Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 151300 kertaa)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.307
    • Profiili
Ei tappanut video radiota, eikä sähköauto tapa fossiiliautoa, eli jokaiselle oma.

Fossiiliauton kyllä tappavat ainakin poliitikot, jotka kieltävät fossiilisten käytön jossain vaiheessa. Ja hyvä niin. Se ei kuitenkaan tarkoita polttomoottoriauton kuolemaa, koska niissä palaa myös uusiutuva polttoaine. Polttomoottoriauto on kuitenkin jonakin päivänä marginaalituote, kuten sähköauto nyt. Milloin, siitä lienee aika lailla näkemyseroja. Itse uskon, ettei siihen ihan hirveästi aikaa mene. Alle 20 vuotta. Siis puhun nyt henkilöautoista, raskas kalusto on asia erikseen.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 293
    • Profiili
Niin missä näkyy sähköautot ?
Ei missään.
Bensiinillä mennää ja pitkään.
Kohta tulee dieselien uusi tuleminen.

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 293
    • Profiili
Ilmalämpöpumppu sopii erinomaisesti päälämmittimeksi jopa -15 asteeseen saakka.
Tuon pakkaslukeman jälkeen kannattaa ottaa lisälämpöä muusta vehkeestä, esim. takkauuni tms.
Tuo isompi Mitsu 35 lämmittää hyvin tuohon asti 80 neliön vapariasunnon.

Poissa Nickname

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Volkkarilla on ihan kohtuu hintaisia nuo sähkömallit, monella jää ostamatta tuon surkean lyhyen käyttömatkan ja pitkien latausaikojen takia, ainakin omalta osin. Jahka sähköautot saavuttaa n.600km ajomatkan per lataus ja huoltsikalta saa 10-15min ajassa sen 80% akkuun virtaa niin itseäni rupeaa kiinnostamaan.

Ja asiasta kukkaruukkuun olisiko aiheellista antaa esim. 1 viikon karenssi näille kahdelle kuumakallelle meni hyvä ja mielenkiintoinen topicci pilalle aika nopeasti  >:(
Skoda Citigo 1.0 55kw ASG Elegance 5d vm.2013

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.957
    • Profiili
Mikäs tätä Karppaa vaivaa kun muut suomalaiset kerää aurinkosähköllä energiat ja lämmittää niillä kämpät ( mlp/ilp)ja tankkaa autot... onko Karpalla jotain ongelmia ?

En jaksa edes linkittää tähän millä ja miten Suomalaiset todellisuudessa lämmittävät asuntonsa. Voi olla järkyttävä totuus mikä YDINENERGIAN osuus on. Meillä sähköenergian kulutusta on pienennetty ilmalämpöpumpulla, niin mökillä, kuin kotona mihin se parhaiten sopii ja on ykkös ja paras lämmitysmuoto. MYös vuosittainen energiankulutus löytyy molemmista paikoista. Kyllä uskon aurinkoenergiaan, mutta sen osuus Suomessa on vielä marginaalinen. Autot edelleen tankataan "Bensa-asemailla".

Sitten faktaa vähän millä Suomalaiset ajaa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaikki-puhuvat-sahko-ja-hybridiautoista-liikenteessa-niita-vain-ei-nay/e2759f7c-5def-4223-a8f0-82e1d3529188?ref=iltalehti:ec0a&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.151045297.984876895.1555780554-1858032917.1552118739

Bensiini   84 700
Diesel   28 936
Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi)   4 797
Bensiini/Maakaasu   979
Sähkö   776
Maakaasu   182
Diesel/Sähkö (ladattava hybridi)   135
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.957
    • Profiili
Nimenomaan moderointi bannaa tollasen trollin ulos.
Sää nyt sekoilet noiden ilp kanssa ja syytät jostain .
Kun on tietotaitoa niin vastaa nyt tuohon MAALÄMPÖ kysymykseen kun esitin jo aikoja sitten äläkä vaihda asiaa ja saivartele paskaa.
Hinta on liki sama kahdella ilp ja yksiköllä vs yksi ulkoyksikkö ja 2 sisäyksikköä, ainakin mullSinullahan ei se raha merkkaa kun 2o donaa löytyy koska vaan vaikka mihin.
Kunhan muutat kotoa pois ja isi lakkaa maksamasta niin saattaa totuus valjeta 8)

Kuten on useasti todettu, kun argumentit loppuu mennään henkilökohtaisuuksiin. Sinun kohdalla tämä pätee hyvin ja todettu useassa viestissä.

Esitän kysmyksen: Mikä sinun panos on ollut tälle forumille? Itse olen auttanut aseampaa reklamaatiotapauksissa ja forumilaiset on säätäneet satasia ellei tonneja!

Vaikka esittäisin jo useamman kerran sinulle mikä on maalämmön tai ilpin kuolettamisaika en saa sinulta ikinä vastausta. Se on tullut jo selväksi!. Ja kuten totesin edellisessä viestissä, niin 1600 euroa ja 2200 euroa ei ole sama asia, kun puhutaan ilmälämpöpumpusta kahdella sisäyksiköllä tai kahdesta ilmalämpöpumpusta. Nämä hinnat löytyi n. 3 sekunnin googlettamisella sinun mainitsemmallasi parhaalla pumpulla.

Toiset meistä on muuttanut 16-vuotiaana pois kotoa ja eläneet siittä saakka omillaan. Toiset eivät vielä 40-50 vuotiaana. Toki silloin saattaa enemmän massia löytyä, jopa ilmalämpö saati maalämpöpumppuun  ;D. Itse kuulun ensimmäisiin.

Sä olet niin ällöttävä typerys jonka kanssa pitää vängätä kaikesta mitkä muut jo näkevät tulevana mahdollisuutena. STUBIDO. Itse lämmitelen maalämmöllä ja tasoittelen tai viilentelen ilpllä ja sähköautoni"tankkaan" kun sää sallii enkä jaksa putinin asemalle vaivaitua...

Kerro lisää vai etkö lue ketjua (Kirjoitit jo itsesi pussiin)? Olen nimenomaan liputtanut maalämmön ja ilpin puolesta, mutta en maksa sinun sähköautoilua, koska se ei täytä minun tarpeita!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Oot kyllä vasteen mieleinen vänkääjä mutta siittä huolimatta kerrottakoon että aika moni autoilija vois tankata sähköautonsa kotona päästöttömästi, samoin muut enrgia tarpeet kuten lämmitys ja käyttövesi... Kaikki tietänee että 1h30 min auringon säteilyä riittää koko maapallon vuosittaiseen energiatarpeeseen..

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Olen nimenomaan liputtanut maalämmön ja ilpin puolesta, mutta en maksa sinun sähköautoilua, koska se ei täytä minun tarpeita!

Eli onko sinulla nyt erikoinen pelko lidlin tai k-latauksiin, että ne nostais ostettavien tarvikkeiden hintaa vai huokuteltaisiinko niillä ostovoimaista asiakasta liikkeeseen...

Kuten sanottu itse latailen suurimman osan vuodesta kotosalla.
Tosin just huomasin, että lähin s tarjoais myös ilmasta tankkausta...
« Viimeksi muokattu: 22.04.19 - klo:00:13 kirjoittanut Liikkuvapallo gte »

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 307
    • Profiili
Oot kyllä vasteen mieleinen vänkääjä mutta siittä huolimatta kerrottakoon että aika moni autoilija vois tankata sähköautonsa kotona päästöttömästi, samoin muut enrgia tarpeet kuten lämmitys ja käyttövesi... Kaikki tietänee että 1h30 min auringon säteilyä riittää koko maapallon vuosittaiseen energiatarpeeseen..
Ja todellisuus: "While some may have the impression that renewables account for a large share of global energy consumption, their total contribution in fact remains small. Even if we include modern biofuels and hydropower, it is still less than five percent. "
https://ourworldindata.org/energy-production-and-changing-energy-sources

Aurinko ja tuulivoimalla katetaan siis pari hassua prosenttia maailman kokonaisenergiatarpeesta. No mielenkiintoista nähdä, missä mennään 2030.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.231
    • Profiili
Maaperän lämpötiloja on mittailtu tarkasti jo satoja vuosia eikä sieltä mitään uutta tietoa saa vaikka kuinka mittailisi lisää. Nuo tuloksesi kuvaavat enempi ulkolämpötilan vaikutusta maanpinnan lämpötilaan. Energia hakeutuu aina luonnossa tasapainoon eikä ole mitään 3 tai 10 metrin raja-arvoja.

Otaniemen kaivossa aiheutettiin juurikin ne maanjäristykset jotka etukäteen tiedettiin tulevaksi kun valtavalla paineella vettä sinne puskettiin. Saadaanko siitä kaupallinen tuote jää nähtäväksi eli onko hyödyt suuremmat kuin haitat.
Maalämmöstä on merkittävä osa maan sulasta ytimesta tulevaa. Esim. 12 km syvyydessä on lämpötila noin +200 Celsius-astetta. Osa maapallon pinnasta on ikiroudassa ja siellä tuotettu maalämpö tulee maan ytimestä. Maapallon massa jäähtyy jatkuvasti (tosin erittäin hitaasti). Syvien kairausreikien seismiset häiriöt eivät johtuneet vesipaineesta - tämähän normaali tekniikka jota käytetään matalien (alle 200 m) porakaivojen rakentamisen yhtydessä, jotta kallio raot saadaan auki. Häiriöt aihutuvat todennäköisesti siirretyn lämpöenergian vaikutuksesta. Kairaussyvyydessä on lämpötila yli 100 Celsius-astetta - vesi kiehuu.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 137
    • Profiili
Maalämmöstä on merkittävä osa maan sulasta ytimesta tulevaa. Esim. 12 km syvyydessä on lämpötila noin +200 Celsius-astetta. Osa maapallon pinnasta on ikiroudassa ja siellä tuotettu maalämpö tulee maan ytimestä. Maapallon massa jäähtyy jatkuvasti (tosin erittäin hitaasti). Syvien kairausreikien seismiset häiriöt eivät johtuneet vesipaineesta - tämähän normaali tekniikka jota käytetään matalien (alle 200 m) porakaivojen rakentamisen yhtydessä, jotta kallio raot saadaan auki. Häiriöt aihutuvat todennäköisesti siirretyn lämpöenergian vaikutuksesta. Kairaussyvyydessä on lämpötila yli 100 Celsius-astetta - vesi kiehuu.

Kyllä näin ja en missään nimessä tarkoittanut, että Anttosella olisi niin isot pumput että niiden vedenpaineella saisi maanjäristyksiä aikaiseksi :o

Olet ymmärtänyt oikein myös tuon, että geotermistä energiaa sieltä todellakin tavoitellaan.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 890
    • Profiili
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 192
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Onko muut saaneet VW:ltä ID:n uutiskirjettä?

Poissa Apaju

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 393
    • Profiili
^
Huhtikuun lopussa tuli
VW e-Golf

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 890
    • Profiili
Model 3:a on nyt tehtaalta saatavissa koukulla ja vetomassa on 910kg. Hinta 1110€.

https://electrek.co/2019/05/08/tesla-model-3-tow-hitch/
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 611
    • Profiili
Törmäsin ao. siteen, tuolta näkee lähes reaaliajassa eri maiden sähkön a) tuotannon ja b) kulutuksen CO2-päästöt.
https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false

Tällä hetkellä esim. Suomen tuotannon päästöt ovat 150g CO2 ja kulutuksen 181g CO2. Ero selittyy sillä että osa puuttuvasta sähköstä tuodaan Venäjältä jonka CO2 on tällä hetkellä 326 g. Ruotsissa ja Norjassa päästöt ovat alle kolmasosan luokkaa, n. 40g ja Norja vielä alueittain tuonkin alle.

Viro on ihan omaa luokkaansa tuotannossa koko Euroopan laajuisesti - 1219g CO2(!). Viron tämän hetken sähköntuotannolla esim. 20kWh/100km kuluttavan sähköauton päästöt ovat 244g CO2. Pihi täysfossiilinen saattaa päästä jopa puolet vähemmällä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 890
    • Profiili
Muista huomioida laskussa, että ~25% energiasta katoaa pumppauksessa, jalostuksessa ja siirrossa. Todellisuudessa tuokin luku saattaa olla hieman suurempi. Sähkö ostetaan sielä mistä se halvimmalla saadaan, nykyisen päästökiintiön ohjausvaikutus on vielä melko minimaalinen.

Btw. Hyvin tuntui kaasu maistuvan Zafiralle, ~6kg/100km.
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.957
    • Profiili
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 890
    • Profiili
Joo, ei yllättänyt että lobbari osaa poimia kirsikoita...
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa Pietro

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
  • Polo GTI -2019
    • Profiili
Eipä yllätä tuo minuakaan. Sen sijaan hämmästyttää tuo sähköautojen voimakas lobbaus. Harva niitä haluaa, mutta virallinen taho ei halua sanoa sitä ääneen. Se tästä vielä puuttuu että lobbauksen ansiosta kiristetään polttoaineen verotusta. Hyöty on olematon, mutta kansalaisten veroruuvi vain kiristyy. No toivotaan että järki tulevalla hallituksella tässä vielä säilyy. Suomalaiset kun ovat niin tossukoita että nielevät kaiken toisin kuin muissa Euroopan maissa.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.957
    • Profiili
Järki tulevalla hallituksella? Saanko nauraa? Nimenomaan SDP oli yksi puolueista, joka on kieltämässä polttomoottoriautot 2030 jälkeen ja jos vielä vihreät pääsee samaan hallitukseen, niin onnea voittajille!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Pietro

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
  • Polo GTI -2019
    • Profiili
Järki tulevalla hallituksella? Saanko nauraa? Nimenomaan SDP oli yksi puolueista, joka on kieltämässä polttomoottoriautot 2030 jälkeen ja jos vielä vihreät pääsee samaan hallitukseen, niin onnea voittajille!
Niinpä. No toivottavasti ne olivat enemmänkin vappupuheita.

edit.: minusta on muuten todellinen demokratian riemuvoitto tämä suunniteltu hallituksen kokoonpano. Muutaman äänen ylivoimalla määräytyy pääministeri, joka sitten saakin valita hallitukseen ihan kenet haluaa. Kuulostaa enemmänkin diktatuurilta.
« Viimeksi muokattu: 15.05.19 - klo:19:52 kirjoittanut Pietro »

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 611
    • Profiili
Niinpä. No toivottavasti ne olivat enemmänkin vappupuheita.

edit.: minusta on muuten todellinen demokratian riemuvoitto tämä suunniteltu hallituksen kokoonpano. Muutaman äänen ylivoimalla määräytyy pääministeri, joka sitten saakin valita hallitukseen ihan kenet haluaa. Kuulostaa enemmänkin diktatuurilta.
Se on demokratiaa vaikka ylivoima olisikin pieni. Jospa "kansa" on viisaampi äänestämään seuraavissa vaaleissa..

Mitä tulee tuohon aikaisempaa linkkiin sähköautoistamisesta, niin ei vain osa poliitikoista vaan myös osa virkamiehistöä ilmeisesti ajaa ajatusta että biopohjaiset polttoaineet pitää "säästää" raskaalle liikenteelle ja laittaa autot kulkemaan sähköllä, toisin sanoen uusia hlö-autokanta sähköiseksi.

Tästä "säästämisestä" on konkreettinen esimerkki esim. Oulussa kun biokaasua poltetaan soihduttamalla kun tuotantoa on enemmän kuin kysyntää.. (on sekin ympäristöteko, mutta voisi sillä toki jo tänään korvata fossiilista). Törmäsin joku päivä seminaariyhteenvetoon liikenteen energiamuodoista tms (en valitettavasti löytänyt enää linkkiä), LVM virkamies esitti tuota kantaa (säästetään raskaasen liikenteeseen) ja VTT:n tutkija muistutti kokonaiselinkaaren CO2-päästötaseesta ja kustannuksista. Kyllä ne täyssähköt sieltä tulevat ajallaan myös "kansanluokkaan" kunhan saatavuus/kapasiteetti/hintahaasteet saadaan ratkaistua, sitä odotellessa voisi toimia jo nyt
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 611
    • Profiili
Mitä tulee tuohon aikaisempaa linkkiin sähköautoistamisesta, niin ei vain osa poliitikoista vaan myös osa virkamiehistöä ilmeisesti ajaa ajatusta että biopohjaiset polttoaineet pitää "säästää" raskaalle liikenteelle ja laittaa autot kulkemaan sähköllä, toisin sanoen uusia hlö-autokanta sähköiseksi.

Törmäsin joku päivä seminaariyhteenvetoon liikenteen energiamuodoista..
Itse itselle vastaten. Löytyihän se linkki, tässä: https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?aNaN=156159

Johanna Särkijärvi, tutkimusjohtaja, liikenne- ja viestintäministeriöstä, kertoi puheenvuoroissaan, millaisin keinoin Suomesta tulisi vuoteen 2050 täysin hiilineutraalivaltio. Särkijärvi painotti, että erityisesti yksityisautot tulisi muuttaa sähköautoiksi, jotta biokaasu- ja muut uusiutuvat polttoaineet voitaisiin varata raskaille ajoneuvoille, lentoliikenteelle sekä laivoille. Yksityisautojen muuttaminen sähköautoiksi on suuri tavoite ottaen huomioon autojen ikärakenteen Suomessa. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttäisi toimenpiteitä verotuksessa.

Juhani Laurikko, päätutkija, VTT:ltä, nosti puheenvuoroissaan esille sen, että fokusta tulisi siirtää pelkistä polttoaineista myös autojen koko elinkaareen ja sen vaikutuksiin ympäristöön. Esimerkiksi mitä vaatii, jos vanhasta autokannasta muokataan biokaasuautoja tai vastaavasti tilataan koko Suomeen uudet sähköautot.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 598
    • Profiili
"Yksityisautojen muuttaminen sähköautoiksi on suuri tavoite ottaen huomioon autojen ikärakenteen Suomessa."

Luulisi tavoitteen saavuttamisen olevan nimenomaan helpompaa maassa, jossa ajetaan vanhoilla autoilla. Vai olisiko se muka helpompaa, jos kaikilla olisi uudet polttomoottoriautot allaan?

Poissa Pietro

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
  • Polo GTI -2019
    • Profiili
Se on demokratiaa vaikka ylivoima olisikin pieni. Jospa "kansa" on viisaampi äänestämään seuraavissa vaaleissa..
Tämä menee nyt ihan sivuraiteille mutta kommentoin nyt kuitenkin. SDP:n äänimäärä oli 17,7% äänistä. Nyt tämän "enemmistön" yhdellä miehellä eli puheenjohtajalla on oikeus viitata kintaalla muita puoleita äänestäneitä ja valita hallitukseen ihan kenet haluaa. Ainut kriteeri on että saa raavittua vähiten ääniä saaneista kasaan riittävän määrän. Demokratiaa olisi minusta että eniten ääniä saaneet puolueet istuisivat hallituksessa ja päättäisivät yhdessä miten maata johdetaan. Ei ihme että äänestysinto on heikko kun usko tähän ns. demokratiaan alkaa minullakin (äänestänyt joka vaalissa) heiketä.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.307
    • Profiili
Tämä menee nyt ihan sivuraiteille mutta kommentoin nyt kuitenkin. SDP:n äänimäärä oli 17,7% äänistä. Nyt tämän "enemmistön" yhdellä miehellä eli puheenjohtajalla on oikeus viitata kintaalla muita puoleita äänestäneitä ja valita hallitukseen ihan kenet haluaa.

Eikös se Kätein.. Katainen samalla lailla viitannut kintaalla vaalitulokselle 2011, jos tuota pidetään kriteerinä? Otti kyllä toiseksi suurimman, mutta kolmas ja neljäs jäivät rannalle vaikka neljällä suurimmalla kuitenkin kohtuullisen tasaväkinen tulos. No minun mielestäni ei, systeemi pelaa näin eikä tuossa ole mitään ainutkertaista, että poimitaan mukaan niitä puolueita joiden kanssa ollaan enemmän samoilla linjoilla.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Sen sijaan hämmästyttää tuo sähköautojen voimakas lobbaus. Harva niitä haluaa, mutta virallinen taho ei halua sanoa sitä ääneen.

Juu, harva niitä on koeajanut mutta varmaan yli 90% koeajaneista haluaa sellaisen. Siis sähköauton. Mallivalikoima on melko heikko vielä mutta korjaantumassa. Halu alkaa muuttumaan tilauksiksi pikkuhiljaa.
Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16
Tulossa VW ID.3 1st edition

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.957
    • Profiili
Juu, harva niitä on koeajanut mutta varmaan yli 90% koeajaneista haluaa sellaisen. Siis sähköauton. Mallivalikoima on melko heikko vielä mutta korjaantumassa. Halu alkaa muuttumaan tilauksiksi pikkuhiljaa.

Miksi minä olen tuosta hieman erimieltä! Suomessa kumminkin ostetaan kohtuu paljon PERHEfarkkuja ja hintaluokka on 25-30k€.

Ja kyllä aina saa haluta sitä teslaa näin esimerkkinä "haluamisesta".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Ruuneperi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • "Deutschland ist ein Scheißland." - S.Räty
    • Profiili
Meneeköhän viittäkään vuotta tuohon, mutta jokatapauksessa nyt jopa tuo yhden pienen kotimaan lomamatkan arvoinen vm.2002 (1.6 bensa) Skoctavia tuntuu houkuttelevalta ajatukselta pitää liikenteessä ja terveenä. Pääomat autoissa tehnevät senverran syvän kyykyn tuossa murroskohdassa, että arvonaleneman odotukset leikkaavat meiltä suomessa ensinnäkin uusien polttomoottoriautojen kaupan ja omistamisen edut, kun tuntuu jo nyt vaivaavan.

Julkinen liikenne ja herran kansa kaikkine veroineen ja maksuineen subventoi sitten näitä valtionverokarhun menetyksiä, kuten myös uudet teknologiat verotetaan meillä 'niinku ennenvanhaan'. Byrokratia kasvaa ja kehittyy, kun ihmiset yrittävät päästä parempaan teknologiaan kiinni tuonnin ja omavalmistuksen keinoin, mikä sekin pitää jälleen raakasti verollepantaman.

Ihmemaassa pärjäävät lyhyitä matkoja polkupyörillään kulkevat ja kenkiään kävellessä kuluttavat keskituloiset vihreän aallon innoittamat, sekä innovatiiviset byrokraatit. Voin olla väärässäkin  ;D

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy