Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 175350 kertaa)

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
    • Profiili
Haluaako GTE, että aletaan listaamaan sähköautojen palot tähän? Tottakai infraa saattaa tuhoutua, oli jakelutapa mikä tahansa.

Olisi kiva nähdä vähän listaasi Suomessa sattuneista sähköautopaloista... pistä alkuun vaikka top 200 lista :o

Tässä sulle normivuoden yli 2000 polttispaloa näin alkuun...

https://yle.fi/uutiset/3-8331337

egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
Myös muut osat tuotantoketjua ovat vahvasti aasialaisissa käsissä: Akkumineraalien jalostus eteenpäin, akku kennojen tuotanto ja valmiiden akkujen kokoonpano. Suurin tekijä ovat Kiinalaiset yritykset + Korea/Japani pienemmällä osuudella. Lisäksi Kiinan kauppapolitiikka voi toisinaan olla vahvasti kansallista etua suosivaa. Esim. mieluummin viedään valmiita tuotteita kuin raaka-aineita.

Akkujen osuus sähköauton hinnasta ja arvosta ominaisuuksien puolesta on merkittävä, joten nykytilanteessa nykyisellä tuotannon sijoitusjakaumalla, kyseessä on merkittävä (sähkö)autojen arvon siirtyminen Aasiaan, pääasiassa Kiinaan. Euroopassa ei ole vielä suuren mittakaavan akkujen kokoonpanoa, toki suunnitelmia on, samoin akkukennojen tuotanto uupunee lähes kokonaan. Raaka-aine ketju samoin valuu ulos, toki Suomessakin on muutama hanke jotka todennäköisesti jopa menevätkin läpi.
Itse siirrän rahojani paljn mieluimmin kiinalaisille kuin ählyille. Tässä on nyt tarjolla hyvä tilaisuus pyristellä irti öljyvaltioiden otteesta. Akkujen hinnat ovat tippuneet kuluvalla vuosikymmenellä tuhannesta eurosta sataan kilowattituntia kohden. Tuo kehitys tuskin on saavuttanut mitään rajaa vielä. Muutaman vuoden päästä sen akun hinta ei ole mikään erityisen suuri.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 794
    • Profiili
Tuossa vasemmassa kuvassa unohtuu se että mitenkäs niitä auton akkuja nyt sitten ladattaisiin yön yli kun aurinko ei paista, talvella tai muuten vain pilvisellä/sateisella säällä

Aurinkohan on kuvassa vaan esimerkinä. Sen alla kukee "Power source" eli sillä auringolla kuvataan energian lähteitä yleensä.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa vasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.100
    • Profiili
Itse siirrän rahojani paljn mieluimmin kiinalaisille kuin ählyille. Tässä on nyt tarjolla hyvä tilaisuus pyristellä irti öljyvaltioiden otteesta. Akkujen hinnat ovat tippuneet kuluvalla vuosikymmenellä tuhannesta eurosta sataan kilowattituntia kohden. Tuo kehitys tuskin on saavuttanut mitään rajaa vielä. Muutaman vuoden päästä sen akun hinta ei ole mikään erityisen suuri.
Öljyn tuottajia on varsin paljon.. varsinaista 'otetta' ei ole kellään ja hinnat pysyneet maltillisina. Akkujen ja niiden raaka-aineiden osalta taas toiminta keskittyneempää.. tässä on paremminkin tarjolla kuristusotetta, varsinkin kun kysyntä kasvaa. Vaikea kuvitella varsinaista hintaromahdusta akuille em. tilanteessa.

Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n mukaan sähköautojen määrä teillä saattaa kasvaa nykyisestä kolmesta miljoonasta jopa 220 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä.
Tämän skenaarion toteutuessa tulee väistämättä akuista ja niiden raaka-aineista pulaa => ei tue ajatusta hintojen laskusta.
Jokin mullistava innovaatio laittaisi pakan uusiksi ja sellaista sopiikin toivoa.

Kun ajelee jätedieselillä, niin ei ole kummankaan otteessa :)

Poissa ile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 460
  • C7 Allroad 3.0TDI
    • Profiili
Aurinkohan on kuvassa vaan esimerkinä. Sen alla kukee "Power source" eli sillä auringolla kuvataan energian lähteitä yleensä.

Jaa, ilmeisesti olen niin blondi että kanssa tulkitsin tuon kuvan niin, että power source on just ja tasan tuo aurinko. Mutta jaa huonopa sitä on spekuloida mitä piirtäjä on sitten meinannut kun tuo on otettu irti muusta.

Tässä sulle normivuoden yli 2000 polttispaloa näin alkuun...

https://yle.fi/uutiset/3-8331337

..ja prosentuaalisesti tuo 2000 "liikennevälinepaloa" on paljon polttis-henkilöautoista? Tai montakohan polttis-henkilöautoa tuossa luvussa on?

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
    • Profiili
Jos nyt 2014-2018 esim. on palanut yli 10 000 autoa Suomessa niin kuin ylen koontiuutisesta voi päätellä niin eiköhän siitä lähes kaikki ole nimensä mukaisesti polttomoottoreita  ;D

Tietenkin voit tyrmätä tämän väitteen jos sinulla on parempaa tietoa ?

egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa ile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 460
  • C7 Allroad 3.0TDI
    • Profiili
Jos nyt 2014-2018 esim. on palanut yli 10 000 autoa Suomessa niin kuin ylen koontiuutisesta voi päätellä niin eiköhän siitä lähes kaikki ole nimensä mukaisesti polttomoottoreita  ;D

Tietenkin voit tyrmätä tämän väitteen jos sinulla on parempaa tietoa ?

Aika paljon vain olettamuksia yhden Ylen uutisen perusteella. Mistä esim päättely, että "liikennevälinepalo" tarkoittaa polttomoottorilla olevaa henkilöautoa jonka lopputulos on "on palanut".

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 330
    • Profiili
Olisi kiva nähdä vähän listaasi Suomessa sattuneista sähköautopaloista... pistä alkuun vaikka top 200 lista :o

Tässä sulle normivuoden yli 2000 polttispaloa näin alkuun...

https://yle.fi/uutiset/3-8331337

Ööö, montakos polttomoottoriautoa on liikenteessä versus sähköautoa? Ja jutussa mainitaan että: Yleisimmät syttymissyyt ovat kone- tai sähköviat.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.382
    • Profiili
Hidaslataus ei sovi (=ei riitä) kauppamiehille ja todellisissa etätöissä oleville. "Sulakkeiden" vaihtaminen kestämään todellisen latauksen, jolloin auto on aina käyttövalmis ja pidemmillekin matkoille, edellyttää myös sen sähkön turvallista liikkumista niissä kiinteistökaapeleissa, eli se lähiverkko on rakennettava uudelleen.

"Kauppamiehiä" ei prosentuaalisesti liene kovin paljon. Sähköistyminen tuskin hidastuu sen takia, että jokin marginaaliryhmä ei siihen voi siirtyä.

Toinen asia sitten on tämä "aina käyttövalmiina pidemmillekin matkoille". Meistä polttomoottorilla ajelevista aika harvalla lienee kotona oma bensa-asema, josta saa tankin täyteen kotipihassa. Tankkaus täytyy suorittaa jossain matkan varrella tai käydä erikseen bensiksellä kääntymässä. Samalla lailla sähköautoilijat voivat käyttää pikalatureita erinäisissä julkisissa paikoissa, sitten kun niitä on tarpeeksi rakennettu. Ne rakennetaan luonnollisesti ensin sinne, missä sähköverkko riittää. Suomen ensimmäinen 150 kW pikalaturi (jonka teho nousee myöhemmin 300 kilowattiin) asennettiin Lohjan ABC:lle, ja sitä varten piti vetää omat syöttökaapelit läheiseltä jakelumuuntamolta, ei sen kauempaa. Muistaakseni kaapelin veto oli luokkaa 150 metriä tms.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
"Kauppamiehiä" ei prosentuaalisesti liene kovin paljon. Sähköistyminen tuskin hidastuu sen takia, että jokin marginaaliryhmä ei siihen voi siirtyä.

Toinen asia sitten on tämä "aina käyttövalmiina pidemmillekin matkoille". Meistä polttomoottorilla ajelevista aika harvalla lienee kotona oma bensa-asema, josta saa tankin täyteen kotipihassa. Tankkaus täytyy suorittaa jossain matkan varrella tai käydä erikseen bensiksellä kääntymässä. Samalla lailla sähköautoilijat voivat käyttää pikalatureita erinäisissä julkisissa paikoissa, sitten kun niitä on tarpeeksi rakennettu. Ne rakennetaan luonnollisesti ensin sinne, missä sähköverkko riittää. Suomen ensimmäinen 150 kW pikalaturi (jonka teho nousee myöhemmin 300 kilowattiin) asennettiin Lohjan ABC:lle, ja sitä varten piti vetää omat syöttökaapelit läheiseltä jakelumuuntamolta, ei sen kauempaa. Muistaakseni kaapelin veto oli luokkaa 150 metriä tms.
Tässä ollaan ilmeisesti tekemässä jotain (puolue)politiikkaa, ainakin kannanotto kertoo siitä. Mielipide pitää saada esille, vaikka kuinka tyhmältä näyttäisi - kuten kokonaisuutta ajatellen tämäkin yksittäinen kaapelin veto ja luulo, että pikalataus sujuu kuin bensiinitankin täyttö ( ja että se pikalataus mahdollistaa vastaavan ajon kuin täysi bensiinitankki -  ::) )

Arkirealismi ja kokonaisuuden näkeminen näyttävät puuttuvan useimpien työkalupakista. Täyssähköautoilu ja nykyinen eroavat niin paljon toisistaan, että yhteiskunnallisesti  ja toiminnallisesti asioita ei osata nivoa joustavasti toimiviksi - saatikka mitä toimenpiteitä nykyistä vastaavan liikennejoustavuuden ja -valmiuden aikaansaaminen edellyttää tehtävän; infran rakentaminen koko maata ajatellen - vaikkapa ennusteen loppuaikana - täystoimivaksi rajattomalle sähköautoilulle on kaikkein mahdottomin asia ( nykykielellä: superutopia ).
Golfkärry Mk 7.5

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 610
    • Profiili
Suomen ensimmäinen 150 kW pikalaturi (jonka teho nousee myöhemmin 300 kilowattiin) asennettiin Lohjan ABC:lle, ja sitä varten piti vetää omat syöttökaapelit läheiseltä jakelumuuntamolta, ei sen kauempaa. Muistaakseni kaapelin veto oli luokkaa 150 metriä tms.

Tilanne on kovasti toinen sitten kun sähköautoja on runsaasti, ja polttoainepistoolien korvikkeeksi tarvitaan vaikkapa 30 pikalaturia. Silloin vaaditaan isoa uudistusta syöttöihin jne.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.382
    • Profiili
Arkirealismi ja kokonaisuuden näkeminen näyttävät puuttuvan useimpien työkalupakista. Täyssähköautoilu ja nykyinen eroavat niin paljon toisistaan, että yhteiskunnallisesti  ja toiminnallisesti asioita ei osata nivoa joustavasti toimiviksi - saatikka mitä toimenpiteitä nykyistä vastaavan liikennejoustavuuden ja -valmiuden aikaansaaminen edellyttää tehtävän;

Jos vertailukohdaksi otetaan nykytila polttomoottoriautojen tankkailuineen, niin olet aivan oikeassa. Mutta jos verrokiksi otetaan vaihtoehto, jossa yksityisautoilu on kielletty ja kuljemme kaikki julkisilla, fillarilla jne. niin tilanne onkin jo aivan toinen. Olen muistaakseni aiemminkin tuonut esille sen tosiseikan, joka monilta unohtuu - ilmastotalkoot tarkoittavat väistämättä sitä että nykyinen länsimainen elintaso ei säily. Ja kun se seikka huomioidaan, minusta tilanne on suorastaan mainio, jos sähköauton pidempi "tankkausaika" pikalaturilla on ainoa asia, jossa se elintason lasku tulee näkymään arjessa.

Tilanne on kovasti toinen sitten kun sähköautoja on runsaasti, ja polttoainepistoolien korvikkeeksi tarvitaan vaikkapa 30 pikalaturia. Silloin vaaditaan isoa uudistusta syöttöihin jne.

Toki näin. Toisaalta pitää muistaa, että sähköautokantaa tullaan "tankkaamaan" suhteessa huomattavasti harvemmin pikalaturilla, kuin polttista huoltsikalla. Edelleen sitä öljylähdettä ei ole kellään kotipihassa, mutta hidas latausmahdollisuus on aika monella. Ja vielä useammalla tulee olemaan, ainakin jos tuoretta hallitusohjelmaa on uskominen. Siinähän luvataan puuttua nykyiseen taloyhtiöiden latauspaikkaongelmaan, eli tulevaisuudessa tuskin se yksi änkyrämummo enää pystyy latauspisteiden rakentamista estämään.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
Tilanne on kovasti toinen sitten kun sähköautoja on runsaasti, ja polttoainepistoolien korvikkeeksi tarvitaan vaikkapa 30 pikalaturia. Silloin vaaditaan isoa uudistusta syöttöihin jne.

Suhde ei ole edes lähelläkään tuota. Itse arvioin tarvitsevani suurin piirtein kymmensosan pikalatauskertoja verrattuna bensan tankkaamiseen. 350 kilowatin laturit ja autot ovat tulossa jo nyt markkinoille. Tuollaisilla tehoilla tarvitsee viettää vain muutama minuutti pikalaturissa. Jos sähköautojen range jatkaa kasvuaan, niin pikalausten tarve vähenee entisestään.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
Öljyn tuottajia on varsin paljon.. varsinaista 'otetta' ei ole kellään ja hinnat pysyneet maltillisina. Akkujen ja niiden raaka-aineiden osalta taas toiminta keskittyneempää.. tässä on paremminkin tarjolla kuristusotetta, varsinkin kun kysyntä kasvaa. Vaikea kuvitella varsinaista hintaromahdusta akuille em. tilanteessa.
Litiumia löytyy Suomestakin ja akkuja voi tehdä ihan missä tahansa. Pelikenttä on ihan eri tavalla auki kuin öljyn polttamisessa, joka on valtava öljyvaltioille varoja siirtävä operaatio.

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.850
  • Jetta BKD
    • Profiili
Paljonkohan lataus maksaa siinä vaiheessa kun sähköautot lyö läpi ja latausinfra kunnossa sekä kotonakin saa ladata lämmitystolpasta?
2006 VW Jetta 2,0tdi BKD Sportline

Poissa Zego

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Litiumi ei ole ongelma mutta muut metallit ovat. Ei onnistu sähköautojen vallankumous tällä hetkellä.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
Edelleen "väännän" samasta asiasta, kun se ei ole valjennut useammallekaan utopistille: sähkönjakeluinfra on kaikista sulakkeenvaihtamisista huolimatta se pullonkaula.
Hidaslataus ei sovi (=ei riitä) kauppamiehille ja todellisissa etätöissä oleville. "Sulakkeiden" vaihtaminen kestämään todellisen latauksen, jolloin auto on aina käyttövalmis ja pidemmillekin matkoille, edellyttää myös sen sähkön turvallista liikkumista niissä kiinteistökaapeleissa, eli se lähiverkko on rakennettava uudelleen. Nykyiset jakeluverkot toimivat vain niillä (osa)alueilla, joilla sen perusmitoitus riittää. Perusasunnoissa ja niiden syöttökaapeleissa ei ole varaumaa suuremmille sähkökuormituksille.

Kun 16 ampeerin latauksella päästään jo 11 kilowatin lataustehoon, niin kenelle se ei riitä? Jos vaikka ehtii 8 tuntia viettämään aikaa kotona, niin sinä aikana lataa jo isonkin akun.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
Paljonkohan lataus maksaa siinä vaiheessa kun sähköautot lyö läpi ja latausinfra kunnossa sekä kotonakin saa ladata lämmitystolpasta?

Laturibisneksellä on varsin vaikea vetää mitään kovin korkeita katteita. Sähkön hintaakaan tuskin kukaan haluaa kovin valtavasti nostaa.

Litiumi ei ole ongelma mutta muut metallit ovat. Ei onnistu sähköautojen vallankumous tällä hetkellä.

Mistä muista metalleista puhut?

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 330
    • Profiili

Toki näin. Toisaalta pitää muistaa, että sähköautokantaa tullaan "tankkaamaan" suhteessa huomattavasti harvemmin pikalaturilla, kuin polttista huoltsikalla. Edelleen sitä öljylähdettä ei ole kellään kotipihassa, mutta hidas latausmahdollisuus on aika monella. Ja vielä useammalla tulee olemaan, ainakin jos tuoretta hallitusohjelmaa on uskominen. Siinähän luvataan puuttua nykyiseen taloyhtiöiden latauspaikkaongelmaan, eli tulevaisuudessa tuskin se yksi änkyrämummo enää pystyy latauspisteiden rakentamista estämään.
Taloyhtiössä, 34 autopaikkaa, tehtiin kysely että kuka on kiinnostunut latausmahdollisuudesta 5 vuoden sisällä. Tuloksena saatiin että 2-3 kiinnostunutta olisi. Huimaa.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 610
    • Profiili
Kun 16 ampeerin latauksella päästään jo 11 kilowatin lataustehoon, niin kenelle se ei riitä? Jos vaikka ehtii 8 tuntia viettämään aikaa kotona, niin sinä aikana lataa jo isonkin akun.


Toivoisin että kansakunnan kollektiiviseen muistiin syöpyisi se, että ok-talojen tai taloyhtiöiden sähköjärjestelmät johtimineen eivät kestä suuria ja pitkäaikaisia tehoja. Siis vaikka sulakkeet kestäisi, niin johdotus ja pistorasiat eivät kestä.

Tuolla hyvää taustatietoa: http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/artikkelit/sahkoautot/fi_FI/latauspisteiden_jakelun_mitoitus/

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
    • Profiili
Aika paljon vain olettamuksia yhden Ylen uutisen perusteella. Mistä esim päättely, että "liikennevälinepalo" tarkoittaa polttomoottorilla olevaa henkilöautoa jonka lopputulos on "on palanut".

No niin, varmaankin sitten nuo liikennevälinepalot ovat olleet pääasiassa lentokoneita, laivoja ja junia  8) Tuskin sentään "poltto"moottori käyttöisiä autoja...

Nää palojutut alkoi taas siitä kun tänne uhattiin listata sähkisten paloja. Itse nopeasti muistan yhden täyssähköauton palon ja yhden ladattavan sähköauton palon uutisoinnit Suomessa viime vuosilta. Mielellään kuulisin jos sähköautot jonkun mielestä ovat paloherkempiä kuin polttikset ja mihin tämä päättely perustuu...
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa vasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.100
    • Profiili
Litiumi ei ole ongelma mutta muut metallit ovat. Ei onnistu sähköautojen vallankumous tällä hetkellä.
Juuri näin.. suuria innovaatioita tarvitaan ja sellaisia ei ole akkutekniikan osalta näköpiirissä.

Nykyakkujen valmistus tuottaa jo itsessään niin valtavat päästöt, että laskelmien mukaan sähköautojen valmistus tulee kasvattamaan globaaleja co2 päästöjä massiivisesti.
Kun vertaan edellämainittua vaikkapa omalta kohdalta siihen, että ajelen huolettomalla nelivetoautolla lähes päästöttömästi ja hyvin pienin kuluin jätedieselillä.. niin olisi luonnon ja ilmaston kannalta vastuutonta & lompakon kannalta typerää hypätä siitä täyssähköautoiluun.
(laskelmien mahdollisille kyselijöille vastaus on: google :) )

Seuraava auto on silti mitä todennäköisimmin osasähkö, eli plugari. Suomen verotuksella nelivetoja ei enää kannata muulla tekniikalla ostaa, vaikka todelliset autoilun päästöt taitaa kasvaakin  :-\

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Kun 16 ampeerin latauksella päästään jo 11 kilowatin lataustehoon, niin kenelle se ei riitä? Jos vaikka ehtii 8 tuntia viettämään aikaa kotona, niin sinä aikana lataa jo isonkin akun.
11kW vaatii kolmivaihejännitteen eli pitää olla voimavirtatöpselin/vastaava johdotus. Normi 230V 16A:sta lähtee teoreettisesti n. 3,5kW, mutta käytännössä turvallisempi pitkäaikaisempi teho lienee n. 2kW tienoilla.

Omassa tapauksessa laitoin taloon autokatoksen paikalle valmiiksi johdotuksen keskukselta 5 * 2,5mm2 johdolla.

Normi 3*25A sulakkeilla pitää olla jonkun sortin tehonohjaus sitten käytössä ettei sähkökiuasta napsauteta samaan aikaan päälle latauksen kanssa, muuten alkaa amppeerit käymään vähiin. Varsinkin jos on kyseessä sähkölämmitystalo tarvitaan ohjausta ettei sulakkeiden kapasiteetti ylity. Paukkupakkasilla jää sähkölämmitystalossa vähemmän pikalatauskapasiteettia, mutta hitaampi lataus onnistunee kuitenkin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Nää palojutut alkoi taas siitä kun tänne uhattiin listata sähkisten paloja. Itse nopeasti muistan yhden täyssähköauton palon ja yhden ladattavan sähköauton palon uutisoinnit Suomessa viime vuosilta. Mielellään kuulisin jos sähköautot jonkun mielestä ovat paloherkempiä kuin polttikset ja mihin tämä päättely perustuu...
Suomessa oli (2018) 2404 täyssähköä ja 13095 hybridiä.
Henkilöautoja liikennekäytössä kokonaisuudessaan oli n. 2,72 miljoonaa. Kaikkia ajoneuvoja liikennekäytössä n. 5,09 miljoonaa. Paloja oli yht. 2142. Kuinka suuri oli siis prosenttiosuus per autokanta? Oletetaan että 1 täyssähkärin palo vuodessa ja 2141 polttiksia tai vaihtoehtoisesti vain 1 täyssähkärin tai hybridin palo. 

Täyssähkö: (1/2404) * 100% = 0,042%
Hybridit+täyssähkö (1/15499) * 100% = 0,006%
Hlö-auto polttikset: (2141 / 2,72m)*100% = 0,079%
Kaikki polttikset: (2141 / 5,09m)*100% = 0,042%

Mitä opimme siis? Jos vuodessa on vain 1 täyssähkärin palo, niin vuoden 2018 luvuilla osuus tulee samaksi kuin jos verrataan polttisten paloja koko ajoneuvokantaan.

Jos taas verrataan vain hlö-kantaan ja oletetaan että muita ajoneuvoja ei pala lainkaan (joka ei tietenkään pidä paikaansa), niin osuudeksi tulee 0,079%, joka on lähes kaksinkertainen täyssähköön verrattuna.

Sitten jos verrataan täyssähkö+hybridit yhdistettynä, osuudeksi jää 0,006% joka on about 1/7 osa kaikkiin polttiksiin verrattuna.

Täyssähköjä on siis vielä niin vähän polttiksiin verrattuna että yksikin palo vuodessa nostaa prosenttiosuuden käytännössä samaksi kuin jos verrataan kaikkiin polttiksiin. Vain hlö-autoihin, hieman virheellisesti, verrattuna paloja on vajaa puolet. Hybridejä on taas jo niin paljon että yksi palo ei millään riitä nostamaan suhteellista osuutta samalla tasolle polttisten kanssa.

Tokihan tässä on muitakin muuttujia. Polttiskanta sisältää myös kaikki loppuunajetut teini-Toyotat, siinä missä sähkärit ja hybridit ovat vielä sangen uusia vekottomia, voidaan kenties olettaa että auton ikä korreloi myös palotiheyden kanssa. Ja eivät kaikki ajoneuvot pala ajoneuvosta johtuvista syistä, onkohan luvuissa mukana myös ulkoisten "sytykkeiden" aiheuttamat palot? Ko. tapauksissa tekniikalla ei ole periaatteessa mitään merkitystä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
Toivoisin että kansakunnan kollektiiviseen muistiin syöpyisi se, että ok-talojen tai taloyhtiöiden sähköjärjestelmät johtimineen eivät kestä suuria ja pitkäaikaisia tehoja. Siis vaikka sulakkeet kestäisi, niin johdotus ja pistorasiat eivät kestä.

Tuolla hyvää taustatietoa: http://www.sahkoala.fi/ammattilaiset/artikkelit/sahkoautot/fi_FI/latauspisteiden_jakelun_mitoitus/


Jaa mikähän vika meidän taloyhtiössä on, kun Teslat ovat ongelmitta ladanneet 22 kilowatin teholla samoista wallboxeista, mistä itse otan vain 3,6 kilowattia? Tätä on jatkunut jo kaksi vuotta. Pitöisikö myös saunojen lämmittäminen lopettaa, kun sähköjärjestelmät ei kestä suuria kuormia?

Sellaisia pistorasioita, jotka eivät kestä jatkuvaa esimerkiksi 10 ampeerin kuormaa, on tosi harvassa. Itse olen törmännyt lämpeneviin pistorasioihin vain Enston lataustolpissa. Jos vähänkään alyää tarkkailla pistorasian lämpenemistä, niin tuo ei pääse aiheuttamaan mitään ongelmaa. Nykypäivänä on myös tarjolla jatkuvalla 16 ampeerin kuormalle mitoitettu suko-pistorasia.




Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.678
    • Profiili
11kW vaatii kolmivaihejännitteen eli pitää olla voimavirtatöpselin/vastaava johdotus. Normi 230V 16A:sta lähtee teoreettisesti n. 3,5kW, mutta käytännössä turvallisempi pitkäaikaisempi teho lienee n. 2kW tienoilla.

Omassa tapauksessa laitoin taloon autokatoksen paikalle valmiiksi johdotuksen keskukselta 5 * 2,5mm2 johdolla.

Normi 3*25A sulakkeilla pitää olla jonkun sortin tehonohjaus sitten käytössä ettei sähkökiuasta napsauteta samaan aikaan päälle latauksen kanssa, muuten alkaa amppeerit käymään vähiin. Varsinkin jos on kyseessä sähkölämmitystalo tarvitaan ohjausta ettei sulakkeiden kapasiteetti ylity. Paukkupakkasilla jää sähkölämmitystalossa vähemmän pikalatauskapasiteettia, mutta hitaampi lataus onnistunee kuitenkin.


Luonnillisesti monessakin mielessä kannattaa ladata kolmesta vaiheesta.

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Jaa mikähän vika meidän taloyhtiössä on, kun Teslat ovat ongelmitta ladanneet 22 kilowatin teholla samoista wallboxeista, mistä itse otan vain 3,6 kilowattia? Tätä on jatkunut jo kaksi vuotta. Pitöisikö myös saunojen lämmittäminen lopettaa, kun sähköjärjestelmät ei kestä suuria kuormia?
Tämähän on ihan taloyhtiöstö kiinni mikä on tilanne.

Edellinen rivitalo missä asustelin oli 60-luvulta, asuntoja muutama kymmen, talo kaukolämmössä, eli sähkönkulutus hyvin matala, vuositasolla koko yhtiön kulutus ilman asuntoja n. 20 000kWh. Tolpista sai ajastimella sen pari tuntia, paitsi vielä vanhemmat tolpat jotka kiinteästi antoivat sähköä aamulla ja iltapäivällä (kas kuinka kätevää..). Asunto oli hyvällä paikalla, niin ei siellä hirveätä auto-trafiikkia ollut, vaikka kaikki paikat varattuna, joten se 2kW varmaan hyvällä tuurilla vois onnistua sen parin tunnin ajan polttamatta sulakkeita/tolppia, kun yleinen käyttöaste oli sen verta matala. Asunnoissa ei ollut saunoja, joten esim. huoneistosulakkeiden mitoitus oli hyvin pieni. Jos ajatellaan tätä yhtiötä ja haluttaisiin useita pikalataustolppia vaikkapa 22kW teholla, niin ensinnäkin pihan johdotus menisi varmasti uusiksi. Seuraava kysymysmerkki on keskus. Suurin tehonsyöppö lienee ollut sähkökiuas, sauna ei nyt valtava ollut vaan kohtuu kokoinen, ehkä 10kW-20kW:n välille. Ohjaamalla kiuasta/lataustolppaa älykkäästi varmana riittäisi ainakin yhdelle tolpalle ilman sulakkeiden vaihdosta. Sitten tuleekin kysymys jos haluttaisiin useampi latauspiste, niin meneekö keskus sitten vaihtoon eli pystyykö nykyiseen laittamaan riittävän isoa sulaketta. Sitten seuraava kyssäri on liitäntäjohto, mutta tuskinpa siitä jää kiinni parilla tolpalla sillä ovat kohtuu järeitä yleensä.

Asunto on ns. vanhalla alueella, eli jos kaikki yhtiöt ja osa OKT-asukkaista alkaisivat lisäilemään (pika)latauskyvykkyyksiä massana, saattaisi sitten verkkoyhtiö joutua hieman järeyttämään muuntajia tms.

Edellisen työpaikan parkkihalli, kapasiteetti joitakin satoja autoja, rakennettu 2000 luvulla, sisälsi kiellon auton sisätilalämmittimelle. Muutaman kerran oli yksittäinen kerros pimeänä kun ei arvon työntekijät huomioineet kieltoa, niin sitten kollektiivisesti kukaan ei saanut sähköä edes lohkolämmittimeen.

Mitä vanhempi taloyhtiö, varsinkin jos on saunattomat asunnot ja muu kuin sähkölämmitys, sitä todennäköisemmin pullonkaula tulee tehomitoituksessa; piuhat, tolpat, sulakkeet ja/tai keskus. Toisaalta taasen uudemmissa onnistunee helpommin, osaan varmaan jo "uutena" asennetaan jonkin sorin latauspiste tai ainakin varaus sille.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
    • Profiili
Olikos tämä jo alkuvuodesta täällä ?

https://m.facebook.com/notes/lasse-laurila/koeajo-polttomoottoriauto/10156480193143751/

Itsekin alan itsekkäistä syistä kääntymään sille kannalle, että sähköautot ovat huijausta ja kaikkien kynnelle kykenevien kannattaa pitää kynsin ja hampain kiinni omasta pinttyneestä näkökannastaan ja tuprutella luotettavilla, edullisilla ja mukavilla sekä vähän palavilla diesel- tai bensakäyttöisillä polttomoottoriautoilla joita varmaan rahdataan käytettyinä pian enemmän Suomeen kuin Afrikkaan joka perinteisesti on ollut tuo loppusijoituspaikka... sitten jos alkaa viherpiipittää niin kaikki voivat tankata yhdessä vain Suomessa päästöttömäksi luokiteltua biodieseliä Nesteellä.

Näin pienelle osalle sähköautohörhöjä säästyvät paremmin noi sähköautojen nykyään tarjoamat kuvitteelliset edut  8)

Läpilyöntejä sähköautoilussa on siis turha odotella eli ainoa taloudellisesti järkevä sijoitus autoiluun on mielestäni nyt ja tulevaisuudessa diesel- tai bensakäyttöinen perinteinen luotettava polttomoottori.
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
    • Profiili
Niin siis meinasin unohtaa, että vetyautot on seuraava räjähtävä läpilyönti ja sitä odotellessa kannattaa mielestäni kaikkien ajella polttiksilla mahdollisuuksien mukaan  8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 229
    • Profiili
Juuri näin.. suuria innovaatioita tarvitaan ja sellaisia ei ole akkutekniikan osalta näköpiirissä.

Nykyakkujen valmistus tuottaa jo itsessään niin valtavat päästöt, että laskelmien mukaan sähköautojen valmistus tulee kasvattamaan globaaleja co2 päästöjä massiivisesti.
Kun vertaan edellämainittua vaikkapa omalta kohdalta siihen, että ajelen huolettomalla nelivetoautolla lähes päästöttömästi ja hyvin pienin kuluin jätedieselillä.. niin olisi luonnon ja ilmaston kannalta vastuutonta & lompakon kannalta typerää hypätä siitä täyssähköautoiluun.
(laskelmien mahdollisille kyselijöille vastaus on: google :) )

Seuraava auto on silti mitä todennäköisimmin osasähkö, eli plugari. Suomen verotuksella nelivetoja ei enää kannata muulla tekniikalla ostaa, vaikka todelliset autoilun päästöt taitaa kasvaakin  :-\


Tää nyt on taas niin jälkeen jäänyttä, että oksat pois.

Nelivetojahan löytyy sähkiksistä jo nyt parilla moottorilla ja vuoden kun odottelee niin saa joka renkaallle oman moottorin ja se on mielestäni vasta oikea neliveto...

Väännöt ja tehot on jotain yllättävää  8)
egolf 2019
ex golf gte 2018

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy