Nyt on kulunut 2 v 6 kk siitä kun tämä keskustelu käynnistettiin. Vielä on 3 v 6 kk aikaa niin kuusi vuotta on täynnä.
Katsoin Audi e-tronin julkaisun. Auto vaikuttaa ihan hyvällä. Melko edullinenkin. Hinta USA:ssa alkaen 75 000 dollaria ilman mitään tukia. Muotoilu olisi saanut olla hieman rohkeampaa. En ymmärrä miksi sähköautoon pitää väkisin tehdä etugrillin korvike. Tulee myyntiin vuoden 2019 toisella neljänneksellä.
Sähköautojen hinnat ei vielä ole "kansanautojen" tasolla ja vaikka olisikin, ei niitä riitä kaikille. Eurooppalaiset autonvalmistajat jäljessä muita hinnan ja takuun suhteen. Onko ensin siirryttävä Hyundain tai Nissanin ratin taakse...
E-tronin akkuteho on 95 kWh eli hieman pienempi kuin tehokkaimmassa Teslassa (120 kWh), mutta Mercedeksen EQC:n ohi E-Tronin tehot menevät.
Yritin laskea paljonko sähkön kulutus Suomessa lisääntyy, jos kaikki polttomoottoriautot ovat tulevaisuudessa sähköautoja ja niillä ajetaan 20 tkm vuodessa. Autoja on 1 000 000 kpl. Sain tulokseksi, että nämä kuluttavat sähköenergiaa 14 TWh vuodessa. Loviisan ydinvoimala tuottaa nyt sähköenergiaa 8 TWh vuodessa. Tarvitaan siis yksi uusi keskikokoinen ydinvoimala lisää, jotta autot saadaan liikkumaan sähköllä, jos laskin oikein. Tuulivoimalla tuskin samaan sähköntuotantoon päästään
Yritin laskea paljonko sähkön kulutus Suomessa lisääntyy, jos kaikki polttomoottoriautot ovat tulevaisuudessa sähköautoja ja niillä ajetaan 20 tkm vuodessa. Autoja on 1 000 000 kpl. Sain tulokseksi, että nämä kuluttavat sähköenergiaa 14 TWh vuodessa. Loviisan ydinvoimala tuottaa nyt sähköenergiaa 8 TWh vuodessa. Tarvitaan siis yksi uusi keskikokoinen ydinvoimala lisää, jotta autot saadaan liikkumaan sähköllä, jos laskin oikein. Tuulivoimalla tuskin samaan sähköntuotantoon päästään Lainaus käyttäjältä: DSL - 10.10.18 - klo:21:54Tarkoitat varmaan 4 TWh, (20 kWh/100km autoa kohti)?!Wall to wheel arvona.Wikipedian mukaan tuulivoimalat tuottivat sähköä vuonna 2017 yhteensä 4,8 TWh.
Tarkoitat varmaan 4 TWh, (20 kWh/100km autoa kohti)?!Wall to wheel arvona.Wikipedian mukaan tuulivoimalat tuottivat sähköä vuonna 2017 yhteensä 4,8 TWh.
Sähköautojen hinnat ei vielä ole "kansanautojen" tasolla ja vaikka olisikin, ei niitä riitä kaikille.
Eli autojen sähköistäminen ei tule aiheuttamaan mitään ongelmia sähkön tuotannossa eikä kantaverkossa.
Käytin auton sähköenergian kulutuslukemana arvoa 70 kWh/100 km. Ihan päätellen lähtöarvoista 1 litra polttoainetta = 10 kWh sähköä. Normikulutus on autolla 7litraa per 100km. Hyötysuhde polttomoottorissa on tietenkin kehno.
Miten sähköautojen "kulutus" mitataan? Saako latauspisteesta kuitin, jossa lukee 60 kWh ladattu akkuun? Milloin "akku" on tyhjä?
No miten tarkasti pääsee moisilla lähtötiedoilla oman auton sähkönkulutustaan seuraamaan? Verrattuna nykysysteemin "tankilla mitattuun lukemaan" .
Nythän meillä on ollut foorumilla jatkuvaa keskustelua siitä, ettei minkään EU-moodin mukaan testattu autojen kulutuslukema vastaa todellista autoilijoiden bensankulutusta. Todellisen kulutuksen näkee, kun katsoo huoltoaseman bensapumpun lukemia. Pääseekö sähköautoilija todella tästä ongelmatiikasta eroon? Mistä todella tiedän paljonko menosähköä tuli akkuun ja paljonko jäi jäämäsähköä akkuun, kun auton meno hyytyi. Ovatko säästölaskelmat taas pelkkää paperinpyörintää. Kumpi on oikea, 10 kWh/100km vai 20 kWh/100km vai 30 kWh/100km? Kertokaas nyt sähköautoilijat meille tietämättömille, ettei tehdä aivan vääriä autohankintoja...
^Kaipaisin lähinnä todellisia sähköenergian kulutuslukuja sähköautojen käyttäjiltä. Vaihteleehan nämä polttomoottoristen autojenkin kulutuslukemat 5...15 l/100km.