Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 294297 kertaa)

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 940
    • Profiili
Synteettisen polttoaineen valmistuksen hyötysuhde lienee parissa kymmenessä prosentissa jos edes siinäkään ja polttomoottorin hyötysuhde samoilla haminoilla eli en ymmärrä näitä haihattelijoita jotka kaipailevat niitä (0,2x0,2=4%) eikä suoraan pistä sitä energiaa sähköautoon ?

Kaikki sähköhän on päästökaupan piirissä ja puhdas sahkö lisääntyy valtavasti jatkuvasti.

Ei kai se polttoainekaan sinne polttomoottoriin ihan ilman päästöjä ilmaannu vaikka monista jutuista niinkin voisi päätellä  8)
Sähkön varastointiin nyt ei ole oikein toimivaa ratkaisua olemassa. Yhä lisääntyvä uusiutuvan sähkön tuotanto on luonteeltaan epävarmaa. Välillä tuulee/paistaa, välillä ei. Siinä vaiheessa kun tätä "ylikapasiteettia" on riittävästi, alkaa olla jo kannattavaa tehdä ei-ideaalisella hyötysuhteella synteettistä polttoainetta. LUT:ssa on aiheesta tehty paljon tutkimusta/sovelluksia ja onpa yksi "keksijäkin" (vähän aikaa sitten T&T lehdessä) kehitellyt sovelluksia jotka perustuvat hiilen talteenottoon. Mitä useampi syntetisointi on ketjussa, sen alhaisempi on hyötysuhde. Ensin vetyä, sitten kaasua ja sitten nestemäistä. Jos viimeinen steppi jätetään väliin, saadaan hieman korkeampi hyötysuhde.

Jos taasen puoli-ilmaista uusiutuvaa sähköä ei ole, ei synteettisen tiekään lähde lentämään, poislukien "synergiasovellukset", esim. sisäilman hiilen talteenotto synergiana. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Kyllä tämä haihattelu tuntuu pelaavan täysin erään suomalaisen öljykauppiaan pussiin joka lähes 7 miljardin liikevaihtoa pyörittävästä öljybisneksestä tukee tätä hanketta muutamalla miljoonalla jotta varmistaa varsinaisen perusbisneksensä pyörimisen ja päristelijät saavat hyvän mielen ja voivat huoletta ostella polttomoottorikäyttöisiä kun uusi taloudellinen ja päästötön innovaatio on nurkan takana  :o

Tämä on siis satavuotta vanha idea jota herätellään henkiin ja Hitlerkin hävisi sotansa kun lähti tähän luottamaan...

Vetyautoilla vedätettiin samallalailla polttomoottori päristelijöitä 50-vuotta eli uskoteltiin ajamaan  vanhalla tekniikalla kunnes vetyautot tulevat markkinoille... tämänkin rahoitti öljyteollisuus  8)

Muutokset ovat joskus yllättävän kivuliaita joillekin osapuolille...
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Eikös juurikin sähköautojen akut olisi erinomainen muuntojoustava varastointiratkaisu sähkölle  8)

Nyt useat sähköautoilijat pelastavat sähkönjakelua latailemalla tuulisina öinä ilmaista energiaa akkuihin... tämä olisi melko älykästä toimintaa laajemmassakin mittakaavassa toteutettavaksi  8)

Sähköautoilun hyötysuhde tuotannosta renkaisiin taitaa lähennellä 90% verrattuna tuohon 4% ero on merkittävä  :o
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.918
    • Profiili
Tuulisia öitä on varmasti aika monta vuodessa.  ;D Loput vuodesta ajellaan tyhjillä akuilla.  ;) Muuten hyvä joo, mutta kotona lataaminenkin on yleensä melko hidasta. Kukakohan maksaisi kunnon liittymät omakotitaloihin ja asuntoyhtiöihin, jotta sähkö liikkuisi tarpeeksi nopeaan? Entäpä onnettomuustilanteet, jos tarvii autolla kiiresti johonkin lähteä?

Aika monta pulmaa ratkaistavana vielä, eikä tuo koronakaan helpota tilannetta isossa mittakaavassa pitemmälläkään aikavälillä, kun sähköautot jäävät kauppaan ja rahat on kaikilta loppu. Saahan sitä elää siellä sähköisissä haaveissa, mutta realismi tulee ottamaan valtikan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Tuulisia öitä on varmasti aika monta vuodessa.  ;D Loput vuodesta ajellaan tyhjillä akuilla.  ;) Muuten hyvä joo, mutta kotona lataaminenkin on yleensä melko hidasta. Kukakohan maksaisi kunnon liittymät omakotitaloihin ja asuntoyhtiöihin, jotta sähkö liikkuisi tarpeeksi nopeaan? Entäpä onnettomuustilanteet, jos tarvii autolla kiiresti johonkin lähteä?

Aika monta pulmaa ratkaistavana vielä, eikä tuo koronakaan helpota tilannetta isossa mittakaavassa pitemmälläkään aikavälillä, kun sähköautot jäävät kauppaan ja rahat on kaikilta loppu. Saahan sitä elää siellä sähköisissä haaveissa, mutta realismi tulee ottamaan valtikan.

Tuulisähkön tuotantopiikit kestävät yleensä vähintään useita tunteja, jolloin ei ole tarvetta pikalataukselle. 16 ampeerillakin lataa jo muutamassa tunnissa paljon. Akkua nyt ei kannata muutenkaan säilyttää tyhjänä, niin aina pääsee liikkeelle, jos on tarvetta. Onnettomuustilanteissa sopii toivoa, että ambulanssissa ja paloautoissa on akut ladattu.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Sähköautoilun hyötysuhde tuotannosta renkaisiin taitaa lähennellä 90% verrattuna tuohon 4% ero on merkittävä  :o
9p prosenttia on selvästi yläkanttiin arvioitu.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Noh onkohan oikeasti selvästi yläkanttiin tuo hyötysuhteen 90% lähentely  :o

Suomessa siirtoverkon häviöt 3% fakta, lataushäviöt 5% arvio ja sähkömoottorin hyötusuhde 90% arvio. Tästä seuraa 0,97*0,95*0,90= 83%  8) Ei paha

Yllättävää myös, että sähkönsiirron kantaverkossa mm. Koronahäviö on merkittävässä osassa  :-[
« Viimeksi muokattu: 26.03.20 - klo:18:24 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Noh onkohan oikeasti selvästi yläkanttiin tuo hyötysuhteen 90% lähentely  :o

Suomessa siirtoverkon häviöt 3% fakta, lataushäviöt 5% arvio ja sähkömoottorin hyötusuhde 90% arvio. Tästä seuraa 0,97*0,95*0,90= 83%  8) Ei paha

Yllättävää myös, että sähkönsiirron kantaverkossa mm. Koronahäviö on merkittävässä osassa  :-[

Tuosta puuttuu akun jäljeen sähkön vaihtosuuntaus ja sovitus moottorille. 5 prosentin lataushäviö on aika pieni. Sen lisäksi tulee myös auton ja akun lämmityshäviöt ja akun itsepurkautuminen. 90 prosenttia on etäinen haave vielä toistaiseksi.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Auton lämmityshäviöt ? Noh webastot ja lohkolämppärit noissa polttomoottoreissakin laulelee kylmään aikaan vuodessa ja sähkäreissä lämmitykset ja jäähdytykset tehdään ilmalämpöpumpulla läpi vuoden  :o

Vagin tuotteet ei taida paljoa akkuja lämmitellä, lienee enempi Teslan kulutuksia kun eri akkukemikaalit käytössä  8)

Polttiksille tank-to-wheels arvot kirjallisuudessa ovat siis lähempänä 10% kuin 20% eli puolitetaan sitten toikin hyötysuhde 2% ja sähkäri pudotellaan vaikka 80%. Jäähän tuohon vielä tilastollisesti merkittävä ero  :P

Paremmat sähkömoottorit ovat tosiaan nykyään hyötysuhteiltaan 95% ja kehitys on nyt vasta sähköautojen osalta päässyt vauhtiin 100 vuoden ruususenunien  ja öljynpolton jäljiltä  ;D

Sitten  kun tuonne laitetaan vielä sähköautojen regeneroinnit niin hups 90% hyötysuhteet paukkuvat kaupunkiajelussa ylikin, apuva  8)
« Viimeksi muokattu: 26.03.20 - klo:19:25 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Auton lämmityshäviöt ? Noh webastot ja lohkolämppärit noissa polttomoottoreissakin laulelee kylmään aikaan vuodessa ja sähkäreissä lämmitykset ja jäähdytykset tehdään ilmalämpöpumpulla läpi vuoden  :o

Paremmat sähkömoottorit ovat tosiaan nykyään hyötysuhteiltaan 95% ja kehitys on nyt vasta sähköautojen osalta päässyt vauhtiin 100 vuoden ruususenunien  ja öljynpolton jäljiltä  ;D

Sitten  kun tuonne laitetaan vielä sähköautojen regeneroinnit niin hups 90% hyötysuhteet paukkuvat kaupunkiajelussa ylikin, apuva  8)
Esilämmityksen hyötysuhteissa ei nyt ole isoja mutta ajonaikainen lämmitys tuo sähköauton well to wheel -hyötysuhteeseen tuntuvan loven, tehtiinpä lämpöä sitten lämpöpumpulla tai sähkövastuksella.

Sähkömoottorin hyötysuhteeseen pitää laskea vaihde tai sitten voimansiirto on laskettava erikseen. Miten lasket regeneroinnin mukaan well to wheel -arvoon?

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Ilmalämpöpumpun scop eli vuosihyötysuhde läpi vuoden on noin 5 normi lämpöpumpuilla. Siis jäähdytystä ja lämmitystä tehdään noin 5 kertaisesti normi sähkö tai öljy toimintaan tehokkaammin läpi vuoden... 1kW teholla saadaankin 5 kW teholla keskimääräisen Suomen keskilämpötilan mukaan jäähdytystä ja lämmitystä.

Jos sähkömoottorissa on vain alennusvaihde niin hyötysuhde laskeen korkeintaan 5% kuten sähköautoissa yleensä on.

Sitten kaiken huippu eli rekuperaatio eli jos auton hyötyvoimalla se on laitettu liikenteeseen niin eikös kaikki se mitä liike-energiasta saadaan joko talteen tai käytetään kulutukseen vaikuttaa hyötysuhteeseen eli vastaus 100%8)
« Viimeksi muokattu: 26.03.20 - klo:22:25 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Ymmärrämme, että rekuperaation merkitystä on vaikeata ymmärtää, mutta maailma muuttuu pikku hiljaa ja osa maapallon väestöstä pääsee pikkuhiljaa nauttimaan myös rekuperaatiosta  8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
JT llekin tiedoksi eli miltäs näyttää ja yleisesti on arvioitu, että Suomessa ei ylimääräistä halpaa sähköä ole lähi vuosikymmeninä (30 vuoteen) tarjolla. Ehkä näillä näkökannoilla Hitlerin uudet ajatukset ovat pikkuisen vanhentuneita ?
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 940
    • Profiili
Tuosta puuttuu akun jäljeen sähkön vaihtosuuntaus ja sovitus moottorille. 5 prosentin lataushäviö on aika pieni. Sen lisäksi tulee myös auton ja akun lämmityshäviöt ja akun itsepurkautuminen. 90 prosenttia on etäinen haave vielä toistaiseksi.
Teräksenharmaa on oikeassa. 90% kokonaishyötysuhde on epärealistinen.
Jos lähdetään laskemaan sähkön lähteestä (huom! "optimistisia" arvioita):
-siirtohäviöt (Suomi) 3%
-lataushäviö 10%
-sähkömoottorin ja moottorin ohjauselektroniikan häviöt 20%
-sähkölaitteet 4% (ei huomioitu alla, tämä sähköauto siis ei tarvi mitään sähkölaitteita avukseen.)
-voimansiirto 5%
=66% (ilman lämmitystä)

-ei huomioitu akun itsepurkautumista.

Kokonaishyötysuhteista pyörii n. 5x-7x% lukuja eri lähteissä

Lämmitys (tai jäähdytys) tulee sitten tähän päälle. Vaikka kuinka lämpöpumpulla lämmitettäisiin, niin aika kovasti näyttää pakkaset syövän rangea näissä nykyisissä vehkeissä. Ja mitä kylmempää, sen heikompi on COP. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Ilmalämpöpumpun scop eli vuosihyötysuhde läpi vuoden on noin 5 normi lämpöpumpuilla. Siis jäähdytystä ja lämmitystä tehdään noin 5 kertaisesti normi sähkö tai öljy toimintaan tehokkaammin läpi vuoden... 1kW teholla saadaankin 5 kW teholla keskimääräisen Suomen keskilämpötilan mukaan jäähdytystä ja lämmitystä.

Jos sähkömoottorissa on vain alennusvaihde niin hyötysuhde laskeen korkeintaan 5% kuten sähköautoissa yleensä on.

Sitten kaiken huippu eli rekuperaatio eli jos auton hyötyvoimalla se on laitettu liikenteeseen niin eikös kaikki se mitä liike-energiasta saadaan joko talteen tai käytetään kulutukseen vaikuttaa hyötysuhteeseen eli vastaus 100%8)
Keskilämpötilan mukaan jos lasketaan, niin koko lämpöpumppu on täysin turha laite. Olennaisempaa on syötysuhde silloin, kun lämmitystä tarvitaan rangessa tuntuvia määriä. Tuolloin hyötysuhdekaan ei ole 5.

5 prosenttia kun unohtuu siellä ja täällä, niin faktat alkavat muuttumaa.

Eli et sinäkään saa sovitettua rekuperaatiota well to wheel hyötysuhteen kaavaan.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Kesällä cop 12 tai jotain ja sitten kovimmilla pakkasilla cop 2 tai jotain. Kaikki kansainväliset tutkimuslaitokset ovat päätyneet eri lopputulemaan kuin teris. Siis teriksen on pakko olla oikeassa!

Loppuja ei taas kukaan ymmärrä ?
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 940
    • Profiili
Eikös juurikin sähköautojen akut olisi erinomainen muuntojoustava varastointiratkaisu sähkölle  8)
Ei sähköautojen akuista (autoissa olevista) ole varastointiratkaisuksi - mutta kysyntäjoustoa niillä voisi kyllä tasata lyhyellä aikavälillä ja verkon piikkejä, verkkoon voi tulla esim. piikki kun pikalatausasemalla ryntää rinnan autoja 100kW:n lataukseen kuorman ollessa valmiiksi muutenkin piikissä - puretaan sitten virtaa lähistön sähköautoista :)  Tämä taas edellyttäisi kaksisuuntaisia älylatureita, mittarointia ja sähkön syöttöä myös takaisin verkkoon - ja halukkaita pioneereja jotka suostuvat tähän. 

JT llekin tiedoksi eli miltäs näyttää ja yleisesti on arvioitu, että Suomessa ei ylimääräistä halpaa sähköä ole lähi vuosikymmeninä (30 vuoteen) tarjolla. Ehkä näillä näkökannoilla Hitlerin uudet ajatukset ovat pikkuisen vanhentuneita ?
Kannattaa vilkaista mieluummin sinne nyky-Saksan suuntaan - jos ydinvoima, ruskohiili, kivihiili ja maakaasu meinataan ajaa alas, niin tarvitaan todella paljon uusiutuvia energialähteitä. Jo nykyisellään kovalla tuulella/sopivalla kelillä sähköä pitää dumpata negatiivisella hinnalla kun tuotanto ylittää kulutuksen. Jos ajatellaan että vaikkapa tuulivoimalla saadaan keskimäärin 30% sähköä vs nimellisteho, niin ylikapasiteettia pitää rakentaa todella paljon. Yksi ratkaisu tasata tätä ongelmaa on energian varastointi. Ja ylikapasiteetin myötä tulee sitten myös "ylituotantoa".

Lähinnä mistä ensimmäisen viestin lievä rivienvälinen ironia lähti oli EU:n laskentatapa päästöistä - Virossa olevan palavalla kivellä tuotetulla sähköllä liikkuvan Teslan päästö on 0g CO2, kun taas jos sama kaveri ajaisi vaikkapa lehmänlannasta tuotetulla biokaasulla (CO2 *negatiivinen* polttoaine), niin päästöt lasketaan 100% fossiilisen mukaan. Tässähän ei suoraan sanoen ole päätä eikä häntää.

Ei syntetisointi lähivuosina ole mikään massaratkaisu ja samoin tuon "energiwenden" läpivienti on vielä pitkässä kuusessa. Vuonna 2038 pitäisi hiilivoimaa ajella alas, sitä odotellessa hiili kattilaan kolahtaa ja tuottaa valkeaa.. https://www.iea.org/reports/germany-2020
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Mulla on aina akku yleensä lähes puoliksi täynnä joka ilta ja sitten tasailen lähes ilmaisella ja välillä jopa negatiivisella energialla akkuja kotona nukkuessani eli tämän voisi tehdä kaikki halutessaan joka yö ja itsellä yölataukset kokonaisuutena lähes saman verran kuin normi omakotitalon koko vuorokausikulutus !

Jos joku JT väittää että tällä ei ole merkitystä niin kaikki jotka jotakin jostain ymmärtävä niin tietävät että jos lähtökohtaisesti kaikki auton omistavat voisivat muuntojoustavasti tallenella uusiutuvaa energiaa koko vuorokauden käyttö määränsä helposti niin nou problem  8)


Niin ja JT kai sä ymmärrät mitä päästökauppa Euroopassa merkitsee kun sun viesteistä ei tätä oikein havaitse ?
« Viimeksi muokattu: 27.03.20 - klo:00:46 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Kesällä cop 12 tai jotain ja sitten kovimmilla pakkasilla cop 2 tai jotain. Kaikki kansainväliset tutkimuslaitokset ovat päätyneet eri lopputulemaan kuin teris. Siis teriksen on pakko olla oikeassa!

Loppuja ei taas kukaan ymmärrä ?

Linkitä yksikin kansainvälisen tutkimuslaitoksen lopputulema, jonka mukaan sähköauton well to wheel -hyötysuhde lähentelee 90 prosenttia, niin näemme, löytyykö suurten sanojesi takaa yhtään faktaa.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Ei syntetisointi lähivuosina ole mikään massaratkaisu ja samoin tuon "energiwenden" läpivienti on vielä pitkässä kuusessa. Vuonna 2038 pitäisi hiilivoimaa ajella alas, sitä odotellessa hiili kattilaan kolahtaa ja tuottaa valkeaa.. https://www.iea.org/reports/germany-2020
Saksassa on kyllä tapahtunut paljon viime vuosikymmenen aikana. Esim. 2018 hiilen osuus sähköntuotannosta oli 37,2 prosenttia ja kuluvana vuotena se on tällä hetkellä 21,4 prosenttia, vaikka tuulinen ja aurinkoinen kevät on vasta alussa..

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Linkitä yksikin kansainvälisen tutkimuslaitoksen lopputulema, jonka mukaan sähköauton well to wheel -hyötysuhde lähentelee 90 prosenttia, niin näemme, löytyykö suurten sanojesi takaa yhtään faktaa.

Maailmahan on täynnä tutkimuksia joissa tuo on 55-80%. Sitten kun tuohon lisäät 20% rekuperaatiota niin avot aika hyvä paketti kasassa  8)

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2017_11_Briefing_electrofuels_final.pdf?fbclid=IwAR3XJmMVwurZKv_hvvHeTA1ZSzR6RhjwsD2KcGH9Q-jaUaj_iG4RnY7LFOs

egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Saksassa on kyllä tapahtunut paljon viime vuosikymmenen aikana. Esim. 2018 hiilen osuus sähköntuotannosta oli 37,2 prosenttia ja kuluvana vuotena se on tällä hetkellä 21,4 prosenttia, vaikka tuulinen ja aurinkoinen kevät on vasta alussa..

Siis talvellahan tuulee eniten jolloin myös energiaa tarvitaan eniten  8)

Suomessakin tuulisin kuukausi on tammikuu.
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 401
    • Profiili
Siis talvellahan tuulee eniten jolloin myös energiaa tarvitaan eniten  8)
Suomessakin tuulisin kuukausi on tammikuu.
Tässä julistuksessa tämä lienee sama asia kuin maapallon lämpeneminen (?). Taitaapa tulla vastaan tammikuita jolloin hytistään kylmissään ja tuulimyllyt seisovat tyhjänpanttina pilaamassa maisemia ja sijoittajien unelmia - ei tuule ( ! ).

Tässä nykyisessä tilanteessa olisi paikallaan ottaa timeout ja siirtyä arkirealismiin.
Golfkärry Mk 7.5

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Maailmahan on täynnä tutkimuksia joissa tuo on 55-80%. Sitten kun tuohon lisäät 20% rekuperaatiota niin avot aika hyvä paketti kasassa  8)

https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2017_11_Briefing_electrofuels_final.pdf?fbclid=IwAR3XJmMVwurZKv_hvvHeTA1ZSzR6RhjwsD2KcGH9Q-jaUaj_iG4RnY7LFOs

Näyttäisi kansainvälinen tutkimuslaitoksesi laskeneen 73 prosenttia sähköautolle. Tämä siis vahvistaa sitä, mitä minä olen kirjoittanut ja on sinua vastaan. Puppu ei muutu todeksi, vaikka sen kuinka kuorruttaisi sanoilla kuten fakta ja kansainvälinen tutkimuslaitos.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.016
    • Profiili
Siis talvellahan tuulee eniten jolloin myös energiaa tarvitaan eniten  8)

Suomessakin tuulisin kuukausi on tammikuu.
Talvella tuulee paljon, mutta ei niin paljon, että se kompensoisi aurinkovoiman tippumisen lähes nollaan.

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 401
    • Profiili
Kesällä cop 12 tai jotain ja sitten kovimmilla pakkasilla cop 2 tai jotain. Kaikki kansainväliset tutkimuslaitokset ovat päätyneet eri lopputulemaan kuin teris. Siis teriksen on pakko olla oikeassa!
Loppuja ei taas kukaan ymmärrä ?
Kansainväliset tutkimustulokset, kuten useimmat muutkin, ovat tarkoitushakuisia. Eikö ole valjennut, että on harvinaisen vaikeata löytää/tavata todella puolueetonta ja riittävän monipuolista/-tahoista tutkimusta. Väärän, vääristellyn tai vajaan "tutkimuksen" taakse piilottautuminen ei ole suinkaan älykästä.

Sähköautojen kohdalla(kin) ollaan aivan samoissa tilanteissa; akku keskeisenä.

Asian edistämiseksi ollaan hiilidioksidista saatu kaiken pahan alku ja loppu, vaikka ko. kaasu on luonnon (=lehtivihreän) rakennusaine. Tällä, elämän luonnollisella osatekijällä, käydään riistokauppaa, ja samalla saadaan hiilijalanjäljestä se silmätikku, joka johtaa meidät ikään kuin itsestään kliineiksi sähköautoilijoiksi.

Sivuasiana, mutta yhtenä uutena tutkimuksena on juuri julkaistu "fakta", että mm. autojen renkaat tuottavat xxx kertaisesti enemmän ympäristö-ongelmia kuin mitä pakoputkista tulee.
Puhumattakaan, mitä jarruista tulee … ( ! )

Muistakaa siirtää kellot sunnuntaina kesäaikaan.
Golfkärry Mk 7.5

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Ilppejä on viimeiseen kymmenen vuoden aikana tutkinut ansiokkaasti myös VTT jolta löytyy useita kymmeniä tutkimuksia missä todetaan ilppien scopin oleva 5 tai enemmän. Mitähän lisäarvoa noi raudan höpinät tänne sähköautokeskusteluun tuovat ja mitä siitä seuraa  :o

egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.918
    • Profiili
Ilppejä on viimeiseen kymmenen vuoden aikana tutkinut ansiokkaasti myös VTT jolta löytyy useita kymmeniä tutkimuksia missä todetaan ilppien scopin oleva 5 tai enemmän. Mitähän lisäarvoa noi raudan höpinät tänne sähköautokeskusteluun tuovat ja mitä siitä seuraa  :o
Juu koko vuoden scop 5 tai enemmän.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Näyttäisi kansainvälinen tutkimuslaitoksesi laskeneen 73 prosenttia sähköautolle. Tämä siis vahvistaa sitä, mitä minä olen kirjoittanut ja on sinua vastaan. Puppu ei muutu todeksi, vaikka sen kuinka kuorruttaisi sanoilla kuten fakta ja kansainvälinen tutkimuslaitos.

Mitäs puppua olet täältä lukenut  :o Tuossa tutkimuksessa noin ja sitten kun laitat siihen Suomen arvot ja huomioit sähkäreiden kehityksen eli noita prosentteja on nipistelty sieltä ja täältä; tietysti. Rekuperaatiosta kirjallisuuslähteistä löytyy arvoja 10-30% niin mihin hautaat nämä arvot kun vertaillaan polttiksen ja sähkörin kokonaishyötysuhteita  8)

Omat kuorrutteezi eivät taida oikein seurata alati kehittyvää alaa kovinkaan hyvin  8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Juu koko vuoden scop 5 tai enemmän.  ;D

Aika monessa pumpussa juurikin näin  :o

Ihmettelen tämänkin asian vääntöä, kun tänne heitettiin vaan jonkun toimesta heitto, että hyötysuhteisiin tulee laskea esilämmityksetkin ja jäähdytykset mukaan niin aika helppo on huomata, että sähkärin ilp-ratkaisu on varmaankin itsestään selvästi parempi ratkaisu kuin päristimien webastot tai lohkolämmittimet mutta ei täällä tästäkin vääntää useampi ja oletettavasti vielä,tosissaan  ;D

Eiköhän tämä taas ollut tässä. Ajelkaa rauhassa synteettisillä päristimillänne parin % hyötysuhteella. Jotkut muut jotka jotakin muutakin tietävät todennäköisesti valitsevat jonkun paremman ratkaisun  :o
« Viimeksi muokattu: 27.03.20 - klo:20:03 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy