Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 64824 kertaa)

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 569
    • Profiili
Norskit mittasivat noille sähköautoille hieman reilun neljäsosan ylityksen ilmoitettuun eli eli tuossa nyt niin eri hehtaarilla liikuta.

Harmi ettei tuossa testissä ollut mukana 40khw akustolla olevaa Renault Zoea, olisi luultavasti pärjännyt hieman paremmin kuin Leaf ~samalla tekniikalla. Suuremmalla akustolla tuleva Ioniq ja Kona tulevat olemaan todellisia myyntihittejä, kun vain tekisivät riittävän suuria määriä. Nissan on valitettavasti säästänyt aktiivisen BMS:n osalta ja se alkaa näkymään arvosteluissa hitaampana pikalatauksena. Testissä referenssinä ollut Ampera E on sinällään aika läppä, koska autoa ei voi enää ostaa mistään.
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
Onhan noita tehty kautta aikojen. Joskus oli oikein TM:ssä juttu siitä kuinka valmistajat ilmoittivat tehot alakanttiin, jotta saivat moottorit mahtumaan alempaan veroluokkaan.
Kyllä tuollaista on tosiaan tapahtunut ja siihen on selvä motivaattori - kilpailuetu halvemman veron muodossa. Ilmoittamalla moottorin väännön todellista heikommaksi ja huipputehon alueen todellista kapeammaksi ei saavuteta mitään etua, vaan noin saadaan ainoastaan näyttämään autot huonommilta. Sulla menee tässä puurot ja vellit koko ajan sekaisin.

Katso ajankuluksesi vaikka Teknikens Värld 20/2017. Siinä mittasivat dynossa sekä Leonin että Golfin tuolla 85 kW moottorilla. Molemmista saivat irti 100 hevosvoimaa @4000 rpm.

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 565
    • Profiili
Sulla menee tässä puurot ja vellit koko ajan sekaisin.

Ei mene sekaisin. Jos tiedetään, että valmistajat eivät aina anna todenmukaisia lukemia, eikä silloin kannata luottaa niihin mitattuihin?

Katso ajankuluksesi vaikka Teknikens Värld 20/2017. Siinä mittasivat dynossa sekä Leonin että Golfin tuolla 85 kW moottorilla. Molemmista saivat irti 100 hevosvoimaa @4000 rpm.

Onko antaa linkkiä?
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
Ei mene sekaisin. Jos tiedetään, että valmistajat eivät aina anna todenmukaisia lukemia, eikä silloin kannata luottaa niihin mitattuihin?

Onko antaa linkkiä?

Siihen voi aina luottaa, että valmistajat eivät venytä normeja haitatakseen bisnestään, vaan tuolla yritetään saada hyötyä. Miten tuonkin ymmärtäminen voi olla noin hankalaa?

http://teknikensvarld.se/test-av-8-bilar-i-golfklassen-540512/

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 565
    • Profiili
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
On maksullinen. En ala maksamaan.
Joo kaikkea ei tässä maailmassa saa pummittua.

Välillä vähän asiaa sähköautoistakin. Tässä yksi arvio akkujen kehityksestä.

https://pushevs.com/2017/06/05/volkswagen-e-golf-8-get-48-kwh-battery/

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 160
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Osa foorumilla ilmoittelee kWh kulutuslukemia/100 km. Onko kyseessä auton kuluttama kWh vai sähköverkosta ladattu kWh määrä?
Paljonko menettää energiasta akun häviöihin ladatessa ja purkaessa akustoa?
Octavia 1.5 TSI DSG

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 569
    • Profiili
Osa foorumilla ilmoittelee kWh kulutuslukemia/100 km. Onko kyseessä auton kuluttama kWh vai sähköverkosta ladattu kWh määrä?
Paljonko menettää energiasta akun häviöihin ladatessa ja purkaessa akustoa?

Mersu taisi olla ainoa joka ilmoittaa seinästä ladatun energiamäärän, muut ilmoittavat akustosta käytetyn energian. Ideaaliolosuhteissa latauksen ja purkamisen hyötysuhde on ~90%.

Lisäksi on hyvä tiedostaa, että kylmästä akustosta tehoa ja energiaa ei ole saatavissa täyttä määrää, johtuen elektrolyysissä tapahtuvista ilmiöistä. Käytännössä akustosta irtoaa vähemmän virtaa, jolloin myös jännite tipahtaa. Akussa oleva energia ei kuitenkaan katoa minnekkään vaan palautuu käyttöön kun akku lämpenee.
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 160
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Sähköautoilun kustannuksia laskiessa häviöt  siis tarvitsee ottaa huomioon. Lisäksi myös sähköverkossa käyttöönotettavat tehomaksut kotona ladattaessa. Jonkinverran lisäeuroja näihin menee, mutta onko merkittävästä summasta kyse aika näyttää.
Octavia 1.5 TSI DSG

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 569
    • Profiili
Sähköautoilun kustannuksia laskiessa häviöt  siis tarvitsee ottaa huomioon. Lisäksi myös sähköverkossa käyttöönotettavat tehomaksut kotona ladattaessa. Jonkinverran lisäeuroja näihin menee, mutta onko merkittävästä summasta kyse aika näyttää.

Häviöt maksanee ~20-30c/100km. Sähköyhtiöt voivat olla vähemmän ajavien kohdalla maksajan roolissa, jos akustoa hyödynnetään kulutuspiikkien tasaamiseen(V2G).

Tehomaksu tulee tuskin ongelmaksi jos laitteet uuden etäluettavat mittarin myötä tukisivat etäohjausta. Harva tarvii oikeasti yli 11kW lataustehoa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.18 - klo:17:54 kirjoittanut TDiih »
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa Batman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Kevät on iloista aikaa töpselikuskeille, kun akkuun varastoitunut energia saadaan ilmojen lämpenemisen myötä käyttöön.
Eikä kannata jättää huomiotta myöskään latauskaapelinen vetristymistä.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
Lisäksi on hyvä tiedostaa, että kylmästä akustosta tehoa ja energiaa ei ole saatavissa täyttä määrää, johtuen elektrolyysissä tapahtuvista ilmiöistä. Käytännössä akustosta irtoaa vähemmän virtaa, jolloin myös jännite tipahtaa. Akussa oleva energia ei kuitenkaan katoa minnekkään vaan palautuu käyttöön kun akku lämpenee.
Itse olen tehnyt GTE:stä saman havainnon kuin mikä havaittiin tuossa Norskien talvitestissä e-Golfista - lämpötila ei vaikuta akuista saatavaan energiamäärään. En tiedä, lämpenevätkö alut niin nopeasti, että tuolla ei ole mitään väliä vai mistä on kyse, mutta ihan yhtä pitkälle ajaa lämpimällä ja kylmällä akulla. Tehoa kylmä alku toki antaa ja ottaa vähemmän.

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 300
    • Profiili
Osa foorumilla ilmoittelee kWh kulutuslukemia/100 km. Onko kyseessä auton kuluttama kWh vai sähköverkosta ladattu kWh määrä?
Paljonko menettää energiasta akun häviöihin ladatessa ja purkaessa akustoa?
Käsittääkseni tuossa Norjan testissä mitattiin kulutusta lataustolpasta. Sitten jos auto mittaa itse, se on akusta. Häviöitähän ladattaessa tulee sekä latauslaitteessa että akussa itsessään.
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
Nissan on julkistanut vaihtoakkujen hintoja Japanissa. Akut saa uusittua suhteellisen pienellä rahalla. Akkuteknologian kehitys voi tuoda myös tähän puoleen apuja.

https://insideevs.com/nissan-introduces-refabricated-batteries-for-older-leaf-in-japan-from-new-4r-plant/


Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.525
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Tuo alkaa olla jo aivan tolkun hinnoissa.....  ;)
Yritetään pärjätä.

Poissa DSL

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 160
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Nissanin liittyen käytettyjä Leafia löytyy Nettiautosta jo jonkin verran. Aika iso arvonalenema, jos vähän ajetun auton hinta n. puolittuu 3:ssa vuodessa (24 kWh malli)?!
Huokuttelevampi ostos käytettynä kuin uutena eurojen puolesta katsottuna.
Octavia 1.5 TSI DSG

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.525
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Juu, ehkä uutta tekniikkaa (tai polttoainetta vierastetaan). Saman ilmiön olen joskus havainnut käytetyn hybridiauton kohdalla. Uutena hinnakas, mutta käytetyn arvonalenema jopa suurempi kuin trad. polttiksissa.  :o
Yritetään pärjätä.

Poissa WS58

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Akulliset sähköautot eivät ole ratkaisu kylmiin olosuhteisiin. Akkutekniikan rajat tulevat väkisin vastaan. Ellei kaikilla sitten ole lämmintä tallia ja tyydytään 100-200 km kertamatkoihin. Lisäksi tulee akkujen lämpenemisongelmat, esimerkkinä uusi Leaf. Ratkaisu tultava jotain muuta kautta. Vähän sama kun jotkut kuvittelevat tuuli- ja aurinkoenergian korvaavan hiili-, kaasu- ja ydinvoiman. Kovalla pakkasella kun tyyntä ja aurinko alhaalta on energiatarve Suomessa suurin, reaalitilanteen näkee Finngridin sivuilta. Mutta hyvä että kaikkea kokeillaan.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.525
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
TESLAn akut näyttävät kestävän hämmästyttävän hyvin ajoa:

Tesla battery degradation at less than 10% after over 160,000 miles, according to latest data.

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

Battery degradation is one of the biggest concerns for electric car owners and potential buyers, but data from Tesla battery packs have been very reassuring so far.

Now the latest data shows less than 10% degradation of the energy capacity after over 160,000 miles on Tesla’s battery packs.

A group of Tesla owners on the Dutch-Belgium Tesla Forum are gathering data from over 350 Tesla vehicles across the world and frequently updating it in a public Google file.

We have previously reported on the data, but they have since added many more vehicles and those vehicles have been driving a lot more – completing more battery cycles.

The data clearly shows that for the first 50,000 miles (100,000 km), most Tesla battery packs will lose about 5% of their capacity, but after the 50,000-mile mark, the capacity levels off and it looks like it could be difficult to make a pack degrade by another 5%.

The trend line currently suggests that the average battery pack could cycle through over 300,000 km (186,000) before coming close to 90% capacity.   ;D
Yritetään pärjätä.

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 300
    • Profiili
Eikös noissa akkujen ikääntymisessä pitäisi huomioida sekä aika että latausten/purkujen määrä. Lataukset/purut korreloivat aika hyvin ajokilometreihin, mutta aika se vain ruksuttaa ajettiin tai ei.
 
BTW, Suomestahan on jo autovero (hankinta) käytännössä poistunut näistä alle 50t€ sähköautoista, siihen kun lasketaan vielä tuo hankintatuki, niin eipä jää esim. Leaffin tapauksessa enää autoveroa jäljelle. 
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
Eikös noissa akkujen ikääntymisessä pitäisi huomioida sekä aika että latausten/purkujen määrä. Lataukset/purut korreloivat aika hyvin ajokilometreihin, mutta aika se vain ruksuttaa ajettiin tai ei.

Joskus olen kuullut väitettävän, että Litium-pohjainen akku ikääntyy, käytettiin sitä tai ei. Mutta itselläni on kyllä toisenlaistakin kokemusta. En tiedä koskeeko tuo sitten vain LiIon-akkuja, mutta ainakin Nokia 6310i-puhelimen LiPo-akku kesti melkein kymmenen vuotta ilman että kapasiteetissa huomasin mitään pudotusta.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.184
    • Profiili
Joskus olen kuullut väitettävän, että Litium-pohjainen akku ikääntyy, käytettiin sitä tai ei. Mutta itselläni on kyllä toisenlaistakin kokemusta. En tiedä koskeeko tuo sitten vain LiIon-akkuja, mutta ainakin Nokia 6310i-puhelimen LiPo-akku kesti melkein kymmenen vuotta ilman että kapasiteetissa huomasin mitään pudotusta.
Ootko käyttäny nykyaikaisia puhelimia? Niissä kyllä huomaa kun kapasiteetti putoaa. Oma puhelin kertoo vuoden käytön jälkeen kapasiteetin olevan 95%. Ei kyllä vielä tunnu käytössä.
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.114
    • Profiili
Ootko käyttäny nykyaikaisia puhelimia? Niissä kyllä huomaa kun kapasiteetti putoaa. Oma puhelin kertoo vuoden käytön jälkeen kapasiteetin olevan 95%. Ei kyllä vielä tunnu käytössä.

Juu, olen. ;D Tosin oma Andoid-luuri ei minusta osaa kertoa akun kapasiteetistä yhtään mitään. Työpuhelimena oli tuollainen Nokia aikoinaan melkein 10 vuotta, akku riitti sen viikon verran uutena ja vanhana. Mitään tarkkaa tieteellistä tutkimusta en asiasta tehnyt. Kyseessä siis kuitenkin Litium-polymeeriakku, joita ei hirveästi puhelimissa käytetty kun taisivat olla liian kestäviä. ::) Hinnasta en osaa sanoa, enkä tosiaan tiedä käytetäänkö noita sähköautoissa vai ei. Jos ei, niin sitten hinta lienee este.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
Pikalatausnopeus alkaa olemaan jo riittävä. Vaikka tuohon ilmoitettuun 100 kilometriin neljässä minuutissa tulisikin vähän olosuhdekertoimia, niin wc- ja kahvitauon aikana lataa jo aika tavalla kilometrejä.

https://tekniikanmaailma.fi/porschen-ensimmainen-sahkomoottorinen-urheiluauto-saa-nimekseen-taycan-pikalaturi-tuo-mukanaan-hurjan-parannuksen/


Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.277
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Keskustelu harhailee laajalti, joten laitewtaan pilkkeitä vielä lisää.

* Sähköauton sähkönkulutus/100 km pitää tietenkin "aina" mitata käyttäen sitä mittaria, joka näyttää latauspisteen kwh-kulutuksen "pankkikortissa". Samoinhan mitataan nyt "todellinen kulutus" bensa-tankilla.
* Mistä Suomessa saadaan riittävä määrä CO2-vapaata  ecosähköä ladattavaksi näihin autoihin ja mihin hintaan?
* Mistä valtio saa rahansa, kun polttoaineveron tuotto sakkaa sähköautojen lisääntyessä?
* Miten poikkeusoloissa, kun Suomen sähkönsiirron runkoverkko on pommitettu rikki, sähköautot saadaan liikkumaan
* Tulisiko sähköautoilla olla varmuusvarastoon valmiiksi ostetut "peltroolilla käyvät korvausmoottorit"
* Akku-oligarkit pyrkivät jo nyt rohmuamaan tuottoa tästä bisneksestä. Miten varmistetaan, ettei koko sähköautobisnes valu revolverikapitalistien ja akku-oligarkkien käsiin.
 :)
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
* Sähköauton sähkönkulutus/100 km pitää tietenkin "aina" mitata käyttäen sitä mittaria, joka näyttää latauspisteen kwh-kulutuksen "pankkikortissa". Samoinhan mitataan nyt "todellinen kulutus" bensa-tankilla.
* Mistä Suomessa saadaan riittävä määrä CO2-vapaata  ecosähköä ladattavaksi näihin autoihin ja mihin hintaan?
* Mistä valtio saa rahansa, kun polttoaineveron tuotto sakkaa sähköautojen lisääntyessä?
* Miten poikkeusoloissa, kun Suomen sähkönsiirron runkoverkko on pommitettu rikki, sähköautot saadaan liikkumaan
* Tulisiko sähköautoilla olla varmuusvarastoon valmiiksi ostetut "peltroolilla käyvät korvausmoottorit"
* Akku-oligarkit pyrkivät jo nyt rohmuamaan tuottoa tästä bisneksestä. Miten varmistetaan, ettei koko sähköautobisnes valu revolverikapitalistien ja akku-oligarkkien käsiin.
 :)
Se, mitkä häviöt otetaan mukaan, riippuu täysin siitä, mitä halutaan tutkia. Kun akun tarjoamaa ajomatkaa arvioidaan, niin silloin kiinnostaa akusta kuluva sähkö. Kun sähkölaskua arvioidaan, niin silloin kiinnostaa seinästä otettu sähkö. Kun aletaan miettimään ergiantuotantoa, niin silloin mukaan tulevat sähköverkon hyötysuhde, tuotannon hyötysuhde ja monia muitakin asioita.

Öljyvaltiot tosiaan menettävät tulonsa ja se jättää enemmän rahaa kiertämään Suomeen, jonka talous kiittää.

Suomeen on rakenteilla kaksi ydinvoimalaa, joista yksikin riittää tuottamaan koko henkilöautokannan tarvitseman energiamäärän. Autot tarvitsevat lopulta aika vähän energiaa, varsinkin jos ajetaan sähköllä, jolloin hyötysuhde on korkea. Aurinko- ja tuulivoima halpenee koko ajan ja niilläkin voidaan ruokkia isoa määrää henkiöautoja.

Poikkeusoloissa aurinkopaneeleilla voi tuottaa sähköä helposti paikallisesti ja aggregaatti on jo ikivanha keksintö. Onko noilla pelaaminen sitten helpompaa vai hankalampaa kuinöljyn puutteen vuoksi kasveista polttoaineen tekeminen, ei oikeastaan kiinosta mua pätkääkään, koska tuossa tilanteessa olisi aika tavalla tärkeämpääkin mietittävää.

Akkujen tekemisessä kilpailulla on paljon paremmat edellytykset toimia kuin öljyn tuottamisessa, koska öljy on vain harvojen etuoikeus.

Poissa Tkarkka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
...Suomeen on rakenteilla kaksi ydinvoimalaa, joista yksikin riittää tuottamaan koko henkilöautokannan tarvitseman energiamäärän...

Toisella voimalalla ei taida vielä olla rakennuslupaa.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.277
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili

Öljyvaltiot tosiaan menettävät tulonsa ja se jättää enemmän rahaa kiertämään Suomeen, jonka talous kiittää.


Suomessa valtio tarvitsee ne rahat, jotka nyt saa polttoaineveroina, tulevaisuudessa varhaiskasvatukseen, joten ei siinä muu auta kuin autosähköveron säätäminen siinä vaiheessa, kun sähköautoja on sopiva määrä.


Suomeen on rakenteilla kaksi ydinvoimalaa, joista yksikin riittää tuottamaan koko henkilöautokannan tarvitseman energiamäärän. Autot tarvitsevat lopulta aika vähän energiaa, varsinkin jos ajetaan sähköllä, jolloin hyötysuhde on korkea. Aurinko- ja tuulivoima halpenee koko ajan ja niilläkin voidaan ruokkia isoa määrää henkiöautoja.


Loviisan myllyt suljetaan muutaman vuoden kuluttua eikä Olkiluotokaan saanut kuin 10 vuotta lisäaikaa. Tulevaisuudessa Suomeen tulee sähköpula ja kWh-hinta nousee pilviin. Norjalaiset ja ruotsalaiset hykertelevät, kun saavat myytyä halvalla tuotettua vesisähköä kalliilla hinnalla suomalaisautoilijoille.


Poikkeusoloissa aurinkopaneeleilla voi tuottaa sähköä helposti paikallisesti ja aggregaatti on jo ikivanha keksintö. Onko noilla pelaaminen sitten helpompaa vai hankalampaa kuinöljyn puutteen vuoksi kasveista polttoaineen tekeminen, ei oikeastaan kiinosta mua pätkääkään, koska tuossa tilanteessa olisi aika tavalla tärkeämpääkin mietittävää.


Ne, joilla on varaa rakentaa aurinkopaneeleja , a`10 000 euroa, saavat vain autoilla. Yleensä "tuossa tilanteessa" syntyy ensimmäiseksi jono bensa-asemille.
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa a_jaba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 422
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Loviisan myllyt suljetaan muutaman vuoden kuluttua eikä Olkiluotokaan saanut kuin 10 vuotta lisäaikaa. Tulevaisuudessa Suomeen tulee sähköpula ja kWh-hinta nousee pilviin. Norjalaiset ja ruotsalaiset hykertelevät, kun saavat myytyä halvalla tuotettua vesisähköä kalliilla hinnalla suomalaisautoilijoille.

Unen näit kuule  ;D tämä lupien uusiminenhan on ihan normaali prosessi. Loviisan luvat on uusittu viimeksi 2007 ja kattaa toiminnan 1. reaktorin osalta vuoteen 2027 ja 2. reaktorin osalta vuoteen 2030. Näiden lupien loppupuolella haetaan sitten jatkoa olettaen, että laitos on sellaisessa kunnossa että käyttöä voidaan jatkaa ja se on kannattavaa.

Vanha opiskelukaveri on TVO:lla duunissa ja hän kertoi, että OL1 ja OL2 vermeiden kunnossapitosuunnitelma tähtää 100v käyttöikään ja tätä suunnitelmaa on noudatettu ja hieman jopa parannettu kun tehoja on saatu nostettua hyötysuhdetta parantamalla.

Ei se ydinvoima lopu mihinkään käyttöluvan päättymiseen vaan se on luonnollisesti tarkoitettu tarkastelujaksoksi jolla STUK ja eduskunta ottaa kantaa jatkoon. Olettaisin, että eduskunta noudattelee tälläisissä olemassa olevien laitosten jatkoluvissa suoraan STUKin suositusta ja jos laitos on teknisesti kunnossa niin STUK näyttää aina vihreää valoa. Ainut riski tässä on, että Vihreät -puolue kasvaa niin suureksi että saavat yli 100 paikkaa eduskunnassa ja voivat keskenään määrätä niin sitten saattaa mennä putiikki kiinni..
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.341
    • Profiili
Suomessa valtio tarvitsee ne rahat, jotka nyt saa polttoaineveroina, tulevaisuudessa varhaiskasvatukseen, joten ei siinä muu auta kuin autosähköveron säätäminen siinä vaiheessa, kun sähköautoja on sopiva määrä.

Loviisan myllyt suljetaan muutaman vuoden kuluttua eikä Olkiluotokaan saanut kuin 10 vuotta lisäaikaa. Tulevaisuudessa Suomeen tulee sähköpula ja kWh-hinta nousee pilviin. Norjalaiset ja ruotsalaiset hykertelevät, kun saavat myytyä halvalla tuotettua vesisähköä kalliilla hinnalla suomalaisautoilijoille.

Ne, joilla on varaa rakentaa aurinkopaneeleja , a`10 000 euroa, saavat vain autoilla. Yleensä "tuossa tilanteessa" syntyy ensimmäiseksi jono bensa-asemille.
Verottaminen nyt ei ole koskaan ollut mikään ongelma Suomen valtiolle. Koko ajatus siitä, että tuontikamaa olevan öljyn verottaminen olisi talouden tukijalka, kannattaa pohtia läpi nyt vielä toisenkin kerran. Verokarhun on muutenkin paljon helpompi nyhtää kansaa, jolla on ne bensarahat vielä taskunpojalla ododttamassa parempaa käyttöä.

Loviisan nykyiset käyttöluvat ovat voimassa 2027 ja 2030 asti. Mistä tuo tieto Oki 1:n ja 2:n kymmenen vuoden jatkosta löytyy? STUK ainakin on puoltanut 20 vuoden jatkoa. https://yle.fi/uutiset/3-10233077

Energiapulapirua, sotaa ja nälänhätää seinälle maalatessa kannattaa muistaa se, että Suomen sähkönkulutus on tippunut viime vuosikymmenen huipuista sen verran, että pelkästään tuolla sähkömäärällä sähköistäisi puolet autoistamme jo nykyiselläkin sähköautoteknologialla. Ja jos se sota ei nyt jostain kumman syystä syty nyt ihan lähivuosina, niin noiden paneeleidenkin hinnat ehtivät tippumaan rajusti. Edelleenkään en toki näkisi tuota mainitsemisen arvoisena ongelmana tilanteessa, jossa maan infra on pommitettu pas2.

« Viimeksi muokattu: 13.06.18 - klo:16:14 kirjoittanut teräksenharmaa »

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi