Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 142479 kertaa)

Poissa Taky

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.447
    • Profiili
Ei sähköautoilun voimakas kasvaminen tarkoita sitä että dieselit mihinkään poistuisivat.

Ei jo tehdyt, mutta autotehtaat pudottelevat niitä pois valikoimistaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa setämiesss

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Ei jo tehdyt, mutta autotehtaat pudottelevat niitä pois valikoimistaan.

Toisaalta noin. Varsinkin pienillä taloilla ei ole varaa kehittää montaa rinnakkaista tekniikkaa.
Kuitenkin,  VW on panostanut voimakkaasti sähköautoihin, mutta tarjoaa myös laajan diesel-malliston. Se että dieseleitä ei saa enää pienimpiin volkkareihin johtuu päästörajoituksista ja hinnasta toteuttaa ne, ei sähköautoista.

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Autoliikkeet suorastaan janoavat nyt hyviä bensakäyttöisiä vaihdokkeja.

Vielä kyllä näin. He eivät vielä ymmärrä kääntyvää markkinaa.
Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Jos Teslan hinta laskee 60% kolmessa vuodessa ja 60tkm matkalla, niin siitä voi päätellä jotain  Eikä diesel tule poistumaan vielä vähään aikaan.

Tuolla hinnanlaskulla ei ole mitään tekemistä käyttövoiman kanssa. Vastaavan hintainen diesel laskee just samanverran. Kattelehan Audi A8 hintoja vm 2016 - 60t€ nyt, 170t€ uutena.
Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16

Poissa Jake82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Toivottavasti noi sähköautot ei koskaan lyö kunnolla läpi :P.
Pitäähän autossa nyt olla kunnon äänet, eikä mitään sähkömoottoreiden suhinoita ;D

Mut se onkin vain mun mielipide 8)
Audi RS6 2015

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 305
    • Profiili
Niinpä. Jos katsoo vaikkapa E-Formuloita (tai jos katsoisi ;D) niin onhan se fiilispuoli aika aneemista. Aika moni sporttiorientoitunut autoilija arvostaa äänimaailmaa.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Jos laittais tuommosen sähköauton rattiin? Tai voi sitä itekkin päristä, pyyhkii vaan tuulilasin välillä kuolasta?


Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 305
    • Profiili
Taitaa olla niin, että ihan lainsäätäjän pakottamana, sähköautoihin tulee tuollainen ;D
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa JK

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Taitaa olla niin, että ihan lainsäätäjän pakottamana, sähköautoihin tulee tuollainen ;D

Joo, ulos tulee. Sisälle voi sitten vaikka soitella V8 ääntä bluetooth:n yli stereoihin...
Skoda Octavia III 1.6TDI Greenline Combi -16

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 594
    • Profiili
Kerran olen sattumalta hetken aikaa katsonut Formula E -kisaa telkkarista, ja äänimaailman ohuus pisti korvaan. Samalla ihmettelin miksi tv -lähetykseen ei ollut lisätty ääniä keinotekoisesti.

Aikaisempina vuosikymmeninä YLE lisäsi mm. maastohiihtolähetyksiinsä sauvaäänet antamaan todellisuuden tuntua. Itse asiassa lisäsivät pitkän aikaa perinteisen hiihdon sauvaääniä myös luistelukisoihin, mikä kuulosti aika erikoiselta.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.286
    • Profiili
Ilmastosyyt ja Suomi on paras vitsi! Kun ei politikot parempaan pysty, niin verotetaan Suomalaiset kilpailukyvyttömiksi vedoten ilmastotalkoisiin ja samaan aikaan Intiassa rakennetaan Olkiluodon kokoista hiilivoimalaa...

Off-topic, mutta heitän kumminkin: Intiassa hiileen investoiminen on romahtanut, uusiutuvat ovat pop sielläkin. Eli vähän on ajastaan jäljessä tämäkin olkinukkesi.

https://www.ft.com/content/b8d24c94-fde7-11e8-aebf-99e208d3e521

Lainaus
“You’d have to be quite courageous to invest in coal at this point,” said Navroz Dubash of New Delhi’s Centre for Policy Research. “The speed with which the story has reversed is quite astonishing.” 
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 305
    • Profiili
Saa siinä vähän kirittää että ollaan vaikkapa Suomen tasolla puhtauden osalta. Mutta täällä lasketaan grammoja ja pelastetaan maailmaa.

Electricity generation (utility sector) by source in India in FY 2017-18

•Coal: 986,591 GWh (75.9%)
•Large Hydro: 126,123 GWh (9.7%)
•Small Hydro: 5,056 GWh (0.4%)
•Wind Power: 52,666 GWh (4.0%)
•Solar Power: 25,871 GWh (2.0%)
•Biomass: 15,252 GWh (1.2%)
•Nuclear: 38,346 GWh (2.9%)
•Gas: 50,208 GWh (3.9%)

https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_India

Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.720
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hiilesta-halutaan-nyt-eroon-intia-rakentaa-uuden-valtavan-hiilivoimalan/81ed31a3-1f39-4937-a8c4-1685aea9ae8c

OT mutta menköön: Hiilestä halutaan nyt eroon – Intia rakentaa uuden valtavan hiilivoimalan /  KL 12.4.2019

Jharkandin osavaltioon itä-Intiaan rakennetaan lähes kaksi miljardia euroa maksava hiilivoimala. Laitoksen teho on 1600 megawattia eli sama kuin Olkiluoto 3-reaktorin.

Voimalan tuottaman sähkön myynnistä on tehty sopimus naapurimaa Bangladeshin kanssa, kertoo qatarilainen sanomalehti Gulf Times. Voimalan rakennuttaa intialainen hiilikaivosyhtiö Adani.

Hiilen osuus Bangladeshin sähkötuotannossa on nyt vain kolme prosenttia. Maan hallitus on kertonut tavoitteekseen nostaa hiilen osuus sähkön tuotannossa 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Rakennettavan voimalan tarvitsema polttoaine tuodaan Adana kaivoksilta, joita on muun muassa Australiassa, Indonesiassa ja Etelä-Afrikassa.

Suomen suurin hiilivoimalaitos on Fortumin ja Teollisuuden Voiman omistama Meri-Porin voimala. Sen sähköteho on 565 megawattia. Kivihiilen poltto loppuu Suomessa viimeistään vuonna 2029.
Yritetään pärjätä.

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.031
    • Profiili
Saa siinä vähän kirittää että ollaan vaikkapa Suomen tasolla puhtauden osalta. Mutta täällä lasketaan grammoja ja pelastetaan maailmaa.

Electricity generation (utility sector) by source in India in FY 2017-18

•Coal: 986,591 GWh (75.9%)
•Large Hydro: 126,123 GWh (9.7%)
•Small Hydro: 5,056 GWh (0.4%)
•Wind Power: 52,666 GWh (4.0%)
•Solar Power: 25,871 GWh (2.0%)
•Biomass: 15,252 GWh (1.2%)
•Nuclear: 38,346 GWh (2.9%)
•Gas: 50,208 GWh (3.9%)

https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_India
Juuri näin ja päästöt ovat voimakkaassa kasvussa. Intia ohittaa EU- maiden yhtenlasketut päästöt ensi vuonna.

Tämmöset heitot lähinnä naurattaa..
Lainaus
Intiassa hiileen investoiminen on romahtanut, uusiutuvat ovat pop sielläkin

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.286
    • Profiili
Jharkandin osavaltioon itä-Intiaan rakennetaan lähes kaksi miljardia euroa maksava hiilivoimala. Laitoksen teho on 1600 megawattia eli sama kuin Olkiluoto 3-reaktorin.

Intiassa on populaa 240 kertaa enemmän kuin Suomessa. Per henkilö suhteutettuna se vastaisi Suomessa noin 6 MW voimalaitosta, eli paria tuuliropelia. Huono asiahan tuo toki on, ei siinä epäselvää. Mutta asiat pitää suhteuttaa. Eikä tuon laitoksen suunnittelu ole eilen alkanut, lupahakemus jätettiin kolme vuotta sitten. Ilmastoasiat etenevät nyt kovaa vauhtia, eiköhän tuo jääne Intian viimeiseksi suureksi fossiililaitokseksi.

Tässä tuoretta tietoa siitä, mihin suuntaan kannattaa mennä: https://yle.fi/uutiset/3-10734977. Energiasektorin massiivinen sähköistäminen on edessä, yhtenä pienenä osana sähköautojen latausenergia siinä mukana.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.031
    • Profiili
Intiassa on populaa 240 kertaa enemmän kuin Suomessa. Per henkilö suhteutettuna se vastaisi Suomessa noin 6 MW voimalaitosta, eli paria tuuliropelia. Huono asiahan tuo toki on, ei siinä epäselvää. Mutta asiat pitää suhteuttaa.
...
Niin pitäisi suhteuttaa.. eikä elätellä turhia luuloja siitä, että Suomessa muutama sähköauto vaikuttaa globaaliin ilmastoon.
Muutoksia tarvitaan siellä missä päästöt kasvaa ja missä on paljon populaa.
Meilläpäin ollaan hyvällä raiteella jo nyt ja mihinkään äkkinäiseen ei ole tarvetta ilmansaasteiden osalta.. vesiensuojelun osalta sen sijaan on tarvetta.

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Intiassa on populaa 240 kertaa enemmän kuin Suomessa. Per henkilö suhteutettuna se vastaisi Suomessa noin 6 MW voimalaitosta, eli paria tuuliropelia. Huono asiahan tuo toki on, ei siinä epäselvää. Mutta asiat pitää suhteuttaa. Eikä tuon laitoksen suunnittelu ole eilen alkanut, lupahakemus jätettiin kolme vuotta sitten. Ilmastoasiat etenevät nyt kovaa vauhtia, eiköhän tuo jääne Intian viimeiseksi suureksi fossiililaitokseksi.

Tässä tuoretta tietoa siitä, mihin suuntaan kannattaa mennä: https://yle.fi/uutiset/3-10734977. Energiasektorin massiivinen sähköistäminen on edessä, yhtenä pienenä osana sähköautojen latausenergia siinä mukana.

Täysin idioottimaista jakaa päästöjä väkiluvulla, sillähän Kiinakin päästöjä on saatu pieniksi.
Teollisuuden puolella pitää olla jakajana tuotettu tonni esim päätöihin koti vaikkapa rauta, kupari nyt esim.
Liikenteen puolella sitten noi on hankalempia kun maissa on erilaiset kulkuetäisyydet ja mahdollisuudet käyttää jotakin muuta kuin omaa ajoneuvoa.
Kotitalouksissa sitten saa sähkö ja energiaa seurattua ja jakajaksi väkiluku / asuntosuhde ja kertojaksi ilman lämpö niin se talvikin tulee huomioitua.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.869
    • Profiili
Niin pitäisi suhteuttaa.. eikä elätellä turhia luuloja siitä, että Suomessa muutama sähköauto vaikuttaa globaaliin ilmastoon.
Muutoksia tarvitaan siellä missä päästöt kasvaa ja missä on paljon populaa.
Meilläpäin ollaan hyvällä raiteella jo nyt ja mihinkään äkkinäiseen ei ole tarvetta ilmansaasteiden osalta.. vesiensuojelun osalta sen sijaan on tarvetta.

Aamen! Mutta edelleen meidät ja meidän kilpailukyky halutaan verottaa hengiltä. Eniten naurattaa, että ilmeisesti nämä meidän päättäjät eivät hirveänä ole matkailleet edes näihin suuriin maihin mitkä saastuttavat, kun olemattomia mielikuvia luodaan meidän ongelmista. Meidän päästöt taitaaa olla 0.1% vaikka kuluttaisimme 3.8 maapalloa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.286
    • Profiili
Muutoksia tarvitaan siellä missä päästöt kasvaa ja missä on paljon populaa.

Mielipidekysymys. Minusta muutoksia tarvitaan kaikkialla. Varsinkin, kun siellä todellisissa ongelmamaissa on samanlaisia jarrumiehiä kuin sinä, jotka katsovat meitä ja odottavat että me teemme ensin jotain.

Kuten tuossa linkkaamassani uutisessa todettiin, tuoreen LUT:in tutkimuksen mukaan ei ole teknistä eikä taloudellista estettä saada koko maapallo nollapäästöiseksi jo ennen vuotta 2050. Kyse on vain tahdosta, jota esim. sinulta ei tunnu löytyvän.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 305
    • Profiili
Millä ratkaisulla maailma muutetaan 0-päästöiseksi kun nyt 70-80% tarvittavasta energiasta tuotetaan fossiilisilla, lisää ydinvoimaa?

Taannoin oli TM:ssä vertailu elinkaaripäästöistä bensa vs sähkö, Hyundai Konan osalta.
Tehtaan jäljiltä bensalla oli 5,6 ja sähkökaaralla 14,6 tonnia. Mikäli ajosuorite on 20 tkm niin kolmen vuoden jälkeen sähköauto alkaa olla vihreämpi co2 osalta. Laskin ko. luvuilla oletetun elinkaaren eli 15v ja 300 tkm.
Tällöin bensa (164 g/100 km) 55 tonnia ja sähköauton osalta päästöt 33 tonnia. Mikäli olisi bensan 130 g/100 km niin vastaava luku 45 tonnia. Sähköauton osalta on oletettu 1 akunvaihto, joka tekee n. 9 tonnia. Riippuu tietenkin myös, miten tuotetulla energialla akut valmistetaan.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 305
    • Profiili
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.031
    • Profiili
Mielipidekysymys. Minusta muutoksia tarvitaan kaikkialla. Varsinkin, kun siellä todellisissa ongelmamaissa on samanlaisia jarrumiehiä kuin sinä, jotka katsovat meitä ja odottavat että me teemme ensin jotain.

Kuten tuossa linkkaamassani uutisessa todettiin, tuoreen LUT:in tutkimuksen mukaan ei ole teknistä eikä taloudellista estettä saada koko maapallo nollapäästöiseksi jo ennen vuotta 2050. Kyse on vain tahdosta, jota esim. sinulta ei tunnu löytyvän.
Mikäs jarrumies minä olen? :)
Luitko tekstin johon vastasit / ymmärsitkö?
Lainaus
Meilläpäin ollaan hyvällä raiteella jo nyt ja mihinkään äkkinäiseen ei ole tarvetta ilmansaasteiden osalta.. vesiensuojelun osalta sen sijaan on tarvetta.
Voisiko tuosta tulkita, että kun päästöt Suomessa laskee, niin se on minusta hyvä asia? .. ja että minusta vesistöjä pitäisi suojella nykyistä tehokkaammin? Mitään radikaalia kertarysäystä ei voida tehdä jos hyväksytään vallitsevat realiteetit.

Koko maapallo nollapäästöiseksi visioon ei riitä se, että täällä touhotetaan. Mm. Kiinan ja Intian päästöt kasvaa kasvamistaan ja jos Afrikassa alkaa elitaso nousemaan, niin siellä on valtava kasvupotentiaali saastuttamiselle.
Noiden väkirikkaiden alueiden 'jarrutteluun' aika vähän sananvaltaa täältä käsin.. siellä halutaan lisää elintasoa ja se nostaa päästöjä.

Jos olet lukenut aikaisempia kirjoituksiani (ja ymmärtänyt, mitä nyt epäilen), niin olen kirjoittanut, että ihmisten liikkumista ja tavaroiden liikuttamista pitää globaalisti vähentää.. pelkkä autoiluun keskittyminen on pintaraapaisu. Lisäksi olen kirjoitellut, että Suomessa autoilua pitää verottaa käytön mukaan, joka on tehokkaampaa saastuttamisen vähentämisen kannalta, kuin nykyinen omistamiseen perustuva verotus. Kannatan polttoaineverojen nostoa (kun samaan aikaan autovero poistetaan) ja kilometripohjaista verotusta, joka pistää miettimään liikkumisiaan.

Sähköautoilujsta höyryämisen sijaan pitää ensin keskittyä sellaisiin seikkoihin, joilla on vaikutusta heti. Sähköautot tulee sitten aikanaan, kun kaupoissa on sellaista tavaraa, joita ihmisillä on laajassa mittakaavassa varaa ostaa.

Mitä henkilökohtaiseen saastuttamiseen tulee, niin olen järjestellyt asiani niin, että päivittäisiä lyhyitä ajoja ei tule lainkaan.. liikun lyhyet siirtymät pyörällä.. ja käytän autoa pidempiin siirtymisiin. Vuotuiset kilometrit ja co2 päästöt on omassa autossa reilusti keskivertoa pienemmät.

Voisitko itse olla esimerkkinä ja ostaa sen sähköauton? .. tai muuten tehdä jotain asioiden eteen.. pelkkä mesoaminen ei asioita edistä  ;)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.286
    • Profiili
Mikäs jarrumies minä olen? :)
...
Jos olet lukenut aikaisempia kirjoituksiani (ja ymmärtänyt, mitä nyt epäilen), niin olen kirjoittanut, että ihmisten liikkumista ja tavaroiden liikuttamista pitää globaalisti vähentää..

Täällä on sen verran kirjoittajia, että aina ei jää mieleen, kuka on ollut aiemmin mitäkin mieltä asioista (poislukien muutamat kärkkäimmät kirjoittajat). Siksi reagoin monasti (kuten nyt) vain siihen kirjoitukseen jota lainaan. Jo viestiä kirjoittaessani ajattelin, että saattaa tulla vähän turhan kärkästä syyttelyä, ja niin taisi tulla. Pahoittelut siitä. :-[ Korjataan siis sen verran, että jätetään vertaus jarrumiehiin sinun osalta pois. Todetaan vain, että jarrumiehiä on, ja siksi on syytä näyttää esimerkkiä. Jos sinua yritetään saada tekemään jotain, teetkö sen todennäköisemmin jos sinua vain komennetaan ja vahditaan vierestä, vai silloin jos näytetään ensin mallia? :)

Voisitko itse olla esimerkkinä ja ostaa sen sähköauton? .. tai muuten tehdä jotain asioiden eteen.. pelkkä mesoaminen ei asioita edistä  ;)

En tiedä vielä, ostanko sähköauton, mutta jonkin muun kuin perinteisen bensan tai dieselin kuitenkin. Nykyinen on ollut vasta kaksi vuotta, vaihto ei ole vielä ajankohtainen. Silti suunnitelmia seuraavan käyttövoimasta hiotaan kaiken aikaa, ja jokin ns. "vaihtoehtoinen" voimanlähde se tulee olemaan.

Muun energiankäytön osalta todettakoon, että esimerkiksi uusiutuva eli ns. "vihreä" sähkö on ollut käytössä viimeiset 16 vuotta, loppuvuodesta 2002 lähtien. Myös öljylämmityksestä on painotus siirtynyt selkeästi lämpöpumppulämmitykseen. Näiden seikkojen takia kotitalouden päästöissä oma pudotusprosentti on uskoakseni aika hyvä.

Lisäksi olen töissä yhtiössä, joka rakentaa esim. sähköautojen latauspisteitä, ja tuulivoimapuistoja avaimet käteen -periaatteella. Tosin itse en ole noiden kumpienkaan kanssa tekemisissä, mutta kai voi sanoa että työtäkin tehdään melko kestävän kehityksen yhtiölle.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 305
    • Profiili
En ole 10 vuoteen astunut jalallani lentokoneeseen. Pistääkö joku paremmaksi?
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.720
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
En ole 10 vuoteen astunut jalallani lentokoneeseen. Pistääkö joku paremmaksi?

Olen viimeksi lentänyt helmikuussa 1989 ja heinäkuussa 1991.  ;D
Yritetään pärjätä.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Minä olen lentänyt vain kaksi matkaa ja molemmat viime vuonna, toinen maaliskuussa ja toinen huhtikuussa. Seuraavat lennot sitten sähköllä  ;)

Btw. Model 3:sta on nyt tarjolla edukkaampi takavetomalli, jonka 51.473€ hintaan sisältyy Autopilotti  :)
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 573
    • Profiili
Disujen suosio on hieman laantunut.
Jututin viime kesänä erästä ruotsalaista kollegaa, ei tahtonut kelvata "uudenkarhea" (suomalaisittain) vm. 2015 Volvo diesel yhteenkään Tukholman alueen autoliikkeeseen (kävi 3 liikettä Tukholmasta ja yhden Uppsalasta), kovasti ehdottelivat että myy suoraan.

Kaasuautokin on vaikea myydä käytettynä.
Onko Jönglööraajalla omakohtaista tietoa asiasta, vai mistä ammennat milloinkin suuret viisautesi?

Itse olen yhden (kaasuauton) myynyt, sain myydessä enemmän kuin ostaessa (toki asensin siihen koukun). Blocketissa nykyisen auton malli kohtuu km:lla katoavat parhaillaan saman iltana myynnistä, useimmat alle viikon. Auton etsintä kesti monta kuukautta, sillä menevät kaupaksi nopeasti jos ovat hyväkuntoisia. Suomalaiset ostavat kuulemma paljon. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 573
    • Profiili
Millä ratkaisulla maailma muutetaan 0-päästöiseksi kun nyt 70-80% tarvittavasta energiasta tuotetaan fossiilisilla, lisää ydinvoimaa?

Taannoin oli TM:ssä vertailu elinkaaripäästöistä bensa vs sähkö, Hyundai Konan osalta.
Tehtaan jäljiltä bensalla oli 5,6 ja sähkökaaralla 14,6 tonnia. Mikäli ajosuorite on 20 tkm niin kolmen vuoden jälkeen sähköauto alkaa olla vihreämpi co2 osalta. Laskin ko. luvuilla oletetun elinkaaren eli 15v ja 300 tkm.
Tällöin bensa (164 g/100 km) 55 tonnia ja sähköauton osalta päästöt 33 tonnia. Mikäli olisi bensan 130 g/100 km niin vastaava luku 45 tonnia. Sähköauton osalta on oletettu 1 akunvaihto, joka tekee n. 9 tonnia. Riippuu tietenkin myös, miten tuotetulla energialla akut valmistetaan.
Ei ole 0-päästöistä energiamuotoa, toki hyvin matalapäästöisiä on. Jos jatkaa laskuja, (maa)kaasu 112g/100km (Seat Leon ST), ~34 tonnia. Biokaasulla, jos arvioidaan -85% CO2, ~5 tonnia.
Yht. veto, ylläolevilla luvuilla (saa korjata jos bugeja laskelmassa), bensa/sähkö/maakaasu/biokaasu:
Bensa 164g: 55t
Bensa 130g: 45t
Maakaasu 112g: ~39t (5,6+33,6)
Biokaasu 16,8g: ~11t (5,6 +5)
Sähkö 0g, ei akunvaihtoa: ~15t
Sähkö 0g, akunvaihto: ~24t
Sähkö 128g/kWh, 15kWh/100km, ei akunvaihtoa: ~20t (3000*15kWh*0,128g/kWh =5,8t, 5.8t + 14,6t)
Biodiesel, jos -90..80% CO2, menee lähellä biokaasun lukemia. Riippuu paljon siitä miten biodiesel tehty paljonko on CO2-vähennys.

Summa summarum: Sähköauto, keskimääräisellä Suomen v2017 sähköntuotannon CO2-lukemalla laskee elinkaaripäästöt pihiin bensaan verrattuna alle puoleen, juopompaan verrattuna n. kolmasosaan. Biokaasu menee lähes puolet vähemmillä elinkaaren CO2-päästöillä kuin sähköauto keskimääräisellä sähköntuotannolla ja alittaa myös sähköauton 0g sähköllä ilman akuvaihtoa, yllä mainituilla lukemilla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa saapas72

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili

Pitäisikö tämän ketjun otsikkoa tarkentaa? - kolme vuotta on jo kulunut...     :)




Poissa mti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 107
  • Ocu Combi RS TDI MY2016
    • Profiili
Niin jos sen vaihtais että v 2022? Minusta tämä on hyvä ennustus ja mielenkiintoista seurata miten toteutuu.

Öljy on 50v loppunut 30v päästä.

Biokaasusta, mikäli tarkastelu laajennetaan koskemaan kasvihuonekaasuja ja oletuksena on että biomassa joka biokaasun tuotantoon käytetään tuottaisi hajotessaan metaania taivaalle ilman sen hyödyntämistä,  muuttuu tilanne miinukselle eli biokaasulla ajava vähentää ilmaston lämpenemistä aiheuttavien kasvihuonekaasujen määrää.
Audi 60L -71
Kupla 1,3 -69
Ex-vagit:
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy