Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 1079839 kertaa)

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 649
  • F4B & F11 LCI
    • Profiili
Ja kuten arvata saattoikin, niin nopeasti Tesla avasi laturinsa Suomessakin kaikille. Muuttuiko SC-verkko nyt moderneimmaksi?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-avaa-tanaan-latausasemansa-kaikkien-kayttoon-suomessa/90d5451b-c430-4955-a357-056ecf2b2f08

Kävinpä heti asentelemassa Teslan appin ja totesinpa, että joo - eipä paljon auttanutkaan kun ole avattu kuin muutama ja siinä se. Hinnoittelu kyllä ihan ok ja kuukausimaksukaan ei näyttäisi olevan sidottu mihinkään vuoden diiliin. Auttanee kyllä hienosti pidemmillä reissuilla, mutta lievästi jäi torsoksi ja toivottavasti nyt avaisivat puolen vuoden sisään loputkin.

Nopeasti on VW ottanut kiinni näemmä. Reilu vuosi sitten veikkailtiin, että viidessä vuodessa VW saisi Teslan kiinni ja nyt tuosta lähtenyt jo pari vuotta pois kun heitellään vuotta 2024. https://www.hs.fi/talous/art-2000008890382.html
« Viimeksi muokattu: 17.06.22 - klo:15:53 kirjoittanut ile »

Poissa Zarhan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Ja kuten arvata saattoikin, niin nopeasti Tesla avasi laturinsa Suomessakin kaikille. Muuttuiko SC-verkko nyt moderneimmaksi?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-avaa-tanaan-latausasemansa-kaikkien-kayttoon-suomessa/90d5451b-c430-4955-a357-056ecf2b2f08

On kyllä suolaisen hintaista sähköä, 0,32 €/kWh ja päälle kuukausimaksu tai sitten 0,46 muuten, vaikka K-lataus on 0,20 euroa...

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 649
  • F4B & F11 LCI
    • Profiili
On kyllä suolaisen hintaista sähköä, 0,32 €/kWh ja päälle kuukausimaksu tai sitten 0,46 muuten, vaikka K-lataus on 0,20 euroa...

..ja K-latauksella saa vain max 22-50kW ulos tuolla 0,20e -hinnoittelulla. Ainakin sen mitä itse käyttänyt niin 150-200kW latausteholla pyytävät 0,30e/kWh. Toki ABC 0,25e/kWh, mutta jotenkin en tuota hinnoittelua ihan pahana pidä. Jos Tesla noita availee niin voihan se lähteä pyytämään helposti vähän enemmän. Kuukausimaksun eteen saa latailla vähän vajaa 100kWh kuussa, että kk-maksu kannattaa.

Poissa Zarhan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 130
    • Profiili
..ja K-latauksella saa vain max 22-50kW ulos tuolla 0,20e -hinnoittelulla. Ainakin sen mitä itse käyttänyt niin 150-200kW latausteholla pyytävät 0,30e/kWh. Toki ABC 0,25e/kWh, mutta jotenkin en tuota hinnoittelua ihan pahana pidä. Jos Tesla noita availee niin voihan se lähteä pyytämään helposti vähän enemmän. Kuukausimaksun eteen saa latailla vähän vajaa 100kWh kuussa, että kk-maksu kannattaa.

Eikun joo, näemmä ovat sielläkin kohottaneet hintoja. Joskus oli rekisteröityneille 0,20. Mutta no, silti varsin paljon kalliimpaa.

Poissa mfroberg

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 941
    • Profiili
Sinänsähän  tuo on hieno päätös,  mutta jos olet Teslan omistaja niin  saatat kyllä närkästyä  pahemman kerran.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 464
    • Profiili
Eikös hml-espoo väliä voi kulkea vanhaa tietäkin, niin ei tarvitsisi olla motarilla köröttelemässä?
Ovatko ne rekatkin siellä motarilla ”väärässä paikassa”, kun mielestäsi siellä ei saa ajaa 80 km/h?

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 464
    • Profiili
Minulla on 2 suuntainen sähkömittari, koska on aurinkopaneelit. Myydystä sähköstä Väre maksaa SPOT hinnan ja ottaa 0,2snt/kWh välityspalkkiota (kai tuon voisi käsittää siirtomaksuna) ja myydystä sähköstä ei tarvitse maksaa veroa.

Saakohan 2 suuntaista sähkömittaria hommattua, jos ei ole paneeleita eli ei ole tehty tuotantopaikkasopimusta? Eli jos käyttäisi vain auton akkua syöttämään sähköä verkkoon päivällä ja lataisi sitä yösähköllä...
Ainakin Carunan alueella ainoa muutos joka tarvittiin sähköihin oli tuotantopaikkailmoitus. Eli mittareissa nykyään kaksisuuntaisuus on valmiiksi kaikissa.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.983
    • Profiili
Ovatko ne rekatkin siellä motarilla ”väärässä paikassa”, kun mielestäsi siellä ei saa ajaa 80 km/h?
Rekat ajaa kyllä rajotinta vasten aina, eikä rahan säästämisen vuoksi köröttele. Näetkö eron?
Mä ainakin menisin sitä valmiiksi 80kmh tietä siinä vieressä, jos körötellä tarvitsisi, mutta ehkä en vaan vielä ole tarpeeksi itsekäs?
« Viimeksi muokattu: 18.06.22 - klo:10:16 kirjoittanut sakal83 »
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.764
    • Profiili
Tuohon kun lisää sen, että käytettyjen sähköautojen hinta on pitänyt/noussut, niin en ihmettele yhtään sähköautojen läpilyöntiä.

Eli läpilyönti tarkoittaa sitä, että kun et edes rahalla saa uutta autoa komponenttipulan vuoksi ja tämä nostaa sen vuoksi käytettyjen hintoja, niin läpilyönti on tapahtunut  ;D?

Melkoinen hutilyönti, joka vääristää tällä hetkellä vain markkinoita!

Tuolla liikenteessä nuo sähköautot kyllä lyövät läpi köröttelemässä yhdistelmän imussa pääsemättä ohi. Oli sitten kyse teslasta tai amperasta. Ilmeisesti sähkö on liian kallista  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa future

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Eli läpilyönti tarkoittaa sitä, että kun et edes rahalla saa uutta autoa komponenttipulan vuoksi ja tämä nostaa sen vuoksi käytettyjen hintoja, niin läpilyönti on tapahtunut  ;D?

Melkoinen hutilyönti, joka vääristää tällä hetkellä vain markkinoita!

Tuolla liikenteessä nuo sähköautot kyllä lyövät läpi köröttelemässä yhdistelmän imussa pääsemättä ohi. Oli sitten kyse teslasta tai amperasta. Ilmeisesti sähkö on liian kallista  ;D.

Kun ite olen motarin vasenta kaistaa ajanut, niin yhdistelmien perässä on lähinnä polttomoottoriautoja. Jännä homma! Yhtäkään Teslaa tai Amperaa en ole nähnyt peesaamassa rekkoja.
ID.4 Pro Performance -21

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.764
    • Profiili
Kun ite olen motarin vasenta kaistaa ajanut, niin yhdistelmien perässä on lähinnä polttomoottoriautoja. Jännä homma! Yhtäkään Teslaa tai Amperaa en ole nähnyt peesaamassa rekkoja.

Joskus kannattaa ajaa muuallakin, kuin motarilla vaikkapa valtatie 4:sta Heinolan jälkeen pohjoiseen päin...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Joskus kannattaa ajaa muuallakin, kuin motarilla vaikkapa valtatie 4:sta Heinolan jälkeen pohjoiseen päin...
Jos sähköautoilijat painaa motarilla (lujaa) rekkojen ohi, niin maantiellä noiden perässä ajaminen johtuu aika varmasti muusta kuin sähkön säästelystä.

Poissa Rauska

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.320
  • Audi e-tron GT
    • Profiili
Joskus kannattaa ajaa muuallakin, kuin motarilla vaikkapa valtatie 4:sta Heinolan jälkeen pohjoiseen päin...
Ei muuten kannata, jos on menossa Turusta  Poriin   8)
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 464
    • Profiili
Rekat ajaa kyllä rajotinta vasten aina, eikä rahan säästämisen vuoksi köröttele. Näetkö eron?
Mä ainakin menisin sitä valmiiksi 80kmh tietä siinä vieressä, jos körötellä tarvitsisi, mutta ehkä en vaan vielä ole tarpeeksi itsekäs?
Eli jos ajaa ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia 80 km/h, niin se on sulle syy ajaa motaria, kun taas mistä muusta syystä tahansa menkööt muualle köröttelemään? Logiikka kohdillaan…

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.983
    • Profiili
Eli jos ajaa ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia 80 km/h, niin se on sulle syy ajaa motaria, kun taas mistä muusta syystä tahansa menkööt muualle köröttelemään? Logiikka kohdillaan…
No tolla sun logiikalla voi ajaa 60kmh alueella 30kmh klo16 ruuhkassa.
Siinähän se logiikka onkin kohdallaan.
Kukin tekee miten tekee ja teiden ritareita on kyllä nykyään paljon.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poissa miz

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 836
    • Profiili
Viime vuosien aikana mun kokemuksilla ruuhkassa on keskarit helposti kolmenkympin paikkeilla 80 alueellakin. Ei ole käyttövoima vaikuttanut ennenkään nopeuksiin ruuhkassa.

Vauhdin tiputtaminen sitäpaitsi säästää moninkertaisen rahamäärän polttomoottorilla sähköön verrattuna, ei ole köröttely mitenkään sähkäreiden yksinoikeus.
Jos siis ei puhuta kalleimmilla pikalatauksilla ladatusta sähköstä, mutta niitähän ei joko ole olemassakaan tai ainakaan ei toimi tämän keskustelun perusteella. Tai jos olisikin ja sattuisi toimimaan niin on ihan kauhee jono eikä siksi voi ladata.

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 637
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.993
    • Profiili
Vauhdin tiputtaminen sitäpaitsi säästää moninkertaisen rahamäärän polttomoottorilla sähköön verrattuna, ei ole köröttely mitenkään sähkäreiden yksinoikeus.
Kyllä polttoaineiden hinnat näyttävät purevan. Ajelin viikonloppuna noin 400 kilometriä ja matkalle osui kaksi selkeästi alle rajoitusnopeuden ajavaa kuljettajaa. Ensimmäisellä alla Škodan toiseksi isoin katumaasturi dieselmoottorilla ja toisella hybridikautta edeltävä Corolla. Molempien nopeus 80 satasen alueella. Mulla  ei ollut aikaa jäädä säästämään, vaikka alla olleen pakun kulutus olisi varmasti tippunut  tuntuvasti nopeuden rajoittamisesta tuolle tasolle.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.993
    • Profiili
Eikös sähkömoottorien pitänyt olla lähes ikuisia? 8 kertaa vaihdettu tuohon Teslaan.
https://www.tivi.fi/uutiset/mies-huristeli-teslallaan-1-6-miljoonaa-kilometria-yksi-osa-hajosi-kahdeksan-kertaa/72207152-4ded-4
Nyt puhutaan aivan ensimmäisistä vähänkään laajemman asiakaskunnan sähköautoista. Polttomoottorilta meni useita kymmeniä vuosia, ennnen kuin kestävyys autossa alkoi olla hyvä. Nollasta aloittaneelta Teslalta meni samaan kehitykseen vain muutama vuosi sähkömoottorin kanssa. Siinäpä se ero on.


Poissa miz

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 836
    • Profiili
^
Voit avata uuden ketjun ”polttomoottorit lyövät läpi 8 vuoden päästä - mitä siitä seuraa”. Jään seuraamaan sitä ketjua.

Polttomoottorit ei mihinkään katoa 10 vuodessa, sehän on ihan selvä. Uusien tarjonta kyllä tulee romahtamaan, mutta eiköhän niille ole edelleen jonkinlainen tarve.

Poissa Pingu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Polttomoottoriautot lyövät läpi vielä 2030 uudestaan ;D
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/germany-rejects-eu-plan-ban-new-fossil-fuel-cars-2035-2022-06-21/?fbclid=IwAR2uhLYKzqfqKRFzHU8fnpHx42t27yToBr0cX6nkQTGOP5jAlA1rSlTszQQ&fs=e&s=cl

Koulussa joskus sanottiin, että aina kannattaa lukea otsikkoa pidemmälle. Tässä tapauksessa jutun loppuun asti. Tässä ketjussa liikkuu aika paljon väkeä, jotka olisi satsanneet hevoseen autojen ilmestyessä tielle. Eikä se hevonen kadonnut minnekään, eikä katoa perinteinen polttomoottoriautokaan. Mutta jalkoihin se jää ajan kanssa, se on selvää.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.983
    • Profiili
Koulussa joskus sanottiin, että aina kannattaa lukea otsikkoa pidemmälle. Tässä tapauksessa jutun loppuun asti. Tässä ketjussa liikkuu aika paljon väkeä, jotka olisi satsanneet hevoseen autojen ilmestyessä tielle. Eikä se hevonen kadonnut minnekään, eikä katoa perinteinen polttomoottoriautokaan. Mutta jalkoihin se jää ajan kanssa, se on selvää.
Tämä saattoi olla hieman kieli poskessa heitetty, mutta eipä sitä näillä emojilla oikein voi kuvastaa.

Sinäänsä ihan järkevä ratkaisu saksalta, ettei ammu itseään polveen tälläisessä tilanteessa.
Polttikset poistuvat aikanaan. Mitään aikarajaa näiden poistoon ei pitäisi laittaa, jos kerran ne sähkikset ovat niin ylivoimaisia
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poissa Farao

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Tämä saattoi olla hieman kieli poskessa heitetty, mutta eipä sitä näillä emojilla oikein voi kuvastaa.

Sinäänsä ihan järkevä ratkaisu saksalta, ettei ammu itseään polveen tälläisessä tilanteessa.
Polttikset poistuvat aikanaan. Mitään aikarajaa näiden poistoon ei pitäisi laittaa, jos kerran ne sähkikset ovat niin ylivoimaisia

Tätä olen kanssa ihmetellyt. Mikäli on niin ylivoimainen tuo sähkö ihan kaikessa ja parempi joka mittapuulla, tuskin kannattaa mitään sääntöjä tai direktiivejä kielloille asettaa. Hyvä tuote myy itsensä vailla koko Euroopanlaajuista kiimailua asian suhteen. Sähkiksillä ajavat tuppaavat vaan jotenkin olemaan aina eri mieltä, jos esim. vähänkin kritisoi jotain sähköautoiluun liittyvää ja sitten onkin se vastakkainasettelu valmiina - vaikka ei tarvitsisi. Ehkä tässä on se, että haluaa kuulua johonkin parempaan väkeen tai olla "parempi kuin muut" -ajattelu takana. Joskin jälkimmäinen yleensä korostuu Teslakuskeilla, vähän samaa mentaliteettia kuin äpölkäyttäjillä.

Disclaimerina, et tässä taloudessa on plugari, täyssähkö, applea ja androidia. Joten olen laaja-alainen kokemusasiantuntija.  ;D :o

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.345
    • Profiili
Tätä olen kanssa ihmetellyt. Mikäli on niin ylivoimainen tuo sähkö ihan kaikessa ja parempi joka mittapuulla, tuskin kannattaa mitään sääntöjä tai direktiivejä kielloille asettaa. Hyvä tuote myy itsensä vailla koko Euroopanlaajuista kiimailua asian suhteen.

Jos se olisi ihan kaikessa parempi kuin polttikset, olisi ehdottamasi linja oikea. Valitettavasti se on ylivoimainen vain osassa niitä lukuisia ominaisuuksia, joita autoiluun liittyy. Yksi näistä ylivoimaisista ominaisuuksista on kuitenkin se, joka eniten ohjaa lainsäädäntöä ja verotusta - ilmastopäästöt. Siksi niitä sääntöjä ja direktiivejä asetellaan.

Itse olen parin vuoden plugarikokemuksella jo aika vakuuttunut, että monessa itselleni tärkeässä ominaisuuksissa se on ylivoimainen. Lopuissa se on tasoissa tai riittävän hyvä, jotta sitä ei tarvitse katsoa kieroon. Eli ei ylivoimaisia negatiiviisia puolia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 649
  • F4B & F11 LCI
    • Profiili
Tämän päivän otannalla sähkikset ei ihan ole lyöneet läpi euro-automatkailussa. Vuosaaren Finnlinesin jonossa ehkä sentään piristävästi pari sähkistä. Itsekin suosiolla vetäsin boksin dieselin katolle. Ehkä sitten ensin kesänä jo sähköllä, mutta nyt ei vaan jaksanut alkaa säätämään vaan voi rauhassa työntää läpi Saksan paljoa ihmettelemättä.

Muuten nyt kun tuli vähän pidempi tauko polttiksella ajelusta, onhan tuo sähköinen voimalinja aivan ylivoimainen. Ei sitä välttämättä edes tajua vasta kun on pidempään noilla ajellut.

Poissa juubatuuba

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Itse kellotin edellisen tankkauksen seuraten kännykän kelloa. Kortin käyttämiseen meni n. 10 sec (laskettu sekuntteja itse, joten pieni heitto mahdollinen).
Sinänsä tankkaamiseen tai latausjohdon kanssa puljaamiseen käytetty aika on merkityksetöntä, mutta tuota 10 sekunnin korttiautomaatin kanssa käytettyä aikaa en usko. Aivan ensimmäisistä korttiautomaateista tähän päivään saakka ne on kaikki olleet aina niin käsittämättömän hitaita laitteita, että niiden prosessorien on pakko olla korkeintaan 3-bittisiä ja tietoliikenneyhteys jotain X.25-linkkejä.

Poissa terro

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Sinänsä tankkaamiseen tai latausjohdon kanssa puljaamiseen käytetty aika on merkityksetöntä, mutta tuota 10 sekunnin korttiautomaatin kanssa käytettyä aikaa en usko. Aivan ensimmäisistä korttiautomaateista tähän päivään saakka ne on kaikki olleet aina niin käsittämättömän hitaita laitteita, että niiden prosessorien on pakko olla korkeintaan 3-bittisiä ja tietoliikenneyhteys jotain X.25-linkkejä.
Eilen juuri kirosin kuinka uskomattoman hidasta automaatin toiminta oli. Ensin yritys maksaa lähimaksulla joka päättyi virheilmoitukseen, että "Lähimaksu ei mahdollinen". Siihen meni jo sen 20s. Sen jälkeen kortilla ja pin-koodilla maksamiseen meni helposti minuutin verran kun automaatti suoritti jokaisen vaiheen toooodeeeella hitaasti.

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 637
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Ja vähän aikaa sitten erään liikenneaseman kassalla kännykkämaksamista yrittänyt jumitti jonon, koska joku toiminto ei pelittänyt. Onhan noita esimerkkejä.

Tuo 2035 polttiskielto ei taida olla ihan taputeltu vaikka kirkassilmät niin uskookin.
https://tekniikanmaailma.fi/saksa-ei-aio-noudattaa-bensa-autojen-vuonna-2035-alkavaa-myyntikieltoa-ministeri-sanoo-muitakin-isoja-eu-maita-on-jyrahtanyt-kiellosta/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1655957997
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 637
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Usein on muistettu mainita, ettei latauksien suhteen ole ongelmia, ruuhkia ei ole ja kaikki sujuu kuin tanssi. Onko todella näin? Tuossa naapuripalstalta.


BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi