Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 215423 kertaa)

Poissa jamo75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 464
    • Profiili
kyllä Suomessa kuitenkin ostetaan 40KEUR luokan uusia autoja tai liisareita enemmän kun sähköautoja tänne tuodaan joten tällä hetkellä kyllä tilanne on toisin päin. Ostetaan normi auto koska sähkö/hybridi autoja ei ole saatavilla.

Se että jos keskustellaan jostain 2000EUR käyttöautoista ei liity mitenkään tähän keskusteluun, eikös se pyrkimys ole vähentää autoilua kokonaisuudessan. huvittava uutinen eilen että autosta siirtyminen polkupyörään on lisännyt onnellisuutta, jos oikeasti pystyt kulkemään pyörällä sen työmatkan niin miksi ylipäätään käytät omaa autoa. harvempi sitä 10KM ylöspäin polkupyörällä töihin kulkee...

kiistaton fakta kuitenkin on se että ne diesel autot tulevat vähentymään huomattavasti, mutta itse taidan olla jo eläkkeellä siinä vaiheessa kun se konkretisoituu.

Kyllä se sähköautojen korkea hinta estää valtaosaa hankkimasta sähköäutoa, varsinkin nyt kun tilavia dieseleitä saa pilkkahintaan.
Kaikki ei halua laittaa kymmeniä tuhansia käyttöautoon.

Mitenkäs sitten tulevaisuudessa kun kaikilla on sähköauto ja hiihtolomalla pysähdytään "kusitauolle" lataamaan. Riittääkö kaikille nopea lataus?
Kuka investoinnit maksaa?
Mitenkä työnantaja takaa latauksen työntekijöillä? Nykyaikana ei saa edes parkkipaikkaa työpaikalta. Onko vaikkapa esim Posti valmistelemassa kaikille työntekijöilleen latausmahdollisuuden tulevaisuudessa?
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
Edelliset: Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Kylläpäs näitä pikalatureita nyt syntyy joka puolelle loppuvuoden aikana...

Karistossa jo ennestään k-latauksella 2 x 50kW pikalaturia ja 4 x 22kW latauspisteitä. Nyt siis 2 x 350 kW ionityt ja niille laajennusmahdollisuus 6 kappaleeseen kuten aina näköjään tekevät niin voisi sanoa taas kehitys kehittyy  8)

https://k-lataus.fi/ajankohtaista/suomen-toinen-ionity-latausasema-avautuu-lahteen/?fbclid=IwAR0LF8fwz_skNdJBufgj1vnBnbZ1NUbiWLlBzfAJ10n8ssJVdjq2r9oNM10

egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.201
    • Profiili
Kylläpäs näitä pikalatureita nyt syntyy joka puolelle loppuvuoden aikana...

Karistossa jo ennestään k-latauksella 2 x 50kW pikalaturia ja 4 x 22kW latauspisteitä. Nyt siis 2 x 350 kW ionityt ja niille laajennusmahdollisuus 6 kappaleeseen kuten aina näköjään tekevät niin voisi sanoa taas kehitys kehittyy  8)

https://k-lataus.fi/ajankohtaista/suomen-toinen-ionity-latausasema-avautuu-lahteen/?fbclid=IwAR0LF8fwz_skNdJBufgj1vnBnbZ1NUbiWLlBzfAJ10n8ssJVdjq2r9oNM10

Mitäs jos perustaisit sähköautojen latureiden sijainti topic:n mihin voisit lisäillä näitä latureiden paikkoja sekä sijainteja?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Hyvä kunnia-arvoisa ja arenalaisten kovasti arvostama karppa. Hienoa että sinä mielestäsi päätät mistä tämän otsikon alla saa kirjoitella  8)

Kirjoitukseni totta kai oli vastaus samana päivänä ja säännöllisesti täällä esitettyihin väitteisiin, että latauspaikat ei riitä nyt eikä tulevaisuudessa... nythän noita latureita tulee mukavasti lisää kauppoihin, kadun varsille ja nopeita suurteholatureita valtateille joita täällä erityisesti toivottu.

Viime juhannuksena taisi kuulemma yhdessä pikalaturissa olla vartin jono Suomessa ja muuten lataukset sujuivat ilman ruuhkia  8)

Kyllä se sähköautojen korkea hinta estää valtaosaa hankkimasta sähköäutoa, varsinkin nyt kun tilavia dieseleitä saa pilkkahintaan.
Kaikki ei halua laittaa kymmeniä tuhansia käyttöautoon.

Mitenkäs sitten tulevaisuudessa kun kaikilla on sähköauto ja hiihtolomalla pysähdytään "kusitauolle" lataamaan. Riittääkö kaikille nopea lataus?
Kuka investoinnit maksaa?
Mitenkä työnantaja takaa latauksen työntekijöillä? Nykyaikana ei saa edes parkkipaikkaa työpaikalta. Onko vaikkapa esim Posti valmistelemassa kaikille työntekijöilleen latausmahdollisuuden tulevaisuudessa?
« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:08:31 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa SIN

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 38
    • Profiili

Se että jos keskustellaan jostain 2000EUR käyttöautoista ei liity mitenkään tähän keskusteluun,

Kyllä liittyy, mikäli mediassa käytetään säästämistä argumenttina sähköauton vaihtamiseen.  Eli vaihdetaan auto sen takia uuteen sähköautoon , että säästetään rahaa.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
Kyllä liittyy, mikäli mediassa käytetään säästämistä argumenttina sähköauton vaihtamiseen.  Eli vaihdetaan auto sen takia uuteen sähköautoon , että säästetään rahaa.

Ei mikään media kirjoita, että uusi (sähkö)auto olisi halvempi kuin arvonsa jo menettänyt käytetty vanha auto.

Poissa Brorbora

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ei mikään media kirjoita, että uusi (sähkö)auto olisi halvempi kuin arvonsa jo menettänyt käytetty vanha auto.

Aivan, järjen käyttö on sallittua :-)

Ryhdyin täyssähköauton (e-Golf) omistajaksi (tai rahoitusyhtiö ryhtyi...) kun sain sellaisen vähän ajetun ja tehdastakuulla olevan halavala eli hintaa oli käytettynä suurin piirtein saman verran kuin vastaavan tehoisella ja samoilla varusteilla olevalla käytetyllä bensaversiolla. "Tilapäislaturi" riittää mainiosti lataukseen kotona normaaliajoja varten joskin tilasin halvan ja hyvän 11 kW latausaseman jonka tökkään 400V pistorasiaan eli asennuskulu on pari ruisleipää ja yksi 3x16 A pistoke. Kaupunkiajoa on minulla noin 90 % ajosta matkassa mitattuna, ajassa mitattuna varmaan 99 % joten täyssähköauto on lähes täydellinen vaihtoehto ja täytyy sanoa että e-Golf on todella näppärä ajella täällä pääkaupunkiseudulla. Muulle kuin kotilataukselle minulla ei siis ole mitään tarvetta muuta kuin pitkillä siirtymätaipaleilla eli jos vanha elämä jatkuu niin kesällä yksi edestakainen siirtymä Espoon ja Sotkamon välillä - joka hoituu varman päälle ottamalla kolmella lataustauolla (mikä on nykyajan tekokiireessä pikemminkin hyvä kuin huono asia).

Eli miten tuon edullisuuden ja säästön nyt sitten ottaa - minulle tuon tason Golf on ihan käyttöauto ja vastaavaan polttomoottoriversioon verrattuna säästöä on jokainen ajokilometri.

Lyökö sähköauto "läpi" kuuden vuoden päästä (tai kolmen, kun alkuperäinen artikkeli on kolme vuotta vanha) on sitten ihan toinen kysymys koska pitäisi määritellä "läpi" ja oliko tässä mukana sekä täyssähköautot että hybridit - oletan että täysähköautot. Laskeskelin kesemmällä että nykyisin Suomen n. 2 miljoonan auton autokanta uusiutuu vuodessa nettona noin 60.000 auton verran. Onko läpilyönti se että yli puolet nettouusiutumisesta on sähköautoja vai se että yli puolet autokannasta on sähköautoja? Ensimmäinen on tulevanakin kuutena vuotena aika kova tavoite, toinen on sitten todella "haastava" - kun Suomen valtio ei kylve öljyrahassa vaan sote-sotkussa. Kuuden tulevan vuoden jälkeen voisi olettaa täyssähköautokannan olevan luokkaa 100.000 autoa jos kasvu jatkuu nykytahdilla. Ollaan siis tasossa 5 % autokannasta...

Lataushybridit ovat nyt lyöneet "läpi" siksi että niitä tulvii Ruotsista. Paine siirtyä suoraan täyssähköautoon on ehkä pienentynyt. Itse kun koeajoin kesemmällä lataushybridejä ja sähköautoja niin lopulta polttomoottori kylkiäisenä alkoi tökkiä. Kyllähän se tietysti tiedetään että esim., Volvo XC60 T8:lla ajavat eivät ole mitään ekoautoilijoita vaan saavat melko edullisesti rutkasti tehoa ja vähän autoveroa.

Loppujen lopuksi maailma pelastuu kuitenkin vain jos uusiutuvat polttoaineet saadaan laajalti tuotantoon ja käyttöön, täyssähköauto ei tähän hätään ehdi pelastajaksi - varsinkin kun elinkaaripäästöt jollain (liian) isolla varustetulla Teslalla ovat niin isot että joku biokaasuauto päästelee elinkaaren aikana vain neljänneksen Teslan tupruttelusta.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Lakia pukkaa  8) Asuntoyhtiöiden jäärät kauhuissaan kun ei pääse enää kiusaamaan sähköautoilijaa  :o

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/81d98096-ca42-46de-8078-41c7be5c4880?fbclid=IwAR2GIyplWxzgT7q10ZovmdqBWeFn1ch9SnixSAa4nJ3o6HCv5n4mNu9EKOg


Valtion budjettiesityksessä 2020 latausinfraan avustukset nousevat jopa 50%/kohde ja siihen varatut tukieurot 5,5 M€  8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.201
    • Profiili
Lakia pukkaa  8) Asuntoyhtiöiden jäärät kauhuissaan kun ei pääse enää kiusaamaan sähköautoilijaa  :o

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/81d98096-ca42-46de-8078-41c7be5c4880?fbclid=IwAR2GIyplWxzgT7q10ZovmdqBWeFn1ch9SnixSAa4nJ3o6HCv5n4mNu9EKOg


Valtion budjettiesityksessä 2020 latausinfraan avustukset nousevat jopa 50%/kohde ja siihen varatut tukieurot 5,5 M€  8)

Idiotismia, että marginaaliryhmän takia kaikki pistetään maksamaan!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 388
    • Profiili
Idiotismia, että marginaaliryhmän takia kaikki pistetään maksamaan!
Kuvastaa tämän hetken vallanpitäjiä (!)  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Poissa Brorbora

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kuvastaa tämän hetken vallanpitäjiä (!)  ::)

Onneksi edelliset hallitukset eivät koskaan ole tukeneet mitään marginaaliryhmää millään tavalla ;-)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
Idiotismia, että marginaaliryhmän takia kaikki pistetään maksamaan!
Lieköhän koskaan ollut yhtään infrahanketta, jota jarrumiehet eivät olisi vastustaneet juuri tuolla samalla argumentilla? Kuka piru meni rakentamaan autotiet, kun hiihtoladuilla ja uittokanavilla olisi ihan hyvin pärjännyt!

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.201
    • Profiili
Kuvastaa tämän hetken vallanpitäjiä (!)  ::)

Seuraavien vaalien jälkeen helposti muuttuu taas suunta eikä ole ensimmäinen kerta, kun se voi muuttua jo hallituskauden aikana.

Lieköhän koskaan ollut yhtään infrahanketta, jota jarrumiehet eivät olisi vastustaneet juuri tuolla samalla argumentilla? Kuka piru meni rakentamaan autotiet, kun hiihtoladuilla ja uittokanavilla olisi ihan hyvin pärjännyt!

Todella loistava vertaus...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jamo75

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 464
    • Profiili
ei se kyllä ihan niin mene, Suomi siis valtio jota hallitus ja eduskanta ilmentyvät on sitoutunut päästöjen vähentämiseen. se että jos viittaat että seuraava hallistus jotenkin alkaisi perua tätä niin ei tule tapahtumaan. jostain ne päästöt otetaan kuitenkin.

suurenmpi ongelma on kaavailtu polttoöljyn käytön kielto tai itku puun polton ilmasto vaikutuksista. liikenne kehittyy joka tapauksessa vääjäämättä, hitaasti mutta varmasti

Seuraavien vaalien jälkeen helposti muuttuu taas suunta eikä ole ensimmäinen kerta, kun se voi muuttua jo hallituskauden aikana.

Todella loistava vertaus...
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
Edelliset: Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
Todella loistava vertaus...
Eikö olekin. Autoilu se vasta harvojen herkkua aluksi olikin.

Tässä sinulla on onneksi kattava valikoima. Melkein poikkeuksetta kaikki on aluksi harvojen herkkua, jota jarrumiehet vastustavat. Joku mobiilidataverkkokin on sellainen hanke, jolle tulevaisuuteeen vailla näköalaa katsovat eivöt ole nähneet kerta kaikiaan mitään käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 08.10.19 - klo:17:48 kirjoittanut teräksenharmaa »

Poissa andyh

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Lyökö sähköauto "läpi" kuuden vuoden päästä (tai kolmen, kun alkuperäinen artikkeli on kolme vuotta vanha) on sitten ihan toinen kysymys koska pitäisi määritellä "läpi" ja oliko tässä mukana sekä täyssähköautot että hybridit - oletan että täysähköautot.

Miten olisi hetki kun sähkö on toiseksi suosituin käyttövoima eli rekisteröidään enemmän mitä dieseleitä? Katsoin juuri syyskuun tilastot ja tämä tilanne ei muuten tätä tahtia ole kaukana ja mahdollisuuksien rajoissa että ensi kesänä hetkellisesti käy näin kun id3 ensimmäinen erä saapuu maahan ja konan ja niron toimitukset pääsee vauhtiin samoihin aikoihin.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 771
    • Profiili
Miten olisi hetki kun sähkö on toiseksi suosituin käyttövoima eli rekisteröidään enemmän mitä dieseleitä? Katsoin juuri syyskuun tilastot ja tämä tilanne ei muuten tätä tahtia ole kaukana ja mahdollisuuksien rajoissa että ensi kesänä hetkellisesti käy näin kun id3 ensimmäinen erä saapuu maahan ja konan ja niron toimitukset pääsee vauhtiin samoihin aikoihin.
Minusta ylläoleva on hyvä määritelmä. Jos täyssähköjä myydään toiseksi eniten, kyse on todellakin läpilyönnistä, siis ei kuitenkaan johtimen eristeen pettämisestä :). Mielellään vuosi tai puolivuositasolla. Yksittäisen kuukauden rekisteröinteihin voi tulla näiden ennakkotilaus tms. pitkien jonotuksen autojen takia hetkellinen piikki, vähän niinkuin WLTP:n kanssa kävi, ensin romahdus kun joitain malleja ei saanut ollenkaan ja sitten hetkellinen piikki ylöspäin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 771
    • Profiili
Tuossa muuten aiheeseen hyvin resonoiva Ylen "Kaasu pohjassa kohti hiilineutraalia liikennettä", selostus on ruotsiksi, mutta suurin osa haastatteluista suomeksi + tekstitys.
https://areena.yle.fi/1-4587415

Haastateltu isännöitsijä kommentoi mm. kerrostalojen innostusta sähköautojen laturipaikkoihin, ja toteaa että ARA:n 35% avustukseen vaadittavaan 5:n sähköautojen latauspaikkaan tuskinpa löytyy Pietarsaaresta taloyhtiöitä joidenka sähköverkossa riittäisi kapasiteetti siihen.

Toyotan toimari puolestaan toteaa että esitelty ILMO-raportin yli 600k vähäpäästöistä autoa on täyttä utopiaa. Tojo rummuttaa hybridejä, mutta täyssähköjen osalta on ollut kovin hiljaista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.838
    • Profiili
Jos ostit vuosi sitten e-Golfin, maksoit siitä 42 000 €. Nyt sen ovh. on enää 35 000 €. Vuoden vanhan käytettysi arvo on korkeintaan 32 000 €. Vuoden arvon aleneminen 10 000 €. Ei paljon lämmitä pienet sähkökulut! Sähköautoa ei kannata hankkia ennen kuin tekniikka on kypsynyt ja hinnat vakiintuneet kuten esim. nyt 4K televisioissa.

Ja ensi vuonna ID.3 tarjoaa jo paljon enemmän vielä tuota e-Golfin nykyistä hintaa halvemmalla. Ollaan jo niin lähellä polttiksia, että jos sähköautojen hinta laskee tuosta merkittävästi, niin se laskee myös polttisten hintoja. En ole kyllä telkkareiden hintooja seurannut, mutta arvaan, että vaiheessa kun 4k-töllöjen hinnat ovat tasaantuneet, vanhempien standardien töllöillä ei ole enää ollut oikein mitään arvoa. Arvasinko oikein?

Miten se romuttaa käyttöarvon omaavan polttomoottori autojen arvoa vai olisiko, niin että jos ihmiset eivät innostu ostamaan sähköautoja, niin se tuleekin vaikuttamaan johonkin ihan muuhun?

Ei ole ensimmäinen kerta, kun ihmisiä yritetään pakolla ohjata eikä se toimikkaan...

Euro on hyvä konsultti, jota ihmiset kyllä uskova. Kun sähköautojen hinta alkaa olemaan tasoissa polttisten kanssa, halvemmat ylläpito- ja energiakulut ohjaavat kysynnän sähköautoihin. Valtiovalta,tukee myös verotuksella tätä. Käytettyjen markkinoille tulee kuitenkin viiveellä vielä paljon polttiksia, joiden hinta hakee paikkansa uudelleen. Esimerkiksi näyttöjen kanssa oli sama tilanne. Kun näytöt saivat nykyisen muotonsa, käytettyjen putkinäyttöjen hinta lähenteli nollaa. Uutena kalliit laadukkaatkin putkinäytöt lähtivät uloskantohintaan. Niitä oli tarjolla paljon ja edullisesti jokaisella sellaisia haluavalle.

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 358
    • Profiili
Tietysti voidaan vertailla autoja näyttöihin mutta käytäntöön. Itse asun kerrostaloalueella, jossa en ole nähnyt ladattavaa hybridiä saati täyssähköä. Juttelin viereisen taloyhtiön henkilön kanssa ja he tekivät mittavan perusparannusremontin yhtiössä. Rahaa eikä kiinnostusta ollut latausinfran rakentamiseen. Ehkä sitten joskus. Luulenpa, että vie 5-10 vuotta, ennenkuin taloyhtiöihin alkaa suuremmassa määrin tulla latausmahdollisuuksia. Ja lakihan ei velvoita remonttien yhteydessä kuin muutamaan latauspisteeseen. Joten polttiksilla ajellaan vielä piiiiitkäään.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.201
    • Profiili
Kun näytöt saivat nykyisen muotonsa, käytettyjen putkinäyttöjen hinta lähenteli nollaa. Uutena kalliit laadukkaatkin putkinäytöt lähtivät uloskantohintaan. Niitä oli tarjolla paljon ja edullisesti jokaisella sellaisia haluavalle.

Mua naurattaa nämä esimerkit. Iso putkinäyttö vs pieni littu, niin käyttätarve pysyi hyvinkin kauan ja putkinäyttö ajoi asiansa. Eikä käyttäjälle tuolla välttämättä ollut muuta merkitystä, kuin tila pöydällä. Unohtamatta ihmisen tunnekäyttäytymistä auto vs monitori. Kumpihan herättää enemmän tunteita  ;D

Kuten monissa asioissa antaa idioottien ja "rikkaiden" toimi pioneereinä. Katselee itse rauhassa mihin asentoon asiat lutviutuvat ja sen jälkeen tekee ratkaisuita. Onneksi omilla autoilla pärjää ilman mitään pakollista vaihtotarvetta vaikka viisi vuotta. Tällä hetkellä tilanne on, kuin rahaa laittaisi pankkiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.438
    • Profiili
Mua naurattaa nämä esimerkit. Iso putkinäyttö vs pieni littu, niin käyttätarve pysyi hyvinkin kauan ja putkinäyttö ajoi asiansa. Eikä käyttäjälle tuolla välttämättä ollut muuta merkitystä, kuin tila pöydällä. Unohtamatta ihmisen tunnekäyttäytymistä auto vs monitori. Kumpihan herättää enemmän tunteita  ;D

Sinä taidat nyt sekoittaa käyttö- ja vaihtoarvon keskenään. Se että jollain esineellä on nykyiselle omistajalleen käyttöarvoa, ei automaattisesti tarkoita, että siitä joku maksaisi jotain.

Luulenpa, että vie 5-10 vuotta, ennenkuin taloyhtiöihin alkaa suuremmassa määrin tulla latausmahdollisuuksia.

Valmisteilla oleva laki saattaa muuttaa tuota ennustamaasi ajanjaksoa lyhyemmäksi.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
Polttomoottoriautojen arvonaleneminen kiihtyy kovaa vauhtia  ::)

https://www.autonews.com/used-cars/luxury-residuals-fall-some-cite-tesla

Tuossa uusinta tutkimustietoa 3 vuotta vanhojen autojen arvonalenemasta vuosilta 2015-2019  8)


Mua naurattaa nämä esimerkit. Iso putkinäyttö vs pieni littu, niin käyttätarve pysyi hyvinkin kauan ja putkinäyttö ajoi asiansa. Eikä käyttäjälle tuolla välttämättä ollut muuta merkitystä, kuin tila pöydällä. Unohtamatta ihmisen tunnekäyttäytymistä auto vs monitori. Kumpihan herättää enemmän tunteita  ;D

Kuten monissa asioissa antaa idioottien ja "rikkaiden" toimi pioneereinä. Katselee itse rauhassa mihin asentoon asiat lutviutuvat ja sen jälkeen tekee ratkaisuita. Onneksi omilla autoilla pärjää ilman mitään pakollista vaihtotarvetta vaikka viisi vuotta. Tällä hetkellä tilanne on, kuin rahaa laittaisi pankkiin.
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Polttomoottoriautojen arvonaleneminen kiihtyy kovaa vauhtia  ::)

https://www.autonews.com/used-cars/luxury-residuals-fall-some-cite-tesla

Tuossa uusinta tutkimustietoa 3 vuotta vanhojen autojen arvonalenemasta vuosilta 2015-2019  8)

Etköhän meukkaa ihan turhaa ?
Liikkumisen täyssähköistäminen on vielä todella pitkässä kuusessa.

Mitä tulee pitää verrokkina jotain littana näyttöä niin kyllä naurettavia kuvanlaadultaan olivat pitkän aikaa nämä näytöt, siis kymmeniä vuosia. Todennäköisesti tulevaisuudessa myös nauretaan nykyisille sähköautoille. ;D

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 371
    • Profiili
En ymmärrä  :o

Liittyykö vastauksesi jotenkin tuohon minulta lainattuun viestiin ?
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Tonttu66

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Laitetaan tänne nyt kokemuksia dieselistä lataushybridiin siirtymisestä vajaan viikon kokemuksella. Aiempi ajokki oli 4,5 vuotta ja 70 tkm palvellut diesel-Passat. Nykyinen ajokki on Volvo V90 T8 lataushybridi.

Asun Helsingin keskustassa, ja minulla ei ole latausmahdollisuutta kotona. Työpaikalla on sen sijaan latauspisteitä, josta saa 0,12 €/kWh hintaan auton ladattua päivisin. Täysi lataus riittää noin 40 km ajomatkaan ja maksaa noin 1,15 €. Matkat kodin ja työpaikan välillä hoituvat sähköllä ja todella halvalla, jos akussa on vain virtaa. Työpaikan lisäksi saan ladattua ainakin käydessäni kuntosalilla Redissä, jossa parisataa latauspistettä ja hinta 0,15 €/kWh.

Jos akussa ei ole latausta, kuluttaa auto kaupunkiajossa noin 9,5 l/100 km, eli aika runsaasti menovettä. Kävin pidemmällä viikonloppumatkalla n. 400 km suuntaansa. Kun lähti täydellä akulla liikkeellä, kulutus koko matkalta oli vajaa 7 l/100 km. Ensimmäisellä tauolla latasin sähköä myös huoltoasemalla, mutta hidas latausnopeus yhdistettynä sähkön aikapohjaiseen hinnoitteluun 0,04 €/min teki sähköstä todella kallista (20 minuutin pysähdyksellä 1 kWh = 0,88 €). Latauspiste olisi antanut 43 kW lataustehon, mutta auto otti vastaan sähköä vain noin 3 kW teholla.

Itse ajan yli 90 % kaupunkiajoa, joten eiköhän tätä hybridiä voi pitää järkevänä kulkumuotona sähkön edullisuuden takia. Maantieajossa tämä tulisi kalliiksi. Kyllä näillä näkymin seuraava auto voisi olla täyssähköauto, niin ei tarvitsisi joka käänteessä olla lataamassa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poissa ksuuk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 270
    • Profiili

Asun Helsingin keskustassa, ja minulla ei ole latausmahdollisuutta kotona.
...
Kyllä näillä näkymin seuraava auto voisi olla täyssähköauto, niin ei tarvitsisi joka käänteessä olla lataamassa.

Jos Sinulla ei ole latausmahdollisuutta kotona, miten pystyt käyttämään täyssähköautoa niin, ettei tarvitse joka käänteessä olla lataamassa?

Poissa Tonttu66

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Jos Sinulla ei ole latausmahdollisuutta kotona, miten pystyt käyttämään täyssähköautoa niin, ettei tarvitse joka käänteessä olla lataamassa?

500 km range riittää viikon ajoihin meikäläisellä. Riittää että kerran viikossa saa ladattua työpaikalla, ja pitemmillä matkoilla pitää toki matkalla saada ladattua.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.260
    • Profiili
Melkoista säätöä on lataaminen. Taajama-alueilla ei ole työpaikoilla eikä asuinpaikkojen yhteydessä juurikaan latausmahdollisuutta. Latausmahdollisuudet on parhaat pientaloissa asuvilla edellyttäen että he hankkivat latauspisteen. Työnantajat tuskin tulevat näitä latauspisteitä kaikille hankkimaan - nythän saatetaan veloittaa työntekijää jo pelkästä autopaikasta työpaikan yhteydessä.

Ehkä vety auto (sähkö tuotetaan vedyllä) onkin se oikea sähköauto?
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Ja ensi vuonna ID.3 tarjoaa jo paljon enemmän vielä tuota e-Golfin nykyistä hintaa halvemmalla. Ollaan jo niin lähellä polttiksia, että jos sähköautojen hinta laskee tuosta merkittävästi, niin se laskee myös polttisten hintoja.

Olisi tietysti hyvä, jos hinta olisi paljon e-Golfia edullisempi. Olen kuitenkin hyvin skeptinen. Pitihän Model 3:stakin tulla 30 000 euron malli, mutta halvin on 50 000 €. Sähköauto saisi maksaa korkeintaan 5000 € enemmän kuin vastaava bensa-auto, jotta se kannattaisi. Eli jos vertaa omaan Leoniin max. 27 000 €. En usko, että vielä useaan vuoteen saa sillä hinnalla.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy