Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 434343 kertaa)

Poissa Zego

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 370
    • Profiili
Jätetään kiitos tuo maahanmuutto pois tästä sotkemasta hyvää ketjua?

Lukiko kukaan tuota ehdotustani? Otetaan rahat liikenteeseen ihan kaikilta, ihan sama nyt vaikka enemmän ajavat ”hyötyisivät” tästä enemmän. Täydellisyyteen pyritään muttei millä keinoilla hyvänsä, eli good enough (MVP-toteutus) riittää usein varsin pitkälle, narisijoita aina myös riittää. Oikeastihan ei löydy autoa jossa istuminen olisi mitenkään terveellistä joten se siitä ”hyödystä”.

Poissa Polouni

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Tavallaan rahat otetaan jo kaikilta jossain muodossa. Ihmiset tarvitsevat myös päivähoitoa, koulutusta tai terveydenhoitoa eri määriä. Ja liikenteen kautta kerätyt verotulot eivät ole korvamerkittyjä.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi. On mahdotonta laskea hyötyjä kaikille...

Mielestäni tässä täytyy erottaa kaksi asiaa toisistaan. Henkilöautojen energialähteet ja liikkumisen infrastruktuuri. Jos parannetaan pelkästään olemaasa olevaa infraa ei sähkärit "lisäänny" niin nopsaan jos ei huolehdita esim. latausverkon kehittämisestä. Ja taas pelkkä infra ei kannusta ostamaan uudenlaista teknologiaa jos se on liian kallista.

Ohjataanko kuluttajia sähkäautoihin ja hybrideihin ja tapahtuuko tämä yksityistä kansalaista verottamalla tai palkitsemalla. Vai sittenkin enemmän yrityksiä ja teollisuutta ohjaamalla. Toki liittyvät toisiinsa.

Uhriutumalla ja mustamaalaamalla eri tavalla ajattelevia tämä asia ei etene.
Seat Ibiza 1.0 TSI

Poissa tmr97

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 619
    • Profiili
Tavallaan rahat otetaan jo kaikilta jossain muodossa. Ihmiset tarvitsevat myös päivähoitoa, koulutusta tai terveydenhoitoa eri määriä. Ja liikenteen kautta kerätyt verotulot eivät ole korvamerkittyjä.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi. On mahdotonta laskea hyötyjä kaikille...

Mielestäni tässä täytyy erottaa kaksi asiaa toisistaan. Henkilöautojen energialähteet ja liikkumisen infrastruktuuri. Jos parannetaan pelkästään olemaasa olevaa infraa ei sähkärit "lisäänny" niin nopsaan jos ei huolehdita esim. latausverkon kehittämisestä. Ja taas pelkkä infra ei kannusta ostamaan uudenlaista teknologiaa jos se on liian kallista.

Ohjataanko kuluttajia sähkäautoihin ja hybrideihin ja tapahtuuko tämä yksityistä kansalaista verottamalla tai palkitsemalla. Vai sittenkin enemmän yrityksiä ja teollisuutta ohjaamalla. Toki liittyvät toisiinsa.

Uhriutumalla ja mustamaalaamalla eri tavalla ajattelevia tämä asia ei etene.

Kun autoilun tai liikkumisen veroista keskustellaan on hyvä muistaa, että julkisen liikenteen tuki on suuri, pääkaupunkiseudulla lähempänä keskustaa tuki on 60% lipun hinnasta ja kaukana 40%. Kun yksityistä liikkumista kovasti verotetaan ja samalla poliitikkojen päättämiä reittejä pitkin maksaa vain puolet todellisesta kulusta alkaa liikenne kulkemaan yhä enemmän poliitikkojen päättämillä reiteillä ja alueilla. Poliitikot eivät päätöksissään osaa huomioida taloudellisen toiminnan tarpeita, eli yhteiskunnan kilpailukyky heikkenee. Suomen ongelmana on jo pitkään ollut ns "aivovienti" ja kun yhteiskunnan kilpailukyky heikkenee niin aivovienti pahenee. Ihan esimerkkinä: se ennen koulutetulla väestöllä kasvanut Espoo on jo vuosia kärsinyt aivoviennistä ja samalla kaupungin talouden perusta on rapautunut. Suoraan etelään 60km päässä on mukava kaupunki, jossa on 20% tulovero, 20% alv, ...jne.

Poissa Polouni

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Poliitikot kyllä pyrkivät huomioimaan taloudellisen toiminnan tarpeita. Mutta KENEN NÄKÖKULMASTA? Yrittäjän, työntekijän, yhteiskunnan, espoolaisen, sotkamolaisen? Tämähän on puoluesidonnaista. Ihan sama sähkäreissä tai autoverossa. Ideologisia valintoja. Jos polttomoottoreilla ajavia aletaan rokottamaan enemmän, niin varmasti eräät tietyt puolueet nostavat profiiliaan. Jos veroastetta lasketaan, niin vasen laita älähtää.

Olen samaa mieltä, että aivovienti on ongelma. Toisaalta moni suomalainen on hoidettu ja koulutettu osaajaksi maksutta varallisuudesta riippumatta.

Jos isot autonvalmistajat tekevät jatkossa sähköisiä vaihtoehtoja, niin silloin asia on yksinkertainen.....

Seat Ibiza 1.0 TSI

Poissa Polouni

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Seat Ibiza 1.0 TSI

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.133
    • Profiili
Jos haluat käydä jossain autolla ilman digitaalista jälkeä, niin voit jättää puhelimen kotiin. Joten ei noita voi verrata.
Ei se ihan näin mene (uudemmissa). Eikös autoissa tule jossain vaiheessa pakolliseksi ns. emergency call toiminto vai liekö jo tullut? Se taas pohjautunee mobiiliverkkoihin eli autossa sim-kortti. Ja infotairment etc always connected järjestelmät yleistyvät, eli autossa on oma sim-kortti ja jatkuva datayhteys mobiiliverkon kautta. Kuka vaikkapa erään T:llä alkavan automerkin tapauksessa ymmärtää mitä kaikkea tietoa auto lähettää firman servereille?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.133
    • Profiili
Toki jos mentäisiin siihen, että verotus perustuisi sataprosenttisesti päästöihin, sitä km-veroa ei tarvittaisi sähköautoille.
Eihän sähköauto ole nollapäästöinen kokonaistarkastelussa. EU:n käyttämä laskentatapa "mitataan putkesta" tarkoittaa sitä että sähköauto saa 0g CO2/km, vaikka sähkön tuottaminen tuottaa myös päästöjä. Eri energialähteet enemmän ja toiset vähemmän, eri maissa keskimääräinen luku on suurempi ja toisissa taasen pienempi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.133
    • Profiili
Lukiko kukaan tuota ehdotustani? Otetaan rahat liikenteeseen ihan kaikilta, ihan sama nyt vaikka enemmän ajavat ”hyötyisivät” tästä enemmän. Täydellisyyteen pyritään muttei millä keinoilla hyvänsä, eli good enough (MVP-toteutus) riittää usein varsin pitkälle, narisijoita aina myös riittää. Oikeastihan ei löydy autoa jossa istuminen olisi mitenkään terveellistä joten se siitä ”hyödystä”.
Verojahan kerätään useista syistä, ohessa kaksi pääsyytä:
1) Fiskaalinen. Rahaa valmiiksi miinuksella olevaan budjettiin että voidaan kattaa eri menoja
2) Ohjausvaikutus. Verotus on ympäristöbiasoitu, eli "suurempi saastuttaja maksaa enemmän" periaate toteutuu ja ohjaa siten vähäpäästöisempään suuntaan.
Ehdotuksella ratkaistaisiin kohta 1 mutta ei kohtaa 2. Samoin tasaverotusta tai osin sen tyyppistä järjestelmää ei varmaan pidettäisi oikeudenmukaisimpana tapana organisoida verotusta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.818
    • Profiili
Ei se ihan näin mene (uudemmissa). Eikös autoissa tule jossain vaiheessa pakolliseksi ns. emergency call toiminto vai liekö jo tullut? Se taas pohjautunee mobiiliverkkoihin eli autossa sim-kortti.

Kaikissa Euroopan Unionin alueella 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksytyissä uusissa automalleissa on pakollinen eCall-järjestelmä. Eli niissä on aina sekä SIM-kortti (eSIM) että GPS-vastaanotin joka kertoo häkelle auton sijainnin hätäpuhelun aikana.

Eihän sähköauto ole nollapäästöinen kokonaistarkastelussa. EU:n käyttämä laskentatapa "mitataan putkesta" tarkoittaa sitä että sähköauto saa 0g CO2/km, vaikka sähkön tuottaminen tuottaa myös päästöjä. Eri energialähteet enemmän ja toiset vähemmän, eri maissa keskimääräinen luku on suurempi ja toisissa taasen pienempi.

Ei tietenkään mikään energiaa käyttävä laite ole oikeasti nollapäästöinen. Mutta energiantuotannon päästöt kuuluvat päästökauppasektorille, kun autoilun päästöt taas taakanjakosektorille. Molemmat sektorit hoitavat päästövähennykset omalla tavallaan. Siksi autoilun päästöihin ei lasketa sähköntuotannon päästöjä, koska niiden vähentämiseen on jo käytössä eri menetelmä, joka koskee sähkön tuottajia.
Nyt: Ford Kuga PHEV (unplugged)
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.295
    • Profiili
Ihan kohtuullisesti nököjään vanhatkinnakut kestävät.

https://www.is.fi/autot/art-2000007627656.html

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Ihan kohtuullisesti nököjään vanhatkinnakut kestävät.

https://www.is.fi/autot/art-2000007627656.html
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin eihän nuo vielä ole vanhoja... Autoilla kyllä ajettu paljon ja toisessahan on jo uusi akkupaketti.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.295
    • Profiili
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin eihän nuo vielä ole vanhoja... Autoilla kyllä ajettu paljon ja toisessahan on jo uusi akkupaketti.

Itse pidän kuutta vuotta todella pitkänä aikana akkuteknologialle. Tuona aikana akun hinta on romahtanut murto-osaan ja kaikki käyttäominaisuudet ovat parantuneet merkittävästi. Rangekin on kasvanut yli puolella.

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 594
    • Profiili
Akuston operointi ja sähkömoottori hienosti takuuseen.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Itse pidän kuutta vuotta todella pitkänä aikana akkuteknologialle. Tuona aikana akun hinta on romahtanut murto-osaan ja kaikki käyttäominaisuudet ovat parantuneet merkittävästi. Rangekin on kasvanut yli puolella.
Varmaan näin, mutta kalliille kestokulutushyödykkeelle kuten autolle tuo on kyllä on kyllä lyhyt aika, vaikkei autolla olisi tarkoitus suorittaakaan suomalaista sankaritaivalta.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.036
    • Profiili
Onnellinen hybridin omistaja  ;D.
"Töpselihybridin kulutus yllätti kuluttajan ikävästi – eikä sähköllä voinut ajaa alle 10 celsiusasteen kelissä lainkaan"
"uutena ostamansa Volkswagen Golf GTE Plug-in Hybridinsä polttoaineenkulutukseen sekä akun toimintaan kylmällä säällä."
https://www.is.fi/autot/art-2000007634729.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.585
  • Isompi GTE
    • Profiili
Onnellinen hybridin omistaja  ;D.
"Töpselihybridin kulutus yllätti kuluttajan ikävästi – eikä sähköllä voinut ajaa alle 10 celsiusasteen kelissä lainkaan"
"uutena ostamansa Volkswagen Golf GTE Plug-in Hybridinsä polttoaineenkulutukseen sekä akun toimintaan kylmällä säällä."
https://www.is.fi/autot/art-2000007634729.html
Noi kulutuslukemat kyllä edelllyttää melkoista kaahausta eikä tuolla ajotyylillä pääsisi millään autolla ilmoitettuihin arvoihin.
Ikävää toki ettei pakkasrajoista yms ole kerrottu.

Poissa Jönglööraaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 890
    • Profiili
Kyllä näiden sähköhöpötysten kanssa käydään vielä monta japinaa ennen kuin homma alkaa pelittään.
Monet, monet ongelmat ovat vielä ratkaisematta.
On kyllä hyvä, että jotkut ostaa näitä patteriautoja saadaan kokemusta ja tietoa.
Vähintään 5-vuotta ajellaan vielä bentsiinillä.
Voipa olla, että seuraavakin auto on polttis.
On muuten aika jännää kun katselee Audin hinnastoja niin dieseleitä tehdas toimittaa miltei joka mallia.
 ;D Olihan Ford Escortissakin aikoinaan mekaanisesti toimivat ABS jarrut. Joillakin ihmeellisillä vaijereilla ja tangoilla toteutettu. Ja kehuttiin ompas hyvät.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.036
    • Profiili
Noi kulutuslukemat kyllä edelllyttää melkoista kaahausta eikä tuolla ajotyylillä pääsisi millään autolla ilmoitettuihin arvoihin.
Ikävää toki ettei pakkasrajoista yms ole kerrottu.

Ei tainnut olla ihan ainoa ominaisuus tuossa autossa ja kyllä auto on tehty ajamista varten:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6594b5c4-0038-4cf6-8ffb-84d5528b8fba

"Ostaja raportoi useista teknisistä vioista autossa. Ajotietokone oli jumissa, lisävarustepalvelu ei toiminut eikä radiota saanut sammutettua. Riidan keskeisin aihe oli kuitenkin se, millä käyttövoimalla auto kävi ja paljonko se maksoi."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.295
    • Profiili
Noi kulutuslukemat kyllä edelllyttää melkoista kaahausta eikä tuolla ajotyylillä pääsisi millään autolla ilmoitettuihin arvoihin.
Ikävää toki ettei pakkasrajoista yms ole kerrottu.

Tuohon kulutukseen saa ajaa kyllä todella raskaasti. Esim. Spritmonitorin plugari-Golfeista yksikään ei ole kuluttanut edes kahdeksaa litraa sataselle. Hybridihän menee kaupungissakin pienellä kulutuksella, niin vaihtoehdoiksi jäänevät tuntuvasti moottoriteiden rajoituksia korkeammat nopeudet tai sitten jarrun ja kaasun päällä vuorotellen seisominen.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.602
    • Profiili
Ei tuollaisiin lukemiin pääse kuin pätkäsiirtymillä kylmällä lataamattomalla autolla. Mullakin suurin tankillinen ollut 6,5l/100km, eikä ole edes hybridi. Siihen tankilliseen sisältyy rutkasti webastokäyttöä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa passo_s

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 750
    • Profiili
Ei tainnut olla ihan ainoa ominaisuus tuossa autossa ja kyllä auto on tehty ajamista varten:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6594b5c4-0038-4cf6-8ffb-84d5528b8fba

"Ostaja raportoi useista teknisistä vioista autossa. Ajotietokone oli jumissa, lisävarustepalvelu ei toiminut eikä radiota saanut sammutettua. Riidan keskeisin aihe oli kuitenkin se, millä käyttövoimalla auto kävi ja paljonko se maksoi."
Autoliikkeelle tuosta 3000€ maksettavaa. Onko maksun syynä se että autoliike teki tiedonantovirheen myynti-esitteissä ?

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy