Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 164406 kertaa)

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 909
    • Profiili
Olisiko teillä hetki aikaa puhua sähköautoista?

Toyota herännyt:
https://global.toyota/en/newsroom/toyota/27769546.html?fbclid=IwAR2zRwpTww3n1wwfPDkdKz3cYzr-8gcAGgSiix0uJRHymLQfoH6beCKZTZw

Tulossa sähköautoja C-HR ja IZOA ilmeisesti Kiinaan ensivuonna.

Jatkossa: Toyota plans to roll out more than ten BEV models globally during the first half of the 2020s, and is moving steadily forward to popularize electrified vehicles, setting a sales target of more than 5.5 million electrified vehicles globally by 2030.

Tämä siis merkiltä joka tänään markkinoi "itselataavia". Muutos tulee.

Pakkohan Toyotan on pikkuhiljaa jotain kehitellä, sen verran pitkään ovat jo nukkuneet ruususen unta. VW meinaa tehdä vuoteen 2028 mennessä 22 miljoonaa sähköautoa globaalisti, joista puolet Kiinassa.

https://electrek.co/2019/04/17/vw-electric-cars-china-2028/

Btw. Sähköautoa voisi samoilla meriiteillä mainostaa "itselataavaksi" ::)
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Maalämmön ottaminen on kuitenkin pois luonnolta - näinhän on makean pumppaamisella maasta ollut haitallisia seurauksia. Maalämmön käyttö on mahdollista lähinnä harvaan asutuilla alueilla.  Vastaavasti aurinkopaneeleilla kerätty energia on luonnolta pois. Kaikki rakentaminen muuttaa luonnonolosuhteita. Edellä olevasta väitteestä ei ole juurikaan keskusteltu, mutta ei ole selvä asia kenelle aurinkoenergia kuuluu? Käyttämällä merivettä teollisuusprosessien jähdyttämiseen on haitallista kuten myös maa- tai merilämmön käyttäminen.

Tämä on nyt vain yksi näkökulma ja en suinkaan tarkoita sillä että kaikki olisi kiellettyä.

Tämä lienee suurta satiiria...

Kaikilla lienee tiedossa, että 90 minuutissa auringon maahan säteilemä energiamäärä riittäisi kattamaan koko maapallon nykyään käyttämän vuosittaisen energiatarpeen.

Kyse lienee siitä saadaanko sitä kustannustehokkaasti hyödynnettyä. Maalämpökin käyttää auringosta peräisin olevaa energiaa tehokkaasti ja huomaamattomasti.

Maalämpö kuolettaa itsensä sitä nopeammin mitä suurempi energian tarve lämmityksessä on ja ainakin oma järjestelmäni avaimet käteen mallilla kuoletti itsensä 6 vuodessa ja jäi öljyn käryt pois.

Autoni energiatarpeen lataan nykyään aurinkosähköllä ja jää putinit sekä carunat nuolemaan näppejään  8)

Poissa enkero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 860
  • The best or nothing.
    • Profiili
No katuvalot ei pala 24h mutta lisääntyy koko ajan ja palaa vaikka ei ole liikenennettäkään, parhaissa paikoissa jossain taajamassa on katuvalot ja vieressä pyörätie missä omat katuvalot, maanteillä kymmeniä km on valaistus. On jotakin vaihdettu ledeiksi mutta paljon on vielä noita vanhoja kun noi led valot on kalliita ja paljon menee vuositasolla sähköä.
Monet teollisuulaitokset olisi paikkoja mihin laittaa paneeleja katolle, kerrostalot mutta ei.
Hesassa olisi paljon kattopintaa paneeleille.

Katu- ja tievalaistus ei tosiaan pala 24/7, lisäksi niissä on pääsääntöisesti himmennysprofiili tieluokan mukaan.

Led-valaisimet ei nykyisin ole todellakaan kalliita, päin vastoin suorituskykyyn nähden murto-osa purkausvalaisimien investointi- ja eritoten investointikustannuksista. Tasaisuudessa ja kiusahäikäisyssä on vielä hetken tehtävää, mutta valmistajat juoksevat kilpaa toisiaan karkuun näiden suhteen. Odottelen innolla milloin laajemmin ELYn osuuksia aletaan saneerata ledeille; eihän noiden natikoiden valossa halua kukaan normaalilla väriaistimuksella elävä ajella (ellei vaihtoehtona ole valottomuus).
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Katu- ja tievalaistus ei tosiaan pala 24/7, lisäksi niissä on pääsääntöisesti himmennysprofiili tieluokan mukaan.

Led-valaisimet ei nykyisin ole todellakaan kalliita, päin vastoin suorituskykyyn nähden murto-osa purkausvalaisimien investointi- ja eritoten investointikustannuksista. Tasaisuudessa ja kiusahäikäisyssä on vielä hetken tehtävää, mutta valmistajat juoksevat kilpaa toisiaan karkuun näiden suhteen. Odottelen innolla milloin laajemmin ELYn osuuksia aletaan saneerata ledeille; eihän noiden natikoiden valossa halua kukaan normaalilla väriaistimuksella elävä ajella (ellei vaihtoehtona ole valottomuus).

Päivällä ei pala, ei jäädä saivartelemaan  ;D . Kovin kunnat valittaa että ne on kalliita. Samoin taloyhtiön pihavaloja uusineet kironnut että kaliita lamppuja kun vertaa vanhoihin vaikka ns ns liikennevalolamput ei halvimmasta päästä ollutkaan. Kotiin olen vaihdellut oikeastaan kaikki valot ledeiksi, valotehoa enemmän ja sähkönkulutus laski vuositasolla sellaiset 1200-1300kwv.

Poissa mabe

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 660
    • Profiili
Toimivaa (ja riittävän uutta) öljyjärjestelmää tuskin kannattaa poistaa. Mutta asentaako kukaan niitä enää uutena / vaihtaa uuteen?
Esim jos säiliö on elinkaarensa päässä ja piharemppa menossa, helppoa ottaa pora pihaan ja vetää maalämpö tilalle.

Aavistuksen järeämpi toimenpide vaihtaa maaperää vaikka 1000 litran öljyvuodon jälkeen kuin maalämpöpiirin etanolin jäljiltä.
Maalämpö on ollut tehokas säästäjä suoran sähkön tilalla kotopuolessa, tippui 45->20 mWh energiankulutukset vuodessa.

Palataanko maalämpötaistelusta sähköautoihin?

Jo nyt alkaa olla muutamia kelpoja välineitä perheen liikuttamiseen, hinta on edelleen kova mutta alaspäin tullaan.
Omalta osalta ehkä yksi plugin/mikrohybridi tulee vielä väliin ennen sähköautoa, en odota riittävän halpaa olevan saatavilla parin vuoden päähän.
Plugin jollain 60km rangella melkein kattaa päivittäiset ajot (töissä ei latausta) ja pitkää matkaa varten ei tarvita vielä nyt kalliimpaa akkua.

Aakkosasemalta viimeisen tankillisen täyttö maltilliseen 1,614 e/l 95E10 laatua.. pääsihän sillä 730 km mutta ei se ihan halpaa kamaa enää ole.
Mielellään siirtymässä sähköön heti kun vaihtoehdot osuu.
Vaatimustaso 3 polkupyörää katolle kesällä, riittävästi konttia ja talvikelillä suksibokseineen yhden stopin taktiikalla 500km. Ei ihan mahdoton tapaus. Varmaankin Teslat riittäisi, 10k pois hinnasta ja saksalaisempi sisusta niin heti pihaan.

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Toimivaa (ja riittävän uutta) öljyjärjestelmää tuskin kannattaa poistaa. Mutta asentaako kukaan niitä enää uutena / vaihtaa uuteen?
Esim jos säiliö on elinkaarensa päässä ja piharemppa menossa, helppoa ottaa pora pihaan ja vetää maalämpö tilalle.

Aavistuksen järeämpi toimenpide vaihtaa maaperää vaikka 1000 litran öljyvuodon jälkeen kuin maalämpöpiirin etanolin jäljiltä.
Maalämpö on ollut tehokas säästäjä suoran sähkön tilalla kotopuolessa, tippui 45->20 mWh energiankulutukset vuodessa.


Toimivaa lämmitysjärjestelmää ei kannata vaihtaa, olkoot sitten mikä tahtoo toiseen lämmitysmuotoon.
Uusia jotakin tarvii,se on selvää.
Maassa aika vähän nykyisin on öljysäiliöitä ja tarkastuksen jos laiminlyö niin silloin ei voi kun katsoa peiliin.
Suora sähkö ei koskaan ole ollut taloudellinen käyttää, taloudellinen toteuttaa kyllä.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Toimivaa lämmitysjärjestelmää ei kannata vaihtaa, olkoot sitten mikä tahtoo toiseen lämmitysmuotoon.
Uusia jotakin tarvii,se on selvää.
Maassa aika vähän nykyisin on öljysäiliöitä ja tarkastuksen jos laiminlyö niin silloin ei voi kun katsoa peiliin.
Suora sähkö ei koskaan ole ollut taloudellinen käyttää, taloudellinen toteuttaa kyllä.

Itse kyllä vaihdoin mielelläni toimivan öljylämmityksen maalämpöön ja se lienee yksi taloudellisesti parhaista sijoituksistani. Öljyn hajun lisäksi jäi pois kaikki huollot ja tarkistukset mitä öljylämmitys pitää sisällään ja kuten sanottu maalämpö huolettomasti hoitaa hommansa eikä 7 vuoteen ole muuta tarvinnut kuin maksaa sähkölasku ajallaan.

Sähköautoilusta sen verran, että 3 alkaa himoittamaan kun sitä pääsi kaverin autolla koeajamaan.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 909
    • Profiili
Itse kyllä vaihdoin mielelläni toimivan öljylämmityksen maalämpöön ja se lienee yksi taloudellisesti parhaista sijoituksistani. Öljyn hajun lisäksi jäi pois kaikki huollot ja tarkistukset mitä öljylämmitys pitää sisällään ja kuten sanottu maalämpö huolettomasti hoitaa hommansa eikä 7 vuoteen ole muuta tarvinnut kuin maksaa sähkölasku ajallaan.

Kaverilla on suhteellisen pieni ok-talo ja totesi että pelkällä ilpillä pääsee jo pitkälle, koska käyttöveden kulutus on suhteellisen pieni. Käyttöveden lämmitys suoralla sähköllä taitaa olla tälläkin hetkellä alle polttoöljyn litrahinnan tai ainakin hyvin lähellä sitä. Nykyisellä järjestelmällä pääsee jo niin pienellä summalla ettei lisäinvestoinnit ole enää kannattavia (yksikennoiset patterit seinällä, joista vakuutussyistä on jo järkevää luopua kokonaan). Isommassa ja varsinkin uudemmassa talossa maalämpö on järkiratkaisu, keruupirii maassa tai järvessä lienee takaisinmaksuajaltaan kaikista paras. Maalämpö on myös ympäristöystävällinen muihin ratkaisuhin verrattuna, koska kuormittaa paljon vähemmän sähköverkkoa talvella kulutushuippujen aikana. :)

Sähköautoilusta sen verran, että 3 alkaa himoittamaan kun sitä pääsi kaverin autolla koeajamaan.

Onhan se jäätävä peli ja TM:n testivideo oli mielestäni melko mairitteleva vs. lehden artikkeli. Mahdolliseen koukkuun ja kattotelineratkaisuun suhtautuisin vielä pienellä varauksella. Lasikattoon puristuvat kattotelineet kuulostavat omaan korvaan melko karmealta, mutta rakenne saattaaa olla hyvinkin toimiva oikeinkäytettynä. Joko muutes kaverisi autossa on vetomassa ilmoitettuna rekisteriotteessa?

TM:n video ja video kattotelineiden asennuksesta.

https://tekniikanmaailma.fi/tekniikan-maailma-koeajoi-tesla-model-3n-tassa-10-asiaa-jotka-sinun-tulee-tietaa-uudesta-tesla-mallista/

https://www.youtube.com/watch?v=A_sFDayZWYk



 
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Itse kyllä vaihdoin mielelläni toimivan öljylämmityksen maalämpöön ja se lienee yksi taloudellisesti parhaista sijoituksistani. Öljyn hajun lisäksi jäi pois kaikki huollot ja tarkistukset mitä öljylämmitys pitää sisällään ja kuten sanottu maalämpö huolettomasti hoitaa hommansa eikä 7 vuoteen ole muuta tarvinnut kuin maksaa sähkölasku ajallaan.

Sähköautoilusta sen verran, että 3 alkaa himoittamaan kun sitä pääsi kaverin autolla koeajamaan.

Öljyn haju? Huollot ja tarkistukset?

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Kaverilla on suhteellisen pieni ok-talo ja totesi että pelkällä ilpillä pääsee jo pitkälle, koska käyttöveden kulutus on suhteellisen pieni. Käyttöveden lämmitys suoralla sähköllä taitaa olla tälläkin hetkellä alle polttoöljyn litrahinnan tai ainakin hyvin lähellä sitä. Nykyisellä järjestelmällä pääsee jo niin pienellä summalla ettei lisäinvestoinnit ole enää kannattavia (yksikennoiset patterit seinällä, joista vakuutussyistä on jo järkevää luopua kokonaan). Isommassa ja varsinkin uudemmassa talossa maalämpö on järkiratkaisu, keruupirii maassa tai järvessä lienee takaisinmaksuajaltaan kaikista paras. Maalämpö on myös ympäristöystävällinen muihin ratkaisuhin verrattuna, koska kuormittaa paljon vähemmän sähköverkkoa talvella kulutushuippujen aikana. :)

Ilp, eli ilmalämpöpumppu? Noita tarvii olla useampi monessa talossa jos niillä meinaa lämmittää. Paremmin sopii ylläpitoon syksyllä ja keväällä tai autotalliin tms.
Joo ja on meilläkin ja monella tutulla noita, yhteen aikaa kehuttiin Panasonik ja nyt Mitsu vaikka Gree Hansol noissa testeissä sai paremman tuloksen ja on edullisempi mutta se on noissa ongelma kun on monta huonetta tai 2 kerrosta, vaatii koneellista ilmanvaihtoa mikä siirtää joka huoneeseen sen lämmön.
Pienessä talossa pienet kulut jos eristys on kunnossa, luonnollista.
Vanha laskentakaava käyttöveteen oli 150l / asukas / vuorokausi, sisältää kaikki, juoma, pesu jne. Nykyisellään varmaan taitaa olla lähempänä totuutta 120l kun noi pesukoneet ja wc-pytyt ym kuluttaa vähemmän vettä.
Miten se maalämpö ympäristäystävällisempää sähkönkulutuksen suhteen on kun esim öljylämmitys?
Vesi-ilmalämpöpumpulla sitten nykyisin saa jo maalämpöä edullisemmin sitä käyttövettäkin, maalämpöä ei kaikilla läheskään ole mahdollista kaivaa maahan saatikka veteen laittaa. Meidän kylällä juuri menee uusiksi keruupiirit molemmat kun on vedessä, liikkuu senverran että on hieronut toisen piirin puhki.
Ilp ja vilp on vaan sellaisia että tarvii rinnalle korvaava lämmitystä millä sitten saa autettua kun on kovempi pakkasjakso.

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 639
    • Profiili
Aakkosasemalta viimeisen tankillisen täyttö maltilliseen 1,614 e/l 95E10 laatua.. pääsihän sillä 730 km mutta ei se ihan halpaa kamaa enää ole.
Mielellään siirtymässä sähköön heti kun vaihtoehdot osuu.
Vaatimustaso 3 polkupyörää katolle kesällä, riittävästi konttia ja talvikelillä suksibokseineen yhden stopin taktiikalla 500km. Ei ihan mahdoton tapaus. Varmaankin Teslat riittäisi, 10k pois hinnasta ja saksalaisempi sisusta niin heti pihaan.
Joo ei ole halpaa bensa ei, hinnat on "halpa-asemillakin" noussut 1,6 tuntumaan tai yli. Itsellä bensa lähti vaihtoon pari vuotta sitten kun kyllästyi maksamaan vaparin pa-kuluja.

Mutta tuosta vaatimustasosta, edellinen autoni (VW Passat 1.4 Ecofuel) täytti nuo vaatimukset, kontti täysikokoinen, pyöriä meni parhaillaan 4kpl kyydissä ja rangea maantiellä 500km ilman bensaa - (bio)kaasulla. Käytännössä siis pienemmillä CO2-päästöillä kuin sähkö kun ottaa huomioon koko elinkaaren. Pa-kulut n. 4kg kulutuksella (kuormattuna) maantiellä, hinta per 100km biokaasulla 4kg*1,45e/kg = 5,8e/100km.

Täyssähköllä vastaava menisi, pyörät tai boksi mukana, auto siis vahvasti kuormattuna, todennäköisesti luokkaa 20..30kWh/100km, ihan noista pienimmistä sähkäreistä ei tuohon hommaan ole. Hinnaksi tulee esim. 30kWh * 0,15e/kWh = 4,5e/100km. Toki sähkärin huolto, ehkäpä Teslaa lukuunottamatta, on halvempaa.

Mutta kuluista valtaosa tulee sähkärin tapauksessa pääomasta, muk. lukien mahdollinen rahoitus ja arvon alennuksesta. Ellei kilometrejä tule ihan poskettomasti, nykyisellä hintatasolla sähkärit jäävät todennäköisesti kalliimmaksi kuin perinteisemmät vaihtoehdot. Tulossa olevat kehittyneemmät sähkärit puskevat myös aiemman sukupolven hintaa alemmas, kun ominaisuudet paranevat huomattavasti (esim. range) ja hinta jopa laskee. Kyseessä on vähän sama kehitysilmiö kuin tietokoneissa, perinteisimmissä autoissa ei ole yhtä nopeaa kehitystä ominaisuuksissa ollut. Sähkäreiden lopullisen läpimurron yksi seuraus lieneekin että aiemman sukupolven viritysten premium hintataso laskee varsin nopeasti kunnes tasoittuu "käyttöautotasolle".
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.007
    • Profiili
Ilp, eli ilmalämpöpumppu? Noita tarvii olla useampi monessa talossa jos niillä meinaa lämmittää. Paremmin sopii ylläpitoon syksyllä ja keväällä tai autotalliin tms.
Joo ja on meilläkin ja monella tutulla noita, yhteen aikaa kehuttiin Panasonik ja nyt Mitsu vaikka Gree Hansol noissa testeissä sai paremman tuloksen ja on edullisempi mutta se on noissa ongelma kun on monta huonetta tai 2 kerrosta, vaatii koneellista ilmanvaihtoa mikä siirtää joka huoneeseen sen lämmön.
Pienessä talossa pienet kulut jos eristys on kunnossa, luonnollista.
Vanha laskentakaava käyttöveteen oli 150l / asukas / vuorokausi, sisältää kaikki, juoma, pesu jne. Nykyisellään varmaan taitaa olla lähempänä totuutta 120l kun noi pesukoneet ja wc-pytyt ym kuluttaa vähemmän vettä.
Miten se maalämpö ympäristäystävällisempää sähkönkulutuksen suhteen on kun esim öljylämmitys?
Vesi-ilmalämpöpumpulla sitten nykyisin saa jo maalämpöä edullisemmin sitä käyttövettäkin, maalämpöä ei kaikilla läheskään ole mahdollista kaivaa maahan saatikka veteen laittaa. Meidän kylällä juuri menee uusiksi keruupiirit molemmat kun on vedessä, liikkuu senverran että on hieronut toisen piirin puhki.
Ilp ja vilp on vaan sellaisia että tarvii rinnalle korvaava lämmitystä millä sitten saa autettua kun on kovempi pakkasjakso.

Tituleeraat itseäsi LVI-alan ammattilaiseksi ja suollat melkoista tuubaa. Ilmalämpöpumppu sopii erinomaisesti avoimeen asuntoon ihan päälämmittimeksi ja yksi riittää helposti 80-130 neliöön. Esimerkiksi viime talvena ei mitään ongelmaa mökillä tai kotona, että ilmalämpöpumppu hoiti lammittämisen ja pelkästään sähköpatterit toimivat varmentamassa. Sinun parjaamat mitsut ovat olleet tässä käytössä kohta 10 vuotta ja säästää noin 3000kW per vuosi.

Ja edelleen jatkuu jargoni. Kumpi on ympäristöystävällisempää fossiilinen polttoaine vai luontaisesti maaperästä otettu lämpö jota aurinko tuottaa kokoajan?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 338
    • Profiili
Iso Mitsu on minullakin mökillä 80 neliöö lämmittää ihan mukavasti.
Todellakin loistava pumppu ei pienintäkään häikkää.
Sähköpatterit ovat vain varalla jos hyvä Mitsu joskus ikävissään yksin tekisi lakon.
En viilennä kesällä kämppä on niin järvenrannalla ja tuulessa ei tarvitse viilentää.

Mihin se sähköautokeskustelu kuihtui ?

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.007
    • Profiili
Iso Mitsu on minullakin mökillä 80 neliöö lämmittää ihan mukavasti.
Todellakin loistava pumppu ei pienintäkään häikkää.
Sähköpatterit ovat vain varalla jos hyvä Mitsu joskus ikävissään yksin tekisi lakon.
En viilennä kesällä kämppä on niin järvenrannalla ja tuulessa ei tarvitse viilentää.

Mihin se sähköautokeskustelu kuihtui ?


Kummasti TDI Golf pitää jaksaa jargonin suoltamista tähän ketjuun, vaikka tuota jargonia varten on oma ketju.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=42413.0
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.238
    • Profiili
Tämä lienee suurta satiiria...

Kaikilla lienee tiedossa, että 90 minuutissa auringon maahan säteilemä energiamäärä riittäisi kattamaan koko maapallon nykyään käyttämän vuosittaisen energiatarpeen.

Kyse lienee siitä saadaanko sitä kustannustehokkaasti hyödynnettyä. Maalämpökin käyttää auringosta peräisin olevaa energiaa tehokkaasti ja huomaamattomasti.

Maalämpö kuolettaa itsensä sitä nopeammin mitä suurempi energian tarve lämmityksessä on ja ainakin oma järjestelmäni avaimet käteen mallilla kuoletti itsensä 6 vuodessa ja jäi öljyn käryt pois.

Autoni energiatarpeen lataan nykyään aurinkosähköllä ja jää putinit sekä carunat nuolemaan näppejään  8)
Kaikella energian käytöllä on omat sivuvaikutuksensa. Olen erään toimeksiantajan toimesta mitannut maanlämpötilaa ympärivuoden ja todettakoon, että maanpinnan lämpötila vaihtelee maapeitteisillä alueilla auringon vaikutuksesta pääasiassa noin 3 m syvyydelle (kalliopaljasteisilla alueilla vajaan 10 syvyyteen). Otaniemen syvä kalliolämpökaivo on aiheuttanut jo rakentamisvaiheessa seismisiä häiriöitä. Tämä keskustelu omalta osaltani menee jo tosi pahasti ohi alkuperäisen otsikon. Mutta haluan tuoda esiin sen, että "vihreilläkin" energiamuodoilla haittavaikutuksensa, joista ollaan tietoisia vasta tulevina vuosikymmeninä.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Kaikella energian käytöllä on omat sivuvaikutuksensa. Olen erään toimeksiantajan toimesta mitannut maanlämpötilaa ympärivuoden ja todettakoon, että maanpinnan lämpötila vaihtelee maapeitteisillä alueilla auringon vaikutuksesta pääasiassa noin 3 m syvyydelle (kalliopaljasteisilla alueilla vajaan 10 syvyyteen). Otaniemen syvä kalliolämpökaivo on aiheuttanut jo rakentamisvaiheessa seismisiä häiriöitä. Tämä keskustelu omalta osaltani menee jo tosi pahasti ohi alkuperäisen otsikon. Mutta haluan tuoda esiin sen, että "vihreilläkin" energiamuodoilla haittavaikutuksensa, joista ollaan tietoisia vasta tulevina vuosikymmeninä.

Maaperän lämpötiloja on mittailtu tarkasti jo satoja vuosia eikä sieltä mitään uutta tietoa saa vaikka kuinka mittailisi lisää. Nuo tuloksesi kuvaavat enempi ulkolämpötilan vaikutusta maanpinnan lämpötilaan. Energia hakeutuu aina luonnossa tasapainoon eikä ole mitään 3 tai 10 metrin raja-arvoja.

Otaniemen kaivossa aiheutettiin juurikin ne maanjäristykset jotka etukäteen tiedettiin tulevaksi kun valtavalla paineella vettä sinne puskettiin. Saadaanko siitä kaupallinen tuote jää nähtäväksi eli onko hyödyt suuremmat kuin haitat.

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 338
    • Profiili
TESLA on lyönyt jo itsensä läpi omilla heikkouksillaan.
Sopii paremmin vuotojensa takia akvaarioksi kuin autoksi.
Ei ole ihme kun Audimyyjä kertoi huomanneensa onnettoman laadun.

Poissa mfroberg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 429
    • Profiili
TESLA on lyönyt jo itsensä läpi omilla heikkouksillaan.
Sopii paremmin vuotojensa takia akvaarioksi kuin autoksi.
Ei ole ihme kun Audimyyjä kertoi huomanneensa onnettoman laadun.

Audimyyjä huomasi toisen merkin huonon laadun. Vau, tämä selvännäkijä on niin omaa luokkaansa että pakkohan sitä on tyhmemmänkin uskoa! Mitähän Teslamyyjä mahdollisesti voisi huomata?
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Tituleeraat itseäsi LVI-alan ammattilaiseksi ja suollat melkoista tuubaa. Ilmalämpöpumppu sopii erinomaisesti avoimeen asuntoon ihan päälämmittimeksi ja yksi riittää helposti 80-130 neliöön. Esimerkiksi viime talvena ei mitään ongelmaa mökillä tai kotona, että ilmalämpöpumppu hoiti lammittämisen ja pelkästään sähköpatterit toimivat varmentamassa. Sinun parjaamat mitsut ovat olleet tässä käytössä kohta 10 vuotta ja säästää noin 3000kW per vuosi.

Ja edelleen jatkuu jargoni. Kumpi on ympäristöystävällisempää fossiilinen polttoaine vai luontaisesti maaperästä otettu lämpö jota aurinko tuottaa kokoajan?

Kuules keskonen, sinä taidat poistella osan viesteistä ja sisäluku on vajaa ja vedät herneet.
Syytät myös tuuba / jargon ym vaikka et yksinkertaiseen osaa vastata mitä kysyin.
AVOIMEEN tilaan sopii MUTTA siitä ei ole ollut kyse vaan asunnon lämmittämiseen NORMAALISTI EI ole avoin ja kuten edellä kirjoitin vaatii koneellisen ilmanvaihdon mikä kierrättää lämpöä.
Parjaamat mitsut? Idioottihan sinä olet, ja noi 10v vanhat on hyödyltään heikompia, osa hakee virosta ja eri softa noissa eikä sama teho, juuri tänään työnantaja naureskeli noita Karppa tyylin "tietäjiä".
VTT.n testissä Green Hansol oli parempi tuotoltan pakkasessa kuin Mitsu ja halvempi ostohinnaltaan, se sun jargonista.
Missä kohtaa olen ympäristöystävälliseksi väittänyt fossiilista polttoainetta?

Poissa Jake82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Nyt on jo tässä autoaiheessa menty sähkölämmitteisiin taloihin ;D ;D.
Autot unohtui 8)
Audi RS6 2015

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.007
    • Profiili
Kuules keskonen, sinä taidat poistella osan viesteistä ja sisäluku on vajaa ja vedät herneet.
Syytät myös tuuba / jargon ym vaikka et yksinkertaiseen osaa vastata mitä kysyin.
AVOIMEEN tilaan sopii MUTTA siitä ei ole ollut kyse vaan asunnon lämmittämiseen NORMAALISTI EI ole avoin ja kuten edellä kirjoitin vaatii koneellisen ilmanvaihdon mikä kierrättää lämpöä.
Parjaamat mitsut? Idioottihan sinä olet, ja noi 10v vanhat on hyödyltään heikompia, osa hakee virosta ja eri softa noissa eikä sama teho, juuri tänään työnantaja naureskeli noita Karppa tyylin "tietäjiä".
VTT.n testissä Green Hansol oli parempi tuotoltan pakkasessa kuin Mitsu ja halvempi ostohinnaltaan, se sun jargonista.
Missä kohtaa olen ympäristöystävälliseksi väittänyt fossiilista polttoainetta?

Jos tietotekniikka ei ole vahvin puolesi, niin ei minulla ei ole moderaattori oikeuksia ja tuota jargoania voimme jatkaa toisessa ketjussa, johon ilmeisesti sinä et kykene?

Ja jos vielä pari vuotta sitten myynnissä oleva FD-versio on sinun mielestäsi heikko hyödyltään, niin löydät varmaan LVI-AMMATTILAISENA nopeasti VTT:n tulokset uusimman mitsun välillä mitkä Scanoffice on maksanut, niin vertaillaan, kuinka paljon parempi uusi versio on ja voidaan porukalla nauraa? Sen jälkeen voimme miettiä käytänkö vanhan loppuun vai kannattaako sinun logiikallasi vaihtaa uuteen. Ainakin dissaat kovasti öljylämmityksen vaihtamista maalämmöksi, mutta ilmeiseti ILP:n uusiminen kolmen-viiden vuoden välein on sinun mielestäsi järkevää, vaikka kuoletusaika tuollaiselle on noin 5-7 vuoteen. Toki ymmärrän työnantajasi agendan miksi noin tulisi toimia. Kyllähän puhelinkin pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein...

Mitä lämmittämiseen tulee, niin meinaatko ettei lämpö siirry tilasta toiseen. Toki jos käyttäjä on idiootti ja pitää huoneiden ovia kiinni kokoajan, niin mikäs siinä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Jos tietotekniikka ei ole vahvin puolesi, niin ei minulla ei ole moderaattori oikeuksia ja tuota jargoania voimme jatkaa toisessa ketjussa, johon ilmeisesti sinä et kykene?

Ja jos vielä pari vuotta sitten myynnissä oleva FD-versio on sinun mielestäsi heikko hyödyltään, niin löydät varmaan LVI-AMMATTILAISENA nopeasti VTT:n tulokset uusimman mitsun välillä mitkä Scanoffice on maksanut, niin vertaillaan, kuinka paljon parempi uusi versio on ja voidaan porukalla nauraa? Sen jälkeen voimme miettiä käytänkö vanhan loppuun vai kannattaako sinun logiikallasi vaihtaa uuteen. Ainakin dissaat kovasti öljylämmityksen vaihtamista maalämmöksi, mutta ilmeiseti ILP:n uusiminen kolmen-viiden vuoden välein on sinun mielestäsi järkevää, vaikka kuoletusaika tuollaiselle on noin 5-7 vuoteen. Toki ymmärrän työnantajasi agendan miksi noin tulisi toimia. Kyllähän puhelinkin pitäisi vaihtaa kahden vuoden välein...

Mitä lämmittämiseen tulee, niin meinaatko ettei lämpö siirry tilasta toiseen. Toki jos käyttäjä on idiootti ja pitää huoneiden ovia kiinni kokoajan, niin mikäs siinä  ;D.

Vittu muttä sää oot tyhmä, ei ihme että kaikkien kanssa tuntuu sulla olevan kinaa.
Sulla muuttuu jatkuvasti asia ja kitiset, alkuun oli maalämpöpumppu, se vaihtui yhtäkkiä ilmalämpöpumppuun.
Hansolia kerroin paremmaksi kuin Mitsua, SUN mielestä puhuin jargonia ym ja haukuin sen lyttyyn.
Nyt vanhoja pumppuja moitein heikkotehoiseksi, SINÄ nyt 2v vanhaa pumppua esille ja katsomaan tuloksia että saa nauraa, oikeasti apukoulutasoa.
Öljylämmitys ollut siksi esimerkkinä kun sinä paljon tajuavana etä tajua mitään, yleensä sähkölämmitteisessä on sähköpatterit ja öljylämmitteisessä vesikiertoinen systeemi, näillä mentiin ennen.
Mistä nyt vielä sellaisen vedit että 3-5v välein olisi uusittava ilp?
Ja meillä on toisessa asunnossa ollut 10v ilp, ei ole ovia kiinni niin se lämpö ei kunnolla siirry useamman kulman taakse samassa kerroksessa, se huone missä on sisäyksikkö on kyllä sopivan lämmin , samoin eteinen, keittö jo viileämpi, samoin makkari ja pesuhuoneessa on oltava lämmöt päällä jo vaikka muualla ei tarvitse.
Samoin noi ketkä noita työkseen laittelee sanovat että useampi laite pitäisi olla että toimii kunnolla tuollaisissa tiloissa, Lvi ammattilainen , siitä en tiedä mutta alan töitä pitkään tehnyt

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.007
    • Profiili
Vittu muttä sää oot tyhmä, ei ihme että kaikkien kanssa tuntuu sulla olevan kinaa.
Sulla muuttuu jatkuvasti asia ja kitiset, alkuun oli maalämpöpumppu, se vaihtui yhtäkkiä ilmalämpöpumppuun.
Hansolia kerroin paremmaksi kuin Mitsua, SUN mielestä puhuin jargonia ym ja haukuin sen lyttyyn.
Nyt vanhoja pumppuja moitein heikkotehoiseksi, SINÄ nyt 2v vanhaa pumppua esille ja katsomaan tuloksia että saa nauraa, oikeasti apukoulutasoa.
Öljylämmitys ollut siksi esimerkkinä kun sinä paljon tajuavana etä tajua mitään, yleensä sähkölämmitteisessä on sähköpatterit ja öljylämmitteisessä vesikiertoinen systeemi, näillä mentiin ennen.
Mistä nyt vielä sellaisen vedit että 3-5v välein olisi uusittava ilp?
Ja meillä on toisessa asunnossa ollut 10v ilp, ei ole ovia kiinni niin se lämpö ei kunnolla siirry useamman kulman taakse samassa kerroksessa, se huone missä on sisäyksikkö on kyllä sopivan lämmin , samoin eteinen, keittö jo viileämpi, samoin makkari ja pesuhuoneessa on oltava lämmöt päällä jo vaikka muualla ei tarvitse.
Samoin noi ketkä noita työkseen laittelee sanovat että useampi laite pitäisi olla että toimii kunnolla tuollaisissa tiloissa, Lvi ammattilainen , siitä en tiedä mutta alan töitä pitkään tehnyt


Ja tuolla ulosannilla sä olet varmaan mensan jäsen ja varmaan ajat vielä kitkarenkailla ;D?

Miten sä voit pitää 10 vuotta vanhaa ilppiä, joka ei ole Hansol? Eikö se kannattaisi vaihtaa uuteen, kun pomo näin sanoo? Vai olisiko näin, että LVI-Ammattilaisena puhuit jo itsesi pussiin?

Ammattilaisena varmaan tiedät, että tuota sinun ylistämääsi Hansol Gree:tä saa myös kahdella sisäyksiköllä (https://pumppukauppa.fi/epages/pumppukauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017011809/Products/multisplitr32) kuten myös muita ilppejä. Toki se maksaa, mutta köyhät ei raski edes toista sisäyksikkö laittaa ja haukkuvat ilpit ettei nuo toimi ensisijaisena lämmitysmuotona. Oletko kyllä melkoinen satusetä ja puhuit jo toisen kerran itsesi pussiin.

Kokeillaan kolmannen kerran kykenetkö jatkamaan tätä jargonia oikeassa ketjussa ja tuomaan sinne vaikka pari esimerkkiä Hansolista ja vaikka Mitsun FH/FD malleista? "AKT"-ammattilaisena osaat kopioida lainaukset sinne  ;D.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=42413.0


Kuules keskonen, sinä taidat poistella osan viesteistä ja sisäluku on vajaa ja vedät herneet.
Idioottihan sinä olet, ja noi 10v vanhat on hyödyltään heikompia, osa hakee virosta ja eri softa noissa eikä sama teho, juuri tänään työnantaja naureskeli noita Karppa tyylin "tietäjiä".
VTT.n testissä Green Hansol oli parempi tuotoltan pakkasessa kuin Mitsu ja halvempi ostohinnaltaan, se sun jargonista.
Missä kohtaa olen ympäristöystävälliseksi väittänyt fossiilista polttoainetta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Jos jätettäisiin se pippelin mittailu pois ja juteltaisiin autoista?
Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16
Tulossa VW ID.3 1st edition

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 909
    • Profiili

Liikennettä ja autoteollisuutta analysoivan Bloomberg New Energy Financen mukaan sähköautojen hinnat tulevat olemaan kilpailukykyisiä polttomoottoriautojen hintojen kanssa jo vuonna 2022. Tämä johtuu pitkälti siitä, että akkujen hinnat tulevat halpenemaan rajusti. Vuonna 2015 sähköauton tuotantokustannuksista peräti 57 % syntyi akuista, nyt lukema on 33 % ja vuonna 2025 sen ennustetaan olevan enää 20 %.

BNEF:n uusi raportti kertoo sähköautojen teknologian nopeasta kehityksestä, sillä 2017 hintatason uskottiin olevan polttomoottoriautojen kanssa kilpailukykyisiä vuonna 2026, viime vuonna lukemaa korjattiin vuoteen 2024 ja nyt siitäkin viilattiin kaksi vuotta pois.


https://www.apu.fi/artikkelit/kova-raportti-sahkoautojen-hinnat-saattavat-olla-jo-kolmen-vuoden-paasta-polttomoottoriautojen-hintatasolla

Saas nähdä miten perinteiset valmistajat pysyvät aikataulussa e-tronin tuotantoa on jouduttu vähentämään akkujen ja sähkömoottorien toimitusongelmien vuoksi. Myös pienemmän mallin on myöhästetty ensi vuodelle.
https://insideevs.com/audi-e-tron-production-stalls-out/

Hyvää pääsiäistä kaikille tasapuolisesti!

Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.331
    • Profiili
BNEF:n uusi raportti kertoo sähköautojen teknologian nopeasta kehityksestä, sillä 2017 hintatason uskottiin olevan polttomoottoriautojen kanssa kilpailukykyisiä vuonna 2026, viime vuonna lukemaa korjattiin vuoteen 2024 ja nyt siitäkin viilattiin kaksi vuotta pois.

Tekniikan nopea kehityshän se lienee yksi syy, miksi monesta asiasta tälläkin palstalla tänä päivänä väitellään niin kiivaasti. Osa ihmisistä ei pysy tai halua pysyä tekniikan kehitysessä mukana, konservatiivinen mielenlaatu pitää uuden tiedon tiukasti poissa mielestä. Siksi vanhentuneita tai pian vanhentuvia totuuksia toistellaan, ikään kuin ne olisivat keskustelun kontekstissa vielä relevantteja.

"Sähköautoilla nyt ei mitään tee, eihän niillä pääse pakkasella kuin muutamia kymmeniä kilometrejä, kun pitää jo pysähtyä puoleksi päiväksi lataamaan. Omaisuudenkin maksavat."

"Lämpöpumput ovat huijausta, eivät kestä mitään eikä niillä oikeasti säästä lämmityskuluissa."

"Kitkarenkaat ovat hengenvaarallisia, henkihän sellaisilla ajellessa lähtee kun eivät pidä yhtään. Kunnon nastarengas se toimii aina ja kaikkialla paremmin ja on turvallinen."

"LED-valot ne nyt ihan surkeita ovat, kunnon hehkulamppu se olla pitää".
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.095
    • Profiili
Liikennettä ja autoteollisuutta analysoivan Bloomberg New Energy Financen mukaan sähköautojen hinnat tulevat olemaan kilpailukykyisiä polttomoottoriautojen hintojen kanssa jo vuonna 2022.
Tuon verran kannattaa siis sähköautoa harkitsevan odotella.
Hyvä ennuste siinäkin mielessä, että ostotukien 'tarve' poistuu.

Saas nähdä miten perinteiset valmistajat pysyvät aikataulussa e-tronin tuotantoa on jouduttu vähentämään akkujen ja sähkömoottorien toimitusongelmien vuoksi. Myös pienemmän mallin on myöhästetty ensi vuodelle.
Tämä taas ristiriidassa edellisen ennusteen "akkujen hinnat tulevat halpenemaan rajusti" kohdan kanssa. Jonkun asian niukkuus ja hintojen halpeneminen ei yleensä kuulu samaan yhtälöön.
Mistähän nuo akkujen ja sähkömoottorien toimitusongelmat voi johtua, kun volyymit on kuitenkin vielä hyvin pieniä suhteessa tavoiteltuihin?

Poissa ksuuk

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Tekniikan nopea kehityshän se lienee yksi syy, miksi monesta asiasta tälläkin palstalla tänä päivänä väitellään niin kiivaasti. Osa ihmisistä ei pysy tai halua pysyä tekniikan kehitysessä mukana, konservatiivinen mielenlaatu pitää uuden tiedon tiukasti poissa mielestä. Siksi vanhentuneita tai pian vanhentuvia totuuksia toistellaan, ikään kuin ne olisivat keskustelun kontekstissa vielä relevantteja.

Ei tappanut video radiota, eikä sähköauto tapa fossiiliautoa, eli jokaiselle oma.

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Ja tuolla ulosannilla sä olet varmaan mensan jäsen ja varmaan ajat vielä kitkarenkailla ;D?

Miten sä voit pitää 10 vuotta vanhaa ilppiä, joka ei ole Hansol? Eikö se kannattaisi vaihtaa uuteen, kun pomo näin sanoo? Vai olisiko näin, että LVI-Ammattilaisena puhuit jo itsesi pussiin?

Ammattilaisena varmaan tiedät, että tuota sinun ylistämääsi Hansol Gree:tä saa myös kahdella sisäyksiköllä (https://pumppukauppa.fi/epages/pumppukauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017011809/Products/multisplitr32) kuten myös muita ilppejä. Toki se maksaa, mutta köyhät ei raski edes toista sisäyksikkö laittaa ja haukkuvat ilpit ettei nuo toimi ensisijaisena lämmitysmuotona. Oletko kyllä melkoinen satusetä ja puhuit jo toisen kerran itsesi pussiin.

Kokeillaan kolmannen kerran kykenetkö jatkamaan tätä jargonia oikeassa ketjussa ja tuomaan sinne vaikka pari esimerkkiä Hansolista ja vaikka Mitsun FH/FD malleista? "AKT"-ammattilaisena osaat kopioida lainaukset sinne  ;D.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=42413.0


Siis kuten todettu, olet vitun tyhmä. Sulla heittää jatkuvasti toi asia ja puhut jargonista. Kerro nyt miten puhui  itseni toisen kerran pussiin?
Kahdella sisäyksiköllä ei kannata ostaa ilp kun hinta on sama kun kahdella erillisellä ulkoyksiköllä.
Ilp ei ole hyvä koko kämpän lämmitykseen, joku kesämökki, autotalli tms tila niin on hyvä ja ns auttavana tai ylläpitävänä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.007
    • Profiili
Siis kuten todettu, olet vitun tyhmä. Sulla heittää jatkuvasti toi asia ja puhut jargonista. Kerro nyt miten puhui  itseni toisen kerran pussiin?
Kahdella sisäyksiköllä ei kannata ostaa ilp kun hinta on sama kun kahdella erillisellä ulkoyksiköllä.
Ilp ei ole hyvä koko kämpän lämmitykseen, joku kesämökki, autotalli tms tila niin on hyvä ja ns auttavana tai ylläpitävänä.

Olet väärässä mielipiteesi kanssa, mutta sehän ei ole yllätys. Eikä tuo matematiikka ole sinun vahvin alueesi. N.1600€ ja n.2200€ jo ilman asennustelineitä+koteloita ei ole aama asia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy