Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 1129440 kertaa)

Poissa miz

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 858
    • Profiili
En tiedä mitä sinä ennustat.

Ensin minulle nillitettiin, kun toin käytetyjen autojen tuonnin esille Suomeen, kun paukuteltiin henkseleitä uusilla autoilla. Nyt sitten nekin kelpaa tilastoihin!


Ennustan että seuraavan vuoden aikana on enintään yksi kuukausi että ladattavia autoja tuodaan käytettynä vähemmän kuin pelkällä polttomoottorilla varustettuja.

Omasta puolesta on ihan sama mitä tilastoja kukin katsoo, uusien autojen myynti on se, joka määrittää minne suuntaan autokanta muuttuu seuraavan kymmenen vuoden aikana. Pikkuhiljaa ne vanhimmat tippuu pois ja uudet, korvaavat autot on jotain muuta.

Sun mielestä ilmeisesti lähinnä dieseleitä, sähkärit kun ei ole lyöneet eikä lyömässä läpi.

Eri energiamuotojen hinnat varmasti ohjaa ostamista, mutta luuleeko joku  että mm. uusiutuvien  jakeluvelvoitteen väliaikaisella tiputtamisella alennettu polttonesteen hinta jatkaa laskuaan hamaan tulevaisuuteen?

Itsellä ei vieläkään sitä sähkäriä ole kun niiden hinta on mulle edelleen aivan liikaa, ja nousee vaan, mutta tuon plugarini osalta voin sanoa että jos bensalitra maksaisi 2 litraa, niin sähköllä ajaa halvemmalla vielä sähkön maksaessa 50s/kWh.

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 663
  • F4B 50q
    • Profiili
Tänne kevyesti tulee nyt yllätyksenä, että tässä ketjussako nyt lasketaan sähköautoksi kaikki autot jotka saa ladattua kun noita statistiikkoja edelliseltä kuukaudelta pyöritellään?

Itselleni edelleen ne on kyllä niitä autoja missä ei ole ollenkaan polttomoottoria.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.365
    • Profiili
Tänne kevyesti tulee nyt yllätyksenä, että tässä ketjussako nyt lasketaan sähköautoksi kaikki autot jotka saa ladattua kun noita statistiikkoja edelliseltä kuukaudelta pyöritellään?

Itselleni edelleen ne on kyllä niitä autoja missä ei ole ollenkaan polttomoottoria.

Virallisen määritelmän mukaan sähköauto on sellainen, johon voi ladata verkosta sähköä - se siis sisältää myös lataushybridit. Mutta tuossa edellä kyllä pyöriteltiin lukuja muutenkin kuin tämän pääjaon osin. Näkyihän siinä tilastolainauksessa selvästi, että täyssähköautoja (BEV) tuotiin käytettynä enemmän, kuin bensiinikäyttöisiä polttomoottoriautoja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.027
    • Profiili

”Yli satasen nopeuksissa sähköauto alkaa viedä virtaa. Jos sillä ajaa pidempää matkaa, voi tulla mieleen, että on mukava ajella vähän hiljempaa, ettei tarvitse latailla niin usein”, Ihalainen pohtii."
Energian hinnan vaikutuksesta hyppäät sulavasti minun ennustukseen Ukrainan sodasta, joka luonnollisesti jatkuu ihalaisen pohdinnoilla… Mitä ihmettä yrität kertoa?

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.820
    • Profiili
"Diesel on edelleen kuningas käytettyjen autojen markkinoilla, selviää Sakan myyntitilastoista"
https://tekniikanmaailma.fi/diesel-on-edelleen-kuningas-kaytettyjen-autojen-markkinoilla-selviaa-sakan-myyntitilastoista/

"Vaikka vaihtoehtoisten käyttövoimien kiinnostus on ollut pitkään nousussa, useimmat päätyvät silti polttomoottoriin, Poukkula jatkaa."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Pingu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
"Diesel on edelleen kuningas käytettyjen autojen markkinoilla, selviää Sakan myyntitilastoista"
https://tekniikanmaailma.fi/diesel-on-edelleen-kuningas-kaytettyjen-autojen-markkinoilla-selviaa-sakan-myyntitilastoista/

"Vaikka vaihtoehtoisten käyttövoimien kiinnostus on ollut pitkään nousussa, useimmat päätyvät silti polttomoottoriin, Poukkula jatkaa."

Jep, tämä näkyy varsinkin autokaupoissa, kun siellähän niitä dieseleitä otetaan hymyissä suin vastaan ja vaihtohinta on suorastaan erinomainen. /s

Poissa Freeze

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 118
    • Profiili
... ja toisen palvelun mukaan dieselejä on enää 10% autoliikkeisiin ostettavista autoista, ei se nyt ihan kuninkuusluokkaa ole. Näistähän voi antaa sellaisen kuvan, kuin löytyneen artikkelin tai sen painotuksen perusteella haluaa. Aiemmin mainittu Sakan tieto oli seuraava artikkeli ylempänä Ilta-sanomissa, muuten.

Saka itse sanoo tuossa TM:n artikkelissa, että pitkän kantaman sähköautot ovat kalliimpia kuin heidän normaaliin myyntisektoriin kuuluvat 20-30k autot.

https://www.is.fi/autot/art-2000008986933.html
« Viimeksi muokattu: 07.08.22 - klo:10:56 kirjoittanut Freeze »
~ Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv ~

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 663
  • F4B 50q
    • Profiili
Jep, tämä näkyy varsinkin autokaupoissa, kun siellähän niitä dieseleitä otetaan hymyissä suin vastaan ja vaihtohinta on suorastaan erinomainen. /s

Omakohtaisella kokemuksella 1,5vkoa sitten isohko farkkudiesel meni nätisti eteenpäin. Ajoin välin 117tkm…154tkm ja pikkasen vajaa pari tonnia vähemmän siitä sain mitä maksoin.

Toki voisin kuvitella, että pienikorinen manuaali dieselinä ei ole enää niin haluttu, kun tähän käyttöön löytyy muita käyttövoimaoptioita. Mutta tuollaisella ok-kamoilla oleva isohkoa nelivetofarkkudieseliä niin noin vaan korvata vastaavasti.

Poissa gaasutin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Omakohtaisella kokemuksella 1,5vkoa sitten isohko farkkudiesel meni nätisti eteenpäin. Ajoin välin 117tkm…154tkm ja pikkasen vajaa pari tonnia vähemmän siitä sain mitä maksoin.

Toki voisin kuvitella, että pienikorinen manuaali dieselinä ei ole enää niin haluttu, kun tähän käyttöön löytyy muita käyttövoimaoptioita. Mutta tuollaisella ok-kamoilla oleva isohkoa nelivetofarkkudieseliä niin noin vaan korvata vastaavasti.

Ja vaihdoit varmasti kalliimpaan dieseliin..

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 663
  • F4B 50q
    • Profiili
Ja vaihdoit varmasti kalliimpaan dieseliin..

Ostin (merkki)liikkeestä suoralla kaupalla ja myin yksityiselle. Eli voisi laskea, että nettona tullut ja nettona mennyt. Ja kun hintalappu kohtalaisen ok, aika nopeaan meni eikä tietoakaan ettei dieselit maistuisi.

Nyt tarkoitus on mennä sähköillä toivottavasti ensi kesään asti. Ja jos hyvällä tuurilla sopivien dieselien hintalaput oikeasti tippuneet, täytynee sopiva hommata matkabiiliksi ja vaihdossa saa mennä toinen sähköistä (kunhan se tulisi eka ja olettaen, että noista saa edelleen överihintoja. Ainut isompi ihmettely on kannattaako venyttää sen verran, että hankintatukea joudu palauttaa. Ongelma vain, että dieselille olisi kesälomalle käyttöä).
« Viimeksi muokattu: 07.08.22 - klo:21:51 kirjoittanut ile »

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 231
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Ostin (merkki)liikkeestä suoralla kaupalla ja myin yksityiselle. Eli voisi laskea, että nettona tullut ja nettona mennyt. Ja kun hintalappu kohtalaisen ok, aika nopeaan meni eikä tietoakaan ettei dieselit maistuisi.

Nyt tarkoitus on mennä sähköillä toivottavasti ensi kesään asti. Ja jos hyvällä tuurilla sopivien dieselien hintalaput oikeasti tippuneet, täytynee sopiva hommata matkabiiliksi ja vaihdossa saa mennä toinen sähköistä (kunhan se tulisi eka ja olettaen, että noista saa edelleen överihintoja. Ainut isompi ihmettely on kannattaako venyttää sen verran, että hankintatukea joudu palauttaa. Ongelma vain, että dieselille olisi kesälomalle käyttöä).
Vähän veikkaan että tässä mukana sopiva ostaja ja hyvä myyjä. Pyynnithän dieseleissä on nettiautossa varsin kovia, mutta myyntiajat nousseet sitten. Ts. Voisin veikata että auton ostajan arvonalema on sitten vähän kovempi.

Poissa juubatuuba

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Onko 1.2% läpilyönti Suomen 2,83 miljoonasta teillä liikkuvasta autosta? Vielä näyttää melko hiljaiselta.
Viittaanpa aiemmin jo kirjoittamaani tekstiin: olemassa olevalla autokannalla ei ole mitään merkitystä läpilyönnin kannalta.

Poissa Kilu7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 456
    • Profiili
Nimin. Zarhan on kertonut hyvää tietoa ja kokemuksia  latausinfran heikkouksista ja latauksen käyttöliittymien sekavuudesta. Voisit nimim. Kilu7 ottaa kantaa itse asiaan, etkä alentua henkilön mollaamiseen. Se ei tuo tähän keskusteluun mitään lisäarvoa. Eli asiaa! Ei lapsellista piikittelyä.
Nyt olisi taas uutta omaa kokemusta sähköauton latailusta. Kävin mökkeilemässä Savonlinnan takamaastossa Saimaan rannalla, kun pyydettiin. Matkaa tulee n.300km:ä. Latailin töissä edellisenä päivänä akun täyteen ja lupaili rangea 495km:ä. Joutui vähän ajelemaan ennen lähtöä, joten ennuste tippui 474km:iin. Olisin tietenkin selvinnyt perille helposti, mutta en halunnut käyttää isäntäväen sähköä ja kaupassakin piti käydä ruokaa ostamassa, kun ei ole tapana loisia toisten nurkissa. Koska Savonlinnan Prisma tarjoaa ABC-latausta, niin mentiin sinne. Kaksi paikkaa neljästä suurteholaturista oli varattuna. Pistin siihen sitten kolmanneksi. Akkua oli 41%:a jäljellä, kun aloitin lataamisen. 77kW pukkasi laturista tulemaan, kun auto ei ota enempää vastaan. Kaupassa käyminen kesti kauemmin, kuin olisi virtaa tarvinnut, joten lopetin 80%:iin. Palaillessa käväisin lataamassa Mikkelin Motonetissa, kun piti tehdä hankintoja. Olisi ollut myös ABC-lataus vapaana. Ei ollut mitään ongelmaa matkan missään vaiheessa.
Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro 64kWh -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 663
  • F4B 50q
    • Profiili
Meanwhile in Kuusamo. Takana noin 850km, pk-seutu - Vuokatti - Ruka. Täydellä akulla matkaan suksiboksi katolla neljällä hengellä. Rangea biili ilmoitti 504km kotipihassa. Heinolan jälkeen akusta jäljellä puolet motarivauhdilla 125kmh.

Nuorempi 14v alkaa ennen Mikkeliä kysellä, josko voisi pysähtyä, mutta pakkohan sitä on varmistella, että jaksatko vielä hetken kun eihän nyt turhan takia ilman latausta viitsi pysähdellä (näytti, että menee ok Juvalle asti). Juvan tilanne vähän jännitteli, siinä puolen päivän aikaan latureita aika hyvällä käytöllä ja mietin jo onko edessä ensimmäistä kertaa jonotus vai kituutteleeko Joroisiin. Mikkelin jälkeen motarilla näytti, että käytössä kolme paikkaa neljästä (+kaksi harmaana) sekä sama taso jatkui, mutta onneksi muutama km ennen vilkaisulla oli pari paikkaa jo tyhjentynyt eikä lisää ollut tunkua. Siinä vajaa 20min jäätelö-vessa-kauppastoppi, jonka aikana akku 60%:n kulmille (0,30e/kWh)

Juvan jälkeen Joroisille tie rempassa ja nätissä jonossa ja auton ilmoittelema range vaan kasvaa. Laskin, että Kuopion kulmilla vielä ladattava ja aina helpoin Matkus. Muu jengi Matkuksen kauppakeskuksen puolelle, auto lataukseen ja pompin perässä teiden ja parkkiksen yli syömään. Pikasafkat, taas sama kikkailu autolle ja ajelen hakemaan muut. Stoppi 35min ja akku 85% (0,41e/kWh).

Yleensä ruokatauon jälkeen vaatinee nopeammin seuraavan tauon ja kun Vuokatissa ollut vielä varmuutta miten takapenkki majoittautuu yms, stoppi Kajaanin ABC:lla. Tässä en vaan jaksanut muutaman minuutin takia latailla (vaikka jälkikäteen laskettuna olisikin pitänyt) ja siitä Vuokattiin. Ennakkoon olin arvioinut, että eiköhän akulla selviä Hyrynsalmelle, mutta ei vaan uskaltanut. Vuokatissa auto arpoi rangeksi 88km ja Hyrynsalmelle oli 79km. Joten eikun nopea alle 10min kauppastoppi Vuokatissa ja vajaa 30% akulla pääsikin jo Suomussalmelle asti. Ja kun Suomussalmella näytti ettei enää toivoa ole ehtiä ennen yhdeksää Kuusamoon kauppaan, termokassin avulla siellä vajaan puolen tunnin "ei sitten mitään kiirettä" -kauppastoppi ja 70% akulla loppumatka (0,25e/kWh). Sitten siitä Kuusamossa vanhemman lapsen tiputus kämpilleen ja Rukalle. Rukalla auton tyhjennys ja auto lataamaan lähivirralle yöksi (0,20e/kWh) ja kävely kämpille. Aamulla ylös, ensimmäisenä jaloittelut hakemaan autoa.

Homma on vielä erittäin suoraviivaista ja helppoa siinä vaiheessa kun kesäkelissä matkalla esim tarvitsee latailla tasan kerran eikä ole kuormaa, vedettävää tai katolla boksia. Jos tähän eiliseen settiin lisää -20'C niin saa nähdä mitä se tuo tullessaan. Sen mitä -10'C ehdin kokea, boksin kanssa biili haukkaa päälle 30kWh/100km -lukemia motarilla talvirajoituksilla. Nyt koko reissun keskikulutus jäi hieman alle 24kWh/100km sen enempää säästelemättä. Dieselillä ei olisi tarvinnut toki pysähtyä kertaakaan auton takia, mutta kulut noin 120e vs. sähköllä alle puolet tuosta.

Poissa Zarhan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 149
    • Profiili
Itsellä tuli eilen koettua ekaa kertaa tänä kesänä reissu jossa latauskokemus oli tyydyttävä.

Ihan vain perheen kanssa Yyteriin hiekkarannalle käymään. Paluumatkalla Tampereelle alkoi olla nälkä, joten koettamaan ABC Tikkulaa ja sen Fortum Rechargea. Rikoin omia ohjeitani yhden latauspisteen pysähdyspaikkojen välttämisestä siksi että Fortumin 10 euron kesäetukoodi oli edelleen käyttämättä, ja lisäksi rangea olisi kuitenkin ollut kotiin asti jos olisi ajellut kahdeksaakymppiä, eli pääsyy pysähtymiselle oli vatsojen täyttäminen.

Jumankavita:
 - Laturi oli vapaana!
 - Laturi toimi kun piuhan laittoi kiinni (ja räpläsi äppistä latauksen käyntiin).
 - Lataus ei keskeytynyt (vinkeistä jäi puuttumaan se että lataustapahtumaa on muuten syytä seurata, joskus ne vaan keskeytyy yllättäen ilman mitään erityistä syytä, jolloin pitää tönäistä uudelleen käyntiin).
 - Sää oli aurinkoinen, joten latauspaikan katoksen puutteella ei väliä!

Edelleen se että joudun käyttelemään jotain helkkarin äppsiä sen sijaan että olisin vain näyttänyt luottokorttia RFID-lukijalle ärsyttää, mutta saipahan edes kerran kesässä koettua tilanteen että kaikki meni ihan niinkuin mainoksissa siinä hengessä että piuha vain kiinni ja siinä vain kaikessa rauhassa syömään...

Menisipä aina näin. Ennen kaikkea silloin kun lataustarve on välttämätön eikä vain kiva bonus.

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 207
    • Profiili
Meanwhile in Kuusamo. Takana noin 850km, pk-seutu - Vuokatti - Ruka. Täydellä akulla matkaan suksiboksi katolla neljällä hengellä. Rangea biili ilmoitti 504km kotipihassa. Heinolan jälkeen akusta jäljellä puolet motarivauhdilla 125kmh.

Nuorempi 14v alkaa ennen Mikkeliä kysellä, josko voisi pysähtyä, mutta pakkohan sitä on varmistella, että jaksatko vielä hetken kun eihän nyt turhan takia ilman latausta viitsi pysähdellä (näytti, että menee ok Juvalle asti). Juvan tilanne vähän jännitteli, siinä puolen päivän aikaan latureita aika hyvällä käytöllä ja mietin jo onko edessä ensimmäistä kertaa jonotus vai kituutteleeko Joroisiin. Mikkelin jälkeen motarilla näytti, että käytössä kolme paikkaa neljästä (+kaksi harmaana) sekä sama taso jatkui, mutta onneksi muutama km ennen vilkaisulla oli pari paikkaa jo tyhjentynyt eikä lisää ollut tunkua. Siinä vajaa 20min jäätelö-vessa-kauppastoppi, jonka aikana akku 60%:n kulmille (0,30e/kWh)

Juvan jälkeen Joroisille tie rempassa ja nätissä jonossa ja auton ilmoittelema range vaan kasvaa. Laskin, että Kuopion kulmilla vielä ladattava ja aina helpoin Matkus. Muu jengi Matkuksen kauppakeskuksen puolelle, auto lataukseen ja pompin perässä teiden ja parkkiksen yli syömään. Pikasafkat, taas sama kikkailu autolle ja ajelen hakemaan muut. Stoppi 35min ja akku 85% (0,41e/kWh).

Yleensä ruokatauon jälkeen vaatinee nopeammin seuraavan tauon ja kun Vuokatissa ollut vielä varmuutta miten takapenkki majoittautuu yms, stoppi Kajaanin ABC:lla. Tässä en vaan jaksanut muutaman minuutin takia latailla (vaikka jälkikäteen laskettuna olisikin pitänyt) ja siitä Vuokattiin. Ennakkoon olin arvioinut, että eiköhän akulla selviä Hyrynsalmelle, mutta ei vaan uskaltanut. Vuokatissa auto arpoi rangeksi 88km ja Hyrynsalmelle oli 79km. Joten eikun nopea alle 10min kauppastoppi Vuokatissa ja vajaa 30% akulla pääsikin jo Suomussalmelle asti. Ja kun Suomussalmella näytti ettei enää toivoa ole ehtiä ennen yhdeksää Kuusamoon kauppaan, termokassin avulla siellä vajaan puolen tunnin "ei sitten mitään kiirettä" -kauppastoppi ja 70% akulla loppumatka (0,25e/kWh). Sitten siitä Kuusamossa vanhemman lapsen tiputus kämpilleen ja Rukalle. Rukalla auton tyhjennys ja auto lataamaan lähivirralle yöksi (0,20e/kWh) ja kävely kämpille. Aamulla ylös, ensimmäisenä jaloittelut hakemaan autoa.

Homma on vielä erittäin suoraviivaista ja helppoa siinä vaiheessa kun kesäkelissä matkalla esim tarvitsee latailla tasan kerran eikä ole kuormaa, vedettävää tai katolla boksia. Jos tähän eiliseen settiin lisää -20'C niin saa nähdä mitä se tuo tullessaan. Sen mitä -10'C ehdin kokea, boksin kanssa biili haukkaa päälle 30kWh/100km -lukemia motarilla talvirajoituksilla. Nyt koko reissun keskikulutus jäi hieman alle 24kWh/100km sen enempää säästelemättä. Dieselillä ei olisi tarvinnut toki pysähtyä kertaakaan auton takia, mutta kulut noin 120e vs. sähköllä alle puolet tuosta.

Alkaa se sähköautoilukin maksamaan, kun pitää jatkuvasti pysähtyä kauppassa käyntiin tai syömään.  :)


Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.539
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Alkaa se sähköautoilukin maksamaan, kun pitää jatkuvasti pysähtyä kauppassa käyntiin tai syömään.  :)
Minä tein viikonloppuna reissun Kiteelle. Kouvolassa akku täynnä. Tässä menomatkan kulutus. Suurin osa oli 100 km/h aluetta ja nopeus mittarin mukaan noin 105 km/h. Perillä oli vielä varausta 30%. Paluumatkalla samaa reittiä ja nopeutta takaisin. 15 min pysähdys ABC:lla ja 25 kWh lisää varausta yli 100 kW teholla. Maksoi 0,30 €/kWh. Ehti juuri käydä vessassa. Sujuvaa matkantekoa sähköautolla. ABC asemien Kempowerien laturit ovat tosi hyviä.

Tänään sitten työpaikalla akku ilmaiseksi 80%:iin asti.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa Kilu7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 456
    • Profiili
ABC asemien Kempowerien laturit ovat tosi hyviä.
Tänään sitten työpaikalla akku ilmaiseksi 80%:iin asti.
Minäkin olen siirtynyt ABC-latauksen käyttäjäksi aina kun se on mahdollista maakuntamatkalla. Itse nappasin töissä 25% => 60%. On viikko aikaa ladata enemmän virtaa. Perheen kaikki ajot pyritään ajamaan sähköllä. Kahdeksassa kuukaudessa ajoa on tullut reilu 18tkm:ä. Itselle maksettavaksi on tullut vain maakuntamatkailu. Muuten ajamisen tarjoaa työnantaja ja lidl/kauppakeskukset. Olen ollut ihan tyytyväinen nykyiseen akkukokoon, vaikka ei suuremmastakaan haittaa olisi. Nurkkapyörityksellä menisi e-Golf edelleen mainiosti.
Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro 64kWh -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi