Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 853242 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.593
    • Profiili
Sitten taas kokemuksia 700km kahdella pysähdyksellä, rangea 380km jäljellä ja keskikulutus alle 5 litraa. Lähtötilanne -26 astetta ja lopputilanne -12 astetta. Autossa mukavasti koko matkan +22 astetta ja keskinopeus 82km/h. Lähtisinkö sähköautolla kokeilemana vastaavaa, niin en lähtisi  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.362
    • Profiili
Sähköautot eivät vielä sovellu kaikkien käyttöön. Toimintamatkansa lyhyyden ja vaihtelun vuoksi ne soveltuvat lähinnä vähän autoja tarvitseville lyhyille matkoille, edellyttäen että on oma latausasema.

Poissa ZimKork

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 103
    • Profiili
En lähtisi moista reissua yrittämään metrolla tai ratikalla. Se ei tarkoita että metro ja ratikka ovat surkeita tuotteita. On turha haukkua vasaraa siitä että se oli huono ruuvimeisseli.

Maailmalla tärkein polttomoottoreita "sakottava" tekijä on kaupunkien ilmanlaadun heikkeneminen. Monissa suurkaupungeissa on jo jouduttu rajoittamaan polttomoottorilla ajoa keskustassa. Sinne sähköauto on omimmillaan. Siihen on turha urputtaa ettei sähköauto sovellu lapin erämaihin, tai että päästöt siirtyvät erämaihin. Pointti on saada ne päästöt pois kaupungeista ja kaupunkeihin sähköautot ovat loistavia pelejä. Niille joilla on mahdollista ja varaa ladata niitä.

Näissä keskusteluissa toistuvat jatkuvasti nk. olkiukko perustelut eli esitetään tarkoitus johon sähköautoa ei ole markkinoitu tai suositeltu ja sitten haukutaan tuote kun se ei siihen soveltunut.

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 586
    • Profiili
En lähtisi moista reissua yrittämään metrolla tai ratikalla. Se ei tarkoita että metro ja ratikka ovat surkeita tuotteita. On turha haukkua vasaraa siitä että se oli huono ruuvimeisseli.

Maailmalla tärkein polttomoottoreita "sakottava" tekijä on kaupunkien ilmanlaadun heikkeneminen. Monissa suurkaupungeissa on jo jouduttu rajoittamaan polttomoottorilla ajoa keskustassa. Sinne sähköauto on omimmillaan. Siihen on turha urputtaa ettei sähköauto sovellu lapin erämaihin, tai että päästöt siirtyvät erämaihin. Pointti on saada ne päästöt pois kaupungeista ja kaupunkeihin sähköautot ovat loistavia pelejä. Niille joilla on mahdollista ja varaa ladata niitä.

Näissä keskusteluissa toistuvat jatkuvasti nk. olkiukko perustelut eli esitetään tarkoitus johon sähköautoa ei ole markkinoitu tai suositeltu ja sitten haukutaan tuote kun se ei siihen soveltunut.

Hyvinkin totta. Ongelmana täällä kotomaassa lienee se ettei monellakaan ole varaa ostaa sähköautoa lähiliikenteeseen ja samalla pitää sitä polttomoottoripirssiä pidempiä matkoja varten. Minulla menisi nyt hienosti tuollainen sähköauto mutta kun tuppaavat nuo kahden koiran kuljetukseen sopivat Enyag/ID4 olemaan melko hinnakkaita eikä sitä edullisempaa farkkua ole saatavilla. Testataan nyt tuota Bornia josko olisi sopiva. Jos nyt myyjä sattuu ottamaan yhteyttä lupauksensa mukaisesti. Erikseen kyselemään en enää lähde.
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Paikalla verney

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Minulla menisi nyt hienosti tuollainen sähköauto mutta kun tuppaavat nuo kahden koiran kuljetukseen sopivat Enyag/ID4 olemaan melko hinnakkaita eikä sitä edullisempaa farkkua ole saatavilla.
Hiukan sama ongelma eli koirat. Kiinalainen MG on tulossa Suomen markkinoille tänä vuonna. MG edustaa 50 prosenttia sähköfarkuista.

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 178
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Sitten taas kokemuksia 700km kahdella pysähdyksellä, rangea 380km jäljellä ja keskikulutus alle 5 litraa. Lähtötilanne -26 astetta ja lopputilanne -12 astetta. Autossa mukavasti koko matkan +22 astetta ja keskinopeus 82km/h. Lähtisinkö sähköautolla kokeilemana vastaavaa, niin en lähtisi  ;D.

Olen lähes vastaavaa ajoa ajanut sähköautolla. Lähtölämpötila -20 ja loppulämpötila -20 ja matkaa oli 550 km. Ajaisin tuon sinunkin matkan melkeinpä mielummin model 3 LR autolla kuin vaikka surkeasti varustellun bemarin kanssa. (kun kaadettavista takapenkeistäkin halutaan rahaa on ne pääsääntöisesti huonosti varusteltuja Suomessa) ID:4:lle tuo on vähän ikävä matka sen voin myöntää.

Poissa tmr97

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 830
    • Profiili
Sitten taas kokemuksia 700km kahdella pysähdyksellä, rangea 380km jäljellä ja keskikulutus alle 5 litraa. Lähtötilanne -26 astetta ja lopputilanne -12 astetta. Autossa mukavasti koko matkan +22 astetta ja keskinopeus 82km/h. Lähtisinkö sähköautolla kokeilemana vastaavaa, niin en lähtisi  ;D.

Miksi ei. Joku hiljainen ja mukava matka-auto, jossa kohtuullinen ilmanvastus ja iso akku. Edullisimmillaan esim ID3 Pro S (46k€) tai sitten ID5 (51k€) tai jatkossa Enyaqin luiskaperämalli (Cw alhainen 0,234). ID4:llä kulutusta nostaa ilmanvastus, eli korin pinta-ala ja keskinkertainen ilmanvastuskerroin (Cw 0,28) ja tulisi kaksi kovin pitkää latausta (tai pitkä + 2 lyhyempää). Yksi pitkä (lounas) ja yksi lyhyempi (kahvitauko) menisi omaan ajoaikatauluun.

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 596
  • F11 LCI
    • Profiili
Miksi ei. Joku hiljainen ja mukava matka-auto, jossa kohtuullinen ilmanvastus ja iso akku. Edullisimmillaan esim ID3 Pro S (46k€) tai sitten ID5 (51k€) tai jatkossa Enyaqin luiskaperämalli (Cw alhainen 0,234). ID4:llä kulutusta nostaa ilmanvastus, eli korin pinta-ala ja keskinkertainen ilmanvastuskerroin (Cw 0,28) ja tulisi kaksi kovin pitkää latausta (tai pitkä + 2 lyhyempää). Yksi pitkä (lounas) ja yksi lyhyempi (kahvitauko) menisi omaan ajoaikatauluun.

AS:n vai facen sähkispuolella juuri muistelisin nähneeni Enyaqin logituksen pohjoiseen ja takaisin. Keskinopeus taisi olla molempiin suuntiin noin 65-66kmh. Saas nähdä paljon tippuu nykyisistä - nyt mennee ilman mitään puristeluita 85kmh+. Kesäajot ei huoleta yhtään, mutta tuo Enyaqin taulukko oli aika karmea.

Kovasti kyllä toi Teslan räjäytysjuttu kiinnostelisi. Lähinnä mikä ihmeen motiivi olisi paskoa auto huvikseen ja sivussa mustamaalata Teslaa ottamalla vielä riskin, jos myöhemmin paljastuisi että auto täysin ehjä. Olisiko sitten vain akkupuolella ollut jotain ongelmaa, Teslalta saatu hintalappu fiksauksesta karmea ja tekniikan ottamalla sai kuitenkin kohtalaisen hinnan autosta vs. myynti muuten. Siinä on aika raju ero nettona, jos auto olisi ollut täysin ehjä.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.729
    • Profiili
Ihan komeasti päätelty yhden IG-postauksen perusteella. Eli siis koko video oli kusetusta ja oikeasti ko. Tesla ei ollutkaan mitenkään rikki sekä videolla ollut Teslan omistaja vaan näytteli? Jos noin olisi niin nostaisin aikamoisen metelin Teslana tuosta.

Jos itse olisin samassa tilanteessa, tottakai yrittäisi mahdollisimman pitkälle saada edes jotain hyötykäyttöä ja rahaa tekniikasta.
Tietoa on tippunut monelta suunnalta. Tuossa IG:ssä on vain kuvat siitä, mitä tekniikalle todellisuudessa tapahtui. Ilmeisesti siellä oli joku liitinvika. Varsinainen ongelma oli siinä, että Tesla ei suostunut sotkemaan käsiään merten takaa laivattuun ex-lunariin, joka oli parsittu kasaan jossain itäisessä Euroopassa ja samalla siihen oli vaihdettu akku joka ei vastannut auton alkuperäistä akkua.

Eiköhän Teslalla ole muutakin tekemistä kuin meluta jostakin epäonnistuneesta kolarikorjauksesta/tekniikan vaihdosta.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.729
    • Profiili
Kovasti kyllä toi Teslan räjäytysjuttu kiinnostelisi. Lähinnä mikä ihmeen motiivi olisi paskoa auto huvikseen ja sivussa mustamaalata Teslaa ottamalla vielä riskin, jos myöhemmin paljastuisi että auto täysin ehjä. Olisiko sitten vain akkupuolella ollut jotain ongelmaa, Teslalta saatu hintalappu fiksauksesta karmea ja tekniikan ottamalla sai kuitenkin kohtalaisen hinnan autosta vs. myynti muuten. Siinä on aika raju ero nettona, jos auto olisi ollut täysin ehjä.
Olisiko motiivi siinä, ettei Tesla suostunut penkomaan mestarin kolaripommia sellaisessa kunnossa, kuin se Igorin pajalta tuli?


Poissa gaasutin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Olisiko motiivi siinä, ettei Tesla suostunut penkomaan mestarin kolaripommia sellaisessa kunnossa, kuin se Igorin pajalta tuli?

Niin ja eivät muuten anna ohjeita korjaamiseen kenellekään. Erikoinen yhtälö, kuluttajan kannalta Tesla-merkkistä autoa ei kannata hankkia jälkimarkkinoinnin ja huollon takia. Se on avoin shekki teslalle. Autossahan oli Teslan akku, ei siis mikään kotikutoinen korjaus.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.593
    • Profiili
En lähtisi moista reissua yrittämään metrolla tai ratikalla. Se ei tarkoita että metro ja ratikka ovat surkeita tuotteita. On turha haukkua vasaraa siitä että se oli huono ruuvimeisseli.

Maailmalla tärkein polttomoottoreita "sakottava" tekijä on kaupunkien ilmanlaadun heikkeneminen. Monissa suurkaupungeissa on jo jouduttu rajoittamaan polttomoottorilla ajoa keskustassa. Sinne sähköauto on omimmillaan. Siihen on turha urputtaa ettei sähköauto sovellu lapin erämaihin, tai että päästöt siirtyvät erämaihin. Pointti on saada ne päästöt pois kaupungeista ja kaupunkeihin sähköautot ovat loistavia pelejä. Niille joilla on mahdollista ja varaa ladata niitä.

Näissä keskusteluissa toistuvat jatkuvasti nk. olkiukko perustelut eli esitetään tarkoitus johon sähköautoa ei ole markkinoitu tai suositeltu ja sitten haukutaan tuote kun se ei siihen soveltunut.

Pääkaupunkiseudulla kannattaisi aloittaa puun polton kieltämisellä, joka on suurempi haitta, kuin autoilu!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008524549.html

"Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja TTS Työtehoseura teettivät vuonna 2019 kyselytutkimuksen pääkaupunkiseudun pientaloasukkaiden tulisijojen käytöstä. Tulosten perusteella HSY laski puunpoltosta pääkaupunkiseudulla aiheutuvat päästöt.

Yllättäen ne olivat suuremmat kuin autojen päästöt. Pääkaupunkiseudun polttoperäisistä hiukkaspäästöistä 33 prosenttia syntyi kotitalouksien puunpoltosta, kun autojen pakokaasujen osuus oli 26 prosenttia."

Olen lähes vastaavaa ajoa ajanut sähköautolla. Lähtölämpötila -20 ja loppulämpötila -20 ja matkaa oli 550 km. Ajaisin tuon sinunkin matkan melkeinpä mielummin model 3 LR autolla kuin vaikka surkeasti varustellun bemarin kanssa. (kun kaadettavista takapenkeistäkin halutaan rahaa on ne pääsääntöisesti huonosti varusteltuja Suomessa) ID:4:lle tuo on vähän ikävä matka sen voin myöntää.

Olet melkein vastaavan ajon ajanut tietämättä minun reittiä ja matkakin oli 150km vähemmän. Tämän lisäksi voit valita sopivan auton aina käyttötarkoitukseen, kun se on sähköauto välittämättä paljonko se maksaa? Myös välittämättä ajoreitistä tai onko noita latureita matkan varrella. Toki varmaan keskinopeuskin oli sama ja pysähdykset alle 10 minuuttia. Tuo ajo suoritettiin n.20k€ bensa-autolla.

Hienoa nähdä näitä mielikuvitus esimerkkejä WLTP kulutuksella mitä verrataan ihan todelliseen käytäntöön. En jaksa linkittää tähän esimerksi vaikkapa Ford mustang E-Mach todellisuutta pakkasessa ja latauksesta vastineeksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa v6e

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Alkaisi olemaan ainakin yksi vaihtoehto tilavuuden puolesta sähköauto markkinoilla: https://maxus.fi/mallit/euniq-6/

Hinta alkaen 47k sis ilmeisesti kaikki mahd edut.
Vielä saisi hinta tippua 10-15k omaan makuun että alkaisi olla vaihtoehto meidän perheelle.



Edit, tuossa saattaisi juuri riittää range motaria töihin ja takaisin 300km.

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 661
    • Profiili
^
Iso SUV ja 70 kWh akku, melkein väittäisin että ei riitä motarilla 300km.
Ellei aja 80 km/h ja plussakelillä.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.346
    • Profiili
Tämä räjäytysvideo oli näköjään aikamoinen vedätys. Edes akku ei ollut rikki, vaan Teslan tekniikka oli purettu ja varattu G-Klassen sähköistysprojektiin. No saipahan video varmaankin viewsejä ja  roskalehtiä lukeva kansanosa puhuttavaa päiväksi.
Akku ei ollut alkuperäinen ja se vikaantui, mutta kaveri korjautti sen ei-merkkihuollossa, koska Tesla kieltäytyi huollosta ilma että uusi ~20k€ maksava akku ensin vaihdetaan tilalle. Pitempi tarina löytyy tuosta HS:n artikkelista.
https://www.hs.fi/visio/art-2000008501486.html

No miksi sitten räjäyttää Tesla:
Katainen ei kuitenkaan heti tehnyt päätöstä luopua autostaan. Sen sijaan hän korjautti ajoneuvon yksityisessä huoltoliikkeessä Kokkolan suunnalla.

Sen jälkeen auto toimi. Miksi sitä ei voinut edelleen käyttää?

”Käytännössä aina, kun autoon tulisi vika, olisi sama ongelma edessä. Tesla suostuu korjaamaan vain sellaisia autoja, joihin se on itse tehnyt huollot”, Katainen sanoo.


En tiedä miten paikkaansa pitävä tuo jälkimmäinen argumentti on, mutta jos pitää paikkaansa, pistää miettimään missä T-merkkistä autoa kannattaa/uskaltaa korjata.

Sitä tarina ei kerro miksi autoon oli alunperin vaihdettu 3rd party akku, oliko alkuperäinen mennyt rikki, vai oliko range jo hyytynyt vai mikä sitten oli syynä?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 941
  • Polestar 2
    • Profiili
Pääkaupunkiseudulla kannattaisi aloittaa puun polton kieltämisellä, joka on suurempi haitta, kuin autoilu!

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008524549.html

"Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja TTS Työtehoseura teettivät vuonna 2019 kyselytutkimuksen pääkaupunkiseudun pientaloasukkaiden tulisijojen käytöstä. Tulosten perusteella HSY laski puunpoltosta pääkaupunkiseudulla aiheutuvat päästöt.

Yllättäen ne olivat suuremmat kuin autojen päästöt. Pääkaupunkiseudun polttoperäisistä hiukkaspäästöistä 33 prosenttia syntyi kotitalouksien puunpoltosta, kun autojen pakokaasujen osuus oli 26 prosenttia."

Olet melkein vastaavan ajon ajanut tietämättä minun reittiä ja matkakin oli 150km vähemmän. Tämän lisäksi voit valita sopivan auton aina käyttötarkoitukseen, kun se on sähköauto välittämättä paljonko se maksaa? Myös välittämättä ajoreitistä tai onko noita latureita matkan varrella. Toki varmaan keskinopeuskin oli sama ja pysähdykset alle 10 minuuttia. Tuo ajo suoritettiin n.20k€ bensa-autolla.

Hienoa nähdä näitä mielikuvitus esimerkkejä WLTP kulutuksella mitä verrataan ihan todelliseen käytäntöön. En jaksa linkittää tähän esimerksi vaikkapa Ford mustang E-Mach todellisuutta pakkasessa ja latauksesta vastineeksi.

Ei liity aiheeseen yhtään mitenkään mutta mukava nähdä, että maalitolppa-fetissi alkaa helpottamaan. Ei ensimmäistäkään maalitolppaa tai sen siirtymistä tässä viestissä. Hyvä karppa!

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.766
    • Profiili
Ei liity aiheeseen yhtään mitenkään mutta mukava nähdä, että maalitolppa-fetissi alkaa helpottamaan. Ei ensimmäistäkään maalitolppaa tai sen siirtymistä tässä viestissä. Hyvä karppa!
Olen tosin oppinut jotain ihan uutta itsestäni näiden idioottien kirjoituksia lukiessa ja se on tavallaan ihan positiivista. Myötähäpeän määrälle on nimittäin ainakin omassa päässä selvä kiintiö, josta en aikaisemmin ole ollut tietoinen! Ja se kiintiö tuppaa olemaan ihan piripinnassa ja todennäköisesti täyttyy ihan lähiaikoina.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 178
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili


Olet melkein vastaavan ajon ajanut tietämättä minun reittiä ja matkakin oli 150km vähemmän. Tämän lisäksi voit valita sopivan auton aina käyttötarkoitukseen, kun se on sähköauto välittämättä paljonko se maksaa? Myös välittämättä ajoreitistä tai onko noita latureita matkan varrella. Toki varmaan keskinopeuskin oli sama ja pysähdykset alle 10 minuuttia. Tuo ajo suoritettiin n.20k€ bensa-autolla.

Hienoa nähdä näitä mielikuvitus esimerkkejä WLTP kulutuksella mitä verrataan ihan todelliseen käytäntöön. En jaksa linkittää tähän esimerksi vaikkapa Ford mustang E-Mach todellisuutta pakkasessa ja latauksesta vastineeksi.
Niin ja unohdit ilmeisesti kertoa että perässä oli vielä valtamerialus? Reittikin oli varmaan suoraan alppien yli motaria mittarinopeutta 150km/h ja aurinkomyrsky oli tuhonnut kaikki laturit matkalta.

Hauskaa muutenkin että tulet pätemään miten sähköauton wltp ei päde talvella sähköautolla. Voisin veikata että minulla on meistä kahdesta kuitenkin parempi tatsi tuohon  ;)

En ole varmaan koskaan ajanut muutenkaan +700km ajoa. Tuo 550 km tulee ajettua useamman kerran vuodessa. Siihen tuo möhkö ID.4 soveltuu hyvin myös talvella ja mielummin tuonkin ajan Iidalla kuin vaikka sillä omalla vanhalla 50k€ Bemarilla. Jos pitäisi +700km ajaa valtamerialus autossa kiinni ja tämä vielä motarilla alppien yli niin autona olisi joku muu ja autokoulussakin pitäisi sitä ennen käydä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.593
    • Profiili
Niin ja unohdit ilmeisesti kertoa että perässä oli vielä valtamerialus? Reittikin oli varmaan suoraan alppien yli motaria mittarinopeutta 150km/h ja aurinkomyrsky oli tuhonnut kaikki laturit matkalta.

Hauskaa muutenkin että tulet pätemään miten sähköauton wltp ei päde talvella sähköautolla. Voisin veikata että minulla on meistä kahdesta kuitenkin parempi tatsi tuohon  ;)

En ole varmaan koskaan ajanut muutenkaan +700km ajoa. Tuo 550 km tulee ajettua useamman kerran vuodessa. Siihen tuo möhkö ID.4 soveltuu hyvin myös talvella ja mielummin tuonkin ajan Iidalla kuin vaikka sillä omalla vanhalla 50k€ Bemarilla. Jos pitäisi +700km ajaa valtamerialus autossa kiinni ja tämä vielä motarilla alppien yli niin autona olisi joku muu ja autokoulussakin pitäisi sitä ennen käydä.

Jottei totuus unohdu, niin kuka toi omat maalitolpat minun reissuun? Olinko se minä vai sinä? Samalla rupesit valkkailemaan eri autoja tuolle matkalle ja yhden sähköauton omistajana se tekee sinusta sähköautojen wltp-mittaustavan ja todellisen ajomatkan asiantuntijan ja kuinka paljon se saattaa heittää eri automallien/merkkien välillä?

Sähkärille tuo 150km lisämatka sotkee parhaimmillaan koko suunnitelman. Polttomoottoriautolla tuon matkan ajaa vielä melkein autolla, kuin autolla kun polttoaineenvaroitusvalo syttyy. Siinä on pieni ero.

Sähköauton hankkimisen myötä sinusta tulee paljon parempi ihminen, tietosuutesi lisääntyy ja samalla myös voisi melkein jakaa akateemisen tutkinnon (Alempi sähköautonempiirinenasiantuntija).

Olen lähes vastaavaa ajoa ajanut sähköautolla. Lähtölämpötila -20 ja loppulämpötila -20 ja matkaa oli 550 km. Ajaisin tuon sinunkin matkan melkeinpä mielummin model 3 LR autolla kuin vaikka surkeasti varustellun bemarin kanssa. (kun kaadettavista takapenkeistäkin halutaan rahaa on ne pääsääntöisesti huonosti varusteltuja Suomessa) ID:4:lle tuo on vähän ikävä matka sen voin myöntää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 178
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Jottei totuus unohdu, niin kuka toi omat maalitolpat minun reissuun? Olinko se minä vai sinä? Samalla rupesit valkkailemaan eri autoja tuolle matkalle ja yhden sähköauton omistajana se tekee sinusta sähköautojen wltp-mittaustavan ja todellisen ajomatkan asiantuntijan ja kuinka paljon se saattaa heittää eri automallien/merkkien välillä?

Sähkärille tuo 150km lisämatka sotkee parhaimmillaan koko suunnitelman. Polttomoottoriautolla tuon matkan ajaa vielä melkein autolla, kuin autolla kun polttoaineenvaroitusvalo syttyy. Siinä on pieni ero.

Sähköauton hankkimisen myötä sinusta tulee paljon parempi ihminen, tietosuutesi lisääntyy ja samalla myös voisi melkein jakaa akateemisen tutkinnon (Alempi sähköautonempiirinenasiantuntija).
Niin siis sinä dummasit sähköautoja suurella osaamisellasiTM sähköautoista omalla matkaesimerkillä. Minä vain kommentoin että ei tuo 700km reissu kuulosta pahalta sähköautollakaan ajaa, vaan minä ajaisin sen mielummin Teslan m3 LR:lla kuin vaikka f31 bemarilla joka minulla ennen oli. Jos ajaisin tuollaisia reissuja enemmän autona varmaan olisi se Teslan M3 LR, mutta kun en aja niin autona ID.4. Ei minulla tarvitse olla montaa autoa tuon takia, vaan yksi riittää. Ei vaan omaan tarpeeseen kuulu tuollaiset reissut.

Talviautoilua sähkölla jo kokeiltu ja pari tuollaista 550 km stinttiä ajettu reippaassa pakkasessa ja edelleen voin sanoa että parempi auto kuin vanha bemari. Sikäli voin jo puhua kokemuksella talviautoilusta sähköllä. Miten sinun kokemuksesi sähkön ja talven yhdistelystä?

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.593
    • Profiili
Niin siis sinä dummasit sähköautoja suurella osaamisellasiTM sähköautoista omalla matkaesimerkillä. Minä vain kommentoin että ei tuo 700km reissu kuulosta pahalta sähköautollakaan ajaa, vaan minä ajaisin sen mielummin Teslan m3 LR:lla kuin vaikka f31 bemarilla joka minulla ennen oli. Jos ajaisin tuollaisia reissuja enemmän autona varmaan olisi se Teslan M3 LR, mutta kun en aja niin autona ID.4. Ei minulla tarvitse olla montaa autoa tuon takia, vaan yksi riittää. Ei vaan omaan tarpeeseen kuulu tuollaiset reissut.

Talviautoilua sähkölla jo kokeiltu ja pari tuollaista 550 km stinttiä ajettu reippaassa pakkasessa ja edelleen voin sanoa että parempi auto kuin vanha bemari. Sikäli voin jo puhua kokemuksella talviautoilusta sähköllä. Miten sinun kokemuksesi sähkön ja talven yhdistelystä?

Minäkin ajaisin G-mersulla ja olisin miljardööri sheikki, mutta sitten heräsin. Tämä on juuri teidän sähköautoheränneiden ongelma. Miksi ajat ID.4:lla etkä ostanut 10-20k€ kalliimpaa teslan M3 LR:ää? Toki myös taas tästäkin vastauksesta jätit kertomatta kauanko tuossa matkassa menee, montako taukoa jouduit pitämään/niiden pituus ja paljonko oli keskinopeus. Informaation arvo on täysi nolla. Sinulla on ID 4 ja ole ajanut pari tuollaista 550km stinttiä. Hieno homma ja onnea voittajalle.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.729
    • Profiili
Minäkin ajaisin G-mersulla ja olisin miljardööri sheikki, mutta sitten heräsin. Tämä on juuri teidän sähköautoheränneiden ongelma. Miksi ajat ID.4:lla etkä ostanut 10-20k€ kalliimpaa teslan M3 LR:ää? Toki myös taas tästäkin vastauksesta jätit kertomatta kauanko tuossa matkassa menee, montako taukoa jouduit pitämään/niiden pituus ja paljonko oli keskinopeus. Informaation arvo on täysi nolla. Sinulla on ID 4 ja ole ajanut pari tuollaista 550km stinttiä. Hieno homma ja onnea voittajalle.
Luitko nimimerkki John_Galtin viestejä ennen kuin kirjoitit kysymyksesi?

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 178
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Minäkin ajaisin G-mersulla ja olisin miljardööri sheikki, mutta sitten heräsin. Tämä on juuri teidän sähköautoheränneiden ongelma. Miksi ajat ID.4:lla etkä ostanut 10-20k€ kalliimpaa teslan M3 LR:ää? Toki myös taas tästäkin vastauksesta jätit kertomatta kauanko tuossa matkassa menee, montako taukoa jouduit pitämään/niiden pituus ja paljonko oli keskinopeus. Informaation arvo on täysi nolla. Sinulla on ID 4 ja ole ajanut pari tuollaista 550km stinttiä. Hieno homma ja onnea voittajalle.
Miksi minun pitäisi ajaa Teslan M3 LR:llä jos omiin ajoihin ID.4 sopii hyvin? Sinun kertoma kuvitteellinen stintti ei ole omassa hierrarkiassa kovin korkealla, kun en muista tuollaista ajoa koskaan ajaneeni. Vaikka sellaisen joskus joutuisin ajamaankin, niin pieni epämukavuus yhdessä matkassa ei kovin paljon paina kun normaali ajosuorite on niin paljon mukavampi.

Mitä tuohon 550 km ajoon tulee, niin mittarinopeutta +10km/h ajoin ja kahdella tauolla. Sama aika/tauotus mitä ajoin vanhalla bemarillakin. Tai kolme pysähdystä siinä taisi oikeasti olla, mutta viimeisessä tauossa kävin nopeasti vessassa ja ostin kahvin autoon mukaan ja en ladannut. Tämä ei tietty sovi esson baarin keskusteluiden pirtan.

Poissa Iro

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 127
    • Profiili



”Käytännössä aina, kun autoon tulisi vika, olisi sama ongelma edessä. Tesla suostuu korjaamaan vain sellaisia autoja, joihin se on itse tehnyt huollot”, Katainen sanoo.[/i]



Miten tämä Teslan päätös on mahdollista/sallittua ajatellen tätä EU:n ryhmäpäätöstä huoltopaikan valinnanvapaudesta?

https://ec.europa.eu/competition-policy/sectors/motor-vehicles_en

Kysyn ihan vain siksi kun en tiedä.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 
 

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Tässä taidettiin puhua kuitenkin auton sähköjärjestelmästä, tarkemmin sanottuna akusta, johon Tesla ei koske sen jälkeen kun osa on sellainen joka autoon ei kuulu.
Toi lainaus pettyneeltä asiakkaalta ei välttämättä ole ihan faktatietoa koko autoa koskien.

Jokuhan voisi koittaa itse vaihtaa vaikka volkkarin sähköauton  akkuun keinoja ja mennä sen jälkeen merkkihuoltoon kyselemään akun korjausta.
Ei varmasti avata ja korjata, ja oteta vastuuta sen toiminnasta ja turvallisuudesta.

Kyllä sinne varmaan laitettaisiin uusi tai käytetty, mutta joka tapauksessa autoon kuuluva akku.

Eri asia jos autoon on vaihdettu vaikka jarrunesteet ja palat muualla kuin Teslan omassa pajassa.

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 213
    • Profiili
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

"Ennuste on hurja.

– Nykykehityksellä Suomen viimeinen dieselauto myytäisiin vuonna 2024, viimeinen bensa-auto 2029, tviittaa Nordean ilmastoasiantuntija Matti Kahra."

"Tarkennetaan vielä, että ennusteessa tarkoitetaan uusien autojen myyntiä, ei käytettyjen."
Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.593
    • Profiili
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

"Ennuste on hurja.

– Nykykehityksellä Suomen viimeinen dieselauto myytäisiin vuonna 2024, viimeinen bensa-auto 2029, tviittaa Nordean ilmastoasiantuntija Matti Kahra."

"Tarkennetaan vielä, että ennusteessa tarkoitetaan uusien autojen myyntiä, ei käytettyjen."

Kylläpä saatiin raflaamaan, kun jätti lainaamatta vaikka ensimmäisenä otsikon:
"Asiantuntija hurjasta sähköautoennusteesta: "Vedetty mutkia suoriksi" "

"– Tässä arviossa on vedetty mutkia suoriksi. Tässä ennusteessa oletetaan, että tämänhetkinen kasvu jatkuu samanlaisena. Mutta oikeasti niin ei voi käydä loputtoman pitkään, hän sanoo."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Paikalla verney

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Yleensä tällaiset asiat noudattavat S-käyrää eli 10v 0-5%, 5v 5-95% ja viimeinen 5% taas 10v.

https://www.caroli.org/en/the-technology-adoption-curve/

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.346
    • Profiili
"Vieläkö riittää uskoa bensaan ja dieseliin? Taas yksi autojätti ilmoitti lopettavansa polttomoottorimallien myymisen"
Ei tuo ole uskon asia. EU:n regulaatio tulee tekemään käytännössä mahdottomaksi (CO2-tavoite, taloudelliset sanktiot) fossiili-autojen myynnin EU:ssa tulevina vuosina. Samassa sopassa rangaistaan myös kaasuautoilusta, koska EU:n ajattelutapa näkee laskennalliset päästöt vain putken päästä, ei sitä miten energia on tuotettu tai mitkä ovat valmistuksen päästöt. Poliittinen päätös + taloudellinen välttämättömyys.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla