Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 89181 kertaa)

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.224
    • Profiili
Nyt on kulunut 2 v 6 kk siitä kun tämä keskustelu käynnistettiin. Vielä on 3 v 6 kk aikaa niin kuusi vuotta on täynnä.

Ja sit me kaikki täällä ajetaa sähköautoilla ;D
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa arska

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Katsoin Audi e-tronin julkaisun. Auto vaikuttaa ihan hyvällä. Melko edullinenkin. Hinta USA:ssa alkaen 75 000 dollaria ilman mitään tukia. Muotoilu olisi saanut olla hieman rohkeampaa. En ymmärrä miksi sähköautoon pitää väkisin tehdä etugrillin korvike.

Tulee myyntiin vuoden 2019 toisella neljänneksellä.

Aika rumilta näyttää mielestäni nuo "etugrillittömät" sähköautot. Tulee vanha kunnon peltikeula Passat mieleen. Kai niihinkin tottuu.

Poissa Flat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.161
    • Profiili
Kyllähän tuota grillittömyyttä on tutkittu paljonkin. Tarvetta sille ei enään ole, mutta enemmistö mieltää sen näyttäväksi ja identtiteettiä luovaksi. Ja kyllähän tuo totta on....

Tottumuskysymys paljolti, veikkaan että grillit katoavat pikkuhiljaa....tai ei välttämättä. Meistähän se kiinni on loppupelissä. Antaa tietysti muotoilijoille vapaammat kädet.

A4 (B9) Avant, 2.0TFSI, S-line sport, B&O, Daytona gray

Poissa arskas_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 249
  • 2.0T DSG Style
    • Profiili
Audi e-tron sähköauto
Kaksi sähkömoottoria
Audi e-tronin voimalinja muodostuu eteen ja taakse sijoitetuista kahdesta sähkömoottorista. Etumoottori tuottaa 125 kW:n (170 hv) tehot ja 247 N:n väännön. Takamoottorin lukemat ovat 140 kW (190 hv) ja 314 Nm.
Etu- ja takamoottorin yhteisteho on 265 KW (360 hv) ja kokonaisvääntö 561 Nm. Boost-toiminnolla tehoa voi tilapäisesti nostaa 300 kW:iin ja väännön 664 Nm:iin. Teslasta poiketen lisätehoa voi käyttää useita kertoja eikä vain kerran.
Jo perustehoilla auto kiihtyy nollasta sataan 6,6 sekunnissa ja boostattuna 5,7 sekunnissa.
E-tronin akkuteho on 95 kWh eli hieman pienempi kuin tehokkaimmassa Teslassa (120 kWh), mutta Mercedeksen EQC:n ohi E-Tronin tehot menevät.

Akkutehoa tärkeämmäksi asiaksi noussee kuitenkin se, millä teholla (käytännössä nopeudella) autoa voidaan ladata.
Audi e-tron on ensimmäinen täyssähköauto, jota voidaan ladata 150 kW:n teholla. 150 kW:n laturi lataa akut 80-prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa.
Suomessa ei ole vielä 150 kW:n latausasemia, mutta niitä lähiaikoina tulossa.
Audin akkuja voi ladata myös 230 Voltin seinävirralla, mutta tätä latausaikaa ei haluta edes ilmoittaa. Se kestää.
Sen sijaan auton mukana tulevalla 11 kW:n laturilla ja kolmivaihevirralla latausaika jää 8,5 tuntiin. Jos hankkii 22 kW:n latauseinän, niin täyteen latausaika puoliintuu 4,5 tuntiin ja 80-prosenttisesti täyteen 3,5 tunnissa.
Autoa voi ladata myös 50 kW:n latureilla, joita on nyt esimerkiksi huoltamoilla.
SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
ex. VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 177
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Sähköautojen hinnat ei vielä ole "kansanautojen" tasolla ja vaikka olisikin, ei niitä riitä kaikille. Eurooppalaiset autonvalmistajat jäljessä muita hinnan ja takuun suhteen. Onko ensin siirryttävä Hyundain tai Nissanin ratin taakse...  ::)
Octavia 1.5 TSI DSG ja Golf 1.2 TSI DSG.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.601
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Sähköautojen hinnat ei vielä ole "kansanautojen" tasolla ja vaikka olisikin, ei niitä riitä kaikille. Eurooppalaiset autonvalmistajat jäljessä muita hinnan ja takuun suhteen. Onko ensin siirryttävä Hyundain tai Nissanin ratin taakse...  ::)

Nyt takuu 5 v. / 150 000 km Opelilla, mutta Amperasta ei taida olla suurten massojen eli ns. kansanautoksi.

Autovalmistaja Volkswagen ---- kertoi tuottavansa kymmenen miljoonaa sähköautoa uudella tuotantotavalla. Mal sehen.  * / KL. 18.9. 2018

Tässäkään 5v. takuu ei olisi pahitteeksi, tai vaihtoehtona laadun parantaminen. Sukulaisen tosi vähän ajettu Golf TSi vaihtui katkenneiden jousien vuoksi maanantaina Tojon hybridiin.

* https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/uncompromising-e-mobility-world-premiere-of-the-modular-electric-drive-matrix-volkswagen-launches-electric-for-all-campaign-4200

 By the end of 2022, four Group brands will be ramping up 27 MEB models worldwide, ranging from compact cars to the lifestyle Bulli. ----

All members of the ID. family are designed for fast charging. Using fast charging systems, the battery can be charged 80 percent in about 30 minutes thanks to a completely new, significantly more powerful battery system developed by Volkswagen Group Components-
« Viimeksi muokattu: 18.09.18 - klo:21:57 kirjoittanut vwmies »
Yritetään pärjätä.

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 177
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Saas nähdä miten VW:n massiivinen sähköauto tuotanto käynnistyy. Jos akkutakuu on ainut millä voi kilpailijoiden kanssa edes tasavertaisesti kilpailla niin onhan se aikamoinen "show stopper" 2 v. takuu muulle sähkistekniikalle, ei varmaan mitään halpaa lystiä jos ajoakunlaturi, invertteri tms kosahtaa. Toki mielenrauhaa voi euroilla ostaa kaupan yhteydessä vuosiksi eteenpäin.
Octavia 1.5 TSI DSG ja Golf 1.2 TSI DSG.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.169
    • Profiili
E-tronin akkuteho on 95 kWh eli hieman pienempi kuin tehokkaimmassa Teslassa (120 kWh), mutta Mercedeksen EQC:n ohi E-Tronin tehot menevät.

Sähköalan ammattihenkilön on pakko tässä kohtaa viilata pilkkua sen verran, että kyseessä ei ole "akkuteho" vaan akun kapasiteetti. Kun yksikkönä on tässä kilowattitunti, niin luku on teho kertaa aika jonka sitä tehoa saa ulos (periaatteessa, käytännössä ei saa noin paljoa).
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 177
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Konan kysyntä ylittää tuotannon. Norjaan saapui ensimmäinen laivalasti elokuussa. Seuraavat v. 2020. Kuka jaksaa odottaa? Milloin tulee Suomeen sen verran että voisi tilata?

https://www.google.fi/amp/s/electrek.co/2018/08/08/hyundai-kona-electric-cuv-first-deliveries-norway/amp/

https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/



Octavia 1.5 TSI DSG ja Golf 1.2 TSI DSG.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.315
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Yritin laskea paljonko sähkön kulutus Suomessa lisääntyy, jos kaikki polttomoottoriautot ovat tulevaisuudessa sähköautoja ja niillä ajetaan 20 tkm vuodessa. Autoja on 1 000 000 kpl. Sain tulokseksi, että nämä kuluttavat sähköenergiaa 14 TWh vuodessa. Loviisan ydinvoimala tuottaa nyt sähköenergiaa 8 TWh vuodessa. Tarvitaan siis yksi uusi keskikokoinen ydinvoimala lisää, jotta autot saadaan liikkumaan sähköllä, jos laskin oikein. Tuulivoimalla tuskin samaan  sähköntuotantoon päästään :D
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 177
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Yritin laskea paljonko sähkön kulutus Suomessa lisääntyy, jos kaikki polttomoottoriautot ovat tulevaisuudessa sähköautoja ja niillä ajetaan 20 tkm vuodessa. Autoja on 1 000 000 kpl. Sain tulokseksi, että nämä kuluttavat sähköenergiaa 14 TWh vuodessa. Loviisan ydinvoimala tuottaa nyt sähköenergiaa 8 TWh vuodessa. Tarvitaan siis yksi uusi keskikokoinen ydinvoimala lisää, jotta autot saadaan liikkumaan sähköllä, jos laskin oikein. Tuulivoimalla tuskin samaan  sähköntuotantoon päästään :D

Tarkoitat varmaan 4 TWh, (20 kWh/100km autoa kohti)?!
Wall to wheel arvona.

Wikipedian mukaan tuulivoimalat tuottivat sähköä vuonna 2017 yhteensä 4,8 TWh.
« Viimeksi muokattu: 10.10.18 - klo:22:00 kirjoittanut DSL »
Octavia 1.5 TSI DSG ja Golf 1.2 TSI DSG.

Poissa a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 513
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Yritin laskea paljonko sähkön kulutus Suomessa lisääntyy, jos kaikki polttomoottoriautot ovat tulevaisuudessa sähköautoja ja niillä ajetaan 20 tkm vuodessa. Autoja on 1 000 000 kpl. Sain tulokseksi, että nämä kuluttavat sähköenergiaa 14 TWh vuodessa. Loviisan ydinvoimala tuottaa nyt sähköenergiaa 8 TWh vuodessa. Tarvitaan siis yksi uusi keskikokoinen ydinvoimala lisää, jotta autot saadaan liikkumaan sähköllä, jos laskin oikein. Tuulivoimalla tuskin samaan  sähköntuotantoon päästään :D

Tarkoitat varmaan 4 TWh, (20 kWh/100km autoa kohti)?!
Wall to wheel arvona.

Wikipedian mukaan tuulivoimalat tuottivat sähköä vuonna 2017 yhteensä 4,8 TWh.

Vuonna 2007 sähköä käytettiin Suomessa 90,4 TWh josta se on tasaisesti laskenut ja vuonna 2017 sähköä käytettiin 85,5 TWh. Jos kaikki suomen henkilöautot muutetaan sähköautoiksi nyt heti niin nykypäivän vuotuinen sähkönkulutus jää alle vuoden 2007 tason. 85,5 TWh + 4 TWh = 89,5 TWh

Olkiluoto 1 ja 2 tuottavat yhdessä sähköä 13,4TWh vuodessa ja Olkiluoto 3 tulee valmistuessaan tuottamaan sähköä yhtäpaljon. Eli OL3 tulee tuottamaan autoilun sähköistämiseen tarvittavan sähkön täysin ja jää vielä noin 70% kapasiteetista muuhun energiantarpeeseen.

Uskon vakaasti, että OL3 tuotanto alkaa seuraavan viiden vuoden aikana ja autokanta ei muutu sähköiseksi tässä ajassa.

Eli autojen sähköistäminen ei tule aiheuttamaan mitään ongelmia sähkön tuotannossa eikä kantaverkossa.
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 416
    • Profiili
Sähköautojen hinnat ei vielä ole "kansanautojen" tasolla ja vaikka olisikin, ei niitä riitä kaikille.
Eihän tuo ihme ole kun akut ovat vielä niin kalliita. Sille on syynsä että Audin ja Mersun lanseeraukset ovat katumaastureita, nimittäin näin alustaan saadaan paremmin mahtumaan järeät akkupatteristot, vievät nimittäin myös kohtuu paljon tilaa. Noiden pirssien akut painavat luokkaa 700-900kg, joten eivät ole mitään kevyttä tavaraa. Siihen sitten loppuauto päälle ja vaikka sähkömoottori nyt kevyempi onkin kuin polttis, niin kyllä siinä plussalle jäädään puntarilla.

Toinen mikä tulee voluumien kautta on harvinaisten maametallien saatavuus ja hinta. Kasvanut kysyntä nostaa hintaa. Esim. koboltin hinta on n. kolminkertaistunut: https://fi.tradingeconomics.com/commodity/cobalt. Suurimmasta piikistä on tultu alas, ehkäpä Mr. Trump pitää huolensa ettei maailmantalous pääse ylikuumenemaan :).

Hintaa saadaan sillä alas että tehdään yksinkertaisempia/kevyempiä ja halvempia (varustelultaan) autoja pienemmällä akkukapasiteetilla. Kevyempi auto menee pienemmillä akuilla vastaavan matkan, tosin trendi on toistaiseksi lanseerauksissa ollut vähän toiseen suuntaan, eli kallellaan kalliimpaan päähän. Myös myytävät Tesla 3:t ovat kohtuu kalliita eivätkä niitä hinnat alkaen malleja. Esitetyt halvat dollarihinnat lienevät vain mielikuvamarkkinointia ja sijoittajien vakuuttelua.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 416
    • Profiili
Eli autojen sähköistäminen ei tule aiheuttamaan mitään ongelmia sähkön tuotannossa eikä kantaverkossa.
Tuskinpa mitään suuria probleemia tuotannossa ja kantaverkon tasolla tulee olemaan, kunhan nyt ei ladata kaikki yhtäaikaa silloin jouluaattona kun kinkut ovat uunissa ja saunat päällä yhtäaikaa ja pakkanen paukkuu :). Samoin keskimääräinen sähköenergian tarve ei tule aiheuttamaan sähkön loppumista kesken.

Sensijaan paikallisia probleemia tulee verkkotasolla. Ensimmäinen haaste tulee varsinkin vanhemmissa taloyhtiöissä. Lämmityspiuhat eivät riitä alkuunkaan sähköautojen, varsinkaan pikalaturien virtoihin, joten pihat auki ja uudet piuhat. Sitten tulee vastaan sähkökeskus josta siitäkin loppuu helpolla puhti, joten vaihdetaan sitten sekin. Seuraavaksi tulee vastaan sitten siirtopiuha verkkoon päin joka *todennäköisesti* riittää, mutta ei välttämättä. Sitten sähköverkkoyhtiö joutuu lisäämään muuntajia ja säätökyvykkyyttään, sillä entinen hyvin ennustettava kuorma muuttuu enemmän vaihtelevaksi ja maksimitehon tarve kasvaa, jolloin paikallisen verkon puolella joudutaan aikanaan vaihtelemaan muuntajia tms. Tästä oli T&T lehdessä oliko viime vuonna juttua Norjasta, jossa paikallista siirtoverkkoa on jouduttu jykevöittämään sähköautojen määrän yleistyessä ja paikallisten kulutuspiikkien lisääntyessä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa V60

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Otin sähköauton latauksen piruuttani esille taloyhtiön kokouksessa. Lopputuöos oli se, että ketään ei asia kiinnostanut pätkän vertaa. No se siitä sitten.

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.754
  • Auto Emoción
    • Profiili
Lehtitietojen mukaan sähköautoilija (tai plugari-hybridisti) voi omalla kustannuksellaan rakentaa latauspisteen eikä siinä pitäisi olla taloyhtiöllä nokan koputtamista. Toki tuo ei ole helppo juttu jos kämppä sijaitsee 70-luvun vuokrakommuunissa, missä lämmitystolpat on mitoitettu 700W lämmitysvastukselle ja kuormaa jaetaan eri ryhmien kesken pätkimällä syöttöä. Muuten voi vaihtaa/vaihdattaa pelkän tolpan pään, siinä on sähköautolle jatkuvaan käyttöön mitoitettu pistoke ja naapurille tavallinen kellokytkin.

Mitä tulee Audin ja Mersun sähköautoihin, ne ovat katumaastureita ainoastaan siitä syystä että nuo ovat muodikkaita tällä hetkellä. Sähköauton akusto saadaan mahdutettua pohjalevyn sisään, Tesla on varmasti riittävän hyvä erimerkki. Akusta on suhteellisen helposti vaihdettavissa alakautta, kun akkupaketteja ei ole ripoteltu ympäri autoa.
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.315
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Tarkoitat varmaan 4 TWh, (20 kWh/100km autoa kohti)?!
Wall to wheel arvona.

Wikipedian mukaan tuulivoimalat tuottivat sähköä vuonna 2017 yhteensä 4,8 TWh.

Käytin auton sähköenergian kulutuslukemana arvoa 70 kWh/100 km. Ihan päätellen lähtöarvoista 1 litra polttoainetta = 10 kWh sähköä. Normikulutus on autolla 7litraa per 100km. Hyötysuhde polttomoottorissa on tietenkin kehno. Tuo 4 TWh kai sitten on lähempänä, vai pitäisikö sitä höytysuhteen takia hiukan nostaa, esim 7 ?? Loviisa taitaa tehdä 8 TWh vuodessa, joten ydinvoimaloista on kuitenkin kyse, kun autoilun energiatarpeesta puhutaan.

Nyt herää tietenkin kysymys, ovatko kaikki autoilijat sisäistäneet sen, että heidän liikkumishimonsa takia tarvitaan ydinvoimalan puolisko? Tuulienergiahan on jo varattu muille viherpiipertäjille, joten ei sitä voi enää autoiluun antaa. :D
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.409
    • Profiili
Käytin auton sähköenergian kulutuslukemana arvoa 70 kWh/100 km. Ihan päätellen lähtöarvoista 1 litra polttoainetta = 10 kWh sähköä. Normikulutus on autolla 7litraa per 100km. Hyötysuhde polttomoottorissa on tietenkin kehno.

Tosiaan tuo päättely antaa totaalisen väärän vastauksen, koska siinä missä sähköautossa häviöt ovat varsin pieniä, polttomoottori hukkaa leijonan osan energiasta, aivan kuten jo tiedostitkin. Esimerkiksi TM on mittaili sähköautovertailussaan kesäolosuhteissa kulutuksia, jotka olivat lähellä 10 kWh/100 km. 20 kWh/100 km ympärivuotisena keskiarvona siirron häviöt sisältäen on ihan ok. Itse pääsen tuohon ladattavalla hybridilläkin ja täyssähköautojen kulutus on selvästi pienempi kuin noiden lasattavien hybridien. 

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.315
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Miten sähköautojen "kulutus" mitataan?  Saako latauspisteesta kuitin, jossa lukee  60  kWh ladattu akkuun? Milloin "akku" on tyhjä?
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.409
    • Profiili
Miten sähköautojen "kulutus" mitataan?  Saako latauspisteesta kuitin, jossa lukee  60  kWh ladattu akkuun? Milloin "akku" on tyhjä?
Kuitit ovat menneisyyttä. Täällä sekä kotona että töissä tehdyt lataukset tallentuvat latausfirman pilveen ja laskutus menee samaa reittiä pitkin suoraan kortilta. Jos yksittäiset latauskerrat kiinnostavat, niin niitä voi käydä tutkimassa pilvestä. Toki laturikin näyttää joka kerralla laturista otetun sähkön määrän. Akku ei ole tyhjä käytännössä koskaan, vaan akun keston vuoksi sinne jää aina merkittävästi latausta.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.315
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
No miten tarkasti pääsee moisilla lähtötiedoilla oman auton sähkönkulutustaan seuraamaan? Verrattuna nykysysteemin "tankilla mitattuun lukemaan" .
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 641
    • Profiili
No miten tarkasti pääsee moisilla lähtötiedoilla oman auton sähkönkulutustaan seuraamaan? Verrattuna nykysysteemin "tankilla mitattuun lukemaan" .

Ostat/teet latausjohtoon sopivan adapterin, josta saat mitattua ja siirrettyä lautaustiedot suoraan exceliin. Tämän lisäksi tarvitset auton vastaavan mittarin akuston napoihin (molemmat mieluusti VTT:n tai vastaavan tahon kalibroimana). Auton näyttämään matkamittarin lukemaan, en tässä tapauksessa myöskään luottaisi, vaan se olisi syytä korvata paremmalla menetelmällä.

Toinen vaihtoehto on, että luotat latausaseman lukemaan ja autossa olevaan hyvin tarkkaan kultusnäyttöön. Näitä tietoja keskenään vertailemalla saa jo varmasti riittävän tarkan tuloksen.
« Viimeksi muokattu: 11.10.18 - klo:12:34 kirjoittanut TDiih »
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.315
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Nythän meillä on ollut foorumilla jatkuvaa keskustelua siitä, ettei minkään EU-moodin mukaan testattu autojen kulutuslukema  vastaa todellista autoilijoiden bensankulutusta. Todellisen kulutuksen näkee, kun katsoo huoltoaseman bensapumpun lukemia.
Pääseekö sähköautoilija todella tästä ongelmatiikasta eroon? Mistä todella tiedän paljonko menosähköä tuli akkuun ja paljonko jäi jäämäsähköä akkuun, kun auton meno hyytyi. Ovatko säästölaskelmat taas pelkkää paperinpyörintää. Kumpi on oikea, 10 kWh/100km vai 20 kWh/100km vai 30 kWh/100km? Kertokaas nyt sähköautoilijat meille tietämättömille, ettei tehdä aivan vääriä autohankintoja...
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa Petunet

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 436
  • Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 225 4x4 RS DSG -17
    • Profiili
Tuota... mistäs polttomoottoriautoilija tietää tarkalleen paljonko tankkiin jäi polttoainetta?

Itse lasken polttomoottoriautosta kulutuksen kun tiedän tankkausten välillä ajetun kilometrimäärän ja tankkauksien litramäärän.
Eikö sähköautolla pysty mittamaan ladatun energian määrää kilowattitunteina joka latauksesta?

Jakolasku lienee samanlainen molemmissa tapauksissa.

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Normien mukaiset kulutusarvot ovat melko huonoja mittareita ostopäätöstä tehdessä, koska kulutusmittaukset ovat optimoitu vain yhdelle ajoprofiilille. Todellisuudessa jokaisen ihmisen ajotyyli ja suorite vaikuttavat kymmeniä prosentteja energian kulutukseen.

Itse käyttäisin laskennassa 20kWh/100km, niin se kattaa varmasti ympärivuotisen kulutuksen. Hitaammassa ajossa kulutus lienee lähempänä 10-15kWh/100km, motarilla sitten lähempänä 20kWh/100km. Rahallisesti 5kWh/100km:n ero 18tkm:n matkalla on 108€, kun sähkö maksaa 12c/kWh. Kokonaiskustannuksissa vaikutus on siis hyvin pieni.

Tässä vielä Bjönin mielipide asiasta  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=S8MqUL2YF2w&feature=youtu.be&t=651

« Viimeksi muokattu: 12.10.18 - klo:11:37 kirjoittanut TDiih »
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.409
    • Profiili
Nythän meillä on ollut foorumilla jatkuvaa keskustelua siitä, ettei minkään EU-moodin mukaan testattu autojen kulutuslukema  vastaa todellista autoilijoiden bensankulutusta. Todellisen kulutuksen näkee, kun katsoo huoltoaseman bensapumpun lukemia.
Pääseekö sähköautoilija todella tästä ongelmatiikasta eroon? Mistä todella tiedän paljonko menosähköä tuli akkuun ja paljonko jäi jäämäsähköä akkuun, kun auton meno hyytyi. Ovatko säästölaskelmat taas pelkkää paperinpyörintää. Kumpi on oikea, 10 kWh/100km vai 20 kWh/100km vai 30 kWh/100km? Kertokaas nyt sähköautoilijat meille tietämättömille, ettei tehdä aivan vääriä autohankintoja...
Niin kun ei tässä kulutuksen seurannassa oikein mitään merkittävää eroa ole sähkön ja bensan välillä. Noita kulutuksia sinulle on jo kerrottu, mutta jostain syystä et halua ottaa tietoa vastaan.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.315
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
^Kaipaisin lähinnä todellisia sähköenergian kulutuslukuja sähköautojen käyttäjiltä. Vaihteleehan nämä polttomoottoristen autojenkin kulutuslukemat  5...15 l/100km.
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 177
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
https://www.vda.de/en/topics/environment-and-climate/Global-WLTP-roll-out-for-more-realistic-results-in-fuel-consumption/WLTP-How-are-plug-in-hybrids-and-electric-cars-measured.html

Sähköautojen WLTP mittauksessa täyteen varattua akkua puretaan ja testin jälkeen ladataan täyteen huomioiden akun häviöt. Sitä tämä linkki ei kerro onko kyseessä pikalataus vai kotilataus vai jotain siltä väliltä. Ja jos pikalataus, DC-pikalaturin häviöitä ei huomioida (latausasema on autoon kuulumaton osa).

Mitä itse ole nettiä selannut, hyvin harva sähköauton omistaja mittaa kotona akkuun ladattua sähköä ja vertaa sitä auton kulutukseen.
Octavia 1.5 TSI DSG ja Golf 1.2 TSI DSG.

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
^Kaipaisin lähinnä todellisia sähköenergian kulutuslukuja sähköautojen käyttäjiltä. Vaihteleehan nämä polttomoottoristen autojenkin kulutuslukemat  5...15 l/100km.

Tässä muutamia:

Hyundai IONIQ alkaen 10 kWh/100 km
https://www.spritmonitor.de/en/overview/19-Hyundai/1554-IONIQ.html?fueltype=5&vehicletype=1

e-Golf alkaen 12 kWh/100 km
https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=5&powerunit=2

Tesla Model S alkaen 15 kWh/100 km
https://www.spritmonitor.de/en/overview/198-Tesla_Motors/1315-Model_S.html?fueltype=5&powerunit=2

Tässä kaikkien keskiarvot
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/most_economic_electric_vehicles.html
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Keskiverto kotitaloudessa pelkkä lämminvesivaraaja kuluttaa vuodessa enemmän sähköä, mitä sähköauto 18tkm:n matkalla. Aika harvalla on erillistä kulutusmittaria siinäkään.

Tässä videolla alussa model X:n kulutuksia kärry perässä:
https://www.youtube.com/watch?v=iko35Oqzs2A

Tesla Semin kulutus pitäisi olla alle 1,25kWh/100km
https://www.tesla.com/semi?redirect=no
« Viimeksi muokattu: 12.10.18 - klo:14:40 kirjoittanut TDiih »
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi