En tiedä mitä sinä ennustat. Ensin minulle nillitettiin, kun toin käytetyjen autojen tuonnin esille Suomeen, kun paukuteltiin henkseleitä uusilla autoilla. Nyt sitten nekin kelpaa tilastoihin!
Tänne kevyesti tulee nyt yllätyksenä, että tässä ketjussako nyt lasketaan sähköautoksi kaikki autot jotka saa ladattua kun noita statistiikkoja edelliseltä kuukaudelta pyöritellään?Itselleni edelleen ne on kyllä niitä autoja missä ei ole ollenkaan polttomoottoria.
”Yli satasen nopeuksissa sähköauto alkaa viedä virtaa. Jos sillä ajaa pidempää matkaa, voi tulla mieleen, että on mukava ajella vähän hiljempaa, ettei tarvitse latailla niin usein”, Ihalainen pohtii."
"Diesel on edelleen kuningas käytettyjen autojen markkinoilla, selviää Sakan myyntitilastoista"https://tekniikanmaailma.fi/diesel-on-edelleen-kuningas-kaytettyjen-autojen-markkinoilla-selviaa-sakan-myyntitilastoista/"Vaikka vaihtoehtoisten käyttövoimien kiinnostus on ollut pitkään nousussa, useimmat päätyvät silti polttomoottoriin, Poukkula jatkaa."
Jep, tämä näkyy varsinkin autokaupoissa, kun siellähän niitä dieseleitä otetaan hymyissä suin vastaan ja vaihtohinta on suorastaan erinomainen. /s
Omakohtaisella kokemuksella 1,5vkoa sitten isohko farkkudiesel meni nätisti eteenpäin. Ajoin välin 117tkm…154tkm ja pikkasen vajaa pari tonnia vähemmän siitä sain mitä maksoin.Toki voisin kuvitella, että pienikorinen manuaali dieselinä ei ole enää niin haluttu, kun tähän käyttöön löytyy muita käyttövoimaoptioita. Mutta tuollaisella ok-kamoilla oleva isohkoa nelivetofarkkudieseliä niin noin vaan korvata vastaavasti.
Ja vaihdoit varmasti kalliimpaan dieseliin..
Ostin (merkki)liikkeestä suoralla kaupalla ja myin yksityiselle. Eli voisi laskea, että nettona tullut ja nettona mennyt. Ja kun hintalappu kohtalaisen ok, aika nopeaan meni eikä tietoakaan ettei dieselit maistuisi.Nyt tarkoitus on mennä sähköillä toivottavasti ensi kesään asti. Ja jos hyvällä tuurilla sopivien dieselien hintalaput oikeasti tippuneet, täytynee sopiva hommata matkabiiliksi ja vaihdossa saa mennä toinen sähköistä (kunhan se tulisi eka ja olettaen, että noista saa edelleen överihintoja. Ainut isompi ihmettely on kannattaako venyttää sen verran, että hankintatukea joudu palauttaa. Ongelma vain, että dieselille olisi kesälomalle käyttöä).
Onko 1.2% läpilyönti Suomen 2,83 miljoonasta teillä liikkuvasta autosta? Vielä näyttää melko hiljaiselta.
Nimin. Zarhan on kertonut hyvää tietoa ja kokemuksia latausinfran heikkouksista ja latauksen käyttöliittymien sekavuudesta. Voisit nimim. Kilu7 ottaa kantaa itse asiaan, etkä alentua henkilön mollaamiseen. Se ei tuo tähän keskusteluun mitään lisäarvoa. Eli asiaa! Ei lapsellista piikittelyä.
Meanwhile in Kuusamo. Takana noin 850km, pk-seutu - Vuokatti - Ruka. Täydellä akulla matkaan suksiboksi katolla neljällä hengellä. Rangea biili ilmoitti 504km kotipihassa. Heinolan jälkeen akusta jäljellä puolet motarivauhdilla 125kmh. Nuorempi 14v alkaa ennen Mikkeliä kysellä, josko voisi pysähtyä, mutta pakkohan sitä on varmistella, että jaksatko vielä hetken kun eihän nyt turhan takia ilman latausta viitsi pysähdellä (näytti, että menee ok Juvalle asti). Juvan tilanne vähän jännitteli, siinä puolen päivän aikaan latureita aika hyvällä käytöllä ja mietin jo onko edessä ensimmäistä kertaa jonotus vai kituutteleeko Joroisiin. Mikkelin jälkeen motarilla näytti, että käytössä kolme paikkaa neljästä (+kaksi harmaana) sekä sama taso jatkui, mutta onneksi muutama km ennen vilkaisulla oli pari paikkaa jo tyhjentynyt eikä lisää ollut tunkua. Siinä vajaa 20min jäätelö-vessa-kauppastoppi, jonka aikana akku 60%:n kulmille (0,30e/kWh)Juvan jälkeen Joroisille tie rempassa ja nätissä jonossa ja auton ilmoittelema range vaan kasvaa. Laskin, että Kuopion kulmilla vielä ladattava ja aina helpoin Matkus. Muu jengi Matkuksen kauppakeskuksen puolelle, auto lataukseen ja pompin perässä teiden ja parkkiksen yli syömään. Pikasafkat, taas sama kikkailu autolle ja ajelen hakemaan muut. Stoppi 35min ja akku 85% (0,41e/kWh).Yleensä ruokatauon jälkeen vaatinee nopeammin seuraavan tauon ja kun Vuokatissa ollut vielä varmuutta miten takapenkki majoittautuu yms, stoppi Kajaanin ABC:lla. Tässä en vaan jaksanut muutaman minuutin takia latailla (vaikka jälkikäteen laskettuna olisikin pitänyt) ja siitä Vuokattiin. Ennakkoon olin arvioinut, että eiköhän akulla selviä Hyrynsalmelle, mutta ei vaan uskaltanut. Vuokatissa auto arpoi rangeksi 88km ja Hyrynsalmelle oli 79km. Joten eikun nopea alle 10min kauppastoppi Vuokatissa ja vajaa 30% akulla pääsikin jo Suomussalmelle asti. Ja kun Suomussalmella näytti ettei enää toivoa ole ehtiä ennen yhdeksää Kuusamoon kauppaan, termokassin avulla siellä vajaan puolen tunnin "ei sitten mitään kiirettä" -kauppastoppi ja 70% akulla loppumatka (0,25e/kWh). Sitten siitä Kuusamossa vanhemman lapsen tiputus kämpilleen ja Rukalle. Rukalla auton tyhjennys ja auto lataamaan lähivirralle yöksi (0,20e/kWh) ja kävely kämpille. Aamulla ylös, ensimmäisenä jaloittelut hakemaan autoa.Homma on vielä erittäin suoraviivaista ja helppoa siinä vaiheessa kun kesäkelissä matkalla esim tarvitsee latailla tasan kerran eikä ole kuormaa, vedettävää tai katolla boksia. Jos tähän eiliseen settiin lisää -20'C niin saa nähdä mitä se tuo tullessaan. Sen mitä -10'C ehdin kokea, boksin kanssa biili haukkaa päälle 30kWh/100km -lukemia motarilla talvirajoituksilla. Nyt koko reissun keskikulutus jäi hieman alle 24kWh/100km sen enempää säästelemättä. Dieselillä ei olisi tarvinnut toki pysähtyä kertaakaan auton takia, mutta kulut noin 120e vs. sähköllä alle puolet tuosta.
Alkaa se sähköautoilukin maksamaan, kun pitää jatkuvasti pysähtyä kauppassa käyntiin tai syömään.
ABC asemien Kempowerien laturit ovat tosi hyviä.Tänään sitten työpaikalla akku ilmaiseksi 80%:iin asti.