Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 500635 kertaa)

Poissa tgotj

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Siinä taas vähän purtavaa.

"Sähköauto saastuttaa enemmän kuin diesel"
https://www.kansalainen.fi/sahkoauto-saastuttaa-enemman-kuin-diesel/?fbclid=IwAR3-QxI8an_XDDjHIA55VThsuZiSfWoZLVSFUBGxeVzotkCjmQAyybP06ls

"Tutkimuksen autot olivat Tesla Model 3 ja Mercedes C220d. Parhaimmillaan Teslalla oli 11 prosenttia ja pahimmillaan 28 prosenttia suuremmat päästöt kuin dieselmoottorilla.

Tämän vuoksi tutkimuksessa kritisoidaan EU:n väitettä, että sähköautot olisivat päästöttömiä.

Tutkimuksen mukaan sähköautot saavat liikaa huomiota verrattuna muihin autoihin, joissa ei ole perinteistä polttomoottoria. Tutkimuksessa todetaan, että vetyä tai metaania käyttävillä autoilla voi olla tulevaisuudessa merkittävää potentiaalia."
tämä on se tutkimus jonka vedyn puolestapuhujat tilasi... Koskee siis Saksaa, jossa merkittävä osa energiasta tuotetaan kivihiilellä. Toki se vetykin tuotettaisiin kivihiilellä tuotetulla sähköllä ihan yhtä lailla... Jos karppa vedät tuosta yleiseurooppalaisia johtopäätöksiä niin selvitä nyt ihmeessä ensin sähköntuotannon päästöt eri maissa. Eikä tietty poista sitä faktaa, että sähköllä ajaminen ei tuota paikallispäästöjä.

Poissa M-J-B

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Tässä puhutaan sähköautoista, ei tarvita ylimääräistä suorituskykyä kompensoimaan "väärä vaihde sisällä" tai "tehot tulevat, kun turbo ehtii mukaan" viiveitä. Täysi suorituskyky on käytössä heti ja kaikilla kuskeilla. Jos 10s nollasta sataan kiihtyvyys tuntuu vaaralliselta, niin suosittelen ajotuntien ottoa autokoulussa.

Elätkö jossain 80-luvulla? Ei turboviive ole käyttöautoissa ollut mikään ongelma vuosikymmeniin. Enkä edes maininnut käyttövoimaa täysin epäolennaisena sanallakaan.

Nollasta sataan on nollasta sataan tuli tehot sitten sähköstä, bensasta tai kamelinlannasta. Ilmanvastus syö tehoja korkeammissa nopeuksissa, ja liikenteessä sitä nollasta kiihtyvää tykkiä ei käytännössä tarvitse. Se riittävä kiihtyvyys nollasta tulee käytännössä kaupan päälle kun kiihtyvyys korkeammissa nopeuksissa on kunnossa, mutta sama ei välttämättä päde käänteisesti.

Vaaralliseksi se 10s muodostuu silloin, kun olettaa sen olevan 6s eikä se ole. Pääse siihen motarin liikennevirtaan vaikkei koskaan edes kiihtyisi sataan asti kiihdytyskaistalla tai sen jälkeenkään, mutta vaikeampaa se on. Sujuvampaa ja helpompaa se ajaminen on kun tehoa on joka tilanteessa taatusti riittävästi, mutta siitä vaan autokouluun ellei sitä tehoa hallitse.
Täysi suorituskyky käytössä heti ja kaikilla kuskeilla voi olla vaarallista sekin, kun osaamaton kuski polkaisee tallan pohjaan eikä hallitse muita ajoneuvon hallintaan liittyviä asioita.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.362
    • Profiili
Teslan suorituskyvyllä ei tee mitään. Jos auto kiihtyy sataseen noin 10:ssä sekunnissa, niin on erittäin poikkeuksellista, etteikö se liikenteessä riittäisi. Tesla model 3 on ylihintainen, kun sitä ajattelee normaaliin perhekäyttöön. SR-mallin akkukin on hintaan nähden pieni, VAGlta saa 50% enemmän samaan hintaan. Tesla juuri nosti SC-latauksenkin hinnan liian korkealle.

Jos sinä et tee suorituskyvyllä mitään, niin se on aivan täysin fine, mutta suorituskyky on ollut yksi olenainen autojen hintaan vaikuttava tekijä läpi historian. Ei tuotemerkilläkään auton keulalla tee mitään, mutta niin vain premiumbrändit, joihin Teslakin kuuluu, nostava auton arvoa.

Vastasin tuolla hinnalla viestiin, jossa puhutaan Teslojen hintojen lähtevän 80k eurosta. Se, onko Tesla hintansa väärti mielestäsi, ei taas liity millään tavalla viestiini, jota lainasit. Samaan hintaan VW näkyy postyvän 20 prosenttia TM3:a parempaan rangeen. Ei mikään valtava ero, kun puhutaan kuitenkin eri luokan brändeistä.

Millä tavalla SC-lataus on liian kallista? Ensimäinen akullinen mennään kuitenkin halvalla hidasladatulla sähköllä, niin  eipä se matkan energialasku himeitä tee, vaikka matkan päällä pikaladattu sähkö kalliimpaa onkin. Kritisoit myös pikalatureiden luotettavuutta, mutta luotettava ja kuluvan vuoden toisella puoliskolla jo hyvin suuren osan maan liikenteestä kattava latausverkko on nyt liian kallis. 


Poissa tmr97

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Jos sinä et tee suorituskyvyllä mitään, niin se on aivan täysin fine, mutta suorituskyky on ollut yksi olenainen autojen hintaan vaikuttava tekijä läpi historian. Ei tuotemerkilläkään auton keulalla tee mitään, mutta niin vain premiumbrändit, joihin Teslakin kuuluu, nostava auton arvoa.

Jos autokannan sähköistymistä ajatellaan, niin se, että BMW M3 tai Audi S4/RS4 kuskit vaihtavat Teslaan ei paljoa auta, kun Octavia/Corolla/jne farkku pitäisi saada vaihdettua vastaavan kuljetuskyvyn ja kokonaiskustannuksen autoon. Tesla ei tarjoa tuohon käyttöön mitään, joku ID.4 pure voisi hyvinkin mennä, kunhan saisi tuon julkisen latausverkon kuntoon (ID.4 ei ole kovinkaan maasturi, vain noin 4cm korkeampi kuin ID.3).

Millä tavalla SC-lataus on liian kallista? Ensimäinen akullinen mennään kuitenkin halvalla hidasladatulla sähköllä, niin  eipä se matkan energialasku himeitä tee, vaikka matkan päällä pikaladattu sähkö kalliimpaa onkin. Kritisoit myös pikalatureiden luotettavuutta, mutta luotettava ja kuluvan vuoden toisella puoliskolla jo hyvin suuren osan maan liikenteestä kattava latausverkko on nyt liian kallis.

Tesla nosti hintoja, jos facea lukee, niin kyllä 50kW laturit teslakuskeja kiinnostaa, kun hinta on senverran edullisempaa. Kilpailu toimii.

Jos julkisia latausoperaattoreita voi toiminnastaan moittia, niin ei me sähköautokuskit olla sen parempia. Viimeksi kun olin hotellissa, jonka pihalla muutama 22kW laturi kWh hinnalla: Kaksi ladattavaa autoa "latasi" ilman johtoa, toinen lähes vuorokauden. Muutama muu jätti vaan auton pitkäksi aikaa, vaikka lataus oli päättynyt aikaa sitten. Mersukuskit poikkeuksena, ne latasivat ja siirsivät auton pois muutaman tunnin päästä, kun lataus on valmis.

Kyllä latauksen pitää perustua aikaan, kWh hinnoittelu ei toimi, koska asiakkaiden käytös on mitä on. Ja jos ei ollenkaan lataa, niin pysäköintivirhemaksu.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.362
    • Profiili
Jos autokannan sähköistymistä ajatellaan, niin se, että BMW M3 tai Audi S4/RS4 kuskit vaihtavat Teslaan ei paljoa auta, kun Octavia/Corolla/jne farkku pitäisi saada vaihdettua vastaavan kuljetuskyvyn ja kokonaiskustannuksen autoon. Tesla ei tarjoa tuohon käyttöön mitään, joku ID.4 pure voisi hyvinkin mennä, kunhan saisi tuon julkisen latausverkon kuntoon (ID.4 ei ole kovinkaan maasturi, vain noin 4cm korkeampi kuin ID.3).

Tesla nosti hintoja, jos facea lukee, niin kyllä 50kW laturit teslakuskeja kiinnostaa, kun hinta on senverran edullisempaa. Kilpailu toimii.

Kyllä latauksen pitää perustua aikaan, kWh hinnoittelu ei toimi, koska asiakkaiden käytös on mitä on. Ja jos ei ollenkaan lataa, niin pysäköintivirhemaksu.
Kyllähän Tesla myy paljon enemmän kuin nuo BMW M3:t ja vastaavat. Siinä missä kallein TM3 maksaa Suomessa 64k, on halvimman BMW M3:n hinta 131k. Se on totta, että hankiltahinnaltaan sähköautot ovat vielä polttiksia kalliimpia, mutta ei tässä enää montaa vuotta mene, kun hinnat ovat jo tasoissa. Teslaltakin on tulossa $25k-malli.

No ihan tältä istumalta usko, että Tesloilla ajavat lopettivat nyt SC-lataamisen. Toki aina kannattaa käyttää niin hidasta ts. halpaa laturia, kuin omiin aikatauluihin sopii.

Aikahinnoittelu on hyvä ohjaamaan käyttämään latureita tehokkaasti. Myös Teslan tapa periä latauksesta kWh-hintaa ja latauksen jälkeen laturilla jumittamisesta minuuttihintaa on ihan ok.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.508
    • Profiili
Olen pistänyt myös merkille hotelleissa latauspaikkojen määrän. Isoissakin hotelleissa on vähän kuin mainoksen vuoksi se 2-4 latauspaikkaa.
Mihin sen sähköauton laittaa jos tulet ”myöhässä” ja et pääse lataukseen? Aamustako etsitään sitten se pikalaturi?

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Asian tarkastelua vaikeuttaa merkittävästi, ettei läpilyönnille ole yhtä universaalia määritelmää. Jokainen näkee asian omalla tavallaan. Minun mielestäni se läpilyönti tapahtui Suomessa viime vuonna, kun töpselistä ladattavat autot ohittivat dieselit uusien henkilöautojen ensirekisteröinneissä. Joku toinen katsoo asiaa jollain toisella mittarilla, eikä kaikkien mielestä plugin-hybridi edes ole sähköauto, vaikka se aika monessa kohtaa virallisesti sellaiseksi katsotaan.

Jos kriteeriksi kelpaa vain täyssähkö, niin sitten läpilyönti tulee varmaankin vasta tänä vuonna. Tänä vuonna täyssähköautot tekevät saman tempun kuin plugarit viime vuonna, eli ohittavat dieselit ensirekisteröinneissä.

Ei se tarkastelu ole ollenkaan vaikeaa, jos osaa tarkastella asioita väitettyjen faktojen perusteella. Nyt puhutaan sähköautoista, ei polttoaine hybridiautoista. Jos sinä niputat kaikki autot, joissa on latausmahdollisuus, niin sähköautoiksi, niin miksi sitten otat polttomoottoripuolelta vertailuun pelkät dieselit, siksi koska itse haluat vääristää tätä vertailuasetelmaa.

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Monestiko olet jonottanut laturille? Mun kokemus on se, että latureita on ollut aina vapaana.Pitkän rangen Teslojen hinnat lähtevät Suomessa 58 000 eurosta, joka ei nyt suorituskyky huomioiden ole erityisen paljon.

Vetyautojen kanssa on monta ratkaisematonta ongelmaa. Ensimmäinen on se, että vetyauto vaatii rinnalleen ylenmäärin päästötöntä ja halpaa sähköntuotantoa, jotta hommassa olisi mitään järkeä. Tuollaista ei ole vielä näköpiirissä. Vedyn jakeluinfra on kallista ja kallista on myös vedyn kuljettaminen. Sähkön infra on paljon helpompi toteuttaa ja sitä on paljon jo olemassa. Sitä mukaa, kun akkujen hinnat laskevat ja pikalatausnopeudet nousevat, sulavat vetyauton edut jo ennen kuin vetyautoista ehti tulla yhtään mitään.

Työpaikat muuttuvat aina teknologian muutosten myötä. Autoalalla on nykyisin valtavasti vähemmän huolloissa työpaikkoja kuin vaikka 70-luvuilla. Tekniikan muutosta vastaan taisteleminen työpaikkojen säilyttmisen nimissä on aina kisa, jossa on tarjolla vain tappioita.

Et siis ymmärtänyt kirjoituksestani, että minä en aja sähköautolla, joten ei minun tarvitse siellä jonotella, siellä jonottelee sähköilijät.
Itse siis olen törmännyt varattuihin pisteisiin. Jos näin on, että näet paljon vapaita latauspisteitä, niin sehän tarkoittaa vain sitä, että sähkö/hybridi-polttomoottoriautoja on vielä todella vähän liikenteessä, kun peilaa sitä näiden latauspisteiden määrään.

Noilla mainitsemillasi pitkän rangen 60 tuhannen Tesloilla ei valitettavasti tee mitään, niillä kun ei kuljeteta kuin kirjeitä, ei valitettavasti tilakapasiteetti riitä juuri muuhun. Eikä riitä yhdessäkään muussa täyssähköautossa tällä hetkellä. Itselläni ei tällä hetkellä ole lukuja autoalan työpaikkamääristä 70 - 20 luvun vertailun tueksi. Olen aikaisemminkin sanonut, minä en ole muutosvastarintainen, jos muutokset ovat järkeviä. Tällä hetkellä sähköautot ovat järkeviä vasta pienelle osalle ja siitäkin joukosta, jotka tällä hetkellä ajavat sähköautoilla, on iso joukko sellaisia, jotka ajavat niillä koska se on trendikästä ja moni on niin sanottuja hifistelijöitä.

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Tässä puhutaan sähköautoista, ei tarvita ylimääräistä suorituskykyä kompensoimaan "väärä vaihde sisällä" tai "tehot tulevat, kun turbo ehtii mukaan" viiveitä. Täysi suorituskyky on käytössä heti ja kaikilla kuskeilla. Jos 10s nollasta sataan kiihtyvyys tuntuu vaaralliselta, niin suosittelen ajotuntien ottoa autokoulussa.

Suurin osa autoista alkaa olemaan automaatteja, joten tuon väärä vaihde sisällä väittämän voidaan heittää romukoppaan.
Ei minun autossani mitään turboviiveitä ole, eikä automaatti mieti yhtään. Dybamic asetuksella kaasuvaste on välitön, käytössä jos on kauhia kiire maitokauppaan, olen sekunnin nopeammin seuraavissa liikennevaloissa, kun oikein runttaan laatan lattiaan ja moodit kohdillaan, hahhah. Moottorina 2.0 tfsi 204 hv automaattina.

Kyllä on sähköautoilijalla laihat perustelut, jos näitä väittämiä edes kehtaa ottaa esimerkiksi.
Ps. Älkää vetäkö herneitä nenään, jos tämä kirjoitus tulee useamman kerran, ilmoitti että sinulla ei ole kirjoitusoikeutta ja toisella kerralla ilmoitti, että lähetit jo tämän viestin jne. mutta koittakaa kestää.

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Tähän lopuksi vielä. Siinä vaiheessa, jos joskus ollaan siirrytty voittopuoleisesti sähköautoiluun, niin voin kertoa kaikille sähköautofanaatikoille, ei sillä ajaminen tule siinä vaiheessa enää yhtään halvemmaksi kuin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Valtion täytyy rahoittaa sosiaalimenonsa jollakin ja tähän mennessä maksaja on ollut autoilija ja jatkossakin se tulee olemaan edelleenkin autoilija.

Polttoaineverot alkavat vähenemään valtion kassasta, joten jostain täytyy saada kompensointia, no nyt varmasti jokainen jo arvaa mistä se taas otetaan, oikein, se otetaan autoilijoilta ja tällä kertaa mm. sähkönverotuksen kallistumisesta. Voi vaikuttaa myös kotitalouksien sähköhintojen nousuun, toivottavasti ei kuitenkaan, mutta sitä ei vielä kukaan tiedä. Joka tapauksessa valtio ei voi jäädä ilman veroeurojaan ja sinä tuleva sähköautoilija tulet sen maksamaan, maksat myös uuden infran kehittymisen sentilleen. Tällä hetkellä jotkut vertailevat kuinka halvalla "kulutuksella" sähköautolla pääsee, ehkä pääseekin, mutta jos skenaariot pitävät paikkaansa, eikä muuta sähköautojen tilalle tule, niin enää et pääse halvalla kulutuksella. Miettikää trendeilijät/hifistelijät.

Poissa Tonttu66

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Ainoa järkevä tapa kerätä tulevaisuudessa verot autoilijoilta on kilometripohjainen vero. Tämä vaatii erillistä seurantalaitetta autossa. Järjestelmän toteuttamiseen menee vähintään 10 vuotta, joten kyllä tässä on vielä aika pitkä aika halpoja kilometrejä sähköautoilla.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.508
    • Profiili
Siellä on hallituksessa sellaisia tonttuakkoja, että en yllättyisi vaikka sieltä tulisi hieman vähemmän järkevämpää päätöstä veroihin.

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 325
    • Profiili
Itse ajattelen sähkäreillä kaikkia ladattavia.
Oma näkökulma taas on pelkästään täyssähkö. Mietityttää, että monikohan sellainen plugarilla ajava säästää pitkässä juoksussa sen ehkä kuitenkin vain litran vastaavaan pelkkään polttikseen verrattuna ja itse asiassa ajaa autolla, johon sattuu olemaan varaa, mutta ei tarvetta, koska samat ajot voisi ajaa 1.0TSI Polollakin pienemmällä kulutuksella ???

Pitkän rangen Teslojen hinnat lähtevät Suomessa 58 000 eurosta
Vaikka tämän hintaisia ja tuntuvasti kalliimpiakin autoja ostetaan meillä yllättävänkin paljon, niin useimmille auton ostajille tuo 58K€ edustaa lähinnä sitä lottovoittopäivää. Oma kipuraja paremman keskitulon puolella olevan palkansaajan roolissa menee kympin alempana ja silloinkin autoon sijoitettava raha on jo "niin valtava", että se mielestäni sisältää jo jotain muuta arvomaailmassa kuin pelkästään paikkojen a ja b välillä kulkemista.

No aika vaikea omakohtaisesti perustella 2-3 sekunnissa sataseen kiihtyvyyden tarpeellisuutta, mutta kun on tottunut 6-7 sekuntiin niin kyllä 10 sekuntia tuntuu ajoittain hankalalta, jopa vaaralliselta.
No nyt oli kyllä kieli poskella ja iso pilke silmäkulmassa ;D

Tähän lopuksi vielä. Siinä vaiheessa, jos joskus ollaan siirrytty voittopuoleisesti sähköautoiluun, niin voin kertoa kaikille sähköautofanaatikoille, ei sillä ajaminen tule siinä vaiheessa enää yhtään halvemmaksi kuin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Valtion täytyy rahoittaa sosiaalimenonsa jollakin ja tähän mennessä maksaja on ollut autoilija ja jatkossakin se tulee olemaan edelleenkin autoilija.
Itsekin kovasti toivon, että suurempi joukko autoilijoista edelleen karttaisi sähköautoa, ainakin niin kauan, että tuo oma "investointi" on ajamalla kuoletettu.
Mitään vihreääkään en myönnä omassa sähköautoilussani olevan. On tietysti hyvä, jos voi tuntea jonkinasteista sisäistä viherpesun tunnetta, mutta vähänkin tarkemmin ajatellen omat kulutustottumukset saa aikaiseksi pahan olon, myös sen sähköauton hankkimista koskien.

Poissa Kodiaq81

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
helppo yhtyä edellisiin kommenteihin ,,taitaa 2020  luku olla sähköautoilun kultaikaa..2030 ei taida sähköautoilu enään edullista olla kun se verorasite on suunnattu niihin etenkin polttiksii mitä silloin on jäljellä.
Voi kuvitella että vety nousee 2030 varmaan sekoittamaan peliä niin kuin sähkö nyt.. saa nähdä miten verotus painottuu..autoilijaa tuskin helpolla päästetään.. :'( hallituksen ulostuloja odotellessa..

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.059
  • Auto Emoción
    • Profiili
^Siksi autoilijan kannattaa elää hetkessä eikä miettiä tulevia veroratkaisuja. Tällä hetkellä sähköautoilu on edullista, jotain.  ;)
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.223
    • Profiili
Vääntäkää mulle sähköautoilijat paljonko se kokonaiskustannus per 100km on, kun laskette hinnan pudotuksen mukaan?

Kyllä kotilataaminen voi olla edullista vielä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa miz

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Tähän lopuksi vielä. Siinä vaiheessa, jos joskus ollaan siirrytty voittopuoleisesti sähköautoiluun, niin voin kertoa kaikille sähköautofanaatikoille, ei sillä ajaminen tule siinä vaiheessa enää yhtään halvemmaksi kuin nykyisillä polttomoottoriautoilla. Valtion täytyy rahoittaa sosiaalimenonsa jollakin ja tähän mennessä maksaja on ollut autoilija ja jatkossakin se tulee olemaan edelleenkin autoilija.

Polttoaineverot alkavat vähenemään valtion kassasta, joten jostain täytyy saada kompensointia, no nyt varmasti jokainen jo arvaa mistä se taas otetaan, oikein, se otetaan autoilijoilta ja tällä kertaa mm. sähkönverotuksen kallistumisesta. Voi vaikuttaa myös kotitalouksien sähköhintojen nousuun, toivottavasti ei kuitenkaan, mutta sitä ei vielä kukaan tiedä. Joka tapauksessa valtio ei voi jäädä ilman veroeurojaan ja sinä tuleva sähköautoilija tulet sen maksamaan, maksat myös uuden infran kehittymisen sentilleen. Tällä hetkellä jotkut vertailevat kuinka halvalla "kulutuksella" sähköautolla pääsee, ehkä pääseekin, mutta jos skenaariot pitävät paikkaansa, eikä muuta sähköautojen tilalle tule, niin enää et pääse halvalla kulutuksella. Miettikää trendeilijät/hifistelijät.

Varmaan otetaankin lisää rahaa autoilijoilta, kunhan päästään sopuun siitä että miten se otetaan.
Ajattelitko että siinä kohtaa unohdetaan päästötavoitteet ja polttomoottorilla ajo halpenee? Tai energia polttoaineena olisi halvempaa kuin sähkö?

Tällä hetkellä täyssähköautojen määrä Suomessa on melkolailla merkityksetön polttomoottoreihin verrattuna, joten eiköhän siinä hetki mene ennen kuin niiden kustannuksia aletaan ajamaan ylös.

Poissa Polouni

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Itselleni sähköautoilu olisi edullista jos ajaisin joka päivä n. 150-200 km ja saisin ladattua kotona. Tällöin vielä autoksi vaikka Seat Mii. Olisi pelkkää säästöä. Toki jos tarvii motaria ajaa ja tilaa paljon niin sitten isompi (kalliimpi).
Vuodessa 12 000 kilometriä on tällä hetkellä hankala yhtälö maksaa suuria pääomakuluja sen lisäksi, ettei ole kunnon latausmahdollisuutta täyssähkäriin.
Tässä keskustelussa pitäisi enemmän huomioida edelleen nuo erilaiset tarpeet ja infra. Joillekin sopii ja on vielä edullista!!

Läpilyönti on sitten eri asia. Läpilyönti on omasta mielestäni tapahtunut jo. Verottaja antaa jo hyötyjä, infraa rakennetaan hitaasti, taloyhtiöille annetaan tukea, hankintatuki on olemassa jne. Jos kuitenkin katsotaan sähkäriä enemmistön liikkumavälineenä, niin sinne on matkaa paaaaljon. Tätä ei muuta sähkärin parempi kiihtyvyys tms. Kyllä moni ostaisi vaikkapa GTI tai R autoja jos hinta ja ylläpito olisi kohtuullinen.
Muutosvastarintaa on helppo käyttää lyömäaseena. Itse en muuttaisi telttaan ihan helpolla, vaikka tulisi rahan ja ympäristön kannalta halvemmaksi asua teltassa. Eli jos omaa tilannetta liikaa vaikeutetaan ja huononnetaan, niin ei!

 Täällä jo kirjoitetiinkin meistä peruspulliaisista corolloineen. Allekirjoitan tämän!
Seat Ibiza 1.0 TSI

Poissa tmr97

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vääntäkää mulle sähköautoilijat paljonko se kokonaiskustannus per 100km on, kun laskette hinnan pudotuksen mukaan?

Ero tulee lähinnä energiakustannuksessa.

Huolto on jonkin verran (öljynvaihdon verran) halvempi, esim e-Golfissa eka, eli 30tkm huolto noin 250€. Vakuutus on hyvin lähellä polttista, samoin rengaskulut, jne. Arvonalennus on vaikea asia. Oma e-Golf lähtee vaihtoon erittäin hyvän tarjouksen mukana, pienin arvonalennus/km verrattuna yhteenkään omistamaani autoon. Mutta eihän tuo ole koko totuus, sillä vaihdon kohde vaikuttaa. Se taas on kalliimpi kuin minulla aiemmin, hyvityksessä on alennuksen osuus suurempi kuin aiemmissa autokaupoissani. Itse lasken kulut niin, ettei arvonalennuksessa ole eroa suosittuun perusautoon nähden. Jos kolme vuotta pitää, niin saa 70% uuden hinnasta, kun hyvitys sisältää myös uuden auton alennuksen (eli oikeasti saa noin 60-65%). En usko, että enää tulee samanlaisia suuria pudotuksia lyhyessä ajassa, kuten vaikka ID.3 pure v2021 (32k€) vs e-Golf 2019 (42k€).

Päädymme lopulta laskelmaan, jossa säästää vähintään 5-6€/100km, jolla sitten kompensoidaan korkeampaa hankintahintaa. Eli 90tkm kolmessa vuodessa antaa 5000€ lisää varaa hukata arvonalennukseen, jotta kokonaiskulu on samalla tasolla kuin taloudellisella perusautolla.
« Viimeksi muokattu: 23.02.21 - klo:11:36 kirjoittanut tmr97 »

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 325
    • Profiili
Vääntäkää mulle sähköautoilijat paljonko se kokonaiskustannus per 100km on, kun laskette hinnan pudotuksen mukaan?
Täällä jo kirjoitetiinkin meistä peruspulliaisista corolloineen. Allekirjoitan tämän!
Meidän huushollissa ajetaan (normaalisti) noin 40tkm vuodessa. Tästä ajosuoritteesta ykkösautolla 25 ja kakkosautolla 15. Tuota yhtälöä laskeskelin syksyllä -19 eGolfia tilatessa niin, että käännän nämä päinvastoin, niin pykälää suuremmalla, paremmalla, kalliimmalla ja ehdottomasti mukavammalla eGolfilla autoillessa viivan alla on sama summa kuin jos kakkosautona olisi jatkanut kolmenkympin Golfin sijaan keskimäärin 5,5-6 litraa kuluttava kahdenkympin pikkuauto.
No, eletty poikkeusvuosi ei ole tuota yhtälöä ihan toteuttanut. Golfilla tullee vuoden umpeutuessa maaliskuussa kilsoja kuitenkin 20tkm ja sillä "ykkösellä" 12-13tkm. Kai se tuollakin sinne päin osuu.
Golfin kilometrihintaa olen seurannut koko ajan. Kotilataus on edullista ja varsinkin, kun joskus sattuu osumaan kauppakeskukseen pidemmälle asioinnille ja saa sähköä ihan maksuttakin. Toki tuo on satunnaista. Mutta ihan omasta kukkarosta maksaen energiakustannus tuolla on osunut käytännössä aina 1,50€ ja 3€ väliin, jos ei lasketa niitä muutamaa satunnaista pikalatausta, joilla sadan kilometrin ajamiselle tulee jo jonkin verran enemmän hintaa.
Parhaimillaan siis päivittäisessä peruspulliaisajossa :D

Poissa Polouni

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Peruspulliaiselle toki sopii jos on varaa n. 20-30 000 laittaa kulkineeseen ja lataus onnistuu kotona helposti. Itse kyllä en vastusta sähkäriä jos vain speksit osuu!
Samaa mieltä siis monessa kohtaa.  ;)
Seat Ibiza 1.0 TSI

Poissa tpu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Kyllähän Tesla myy paljon enemmän kuin nuo BMW M3:t ja vastaavat. Siinä missä kallein TM3 maksaa Suomessa 64k, on halvimman BMW M3:n hinta 131k. Se on totta, että hankiltahinnaltaan sähköautot ovat vielä polttiksia kalliimpia, mutta ei tässä enää montaa vuotta mene, kun hinnat ovat jo tasoissa. Teslaltakin on tulossa $25k-malli.

Sen verran täytyy korjata, että ei kukaan BMW M3 tai Audi S4/RS4 kuski vaihda Tesla Model 3:een. Autojen ulkonäötkin ovat jo niin eri planeetoilta, edelliset kun ovat tuollaisia sporttiautoja ja Tesla Model 3 taas ulkonäön puolesta menee tuonne perheauto/kauppakassi-luokkaan, niin äärimmäisen vaikea kuvitella noiden olevan keskenään vaihtoehtoja kenellekään.

Jos M3/S4 kuski vaihtaa Teslaan, niin se on todennäköisesti sitten Model S ja siitäkin löytyy sitten vaihtoehto samaan hintaluokkaan tuon BMW M3:n kanssa.
Auto: A7 Sportback 55 TFSI e -20

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.928
    • Profiili
Tällä hetkellä täyssähköautojen määrä Suomessa on melkolailla merkityksetön polttomoottoreihin verrattuna, joten eiköhän siinä hetki mene ennen kuin niiden kustannuksia aletaan ajamaan ylös.

Niin kauan, kun polttomoottoriautoja on liikenteessä, niiden käyttökustannukset tulevat olemaan suuremmat, kuin sähköautojen. Aivan sama, miten paljon sähkisten kulut nousevat, polttisten nousevat vähintään saman, todennäköisesti vielä enemmän. Sitten, jos polttomoottoriautot jossain vaiheessa kuolevat sukupuuttoon, vertailu ei ole enää järkevää eikä edes onnistu, kun ei verrokkia enää ole.
Nyt: Ford Kuga PHEV (toistaiseksi itselataavana)
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa Kodiaq81

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
    • Profiili
akkujen hinnat varmaan tulee alas päin kokoajan , mutta jotenkin vaikea uskoa että dramaattista sähköautojen hinnan alennuksia tuskin nähdään.Eiköhän Autoteollisuus yritä kaikin keinoin pitää kiinni marginaaleista..Toki jos joku tai jotkut aloittavat verisen hintakilpailun, sitä on kyllä vaikea uskoa..

Poissa M-J-B

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 136
    • Profiili
No nyt oli kyllä kieli poskella ja iso pilke silmäkulmassa ;D

Pilke silmäkulmassa tekee kipeää sano akka kun takkaa lämmitti.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.126
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
akkujen hinnat varmaan tulee alas päin kokoajan , mutta jotenkin vaikea uskoa että dramaattista sähköautojen hinnan alennuksia tuskin nähdään.Eiköhän Autoteollisuus yritä kaikin keinoin pitää kiinni marginaaleista..Toki jos joku tai jotkut aloittavat verisen hintakilpailun, sitä on kyllä vaikea uskoa..

Alussa hintoja rasittavat autojen kehityskustannukset, pieni volyymi ja akkujen hinta + rajattu saatavuus. Sitten kun polttistehtaita on muutettu sähkäreille ja akkuja saa tolkulliseen hintaan, niin on sauma on olemassa. Sähkäritkin on saatava myydyksi, ja latauspisteet rakennetuiksi.
Voihan hyvin olla, että sähkäreitä tarjotaan epäileville ostajille liisareina. Ei tarvitse miettiä arvonalennuksia eikä akkujen uusimisia enää.
Yritetään pärjätä.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.362
    • Profiili
Et siis ymmärtänyt kirjoituksestani, että minä en aja sähköautolla, joten ei minun tarvitse siellä jonotella, siellä jonottelee sähköilijät.
Itse siis olen törmännyt varattuihin pisteisiin. Jos näin on, että näet paljon vapaita latauspisteitä, niin sehän tarkoittaa vain sitä, että sähkö/hybridi-polttomoottoriautoja on vielä todella vähän liikenteessä, kun peilaa sitä näiden latauspisteiden määrään.

Noilla mainitsemillasi pitkän rangen 60 tuhannen Tesloilla ei valitettavasti tee mitään, niillä kun ei kuljeteta kuin kirjeitä, ei valitettavasti tilakapasiteetti riitä juuri muuhun. Eikä riitä yhdessäkään muussa täyssähköautossa tällä hetkellä. Itselläni ei tällä hetkellä ole lukuja autoalan työpaikkamääristä 70 - 20 luvun vertailun tueksi. Olen aikaisemminkin sanonut, minä en ole muutosvastarintainen, jos muutokset ovat järkeviä. Tällä hetkellä sähköautot ovat järkeviä vasta pienelle osalle ja siitäkin joukosta, jotka tällä hetkellä ajavat sähköautoilla, on iso joukko sellaisia, jotka ajavat niillä koska se on trendikästä ja moni on niin sanottuja hifistelijöitä.
Ymmärsin kyllä sen, että puhuit latureiden jonotustilanteesta vailla kokemusta. Sähköautojen lataushan tapahtuu pääosin kotona nukkuessa tai vaikka työpäivän aikana parkissa. Moni tarvitsee julkisia pikalatureita vain harvoin pitkiä matkoja ajaessa. Siksi ei tarvita valtavaa määrää latureita maanteiden varsille.

Jengi ostaa paljon autoja, joiden tilat eivät ole mitään valtavia. Tarpeeksi suurelle perheelle ei riitä mikään pikkubussia pienempi, mutta varmasti moni muu sopii Model 3:een. Isommista malleista Model S:n tavaratilat ovat muuten 900/1800 litraa. Sitten on vielä Model X, jos tuo sedan ei riitä sinulle. Millä muuten ajat nyt, kun edes tuo Model X ei riitä reilun kahden kuution tavaratiloillaan sinulle?

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.362
    • Profiili
Sen verran täytyy korjata, että ei kukaan BMW M3 tai Audi S4/RS4 kuski vaihda Tesla Model 3:een. Autojen ulkonäötkin ovat jo niin eri planeetoilta, edelliset kun ovat tuollaisia sporttiautoja ja Tesla Model 3 taas ulkonäön puolesta menee tuonne perheauto/kauppakassi-luokkaan, niin äärimmäisen vaikea kuvitella noiden olevan keskenään vaihtoehtoja kenellekään.

Jos M3/S4 kuski vaihtaa Teslaan, niin se on todennäköisesti sitten Model S ja siitäkin löytyy sitten vaihtoehto samaan hintaluokkaan tuon BMW M3:n kanssa.
Hyvin pitkälle perusautoihinhan noiden tehokkaiden Bemarien ja Audienkin estetiikka perustuu. Tiedän monia Teslan ostajia, jotka ovat vaihtaneet Teslaan nimenomaan noista saksalaisten tehomalleista. Se, että sen tehon saa Teslassa halvemmalla, ei tunnu varsinaisesti haittaavankaan.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.362
    • Profiili
akkujen hinnat varmaan tulee alas päin kokoajan , mutta jotenkin vaikea uskoa että dramaattista sähköautojen hinnan alennuksia tuskin nähdään.Eiköhän Autoteollisuus yritä kaikin keinoin pitää kiinni marginaaleista..Toki jos joku tai jotkut aloittavat verisen hintakilpailun, sitä on kyllä vaikea uskoa..
Sähköautojen hinnat ovat lasketelleet mäkeä alas melkoisella vauhdilla.  Mikä tämän kehityksen kääntäisi? Jokainen haluaa tietenkin pitää katteet kunnossa, mutta autoteollisuudessa kilpailu kyllä toimii ja se pitää huolen siitä, että akkujen ja sähköauton valmistuksen halventuminen tulee siirtymään autojen myyntihintoihin.

Poissa M-J-B

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Sähköautojen hinnat ovat lasketelleet mäkeä alas melkoisella vauhdilla.  Mikä tämän kehityksen kääntäisi? Jokainen haluaa tietenkin pitää katteet kunnossa, mutta autoteollisuudessa kilpailu kyllä toimii ja se pitää huolen siitä, että akkujen ja sähköauton valmistuksen halventuminen tulee siirtymään autojen myyntihintoihin.

Kovasti on rummutettu kysymysmerkkinä sitä, riittääkö akkujen raaka-aineiden saatavuus. Jos akkuvalmistusta ei raaka-aineiden puutteessa saada kasvatettua samaan tahtiin kuin autoteollisuus siirtyy sähköön voi kysynnän ja tarjonnan lait nostaa hintoja niin, ettei edullisen kansansähköauton valmistaminen ole kannattavaa ja saatavilla olevat akut menevät premium malleihin joissa on paremmat katteet.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy