Siinä taas vähän purtavaa. "Sähköauto saastuttaa enemmän kuin diesel"https://www.kansalainen.fi/sahkoauto-saastuttaa-enemman-kuin-diesel/?fbclid=IwAR3-QxI8an_XDDjHIA55VThsuZiSfWoZLVSFUBGxeVzotkCjmQAyybP06ls"Tutkimuksen autot olivat Tesla Model 3 ja Mercedes C220d. Parhaimmillaan Teslalla oli 11 prosenttia ja pahimmillaan 28 prosenttia suuremmat päästöt kuin dieselmoottorilla.Tämän vuoksi tutkimuksessa kritisoidaan EU:n väitettä, että sähköautot olisivat päästöttömiä.Tutkimuksen mukaan sähköautot saavat liikaa huomiota verrattuna muihin autoihin, joissa ei ole perinteistä polttomoottoria. Tutkimuksessa todetaan, että vetyä tai metaania käyttävillä autoilla voi olla tulevaisuudessa merkittävää potentiaalia."
Tässä puhutaan sähköautoista, ei tarvita ylimääräistä suorituskykyä kompensoimaan "väärä vaihde sisällä" tai "tehot tulevat, kun turbo ehtii mukaan" viiveitä. Täysi suorituskyky on käytössä heti ja kaikilla kuskeilla. Jos 10s nollasta sataan kiihtyvyys tuntuu vaaralliselta, niin suosittelen ajotuntien ottoa autokoulussa.
Teslan suorituskyvyllä ei tee mitään. Jos auto kiihtyy sataseen noin 10:ssä sekunnissa, niin on erittäin poikkeuksellista, etteikö se liikenteessä riittäisi. Tesla model 3 on ylihintainen, kun sitä ajattelee normaaliin perhekäyttöön. SR-mallin akkukin on hintaan nähden pieni, VAGlta saa 50% enemmän samaan hintaan. Tesla juuri nosti SC-latauksenkin hinnan liian korkealle.
Jos sinä et tee suorituskyvyllä mitään, niin se on aivan täysin fine, mutta suorituskyky on ollut yksi olenainen autojen hintaan vaikuttava tekijä läpi historian. Ei tuotemerkilläkään auton keulalla tee mitään, mutta niin vain premiumbrändit, joihin Teslakin kuuluu, nostava auton arvoa.
Millä tavalla SC-lataus on liian kallista? Ensimäinen akullinen mennään kuitenkin halvalla hidasladatulla sähköllä, niin eipä se matkan energialasku himeitä tee, vaikka matkan päällä pikaladattu sähkö kalliimpaa onkin. Kritisoit myös pikalatureiden luotettavuutta, mutta luotettava ja kuluvan vuoden toisella puoliskolla jo hyvin suuren osan maan liikenteestä kattava latausverkko on nyt liian kallis.
Jos autokannan sähköistymistä ajatellaan, niin se, että BMW M3 tai Audi S4/RS4 kuskit vaihtavat Teslaan ei paljoa auta, kun Octavia/Corolla/jne farkku pitäisi saada vaihdettua vastaavan kuljetuskyvyn ja kokonaiskustannuksen autoon. Tesla ei tarjoa tuohon käyttöön mitään, joku ID.4 pure voisi hyvinkin mennä, kunhan saisi tuon julkisen latausverkon kuntoon (ID.4 ei ole kovinkaan maasturi, vain noin 4cm korkeampi kuin ID.3).Tesla nosti hintoja, jos facea lukee, niin kyllä 50kW laturit teslakuskeja kiinnostaa, kun hinta on senverran edullisempaa. Kilpailu toimii.Kyllä latauksen pitää perustua aikaan, kWh hinnoittelu ei toimi, koska asiakkaiden käytös on mitä on. Ja jos ei ollenkaan lataa, niin pysäköintivirhemaksu.
Asian tarkastelua vaikeuttaa merkittävästi, ettei läpilyönnille ole yhtä universaalia määritelmää. Jokainen näkee asian omalla tavallaan. Minun mielestäni se läpilyönti tapahtui Suomessa viime vuonna, kun töpselistä ladattavat autot ohittivat dieselit uusien henkilöautojen ensirekisteröinneissä. Joku toinen katsoo asiaa jollain toisella mittarilla, eikä kaikkien mielestä plugin-hybridi edes ole sähköauto, vaikka se aika monessa kohtaa virallisesti sellaiseksi katsotaan. Jos kriteeriksi kelpaa vain täyssähkö, niin sitten läpilyönti tulee varmaankin vasta tänä vuonna. Tänä vuonna täyssähköautot tekevät saman tempun kuin plugarit viime vuonna, eli ohittavat dieselit ensirekisteröinneissä.
Monestiko olet jonottanut laturille? Mun kokemus on se, että latureita on ollut aina vapaana.Pitkän rangen Teslojen hinnat lähtevät Suomessa 58 000 eurosta, joka ei nyt suorituskyky huomioiden ole erityisen paljon. Vetyautojen kanssa on monta ratkaisematonta ongelmaa. Ensimmäinen on se, että vetyauto vaatii rinnalleen ylenmäärin päästötöntä ja halpaa sähköntuotantoa, jotta hommassa olisi mitään järkeä. Tuollaista ei ole vielä näköpiirissä. Vedyn jakeluinfra on kallista ja kallista on myös vedyn kuljettaminen. Sähkön infra on paljon helpompi toteuttaa ja sitä on paljon jo olemassa. Sitä mukaa, kun akkujen hinnat laskevat ja pikalatausnopeudet nousevat, sulavat vetyauton edut jo ennen kuin vetyautoista ehti tulla yhtään mitään. Työpaikat muuttuvat aina teknologian muutosten myötä. Autoalalla on nykyisin valtavasti vähemmän huolloissa työpaikkoja kuin vaikka 70-luvuilla. Tekniikan muutosta vastaan taisteleminen työpaikkojen säilyttmisen nimissä on aina kisa, jossa on tarjolla vain tappioita.
Itse ajattelen sähkäreillä kaikkia ladattavia.
Pitkän rangen Teslojen hinnat lähtevät Suomessa 58 000 eurosta
No aika vaikea omakohtaisesti perustella 2-3 sekunnissa sataseen kiihtyvyyden tarpeellisuutta, mutta kun on tottunut 6-7 sekuntiin niin kyllä 10 sekuntia tuntuu ajoittain hankalalta, jopa vaaralliselta.
Tähän lopuksi vielä. Siinä vaiheessa, jos joskus ollaan siirrytty voittopuoleisesti sähköautoiluun, niin voin kertoa kaikille sähköautofanaatikoille, ei sillä ajaminen tule siinä vaiheessa enää yhtään halvemmaksi kuin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Valtion täytyy rahoittaa sosiaalimenonsa jollakin ja tähän mennessä maksaja on ollut autoilija ja jatkossakin se tulee olemaan edelleenkin autoilija.
Tähän lopuksi vielä. Siinä vaiheessa, jos joskus ollaan siirrytty voittopuoleisesti sähköautoiluun, niin voin kertoa kaikille sähköautofanaatikoille, ei sillä ajaminen tule siinä vaiheessa enää yhtään halvemmaksi kuin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Valtion täytyy rahoittaa sosiaalimenonsa jollakin ja tähän mennessä maksaja on ollut autoilija ja jatkossakin se tulee olemaan edelleenkin autoilija.Polttoaineverot alkavat vähenemään valtion kassasta, joten jostain täytyy saada kompensointia, no nyt varmasti jokainen jo arvaa mistä se taas otetaan, oikein, se otetaan autoilijoilta ja tällä kertaa mm. sähkönverotuksen kallistumisesta. Voi vaikuttaa myös kotitalouksien sähköhintojen nousuun, toivottavasti ei kuitenkaan, mutta sitä ei vielä kukaan tiedä. Joka tapauksessa valtio ei voi jäädä ilman veroeurojaan ja sinä tuleva sähköautoilija tulet sen maksamaan, maksat myös uuden infran kehittymisen sentilleen. Tällä hetkellä jotkut vertailevat kuinka halvalla "kulutuksella" sähköautolla pääsee, ehkä pääseekin, mutta jos skenaariot pitävät paikkaansa, eikä muuta sähköautojen tilalle tule, niin enää et pääse halvalla kulutuksella. Miettikää trendeilijät/hifistelijät.
Vääntäkää mulle sähköautoilijat paljonko se kokonaiskustannus per 100km on, kun laskette hinnan pudotuksen mukaan?
Täällä jo kirjoitetiinkin meistä peruspulliaisista corolloineen. Allekirjoitan tämän!
Kyllähän Tesla myy paljon enemmän kuin nuo BMW M3:t ja vastaavat. Siinä missä kallein TM3 maksaa Suomessa 64k, on halvimman BMW M3:n hinta 131k. Se on totta, että hankiltahinnaltaan sähköautot ovat vielä polttiksia kalliimpia, mutta ei tässä enää montaa vuotta mene, kun hinnat ovat jo tasoissa. Teslaltakin on tulossa $25k-malli.
Tällä hetkellä täyssähköautojen määrä Suomessa on melkolailla merkityksetön polttomoottoreihin verrattuna, joten eiköhän siinä hetki mene ennen kuin niiden kustannuksia aletaan ajamaan ylös.
No nyt oli kyllä kieli poskella ja iso pilke silmäkulmassa
akkujen hinnat varmaan tulee alas päin kokoajan , mutta jotenkin vaikea uskoa että dramaattista sähköautojen hinnan alennuksia tuskin nähdään.Eiköhän Autoteollisuus yritä kaikin keinoin pitää kiinni marginaaleista..Toki jos joku tai jotkut aloittavat verisen hintakilpailun, sitä on kyllä vaikea uskoa..
Et siis ymmärtänyt kirjoituksestani, että minä en aja sähköautolla, joten ei minun tarvitse siellä jonotella, siellä jonottelee sähköilijät. Itse siis olen törmännyt varattuihin pisteisiin. Jos näin on, että näet paljon vapaita latauspisteitä, niin sehän tarkoittaa vain sitä, että sähkö/hybridi-polttomoottoriautoja on vielä todella vähän liikenteessä, kun peilaa sitä näiden latauspisteiden määrään. Noilla mainitsemillasi pitkän rangen 60 tuhannen Tesloilla ei valitettavasti tee mitään, niillä kun ei kuljeteta kuin kirjeitä, ei valitettavasti tilakapasiteetti riitä juuri muuhun. Eikä riitä yhdessäkään muussa täyssähköautossa tällä hetkellä. Itselläni ei tällä hetkellä ole lukuja autoalan työpaikkamääristä 70 - 20 luvun vertailun tueksi. Olen aikaisemminkin sanonut, minä en ole muutosvastarintainen, jos muutokset ovat järkeviä. Tällä hetkellä sähköautot ovat järkeviä vasta pienelle osalle ja siitäkin joukosta, jotka tällä hetkellä ajavat sähköautoilla, on iso joukko sellaisia, jotka ajavat niillä koska se on trendikästä ja moni on niin sanottuja hifistelijöitä.
Sen verran täytyy korjata, että ei kukaan BMW M3 tai Audi S4/RS4 kuski vaihda Tesla Model 3:een. Autojen ulkonäötkin ovat jo niin eri planeetoilta, edelliset kun ovat tuollaisia sporttiautoja ja Tesla Model 3 taas ulkonäön puolesta menee tuonne perheauto/kauppakassi-luokkaan, niin äärimmäisen vaikea kuvitella noiden olevan keskenään vaihtoehtoja kenellekään.Jos M3/S4 kuski vaihtaa Teslaan, niin se on todennäköisesti sitten Model S ja siitäkin löytyy sitten vaihtoehto samaan hintaluokkaan tuon BMW M3:n kanssa.
Sähköautojen hinnat ovat lasketelleet mäkeä alas melkoisella vauhdilla. Mikä tämän kehityksen kääntäisi? Jokainen haluaa tietenkin pitää katteet kunnossa, mutta autoteollisuudessa kilpailu kyllä toimii ja se pitää huolen siitä, että akkujen ja sähköauton valmistuksen halventuminen tulee siirtymään autojen myyntihintoihin.