Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.03.16 - klo:16:31
En suinkaan ole yksin näiden faktojeni kanssa, ja vastahan sinäkin tänne linkkasit jonkun TM:n rengastestin jossa selvästi luki että pohjoismaisten talvirenkaiden soveltuvuus märälle on ollut jotain surkuhupaisan ja vaarallisen välimaastosta. Tämä ammattilaisvinkki ei ilmeisesti kelpaa kun ei sovellu henkilökohtaisen uskonopin dogmiin?

Kun katson ikkunasta ulos ja vieressä olevaa lämpömittaria, niin lämpötila on -3 astetta. Kun tunti sitten ajoin keski-suomessa, niin useassa paikassa oli mustaa jäätä enkä nähnyt märkää. Tampereella keli ei forecan eikä kelikameroiden mukaan hirveänä eroa. Se että keinotekoisesti suolaa kylvämällä muutetaan talviolosuhteita kesäisemmäksi pääteillä ei muuta sitä faktaa miksikään, että pakkasen tullen tie on vielä liukkaampi jolloin keski-euroopan kitkoilla voi heittää vesilintua ja tuon faktan olen ampunut sinulta alas jo usean ammattilaisen toimesta.

− Varoitamme keskieurooppalaisista talvirenkaista. Ei ole mitään perustetta käyttää niitä Ruotsissa, koska pohjoismaiset talvirenkaat ovat parempia. Tämä pätee myös maan eteläisimmässä osassa, sanoo Anders Ydenius.

Koska tieolosuhteet poikkeavat merkittävästi Etelä- ja Pohjois-Ruotsissa talvella (Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, kun hehkutit tuota Ruotsalaista testiä).

https://www.folksam.fi/fi/talvirenkaiden-valinta
http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/bilsakerhet/1.91156
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JiiJii71

Vaimolle tänä talvena tulleessa vanhus B7:ssa on keskieuroopan (Michelin Alpine tms) kitkat alla. Alkuun pelkäsin, että mitähän tuosta tulee. Suht tehokas ensimmäiseksi nelivedoksi vaimolle, vielä keskieuroopan kitkoilla.

Ei tuolla mitään hätää ole ollut. Hyvin on pärjäillyt vaikka ei paljoa ole ajokokemustakaan, eikä aja paljoa (5 - 6000 km vuosittain). Ensi talveksi tosin varmaan pyöräytetään Nokian R2:t tuohon alle.

Itelle ois tulossa 4x4 Octavia RS kesällä. Käyn vielä jaakobinpainia mielessäni pitäisikö tuo rengastaa Misukan pohjoismaisilla vai keskieuroopan kitkoilla. Misukat ALD:n valitsemina. Kokemukset tuosta vaimon Audista ovat ihan hyvät noista keskieuroopan malleista. Miulle tulee ajokilometrejä vuosittain 75tkm, ihan kaikissa keleissä ja kaikissa ajo-olosuhteissa.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

enkero

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 19.03.16 - klo:18:40
Itelle ois tulossa 4x4 Octavia RS kesällä. Käyn vielä jaakobinpainia mielessäni pitäisikö tuo rengastaa Misukan pohjoismaisilla vai keskieuroopan kitkoilla. Misukat ALD:n valitsemina. Kokemukset tuosta vaimon Audista ovat ihan hyvät noista keskieuroopan malleista. Miulle tulee ajokilometrejä vuosittain 75tkm, ihan kaikissa keleissä ja kaikissa ajo-olosuhteissa.

Saattaa sun kilsoilla ja ajotavalla (sen mitä olen E60:llä ajavalta kaveriltani ymmärtänyt ;)) voi ne pohjoismaisiin oloihin suunnitellut sulahtaa alle. Tosin sulla mennee yhdet renkaat vuoteen joka tapauksessa. Eihän se ota jos ei annakaan; Keski-Euroopan kitkoilla on yleensä ne pärjänneet jotka tietävät niillä ajavansa. Toiset ei pärjää edes taksin takapenkillä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: enkero - 19.03.16 - klo:18:52
Saattaa sun kilsoilla ja ajotavalla (sen mitä olen E60:llä ajavalta kaveriltani ymmärtänyt ;)) voi ne pohjoismaisiin oloihin suunnitellut sulahtaa alle. Tosin sulla mennee yhdet renkaat vuoteen joka tapauksessa. Eihän se ota jos ei annakaan; Keski-Euroopan kitkoilla on yleensä ne pärjänneet jotka tietävät niillä ajavansa. Toiset ei pärjää edes taksin takapenkillä.

Renkaita tulee ja menee! ;D

Kahteen vuoteen menee kolmet kesärenkaat ja kahdet talvirenkaat. Kulumat saattaisi olla talvirenkailla ihan samanlaiset molemmilla, kahta vuotta tai siis talvea ei kuitenkaan yhdellä kierroksella pärjäisi. ???
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

sakal83

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 19.03.16 - klo:18:40
Vaimolle tänä talvena tulleessa vanhus B7:ssa on keskieuroopan (Michelin Alpine tms) kitkat alla. Alkuun pelkäsin, että mitähän tuosta tulee. Suht tehokas ensimmäiseksi nelivedoksi vaimolle, vielä keskieuroopan kitkoilla.

Ei tuolla mitään hätää ole ollut. Hyvin on pärjäillyt vaikka ei paljoa ole ajokokemustakaan, eikä aja paljoa (5 - 6000 km vuosittain).
Sun vaimosi todennäköisesti osaa ajaa  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.03.16 - klo:10:48
Ruotsin testissäkö noita painotuksia ei voinut tehdä omaan ajoon sopiviksi? Itse kun en osta testivoittajaa, vaan juuri sen renkaan minkä ominaisuuksia painota eniten. Luen myös TM:n lisäksi tuulilasia ja autobildiä jotka myös arvostelee joka talvi ja kesä renkaat.


Puhun vain TM:n rengasvertailusta, muista lehdistä en juurikaan niitä lue.
Juuri mainitsemastasi syystä: ne on tehty Suomessa.
Toisekseen minun arvioinnin mukaan luotettavasti. Jos rengasvalmistajiin ei voi luottaa niin sitäkään ei kuluttaja oikein voi arvioida luotettavasti.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.03.16 - klo:13:38
Edelleen vaihtuvissa olosuhteissa nastarengas on paras!

Kommentoin käyttäjän Jultsu rengasvalintaa, moottoritiellä ei olosuhteet vaihdu kuin kuivan ja märän välillä, juurikaan.
Ja ainakin TM:n testin mukaan Hakkapeliitta 8 on sellaisissa olosuhteissa huonoimmillaan.


Kannattaa kaikkien muistaa että rengasvalinta on aina kompromissi, missään testissä ei ole löytynyt rengasta joka olisi paras kaikissa (edes pitoon liittyvissä) ominaisuuksissa.
Jos haluaa hyvää jääpitoa niin TM:n testin mukaan on hyväksyttävä että rengas ei ole paras mahdollinen esim. märällä asfaltilla.

Jokainen sitten miettiköön mikä on vähiten huono kompromisi.


Se mikä on täälläkin ihmeellistä niin aina löytyy besserwissereitä jotka tietävät toisten asiat paremmin kuin ne joita asia koskee.
Tällaisia ihmisiä varten tuo Nokian renkaidenkin tekemä testihuijaus on tehty; vain testivoitto merkitsee jotain, oman käytön mukaan ei halutakaan tehdä arviointia.

Ja kuten sanoin; osataan tehdä vielä muidenkin puolesta arviointi heidän käyttöön vaikkei asiasta edes tiedä mitään.

Toiset osaavat sovittaa liikkumisensa olosuhteiden mukaan, toiset tarvitsevat kaiken mahdollisen teknisenn tuen eivätkä silti oikein pärjää.

Koettakaa pärjätä, turvallisuus liikenteessä on kuitenkin muusta kiinni kuin renkaasta. Kuljettajasta.
Taitava kuljettaja nastarenkailla selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja nastattomilla ei edes joudu.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:07:39


Koettakaa pärjätä, turvallisuus liikenteessä on kuitenkin muusta kiinni kuin renkaasta. Kuljettajasta.
Taitava kuljettaja nastarenkailla selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja nastattomilla ei edes joudu.

Tai toisinperin, hyvä kuljettaja nastarenkaineen saattaa selvitä niistä tilanteista joihin taitava kuljettaja nastattomineen renkaineen edes ikinä joudukaan! ;D
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

sakal83

Näihin kahteen viisaisiin loppulauselmiin olisi hienoa lopettaa ja laittaa ketju vaikka lukkoon.
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että kohta tähän paukahtaa joku jo kaikille ennestään tuttu linkki jostain autolehdestä  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 20.03.16 - klo:08:15
Tai toisinperin, hyvä kuljettaja nastarenkaineen saattaa selvitä niistä tilanteista joihin taitava kuljettaja nastattomineen renkaineen edes ikinä joudukaan! ;D

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:07:39
Toiset osaavat sovittaa liikkumisensa olosuhteiden mukaan, toiset tarvitsevat kaiken mahdollisen teknisenn tuen eivätkä silti oikein pärjää.
Koettakaa pärjätä, turvallisuus liikenteessä on kuitenkin muusta kiinni kuin renkaasta. Kuljettajasta.
Taitava kuljettaja nastarenkailla selviytyy tilanteista joihin hyvä kuljettaja nastattomilla ei edes joudu.

En ole ikinä ymmärtänyt näitä argumentteja vuosien varrella. Se että ostaa parasta mitä rahalla saa ei pois sulje sitä etteikö osaa ajaa. Omalla kohdalla tarkoittaa sitä, että en halua kompromisseja saati vaarantaa perhettä tai muita liikenteessä olijoita. Moni Jaskanpankkuttajan mainitsemista hyvistä kuljettajista paskoilla renkailla tulevat yllätetyksi nimenomaan sellaisissa tilanteissa mitkä eivät ole itsestä kiinni. Siinä se rengas voi pelastaa, kun jarrutusmatka on metrin tai kymmenen lyhyempi.

http://www.nastainfo.fi/turvallisuus/

Ihme ettei ole vielä otettu sitä hitler-korttia esille, että jos ajat hyvillä renkailla, niin automaattisesti ulosmittaat turvallisuuden ajamalla korkeita ylinopeuksia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JiiJii71

...kuinka monella taitavalla tai taitamattomalla kuljettajalla kesäisin auto lipeää onnettomuuteen vesiliirron takia NASTARENKAIDEN jyrsimistä urista...
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 20.03.16 - klo:09:10
...kuinka monella taitavalla tai taitamattomalla kuljettajalla kesäisin auto lipeää onnettomuuteen vesiliirron takia NASTARENKAIDEN jyrsimistä urista...

Kuka taitava kuljettaja ajaa urissa? Ainakin itse pyrin tuota välttämään jo sen vuoksi, että siitä lähteeä järkyttävä ääni ja kuulee kuinka karhea se ura on.

Ja kyllä tuo routa ja muutkin rengastyypit kuluttavat tietä sekä yleensäkkin possujunassa ajaminen samassa urassa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.16 - klo:09:05
...kohta tähän paukahtaa joku jo kaikille ennestään tuttu linkki jostain autolehdestä  ;)

Meni kaksi minuuttia!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:09:07
En ole ikinä ymmärtänyt näitä argumentteja vuosien varrella. Se että ostaa parasta mitä rahalla saa ei pois sulje sitä etteikö osaa ajaa. Omalla kohdalla tarkoittaa sitä, että en halua kompromisseja saati vaarantaa perhettä tai muita liikenteessä olijoita. Moni Jaskanpankkuttajan mainitsemista hyvistä kuljettajista paskoilla renkailla tulevat yllätetyksi nimenomaan sellaisissa tilanteissa mitkä eivät ole itsestä kiinni. Siinä se rengas voi pelastaa, kun jarrutusmatka on metrin tai kymmenen lyhyempi.

Se metri tai kymmenen saattaa olla tarpeen märällä asfaltilla, silloin kun ne testivoittaja Hakkapeliitta 8:t juuri hukkaavat ne kymmenen metriä.
Sitä varmaan tarkoititkin?

Se parasta mitä rahalla saa toteutuu niin monella eri tavalla, riippuen mikä on kenellekin parasta mihinkin olosuhteeseen, sitähän yritit varmaan sanoa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:09:22
Ja kyllä tuo routa ja muutkin rengastyypit kuluttavat tietä sekä yleensäkkin possujunassa ajaminen samassa urassa.

Routa kyllä saattaa huonosti tehdylle tielle tehdä vahinkoja mutta ei se käsittääkseni kuluta tietä, edes urille.
Nastarenkaat irroittavat ainesta tiestä, ilman nastoja kuluminen on erittäin pientä, niin pientä ettei sitä normaalissa liikennekäytössä kesärengaskaudella tapahdu niin paljoa että ehtisi huomaamaan.
Jossain varmaan on tutkimustuloksia, googlettakoon innokkaamat.
Se, että jälleen huonoille pohjille huonolaatuisesta asfaltista tehdylle kuumalla kelillä raskas kalusto (ylipainoilla?) jyrää paripyöräurat eli ole varsinaisesti kulumista, tie ei varsinaisesti kulu vaikka piloille meneekin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:10:19
Meni kaksi minuuttia!

Se metri tai kymmenen saattaa olla tarpeen märällä asfaltilla, silloin kun ne testivoittaja Hakkapeliitta 8:t juuri hukkaavat ne kymmenen metriä.
Sitä varmaan tarkoititkin?

Se parasta mitä rahalla saa toteutuu niin monella eri tavalla, riippuen mikä on kenellekin parasta mihinkin olosuhteeseen, sitähän yritit varmaan sanoa.

Routa kyllä saattaa huonosti tehdylle tielle tehdä vahinkoja mutta ei se käsittääkseni kuluta tietä, edes urille.
Nastarenkaat irroittavat ainesta tiestä, ilman nastoja kuluminen on erittäin pientä, niin pientä ettei sitä normaalissa liikennekäytössä kesärengaskaudella tapahdu niin paljoa että ehtisi huomaamaan.
Jossain varmaan on tutkimustuloksia, googlettakoon innokkaamat.
Se, että jälleen huonoille pohjille huonolaatuisesta asfaltista tehdylle kuumalla kelillä raskas kalusto (ylipainoilla?) jyrää paripyöräurat eli ole varsinaisesti kulumista, tie ei varsinaisesti kulu vaikka piloille meneekin.

Itse asiassa olin kirjoittamassa viestiä ennen sakal83:a. Hänhän on tässäkin ketjussa vain koiven nylkyttäjä ja peesailija ilman sisältöä.

JA ei en puhunut mitään hakkapeliitta 8:n ominaisuuksista märällä. Tällä hetkellä pihalla on -8 astetta keski-suomessa EIKÃ,, märkää missään eli ihan normaali talvikeli. Kun taas mustaajäätä tuolla pihalla on.

Ei hakkapeliitta 8:t yllättä edes vesisateessa, kun edessä oleva tekee lukkojarrutuksen. Kyllä vika on silloin ratin ja penkin välissä.
https://www.youtube.com/watch?v=L0LIHuVFOa8
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JiiJii71

Sopii tuohon yo videoon kuin tähänkin ketjuun. Jos sikojen kanssa painii tuppaa likaantumaan itsekin.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:10:19
Se metri tai kymmenen saattaa olla tarpeen märällä asfaltilla, silloin kun ne testivoittaja Hakkapeliitta 8:t juuri hukkaavat ne kymmenen metriä.

Tästä olen aivan samaa mieltä, siis siellä missä onnettomuuksilta voidaan oikeilla valinnoilla ja menetelmillä välttyä kokonaan kannattaakin harrastaa optimointia. Ei autojakaan rakenneta kestämään 100km/h vauhdeista tapahtuvia nokkakolareita, se onnettomuuden lopputulos on sattumankauppaa. Mieluummin optimoidaan autot aiheuttamaan olemattomia henkilövahinkoja pienemmissä nopeuksissa tapahtuvissa törmäyksissä, tämä on yleinen autoteollisuuden käyttämä menettelytapa.

Samalla tavalla pohdittuna: Oletetaan että sillä überliukkaalla jäisellä tienpinnalla kaheksaakymppiä ajellessa pomppaa 100m päässä hirvi tielle. Jarrutat sitten niillä huippunastoilla tai susipaskoilla KE-kitkoilla, törmäät siihen hirveen joka tapauksessa ja siinä törmäystilanteessa vaikuttaa miljoona muuta pikkuasiaa jotka yhdessä päättävät kolarin lopputuloksen. Saattaapa KE-mies jopa olla tiputtanutkin hivenen nopeuttaan kun on huomannut ulkona olevan pääkallokeli.

Keli kun vaihtuu seuraavana päivänä jäisestä sateiseen ja ajelet edelleen samalla tiellä ja sama perkeleen hirvi ponkaisee tielle 100m päässä. KE-kitkoilla saat auton vielä pysähtymään mutta hakkakasit poraavat hirven kylkeen uuden reiän ja hirvi antaa auton keulaan faceliftin, koska nastamies ei jaksa uskoa että se sade vaikuttaa mitään omien renkaidensa käyttäytymiseen, talvellahan tässä ajellaan!
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pekki

#46
Mielestäni jokainen voi lain puitteissa valita ne renkaat, jotka kokevat itselleen parhaiksi.

Olikohan tämä jo, mutta tässä hyviä pointteja:
https://www.youtube.com/watch?v=xDprcB-NUuQ

Itse olen ajanut niin suomikitkoilla, kuin keskieuroopankin, ja nastoilla. Lisäksi lumikelillä myös joskus kesärenkailla.
Lähinnä mukavimmat ovat kitkat, ja erityisesti kehä3:n sisällä (ja muissa isommissa eteläsuomen kaupungeissa) pärjää myös saksan kitkoilla oikein hyvin. Pärjäsinpä myös ns. jenkkikesärenkailla (M+S), lumi- ja loskakelillä...

Erityisesti nastoja tarvitsee vielä kehä 3:n ulkopuolella liikuttaessa, kun viime vuonna oli viikkoja peilijäätä tiet (tänä vuonna vain parisen viikkoa), jossa vettä päällä. Siinä ei kitkoilla olisi päässyt edes kotipihasta pois, saati isommalla tiellä mäkeä ylös, ei meinannut edes nastoilla riittää pito. Jos koitti kävellä, niin nurinhan siinä meni. Toki jos ajaa vain motareita ja pääväyliä, niin ne on niin suolassa ettei mitään rajaa.

Tässä myös se on merkittävä tekijä renkaita valittaessa, että jos vetää esim. hevosboxia tai muuta raskasta jarrullista kärryä, niin nastat on oikeasti ainoa turvallinen vaihtoehto. Siinä ei paljoa naurata, kun vetoauton nastattomien renkaiden takia myös telissä pitää olla nastattomat alla, ja edessä on jäinen alamäki, joka vieläpä kirraa väärään suuntaan...

Se nasta kumminkin toimii paremmin märällä kuin se saksan kitka jäällä, kunnes lämpötila tippuu sinne alle -10... Ja jos halutaan trollata, niin kesärengas pysähtyy 96kmh -> 8kmh välillä 6m lyhyemmällä matkalla kuin saksankitka kuivalla asfaltilla, tosin +15 lämpötilassa, mutta tällöin keväällä pitkään kitkarenkaalla ajaminen on vaarallista! Lisäksi suurin osa nastoista oli niin parempia jarrutuksessa kuivalla asfaltilla kuin märälläkin TM:n talvirengastestissä 2016 kuin normaalit pm-kitkat.

Paras vaihtoehto olisi joka hetki vaihtaa renkaita olosuhteiden mukaan, harmillisesti olosuhteet vaan voivat nykyisin vaihtua hetkessä täysin päinvastaisiksi, eikä tämä ole teknisesti saati ajankäytöllisesti järkevää, joten, eiköhän jokainen joudu tekemään kompromisseja oman ajamisympäristönsä mukaan.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:10:36
Itse asiassa olin kirjoittamassa viestiä ennen sakal83:a. Hänhän on tässäkin ketjussa vain koiven nylkyttäjä ja peesailija ilman sisältöä.
Väärin. Jos nyt yhtään osaat lukea, niin kaikkihan tässä yrittää pelkästään sinulle selittää, että se renkaiden valinta on kompromissi ja joka kelille löytyy erilainen rengas. Absoluuttista oikeaa valintaa ei ole. Enempi sen kuljettajan valinnat liikenteessä vaikuttavat siihen, kuinka turvallista ajaminen kelillä kuin kelillä on, kuin se että mennään niillä "parhaimmilla renkailla, jotka rahalla saa" joka kelissä luottaen vain renkaiden pitoon.
Tähän kaivat varmasti "sisältöä" netistä ja kumoat tämänkin väitteen jollain jo 100 kertaa linkittämälläsi rengasinfo nettijutulla.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:10:36
JA ei en puhunut mitään hakkapeliitta 8:n ominaisuuksista märällä. Tällä hetkellä pihalla on -8 astetta keski-suomessa EIKÃ,, märkää missään eli ihan normaali talvikeli. Kun taas mustaajäätä tuolla pihalla on.

Ei hakkapeliitta 8:t yllättä edes vesisateessa, kun edessä oleva tekee lukkojarrutuksen. Kyllä vika on silloin ratin ja penkin välissä.
https://www.youtube.com/watch?v=L0LIHuVFOa8

Tällä hetkellä ei yhdelläkään moottoritiemetrillä ole jäätä, uskallan väittää.

Jos jossain Keski-Suomessa talon pihassa on jäätä niin se ei tee nastarengasta yhtään paremmaksi valinnaksi moottoritieajoon.

Mitä tekemistä tuolla videolla oli tähän aiheeseen?

ept

Tämä ketju näyttää päätyneen asemasota vaiheeseen.

Vieläkin jaksan ihmetellä tätä tunteiden paloa, mitä nuo mustat rinkulat saavat aikaan.

Taidan tästä vetäytyä korsuun odottelemaan savun hälvenemistä.
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

JakeS

Näin on. Jokainen tekee oman valintansa sen mukaan mitä haluaa ja mitä ominaisuuksia haluaa painottaa rengasvalinnassaan.
Ainoa mikä minussa nastarenkaissa häiritsee on todellakin sen tienpintaa raiskaava ominaisuus. Menee meikäläisen kesäkumit ja kitkat aika pian pilalle tien pinnan karheuden vuoksi, mutta turvallisuus ennenkaikkea.  Eikä siinäkään mitään jos valtiovalta laittaisi uutta pintaa kun tarvetta on mutta kun ei.
Nastarenkaiden aiheuttama pöly ei minua täällä häiritse. 
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.16 - klo:12:01
Väärin. Jos nyt yhtään osaat lukea, niin kaikkihan tässä yrittää pelkästään sinulle selittää, että se renkaiden valinta on kompromissi ja joka kelille löytyy erilainen rengas. Absoluuttista oikeaa valintaa ei ole. Enempi sen kuljettajan valinnat liikenteessä vaikuttavat siihen, kuinka turvallista ajaminen kelillä kuin kelillä on, kuin se että mennään niillä "parhaimmilla renkailla, jotka rahalla saa" joka kelissä luottaen vain renkaiden pitoon.
Tähän kaivat varmasti "sisältöä" netistä ja kumoat tämänkin väitteen jollain jo 100 kertaa linkittämälläsi rengasinfo nettijutulla.

No shit sherlock. Kuten useasti olen kertonut, niin tuon vuoksi minulla on kolmet renkaat autoon A:Kesärenkaat B:Välikelinrenkaat (Nokian Hakkapeliitta r2:t) C:Talvirenkaat (Continental:n contiicecontact 2:t nastat).

Et myöskään viitsinyt lukea mitä aikaisemmin kirjoitin ja tuli se hitler-kortti, että jos ostat hyviä renkaita, niin olet ulosmittaamassa niitä, joka ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkaansa. Alleviivasin varmuuden vuoksi.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:09:07
En ole ikinä ymmärtänyt näitä argumentteja vuosien varrella. Se että ostaa parasta mitä rahalla saa ei pois sulje sitä etteikö osaa ajaa. Omalla kohdalla tarkoittaa sitä, että en halua kompromisseja saati vaarantaa perhettä tai muita liikenteessä olijoita. Moni Jaskanpankkuttajan mainitsemista hyvistä kuljettajista paskoilla renkailla tulevat yllätetyksi nimenomaan sellaisissa tilanteissa mitkä eivät ole itsestä kiinni. Siinä se rengas voi pelastaa, kun jarrutusmatka on metrin tai kymmenen lyhyempi.

Ihme ettei ole vielä otettu sitä hitler-korttia esille, että jos ajat hyvillä renkailla, niin automaattisesti ulosmittaat turvallisuuden ajamalla korkeita ylinopeuksia.

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:12:24
Tällä hetkellä ei yhdelläkään moottoritiemetrillä ole jäätä, uskallan väittää.

Jos jossain Keski-Suomessa talon pihassa on jäätä niin se ei tee nastarengasta yhtään paremmaksi valinnaksi moottoritieajoon.

Mitä tekemistä tuolla videolla oli tähän aiheeseen?


Eilen illalla ja aamulla Jyväskylässä mm. Palokan motarin rampit oli mustassa jäässä. Väitän edelleen, että harva suoralla motarilla ajaa itsensä kaiteeseen tai metsään, mutta VÃ,,ITÃ,,N että noissa motarinrampeissa on monta kertaa näkynyt kaveri pellolla, kun nopeus/keli tai rengastus ei ole ollut ajantasalla. Lasket sinä sitten rampit motariksi tai et.

Videolla olevassa autossa oli vesisateella hakkapeliitta 8:t alla eikä renkaat yllättäneet/pettäneet, vaikka niiden piti Jultsun mukaan olla:

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 19.03.16 - klo:14:00
Vesikelillä ultimaattisen jääpidon omaavat nastat ovat hengenvaaralliset vesiliirto-ohjukset.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:17:40
Eilen illalla ja aamulla Jyväskylässä mm. Palokan motarin rampit oli mustassa jäässä. Väitän edelleen, että harva suoralla motarilla ajaa itsensä kaiteeseen tai metsään, mutta VÃ,,ITÃ,,N että noissa motarinrampeissa on monta kertaa näkynyt kaveri pellolla, kun nopeus/keli tai rengastus ei ole ollut ajantasalla. Lasket sinä sitten rampit motariksi tai et.
Jaa, olen nähnyt monen olleen moottoritien rampissa silmällään ihan kuivalla kelillä kesällä.
Moottoritien rampissa ei ihmeitä pysty tekemään matka-ajalle eikä -keskinopeudelle, ne kannattaa varmaan piikkipyörilläkin ottaa varovasti.
Itse ainakin ajan ne aina rauhallisesti kesälläkin, kaasu auki sitten kun suora latu aukeaa.


Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:17:40
Videolla olevassa autossa oli vesisateella hakkapeliitta 8:t alla eikä renkaat yllättäneet/pettäneet, vaikka niiden piti Jultsun mukaan olla:
Ai jaa, se video ei ollut minulle tarkoitettu, oli väärässä viestissä.
Viimeisimmän TM:n talvirengastestin perusteella silti noissa olosuhteissa paras nastaton rengas pysähtyy 6,3 metriä lyhyemmällä matkalla 80 km/h nopeudesta kuin Hakkapeliitta 8.
Onko se sitten merkittävä ero, jokainen päättelee ihan itse.
Minusta se ei tee Hakkapeliitta 8:sta hengenvaarallista, ihan kuin ei tee vastaavalla erolla jäällä Hakkapeliitta 8:lle häviävä nastaton rengas.

Onneksi olen JaskaPankuttaja niin en kyllästy tähän paskan jankuttamiseen...

sakal83

Hommahan on lähtenyt liikenteeseen siitä että olet väittänyt nastarenkaiden olevan paras ja ainoa vaihtoehto talvikeleille.
Pitäisikö meidän kaikkien muidenkin ajaa kolmella setillä renkaita kun Palokan rampissa on mustaa jäätä aamuisin ja jopa illalla?
Omasta mielestä ihan älyvapaata toimintaa vaihtaa renkaita kesä>kitka>nasta>kitka>kesä. Mutta jos se kerta sulle on paras niin vedä näin. Ei se nastarengas siltikään mulle ole paras talvirengas.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

skriko

Muuten nastarenkaillakin lähtee auto lapasesta, jopa kuivalla asfaltilla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.16 - klo:19:03
Hommahan on lähtenyt liikenteeseen siitä että olet väittänyt nastarenkaiden olevan paras ja ainoa vaihtoehto talvikeleille.
Pitäisikö meidän kaikkien muidenkin ajaa kolmella setillä renkaita kun Palokan rampissa on mustaa jäätä aamuisin ja jopa illalla?
Omasta mielestä ihan älyvapaata toimintaa vaihtaa renkaita kesä>kitka>nasta>kitka>kesä. Mutta jos se kerta sulle on paras niin vedä näin. Ei se nastarengas siltikään mulle ole paras talvirengas.

Etsitkö tuohon sellaisen kirjoituksen missä olen noin kirjoittanut? Itse löydän vain tuollaisen kirjoituksen.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.03.16 - klo:13:38
Edelleen vaihtuvissa olosuhteissa nastarengas on paras!

Koeta nyt päättää mitä mieltä olet? Jos sinun mielestäsi renkaiden valinta on kompromissi, niin miten on samalla tyhmää/älyvapaata vaihtaa renkaita johon minulla menee 15 minuuttia ja löytyy myös oikeat renkaat?

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.16 - klo:12:01
Väärin. Jos nyt yhtään osaat lukea, niin kaikkihan tässä yrittää pelkästään sinulle selittää, että se renkaiden valinta on kompromissi ja joka kelille löytyy erilainen rengas. Absoluuttista oikeaa valintaa ei ole. Enempi sen kuljettajan valinnat liikenteessä vaikuttavat siihen, kuinka turvallista ajaminen kelillä kuin kelillä on, kuin se että mennään niillä "parhaimmilla renkailla, jotka rahalla saa" joka kelissä luottaen vain renkaiden pitoon.
Tähän kaivat varmasti "sisältöä" netistä ja kumoat tämänkin väitteen jollain jo 100 kertaa linkittämälläsi rengasinfo nettijutulla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skriko - 20.03.16 - klo:19:12
Muuten nastarenkaillakin lähtee auto lapasesta, jopa kuivalla asfaltilla.

En epäile hetkeäkään  ;). Niin lähtee myös kitka ja kesärengas, kun vähän laitetaan soraa/hiekkaa siihen asvaltille.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

#57
Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 20.03.16 - klo:18:47
Viimeisimmän TM:n talvirengastestin perusteella silti noissa olosuhteissa paras nastaton rengas pysähtyy 6,3 metriä lyhyemmällä matkalla 80 km/h nopeudesta kuin Hakkapeliitta 8.
Onko se sitten merkittävä ero, jokainen päättelee ihan itse.
Minusta se ei tee Hakkapeliitta 8:sta hengenvaarallista, ihan kuin ei tee vastaavalla erolla jäällä Hakkapeliitta 8:lle häviävä nastaton rengas.

Onneksi olen JaskaPankuttaja niin en kyllästy tähän paskan jankuttamiseen...

Piti ihan katsoa tuo uusin TM:n talvirengastesti viime syksyltä, jossa paljaalla asvaltilla paras rengas oli nastarengas ja samoin märällä asvaltilla !

Paljas asvaltti jarrutus: Nokian hakkapeliitta 8 hävisi parhaalle linglong:n nastoille paljaalla asvaltilla jarrutuksessa 2,9 metriä, kun taas Hakkapeliitta R2 hävisi 7,7m tuolle Linlong:lle (Minun käyttämä continental hävisi alle metrin).

Jarrutus märällä asvaltilla: Paras gislaved nastarengas jolle nokian hakkapeliitta 8 hävisi 6,1 metriä ja hakkapeliitta R2 7,1m (Minun käyttämä continental hävisi 2.9m).

Käsittelykoe märällä asvaltilla: Paras Linglong nastarengas 30,9s, Nokian hakkapeliitta 8 32,4 ja hakkapeliitta R2 33,0 (Minun käyttämä continental 31,7)

Joten voin hyvällä omallatunnolla ajaa noilla continental:lla, jotka ovat parempi kompromissi, kuin hakkapeliitta 8:t.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

LainaaSun teksti on varmaan trollausta nastojen suhteen, koska ne on vieläkin parhaat talvirenkaat.

LainaaHeitän vielä bensaa liekkeihin ja tottakai ostan TALVEKSI nelivetoon kuten muihin autoihin AINA parhaat renkaat mitä rahalla saa ja ne on nastarenkaat.

Lainaahttp://www.kauppalehti.fi/uutiset/liikenneturvallisuuden-kannalta-nastarenkaat-paras-vaihtoehto/uYfuPdri?ref=iltalehti:7fc5&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal miten nyt suu pannaan kitkojen suhteen

LainaaNoh kitkarenkaiden osuus Suomessa on 10-20% joten kitkafanaatikot voivat jatkaa kitinää. Enemmistä äänestää jaloillaan ja ostaa nastarenkaat eli parasta mitä rahalla saa.

LainaaEi saatana. Kyllä jotkut osaavat vääntää jopa niin, että parhaat mahdolliset talvirenkaat ovat surkeita talvella. Kyllä tämäkin piti nähdä

Koomisinta oli kuinka monta kertaa hehkutat lausetta "parasta, mitä rahalla saa"
Ja
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jatka renkaiden ruuvailujasi 15 minuutissa vaikka jokanen päivä. Aikaa sinulla näyttää riittävän kaikkeen jonninjoutavaan kun nopealla laskukaavalla vietät aikaa täälläkin 1 vuorokauden kuukaudesta. :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Hyvin lainattu kontekstistä nuo pois eikä löydy tästä topic:sta.

Mutta kuten tuosta minun edellisestä linkistä löydät, niin JOPA asvaltilla ja märällä asvaltilla nastarengas oli paras. 

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.16 - klo:19:32
Piti ihan katsoa tuo uusin TM:n talvirengastesti viime syksyltä, jossa paljaalla asvaltilla paras rengas oli nastarengas ja samoin märällä asvaltilla !

Paljas asvaltti jarrutus: Nokian hakkapeliitta 8 hävisi parhaalle linglong:n nastoille paljaalla asvaltilla jarrutuksessa 2,9 metriä, kun taas Hakkapeliitta R2 hävisi 7,7m tuolle Linlong:lle (Minun käyttämä continental hävisi alle metrin).

Jarrutus märällä asvaltilla: Paras gislaved nastarengas jolle nokian hakkapeliitta 8 hävisi 6,1 metriä ja hakkapeliitta R2 7,1m (Minun käyttämä continental hävisi 2.9m).

Käsittelykoe märällä asvaltilla: Paras Linglong nastarengas 30,9s, Nokian hakkapeliitta 8 32,4 ja hakkapeliitta R2 33,0 (Minun käyttämä continental 31,7)

Joten voin hyvällä omallatunnolla ajaa noilla continental:lla, jotka ovat parempi kompromissi, kuin hakkapeliitta 8:t.

Kyllä ostan renkaiksi parasta mitä rahalla saa, koska ne on viimeinen paikka mistä kannattaa tinkiä. Eikä halvalla saa hyvää. Sen verran monta ammattiautoilijaa meidän suvussa on ollut mistä aikojen saatossa on tieto imetty. 

Velaksi taas en ajoneuvoja osta, koska minulle ne eivät ole egon jatke ja kun nuo kulkupelit otat esille, niin kategorioin sinut sarjaa all show no go "KöyhänMiehenAudi".

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 20.03.16 - klo:20:52
Koomisinta oli kuinka monta kertaa hehkutat lausetta "parasta, mitä rahalla saa"
Ja
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jatka renkaiden ruuvailujasi 15 minuutissa vaikka jokanen päivä. Aikaa sinulla näyttää riittävän kaikkeen jonninjoutavaan kun nopealla laskukaavalla vietät aikaa täälläkin 1 vuorokauden kuukaudesta. :D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy