Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Daatta

Lainaus käyttäjältä: clacson - 12.04.16 - klo:20:56
Siinä lisää tähän ikuiseen väittelyyn: http://yle.fi/uutiset/pieleen_mennyt_testaus_uusimmat_nastarenkaat_kuluttavat_tieta_jopa_vanhoja_enemman/8806710

No voi perkule, koko uutinen pitäisi lainata tähän mutta kaipa jokainen osaa sen käydä tuolta lukemassa. Korutonta kertomaa, päästöhuijauksesta nastahuijaukseksi! Arvattavissa tuo oli, kaikki käy järkeen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ept

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 12.04.16 - klo:21:33
Ilmankos uusissakin autoissa tuntuu nastat ropisevan tosi kovaäänisesti. Kova ääni => paljon energiaa => tie kuluu paljon. Ã,,äni kuuluu jopa 200m:n päähän kaupunkinopeuksissa. Ja täällä pääkaupunkiseudullakin ropisee kovasti edelleen, vaikka lämpömittari näyttää yli 10 astetta.

Mulla ropisijat on varastossa, mutta tuli taas aamulla todettua, että onneksi on ollut kuivat kelit, kun liikenteeseen lähtiessä oli pakkasta ja lasit jäässä(unohtui laittaa Webasto ajoissa päälle). Ja tänne melkein kuuluu kehä kolmosen nastojen ropisi.

Eipä silti, kyllä mä luulen, että nuo mun Hakkapeliitat on viimeiset nastarenkaat.  Eläessäni en tosin ole nastarenkaita ostanut, mutta silti aina niillä ajanut. Ja nytkin taitaa noi nykyiset mennä seuraavat 2-3 talvea, kun ei ensimmäiset 1800km näy oikeastaan mitenkään. Mutta kyllähän noilla rapina on ihan kohtalainen alemmissa nopeuksissa.
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.04.16 - klo:17:59
Mitä tuohon sanoisi. Eurolla saa euron tuotteen vaikka ostaa uutta.
Tosin oli ostanut vanhat renkaat eli pinnoitetut?
En ymmärrä miksi pitää ostaa pinnoitetut kun hintaero uusiin on usein 10-20â,¬/kpl?  :o

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 11.04.16 - klo:19:22
Niin Norjassa ja Ruotsissa kuolonkolareita ajetaan merkittävästi vähemmän kuin meillä vaikka kitkarengaiden osuus on huomattavasti suurempi kuin meillä.
Kait vaikuttaa myös teiden kunto ja kunnossapito?

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 11.04.16 - klo:22:04
Ajelinpa tänään aika vähän liikennöityä Kuusimiehentietä Helsingin Paloheinässä. Oma väylänsä henkilöautoille, oma joukkoliikenteelle. Molemmissa vuoden ikäinen asfaltti. Henkilöautojen puolella piloilla, joukkoliikenteen puolella kuin uusi.
Ja rekat ajoi aina joukkoliikeennekaistaa?

Eka Golf

Kaiken lukeneena tulin siihen johtopäätökseen että muut kirjoittajat asuvat kehäkolmosen sisäpuolella ja ovat nähneet liukkaan kelin vain televisiosta hankirallista?  :P

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.04.16 - klo:22:44
Ja rekat ajoi aina joukkoliikeennekaistaa?
Mahtaakohan tuolla tienpätkällä markittävästi rekkoja liikkua? Joku alkuasukas osannee vastata. Jos et usko yleisesti hyväksyttyä faktaa, että henkilöautojen nastarenkaat syövät asfalttia, niin käy ajankuluksesi katsomassa vaikka Pietarin keskustan katuja, joilla ei rekkoja liiku laisinkaan. Asfaltti kuluu talvikautena silmissä ja eniten vasemmanpuoleisilla kaistoilla, joilla liikkuu nopeimmat henkilöautot.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.04.16 - klo:22:48
Kaiken lukeneena tulin siihen johtopäätökseen että muut kirjoittajat asuvat kehäkolmosen sisäpuolella ja ovat nähneet liukkaan kelin vain televisiosta hankirallista?  :P

Tai et vain osaa ajaa kitkoilla  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.04.16 - klo:22:38
Tosin oli ostanut vanhat renkaat eli pinnoitetut?
En ymmärrä miksi pitää ostaa pinnoitetut kun hintaero uusiin on usein 10-20â,¬/kpl?  :o

Mitä suurempi vannekoko, sitä isompi säästö. Toisaalta, osa käyttää noita käsittääkseni myös ekologisista syistä?

MOP

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.04.16 - klo:23:48
Mahtaakohan tuolla tienpätkällä markittävästi rekkoja liikkua? Joku alkuasukas osannee vastata. Jos et usko yleisesti hyväksyttyä faktaa, että henkilöautojen nastarenkaat syövät asfalttia, niin käy ajankuluksesi katsomassa vaikka Pietarin keskustan katuja, joilla ei rekkoja liiku laisinkaan. Asfaltti kuluu talvikautena silmissä ja eniten vasemmanpuoleisilla kaistoilla, joilla liikkuu nopeimmat henkilöautot.

Taloni vieressä menee tie (1 kaista molempiin suuntiin)  jossa melko vilkas liikenne. 99% henkilöautoja, loput pakuja ja ei suolausta. Kaksi vuotta sitten laitettu asfaltti ja melkoiset urat on jyystetty kun nyt talven jälkeen katselee.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.04.16 - klo:22:48
Kaiken lukeneena tulin siihen johtopäätökseen että muut kirjoittajat asuvat kehäkolmosen sisäpuolella ja ovat nähneet liukkaan kelin vain televisiosta hankirallista?  :P

En asu kehäkolmosen sisäpuolella, ajan kohtuullisen paljon ympäri Suomea mutta liki ainoastaa pääteitä pitkin.

Liukasta keliä olen nähnyt muistakin ralleista, televisiosta ja joskus paikan päältäkin, jonkun kymmenen kertaa tuulilasin takaakin auton sisältä.

En käytä omassa autossani nastoja samasta syystä kun en aja maastoautolla ympäri vuoden jos ehkä kerran vuodessa tarvitsisi nelivetoa, tai aja pakettiautolla jos joskus tarvitsisi kuljettaa enemmän tavaraa kuin henkilöauton takakonttiin mahtuu.


JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.04.16 - klo:22:48
Kaiken lukeneena tulin siihen johtopäätökseen että muut kirjoittajat asuvat kehäkolmosen sisäpuolella ja ovat nähneet liukkaan kelin vain televisiosta hankirallista?  :P

Noin joka viides suomalainen asuu Kehä III:n vaikutuspiirin sisäpuolella. Neljä viidesosaa muualla. Tämä kitkapelle asuu Kaakkois-Suomessa ja kyllä - näen liukkaita kelejä.

No nyt on jo onneksi kesärenkaat alla, mutta kyllä kvitottaa ajella jyrsityjä uraisia karkeita teitä. Voisi olla toisinkin.... ::)
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.04.16 - klo:23:48
Mahtaakohan tuolla tienpätkällä markittävästi rekkoja liikkua? Joku alkuasukas osannee vastata. Jos et usko yleisesti hyväksyttyä faktaa, että henkilöautojen nastarenkaat syövät asfalttia, niin käy ajankuluksesi katsomassa vaikka Pietarin keskustan katuja, joilla ei rekkoja liiku laisinkaan. Asfaltti kuluu talvikautena silmissä ja eniten vasemmanpuoleisilla kaistoilla, joilla liikkuu nopeimmat henkilöautot.
Kysyin Destian pomolta että mikä "urauttaa" eniten teitä päällystys-/paikkaustarpeeseen, vastas että taajamissa nastarenkaat ja maseudulla usein raskas liikenne! Tuohon luotan ja olen itse huomannut että jotkut huonopohjaiset tiet on päällystetty alkukesästä mutta jo syksyllä on ollut selvät urat/painumat, siis ennen nastarenkaita!  8)
Tuo siis kehäkolmosen ulkopuolella!  :P

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.04.16 - klo:22:48
Kaiken lukeneena tulin siihen johtopäätökseen että muut kirjoittajat asuvat kehäkolmosen sisäpuolella.

Tämä johtopäätös voi olla aivan oikea, mutta siitä edelleen tehtävät muut johtopäätökset eivät välttämättä sitä enää olekaan. Nimittäin vaikka henkilö asuisikin Kehä III:n sisäpuolella, ei siitä suinkaan automaattisesti seuraa, etteikö hän liikkuisi myös sen ulkopuolella. Autohan hankitaan kaiketi aika usein liikkumista helpottamaan, ja tänä päivänä aika monet esim. mökkeilevät ympäri vuoden. Mm. tästä syytä monilla Kehä III ja jopa Kehä I:kin sisäpuolella asuvilla saattaa olla käsitys "Bonerlandin" liikenneolosuhteista talvellakin. Toisaalta uskon kyllä I Golfin itsekin tämän ymmärtävän, ja että hänen yllä lainattu kommenttinsakin on ns. provo, jotka totta kai ovat aivan olennainen osa nettikeskustelua.

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 16.04.16 - klo:00:36
Kysyin Destian pomolta että mikä "urauttaa" eniten teitä päällystys-/paikkaustarpeeseen, vastas että taajamissa nastarenkaat ja maseudulla usein raskas liikenne! Tuohon luotan.

En tiiä kannattaako siihen välttämättä ainakaan täysin sokeasti luottaa. "Destian pomolla" kun ei välttämättä ole mitään mutua varmempaa perustetta näkemykselleen. Ainakin 4-tiellä urien sijoittuminen viittoo melko vahvasti siihen, että muu kuin rakasliikenne on niiden taustalla. Mutta totta kai merkitystä on silläkin, miten "maaseutu" tässä yhteydessä määritellään.

sakal83

Joko Kari sulla on välikelin renkaat alla? Tossahan on aamuisin tälläkinviikolla ollut aika kylmää. Onko palokan ramppi edelleen jäässä?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

50v


En tiiä kannattaako siihen välttämättä ainakaan täysin sokeasti luottaa. "Destian pomolla" kun ei välttämättä ole mitään mutua varmempaa perustetta näkemykselleen. Ainakin 4-tiellä urien sijoittuminen viittoo melko vahvasti siihen, että muu kuin rakasliikenne on niiden taustalla. Mutta totta kai merkitystä on silläkin, miten "maaseutu" tässä yhteydessä määritellään.

Kyllä "Destian pomo" aivan varmasti tietää tieasioissa mistä hän puhuu.

Nastarenkaat tekee asfalttipäällysteeseen urat. Tämä tapahtuu joka teillä ja kaduilla talvisin. Teillä jossa on paljon liikennettä käytetään ihan erilaista ja isokivistä asfalttipäällystettä kuin esimerkiksi kaupungin asuin kaduilla.

Raskas liikenne aiheuttaa teiden rakennepäällysteisiin deformaatiopainumia silloin kuin tien rakenne ei ole riittävän kantava. Nämä painumat ovat todella tavallisia alemman luokan teillä missä kantavuus- ja routivuusongelmat ovat yleisiä.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 23.04.16 - klo:20:31
Millonhan etelän immeiset oppivat ajamaan kelin mukaan tuijottamatta suurinta sallittua?  ???
Tuskin koskaan, mutta puolustukseksi pitää todeta, että keli muuttui tänäänkin aika erikoisesti. Ensin oli täysin kuiva ja miltei aurinkoinen keli Lahdenväylällä, mutta Koivukylän liittymän kohdalla räntäseinä tuli vastaan kuin tyhjästä! Siinä joutui melko nopeasti pudottamaan nopeutta ja voin kuvitella, että joku hivenen heikommilla renkailla kurvaileva on voinut joutua vastaavassa tilanteessa hieman taiteilemaan...

Jultsu

Tämän vuoksi ne keskieuroopan kitkat. Ovat olleet jo helmikuusta lähtien tampereella ja etelämpänä ylivoimaisesti turvallisin vaihtoehto, ja ovat sitä myös edelleen. Mulla ei ole mikään kiire vaihtaa noita pois alta, saavat olla pitkälle yli vappuun, aamuisin on edelleen nollan tuntumassa lämpöä jolloin tuo KE-kitkan kumiseos toimii helvetisti paremmin kuin kesäkumin seos. Tammi-helmikuussa oli pari viikkoa jolloin skandikitkat tai nastat oli parempi vaihtoehto, mutta näin pitkällä juoksulla nuo KE-kitkat ovat jokaisen etelässä asuvan ja järjellä ajattelevan ihmisen valinta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ept

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.04.16 - klo:21:52
Tämän vuoksi ne keskieuroopan kitkat. Ovat olleet jo helmikuusta lähtien tampereella ja etelämpänä ylivoimaisesti turvallisin vaihtoehto, ja ovat sitä myös edelleen. Mulla ei ole mikään kiire vaihtaa noita pois alta, saavat olla pitkälle yli vappuun, aamuisin on edelleen nollan tuntumassa lämpöä jolloin tuo KE-kitkan kumiseos toimii helvetisti paremmin kuin kesäkumin seos. Tammi-helmikuussa oli pari viikkoa jolloin skandikitkat tai nastat oli parempi vaihtoehto, mutta näin pitkällä juoksulla nuo KE-kitkat ovat jokaisen etelässä asuvan ja järjellä ajattelevan ihmisen valinta.

Kuinkas hyvin noilla KE-kitkoilla onnistuu lähtö paikalta jäiseen ylämäkeen ja heti perään  90 asteen käännös luiskaan, jonka jyrkkyys hälyttää parkkitutkassa. Tai ryömintä tuota samaa luiskaa alas, niin, ettei liu tielle lumipenkan takaa? Nuo ovat aamuisin siinä kunnossa, että hirvittää kävellä parkkiksen yli autolle ja tuota luiskaa en viimeisten mustelmien jälkeen enää jalkaisin kulje, kuin penkkaa pitkin kun on jäässä.

Ja ei, tämä ei todellakaan ole tuttuilua, sillä voisin oikeasti jotain TS 850 kaltaisia renkaita harkita, jos niillä vaan pärjää tässä lähistöllä ilman suurempaa akrobatiaa. Juurikin tänään olisin mieluummin ajanut moisilla tuolla räntäsateessa. Toisaalta onpa tässä muutama vuosi aikaa perehtyä aiheeseen.
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

Jultsu

Viime talvi on selvitty KE-kitkoilla ja sinne aina päästy minne on haluttukin, ja sinne minne ei ole haluttu ei myöskään ole päädytty. Liikkellelähdötkin on siis aina todistettavasti onnistuneet vaikka renkaiden alla on olleet myös sellaiset jääkertymät että kaikki muut kuin upouudet nokianin hakkakasit tuottaisivat kotimaisten puolueettomien (::)) autolehtien mukaan välittömän räjähdyskuolemanpalotuhoutumisen.

..Taidat asua sen kuuluisan Palokan rampin läheisyydessä kun tuollaisia hyvin paikallisia extreme-olosuhteita varten pitää valita extreme-rengastus joka on taas huonompi ajaa maanteillä sen 99.9% ajasta.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

qwerty

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.04.16 - klo:09:44
Viime talvi on selvitty KE-kitkoilla ja sinne aina päästy minne on haluttukin, ja sinne minne ei ole haluttu ei myöskään ole päädytty. Liikkellelähdötkin on siis aina todistettavasti onnistuneet vaikka renkaiden alla on olleet myös sellaiset jääkertymät että kaikki muut kuin upouudet nokianin hakkakasit tuottaisivat kotimaisten puolueettomien (::)) autolehtien mukaan välittömän räjähdyskuolemanpalotuhoutumisen.

..Taidat asua sen kuuluisan Palokan rampin läheisyydessä kun tuollaisia hyvin paikallisia extreme-olosuhteita varten pitää valita extreme-rengastus joka on taas huonompi ajaa maanteillä sen 99.9% ajasta.

Mitkä renkaat nämä Nokianin hakkakasit ovat? Nokian renkaista olen kyllä kuullut, mutta en Nokianin renkaista.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.04.16 - klo:09:44
..Taidat asua sen kuuluisan Palokan rampin läheisyydessä kun tuollaisia hyvin paikallisia extreme-olosuhteita varten pitää valita extreme-rengastus joka on taas huonompi ajaa maanteillä sen 99.9% ajasta.

No ei tuosta ole kuin viikko, kun joku oli ajanut VW golfinsa pihalle tuossa PALOKAN rampissa yöllä. Liekkö ollut liukasta ja väärä rengastus. Tämän lisäksi 2km matkalla kaksi muuta autoa oli ojassa yön jäljiltä.

Odotan kieliposkella huomisaamua, kun yöllä tulee lunta ja räntää miten takatalvi yllättää jopa tuolla PALOKAN rampillakin:
http://www.foreca.fi/Finland/Jyvaskyla/details/20160425

Itse voi hyvillä mielen lähteä liikenteeseen eikä pikku räntä/lumisade hidasta menoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: qwerty - 24.04.16 - klo:10:05
Mitkä renkaat nämä Nokianin hakkakasit ovat? Nokian renkaista olen kyllä kuullut, mutta en Nokianin renkaista.

Nokia - Nokian renkaat (tämä kirjoitusasu on väärin)

Nokian - Nokianin renkaat (tämä kirjoitusasu on oikein)


Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.04.16 - klo:10:39
No ei tuosta ole kuin viikko, kun joku oli ajanut VW golfinsa pihalle tuossa PALOKAN rampissa yöllä. Liekkö ollut liukasta ja väärä rengastus. Tämän lisäksi 2km matkalla kaksi muuta autoa oli ojassa yön jäljiltä.

Jälleen kerran yksi naula arkkuun lisää noiden nasta/kesärengaspuljausten unohtamiselle. KE-kitkat alle syksyllä ja vaihtoon joskus vapun ja suvilaulun laulannan välissä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

qwerty

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.04.16 - klo:12:52
Nokia - Nokian renkaat (tämä kirjoitusasu on väärin)

Nokian - Nokianin renkaat (tämä kirjoitusasu on oikein)

Yrityksen nimihän on Nokian Renkaat.

Eli pitäisi kirjoittaa Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 8.

Sillä yleisohjeiden vastaisena käytäntönä yritysten nimissä jätetään nimen alkuosa taivuttamatta.

https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.5.html

skriko

Lainaus käyttäjältä: qwerty - 24.04.16 - klo:13:41
Yrityksen nimihän on Nokian Renkaat.

Eli pitäisi kirjoittaa Nokian Renkaiden Hakkapeliitta 8.

Sillä yleisohjeiden vastaisena käytäntönä yritysten nimissä jätetään nimen alkuosa taivuttamatta.

https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.5.html
Aikaisemmin Nokianin renkaiden kyljissä luki Nokia. Nyt Nokian. Nimi muutettiin jossain vaiheessa jotta erottui Nokia puhelinvalmistajasta.

qwerty

Lainaus käyttäjältä: skriko - 24.04.16 - klo:13:57
Aikaisemmin Nokianin renkaiden kyljissä luki Nokia. Nyt Nokian. Nimi muutettiin jossain vaiheessa jotta erottui Nokia puhelinvalmistajasta.

Nokian Renkaat perustettiin vajaa 30v sitten. Melko luonnollista, että Nokian renkaiden kyljessä lukee Nokian.

Aikaisemmin renkaat valmisti Nokia.

skriko

Lainaus käyttäjältä: qwerty - 24.04.16 - klo:14:05
Nokian Renkaat perustettiin vajaa 30v sitten. Melko luonnollista, että Nokian renkaiden kyljessä lukee Nokian.

Aikaisemmin renkaat valmisti Nokia.
Joo. Muistelisin että Suomen gummitehdas, joka valmisti renkaita yhdistyi joskus -60 luvulla puunjalostustehtaaseen Nokia Oy ja uudeksi nimeksi tuli tuolloin Oy Nokia Ab.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy