Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 162863 kertaa)

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 634
    • Profiili
Tää nyt on taas niin jälkeen jäänyttä, että oksat pois.

Nelivetojahan löytyy sähkiksistä jo nyt parilla moottorilla ja vuoden kun odottelee niin saa joka renkaallle oman moottorin ja se on mielestäni vasta oikea neliveto...
Riippu toki mistä vinkkelistä asiaa katsoo. Suorituskykymielessä varsinkin premium sähköautot ovat kovia pelejä ja paikaltaan lähdettäessä tuleva täysi vääntö takaa mellevän kiihtyvyyden.

Mutta jos mietitään ns. ekologisuusvinkkelistä, CO2-päästöjen osalta, asia ei olekkaan niin yksinkertainen. Jos vähäkulutuksista, mahdollisesti käytettyä, autoa voidaan käyttää jäte tms. pohjaisella "eko"polttoaineella jonka CO2-kuorma on hyvin pieni/olematon, niin aika lähelle siinä päästään sähköauton ympäristökuormaa Suomenkin keskimääräisellä sähköntuotannon CO2-päästöillä ja jos otetaan elinkaari eli myös akkujen tuotanto mukaan, vaaka voi kallistua jo toisin päin. Toki sähköauto johtaa 10-0 haitallisten päästöjen osalta, sillä niitä ei tule ollenkaan. Mutta esim. biokaasulla myös haitalliset päästöt ovat hyvin kurissa eikä esim. hiukkasia tule juuri lainkaan varsinkin verrattuna vaikkapa fossiiliseen dieseliin. Ekodieselin osalta päästöt ovat myös pienemmät kuin fossiilisen, mutta jäävät kuitenkin vielä korkeammalle tasolle ilman onnistunutta päästöjen hallinnan toteutusta, EU6-tasossakin on vielä heittelyä eri valmistajien kesken.

Ei minuakaan miellytä dieselin tms. polttoaineiden katku ja onneksi nykyisessä mobiilissa siitä onkin jo päästy eroon, pakokaasut ovat käytännössä lähes hajuttomia. Ainakin yksi miellyttävä seuraus sähköautoista on nimenomaan pakokaasunkatkuista eroon pääseminen, kyllä ne "premiumitkin" savuttavat välillä melkoisesti kun on ohitettu EGR:ää ja poistettu DPF ja päälle vielä lastutettu. Tunneleissa tuon huomaa parhaiten tai jos eteen sattuu vanhempi käryyttelijä tai juuri tuollainen viritelty "premium". Ja vielä kun sitä parin tonnin omamassaa ei jurruuteta sinnikkäästi paljaalla asfaltilla nastarenkailla..:)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 771
    • Profiili
Niin siis meinasin unohtaa, että vetyautot on seuraava räjähtävä läpilyönti ja sitä odotellessa kannattaa mielestäni kaikkien ajella polttiksilla mahdollisuuksien mukaan  8)

No ainakin tankkausasemat räjähtelevät.

https://www.autoblog.com/2019/06/12/norway-hydrogen-station-explodes-toyota-hyundai-halt-sales/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmZpLw&guce_referrer_sig=AQAAABndv_Iry1GtVT-0sxfce0qxn6Oxmdw-SiHUZsOynFtPqGQDYOnbVRKaNjfxi-ghjnQG_1mHiSQDdq-qiVJQtney4kTizYGCrBMwgZ3CZOVjbEgzu3xf8nFC0_0h2-iSPup3IW3bZ3F0zHWyNl9E0xGdflys0fpLPLSHgbAiWQLg

Itse uskon vetuautojen jäävän vain marginaalituotteiksi. Vety on erittäin ikävä aine varastoida. Sen säilyttäminen on hankalaa, koska tuppaa vuotamaan astiasta kuin astiasta. Tämä Norjan räjähdys on hyvä esimerkki siitä.  Se on hyvin reaktiivinen (siksi sitä ei esiinny vapaana maan päällä). Se ei ole niin tarkka ilma-vety suhteesta syttyääkseen (tai räjähtääkseen). Tankkaaminen hankalaa. Bensaa sentään voi jossain määrin varastoida ja tankata kotonakin, mutta vetyä varten pitäisi aina lähteä tankkaamaa. Olisi askel taaksepäin. Sähköauton voit ladata kotona ja joka aamu on "tankki täynnä".

Katselin muutama vuosia sitten Tokion autonäyttelyssää auki purettua Toyota Miraita. Siis polttokennotekniikka vaatii todella paljon tilaa! Sen jälkeen en enää ihmetellyt miksi Miraihin oli saatu niin pienet sisätilat suhteessa ulkomittoihin. Ladattavan sähköauton tilankäyttö on aivan toiselta planeetalta.

Elon Muskin sanoin: "Hydrogen fuel cell cars are extremely silly"
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Zego

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 343
    • Profiili
Ihan sama käynyt sähköäasemilla, eli johdot alkaneet palaan. Saa lukea mitä uutisia haluaa ja uskoa mihin haluaa. Loppupelissä ihmisten mielikuvat ohjaavat mikä tekniikka meille tulee ja pelko johtaa heitä useimmiten harhaan. Itse ennustan että vety tulee viemään potin.

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 634
    • Profiili
Itse uskon vetuautojen jäävän vain marginaalituotteiksi. Vety on erittäin ikävä aine varastoida. Sen säilyttäminen on hankalaa, koska tuppaa vuotamaan astiasta kuin astiasta. Tämä Norjan räjähdys on hyvä esimerkki siitä.  Se on hyvin reaktiivinen (siksi sitä ei esiinny vapaana maan päällä). Se ei ole niin tarkka ilma-vety suhteesta syttyääkseen (tai räjähtääkseen). Tankkaaminen hankalaa. Bensaa sentään voi jossain määrin varastoida ja tankata kotonakin, mutta vetyä varten pitäisi aina lähteä tankkaamaa. Olisi askel taaksepäin. Sähköauton voit ladata kotona ja joka aamu on "tankki täynnä".

Katselin muutama vuosia sitten Tokion autonäyttelyssää auki purettua Toyota Miraita. Siis polttokennotekniikka vaatii todella paljon tilaa! Sen jälkeen en enää ihmetellyt miksi Miraihin oli saatu niin pienet sisätilat suhteessa ulkomittoihin. Ladattavan sähköauton tilankäyttö on aivan toiselta planeetalta.
Samaa mieltä, en usko vedyn läpimurtoon hlö-autoissa. Vedyn tuotantoketjuun tarvittavaa "ylimääräistä" puoli-ilmaista fossiilivapaata sähköä ei oikein ole, joten hinta/"ekologisuus" ei ole kovin hyvä. Vety todellakin on hyvin reaktiivista ja tuollainen vetyvuoto voi myös syttyä itsestään ilman kipinää. Samoin syttyvän vety-ilmaseoksen % range on hyvin laaja, kelpaa niin laiha kuin hyvin väkevä seos ja kyllä syttyy. Sitten tulee hlö-autoihin tarvittavat 700barin säiliöt vedyn varastointiin. Polttokenno ei ole ikuinen, vaan kesto voi olla esim. 150tkm.

Ennenkaikkea, sähkö on jo todellisuutta tänään kohtuu laajassa mittakaavassa, vedyllä pitäisi olla jokin teknistaloudellinen etu kilpaileviin tekniikoihin nähden, jota sillä minusta ei ole. Toki sähkölläkin on haasteita liittyen mm. akkujen painoon, akkujen tuotantoketjun päästöihin, akkujen saatavuuteen tuotantoketju eri stepit huomioon ottaen, akkujen hinta jne, mutta se ei poista sitä seikkaa että sähköauto on todellisuutta, toki hinta on siihen perusperheautoon verrattuna se ~tuplat, mutta laskemaan päin. Missä ovat vetyautot ja tankkausinfra? Puuttuu suurelta osin. Sähköä saa kaikkialta vaikkakin sitten hitaasti. Samoin kaasuautojen osalta kaasuasemia ei ole kaikkialla vaikka lisää puskee, mutta auto onkin dual-fuel, eli sitten voi päästellä vanhanaikaisesti "Putinin voimalla" eli bensalla.

Ihan sama käynyt sähköäasemilla, eli johdot alkaneet palaan. Saa lukea mitä uutisia haluaa ja uskoa mihin haluaa. Loppupelissä ihmisten mielikuvat ohjaavat mikä tekniikka meille tulee ja pelko johtaa heitä useimmiten harhaan. Itse ennustan että vety tulee viemään potin.
Toki mielikuvat vaikuttavat, mutta suurempi vaikutus on teknis-taloudellisella soveltuvuudella. Vaikka olisi kuinka trendy teknologia, mutta sitä ei ole saatavilla tai se ei ole kilpailukykyinen hinnalla, ei se vain yleisty. Yksi mahdollinen paikka missä vedyllä voisi olla etua akku-pohjaiseen sähköteknologiaan on raskas liikenne ja esim. laivat. Niissä akkujen paino ja saatavilla olevan energian suhde ei ole kovin hyvä. Siellä yhtenä kilpailijana on LNG-tekniikka.

Toinen vaikuttava tekijä on verotus. Verottamalla voidaan tappaa lupaavakin kilpaileva teknologia. Tässä historiapläjäys miten Suomen valtio yritti estää kaasuautoilun, mutta EU valisti hieman järjen ääntä:
Maa- ja biokaasulle oli vuonna 1965 asetettu 10-kertainen ja vuonna 1985 20-kertainen käyttövoimavero, joka poistettiin vasta vuoden 2003 lopussa, kun EU komissio uhkasi viedä asian EU-tuomioistuimeen.  Toinen tärkeä merkkipaalu kaasuautoilun esteiden purkamisessa oli se, että vuonna 2006 poistettiin laista maininta siitä, että kaasuauton tuli täyttää seuraavaksi voimaan tulevan päästönormin vaatimukset. Tämä pykälä muun muassa esti käytettyjen kaasuajoneuvojen maahantuonnin.
https://www.biokaasuauto.fi/blog/kymmenen-vuotta-kaasuautoilua-suomessa

Kiitos ekotrendin, sähköauto on nyt verottajan suosiossa. Käyttövoimaverokin on niin pieni ettei sillä ole merkitystä ja jos hankintatuki lasketaan mukaan on jo päästy siihen että autoveroa ei käytännössä ole enää kun tuki kattaa kohtuuhintaisen sähköauton veron. Samoin sähköautojen tuonnille ei ole verottajan suunnasta pahemmin esteitä kun autovero on lähes mitätön. Seuraako tulevaisuudessa siis käytettyjen sähköautojen laajamittainen tuonti? Aika näyttää.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11


Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Todennäköisesti sieltäkin saadaan räjähtävä läpilyönti pikapuoliin...

Valitettavasti tuon jutun taso on ihan normaalia "talouselämä" tasoa eli kaikki faktat ovat tarkastamattomia ja tietenkin liioitellun vääriä :o

Tammi-toukokuu 2019 ensirekisteröitiin 357 kaasuautoa ja niitä tuotiin käytettyinä 569. Vastaavasti ladattavien sähköautojen vastaavat luvut ovat 2886 ja 2285.

Täyssähkölle luvut ovat 756 ja 143, että sillä lailla...

Kaasuhan on aivan loistavan edullinen käyttökuluiltaan ja jakeluverkkokin on todella kattava jos nyt sattuu asumaan putinin putken vieressä eli akselin Imatra Tampere eteläpuolella  ;D

Uskon että kaasuautot valtaavat lähi vuosina kaikki markkinat.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.985
    • Profiili
Todennäköisesti sieltäkin saadaan räjähtävä läpilyönti pikapuoliin...

Valitettavasti tuon jutun taso on ihan normaalia "talouselämä" tasoa eli kaikki faktat ovat tarkastamattomia ja tietenkin liioitellun vääriä :o

Tammi-toukokuu 2019 ensirekisteröitiin 357 kaasuautoa ja niitä tuotiin käytettyinä 569. Vastaavasti ladattavien sähköautojen vastaavat luvut ovat 2886 ja 2285.

Täyssähkölle luvut ovat 756 ja 143, että sillä lailla...

Kaasuhan on aivan loistavan edullinen käyttökuluiltaan ja jakeluverkkokin on todella kattava jos nyt sattuu asumaan putinin putken vieressä eli akselin Imatra Tampere eteläpuolella  ;D

Uskon että kaasuautot valtaavat lähi vuosina kaikki markkinat.

Paljonkos kaasuauton hinta putoaa kolmessa vuodessa suhteessa sähköautoon? Nyt vertaat vain käyttökuluja et esimerksi paljonko lisäksi auton arvo tippuu...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.777
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Katselin netistä vm. 2016 eli 3v. ikäisten Passat GTE hintoja. Ajomäärästä riippumatta, useimmat maksoivat 29-31k. Uutena auto maksoi varusteineen (ainakin met. väri + talvirenkaat + tk) about 50k. Arvonalennus tekee noin 6,5k vuodessa. Ei siis ihan halpaa tämäkään. Vastaavan polttiksen arvonalennus lienee noin puolet tästä. En siltikään vastusta sähkäriä enkä ole polttiksen puolesta. Ja saa oikaista jos menin metsään kuten tänään maalla.  :P
« Viimeksi muokattu: eilen kello 22:17 kirjoittanut vwmies »
Yritetään pärjätä.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Todennäköisesti sieltäkin saadaan räjähtävä läpilyönti pikapuoliin...

Valitettavasti tuon jutun taso on ihan normaalia "talouselämä" tasoa eli kaikki faktat ovat tarkastamattomia ja tietenkin liioitellun vääriä :o

Tammi-toukokuu 2019 ensirekisteröitiin 357 kaasuautoa ja niitä tuotiin käytettyinä 569. Vastaavasti ladattavien sähköautojen vastaavat luvut ovat 2886 ja 2285.

Täyssähkölle luvut ovat 756 ja 143, että sillä lailla...

Kaasuhan on aivan loistavan edullinen käyttökuluiltaan ja jakeluverkkokin on todella kattava jos nyt sattuu asumaan putinin putken vieressä eli akselin Imatra Tampere eteläpuolella  ;D

Uskon että kaasuautot valtaavat lähi vuosina kaikki markkinat.

Itse asiassa vertasin vain ensirekistöreintien määrä en sitä mitä jokin Gasum johtaja kertoo heidän keskenään myymistä ping-pong autoista  8)

Markkinat päättävät mita vaikka golf gtestä tai hyvästä kaasuhybridistä aikanaan maksavat 8)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.985
    • Profiili
Katselin netistä vm. 2016 eli 3v. ikäisten Passat GTE hintoja. Ajomäärästä riippumatta, useimmat maksoivat 29-31k. Uutena auto maksoi varusteineen (ainakin met. väri + talvirenkaat + tk) about 50k. Arvonalennus tekee noin 6,5k vuodessa. Ei siis ihan halpaa tämäkään. Vastaavan polttiksen arvonalennus lienee noin puolet tästä. En siltikään vastusta sähkäriä enkä ole polttiksen puolesta. Ja saa oikaista jos menin metsään kuten tänään maalla.  :P

Ostat uuden kaasu Leonen tai Octavian, niin hinta on 22-25k€ ja hinta tippuu ehkä sen 6-8000 tonnia kolmessa vuodessa (1.6TDI arvonalema kolmessa vuodessa ja 60tkm matkalla oli muistaakseni TM:ssa juuri tuo holkkuma). Siittä voit päätellä paljollako voit päästellä veloituksetta kaasulla vrt halvin uusi vastaava hybridi. Tässä ei ole vielä edes huomioitu sähkön hintaa.

Ja kyllä vertailuna oli oikea perheauto ei mikään koirankoppi  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Eiköhän kaikki tolkun ihmiset ota nää talouselämän kirjoitukset huumorilla kuten ne on varmaan tarkoitettukin...

Jos Oulussa on pari jakeluasemaa niin ei se pohjoista paljon auta   :o

Kyllä hyvin varusteltu ja kalliimpi auto usein saattaa menettää jälleenmyyntiarvoaan enemmän kuin halvempi karvalakkimalli. Mutta on ensin mainittua mukavampi käyttää  8)

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Jos on vähän varustelua niin mullahan auto ajelee itsenäisesti 80% 15 km työmatkasta suuntaansa joka arki  8)

Ehtii tehdä vähe muutakin ja jos tarve niin vähän kaasua ja vilkkua käytellen tulee tuo 20% käytettyä.

Ruuhkissa kun aikaansa viettää niin sähkö on aika ylivoimainen  8)

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.222
    • Profiili
Arvon alenema saattaa olla suht suurta polttiksilla jos nämä ideologiat nyt menevät läpi.
Ruotsissahan on jo alettu karsastamaan polttiksia jos (ja kun) niiden myynti loppuu 2030 (tai joskus myöhemmin, mutta loppuu)
Suomi tulee perässä tai menee jopa edellä.
(Faktaa kaipaaville pyydän käyttämään googlea)
Perähikiän perteille tämä toki tulee ihan puskista. Hiemankaan maailmanmenoa ymmärtävät kyllä tämän näkevät, vaikka eivät välttämättä itse samaa mieltä täysin olisivatkaan, kuten allekirjoittanut.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Flop ja kupla puhesi  8)

Onneksi sinä sanoit tuo... olen samaa mieltä.

Tänään on tänään ja huomenna on huomenna :o

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 521
    • Profiili
Jos Talouselämä lehden kaikki tiedot olivat vääriä, niin eikö kannattaisi pyytää oikaisua?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 TSI EVO Sport DSG -19

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Jos Talouselämä lehden kaikki tiedot olivat vääriä, niin eikö kannattaisi pyytää oikaisua?

Jos haluat niin pyydä. Itse en arvosta julkaisua siinä määrin, että kuluttaisin siihen aikaani.

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Arvon alenema saattaa olla suht suurta polttiksilla jos nämä ideologiat nyt menevät läpi.
Ruotsissahan on jo alettu karsastamaan polttiksia jos (ja kun) niiden myynti loppuu 2030 (tai joskus myöhemmin, mutta loppuu)
Suomi tulee perässä tai menee jopa edellä.
(Faktaa kaipaaville pyydän käyttämään googlea)
Perähikiän perteille tämä toki tulee ihan puskista. Hiemankaan maailmanmenoa ymmärtävät kyllä tämän näkevät, vaikka eivät välttämättä itse samaa mieltä täysin olisivatkaan, kuten allekirjoittanut.
Aika moni ei tätä näe. Taloyhtiössäni tehtiin kartoitus, jossa kysyttiin halukkuutta latauspaikkaan 5 vuoden sisällä. 34 paikkaa ja 2-3 kiinnostunutta ::)
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.777
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Arvon alenema saattaa olla suht suurta polttiksilla jos nämä ideologiat nyt menevät läpi.
Ruotsissahan on jo alettu karsastamaan polttiksia jos (ja kun) niiden myynti loppuu 2030 (tai joskus myöhemmin, mutta loppuu)
Suomi tulee perässä tai menee jopa edellä.
(Faktaa kaipaaville pyydän käyttämään googlea)
Perähikiän perteille tämä toki tulee ihan puskista. Hiemankaan maailmanmenoa ymmärtävät kyllä tämän näkevät, vaikka eivät välttämättä itse samaa mieltä täysin olisivatkaan, kuten allekirjoittanut.

Toki näin se saattaa hyvinkin mennä, kun ei ole parempaa tietoa tulevien vuosien autojen ja käyttövoiman verotuspolitiikasta.
Jos omat eurot kiinnostavat, niin ennen mahd. sähkäriin siirtymistä kannattaa joko ajaa nykyisellä tai sitten halvemman pään (hl. alle 10k€) autolla.
Sitten ei arvonalenema pääse iskemään kovin ankarasti, kuten uudenkarheilla tuppaa käymään.
Sillä aikaa oikeiden - eikä näiden polttiksiin (esim. hybridi)  rakennettujen sähkärien hinnat laskevat siedettäviksi.

OT: ajelin eilen mökiltä kotiin Pasuunalla 4,3l/100km kulutuksella, mutta ilma oli aika viileä. Alle 4l pitää päästä.
Yritetään pärjätä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.985
    • Profiili
Täytyy olla jonkun sortin idiootti, jos uskoo aina mitä sen hetkinen hallitus hehkuttaa hyväksi. Parissa vuodessa se voi muuttua ongelmajätteeksi. Toiset meistä muistaa asiat myös yli 10 vuoden päähän.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 634
    • Profiili
Arvon alenema saattaa olla suht suurta polttiksilla jos nämä ideologiat nyt menevät läpi.
Ruotsissahan on jo alettu karsastamaan polttiksia jos (ja kun) niiden myynti loppuu 2030 (tai joskus myöhemmin, mutta loppuu)
Käsittääkseni tuo on ehdotus ja sitä yritetään ilmeisesti nostaa EU-tasolle. Ruotsin automarkkina on bensa/diesel jakauman suhteen viime vuosina poikennut suuresti Suomesta, dieselin osuus on ollut hyvin korkea Suomeen verrattuna, paikoin jopa yli puolet dieseliä. Kunnes sitten näiden miljözone etc ehdotusten myötä dieselin haluttavuus suorastaan romahti, autokauppiaatkin hylkivät esim. Eu5 dieseleitä, jotka eivät nyt mitään ikäloppuja ole. Sen sijaan käytettyjen markkinalla on käynyt sellainen ilmiö että tiettyjen automerkkien osalta tuoreehkojen bensojen kysyttävyys on noussut ja hinnat ovat jopa nousseet. Samoin esim. kaasuautojen osalta, tuttu osti vuosi pari sitten sitten kvd:n huutokaupasta kaasu-golffin alle 10k€, nyt ei tahdo löytää vastaavaa alle tuon hinnan. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy