Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 191260 kertaa)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.756
    • Profiili
eikös sitä taannoin ruovittu jo jossain uutisessa, peräkoukku vaatii vahvennusta takapäähän joka lisää painoa pyörillle,  aisapaino peräkärrystä ja mäki tuovat yhdistelmän jossa sähköauto jää sutimaan paikalleen
Miksi raskas sähköauto jäisi sutimaan yhtään polttomoottorisia helpommin?

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.085
    • Profiili
Kyllä sähkö on parempi sutimisen ja kiihdyttämisen kannalta, kuin polttomoottori.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 280
    • Profiili
Eikös tossa norski id.3 pätkässä nimenomaan sanottu että VAIN telinettä varten se koukku? Ei juurikaan norja taivu mutta näin ymmärsin.

Kyllä eli tuo koukku on vain telinettä varten oliko noin 50 kg kantavuus eli mm. polkupyörät mukavasti mukaan. Jossain on spekuloitu, että auto vetäisi vaikka 3000 kg mutta tämä päätös olisi ympäristöpoliittinen  :o

Koukku kuitenkin jo löytyy ja tuo alusta mahdollistaa isotkin vetomassat eli tuohan on vain ajan kysymys kun kunnon vetomassalla varustettu koukku tästäkin sähköautosta löytyy  ;D
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
Rekisterikilven joutuu näköjään kääntämään koukun tieltä alas, joten pyörätelineessä täytyy ilmeisesti olla oma kilpi, kuten Saksassa pitää olla. Rumpujarrut näköjään tekee paluun sähköautoissa.

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.253
    • Profiili
Kyllä sähkö on parempi sutimisen ja kiihdyttämisen kannalta, kuin polttomoottori.
Tämä ei ole tietoa, mutta käsitykseni mukaan sähkömoottorit eivät kestä kovaa vääntöä ajettaessa hiljaa - pitäisi olla "momentinmuunnin", vaihdelaatikkovälitys tai vastaavaa. Tämän vuoksi perävaunun veto rasittaa liiikaa sähkömoottoreita. Sähköauton oma paino on jo itsessään noin 50 % suurempi kuin vastaan polttomoottoriauton eli yhtä paljon kuin polttomoottoriauto täydellä kuormalla. Kun sähköautoon listään täysi kuorma ja lastattu perävaunu on sähköauton kokonaismassa perävaunun kanssa juhlava. Teslan omapaino on 2'600 kg, kuormattuna 3'100 kg ja kevyen lastatun perävaunun kanssa 3'900 kg, sitten jos on jarrullinen perävaunu kohtuu kuormalla on kokonaispaino noin 5'000 kg.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.085
    • Profiili
Juu tarkoitin lähinnä sitä sutimisen rajoittamista ja vetopitoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
5000kg painoista yhdistelmää ei myöskään ihan pikku e:llä vedellä  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 728
    • Profiili
20 prosenttinen nousu on jo aika raju. Laki kuuluu nöin:
5. Hill starting ability
5.1. The towing vehicle shall be able to start the vehicle combination five times on an uphill gradient of at least 12 % within five minutes.

Miksi sähköautot eivät täytä tuota? Muistaakseni ainakin Tesla 3:een ja Audin e-troniin saa koukkua eli ei tuossa mitään teknistä estettä ole.
Näin juuri, ei se 20% nousua ollut joka olisi todella ankara. Syy on itseasiassa kytkimen puutteesta ja siitä että sähkömoottorista/voimalinjasta ei saada "pienimmissä" (lue: normi) malleissa tarpeeksi vääntöä liikkeellelähtöä varten. Olisihan se noloa jäädä esim. trailerin kanssa sähköautolla jumiin kun moottorista loppuisi potku.

Poikkeuksena on nämä sähkömonsterit kovalla performancella, joissa moottoreissa riittääkin vääntö vaikkei kytkintä olekkaan. Polttoauto ratkaisee asian kytkimen avulla, jolla voidaan luistattaa ja ottaa kierroksia ettei moottori heti sammu ja pieni vaihde auttaa sekin myös. Sähköllähän tulee täysi vääntö heti nollasta, mutta ei sekään riitä ihan mahdottomiin ja toisaalta voi alkaa virransyöttöjärjestelmä jo bugaamaan normisähkäreissä siinä vaiheessa. Toivon mukaan ei kuitenkaan tule se sininen savu ulos.

Vetopainothan sitten määräytyvät voimalinjan kapasiteetin ja auton muiden ominaisuuksien myötä. Esimerkiksi omaa edellistä autoa eli B7 Passatia oli bensana, dieselinä ja kaasuna. Kaasun vetopaino oli hieman suurempi kuin pienemmän about vastaavan bensan, syy voinee olla se että perän rakenne oli vahvempi kaasusäiliöiden takia, tiedä häntä. Karkeasti ottaen isompi kone, suurempi vetopaino ja dieselillä vähän extraa vielä päälle.   

Lainsäätäjähän on tässä ihan kuluttajan asialla. Toisaalta, valmistajahan voi itsekin päättää jättää koukun pois jotta saadaan vaikkapa perää kevyemmäksi tms. Raskas perävaunu vaikuttaa myös rangeen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Koeajossa Audi e-tron:
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/48ec3ea4-bba3-42d8-9f16-731d5020788c

380km matkalla neljä pysähdystä Stadi-Turku-Stadi välillä suoraan ei jutussa mainittu, mutta noihin meni varmaan aikaa puolitoista tuntia. Ei tiedä itkeäkkö vai nauraakko. Dieselillä ajaisi tuon matkan melkein kolme kertaa edes takaisin enkä ainakaan minä jaksaisi tankkailla 190km matkan aikana saati pysähdellä turhaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 559
    • Profiili
Sekavasti kirjoitettu, olikohan nuo pysähtymiset pakollisia toimintasäteen kannalta? Matka 340 km?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.405
    • Profiili
Sekavasti kirjoitettu, olikohan nuo pysähtymiset pakollisia toimintasäteen kannalta? Matka 340 km?

Jutun mukaan latauksia oli kaksi, molemmat paluumatkalla Turusta Helsinkiin päin. Paimiossa ja Lohjalla, molemmat kahvitauon ajan (Paimio "reilun kahvitauon"). Tarpeesta on paha sanoa, kun kyseessä koeajo, jossa pyöriteltiin akkukapasiteetin rajoissa siellä ja täällä. Jos paluumatka olisi ollut ihan vaan siirtymä motaria pitkin, niin Paimion lataus lienee siinä tapauksessa tarpeeton.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 559
    • Profiili
Eli yhdellä latauksella (pysähdyksellä) olisi selvinnyt. IL:n lukijakommenteissa maininta että Turun keskustassa 5 pikalatausasemaa, Audin navi vain ei niitä näyttänyt, Plugshare-sovelluksella kuulemma näkyy.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.756
    • Profiili
Eli yhdellä latauksella (pysähdyksellä) olisi selvinnyt. IL:n lukijakommenteissa maininta että Turun keskustassa 5 pikalatausasemaa, Audin navi vain ei niitä näyttänyt, Plugshare-sovelluksella kuulemma näkyy.

Turussa 22 kilowatin latureita näkyy olevan lukuisia ja 50 kilowattisiakin näkyy olevan ihan riittämiin. Möhkömaasturi kuluttaa aina paljon, mutta jopa sellaisella tuollaisen reissun voisi vaihtoehtoisesti käydä ilman välipysähdyksiä.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 280
    • Profiili
TM alkaa pikku hiljaa päästä jyvälle sähköautoilun saloista ja kirjoittanut ihan asiallisen vastauksen nykytilanteesta liittyen sähköautojen akkuihin. Täälläkin useasti viljeltyjen essonbaari olettamusten sijaan on hyvä huomata, että faktaakin alkaa ilmaantumaan perinteitä/historiaa korostavilta tahoilta  8)

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/?fbclid=IwAR2uuM5OmYpJt3dZyfOGbDMShsY6aNYucJxzfHET6SoyS0pRUUP9kqUdml0

egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 728
    • Profiili
N. 400km todellinen range on sellainen "break-even" point että pitäisi riittää useimpiin käyttötarkoituksiin myös pidemmälle matkalle. Esim. Jyväskylä<->Turku välillä on matkaa hieman yli 300km ja sellaisen välin ajelisi 400km rangella kevyesti ja jäisi vielä vähän varaa. Oman kaasupirssini kaasurange on täysin kuormattunakin n. 400km tai yli ja sillä ajelee kevyesti ilman sen kummempia ongelmia puolen Suomen läpi pohjois-eteläsuunnassa ja kun tankkauskin sujuu muutamissa minuuteissa mikäs siinä ajellessa.

Sähköllä ei noin nopeaan päästä mutta noin pitkällä matkalla useimmat halunnevat jo jonkunlaisen bio-breakin ja siinä esim. puolen tunnin lataus olisi ihan fine. Hieman ihmetyttää se että jokainen sähkölataustoimija on pistänyt pystöön oman latauskortti/piletti/lappu/appis tms systeeminsä joka sitten tietenkään ei toimi kun mennään vähän pitemmälle reissulle (viittaan autolehtien kokemukset ajelusta ulkomaan matkoista useamman maan läpi). Eikö olisi paljon yksinkertaisempaa maksaa vain kortilla sehän nyt lähes jokaiselta löytyy taskusta? Vai ovatko maksupäätteet niin kalliita/isoja, onko provikka per maksu liian suuri suhteessa sähkön hintaan vai onko takana jotain teknisiä syitä?

Audi E-tron itsessään vaikuttaa hieman väliinputoajalta sähköautojen markkinalla. Autossa on isot ja painavat akut, joidenka ansiosta auto itsessään on mammuttimainen painava möhkäle, josta taas seuraa että range esim. mainitulla moottoritiellä ottaa hittiä. Kaupunkipyörittelyssä taasen kompakti koko on plussaa. Jolla on vara ostaa E-tron, ei sähkön/polttoaineen hinta ole se ensimmäinen probleema, kun ajatellaan vaikkapa arvonalennuksen hintaa. Sitten taas ekoilijalle suuri koko, suuri kulutus, ei ole optimi. Ehkä kyseessä on lopulta Audin ensimmäinen todellinen kaupallinen teknodemo, jolla demonstroidaan "teknistä etumatkaa", nimittäin poissaolo sähkömarkkinoilta voisi olla brändille jo vähän ikävää. Voluumimallit tullevat sitten vähän myöhemmin VW-Groupin uudelle plättikselle tms.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.405
    • Profiili
Hieman ihmetyttää se että jokainen sähkölataustoimija on pistänyt pystöön oman latauskortti/piletti/lappu/appis tms systeeminsä joka sitten tietenkään ei toimi kun mennään vähän pitemmälle reissulle (viittaan autolehtien kokemukset ajelusta ulkomaan matkoista useamman maan läpi). Eikö olisi paljon yksinkertaisempaa maksaa vain kortilla sehän nyt lähes jokaiselta löytyy taskusta? Vai ovatko maksupäätteet niin kalliita/isoja, onko provikka per maksu liian suuri suhteessa sähkön hintaan vai onko takana jotain teknisiä syitä?

Erittäin hyvä kysymys. Kyllähän tuo toimisi varmasti samalla periaateella, kuin nytkin bensiksellä debit-kortilla maksaminen. Kortti ja tunnusluku koneeseen, sitten valitaan varaussumma jonka lataus saa enintään maksaa, ja lopuksi töpseli kiinni. Latauksen jälkeen katevaraus muutetaan vastaamaan käytettyä summaa. Kuluttajan kannalta varmasti helpoin mahdollinen tapa, joka on jo nykyisillä kylmäasemien automaateilla käytössä.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 952
    • Profiili
Erittäin hyvä kysymys. Kyllähän tuo toimisi varmasti samalla periaateella, kuin nytkin bensiksellä debit-kortilla maksaminen. Kortti ja tunnusluku koneeseen, sitten valitaan varaussumma jonka lataus saa enintään maksaa, ja lopuksi töpseli kiinni. Latauksen jälkeen katevaraus muutetaan vastaamaan käytettyä summaa. Kuluttajan kannalta varmasti helpoin mahdollinen tapa, joka on jo nykyisillä kylmäasemien automaateilla käytössä.

Tuo on puhtaasti kustannuskysymys. Korttiautomaattien ylläpitäminen maksaa melko paljon. Samasta syystähän postin pakettiautomaateista lähti maksupäätteet pois. Sama tulee tapahtumaan kylmäasemille jossain vaiheessa kun aplikaatiot yleistyvät. Kaikista paras olisi jos auto kommunikoisi suoraa laturin kanssa ja antaisi luvan ladata, jos pankkikortti on yhdistetty auton tietojärjestelmään. Vähän vastaavalla tavalla kuin Teslan laturit jo tekevät.
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.756
    • Profiili
Sähkön halpuuden ja latauksen hitauden vuoksi nuo korttiautomaatin kulut ovat laturille vähintään kertaluokkaa merkittävämpi juttu kuin bensapumpulle. Tunnissa jos llaturi antaa vaikka 22 kilowattia hintaan 0,15€/kWh, niin ei siinä ihan hirveesti ylimääräisiä kuluja saa olla.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 280
    • Profiili
Tm alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään uuttakin tekniikkaa ja toivottavasti oppivat jatkossa myöskin testaamaan ja vertailemaankin niitä järkevästi eikä polttomoottorimaisesti ?

Päätoimittaja Reijo Ruokanen myöntää olleensa 3 vuotta väärässä uusimmassa pääkirjoituksessa. Tämä on melko harvinaista suomalaisessa mediaympäristössä... 8)

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2019/olin-vaarassa-sahkosta/?fbclid=IwAR0mTCtlQBGj8ww_o0FHu1k3F5zgB8yooctJfMpcjl80wEQg6en4G2wN2Vs

Aika hyvin aikataulu osuu tähänkin ketjuun ja sen ajoitukseen  :o
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 813
    • Profiili
Päätoimittaja Reijo Ruokanen myöntää olleensa 3 vuotta väärässä uusimmassa pääkirjoituksessa.

Pitää oikein ihmetellä, miksi TM kaltaisen autolehden päätoimittaja uskoi vielä kolme vuotta sitten, että vetyautot yleistyisivät. Silloin niitä oli jo markkinoilla (esim. Japani ja USA) ja niiden huonot puolet oli jo selvästi nähtävissä. Eikä se edes vaadi auton näkemistä, vaan jo pelkän vedyn erottamisen, autoon toimittamisen ja siellä kennossa sähköksi polton hyötysuhde on niin huono, että sen pitäisi autolehden toimittajan tajuta ihan teoriassakin.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.756
    • Profiili
Pitää oikein ihmetellä, miksi TM kaltaisen autolehden päätoimittaja uskoi vielä kolme vuotta sitten, että vetyautot yleistyisivät. Silloin niitä oli jo markkinoilla (esim. Japani ja USA) ja niiden huonot puolet oli jo selvästi nähtävissä. Eikä se edes vaadi auton näkemistä, vaan jo pelkän vedyn erottamisen, autoon toimittamisen ja siellä kennossa sähköksi polton hyötysuhde on niin huono, että sen pitäisi autolehden toimittajan tajuta ihan teoriassakin.

Onhan TM ollut jo pitkään kehityksestä tipahtaneiden ukkojen projekti, eikä ilmeisesti edes tekniikan perusteiden tunteminen kuulu vaatimuksiin tuossa toimituksessa. Jatkuvasti jutuissaan toistuu lähinnä kehityksen pelko ja kaipuu takaisin menneeseen. Omimmillaan ovat vertaillessaan grillikyrsiä ja sinappeja.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 280
    • Profiili
Onhan tuo kyllä ollut tuskaa lukea vuosia aviisin testejä kun ei ole ymmärrystä tai halua ymmärtää tekniikkaa/fysiikan peruslakeja  :o

Lienee ainut media maailmassa joka jatkuvasti saa testeissään sähköauton kaupunkikulutuksen suuremmaksi kuin maantieajon  ;D

Tmn testissä lähdetään yleensä kylmässä täydellä akulla lyhyeen kaupunkilenkkiin ja tässä on se hauska puoli, että kukaan tekniikkaa ymmärtävä ei samaa tee normaalioloissa eli otetaan mm. jarrutustehon talteenotto täysin pois pelistä jne ?

Itsellä esim. moottoritienopeus mittarilukema 130 ja todellinen 125 km/h kuluttaa lähes 80% enemmän kuin kaupunkiköröttely ruuhkissa  8) Tämä vain lienee täysin mahdotonta vanhan liiton toimittajille ymmärtää...

Ehkä tämän pääkirjoituksen jälkeen on tmltäkin lupa odottaa järkevämpiä testejä, jää nähtäväksi  8)

egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 280
    • Profiili
Ilmanvastukseen tarvittava voima on F = ½ s v² A Cv

Nopeus siis v ja jos se nostetaan esim. 60stä 120km/h niin ilmanvastus nousee potenssin kaksi puolitettuna eli 2 potenssiin 2 kertaa 1/2 eli tuplaantuu.

Tämä siis ideaali tilanteessa jossa renkaaseen kohdistuu kaikki energia mitä käytetään.

Sähköautossa tämä renkaaseen kohdistuva energia oikeasti on 80-90% johtuen toimivasta voimansiirrosta. Polttomoottoreilla tämä renkaisiin kohdistuva energia on jossain 20-30% paikkeilla ja polttomoottori toimii paremmin isoilla kierroksilla joten ilmanvastuksen vaikutusta ei niissä edes oikein huomaa  8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 280
    • Profiili
Ilmanvastukseen tarvittava voima on F = ½ s v² A Cv

Nopeus siis v ja jos se nostetaan esim. 60stä 120km/h niin ilmanvastus nousee potenssin kaksi puolitettuna eli 2 potenssiin 2 kertaa 1/2 eli tuplaantuu.

Tämä siis ideaali tilanteessa jossa renkaaseen kohdistuu kaikki energia mitä käytetään.

Sähköautossa tämä renkaaseen kohdistuva energia oikeasti on 80-90% johtuen toimivasta voimansiirrosta. Polttomoottoreilla tämä renkaisiin kohdistuva energia on jossain 20-30% paikkeilla ja polttomoottori toimii paremmin isoilla kierroksilla joten ilmanvastuksen vaikutusta ei niissä edes oikein huomaa  8)
Korjaus eli jos vauhti tuplaantuu niin kulutus ilmanvastuksen osalta potenssiin kaksi eli nelinkertaistuu. Maan-/moottoritie on vaan sen verta tasaista menoa että kulutus ei enempää nouse...
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 728
    • Profiili
Pitää oikein ihmetellä, miksi TM kaltaisen autolehden päätoimittaja uskoi vielä kolme vuotta sitten, että vetyautot yleistyisivät. Silloin niitä oli jo markkinoilla (esim. Japani ja USA) ja niiden huonot puolet oli jo selvästi nähtävissä. Eikä se edes vaadi auton näkemistä, vaan jo pelkän vedyn erottamisen, autoon toimittamisen ja siellä kennossa sähköksi polton hyötysuhde on niin huono, että sen pitäisi autolehden toimittajan tajuta ihan teoriassakin.
Ei ole autoja saatavilla, mutta ei myöskään infraa. Kolmessa vuodessa tankkausinfran tupsahtaminen tyhjästä uudelle polttoaineelle on hieman...epärealistista. Jo pelkkä tonttien metsästys ja luvitus kokonaan uudelle tekniikalla haukkaa kivasti aikaa. Kun sitä puoli-ilmaisen energian energiaylimäärää ei ole, niin ei tuo vetytalous oikein iske leiville tällä hetkellä. Fyysinen haaste henkilöauton kokoluokassa on vedyn säilytys jolle ei ole mitään short-cuttia keksitty.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 728
    • Profiili
Sähköautossa tämä renkaaseen kohdistuva energia oikeasti on 80-90% johtuen toimivasta voimansiirrosta. Polttomoottoreilla tämä renkaisiin kohdistuva energia on jossain 20-30% paikkeilla ja polttomoottori toimii paremmin isoilla kierroksilla joten ilmanvastuksen vaikutusta ei niissä edes oikein huomaa  8)
Tarkoitit varmaan isoilla nopeuksilla? Samalla about 2000 kierroksen tienoilla sitä ajellaan niin kaupunkiajoa kuin maantietä, mutta maantiellä kulutus on, kiitos tasaisen etenemisen, yleensä lähes aina pienempi. Niin ja tietenkin voimansiirto jonka isoin välitys on käytössä, jolloin vähemmän moottorin kierroksia per renkaan pyörähdys.

Noihin energialukemiin vielä kun täsmentää sen mistä välistä mittaat lukeman.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.085
    • Profiili
Monessa vehkeessä on myös akkujen jäähdytys/lämmitys, jotka vaikuttaa akun kestoikään. Miksi volkkarilla olisi huonommat akut, kuin muilla? Mistä moinen antipatia volkkaria kohtaan ja mitä hyötyä täällä mesoa?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.405
    • Profiili
Mistä moinen antipatia volkkaria kohtaan ja mitä hyötyä täällä mesoa?

Kyllä sinä tiedät, mistä. Tietenkin siitä ammoisesta Polosta, johon olivat Hangon satamassa vaihtaneet vanhan moottorin, vaimitensenytoli... :P ::) ;D ;D
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.085
    • Profiili
Kyllä sinä tiedät, mistä. Tietenkin siitä ammoisesta Polosta, johon olivat Hangon satamassa vaihtaneet vanhan moottorin, vaimitensenytoli... :P ::) ;D ;D
Luen foorumin tekstejä mahollisimman anonyymilla asenteella.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.756
    • Profiili
Akkujen kestosta luin, että jos jatkuvasti käyttää pikalatausta niin akut menee nopeesti pilalle, tulee varmaan takuuehtoihin oikein pienellä präntättynä, että ei saa ladata pikalatureilla tai takuu raukeaa, tai jos heikkolaatuinen akku muuten kosahtaa vähällä käytöllä, niin syyttävät että olet käyttänyt liikaa pikalaturia :)

Voi tulla kallista lystiä noista Volkkarin sähköautoista, ensin ne maksaa tuplasti sen mitä bensavehkeet ja sitten akkuja hyytyy alituiseen. Mielenkiinnolla odottelen voiko se näidenkin kanssa tyriä yhtä huolella kuin TSI ja DSG kanssa.

Joo varmaan vaihtavat käytettyjä akkuja luovutushuollossa noihin sähköautoihinsa....

Et sitten ole huomannut, että Volkkari on myynyt jo pitkään erilaisia sähköautoja. Ei vissiin löydy oikein huonoja kokemuksia niistä, kun joudut taas ottamaan mielikuvituksesi konsultiksi.

Ja kyllä, pikalataus nopeuttaa akkujen vanhenemista, mutta jopa ne Teslat, joita on ladattu pelkästään pikalatauksella, eivät ole ”hyytyneet alituiseen”. Normaalille käyttäjälle,  jonka tarve tuolle pilataukselle on hyvin harvinainen, asialla ei ole oikein mitään merkitystä. Nykyisin moni puhelinkin käyttää pikalatausta koko ajan, vaikka puhelimen akkujen lämmönhallinta on surkea autoihin verrattuna.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy