Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 171119 kertaa)

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Joo no, noita Teslojakin on jo pyörinyt pitkään ihan Suomessa. Millä perusteella sähköatumolisi jotenkin ”liian hieno”? Voimalinja niissä on perinteistö olennaisesti yksinkertaisempi ja loppuauto voi olla täysin sama kuin fossiili. Tesla haluaa luoda pesäeroa monin keinoin perinteikkäisiin valmistajiin, mutta joku e-Golf ei eroa Kansanauton perusmallista juuri mitenkään. Itse syön lounaan kesken päivän, enkä oikein ymmärrä, miten sadan kilometrin työmatka siihen liittyy. Ainakaan itse en viittisi pyöriä päivää raksalla syömättä - varsinkaan talvella. Ja jos tosiaan duunailee päivän tauotta, eikä ole halua tai mahdollisuutta ladata autoa matkalla, niin silloin varmaan kannattaa ostaa sellainen auto, joka kykenee tuollaiseen toimintasäteeseen.  Ei tämä sen vaikeampaa ole, jos ei siitä halua vaikeaa tehdä. Pelkällä sähköllä ajaminen on tarjonnut ylivoimaisesti miellyttävimmät talvikilometrit, mitä itse olen ajanut. Ongelmien määrä on toistaiseksi nolla.

Nyt menee sulla puurot ja vellit sekaisin, totta kai raksalla jokainen syö, edes eväitä. Auton toimintasäteestä, josko talvella se 200km on ajettava, eli 100 suuntaansa. Työmaalla ei saa ladattua niin sitten jäädä matkalla odottelemaan? Ostaa sellainen millä on iso toimintasäde? Satuitko lukemaan autoliiton artikkelin aiheesta kun kerrottiin autojen ksk ikä täällä yli 12v ja arvo 3500 eur? Miellyttäviä km varmaan jos ei ole murheita, vaan noiden kapistusten yleistyessä, täällä vanhetessa lisääntyy ongelmat, varsinkin niillä kun ei ole varaa ostaa uutta ja kuitenkin tarvivat autoa. Mitä pohjoisemmas mennään niin ne välimatkat pitenee ja pakkanen koventuu. Näistä tulee murheita, akkupatterin hintakin on kohtuuttoman suuri, vai onko arvonlasku sähköautolla nopeampi mitä polttomoottorilla?

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Käytetyt sähköautot tulevat olemaan yksiä arvottomia hylkiöitä markkinoilla jos akkupakettia ei ole vaihdettu.

"Auton akkujen vaihto on kertakuluna melko suuri: vuonna 2015 85 kWh:n akustolla varustetun Teslan akuston uusiminen maksoi 44 000 dollaria ja Nissan Leafin5 500 dollaria. Koska Teslan Model S -mallit ovat vielä aika uusia, ei tiedetä tarkkaan, kuinka pitkään akustot kestävät ennen kuin niiden teho alkaa laskea merkittävästi. Arvio on 10 – 15 vuoden välillä."

Vaikkka akkupaketin hinta laskisi "dramaattisesti", eli vaika leafin akun hinta laskisi puoleen, niin siltikin käytetyssä autossa olisi tiedossa jossain vaiheessa kallis remontti, ja moniko ostaisi nyt vaikka käytetyn auton, jos tietää, että siihen tulee lähiaikoina 2k€-Xk€ remppa.  Akkujen kestoikä pyörii samoissa lukemissa kuin mitä on keskimääräinen suomalainen auto.

Monesti varmaan tilanne tulee olemaan se, että aiempi omistaja haluaa tämän takia autosta eroon, mutta haluaako kukaan toisaalta ostaakkaan sitä...

Jos akun teho hiipuu, niin auto muuttuu kelvottomaksi jos sillä meinaa yhtään pidempää matkaa ajaa. Jos ei akkua halua uusia, niin sitä voi pitää lähinnä kauppakassina lyhyillä matkoilla ennen akun lopullista zippaamista.

Poissa mabe

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Moniko ostaa autoja joissa on pieni moottori, turbo, automaagi, automaattinen ilmastointi, xenonit, turvatyynyt, sähkölasit jne humppaa jotka vikaantuessaan estää tai haittaa merkittävästi laitteella ajamista. Ja vaihtokustannus on hetkessä touhutonnin, jos useampi palanen laukeaa niin monta.

Ei ne ole papin saarella 100m ajamia mikään mitä vaihtoautorivistä löytyy.

Sama asia, pelotellaan isolla riskillä, mutta samalla tavalla voi jakoketju pettää, turbo pettää, ahtoputken jää imaista kannen kieroksi jne.
Ei nekään pikkurahalla korjaudu ja ei auton arvo tuosta yhtään kasva.

Kuten kaikessa muussakin, musta pekka jää jollekin auton iän loppuvaiheessa käteen ja rahaa palaa enemmän kuin on ennustettu.

Koko akkua harvoin vaihdetaan -> remppa on halvempi kuin koko akun vaihto.

Sähköauton liikuttaa
Akku, korkeajännitesähköt, moottori ja tasauspyörästö
polttomoottoriauton pitää liikkeellä:
Akku, sytytys ja moottorinohjaussähköt, turbo, välijäähy, polttoainepumput, ruiskut, itse moottori jakoketjuineen jne, kytkin, vaihteisto sekä tasauspyörästö.

Vaikka ollaankin totuttu vaihtamaan akkuja (100e kerta), kuullaan kuinka turboremppa oli tonnin, vaihdelaatikonvaihto pari tonnia, kytkimen uusinta tonnin jne niin ei noita autojakaan hyljeksitä. Ja edelleen lohko on vanha, öljyä kuluttava ja jossain välissä kilahtava.

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 391
    • Profiili
No ei noita nyt ihan suoraan voi rinnastaa. Noita mainitsemiasi asioita joko menee tai ei mene, ei silloin ostohetkellä mietitä, että meneeköhän tästä airbagit vai eivätkö tulevaisuudessa. Lisäksi nuo listaamasi asiat ovat pitkälti vagien tyyppívikoja, ja vaikka merkkiareenalla ollaankin, niin maailmassa on myös autoja, joista ei kilise jakoketjut. Se kuitenkin vaikuttaa tällä hetkellä selvältä, että akkupaketti ei kestä auton oletettya käyttöikää, joten jonkun se tuhansien hintainen vaihtaminen on tehtävä kertaalleen siihen. Moni noista vioistasi ei välttämättä iske ikinä toisin kuin akun vaihto, joka iskee varmasti ja on saatanan kallis tehdä.

Oikeampi vertaus on se, että olet ostamassa esim vaginetta, jossa  jo ostohetkellä vauhtipyörä kilkattaa epäilyttävästi ja dsg nykii. Et silloin osta sitä.

Samoin jos on yleisesti tiedossa, että akkupaketti kestää reilut kymmenen vuotta, ja harkitsemassasi käytetyssä autossa on jo hiipumista havaittavissa, niin et todennäköisesti maksa siitä paljoa mitään jos aavistat, että akkupaketin vaihto läsähtää kohta naamallesi. Samalla tavalla kuin se kilkattava vauhtipyörä...

Mun ymmärtääkseni akkupaketin vaihtoon ei ole mitään korjaukseinoa tai osittaista vaihtamista, vaan koko akkupaketti pultataan pohjasta irti ja vaihdetaan.
« Viimeksi muokattu: 07.02.19 - klo:10:06 kirjoittanut multsi »

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 917
    • Profiili
Kovat luvut Euroopasta: Täyssähköautojen myynti +89 %, dieseleiden myynti -24%
https://tekniikanmaailma.fi/kovat-luvut-euroopasta-tayssahkoautojen-myynti-89-dieseleiden-myynti-24/
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa BMF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.003
    • Profiili
Kovat luvut Euroopasta: Täyssähköautojen myynti +89 %, dieseleiden myynti -24%
https://tekniikanmaailma.fi/kovat-luvut-euroopasta-tayssahkoautojen-myynti-89-dieseleiden-myynti-24/

Prosenteilla onkin hyvä vertailla tätä... Myydyt sähkärit Euroopan unionissa 2018 yht 150003kpl ja dieselit 5406547kpl.

Sähköautoja myytiin 97000kpl 2017 ja 150000kpl 2018. Aika säälittävältä näyttää.

Käytännössä dieselautoilijat on muuttaneet bensiinivehkeisiin ja osa ei ole vaihtanut mihinkään vaan jättänyt auton ostamatta vuonna 2018. Muutama jänishousu on peloissaan mennyt hankkimaan ylihintaisen sähköauton.

Ajossa Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
Edeltävä ajopeli: Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.289
    • Profiili
https://m.nettiauto.com/tesla/model-s/10195361?vifAdCount=1&vifNav=Y

Kuinka monella nykyvaginalla ajaa puol miltsii ilman suurempia remppoja? On tuotakin toki huollettu isolla rahalla mutta akut ilmeisesti edelleen tikissä.
Honda civic
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 917
    • Profiili
Täällä on listattuna muutamia hieman enemmän ajettuja Tesloja, listalla tuskin on läheskään kaikkia paljon ajettuja. Ihan hyviä lukemia alkaa jo olemaan monella Model 3:lla, vaikka auto on ollut vasta ~vuoden myynnissä.
https://sites.google.com/view/teslamiles
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 917
    • Profiili
Prosenteilla onkin hyvä vertailla tätä... Myydyt sähkärit Euroopan unionissa 2018 yht 150003kpl ja dieselit 5406547kpl.

Sähköautoja myytiin 97000kpl 2017 ja 150000kpl 2018. Aika säälittävältä näyttää.

Käytännössä dieselautoilijat on muuttaneet bensiinivehkeisiin ja osa ei ole vaihtanut mihinkään vaan jättänyt auton ostamatta vuonna 2018. Muutama jänishousu on peloissaan mennyt hankkimaan ylihintaisen sähköauton.

Vime vuonna myytiin yli 2 mijoonaa pluggaria, joista valtaosa Kiinassa. Jenkkilässä pluggareiden kokonaismäärä ylitti miljoonan auton lukeman.
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.092
  • Auto Emoción
    • Profiili
Rempat mitä ym. Teslaan on teetetty on normaalia kuluvaa osaa missä tahansa autossa. Teslan voimalinjassa on tosiaan 8 vuoden takuu, siihen voidaan vaihtaa akusto, kennoja, kytkimiä tai koko moottoriyksikkö. Tesla on aika hövelisti vaihtanut noita, tuonkin auton Teslan huoltohistoria olisi mukava nähdä.

Amerikoissa, missä noita autoja on hieman enemmän, Tesloja korjataan siinä missä muitakin autoja. Esim Rich Rebuilds Tubessa, ihan mielenkiintoista katsottavaa. Paikallisella AVK:lla autot ei maksa juuri mitään, tuokin kaveri on rakentanut kahdesta Teslasta yhden toimivan. Siinä ei todellakaan ole takuuta, mutta silti huollot ovat sisältäneet lähinnä noita kuluvia osia.
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
    • Profiili
Nyt menee sulla puurot ja vellit sekaisin, totta kai raksalla jokainen syö, edes eväitä. Auton toimintasäteestä, josko talvella se 200km on ajettava, eli 100 suuntaansa. Työmaalla ei saa ladattua niin sitten jäädä matkalla odottelemaan? Ostaa sellainen millä on iso toimintasäde? Satuitko lukemaan autoliiton artikkelin aiheesta kun kerrottiin autojen ksk ikä täällä yli 12v ja arvo 3500 eur? Miellyttäviä km varmaan jos ei ole murheita, vaan noiden kapistusten yleistyessä, täällä vanhetessa lisääntyy ongelmat, varsinkin niillä kun ei ole varaa ostaa uutta ja kuitenkin tarvivat autoa. Mitä pohjoisemmas mennään niin ne välimatkat pitenee ja pakkanen koventuu. Näistä tulee murheita, akkupatterin hintakin on kohtuuttoman suuri, vai onko arvonlasku sähköautolla nopeampi mitä polttomoottorilla?
Niin minkä koit tuossa lounaan aikana lataamisessa ylivoimaiseksi esteeksi?

200 kilometriä talvella on sellainen suoritus, johon pääsee ongelmitta jo niillä tämän päivän malleilla, joiden akut ovat 60 kilowattittunnin luokassa. Kia Niro, Opel e-Ampera, Tesla M3 ja Nissan Leaf noin esimerkkeinä. Vuonna 2030 nämä tulevat olemaan juuri noita  halpoja käytettyjä. Tämä puoli kehittyy myös nopeaaa tahtia. Ei mene pitkääkään kun tuo on se aloitustaso ja paremmat mallit omaavat pidemmän käyttösäteen.

Toinen asia on myös se, että jos ajaa 12 vuotiailla tai vanhemmilla autoilla, niin millä tavalla uusien polttomoottoriautojen myyntikieltä koskettaa? Aivan ei millään tavalla. Raksan pihalla tuskin kukaan katsoo kieroon, jos parkkipaikalla seisoo 12 vuotta vanha diesel. Jos miettii, että vanhalla kalustolla ajavalle sähköauto tulee ajankohtaiseksi vasta joskus myöhemmin 30-luvulla, niin on täysin selvää, että käytetyistäkin löytyy kohtuuhintaan riittävä käyttösäde.

Autojen arvojen kehitystä on aika hankala ennustaa tässä muuttuvassa markkinatilanteessa. Polttomoottoriset tuskin ovat voittajia tässä kisassa. En millään usko, että polttomoottorikieltojen tehtailu ja päästötavoitteet hellisivät polttomoottoriin sijoitettujen eurojen arvoa. Sähköautoilla on selkeä etu huolto- ja energiakustannuksissa eli asioissa, jotka ovat perinteisesti näkyneet takapihantötteröiden hinnoissa.

Poissa Taky

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.452
    • Profiili
Täällä on listattuna muutamia hieman enemmän ajettuja Tesloja, listalla tuskin on läheskään kaikkia paljon ajettuja.

Aikas monta kertaa on ladattu että +700tkm on saatu lasiin - ei huono.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa Taky

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.452
    • Profiili
Niiden totaalinen tulo on niin kaukana, että teistäkin suurin osa on jo kuollut kun sähköautoihin täydellisesti päästään.

Tuota en tiedä, siis korjaako kalma ennen, vai tuleeko EV Niro pihaan, mutta eilen se tilattuna ja toimitus 2020 tammikuu näillä tiedoilla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
    • Profiili
Käytetyt sähköautot tulevat olemaan yksiä arvottomia hylkiöitä markkinoilla jos akkupakettia ei ole vaihdettu.

"Auton akkujen vaihto on kertakuluna melko suuri: vuonna 2015 85 kWh:n akustolla varustetun Teslan akuston uusiminen maksoi 44 000 dollaria ja Nissan Leafin5 500 dollaria. Koska Teslan Model S -mallit ovat vielä aika uusia, ei tiedetä tarkkaan, kuinka pitkään akustot kestävät ennen kuin niiden teho alkaa laskea merkittävästi. Arvio on 10 – 15 vuoden välillä."

Vaikkka akkupaketin hinta laskisi "dramaattisesti", eli vaika leafin akun hinta laskisi puoleen, niin siltikin käytetyssä autossa olisi tiedossa jossain vaiheessa kallis remontti, ja moniko ostaisi nyt vaikka käytetyn auton, jos tietää, että siihen tulee lähiaikoina 2k€-Xk€ remppa.  Akkujen kestoikä pyörii samoissa lukemissa kuin mitä on keskimääräinen suomalainen auto.

Monesti varmaan tilanne tulee olemaan se, että aiempi omistaja haluaa tämän takia autosta eroon, mutta haluaako kukaan toisaalta ostaakkaan sitä...
Mitäpä tuota jossittelemaan. Akun hinta on jo nyt tippunut ainakin kolmasosaan tuon vuoden 2015 arvosta ja suunta tulevalle on selvä. Tesla M3:n akku on nyt jossakin tasolla 100 rahaa per kilowattitunti ja seuraava sukupolvi tulee olemaan selvästi halvempi. Ja jos noista akkuja hajoaa, niin nehän yleensä korjataa vaihtamalla vain hajonneet kennot.

https://interestingengineering.com/tesla-drivers-collect-data-to-show-battery-degradation-at-less-than-10-after-250000-km

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 917
    • Profiili
Tuota en tiedä, siis korjaako kalma ennen, vai tuleeko EV Niro pihaan, mutta eilen se tilattuna ja toimitus 2020 tammikuu näillä tiedoilla.

Onnea järkivalinnalle  :)
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Niin minkä koit tuossa lounaan aikana lataamisessa ylivoimaiseksi esteeksi?

200 kilometriä talvella on sellainen suoritus, johon pääsee ongelmitta jo niillä tämän päivän malleilla, joiden akut ovat 60 kilowattittunnin luokassa. Kia Niro, Opel e-Ampera, Tesla M3 ja Nissan Leaf noin esimerkkeinä. Vuonna 2030 nämä tulevat olemaan juuri noita  halpoja käytettyjä. Tämä puoli kehittyy myös nopeaaa tahtia. Ei mene pitkääkään kun tuo on se aloitustaso ja paremmat mallit omaavat pidemmän käyttösäteen.

Toinen asia on myös se, että jos ajaa 12 vuotiailla tai vanhemmilla autoilla, niin millä tavalla uusien polttomoottoriautojen myyntikieltä koskettaa? Aivan ei millään tavalla. Raksan pihalla tuskin kukaan katsoo kieroon, jos parkkipaikalla seisoo 12 vuotta vanha diesel. Jos miettii, että vanhalla kalustolla ajavalle sähköauto tulee ajankohtaiseksi vasta joskus myöhemmin 30-luvulla, niin on täysin selvää, että käytetyistäkin löytyy kohtuuhintaan riittävä käyttösäde.

Autojen arvojen kehitystä on aika hankala ennustaa tässä muuttuvassa markkinatilanteessa. Polttomoottoriset tuskin ovat voittajia tässä kisassa. En millään usko, että polttomoottorikieltojen tehtailu ja päästötavoitteet hellisivät polttomoottoriin sijoitettujen eurojen arvoa. Sähköautoilla on selkeä etu huolto- ja energiakustannuksissa eli asioissa, jotka ovat perinteisesti näkyneet takapihantötteröiden hinnoissa.

No tervetuloa lounaan aikana tuonne rakennuksille lataamaan sähköautoasi  ;D , mistähän meinaat ottaa virtaa? Ei tahdo edes parkkipaikkaa olla.
Myös se kun noi paikat vaihtelee useinkin, saattaa olla kymmeniä autoja, agrekaatti kaikille takaluukkuun?
Käytetty halpa sähköauto? Eli se jo edellä mainittu muutaman kerran loppu oleva akkupaketti mikä maksaa 2x auton arvon?
Autoja tarvitaan kulkemiseen tässä maassa ja kuten jo mainittiin niin pohjoisessa pitkät siirtymät ja kylmemmät kelit.
Luotettava ja helppo sen kulkupelin pitää olla eikä pitää noita sun luonastaukoja kun johonkin pitää päästä menemään.
Uudet ja takuunalaiset autot on huolettomia, olkoot sitten mikä voimanlähteenä.

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 325
    • Profiili
Se on vähän silleen, että jos on tottunut ajamaan sinne firman parkkihalliin ja lyö auton lataukseen, niin ei siinä hirveästi tarvitse päätään vaivata latauksen suhteen. Mutta jos tosiaan on raksatyömaalla, niin sinnekö rakennetaan ensimmäisenä kaikille duunarien autoille lataustolpat? Ei taida mennä ihan niin  ::)
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
    • Profiili
No tervetuloa lounaan aikana tuonne rakennuksille lataamaan sähköautoasi  ;D , mistähän meinaat ottaa virtaa? Ei tahdo edes parkkipaikkaa olla.

Käytetty halpa sähköauto? Eli se jo edellä mainittu muutaman kerran loppu oleva akkupaketti mikä maksaa 2x auton arvon?

Luotettava ja helppo sen kulkupelin pitää olla eikä pitää noita sun luonastaukoja kun johonkin pitää päästä menemään.
Uudet ja takuunalaiset autot on huolettomia, olkoot sitten mikä voimanlähteenä.
Jos vuori ei tule Mooseksen luo, niin... Jos siellä raksalla ei ole sähköä tai parkkipaikkaa, niin tuskinpa siellä on lounasravintolaakaan. Itse menisin lounastamaan johonkin sellaiseen paikkaan, missä on ravintola, parkkipaikka ja laturi.

Oletko katsonut ollenkaan sitä, miten akut ovat kestäneet todellista käyttöä? Linkkejähän on monikin tähän keskuteluun tarjonnut.

Edelleenkin se sähkömoottori ja akku paljon yksinkertaisempi ja luotettavampi yhdistelmä kuin monimutkaiset polttomoottorit monimutkaisine voimansiirtoineen. Ovenkahvat jäätymiseen ei ihan hirveästi ole merkitystä sillä, millainen moottori autosta löytyy.

Se on vähän silleen, että jos on tottunut ajamaan sinne firman parkkihalliin ja lyö auton lataukseen, niin ei siinä hirveästi tarvitse päätään vaivata latauksen suhteen. Mutta jos tosiaan on raksatyömaalla, niin sinnekö rakennetaan ensimmäisenä kaikille duunarien autoille lataustolpat? Ei taida mennä ihan niin  ::)
Kun näitä latureita on jo nyt tarjolla vähän joka puolella, niin minun on aika  vaikea saada tästä ongelmaa. Latureita löytyy esimerkiksi jokaisesta isommasta kaupasta tai ostarista, työpaikaltani, asuntoni parkkihallista, keskustan kaduilta, monilta huoltoasemilta ja varmaan monista muistakin paikoista. Noi tuli vain ensimmäisenä mieleen paikoista, joissa joskus on tullut ladattua. Mutta ehkä joku voi ajatella niinkin, että ainoa mahdollisuus on se, että raksatyömaalle olisi rakennettava ensimmäiseksi laturit.
« Viimeksi muokattu: 07.02.19 - klo:19:22 kirjoittanut teräksenharmaa »

Poissa Taky

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.452
    • Profiili
Onnea järkivalinnalle  :)

Toivotaan että on sellainen - pitkässä juoksussa - koeajolla oli ihan yes.
Säästöpossuksihan se on tarkoitettu, duunimatka 100km/sivu, niin nipullinen euroja pitäisi jäädä kotiin/päivä nykyiseen dieseliin verrattuna.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001, Volvo S40 2.4i manuaali, 170hk, 2005

Poissa primozic

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Moni homma näyttää hankalalta, kun sitä tekee ensikertalainen. Voisin kuvitella, että tuo kaikki on mahdollista tehdä ilman turhaa häsläystäkin. Kun kytkee lämmityksen päällee, niin lämmityslaite ottaa aluksi paljon virtaa. Se on ihan normaalia. Videossa tuo vaihe näkyy kestävän vain hetken.

Juu, ihan normaalia. Oma Ioniq ottaa 5kW tehoa lämmitykseen, kun lyö auton kylmiltä käyntiin. Sitten se tasaantuu 1-2kW tienoille, kun koppi on lämmin. Ihan huikean hyvä talvikäytössä, varsinkin kun ei ole lämmitystolppia työpaikalla. Auto on lämmin parissa minuutissa. Pikkupakkasilla en edes lyö autoa käyntiin, kun harjaan lumia pois. Ärsyttää kun se sulaa ja sitten jäätyy, kun lähtee ajelemaan.

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Jos vuori ei tule Mooseksen luo, niin... Jos siellä raksalla ei ole sähköä tai parkkipaikkaa, niin tuskinpa siellä on lounasravintolaakaan. Itse menisin lounastamaan johonkin sellaiseen paikkaan, missä on ravintola, parkkipaikka ja laturi.

Oletko katsonut ollenkaan sitä, miten akut ovat kestäneet todellista käyttöä? Linkkejähän on monikin tähän keskuteluun tarjonnut.

Edelleenkin se sähkömoottori ja akku paljon yksinkertaisempi ja luotettavampi yhdistelmä kuin monimutkaiset polttomoottorit monimutkaisine voimansiirtoineen. Ovenkahvat jäätymiseen ei ihan hirveästi ole merkitystä sillä, millainen moottori autosta löytyy.
Kun näitä latureita on jo nyt tarjolla vähän joka puolella, niin minun on aika  vaikea saada tästä ongelmaa. Latureita löytyy esimerkiksi jokaisesta isommasta kaupasta tai ostarista, työpaikaltani, asuntoni parkkihallista, keskustan kaduilta, monilta huoltoasemilta ja varmaan monista muistakin paikoista. Noi tuli vain ensimmäisenä mieleen paikoista, joissa joskus on tullut ladattua. Mutta ehkä joku voi ajatella niinkin, että ainoa mahdollisuus on se, että raksatyömaalle olisi rakennettava ensimmäiseksi laturit.

Jos ei asu kehä 3 sisäpuolella niin asia on hieman eri. Tuolla työmaalla on nyt joku reilu 50 ukkoa. Aika moni eväissä, aika suuria saa olla lounasravintolat tuossa liki että kaikki ehtii syömään ja lataamaan autonsa, lounastauko kun meillä on 30min, lähelläkin pitäisi olla.
Isompaa kauppaa tai ostaria ei tuossa liki ole, eikä sellaisia koko maakunassa mihin monet autot saa samaan aikaan kiinni.
Nythän onkin kyse myös siitä kun meidänkin taloudessa tarvitaan 3 autoa, vanhin on tonnin kulkine ja vuoden aikana rikki mennyt 2 kpl abs antureita, hinta 12,50eur / kpl ja noihin saa itse tehtyä remonttia / huoltoa. Yksi on joku 3000 kulkine, sillä menty muutama vuosi ajamalla, nyt tuli kivi lasiin ja meni tänään vaihtoon. Yksi on sellainen 12 000 kulkine, suht tuore eikä vielä pettänyt mikään.
Sähköautoja kun alkaa hakemaan ja pysytellään budjetissa niin taitaa helppoudesta ja hyvyydestä huolimatta olla ongelmia enemmän.
Noissa isommissa kylissä saisi kieltää autoilun vallan ja kehittää julkista pikkuisen lisää niin silloin se maapallo pelastuisi.
10v aikana ei takuulla tule näillä huudeilla niin paljoa latausmahdollisuuksia että maakunnan autoja voisi ladata ns jokapaikassa.
Myös se hintapolitiikka mikä on työläisillä ja lapsiperheillä on aika pahasti vastakarvassa, toki joskus jos hinta laskee ja huoltokulut jäisivät alas.
Akustoissa kun vaihtaa osan niin se ei liene kuin tekohengitys, sama kun ladattavaan akkukäyttöiseen kammpeeseen mihin menee useampi akku vaihtaa vaan yhden niin ei pitkään toimi.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.343
    • Profiili
Mun ymmärtääkseni akkupaketin vaihtoon ei ole mitään korjaukseinoa tai osittaista vaihtamista, vaan koko akkupaketti pultataan pohjasta irti ja vaihdetaan.

Riippuu autosta. Ainakin Audi e-tronissa on akkupaketti kasattu pienemmistä "kaseteista", jotka on helppo vaihtaa tarvittaessa yksi kerrallaan. Enkä usko, että se yksittäisten kennojen vaihtaminen mahdotonta on missään mallissa, toki suuritöinen se voi olla joten kannattavuus riippunee vaihdettavien kennojen määrästä.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
    • Profiili
Jos ei asu kehä 3 sisäpuolella niin asia on hieman eri. Tuolla työmaalla on nyt joku reilu 50 ukkoa. Aika moni eväissä, aika suuria saa olla lounasravintolat tuossa liki että kaikki ehtii syömään ja lataamaan autonsa, lounastauko kun meillä on 30min, lähelläkin pitäisi olla.

Isompaa kauppaa tai ostaria ei tuossa liki ole, eikä sellaisia koko maakunassa mihin monet autot saa samaan aikaan kiinni.
Jos latureita ei riitä kaikille yhtä aikaa, niin voisikohan joku siellä olla niin noheva, että hoksaisi porrastaa luonastaukoja?

Joo no tuskinpa syrjäisemmillä seuduilla on kovin paljon vielä sähköautojakaan eli ei niitä latureitakaan kovin paljon tarvita. En kovin hyvin tunne miten asiat Kehä  kolmosen sisällä ovat, mutta täälläpäin tuntuu olevan enemmän latureita kuin tarvetta niille. 

Lainaus
Noissa isommissa kylissä saisi kieltää autoilun vallan ja kehittää julkista pikkuisen lisää niin silloin se maapallo pelastuisi.

Akustoissa kun vaihtaa osan niin se ei liene kuin tekohengitys, sama kun ladattavaan akkukäyttöiseen kammpeeseen mihin menee useampi akku vaihtaa vaan yhden niin ei pitkään toimi.
Totalitäärisen yhteikunnan opein voisi myös tyhjentää syrjäseudut ja siirtää kaikki keksuksiin joukkoliikenteen piiriin. Itse en kylläkään kannata, mutta sinä näytät olevan vähän tuohon suuntaan kallellaan.

Akun kestävyyttä korjauksen jälkeen voit kysellä vaikka Nyyssöseltä. 400 000 alkaa olemaan jo sellainen lukema, ettemme menetä oikein mitään, vaikka yksikään auto ei tuota pidemmälle kulkisi.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 917
    • Profiili
Riippuu autosta. Ainakin Audi e-tronissa on akkupaketti kasattu pienemmistä "kaseteista", jotka on helppo vaihtaa tarvittaessa yksi kerrallaan. Enkä usko, että se yksittäisten kennojen vaihtaminen mahdotonta on missään mallissa, toki suuritöinen se voi olla joten kannattavuus riippunee vaihdettavien kennojen määrästä.

Akustot koostuvat aina moduuleista, joita on suhteellisen helppo vaihtaa. Huollossa vaihdetaan vain kokonaisia akustoja, koska paikanpäällä ei ole tarvittavaa tietotaitoa, eikä varaosia. Prismatic-tyyppisten kennojen vaihto lienee paljon helpompaa, mutta akustoissa itsessään on paljon muita negatiivisia asioita. Tesla ja muutamat muut käyttävät pyöreitä "läppärikennoja", joiden yksittäinen vaihtaminen on hankalampaa. Teslan paketin rakenne taas mahdollistaa hyvän jäähdytyksen/lämmityksen, jolloin akuston elinikä on pidempi.
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 325
    • Profiili
Kun näitä latureita on jo nyt tarjolla vähän joka puolella, niin minun on aika  vaikea saada tästä ongelmaa. Latureita löytyy esimerkiksi jokaisesta isommasta kaupasta tai ostarista, työpaikaltani, asuntoni parkkihallista, keskustan kaduilta, monilta huoltoasemilta ja varmaan monista muistakin paikoista. Noi tuli vain ensimmäisenä mieleen paikoista, joissa joskus on tullut ladattua. Mutta ehkä joku voi ajatella niinkin, että ainoa mahdollisuus on se, että raksatyömaalle olisi rakennettava ensimmäiseksi laturit.
Mielipidettä auton kiikuttamisesta lataukseen työpäivän aikana pitää kysyä niiltä, jotka ovat siellä raksalla töissä. Itse en ole mutta ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä toimistorakennuksesta (jossa ruokala) ajelemaan kaupungille viemään autoa lataukseen. Ongelmien kehittämistä tai ei mutta ruokatunti on 30-60 min ja lounasruokala paras paikka syödä. Kaikkea toki voi harrastaa mutta mulla on tarpeeksi muita harrastuksia.
Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Volvo V60 D5 -16

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
    • Profiili
Mielipidettä auton kiikuttamisesta lataukseen työpäivän aikana pitää kysyä niiltä, jotka ovat siellä raksalla töissä. Itse en ole mutta ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä toimistorakennuksesta (jossa ruokala) ajelemaan kaupungille viemään autoa lataukseen. Ongelmien kehittämistä tai ei mutta ruokatunti on 30-60 min ja lounasruokala paras paikka syödä. Kaikkea toki voi harrastaa mutta mulla on tarpeeksi muita harrastuksia.
Itseäni ei taasen erityisesti houkuttele ajatus syödä raksalla pakkasessa jäätyneitä eväitä. Tuossa tilanteessa alkaa jo ABC:nkin tarjonta houkuttelemaan ja lataus siinä sivussa ei muuta asioita hirveästi.

Poissa Haito

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Suunnitelmissani on ostaa täyssähköauto — kunhan on saatavilla 50,000 euron hintaluokassa oleva nelivetoinen ja tilava malli, jolla pystyy ajamaan mukavasti yhdellä latauksella vähintään 900 kilometriä myös 35 asteen pakkasessa. Ja sen sähkön pitää olla peräisin auringosta tai tuulesta. Myös vesivoima kelpaa, mutta ei sellainen, joka sulkee vaelluskalojen reitin tai vaikuttaa muutoin negatiivisesti luonnon ekosysteemiin. Atomikin käy, mutta ei Rosatom.

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 602
    • Profiili
Onko sähköautojen yleistymisen mukanaan tuoman latausinfran tarpeesta julkaistu tutkimuksia, selvityksiä jne.?

Siis lähinnä minua kiinnostaa missä määrin sähkön siirto- ja syöttöyhteyksiä joudutaan rakentamaan uusiksi sekä kuinka paljon "kaupallisia" latauspisteitä tarvittaisiin. Kuitenkin tulevaisuudessa pelkkä kotilataaminen ei liene pääasiallinen tapa?

Polttomoottoriauton tankkauksessa menee muutama minuutti aikaa ja silloin saadaan energiat 1000 km ajomatkaa varten. Sähköautoa taasen joudutaan lataamaan 1000 km suoritetta varten 3-4 kertaa jokaisen latauskerran ollessa selvästi pidempi kuin yksi tankkaus.

Kysymys kuuluu siis: montako latauspistoketta tarvitaan korvaamaan yksi polttoainepistooli? Riittääkö 10 vai 20 vai...

Minä en siis tässä kritisoi sähköautoilua tai yritä esittää sitä vastustavia argumentteja vaan haluaisin päästä jyvälle miten energian varaaminen käytännössä hoidetaan.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 917
    • Profiili
Onko sähköautojen yleistymisen mukanaan tuoman latausinfran tarpeesta julkaistu tutkimuksia, selvityksiä jne.?

Onhan tuota tutkittu aika paljonkin, tällaisia löytyi TTY:n arkistoista.
https://dspace.cc.tut.fi/dpub/discover?scope=%2F&query=s%C3%A4hk%C3%B6auto+lataus&submit=

Esim. vaikka vain kandi onkin.
https://dspace.cc.tut.fi/dpub/handle/123456789/25743



Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.641
    • Profiili
Onko sähköautojen yleistymisen mukanaan tuoman latausinfran tarpeesta julkaistu tutkimuksia, selvityksiä jne.?

Siis lähinnä minua kiinnostaa missä määrin sähkön siirto- ja syöttöyhteyksiä joudutaan rakentamaan uusiksi sekä kuinka paljon "kaupallisia" latauspisteitä tarvittaisiin. Kuitenkin tulevaisuudessa pelkkä kotilataaminen ei liene pääasiallinen tapa?

Polttomoottoriauton tankkauksessa menee muutama minuutti aikaa ja silloin saadaan energiat 1000 km ajomatkaa varten. Sähköautoa taasen joudutaan lataamaan 1000 km suoritetta varten 3-4 kertaa jokaisen latauskerran ollessa selvästi pidempi kuin yksi tankkaus.

Kysymys kuuluu siis: montako latauspistoketta tarvitaan korvaamaan yksi polttoainepistooli? Riittääkö 10 vai 20 vai...

Minä en siis tässä kritisoi sähköautoilua tai yritä esittää sitä vastustavia argumentteja vaan haluaisin päästä jyvälle miten energian varaaminen käytännössä hoidetaan.
On kai tuota tutkitta ja Norjassa on jo varmaan käytännön kokemustakin aiheesta, mutta puhutaan kuintenkin suhteellisen pienestä muutoksesta kokonaiskulutukseen. Verkkoa toki uusitaan muutenkin joka tapauksessa ihan vain ylläpidon nimissä, niin osa verkon kehityksestä menee tuossa sivussa.

Tarvittava latauspisteiden määrä on mielenkiintoinen kysymys. Itse pidän selvänä, että matkalla pikalataaminen on vain pieni osa kokonaisuudesta. Valtaosa lataamisesta tapahtuu rauhalliseen tahtiin kotona, työpaikalla tai kadun varressa. Keskimäärin nykyisillä ajosuoritteilla yksi lataus viikossa riittää. "Tankille" sähköautoilla tarvitsee poiketa vain harvoin. Itse kävin bensiksellä viime vuonna 7 kertaa, vaikka hybridini sähköinen range on vain mitättömät 30-55 kilometriä. Jos alla olisi ollut sähköauto, jossa sähköärangea olisi kertaluokkaa enemmän, niin tankillä käymisen tarve olisi ollut luokkaa pari kertaa vuodessa. Toki on niitäkin, jotka ajavat usein pitkiä matkoja, mutta vastapainoksi on myös niitä autoija, joille riittää, kun kerran viikossa lataa kotona autoaan.

Jo nykyisella teknologialla päästään aika hyvään latausnopeuteen. Jossain Teslan Model 3:n tapaisessa kohtuukokoisessa ja aerodynaamisessa korissa 350 kilowatin lataus toisi varmaan ison osan vuodesta 500 kilometriä lisää rangea jossakin 12-15 minuutissa. Tuollainen tuhannen kilometrin siirtyminen voisi mennä niinkin, että ottaisi auton aamulla ladattuna ja pysähtyisi kerran tai kaksi yhteiskestoltaan 15 minuutiksi. Itse todennäköisesti haluaisin pysähtyä ainakin kaksi kertaa juomaan, syömään, jaloittelemaan ja kuseksimaan. Jos tuollainen 350 kilowatin laturi olisi molemmilla kerroilla vapaana, niin lataukset menisivät ilman yhtään ylimääräistä odottelua.


 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy