Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 190747 kertaa)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.752
    • Profiili
Eikä silloinkaan Tesla olisi ostoslistalla ja yli 1000km rangella voit pysähtyä silloin, kun itseä huvittaa ja silloinkaan ei ole pakko jäädä sille huoltikselle jossa on ruuhkaa!

Pisin yksittäinen veto on ollut yli 800km pysähtymättä henkilöautolla!
Paljon useammin noilla dieseleillä pitää pysähdellä matkan varrelle energialataukseen kuin sähköautoilla, jos nyt ei ihan joka viikko ajele Rukalle ja takaisin.

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.253
    • Profiili
Itse ajan noin 20...25 tkm vuodessa. Ilman tarkkoja laskelmia on minulle vaihtoehtojen edullisuus seuraava:
1. Käytetty polttomoottoriauto, hinta 15...20'000 eur
2. Uusi polttomoottoriauto, hinta 35...40'000 eur tai hybridiauto
3. Käytetty hybridiauto, hinta 20...30'000 km
3. Käytetty sähköauto hinta 20...30'000 eur (ilmeisesti toimintamatka riittämätön, akkujen uusinta), sopii lähiliikenteeseen. Pitäisi investoida omaan latausinfraan.
4. Uusi sähköauto, hinta 50...100'000 eur. Käyttökulujen säästö tuskin riittää kattamaan auton pääomakuluja? Pitäisi investoida omaan latausinfraan.

Sähköautokeskustelu ei pohjaudu käyttökustannusten vertailuun. Epäilyni on että seuraavaan kuuden vuoden (12 vuotta keskustelun aloittamisesta) kuluttua on todellisia vaihtoehtoja. Romutusmaksu on vienyt vähän autoa tarvitsevilta ja halvan auton tarvitsijoilta edullisimman vaihtoehdon.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
Mites uusi kaasuauto?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.253
    • Profiili
Sijoittunee puolivälin yläpuolelle - ei minulla ole faktaa, vain "musta tuntuu". Kaasuautojen huoltovälit taitavat olla puolet vastaavan polttomoottoriauton huoltovälistä. Toimintamatka on hyvä ja kaasupolttoaineen palamistuotteet ovat puhtaita  sekä kaasu on edullista (biokaasu ++).
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 723
    • Profiili
Sijoittunee puolivälin yläpuolelle - ei minulla ole faktaa, vain "musta tuntuu". Kaasuautojen huoltovälit taitavat olla puolet vastaavan polttomoottoriauton huoltovälistä. Toimintamatka on hyvä ja kaasupolttoaineen palamistuotteet ovat puhtaita  sekä kaasu on edullista (biokaasu ++).
Öljynvaihtoväli kaasulla 15tkm/1v, samoin kuin plug-in hybridillä. Kahden vuoden välein säiliöiden chekkaus. Muuten huollot ihan samat kuin bensalla. 25tkm vuosittaisilla ajoilla kaasun pienemmät polttoainekulut tekevät siitä todennäköisesti edullisemman vaihtoehdon kuin normi bensa. Pienemmästä CO2-arvosta johtuva pienempi autovero auttaa hankintahinnassa varsinkin automaatin kera. Sähkö on tietenkin energiakustannuksiltaan halvin, mutta korkeampi hankintahinta nostaa kokonaiskuluja varsinkin uuden osalta. Esim. 25tkm, pa-kulut:

e-Golf; 15,9kWh/100km: 250 * 15,9 * 0,13e/kWh = 517e
Golf 1.5 TGI DSG; (maakaasu) 4,1kg/100km: 250 * 4,1 * 1,25e/kg = 1281e
Golf 1.5 TGI DSG; (biokaasu) 4,1kg/100km: 250 * 4,1 * 1,52e/kg = 1558e
Golf 1.5 TSI DSG; 6,0 l/100km: 250 * 6 * 1,5e/l = 2250e

Ja Gasumilla uuden ostajalle 1 v biokaasut 1000kg hintaan 65e/kk, vuoden hinta 780eur.
Niin hinnat ovat esimerkkejä, jokainen voi laittaa paikalleen omat hintansa ja kulutuksensa..:). Energiaa saa sekä halvemmalla että kalliimmalla ja varsinkin bensan hinta heittelee. Kaasun ja sähkön omistuksesta "palkitaan" käyttövoimaverolla, kaasulla pari satasta, sähköllä vähempi. Plugarin osalta ajoprofiili ja innokkuus ladata vaikuttaa siihen onko lähempänä sähköautoa vai normibensaa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
Öljynvaihto nyt kannattaa muutenkin suorittaa 10-15tkm välein joten itse en näe sitä ylimääräisenä huoltokuluna.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Kehitys kehittyy eli vw:n osastolla ei ollut kuin sähköautoja IAA 2019  8)

Mitenkähän sitten tulevina vuosina eli vieläköhän joku perinneautomalli pääsee näytille asti ?
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Öljynvaihto nyt kannattaa muutenkin suorittaa 10-15tkm välein joten itse en näe sitä ylimääräisenä huoltokuluna.
On siinä se, että itse kun tekee välivaihdon vaikka puolivälissä auton salliessa 30tkm, tulee se halvemmaksi, kuin 15tkm:n välein marmorilla juosten, joka on pakollista noissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 951
    • Profiili
On siinä se, että itse kun tekee välivaihdon vaikka puolivälissä auton salliessa 30tkm, tulee se halvemmaksi, kuin 15tkm:n välein marmorilla juosten, joka on pakollista noissa.

Ei se silti poista sitä kuinka Aunuksen Karjalasta se homma on. Omassa kiinteä väli koodattuna ja nyt jo mittarissa 25tkm, kun ei kauheasti kiinnosta könytä vähän väliä auton alle makaamaan. Tulee kuitenkin jo nyt vaihdettua oman auton lisäksi viiteen muuhun lähipiirin autoon dinosaurusten rippeet.
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Kehitys kehittyy eli vw:n osastolla ei ollut kuin sähköautoja IAA 2019  8)

Mitenkähän sitten tulevina vuosina eli vieläköhän joku perinneautomalli pääsee näytille asti ?

Pääsee näytille museossa ja konkurssiloppuunmyynnissä :)

Mutta vakavasti ottaen, maailma muuttuu ympärillä siitä huolimatta että se tuntuu ikävältä joidenkin mielestä.
Paluuta ei ole enää pelkään polttomoottoriin. Kaikki valmistajat eivät ole vielä valmiina, väliajan hätäratkaisuna toimivat plugin hybridit.
Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16
Tulossa VW ID.3 1st Max

Poissa lumimiäs

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 308
    • Profiili
Kehitys kehittyy eli vw:n osastolla ei ollut kuin sähköautoja IAA 2019  8)

Mitenkähän sitten tulevina vuosina eli vieläköhän joku perinneautomalli pääsee näytille asti ?
Ihan varmasti pääsee. Ja vielä useampaan kotiin. 8)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
On siinä se, että itse kun tekee välivaihdon vaikka puolivälissä auton salliessa 30tkm, tulee se halvemmaksi, kuin 15tkm:n välein marmorilla juosten, joka on pakollista noissa.

99€ & tunti ja saat huoltokirjaan merkkarin leiman, niin ei kiinnosta paskata käsiä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
Kehitys kehittyy eli vw:n osastolla ei ollut kuin sähköautoja IAA 2019  8)

Mitenkähän sitten tulevina vuosina eli vieläköhän joku perinneautomalli pääsee näytille asti ?
Mitä, eikö T-Roc Cabriolettia saa enää räjähdysmoottorilla?

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
99€ & tunti ja saat huoltokirjaan merkkarin leiman, niin ei kiinnosta paskata käsiä...
99€ 0w20 ölpät, suodatin ja ajoturvan jatkuvuuden? Epäilen vahvasti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 723
    • Profiili
99€ 0w20 ölpät, suodatin ja ajoturvan jatkuvuuden? Epäilen vahvasti.
Useimmilla vag:lla ei tarvi olla 0w20 öljyjä, varsinkaan jos vaihtaa 15tkm/1v välein.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Useimmilla vag:lla ei tarvi olla 0w20 öljyjä, varsinkaan jos vaihtaa 15tkm/1v välein.
Kyse ei ole tarpeesta vaan laadusta. Itse laitan mieluiten juuri sitä ensisijaista laatua, enkä sitä, millä ajetaan lyhempää vaihtoväliä ja joka on toissijainen laatu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 723
    • Profiili
Kyse ei ole tarpeesta vaan laadusta. Itse laitan mieluiten juuri sitä ensisijaista laatua, enkä sitä, millä ajetaan lyhempää vaihtoväliä ja joka on toissijainen laatu.
Jos ajetaan esim. 15tkm välillä, niin siihen monesti suositus on 502 täyttävä laatu (bensa/kaasu). Ei se ole "toissijainen", vaan valmistajan suositusten mukainen. Sitten pienessä osassa uudempia koneita on ensisijainen ja toissijainen suositus. Kannattaa ottaa huomioon myös suodattimen vaihto. Vaikka öljy olisi kuinka laadukasta, niin jos suodatin tukkeutuu pitkällä välillä ja ohivirtaa, niin siinä on öljyn laatu kaikkea muuta kuin ensisijaista sitten. Sähköautossa ei sitten näitä tarvitse ihmetellä..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 559
    • Profiili
Uudemmissa malleissa suositus VW 508,  0W-20
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.253
    • Profiili
Sähköautossa ei sitten näitä tarvitse ihmetellä..

Se mitä sähköautoissa ihmetellään tulee tietoon tulevina vuosina. Nyt ei vielä ole kokemuksia pitkäaikaisesta kovasta käytöstä.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
99€ 0w20 ölpät, suodatin ja ajoturvan jatkuvuuden? Epäilen vahvasti.

Se on sun murhe millä autolla ajat ja mitä öljyä siihen pitää laittaa! Tai jos et ole edes vaihdon hintaa merkkarilta kysynyt! Minä maksan sen 99€  leimasta, öljystä, suodattimesta sekä vaihtotyöstä.
« Viimeksi muokattu: 13.09.19 - klo:08:37 kirjoittanut -karppa- »
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Se mitä sähköautoissa ihmetellään tulee tietoon tulevina vuosina. Nyt ei vielä ole kokemuksia pitkäaikaisesta kovasta käytöstä.


Et taida viitata tuohon jarrujen herkistelyyn mikä helposti tulee tarpeelliseksi kun niitä käytetään niin vähän  8)

Akkupuolella on jo kokemusta kertynyt sekä tutkimuksiakin löytyy

http://jes.ecsdl.org/content/166/13/A3031.full.pdf

Ja tm artikkeli ko. tutkimuksesta

https://tekniikanmaailma.fi/teslan-tutkijoiden-hammastyttava-havainto-sahkoauton-akku-voi-kestaa-16-miljoonaa-kilometria-ajoa/
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Se on sun murhe millä autolla ajat ja mitä öljyä siihen pitää laittaa! Tai jos et ole edes vaihdon hintaa merkkarilta kysynyt! Minä maksan sen 99€  leimasta, öljystä, suodattimesta sekä vaihtotyöstä.
Ei se ole mikään murhe.  8) Pelkkä leima on ajoturvaan liittyen sadan euron nurkilla työn kanssa, vaikka arpajaisista olisi öljyt ja suodattimen voittanut. En varmaan ole merkkarilla autoa huoltanut.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
Ei se ole mikään murhe.  8) Pelkkä leima on ajoturvaan liittyen sadan euron nurkilla työn kanssa, vaikka arpajaisista olisi öljyt ja suodattimen voittanut. En varmaan ole merkkarilla autoa huoltanut.  ;D

Osoittaa ettet ole kysynyt pelkkää öljynvaihtoa! Toki ns "uuden" auton omistajia rokotetaan jopa öljynvaihdossa ja saavat sitten itse paskata kätensä, kun ajavat liian uudella autolla eikä ole varaa huoltaa merkkarilla  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 185
    • Profiili
Pitäiskö dinojen öljynvaihdosta puhua muualla kuin sähköautoketjussa?
ID.3:ssa noin esimerkkinä oli huoltoväli 2v ilman kilometrirajaa. Mitä tehdään? En tiedä. Mutta ei ainakaan moottoriöljyä vaihdeta.
Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16
Tulossa VW ID.3 1st Max

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.253
    • Profiili
Et taida viitata tuohon jarrujen herkistelyyn mikä helposti tulee tarpeelliseksi kun niitä käytetään niin vähän  8)

Akkupuolella on jo kokemusta kertynyt sekä tutkimuksiakin löytyy

http://jes.ecsdl.org/content/166/13/A3031.full.pdf

Ja tm artikkeli ko. tutkimuksesta

https://tekniikanmaailma.fi/teslan-tutkijoiden-hammastyttava-havainto-sahkoauton-akku-voi-kestaa-16-miljoonaa-kilometria-ajoa/

 Näissä testeissä ei tule ilmi kokonaisuuden eikä käyttövuosien vaikutukset todellisissa käyttötilanteissa. Toivottavasti lopputuote on niin laadukas kuin annat ymmärtää. Sähköautojen valmistajat ja myyjät eivät vielä lunasta em. testeissä esitettyjä seikkoja.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.069
    • Profiili
Osoittaa ettet ole kysynyt pelkkää öljynvaihtoa! Toki ns "uuden" auton omistajia rokotetaan jopa öljynvaihdossa ja saavat sitten itse paskata kätensä, kun ajavat liian uudella autolla eikä ole varaa huoltaa merkkarilla  ;D.
Monet merkkarit eivät halua tehdä "ylimääräistä" huoltoa. Kyse ei myöskään ole mistään käsien paskaamisesta monellakaan, vaan ihan harrastusmielessä autoja huolletaan ja puunataan. Kyllä ensimmäisen huollon tingin vielä autokauppaan, eli 60tkm voi olla käsiään paskaamatta ja siitä eteenpäinkin - ei "välivaihdot" ole mikään välttämättömyys.

Otin vain kantaa siihen, että toisissa autoissa on 15tkm öljyn vaihtoväli, joten on käytävä leima ottamassa, jos meinaa auton takuun tai goodwillin säilyttää. Näissä 30tkm vaihtoväleissä mahdollistuu tuo omatoiminen öljynvaihto puolivälissä, joka tulee siis näistä halvemmaksi. Se oli se pointti.

Miten ihmisten varallisuus nyt tähän liittyy? On hyvä että olet varakas. Oikeasti varakas ei tuo varakkuuttaan julki, eikä elvistele millään asioilla. Nousukkaat sitten ovat oma lukunsa.

Pitäiskö dinojen öljynvaihdosta puhua muualla kuin sähköautoketjussa?
Pitäisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Osoittaa ettet ole kysynyt pelkkää öljynvaihtoa! Toki ns "uuden" auton omistajia rokotetaan jopa öljynvaihdossa ja saavat sitten itse paskata kätensä, kun ajavat liian uudella autolla eikä ole varaa huoltaa merkkarilla  ;D.

Halvempaa on jättää väliöljynvaihto tekemättä, jos raha on ongelma. Minä teen sen itse ihan harrastusmielessä öljyn hinnalla lämpimässä tallissa ja käsiä likaamatta.

Poissa Flat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.264
    • Profiili
Mite perustelette ylimääräisiä öljynvaihtoja ? Miksi ? Mitä hyötyä siitä on ?
Juu, ainahan se on parempi kun puhtailla öljyillä ajelee, mutta mitä hyötyä siitä on oikeasti ?
Auto kukkuu ja puksuttaa 200tkm samanlailla oli ylimääräisiä vaihtoja tehty tai ei.
A4 (B9) Avant, 2.0TFSI, S-line sport, B&O, Daytona gray

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
Mite perustelette ylimääräisiä öljynvaihtoja ? Miksi ? Mitä hyötyä siitä on ?
Juu, ainahan se on parempi kun puhtailla öljyillä ajelee, mutta mitä hyötyä siitä on oikeasti ?
Auto kukkuu ja puksuttaa 200tkm samanlailla oli ylimääräisiä vaihtoja tehty tai ei.

Suomen olosuhteet ja turbollisen auton. Kaksi vuotta tai 30tkm on pitkä aika.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 216
    • Profiili
Mite perustelette ylimääräisiä öljynvaihtoja ? Miksi ? Mitä hyötyä siitä on ?
Juu, ainahan se on parempi kun puhtailla öljyillä ajelee, mutta mitä hyötyä siitä on oikeasti ?
Auto kukkuu ja puksuttaa 200tkm samanlailla oli ylimääräisiä vaihtoja tehty tai ei.

Jos uskoo siihen, että 30tkm ajettu öljy on edelleen hyvä voiteluaine kohtuullisen korkeaviritteiseen turbomoottoriin, ei kannata tehdä mitään ylimääräistä.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy