Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 142485 kertaa)

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Olisiko teillä hetki aikaa puhua sähköautoista?

Toyota herännyt:
https://global.toyota/en/newsroom/toyota/27769546.html?fbclid=IwAR2zRwpTww3n1wwfPDkdKz3cYzr-8gcAGgSiix0uJRHymLQfoH6beCKZTZw

Tulossa sähköautoja C-HR ja IZOA ilmeisesti Kiinaan ensivuonna.

Jatkossa: Toyota plans to roll out more than ten BEV models globally during the first half of the 2020s, and is moving steadily forward to popularize electrified vehicles, setting a sales target of more than 5.5 million electrified vehicles globally by 2030.

Tämä siis merkiltä joka tänään markkinoi "itselataavia". Muutos tulee.

Pakkohan Toyotan on pikkuhiljaa jotain kehitellä, sen verran pitkään ovat jo nukkuneet ruususen unta. VW meinaa tehdä vuoteen 2028 mennessä 22 miljoonaa sähköautoa globaalisti, joista puolet Kiinassa.

https://electrek.co/2019/04/17/vw-electric-cars-china-2028/

Btw. Sähköautoa voisi samoilla meriiteillä mainostaa "itselataavaksi" ::)
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Maalämmön ottaminen on kuitenkin pois luonnolta - näinhän on makean pumppaamisella maasta ollut haitallisia seurauksia. Maalämmön käyttö on mahdollista lähinnä harvaan asutuilla alueilla.  Vastaavasti aurinkopaneeleilla kerätty energia on luonnolta pois. Kaikki rakentaminen muuttaa luonnonolosuhteita. Edellä olevasta väitteestä ei ole juurikaan keskusteltu, mutta ei ole selvä asia kenelle aurinkoenergia kuuluu? Käyttämällä merivettä teollisuusprosessien jähdyttämiseen on haitallista kuten myös maa- tai merilämmön käyttäminen.

Tämä on nyt vain yksi näkökulma ja en suinkaan tarkoita sillä että kaikki olisi kiellettyä.

Tämä lienee suurta satiiria...

Kaikilla lienee tiedossa, että 90 minuutissa auringon maahan säteilemä energiamäärä riittäisi kattamaan koko maapallon nykyään käyttämän vuosittaisen energiatarpeen.

Kyse lienee siitä saadaanko sitä kustannustehokkaasti hyödynnettyä. Maalämpökin käyttää auringosta peräisin olevaa energiaa tehokkaasti ja huomaamattomasti.

Maalämpö kuolettaa itsensä sitä nopeammin mitä suurempi energian tarve lämmityksessä on ja ainakin oma järjestelmäni avaimet käteen mallilla kuoletti itsensä 6 vuodessa ja jäi öljyn käryt pois.

Autoni energiatarpeen lataan nykyään aurinkosähköllä ja jää putinit sekä carunat nuolemaan näppejään  8)

Poissa enkero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 859
  • The best or nothing.
    • Profiili
No katuvalot ei pala 24h mutta lisääntyy koko ajan ja palaa vaikka ei ole liikenennettäkään, parhaissa paikoissa jossain taajamassa on katuvalot ja vieressä pyörätie missä omat katuvalot, maanteillä kymmeniä km on valaistus. On jotakin vaihdettu ledeiksi mutta paljon on vielä noita vanhoja kun noi led valot on kalliita ja paljon menee vuositasolla sähköä.
Monet teollisuulaitokset olisi paikkoja mihin laittaa paneeleja katolle, kerrostalot mutta ei.
Hesassa olisi paljon kattopintaa paneeleille.

Katu- ja tievalaistus ei tosiaan pala 24/7, lisäksi niissä on pääsääntöisesti himmennysprofiili tieluokan mukaan.

Led-valaisimet ei nykyisin ole todellakaan kalliita, päin vastoin suorituskykyyn nähden murto-osa purkausvalaisimien investointi- ja eritoten investointikustannuksista. Tasaisuudessa ja kiusahäikäisyssä on vielä hetken tehtävää, mutta valmistajat juoksevat kilpaa toisiaan karkuun näiden suhteen. Odottelen innolla milloin laajemmin ELYn osuuksia aletaan saneerata ledeille; eihän noiden natikoiden valossa halua kukaan normaalilla väriaistimuksella elävä ajella (ellei vaihtoehtona ole valottomuus).
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Katu- ja tievalaistus ei tosiaan pala 24/7, lisäksi niissä on pääsääntöisesti himmennysprofiili tieluokan mukaan.

Led-valaisimet ei nykyisin ole todellakaan kalliita, päin vastoin suorituskykyyn nähden murto-osa purkausvalaisimien investointi- ja eritoten investointikustannuksista. Tasaisuudessa ja kiusahäikäisyssä on vielä hetken tehtävää, mutta valmistajat juoksevat kilpaa toisiaan karkuun näiden suhteen. Odottelen innolla milloin laajemmin ELYn osuuksia aletaan saneerata ledeille; eihän noiden natikoiden valossa halua kukaan normaalilla väriaistimuksella elävä ajella (ellei vaihtoehtona ole valottomuus).

Päivällä ei pala, ei jäädä saivartelemaan  ;D . Kovin kunnat valittaa että ne on kalliita. Samoin taloyhtiön pihavaloja uusineet kironnut että kaliita lamppuja kun vertaa vanhoihin vaikka ns ns liikennevalolamput ei halvimmasta päästä ollutkaan. Kotiin olen vaihdellut oikeastaan kaikki valot ledeiksi, valotehoa enemmän ja sähkönkulutus laski vuositasolla sellaiset 1200-1300kwv.

Poissa mabe

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Toimivaa (ja riittävän uutta) öljyjärjestelmää tuskin kannattaa poistaa. Mutta asentaako kukaan niitä enää uutena / vaihtaa uuteen?
Esim jos säiliö on elinkaarensa päässä ja piharemppa menossa, helppoa ottaa pora pihaan ja vetää maalämpö tilalle.

Aavistuksen järeämpi toimenpide vaihtaa maaperää vaikka 1000 litran öljyvuodon jälkeen kuin maalämpöpiirin etanolin jäljiltä.
Maalämpö on ollut tehokas säästäjä suoran sähkön tilalla kotopuolessa, tippui 45->20 mWh energiankulutukset vuodessa.

Palataanko maalämpötaistelusta sähköautoihin?

Jo nyt alkaa olla muutamia kelpoja välineitä perheen liikuttamiseen, hinta on edelleen kova mutta alaspäin tullaan.
Omalta osalta ehkä yksi plugin/mikrohybridi tulee vielä väliin ennen sähköautoa, en odota riittävän halpaa olevan saatavilla parin vuoden päähän.
Plugin jollain 60km rangella melkein kattaa päivittäiset ajot (töissä ei latausta) ja pitkää matkaa varten ei tarvita vielä nyt kalliimpaa akkua.

Aakkosasemalta viimeisen tankillisen täyttö maltilliseen 1,614 e/l 95E10 laatua.. pääsihän sillä 730 km mutta ei se ihan halpaa kamaa enää ole.
Mielellään siirtymässä sähköön heti kun vaihtoehdot osuu.
Vaatimustaso 3 polkupyörää katolle kesällä, riittävästi konttia ja talvikelillä suksibokseineen yhden stopin taktiikalla 500km. Ei ihan mahdoton tapaus. Varmaankin Teslat riittäisi, 10k pois hinnasta ja saksalaisempi sisusta niin heti pihaan.

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Toimivaa (ja riittävän uutta) öljyjärjestelmää tuskin kannattaa poistaa. Mutta asentaako kukaan niitä enää uutena / vaihtaa uuteen?
Esim jos säiliö on elinkaarensa päässä ja piharemppa menossa, helppoa ottaa pora pihaan ja vetää maalämpö tilalle.

Aavistuksen järeämpi toimenpide vaihtaa maaperää vaikka 1000 litran öljyvuodon jälkeen kuin maalämpöpiirin etanolin jäljiltä.
Maalämpö on ollut tehokas säästäjä suoran sähkön tilalla kotopuolessa, tippui 45->20 mWh energiankulutukset vuodessa.


Toimivaa lämmitysjärjestelmää ei kannata vaihtaa, olkoot sitten mikä tahtoo toiseen lämmitysmuotoon.
Uusia jotakin tarvii,se on selvää.
Maassa aika vähän nykyisin on öljysäiliöitä ja tarkastuksen jos laiminlyö niin silloin ei voi kun katsoa peiliin.
Suora sähkö ei koskaan ole ollut taloudellinen käyttää, taloudellinen toteuttaa kyllä.

Poissa Liikkuvapallo gte

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Toimivaa lämmitysjärjestelmää ei kannata vaihtaa, olkoot sitten mikä tahtoo toiseen lämmitysmuotoon.
Uusia jotakin tarvii,se on selvää.
Maassa aika vähän nykyisin on öljysäiliöitä ja tarkastuksen jos laiminlyö niin silloin ei voi kun katsoa peiliin.
Suora sähkö ei koskaan ole ollut taloudellinen käyttää, taloudellinen toteuttaa kyllä.

Itse kyllä vaihdoin mielelläni toimivan öljylämmityksen maalämpöön ja se lienee yksi taloudellisesti parhaista sijoituksistani. Öljyn hajun lisäksi jäi pois kaikki huollot ja tarkistukset mitä öljylämmitys pitää sisällään ja kuten sanottu maalämpö huolettomasti hoitaa hommansa eikä 7 vuoteen ole muuta tarvinnut kuin maksaa sähkölasku ajallaan.

Sähköautoilusta sen verran, että 3 alkaa himoittamaan kun sitä pääsi kaverin autolla koeajamaan.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Itse kyllä vaihdoin mielelläni toimivan öljylämmityksen maalämpöön ja se lienee yksi taloudellisesti parhaista sijoituksistani. Öljyn hajun lisäksi jäi pois kaikki huollot ja tarkistukset mitä öljylämmitys pitää sisällään ja kuten sanottu maalämpö huolettomasti hoitaa hommansa eikä 7 vuoteen ole muuta tarvinnut kuin maksaa sähkölasku ajallaan.

Kaverilla on suhteellisen pieni ok-talo ja totesi että pelkällä ilpillä pääsee jo pitkälle, koska käyttöveden kulutus on suhteellisen pieni. Käyttöveden lämmitys suoralla sähköllä taitaa olla tälläkin hetkellä alle polttoöljyn litrahinnan tai ainakin hyvin lähellä sitä. Nykyisellä järjestelmällä pääsee jo niin pienellä summalla ettei lisäinvestoinnit ole enää kannattavia (yksikennoiset patterit seinällä, joista vakuutussyistä on jo järkevää luopua kokonaan). Isommassa ja varsinkin uudemmassa talossa maalämpö on järkiratkaisu, keruupirii maassa tai järvessä lienee takaisinmaksuajaltaan kaikista paras. Maalämpö on myös ympäristöystävällinen muihin ratkaisuhin verrattuna, koska kuormittaa paljon vähemmän sähköverkkoa talvella kulutushuippujen aikana. :)

Sähköautoilusta sen verran, että 3 alkaa himoittamaan kun sitä pääsi kaverin autolla koeajamaan.

Onhan se jäätävä peli ja TM:n testivideo oli mielestäni melko mairitteleva vs. lehden artikkeli. Mahdolliseen koukkuun ja kattotelineratkaisuun suhtautuisin vielä pienellä varauksella. Lasikattoon puristuvat kattotelineet kuulostavat omaan korvaan melko karmealta, mutta rakenne saattaaa olla hyvinkin toimiva oikeinkäytettynä. Joko muutes kaverisi autossa on vetomassa ilmoitettuna rekisteriotteessa?

TM:n video ja video kattotelineiden asennuksesta.

https://tekniikanmaailma.fi/tekniikan-maailma-koeajoi-tesla-model-3n-tassa-10-asiaa-jotka-sinun-tulee-tietaa-uudesta-tesla-mallista/

https://www.youtube.com/watch?v=A_sFDayZWYk



 
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Itse kyllä vaihdoin mielelläni toimivan öljylämmityksen maalämpöön ja se lienee yksi taloudellisesti parhaista sijoituksistani. Öljyn hajun lisäksi jäi pois kaikki huollot ja tarkistukset mitä öljylämmitys pitää sisällään ja kuten sanottu maalämpö huolettomasti hoitaa hommansa eikä 7 vuoteen ole muuta tarvinnut kuin maksaa sähkölasku ajallaan.

Sähköautoilusta sen verran, että 3 alkaa himoittamaan kun sitä pääsi kaverin autolla koeajamaan.

Öljyn haju? Huollot ja tarkistukset?

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Kaverilla on suhteellisen pieni ok-talo ja totesi että pelkällä ilpillä pääsee jo pitkälle, koska käyttöveden kulutus on suhteellisen pieni. Käyttöveden lämmitys suoralla sähköllä taitaa olla tälläkin hetkellä alle polttoöljyn litrahinnan tai ainakin hyvin lähellä sitä. Nykyisellä järjestelmällä pääsee jo niin pienellä summalla ettei lisäinvestoinnit ole enää kannattavia (yksikennoiset patterit seinällä, joista vakuutussyistä on jo järkevää luopua kokonaan). Isommassa ja varsinkin uudemmassa talossa maalämpö on järkiratkaisu, keruupirii maassa tai järvessä lienee takaisinmaksuajaltaan kaikista paras. Maalämpö on myös ympäristöystävällinen muihin ratkaisuhin verrattuna, koska kuormittaa paljon vähemmän sähköverkkoa talvella kulutushuippujen aikana. :)

Ilp, eli ilmalämpöpumppu? Noita tarvii olla useampi monessa talossa jos niillä meinaa lämmittää. Paremmin sopii ylläpitoon syksyllä ja keväällä tai autotalliin tms.
Joo ja on meilläkin ja monella tutulla noita, yhteen aikaa kehuttiin Panasonik ja nyt Mitsu vaikka Gree Hansol noissa testeissä sai paremman tuloksen ja on edullisempi mutta se on noissa ongelma kun on monta huonetta tai 2 kerrosta, vaatii koneellista ilmanvaihtoa mikä siirtää joka huoneeseen sen lämmön.
Pienessä talossa pienet kulut jos eristys on kunnossa, luonnollista.
Vanha laskentakaava käyttöveteen oli 150l / asukas / vuorokausi, sisältää kaikki, juoma, pesu jne. Nykyisellään varmaan taitaa olla lähempänä totuutta 120l kun noi pesukoneet ja wc-pytyt ym kuluttaa vähemmän vettä.
Miten se maalämpö ympäristäystävällisempää sähkönkulutuksen suhteen on kun esim öljylämmitys?
Vesi-ilmalämpöpumpulla sitten nykyisin saa jo maalämpöä edullisemmin sitä käyttövettäkin, maalämpöä ei kaikilla läheskään ole mahdollista kaivaa maahan saatikka veteen laittaa. Meidän kylällä juuri menee uusiksi keruupiirit molemmat kun on vedessä, liikkuu senverran että on hieronut toisen piirin puhki.
Ilp ja vilp on vaan sellaisia että tarvii rinnalle korvaava lämmitystä millä sitten saa autettua kun on kovempi pakkasjakso.

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy