Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Seppo Räty oli siis väärässä, saksa ei olekaan paska maa vaan niin hieno maa että siellä jopa lumi ja jääkin ovat paljon tahmeampia jolloin se reilu 80-miljoonainen kansa säilyy joka talvi hengissä auton ratissa noilla hengenvaarallisilla luistimillaan.

Niin, tai sitten nuo muutaman yksilön kirjoittamat henkilökohtaiset mielipiteet voi jättää ihan omaan arvoonsa. Lehden neuvoja sokeasti uskovien kannattaakin käydä nastoilla autobaanalla ajelemassa ja selittää sitten paikallisille jepareille kuinka he ovat sääntöineen ihan metsässä ja että ilman nastoja ei täältä hengissä selviä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:21:04
Seppo Räty oli siis väärässä, saksa ei olekaan paska maa vaan niin hieno maa että siellä jopa lumi ja jääkin ovat paljon tahmeampia jolloin se reilu 80-miljoonainen kansa säilyy joka talvi hengissä auton ratissa noilla hengenvaarallisilla luistimillaan.

Niin, tai sitten nuo muutaman yksilön kirjoittamat henkilökohtaiset mielipiteet voi jättää ihan omaan arvoonsa. Lehden neuvoja sokeasti uskovien kannattaakin käydä nastoilla autobaanalla ajelemassa ja selittää sitten paikallisille jepareille kuinka he ovat sääntöineen ihan metsässä ja että ilman nastoja ei täältä hengissä selviä.

Saksasta on aika pitkä matka Suomeen. Kokeileppa joskus vaikka ajella siellä/sieltä Suomeen? Mitä taas tulee näihin keski-euroopankitkoihin jota sinä ylistät parhaaksi mitä saat Suomeen talvirenkaaksi, niin väitän että TM/Tuulilasi on paljon uskottavampi lähde, kuin sinun henkilökohtainen mielipiteesi/fiksaatiosi.

Tähän asiaan ei enempää tällä kertaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Säännöllisesti muutaman kerran vuodessa tulee ajeltua suomesta etelä-puolaan, ja kyllä se lumi ihan lumelta tuntuu ja näyttää siellä puolassakin, kuten myös liettuassa ja latviassakin. Kumma kun virossakaan ei kauheasti nastakumeja näkynyt jengillä, ilmeisesti tuo suomenlahti toimii jonkinlaisena eristeenä kun sen ylittäessä keliolosuhteet muuttuvat ykskaks keskieurooppalaisesta arktiseksi.

Ehdottomat totuudet ovat aina helpompia mieltää ja ymmärtää kuin henkilökohtaisesti omiin tarpeisiin suhteutetut neuvot, kaikenlaisia ihmisiä pitänee päätoimittajankin ajatella tekstiä julkaistaessaan jotta ne vähän hitaammallakin käyvät yksilöt eivät tappaisi itseään.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:21:47
Ehdottomat totuudet ovat aina helpompia mieltää ja ymmärtää kuin henkilökohtaisesti omiin tarpeisiin suhteutetut neuvot, kaikenlaisia ihmisiä pitänee päätoimittajankin ajatella tekstiä julkaistaessaan jotta ne vähän hitaammallakin käyvät yksilöt eivät tappaisi itseään.

Enemmän minä olen huolissaan siitä, että joku väkisillä useampaan topic:n vänkää omaa "vaarallista" mieltymystään totuuna ja samalla dissaa tutkittua faktaa. Se on typeryyttä.

Ja kyllä minullakin on kitkat tällä hetkellä auton alla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Kyllä ne ainoat neutraalit osuudet (eli tutkitut faktat) ovat niissä lehtien taulukoissa, kaikki muu kuvituksia myöten on jonkin toimittajan henkilökohtaista mielipidettä. Otamme esimerkiksi vaikkapa kuvitteelliset tilanteet joissa lehtitestissä:

a) kuvituksena on käytetty jäällä lapasista karkaavaa autoa KE-kitkoilla varustettuna
b) kuvituksena on käytetty märällä asfaltilla lapasista karkaavaa autoa skandikitkoilla varustettuna

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:22:17
Kyllä ne ainoat neutraalit osuudet (eli tutkitut faktat) ovat niissä lehtien taulukoissa, kaikki muu kuvituksia myöten on jonkin toimittajan henkilökohtaista mielipidettä. Otamme esimerkiksi vaikkapa kuvitteelliset tilanteet joissa lehtitestissä:

a) kuvituksena on käytetty jäällä lapasista karkaavaa autoa KE-kitkoilla varustettuna
b) kuvituksena on käytetty märällä asfaltilla lapasista karkaavaa autoa skandikitkoilla varustettuna

Kumpi näistä on todennäköisempää Suomessa talvella?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Kumpikin on yhtä todennäköistä, koska tämä meidän maamme on edelleenkin aika pitkä ja täten olosuhteet ovat hyvin erilaiset pohjoisessa/eteläisessä kärjessä. Mutta kun jonkinlainen absoluuttinen vastaus pitänee antaa, vastaan b-kohdan sillä suurin osa autoilijoista asuu ja autoilee tampereen eteläpuolella ja siellä pääasiallinen keli talvisin on märkä asfaltti jolla skandikitkat ovat hengenvaarallisen heikot.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:22:28
Kumpikin on yhtä todennäköistä, koska tämä meidän maamme on edelleenkin aika pitkä ja täten olosuhteet ovat hyvin erilaiset pohjoisessa/eteläisessä kärjessä. Mutta kun jonkinlainen absoluuttinen vastaus pitänee antaa, vastaan b-kohdan sillä suurin osa autoilijoista asuu ja autoilee tampereen eteläpuolella ja siellä pääasiallinen keli talvisin on märkä asfaltti jolla skandikitkat ovat hengenvaarallisen heikot.

Edelleen TM, Tuulilasi ja minä olemme eri mieltä sinun kanssasi!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Ja minulla on puolellani ruotsalaiset (joilla sattumalta ei ole omaa lehmää ojassa renkaiden suhteen.)

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:22:35
Ja minulla on puolellani ruotsalaiset (joilla sattumalta ei ole omaa lehmää ojassa renkaiden suhteen.)

Ja sulla on tähänkin faktaa esittää  ;D ;D ;D?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego

Jos en väärin muista niin ruotsalaiset haukkuivat Nokian R2:et pystyyn koska olivat kuivalla ja ainakin märällä ihan surkeat verrattuna muihin? Vi Bilägare? Goodyear taisi olla parhaimpia kitkoja keskieurooppalaisen jälkeen?

Jultsu

Harmillisesti en usko sellaista wikipedian sivustoa löytyvän jossa mainitaan erikseen että ruotsissa ei valmisteta henkilöautojen talvirenkaita. Jäänee tämä fakta siis todistamatta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Eka Golf

Valehtelee kuka valehtelee, mutta minä käytän nastoja koska joudun työni takia ajeleen syrjäteiden "vesimärillä peilijäillä". Myös pojat lainailee kulkinetta ja harvoin ajaville nasta on paras vaihtoehto?
Myöskään vaimo ei hyväksy omaan kulkineeseensa kitkoja koska satunnainen liukkaus on joskus säikäyttänyt.  8)

b1mpo

Ihmettelen ihmisiä, joita keli yllättää, mukaanlukien vaimokulta. Pikkasenkin kun "lukee" säätä ja omaa "perstuntumaa" kera maalaisjärjen, ei ajamisessa ole mitään jännää säässä kuin säässä. Renkaista riippumatta näillä on riski onnettomuuteen suurempi. Ei, en kuvittele itsestäni liikoja, mutta joka vuosi hymyilyttää tienpidon syyttely onnettomuuksista, vaikka silläkin toki on mahdollista vaikuttaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

99% niistä ketä keli yllättää on TM lukijoita. Se lukee jossain, ja siihen uskoo ne 99% ketä uskoo lukemiseensa. Näistä 99% vänkää sitten täällä.
Vitunko väliä mitä siellä alla on jos ei osaa ajaa olosuhteisiin nähden. Perus pessimisti perussuomalainen jyväskylästä toki varautuu aina pahimpaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.10.16 - klo:02:42
99% niistä ketä keli yllättää on TM lukijoita. Se lukee jossain, ja siihen uskoo ne 99% ketä uskoo lukemiseensa. Näistä 99% vänkää sitten täällä.
Vitunko väliä mitä siellä alla on jos ei osaa ajaa olosuhteisiin nähden. Perus pessimisti perussuomalainen jyväskylästä toki varautuu aina pahimpaan.

Kyllähän liikenteessä näkee päivittäin kaikenlaista koheltajaa. Yksinkertaisetkin asiat kuten ryhmittyminen ja vilkun käyttö tuottavat suuria vaikeuksia monelle. Ehkä on parempi, että alla on sitten ne nastarenkaat jotka antavat pitoetua kelin ollessa haastava. Ne jotka pystyvät turvallisesti suoriutumaan nastattomilla renkailla ajavat sitten niillä. Tästä nyt sitten moni 100v ajanaut(ja aina nastarenkailla) konkari vetää palkokasvia nenäänsä.

Tanskalainen ennuste lupailee kylmintä talvea 6 vuoteen. Täytyy toivoa, että pitää paikkansa. Itse ainakin toivon paljon kunnon talvikelejä, vaikka nastattomat renkaat autossa onkin.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:22:28
Mutta kun jonkinlainen absoluuttinen vastaus pitänee antaa, vastaan b-kohdan sillä suurin osa autoilijoista asuu ja autoilee tampereen eteläpuolella ja siellä pääasiallinen keli talvisin on märkä asfaltti jolla skandikitkat ovat hengenvaarallisen heikot.

Meillä täällä kaakossa ei ainakaan ole noin, vaikka Tampere-linjan eteläpuolella ollaan. Vesimärkää asfalttia esiintyy mielestäni melko harvoin, lähinnä lumisateen jälkeisen suolauksen jälkeen jonkin aikaa. Silloinkin se on kyllä lähinnä loskaa eikä ihan vettä, sitä en osaa sanoa miten kitka käyttäytyy loskassa kun itse olen vain nastoilla ajellut. Toki omat ajoni jakaantuvat melko tasaisesti kaikenlaiselle tieverkolle, jos ajaisin vain pääteitä niin näkemys voisi olla toisenlainen.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:22:35
Ja minulla on puolellani ruotsalaiset (joilla sattumalta ei ole omaa lehmää ojassa renkaiden suhteen.)

Oletko sattunut huomaamaan, että ruotsalaisista valtaosa asuu etelämpänä kuin mihin Suomi edes yltää? Ja että Ruotsi on lähempänä Atlanttia ja Golf-virran vaikutusta? Olisiko mahdollista, että suurimmalla osalla ruotsalaisista talviolosuhteet olisivat melko lailla "eteläisemmät" kuin meillä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.10.16 - klo:08:35
Oletko sattunut huomaamaan, että ruotsalaisista valtaosa asuu etelämpänä kuin mihin Suomi edes yltää? Ja että Ruotsi on lähempänä Atlanttia ja Golf-virran vaikutusta? Olisiko mahdollista, että suurimmalla osalla ruotsalaisista talviolosuhteet olisivat melko lailla "eteläisemmät" kuin meillä?

Voin lohduttaa, että tämäkin keskustelu käytiin jo viime kaudella.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.03.16 - klo:10:30
Lueppa viimeiset testit viiden vuoden ajalta mikä on ollut PARAS TALVIrengas Suomalaisissa testeissä . Valitettavasti joudun tuottamaan sinulle pettymyksen, että se on ollut nastarengas. Sinulla on YKSI Ruotsalainen testi jonka senkin voitti oikea talvirengas eikä sinun ylistämäsi keski-euroopan kitkarengas.

Kuten olen todennut, että Malmö on Stadia monta sataa kilometriä etelämpänä. Samoin jopa Tukholma. Joten en ihmettele miksi siellä painotetaan jotain muuta arvoa, kuin talviominaisuudet rengastestissä. Toki Ruotsi on pidempi, kuin Suomi mutta se ei muuta tuota faktaa miksikään.

No niin. Nyt mentiin prosentteihin. Kerrotko lisää näistä 99% mihin sinun faktasi perustuu vai trollaatko kuten yleensä, koska tällä kirjoituksella sinulla ei ollut antia tännekkään.

Minua ei ole talvi yllättänyt kertaakaan. Voin väittää, että kovin moni täälläkään kirjoitteleva ei kehtaa edes myöntää vaikka sellainen olisi tapahtunut. Toki näitä omaan napaan tuijottajia näkee joku syksy, kun ensi lumet tulee perääajokolareissa, kun VITTU mä osaan ajaa olosuhteiden nähden ja turvavälit on samat, kuin kesällä. Sitten vähän lunta ja mustaa jäätä, niin keltaisenlehden lööpit huutaa hoosiannaa "Talvi yllätti autoilijat".

Lähdenpä ruuvaamaan vielä toiseen autoon nastat alle, kun kitkat on toisessa ollut jo puolitoista viikkoa. Ei yllätä talvi tänäkään vuonna.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.10.16 - klo:02:42
99% niistä ketä keli yllättää on TM lukijoita. Se lukee jossain, ja siihen uskoo ne 99% ketä uskoo lukemiseensa. Näistä 99% vänkää sitten täällä.
Vitunko väliä mitä siellä alla on jos ei osaa ajaa olosuhteisiin nähden. Perus pessimisti perussuomalainen jyväskylästä toki varautuu aina pahimpaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: tet - 16.10.16 - klo:08:35

Oletko sattunut huomaamaan, että ruotsalaisista valtaosa asuu etelämpänä kuin mihin Suomi edes yltää? Ja että Ruotsi on lähempänä Atlanttia ja Golf-virran vaikutusta? Olisiko mahdollista, että suurimmalla osalla ruotsalaisista talviolosuhteet olisivat melko lailla "eteläisemmät" kuin meillä?

Ruotsi on yhtä pitkä maa (ellei jopa pidempi) kuin suomi, yhtä lailla heilläkin löytyy lukijakuntaa ja autoilijoita napapiirin seudulla, miksi ihmeessä heillä sitten ei lehdet pauhaa nastarenkaista ja skandikitkojen ylivertaisuuksista ja KE-kitkojen hengenvaarallisuuksista? Heillä jopa uskalletaan arvostella ja vertailla kaikkia kolmea tyyppiä ihan tasapuolisesti keskenään eikä pelotella lukijakuntaa lapsellisesti kuin saarnamies kirkkoväkeä helvetin tulilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

DJDH

Ihme vänkäämistä koko ketju. Mut oletteko miettinyt, että tuolla venäjällä ne vetelee ladoilla kesäpyörillä koko vuoden? Ei ole abs:ää, ebs:ää, esp:tä tai nelivetoa. Ryyppykin säädetään käsin. Venäjällä on siperia ja oikea kunnon talvi. Mut siellä ne vaan ajelee pinnatulla ja jälkiuritetulla kinkkirenkaalla.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: DJDH - 16.10.16 - klo:09:50
Ihme vänkäämistä koko ketju. Mut oletteko miettinyt, että tuolla venäjällä ne vetelee ladoilla kesäpyörillä koko vuoden? Ei ole abs:ää, ebs:ää, esp:tä tai nelivetoa. Ryyppykin säädetään käsin. Venäjällä on siperia ja oikea kunnon talvi. Mut siellä ne vaan ajelee pinnatulla ja jälkiuritetulla kinkkirenkaalla.

Venäjällä siis moni rikkoo talvirengaspakkoa. Joulukuun alusta helmikuun loppuun Venäjällä on käytettävä talvirenkaita.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 15.10.16 - klo:21:04
Seppo Räty oli siis väärässä, saksa ei olekaan paska maa vaan niin hieno maa että siellä jopa lumi ja jääkin ovat paljon tahmeampia jolloin se reilu 80-miljoonainen kansa säilyy joka talvi hengissä auton ratissa noilla hengenvaarallisilla luistimillaan.
...
Saksassa teitä suolataan hulluna niinä 2-3 päivänä kun lunta talven aikana sataa. Lisäksi liikennevirran nopeus alenee näinä poikkeuspäivinä hyvin alhaiseksi. Alppialueella lunta tulee => se aurataan pikaisesti ja suolataan reilusti.. tiet on lähes aina märkiä vuoristossakin. Noissa oloissa pärjää käytännössä (lähes aina) millä tahansa rengastuksella, myös ke- kitkoilla.. varsinkin kun varalla on lumiketjut. Saksassakin on talvirengaspakko olosuhteiden mukaan (nastojakin saa käyttää erityisluvalla). Esim. Itävallassa, jossa enemmän vuoristoa, nastarenkaita saa käyttää.. sallittu käyttöaika on pidempi kuin Suomessa.

Ohessa talvirengassäännöistä Euroopassa: http://www.rengas-online.com/talvirengaspakko.html

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.10.16 - klo:09:25
Minua ei ole talvi yllättänyt kertaakaan. Voin väittää, että kovin moni täälläkään kirjoitteleva ei kehtaa edes myöntää vaikka sellainen olisi tapahtunut. Toki näitä omaan napaan tuijottajia näkee joku syksy, kun ensi lumet tulee perääajokolareissa, kun VITTU mä osaan ajaa olosuhteiden nähden ja turvavälit on samat, kuin kesällä. Sitten vähän lunta ja mustaa jäätä, niin keltaisenlehden lööpit huutaa hoosiannaa "Talvi yllätti autoilijat".
Kunhan me kaikki vaan osattaisiin ajaa niinkuin jäsen -karppa-.
Tosin palokan ramppi tuottaa edelleen haastetta.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.10.16 - klo:10:53
Kunhan me kaikki vaan osattaisiin ajaa niinkuin jäsen -karppa-.
Tosin palokan ramppi tuottaa edelleen haastetta.

Toiset se yllättää joka vuosi. Minua ei koskaan. Männe kesänä jopa tuttavan auton yli lensi toinen auto kyseisellä rampilla. Joka ei usko voi googlettaa. Kyseinen lentänyt mersu oli kuukauden päivät rampilla ojassa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skriko

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.10.16 - klo:02:42
Vitunko väliä mitä siellä alla on jos ei osaa ajaa olosuhteisiin nähden. Perus pessimisti perussuomalainen jyväskylästä toki varautuu aina pahimpaan.
Juuri näin. Vanha sanonta on, hyvä kuski ajaa kelillä kuin kelillä ja pelillä kuin pelillä. Keli aina yllättää muka kun tulee onnettomuus. Keli ei yllätä koskaan, kuski on vaan huono. Hyvä kuski ajaa keliolosuhteiden mukaan ja asettaa nopeutensa ja turvavälinsä kelin ja renkaidensa mukaan.
Joskus pikkukakarana hieman jännitti kun ei ollut kerinnyt vaihtamaan talvirenkaita ja piti lähteä lumisateessa kesärenkailla ajamaan 60 km jääkiekkoharjoituksiin.
Kun autona oli takavetoinen 700 kg painava Corolla, niin kerran pelotti jopa niin, että pyysin äitini ja veljeni takapenkille painoksi ja henkiseksi tueksi itselleni. Tosin tuolloin ei ollut kilometrejäkään takana kuin 24 000.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 16.10.16 - klo:09:58
Venäjällä siis moni rikkoo talvirengaspakkoa. Joulukuun alusta helmikuun loppuun Venäjällä on käytettävä talvirenkaita.

Onko Venäjällä oltava talvirenkaat, oikein lain mukaan?
Siellähän nastarenkaita käyttävien pitää laittaa asiasta kertova tarra perään.

Ja joo, jos sellainen talvirengaspakko on Venäjällä niin aika moni sitä rikkoo, todella moni auto ajaa kesärenkailla joulu-, tammi- ja helmikuunkin.

Onhan Venäjällä kuulemma lain mukaan oltava autossa ensiapulaukku ja sammutin.
Ja väitänpä ettei kovinkaan monessa venäläisessä autossa Venäjällä noita ole.

Eikä poliisia kiinnosta kuin länsimaiset autot. Niistä saa rahaa jos niissä ei noita ole.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 16.10.16 - klo:21:20
Onko Venäjällä oltava talvirenkaat, oikein lain mukaan?
Siellähän nastarenkaita käyttävien pitää laittaa asiasta kertova tarra perään.

Ja joo, jos sellainen talvirengaspakko on Venäjällä niin aika moni sitä rikkoo, todella moni auto ajaa kesärenkailla joulu-, tammi- ja helmikuunkin.

Onhan Venäjällä kuulemma lain mukaan oltava autossa ensiapulaukku ja sammutin.
Ja väitänpä ettei kovinkaan monessa venäläisessä autossa Venäjällä noita ole.

Eikä poliisia kiinnosta kuin länsimaiset autot. Niistä saa rahaa jos niissä ei noita ole.

http://www.rezulteo-tyres.co.uk/tyre-tips/your-winter-tyre/regulations-for-the-use-of-winter-tyres-snow-chains-and-studded-tyres-in-europe-5014

Tuolta löytyy asiasta tietoa

Venäjän kohdalla siis seuraavasti : Mandatory from December to February according to the traffic police regulation

Ilmeisesti vuoden 2015 alusta on talvirengaspakko ollut voimassa Venäjällä.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

baleno

Alla pyörii kuluneehkot mutta lailliset misukan kitkat. Paraneisko tilanne jos tilais eteen westlake/goodride 618-kitkat 110â,¬ pari kotiintuotuina ja ite vaihtas? Entä sitten hankook icept 172â,¬ pari? Ite kyllä pärjäis nykyisillä mutta kun tyttö tarttee välillä autoa. Lähtiskö sitten herkemmin takaset sladiin? Oisko 4 westlakea parempi kuin kuluneet misukat? Taidan kuitenkin ensin odotella liukkaita ja päättää sitten.
Citroen C5 2.0i 2006

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 16.10.16 - klo:21:49
http://www.rezulteo-tyres.co.uk/tyre-tips/your-winter-tyre/regulations-for-the-use-of-winter-tyres-snow-chains-and-studded-tyres-in-europe-5014

Tuolta löytyy asiasta tietoa

Venäjän kohdalla siis seuraavasti : Mandatory from December to February according to the traffic police regulation

Ilmeisesti vuoden 2015 alusta on talvirengaspakko ollut voimassa Venäjällä.

Venäjä on iso maa.
Olosuhteet Mustanmeren rannalla on erilaiset kuin siperian aroilla.

Ja ihan käytännön kokemuksella jos autossa on venäläiset kilvet niin poliisia ei kiinnosta oikein mikään.
Jos auto on rupinen niin ihan sama puuttuuko menoon, mikään ei muutu kuitenkaan.
Jos auto on uusi ja kallis niin jos menee sotkeutumaan niin ei hyvä seuraa.
Ja sillä välillä ei yleensä mitään tekemistä olekaan.

Jos taas autossa on länsimaiset kilvet niin riippuen tapauksesta poliisi joko katsoo muualle tai huomaa tilipäivän koittaneen.
Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa vain maksaa tonnin-parin sakot jostain mielikuvituksellisesta jutusta eikä kysellä sakon perusteen tai kuitin perään niin pääsee vähemmällä.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy