Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 473838 kertaa)

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.500
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
"Maaliskuussa voimaan astuva määräys tuo autoilijoiden näkökenttään upouuden C-tunnuksen – kertoo, onko letku valmiina vai ei".

Tämä on hyvä sääntö sähköautonlataajille yleisillä latauspisteillä.

https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html
- Tilattu: VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
- VW T-Roc Style 1.5 TSI EVO 110 kw DSG autom. 2020
- Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ 2020

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 282
    • Profiili
"Maaliskuussa voimaan astuva määräys tuo autoilijoiden näkökenttään upouuden C-tunnuksen – kertoo, onko letku valmiina vai ei".

Tämä on hyvä sääntö sähköautonlataajille yleisillä latauspisteillä.

https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html
Minäkin tuota juttua tässä aamiaispöydässä äsken lueskelin.
Pitäisikö tuo suunnittelutiimi lähettää johonkin yksinkertaistetun symboliikan kurssille? Merkitystä muutetaan vaihtamalla värien paikkaa... Voi elämän kevät. Ihan pikkuisen yksinkertaisempiakin tapoja olisi, joissa käytetty symboliikka kertoo merkityksen, ei käyttäjän muisti... :o

Poissa JK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 296
    • Profiili
Voi luoja! Type2 laturiin tulee siis merkintä onko siinä valmiiksi johto. Merkintää ei ole helppo muistaa ulkoa mutta merkin merkityksen voi tarkistaa silmällä, katsomalla onko siinä kiinteä kaapeli vai ei. No pysyypä virkamiehet työllistettyinä.
VW ID.3 1st Max

Poissa juubatuuba

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
"Maaliskuussa voimaan astuva määräys tuo autoilijoiden näkökenttään upouuden C-tunnuksen – kertoo, onko letku valmiina vai ei".
https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html
Ajatus on hyvä, mutta toteutus on niin päin prinkkalaa kuin vain voi olla. Vain virkamies kykenee tällaiseen suoritukseen.

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Niinpä. Arvatenkin joukko nuorempia pleikkasukupolven viranhoitajia... koska...
Johto eli kaapeli eli C eli cable...  ;D ;D ;D >:(

Poissa jamo75

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 969
    • Profiili
voisivat ekaksi keskittyä siihen että latauspaikat merkittäisiin siten ettei niitä tarvitse etsiä gps-koordinaattien perusteella mistäkin pihasta.
erästäkin huoltoasemaa piti pari kertaa ajaa ympäri ennenkuin se laturin löytyi...

"Maaliskuussa voimaan astuva määräys tuo autoilijoiden näkökenttään upouuden C-tunnuksen – kertoo, onko letku valmiina vai ei".

Tämä on hyvä sääntö sähköautonlataajille yleisillä latauspisteillä.

https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html
Ajossa: VW ID.3 1st max
Edelliset: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.889
    • Profiili
"Maaliskuussa voimaan astuva määräys tuo autoilijoiden näkökenttään upouuden C-tunnuksen – kertoo, onko letku valmiina vai ei".

Tämä on hyvä sääntö sähköautonlataajille yleisillä latauspisteillä.

https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html

Hohhoijaa taas kerran. Virkamiesten merkintäsekoilun lisäksi toimittajalta on taas faktat aikalailla karkuteillä.

"Kun sähköautoilija saapuu julkiselle pikalatauspisteelle, ei hän läheskään aina tiedä etukäteen sitä, onko latauspisteessä tarjolla kiinteä latausjohto vai ei."

Kyllä tietää, kaikilla pikalatauspisteillä on johto valmiina.

"Julkisten latauslaitteiden johdot ovat tyypillisesti paksuja ja letkumaisia – ihan jo pelkän fyysisen kestävyyden vuoksi.­"

Julkisten latauslaitteiden johdot ovat tyypillisesti paksuja ja letkumaisia siksi, että niitä on tyypillisesti vain pikalatureilla. Siellä niiden on oltava paksuja, jotta ne riittävät pikalaturin huiman korkeille latausvirroille. Johtimen paksuus on suoraan verrannollinen siinä kulkevan virran suuruuteen. Toki kestävyysvaade lisää myös paksuutta paksumpien eristeiden muodossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV (toistaiseksi itselataavana)
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa tmr97

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 663
    • Profiili
https://www.is.fi/autot/art-2000007720828.html

Juttu antaa hyvän kuvan siitä miten pihalla viranomaiset ovat. Siis aivan ammattitaidotonta puuhaa.

Julkisen latauksen ongelmat ovat:
1. Lataus maksetaan miten sattuu, mutta ei tavanomaisilla maksuvälineillä (debit-/kredit-kortti tai käteinen). Tämä siksi, että yritetään estää kilpailua.
2. Latauksen hinta on mitä sattuu ja hintaa kuluttaja ei näe hintaa ladatessaan. Jatkuva vakava ongelma, asiaan kuuluu vielä isotkin katevaraukset suhteessa latauksen hintaan, vaikka lautausta ei edes saa (laitteet ei toimi). Törkeät "roaming" hinnat. Tämä on yksi ikävimmistä kusetuksista ja sitä tekevät isotkin toimijat!
3. Mitäsattuu toimivuus tai oikeammin laitteiden luotettavuus on heikko. Käytännössä yhtäkään julkisen tuen pikalatauspistettä ei saisi tehdä siten, että latureita on vain yksi. Luotettavuus on niin huonoa.

Ongelma ei ole se, että autossa pitää olla mukana Type2-johto!

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.123
    • Profiili
Sinulla on nyt minusta tässä sama vahvistusharha, jota olen joskus aiemminkin kommentoinut. Yllä kertomasi pitää varmasti paikkansa sinun tapauksessasi, en kyseenalaista sitä yhtään. Mutta kyseenalaistan sen, että sama automaattisesti pätisi myös suurimmalla osalla keskivertoautoilijoista. Sinä osaat ajaa äärimmäisen taloudellisesti, kuten kulutuslukusi ovat selkeästi osoittaneet. Suurin osa kuskeista ei pääse lähellekään niitä. Siksi sinun kulutuslukujesi taso eri käyttövoimilla ei välttämättä kerro juuri mitään siitä, mikä tuo ero on muilla kuljettajilla. Toisekseen myös hybriditekniikalla, ja sen soveltuvuudella omaan ajoprofiiliin, on iso merkitys. Jotkin hybridit sopivat matka-ajoon paremmin, toiset taas kaupunkiin.

Katsotaan mitä WLTP-lukemat sanovat. Ladattavalle hybridille mitataan WLTP lukemat myös akku tyhjänä ajettuna.

1.4 PHEV1.0 TSI
hidas8,67
keskinopea5,25,5
nopea5,24,7
moottoritie6,55,7
yhdistetty6,15,5
      
Eli lukemat ovat kautta linjan korkeammat kuin omissa ajossani, mutta suhde sama. Kaupungissa menevät kokolailla samalla, mutta maantiellä 1.0 TSI vähemmällä.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.889
    • Profiili
Katsotaan mitä WLTP-lukemat sanovat. Ladattavalle hybridille mitataan WLTP lukemat myös akku tyhjänä ajettuna.

Mistä löydät noita WLTP-lukuja? Yleensä valmistaja ilmoittaa vain sen yhden virallisen WLTP-päästölukeman ja kulutuksen josta se on johdettu, mitään muuta tietoa on turha etsiä. Missä nuo Leonin WLTP-luvut ovat nähtävissä, ja löytyykö myös muista plugareista vastaavia?
Nyt: Ford Kuga PHEV (toistaiseksi itselataavana)
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.123
    • Profiili
Mistä löydät noita WLTP-lukuja? Yleensä valmistaja ilmoittaa vain sen yhden virallisen WLTP-päästölukeman ja kulutuksen josta se on johdettu, mitään muuta tietoa on turha etsiä.
Esim. maahantuojan konfiguraattorista löytää

https://www.seat.fi/mallisto/leon/malliesittely.html

ja sietä Rakenna nappi. Valitse moottori osan kohdalla paina Katso yksityiskohdat

Sieltä löytyy kuitenkin vain 1.5 TSI ja 1.4 PHEV tiedot, koska 1.0 TSI ei myydä Suomessa.

Hain 1.0 TSI:n lukemat sitten täältä:
https://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/car-leasing/seat/leon/hatchback/1-4-ehybrid-fr-dsg
https://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/car-leasing/seat/leon/hatchback/1-0-tsi-se-dynamic-free-metallic-paint

Sieltä Tehnical Specification ja Fuel Comnumption.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.326
    • Profiili
Juttu antaa hyvän kuvan siitä miten pihalla viranomaiset ovat. Siis aivan ammattitaidotonta puuhaa.

Julkisen latauksen ongelmat ovat:
1. Lataus maksetaan miten sattuu, mutta ei tavanomaisilla maksuvälineillä (debit-/kredit-kortti tai käteinen). Tämä siksi, että yritetään estää kilpailua.
2. Latauksen hinta on mitä sattuu ja hintaa kuluttaja ei näe hintaa ladatessaan. Jatkuva vakava ongelma, asiaan kuuluu vielä isotkin katevaraukset suhteessa latauksen hintaan, vaikka lautausta ei edes saa (laitteet ei toimi). Törkeät "roaming" hinnat. Tämä on yksi ikävimmistä kusetuksista ja sitä tekevät isotkin toimijat!
3. Mitäsattuu toimivuus tai oikeammin laitteiden luotettavuus on heikko. Käytännössä yhtäkään julkisen tuen pikalatauspistettä ei saisi tehdä siten, että latureita on vain yksi. Luotettavuus on niin huonoa.

Ongelma ei ole se, että autossa pitää olla mukana Type2-johto!
Miten tuo kortti- ja käteismaksuja edullisempien maksutapojen käyttäminen rajoittaa kilpailua? Itse en ainakaan halua turhaan maksaa ylimääräistä maksutavasta, varsinkaan kun nuo vanhat maksutavat eivät ole kovin käteviäkään.

Jos haluaa päästä helpolla, niin valinta on Tesla. Superchargerit ovat luotettavia, niiden hinta on vakio ja maksu toimii automaattisesti ilman mitään ylimääräisiä toimenpiteitä. Supercharger-verkko laajenee tänä kuluvana vuotena tuntuvasti ja kattaa tämän jälkeen jo varsin suuren osan suomalaisten reiteistä.

Poissa tpu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Voi luoja! Type2 laturiin tulee siis merkintä onko siinä valmiiksi johto. Merkintää ei ole helppo muistaa ulkoa mutta merkin merkityksen voi tarkistaa silmällä, katsomalla onko siinä kiinteä kaapeli vai ei. No pysyypä virkamiehet työllistettyinä.

Tätä ihmettelin itsekin. Mikä merkitys koko merkillä on, jos nähdäksesi merkin sinun on oltava sellaisella etäisyydellä, mistä näet jo muutenkin onko tolpassa letkua vai ei?
Auto: A7 Sportback 55 TFSI e -20

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.889
    • Profiili
Sieltä löytyy kuitenkin vain 1.5 TSI ja 1.4 PHEV tiedot, koska 1.0 TSI ei myydä Suomessa.

Hain 1.0 TSI:n lukemat sitten täältä:
https://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/car-leasing/seat/leon/hatchback/1-4-ehybrid-fr-dsg
https://www.nationwidevehiclecontracts.co.uk/car-leasing/seat/leon/hatchback/1-0-tsi-se-dynamic-free-metallic-paint

Sieltä Tehnical Specification ja Fuel Comnumption.

No niin, Leonista näemmä löytyi, mutta eipä esimerkiksi omasta autostani löytynyt tuoltakaan. Vain se yksi perinteinen combined-lukema siellä on. ::) Näinhän se yleensä kai menee.
Nyt: Ford Kuga PHEV (toistaiseksi itselataavana)
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.889
    • Profiili
Tätä ihmettelin itsekin. Mikä merkitys koko merkillä on, jos nähdäksesi merkin sinun on oltava sellaisella etäisyydellä, mistä näet jo muutenkin onko tolpassa letkua vai ei?

Tuota määräystähän ei käsittääkseni ole vielä annettu, sitä ollaan vasta valmistelemassa. Maaliskuun aikarajakin on tavoite, ei lukkoonlyöty voimaantulopäivä. Kenties tässä haetaan nyt vähän muita asioita, kuin tuota johto vai ei -tilannetta. Ovathan nuo latausliitännät kaikkiaan aikamoinen viidakko, varmaan yhtenäisestä merkintästandardista jotain hyötyä on.

Mutta jos katsotaan vain tuota "johto vai ei"-asiaa, niin sen kannalta tuollainen merkintä on aika jonninjoutava. Kun kaikilla pikalatureilla se johto on, ja suurimmalta osalta AC-latauspisteitä se puuttuu, niin eipä tuo paljon lisäarvoa anna, vaikka sen erottaisi kilometrin päästä. Jos nyt joskus sattuu osumaan AC-latauspisteelle, jossa johto jostain syystä jo on, niin kai sen nyt pisteelle ajaessa sitten jo hahmottaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV (toistaiseksi itselataavana)
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa tmr97

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 663
    • Profiili
Miten tuo kortti- ja käteismaksuja edullisempien maksutapojen käyttäminen rajoittaa kilpailua? Itse en ainakaan halua turhaan maksaa ylimääräistä maksutavasta, varsinkaan kun nuo vanhat maksutavat eivät ole kovin käteviäkään.

Kyllä se estää. Jos tarjoajia olis 2-3, niin voisi hankkia kaikkien kortit. Mutta palveluntarjoajia on N kpl. Ihan käytännön esimerkki. Meillä lähellä on K-lataus ja Motonet. Motonet maksaa alle puolet K-latauksesta. Kun olen muutaman kerran ladannut olen mennyt K-lataukselle, koska minulla ei ole motonetin laturiin sopivaa korttia/appiä.
Lisäongelmana on se, etten haluaisi laittaa yhdellekkään palveluntarjoajalle korttini numeroa. Tulee riskiä aiheettomista veloituksista ja ylimääräistä tietoturvariskiä.

Itse vältän maksullista julkista pikalatausta, koska palvelu on ala-arvoinen*. Itseasiassa en aio hankkiutua tilanteeseen, jossa olisin pakotettu sitä käyttämään. En ole tehnyt yhtään matkaa perheemme sähköautolla, siten että ennen matkaa olisi ollut jo tiedossa, että tarvitsen julkista pikalatausta. Perheessä on "itselataava" hybridi pitkille matkoille.

Jos haluaa päästä helpolla, niin valinta on Tesla. Superchargerit ovat luotettavia, niiden hinta on vakio ja maksu toimii automaattisesti ilman mitään ylimääräisiä toimenpiteitä. Supercharger-verkko laajenee tänä kuluvana vuotena tuntuvasti ja kattaa tämän jälkeen jo varsin suuren osan suomalaisten reiteistä.

Harmi vaan, etten halua ajaa autolla, joka vaatii painamaan kaasua koko ajan, eli regen on aina liian voimakas, koska regen-jarruja ei ole. Tämä on meidän perheessä showstopper Teslan hankinnalle.

* Suurin ongelma on luotettavuus. Kun latureita on usein vain yksi, niin sen toimimattomuus on liian suuri riski - matkaa seuraavalle saattaa olla liikaa.
« Viimeksi muokattu: 08.01.21 - klo:16:15 kirjoittanut tmr97 »

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.672
  • Isompi GTE
    • Profiili
^ aika jännä että se on noin tehty. Kuvitellut vapaalla laskemisen ja jarrutuksien energian talteenoton olevan oleellisia asioita rangen kannalta. Toki isompi akku on hyvin amerikkalainen tapa ratkaista ongelma 😁

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.326
    • Profiili
Kyllä se estää. Jos tarjoajia olis 2-3, niin voisi hankkia kaikkien kortit. Mutta palveluntarjoajia on N kpl. Ihan käytännön esimerkki. Meillä lähellä on K-lataus ja Motonet. Motonet maksaa alle puolet K-latauksesta. Kun olen muutaman kerran ladannut olen mennyt K-lataukselle, koska minulla ei ole motonetin laturiin sopivaa korttia/appiä.
Lisäongelmana on se, etten haluaisi laittaa yhdellekkään palveluntarjoajalle korttini numeroa. Tulee riskiä aiheettomista veloituksista ja ylimääräistä tietoturvariskiä.

Itse vältän maksullista julkista pikalatausta, koska palvelu on ala-arvoinen*. Itseasiassa en aio hankkiutua tilanteeseen, jossa olisin pakotettu sitä käyttämään. En ole tehnyt yhtään matkaa perheemme sähköautolla, siten että ennen matkaa olisi ollut jo tiedossa, että tarvitsen julkista pikalatausta. Perheessä on "itselataava" hybridi pitkille matkoille.

Harmi vaan, etten halua ajaa autolla, joka vaatii painamaan kaasua koko ajan, eli regen on aina liian voimakas, koska regen-jarruja ei ole. Tämä on meidän perheessä showstopper Teslan hankinnalle.

* Suurin ongelma on luotettavuus. Kun latureita on usein vain yksi, niin sen toimimattomuus on liian suuri riski - matkaa seuraavalle saattaa olla liikaa.
Eihän se, että toimijoita on niin paljon, ettet halua hankkia kaikkien korttia, estä kilpailua. Se kertoo päinvastoin siitä, että kilpailua on paljon. Onhan näitä autojakin markkinoilla niin paljon, ettei niitä kaikkia viitsi tai pysty ostamaan.

Mitä tulee noiden maksutapojen turvallisuuteen, niin Suomessa kaikkein turvattominta taitaa olla juurikin korttimaksut bensiksillä. Nuo latureiden tunnisteet ovat paljon turvallisempia. Tagillä, jolla voi vain latailla sähköä tietyistä latureista, ei varas edes tee oikein mitään.

En nyt ensimmäisenä alkaisi myöskään pelkäämään sitä, että joku Suomalainen latausfirma vuotaisi korttini tiedot rikollisille. Olen käytellyt korttiani 20 vuotta ympäri maailmaa ja myös usein netissä, enkä ole  vielä kertaakaan kohdannut tuollaisia ongelmia. Jää aika vähiin koritn käyttä, jos noin tiukkaan rajaa sen käytön.

Poissa passo_s

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 828
    • Profiili
Kävin vehossa A mersua tutkailemassa. Myyjä kertoi kuinka uusi EU sääntö kieltää auton lataamisen polttomoottorin avulla ja siksipä se on Mersun plugarissa mahdotonta. Siihen että jaa, volkkarissa voi edelleen ladata ajon aikana akustoa. Myyjä vihjasi että niinhän se volsu aikonaan ihan laillisia dieseleitäkin valmisti. Aika raflaavaa, yleensä automyyjät ei toisia merkkejä mollaa.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.326
    • Profiili
^ aika jännä että se on noin tehty. Kuvitellut vapaalla laskemisen ja jarrutuksien energian talteenoton olevan oleellisia asioita rangen kannalta. Toki isompi akku on hyvin amerikkalainen tapa ratkaista ongelma 😁
Tottahan toki Teslakin kerää jarrutusenergiaa ja on luokassaan taloudellinenkin. Mörkötehoisella MS:llä on Suomessakin ajettu hämmentävän pienellä kulutuksella. Tämä liittyy nyt vain siihen, miten regeniä hallitaan.

Poissa passo_s

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 828
    • Profiili
Eihän se, että toimijoita on niin paljon, ettet halua hankkia kaikkien korttia, estä kilpailua. Se kertoo päinvastoin siitä, että kilpailua on paljon. Onhan näitä autojakin markkinoilla niin paljon, ettei niitä kaikkia viitsi tai pysty ostamaan.

Mitä tulee noiden maksutapojen turvallisuuteen, niin Suomessa kaikkein turvattominta taitaa olla juurikin korttimaksut bensiksillä. Nuo latureiden tunnisteet ovat paljon turvallisempia. Tagillä, jolla voi vain latailla sähköä tietyistä latureista, ei varas edes tee oikein mitään.
....

Firmalta tullut Nesteen bensakortti on vieläpä siruton, pelkällä magneettiraidalla.Ihmettelin moista sähköpostitse Nesteen asiakaspalvelulle kun pankit aikoja sitten toitotti kuinka turvatonta on käyttää pelkkää magneettiraitaa. Eipä ihmettelyyni vastattu Nesteeltä mitään.

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 282
    • Profiili
* Suurin ongelma on luotettavuus. Kun latureita on usein vain yksi, niin sen toimimattomuus on liian suuri riski - matkaa seuraavalle saattaa olla liikaa.
Aika jännän äärellä olin syksyllä pohjoisessa, kun lähdin seikkaloimaan sieltä kotiin eGofin kanssa. Taktiikkana oli ladata aina sen verran, että sille seuraavallekin pikalaturille pääsisi. Mitä etelämmäs tultiin, niin ongelma kävi koko ajan vähemmäksi, mutta Keminmaalla, kun ajoi reilun 30km rangella fortumin (vai mikä lie recharge) latauspisteelle, joka sitten oli toimimaton, niin pikkuisen noin heti lähdössä pisti kylmäämään. Onneksi seuraava latauspaikka reilun kymmenen kilometrin etäisyydellä pelitti, kuten kuuluikin. Oli lisäksi maksutonkin :o :)
Mutta kyllä tässä vielä ongelmaa on edessä, jos sähköautot (=täyssähkö) oikeasti alkaa yleistyä enempi kuin pikalatausverkko kehittyy. Oletettavasti niillä silloin yhä useammin ajetaan myös pidempiä matkoja. Siinähän sitä sitten pahimmassa skenaariossa otetaan jonotusvuoroja kuin motonetin palvelutiskillä ja odotetaan piiiiitkäääään sitä omaa vuoroa, jos vaikka laturi ihan kunnossa olisikin... ???

Poissa passo_s

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 828
    • Profiili
^ tuohon yleistymiseen, meillä töissä oli jo isompaa keskustelua työsuhde hybridit - > työsuhde sähköautoiksi, heti kun verottaja tekee jotain latauksen maksamiseen liittyvää ”hienosäätöä” Tosin ei kaikkia voi velvoittaa täyssähköautoihin, kotilataus ei edes ole kaikille mahdollista. Besserwisseröisin että työsuhdeautoilussa hybridiautoilun bensakulut alkavat selvitä, ehkäpä se poikii siirtymää täyssähköisiin työsuhdeautoihin.

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.672
  • Isompi GTE
    • Profiili
Tottahan toki Teslakin kerää jarrutusenergiaa ja on luokassaan taloudellinenkin. Mörkötehoisella MS:llä on Suomessakin ajettu hämmentävän pienellä kulutuksella. Tämä liittyy nyt vain siihen, miten regeniä hallitaan.
Juu toki. Mutta vetääkö se siis maksimi regenjarrun (vai mikä sen nimi nyt on) kun jalan nostaa kaasulta?
Passatin jarrutus on jopa yllättävän fiksu koska tasaisella laskee vapaalla mutta alamäessä kun nostaa jalan kaasulta niin alkaa jarruttaa pitäen vauhdin vakiona.

Poissa DSL

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 309
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Kiassa on ihan mukavat regenin säädöt: Voi kytkeä kokonaan pois tai säätää 3 eri vahvuudelle. Lisäksi "auto" asetus säätää alamäen jyrkkyyden mukaan, jos meinaa vauhti kiihtyä tai kameralla/tutkalla kun hitaamman auton perä lähestyy. Lisäksi on rattiläpsykät manuaalisäätöön ja ajomoodiin voi asettaa talteen lähtötason.
« Viimeksi muokattu: 08.01.21 - klo:20:29 kirjoittanut DSL »
Kia e-Niro 64 kWh.
Skoda Octavia 1.0 TSI.

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 282
    • Profiili
eGolfissa tuo neliportainen toimii mielestäni myös kivasti ja auto rullaa tosi hienosti, josta erityisesti pidän.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.147
    • Profiili
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Tonttu66

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 798
    • Profiili
Aika karua tuo testi, jos ei edes 120km pääse talvikelissä osalla noista sähköautoista  ;D.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviautovertailu-260-km-toimintamatka-ei-ole-lapihuutojuttu-isoakkuisellekaan-sahkoautolle-lapin-talvessa-osa-vertailuautoista-piiputti-jo-matkan-puolivalissa/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR03sLXgJME_G8P_A8ND6YIYIsKKQr9h4N6v3KUb_nzi2-Awgnr4PaAjNhs#Echobox=1610473730

Selvennyksenä, että puolimatkassa piti ladata Honda E, Mazda MX-30 ja
Peugeot e-2008, joissa kaikissa pieni akku. Porsche Taycan 4S, Volkswagen ID.3 ja Volvo XC40 Recharge pääsivät maaliin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poissa Antore

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 541
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Auto käyttötarkoituksen mukaan. 120 km päivässä riittää sekin suurimmalle osalle autoilijoista vallan mainiosti.

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Taisi se kyseinen matka sentään olla pikemminkin 130km, jolloin tuota kantamaa tulikin sitten jo melkein rapsakat kymmenen prosenttia enemmän ;D ;D

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy