Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 171498 kertaa)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.652
    • Profiili
eikös sitä taannoin ruovittu jo jossain uutisessa, peräkoukku vaatii vahvennusta takapäähän joka lisää painoa pyörillle,  aisapaino peräkärrystä ja mäki tuovat yhdistelmän jossa sähköauto jää sutimaan paikalleen
Miksi raskas sähköauto jäisi sutimaan yhtään polttomoottorisia helpommin?

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.800
    • Profiili
Kyllä sähkö on parempi sutimisen ja kiihdyttämisen kannalta, kuin polttomoottori.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 218
    • Profiili
Eikös tossa norski id.3 pätkässä nimenomaan sanottu että VAIN telinettä varten se koukku? Ei juurikaan norja taivu mutta näin ymmärsin.

Kyllä eli tuo koukku on vain telinettä varten oliko noin 50 kg kantavuus eli mm. polkupyörät mukavasti mukaan. Jossain on spekuloitu, että auto vetäisi vaikka 3000 kg mutta tämä päätös olisi ympäristöpoliittinen  :o

Koukku kuitenkin jo löytyy ja tuo alusta mahdollistaa isotkin vetomassat eli tuohan on vain ajan kysymys kun kunnon vetomassalla varustettu koukku tästäkin sähköautosta löytyy  ;D

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Rekisterikilven joutuu näköjään kääntämään koukun tieltä alas, joten pyörätelineessä täytyy ilmeisesti olla oma kilpi, kuten Saksassa pitää olla. Rumpujarrut näköjään tekee paluun sähköautoissa.

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.241
    • Profiili
Kyllä sähkö on parempi sutimisen ja kiihdyttämisen kannalta, kuin polttomoottori.
Tämä ei ole tietoa, mutta käsitykseni mukaan sähkömoottorit eivät kestä kovaa vääntöä ajettaessa hiljaa - pitäisi olla "momentinmuunnin", vaihdelaatikkovälitys tai vastaavaa. Tämän vuoksi perävaunun veto rasittaa liiikaa sähkömoottoreita. Sähköauton oma paino on jo itsessään noin 50 % suurempi kuin vastaan polttomoottoriauton eli yhtä paljon kuin polttomoottoriauto täydellä kuormalla. Kun sähköautoon listään täysi kuorma ja lastattu perävaunu on sähköauton kokonaismassa perävaunun kanssa juhlava. Teslan omapaino on 2'600 kg, kuormattuna 3'100 kg ja kevyen lastatun perävaunun kanssa 3'900 kg, sitten jos on jarrullinen perävaunu kohtuu kuormalla on kokonaispaino noin 5'000 kg.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.800
    • Profiili
Juu tarkoitin lähinnä sitä sutimisen rajoittamista ja vetopitoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.032
    • Profiili
5000kg painoista yhdistelmää ei myöskään ihan pikku e:llä vedellä  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
20 prosenttinen nousu on jo aika raju. Laki kuuluu nöin:
5. Hill starting ability
5.1. The towing vehicle shall be able to start the vehicle combination five times on an uphill gradient of at least 12 % within five minutes.

Miksi sähköautot eivät täytä tuota? Muistaakseni ainakin Tesla 3:een ja Audin e-troniin saa koukkua eli ei tuossa mitään teknistä estettä ole.
Näin juuri, ei se 20% nousua ollut joka olisi todella ankara. Syy on itseasiassa kytkimen puutteesta ja siitä että sähkömoottorista/voimalinjasta ei saada "pienimmissä" (lue: normi) malleissa tarpeeksi vääntöä liikkeellelähtöä varten. Olisihan se noloa jäädä esim. trailerin kanssa sähköautolla jumiin kun moottorista loppuisi potku.

Poikkeuksena on nämä sähkömonsterit kovalla performancella, joissa moottoreissa riittääkin vääntö vaikkei kytkintä olekkaan. Polttoauto ratkaisee asian kytkimen avulla, jolla voidaan luistattaa ja ottaa kierroksia ettei moottori heti sammu ja pieni vaihde auttaa sekin myös. Sähköllähän tulee täysi vääntö heti nollasta, mutta ei sekään riitä ihan mahdottomiin ja toisaalta voi alkaa virransyöttöjärjestelmä jo bugaamaan normisähkäreissä siinä vaiheessa. Toivon mukaan ei kuitenkaan tule se sininen savu ulos.

Vetopainothan sitten määräytyvät voimalinjan kapasiteetin ja auton muiden ominaisuuksien myötä. Esimerkiksi omaa edellistä autoa eli B7 Passatia oli bensana, dieselinä ja kaasuna. Kaasun vetopaino oli hieman suurempi kuin pienemmän about vastaavan bensan, syy voinee olla se että perän rakenne oli vahvempi kaasusäiliöiden takia, tiedä häntä. Karkeasti ottaen isompi kone, suurempi vetopaino ja dieselillä vähän extraa vielä päälle.   

Lainsäätäjähän on tässä ihan kuluttajan asialla. Toisaalta, valmistajahan voi itsekin päättää jättää koukun pois jotta saadaan vaikkapa perää kevyemmäksi tms. Raskas perävaunu vaikuttaa myös rangeen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy