ja vaikka olen pihi jamppa niin kalliimmaksi nuo tuli kun nastagummit olisivat maksaneet..
Sopivaa skandikitkaa ei ollut silloin tarjolla ja vaihtoehtona oli nastarengas niin en miettinyt asiaa hetkeäkään.
Oma ritsa on vain takavetoinen mutta silti on taas talvi selvitty hengissä. Oikein luikkailla keleillä liikkeellelähdöt ovat verkkaisia ja muutenkin kyseisissä olosuhteissa renkaat eivät kannusta yltiöpäisiin suorituksiin  mutta liikennevirran mukana olen hyvin pysynyt.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 27.03.17 - klo:16:36
Ei välttämättä.. se kertoisi mahdollisesti vain sen, että ko. henkilö ei ole ajanut niillä liukkailla teillä. Tai sen, että ko. henkilöllä ei ole tietoa paremmasta. Mutta on sellaisiakin, jotka liukastelevat saksatuonnin ke- kitkoilla ja uskottelevat itselleen ja muille, että rengasvalinta on Suomessakin toimiva.. todellinen syy rengas'valintaan' on kuitenkin se, että kunnollinen rengassetti on kyseisen pihi-jampan mielestä liian kallis :)

Ei, kyllä se suurin syy KE-kitkojen valintaan on järkisyin perusteltuna parempi turvallisuus 90% etelän talvikauden ajopäivistä. Ne harvat ja oikeasti liukkaat päivät voi kyllä ajaa tientukkona jos siltä tuntuu, mutta eipä tuollaisia päiviä ollut pirkanmaalla ainuttakaan tänä talvena.

Ja kuten tuossa edellä mainittiin, KE-kitkat ovat usein skandikumeja piirun verran kalliimpia (18" ja isommissa kokoluokissa ainakin), 19" koossa em. Pirellit ovat jo 300 euroa kappaleelta kun hakkakaseja saanee 250 euroon.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Hassua vääntöä.

Ke-kitkat on hijaiset ja mukavat ajaa, kun on sulat kelit tai ihan sairaat pakkaset. Sitten kun on p*rkeleen liukasta, nastoilla on parempi ajaa. Kaikki on varmaan samaa mieltä. Mistä tämä infernaalinen vääntö?

Tuo teiden kuluminen ja kustannukset yhteiskunnalle on ihan irrelevanttia paskanjauhantaa. Sitten kun tulee ensimmäinen yhteisistä kustannuksista välittävä kitkarenkailija, joka ei tupakoi, ei ole ylipainoinen, ei nosta yhteiskunnan tukia (sis. lapsilisät), ei käytä alkoholia, auttaa vapaaehtoisesti vähempiosaisia, välttää lentomatkustusta jne, niin sitten voin sanoa, että, moro.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 28.03.17 - klo:20:45
Mistä tämä infernaalinen vääntö?

Herranpelosta. Suomalaiset autolehdet lietsovat sitä joka vuosi tekemällä rengasvertailujen taulukkonsa typerillä painotuksilla ja antamalla koko maahan yhden ja ainoan rengassuosituksen, vaikka jo lapsikin ymmärtää että talvi on kovin erilainen Utsjoella verrattuna Maarianhaminaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Kankkunen ajaa nastarenkailla

"- Pidän aina järjestelmät päällä maantieajossa - ja käytän nastarenkaita, kiteyttää Juha Kankkunen omat ”talviajoasetuksensa”."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


kmheisk2

Kovaa vääntöä aika itsestäänselvästä asiasta. Tämän voisi kiteyttää näin:

Onko nastarenkaat pitävämmät ja turvallisemmat talvella kuin kitkat? KYLL,,
Ajetaanko kitkarenkailla suhteellisesti enemmän vakavia onnettomuuksia kuin nastoilla? EI
Pärjääkö kitkarenkailla koko maassa ilman isompia ongelma? KYLL,,
Kuluttavatko nastarenkaat teitä enemmän kun kitkarenkaat? KYLL,,
Aiheuttaako nastarenkaat merkittävästi pölyä? KYLL,,
Onko pöly keväisin kaupungeissa oikea ongelma? KYLL,,

Tältä pohjalta ei varmasti ole kovin ihmeellistä, että kaupungeissa oikeasti mietitään miten listätä kitkarenkaiden käyttöä. (ja samasta syystä jokainen voisi miettiä sitä vaihtoehtoa itsekkin) Asiaan ei kannattaisi suhtautua niin suurella tunteella. Tämä on ihan looginen päätelmä vallitsevasta tilanteesta. Eikä se varmaan ketään kovin paljon hetkauta, jos Helsinki kieltää nastarenkaat kantakaupungin alueella. Sielä asuvat tai käyvät aivan varmasti pärjäävät kitkoilla. 

5xvapari
1xturbo

mattinen

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 28.03.17 - klo:20:45
Tuo teiden kuluminen ja kustannukset yhteiskunnalle on ihan irrelevanttia paskanjauhantaa. Sitten kun tulee ensimmäinen yhteisistä kustannuksista välittävä kitkarenkailija, joka ei tupakoi, ei ole ylipainoinen, ei nosta yhteiskunnan tukia (sis. lapsilisät), ei käytä alkoholia, auttaa vapaaehtoisesti vähempiosaisia, välttää lentomatkustusta jne, niin sitten voin sanoa, että, moro.

Vihdoinkin raikkaasti ja loogisesti ajatteleva henkilö, joka uskaltaa sanoa asiat niin kuin ne ovat! Kuka vielä kehtaa väittää, ettei peruskoulu ole ollut Suomelle onneksi?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy