"Maaliskuussa voimaan astuva määräys tuo autoilijoiden näkökenttään upouuden C-tunnuksen – kertoo, onko letku valmiina vai ei".Tämä on hyvä sääntö sähköautonlataajille yleisillä latauspisteillä.https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html
"Maaliskuussa voimaan astuva määräys tuo autoilijoiden näkökenttään upouuden C-tunnuksen – kertoo, onko letku valmiina vai ei".https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html
https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html
Sinulla on nyt minusta tässä sama vahvistusharha, jota olen joskus aiemminkin kommentoinut. Yllä kertomasi pitää varmasti paikkansa sinun tapauksessasi, en kyseenalaista sitä yhtään. Mutta kyseenalaistan sen, että sama automaattisesti pätisi myös suurimmalla osalla keskivertoautoilijoista. Sinä osaat ajaa äärimmäisen taloudellisesti, kuten kulutuslukusi ovat selkeästi osoittaneet. Suurin osa kuskeista ei pääse lähellekään niitä. Siksi sinun kulutuslukujesi taso eri käyttövoimilla ei välttämättä kerro juuri mitään siitä, mikä tuo ero on muilla kuljettajilla. Toisekseen myös hybriditekniikalla, ja sen soveltuvuudella omaan ajoprofiiliin, on iso merkitys. Jotkin hybridit sopivat matka-ajoon paremmin, toiset taas kaupunkiin.
Katsotaan mitä WLTP-lukemat sanovat. Ladattavalle hybridille mitataan WLTP lukemat myös akku tyhjänä ajettuna.
Mistä löydät noita WLTP-lukuja? Yleensä valmistaja ilmoittaa vain sen yhden virallisen WLTP-päästölukeman ja kulutuksen josta se on johdettu, mitään muuta tietoa on turha etsiä.
Juttu antaa hyvän kuvan siitä miten pihalla viranomaiset ovat. Siis aivan ammattitaidotonta puuhaa.Julkisen latauksen ongelmat ovat:1. Lataus maksetaan miten sattuu, mutta ei tavanomaisilla maksuvälineillä (debit-/kredit-kortti tai käteinen). Tämä siksi, että yritetään estää kilpailua.2. Latauksen hinta on mitä sattuu ja hintaa kuluttaja ei näe hintaa ladatessaan. Jatkuva vakava ongelma, asiaan kuuluu vielä isotkin katevaraukset suhteessa latauksen hintaan, vaikka lautausta ei edes saa (laitteet ei toimi). Törkeät "roaming" hinnat. Tämä on yksi ikävimmistä kusetuksista ja sitä tekevät isotkin toimijat!3. Mitäsattuu toimivuus tai oikeammin laitteiden luotettavuus on heikko. Käytännössä yhtäkään julkisen tuen pikalatauspistettä ei saisi tehdä siten, että latureita on vain yksi. Luotettavuus on niin huonoa.Ongelma ei ole se, että autossa pitää olla mukana Type2-johto!
Voi luoja! Type2 laturiin tulee siis merkintä onko siinä valmiiksi johto. Merkintää ei ole helppo muistaa ulkoa mutta merkin merkityksen voi tarkistaa silmällä, katsomalla onko siinä kiinteä kaapeli vai ei. No pysyypä virkamiehet työllistettyinä.
Sieltä löytyy kuitenkin vain 1.5 TSI ja 1.4 PHEV tiedot, koska 1.0 TSI ei myydä Suomessa.Hain 1.0 TSI:n lukemat sitten täältä:https://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/car-leasing/seat/leon/hatchback/1-4-ehybrid-fr-dsghttps://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/car-leasing/seat/leon/hatchback/1-0-tsi-se-dynamic-free-metallic-paintSieltä Tehnical Specification ja Fuel Comnumption.
Tätä ihmettelin itsekin. Mikä merkitys koko merkillä on, jos nähdäksesi merkin sinun on oltava sellaisella etäisyydellä, mistä näet jo muutenkin onko tolpassa letkua vai ei?
Miten tuo kortti- ja käteismaksuja edullisempien maksutapojen käyttäminen rajoittaa kilpailua? Itse en ainakaan halua turhaan maksaa ylimääräistä maksutavasta, varsinkaan kun nuo vanhat maksutavat eivät ole kovin käteviäkään.
Jos haluaa päästä helpolla, niin valinta on Tesla. Superchargerit ovat luotettavia, niiden hinta on vakio ja maksu toimii automaattisesti ilman mitään ylimääräisiä toimenpiteitä. Supercharger-verkko laajenee tänä kuluvana vuotena tuntuvasti ja kattaa tämän jälkeen jo varsin suuren osan suomalaisten reiteistä.
Kyllä se estää. Jos tarjoajia olis 2-3, niin voisi hankkia kaikkien kortit. Mutta palveluntarjoajia on N kpl. Ihan käytännön esimerkki. Meillä lähellä on K-lataus ja Motonet. Motonet maksaa alle puolet K-latauksesta. Kun olen muutaman kerran ladannut olen mennyt K-lataukselle, koska minulla ei ole motonetin laturiin sopivaa korttia/appiä.Lisäongelmana on se, etten haluaisi laittaa yhdellekkään palveluntarjoajalle korttini numeroa. Tulee riskiä aiheettomista veloituksista ja ylimääräistä tietoturvariskiä.Itse vältän maksullista julkista pikalatausta, koska palvelu on ala-arvoinen*. Itseasiassa en aio hankkiutua tilanteeseen, jossa olisin pakotettu sitä käyttämään. En ole tehnyt yhtään matkaa perheemme sähköautolla, siten että ennen matkaa olisi ollut jo tiedossa, että tarvitsen julkista pikalatausta. Perheessä on "itselataava" hybridi pitkille matkoille.Harmi vaan, etten halua ajaa autolla, joka vaatii painamaan kaasua koko ajan, eli regen on aina liian voimakas, koska regen-jarruja ei ole. Tämä on meidän perheessä showstopper Teslan hankinnalle.* Suurin ongelma on luotettavuus. Kun latureita on usein vain yksi, niin sen toimimattomuus on liian suuri riski - matkaa seuraavalle saattaa olla liikaa.
^ aika jännä että se on noin tehty. Kuvitellut vapaalla laskemisen ja jarrutuksien energian talteenoton olevan oleellisia asioita rangen kannalta. Toki isompi akku on hyvin amerikkalainen tapa ratkaista ongelma 😁
Eihän se, että toimijoita on niin paljon, ettet halua hankkia kaikkien korttia, estä kilpailua. Se kertoo päinvastoin siitä, että kilpailua on paljon. Onhan näitä autojakin markkinoilla niin paljon, ettei niitä kaikkia viitsi tai pysty ostamaan. Mitä tulee noiden maksutapojen turvallisuuteen, niin Suomessa kaikkein turvattominta taitaa olla juurikin korttimaksut bensiksillä. Nuo latureiden tunnisteet ovat paljon turvallisempia. Tagillä, jolla voi vain latailla sähköä tietyistä latureista, ei varas edes tee oikein mitään. ....
* Suurin ongelma on luotettavuus. Kun latureita on usein vain yksi, niin sen toimimattomuus on liian suuri riski - matkaa seuraavalle saattaa olla liikaa.
Tottahan toki Teslakin kerää jarrutusenergiaa ja on luokassaan taloudellinenkin. Mörkötehoisella MS:llä on Suomessakin ajettu hämmentävän pienellä kulutuksella. Tämä liittyy nyt vain siihen, miten regeniä hallitaan.
Aika karua tuo testi, jos ei edes 120km pääse talvikelissä osalla noista sähköautoista .https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviautovertailu-260-km-toimintamatka-ei-ole-lapihuutojuttu-isoakkuisellekaan-sahkoautolle-lapin-talvessa-osa-vertailuautoista-piiputti-jo-matkan-puolivalissa/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR03sLXgJME_G8P_A8ND6YIYIsKKQr9h4N6v3KUb_nzi2-Awgnr4PaAjNhs#Echobox=1610473730