Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 71964 kertaa)

Poissa Mikey

• Seniori
    • Profiili
^Tuota on menestyksellisesti harjoitettu CHP -tuotannossa (combined heat & power), joka kotoisemmin tunnetaan kaukolämpönä.

Poissa a_jaba

• Täysjäsen
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Pohdittiin muuten yksi päivä tälläistä; polttoaine kannattaisi polttaa kotona tai taloyhtiössä generaattorissa vakioteholla kohtalalaisella hyötysuhteella. Tästä sitten ottaisi lämmön talteen (asunnon, veden ym lämmitykseen) ja ladata saadulla sähköenergialla sähköautoa. Joku insinööri varmaan osaa laskea tämän hyötysuhteen. Helpohkosti päästään yli 50%(?)  ;)

Menee vähän OT mutta menköön.. tämähän on jo keksitty. Esim helsingin vuosaaren voimalaitoksessa maakaasusta tehdään sähköä ja kaukolämpöä 93% hyötysuhteella. Monessa hiilivoimalassakin (suomessa) tehdään ensisijassa sähköä ja hukkalämmöt otetaan kaukolämpöön. Yleisesti kaukolämpö on suosittu näissä sähkön tuotannon hukka energian hyödyntämisissä, ydinvoimalankin hyötysuhde saataisiin aika hyväksi jos ihmiset ei pelkäisi lauhdevettä. Tällä hetkellä n. 35% ydinvoimalan energiasta tulee sähkönä ulos ja 65% menee lämpönä mereen..
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
https://tekniikanmaailma.fi/autoalalla-tapahtuu-iso-kaanne-vuonna-2024-sen-jalkeen-sahkoautot-ovat-bensa-autoja-halvempia-kertoo-ennuste/

Vuodesta 2025 alkaen sähköautot olisivat edullisempia kuin bensa-autot. Minulla on siis aikaa enää yhdelle bensa-autolle. Ajan tällä Leon 1.0 TSI:llä vielä 2-3 vuotta ja sitten hommaan viimeisen poltto-moottorilla varustetun auton. Näillä näkymin 4. sukupolven Seat Leon ST 1.5 TSI moottorilla on vahva ehdokas ja ehdottomasti manuaalivaihteistolla. Sen jälkeen sähköautoihin.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa -karppa-

• Konkari
    • Profiili
https://tekniikanmaailma.fi/autoalalla-tapahtuu-iso-kaanne-vuonna-2024-sen-jalkeen-sahkoautot-ovat-bensa-autoja-halvempia-kertoo-ennuste/

Vuodesta 2025 alkaen sähköautot olisivat edullisempia kuin bensa-autot. Minulla on siis aikaa enää yhdelle bensa-autolle. Ajan tällä Leon 1.0 TSI:llä vielä 2-3 vuotta ja sitten hommaan viimeisen poltto-moottorilla varustetun auton. Näillä näkymin 4. sukupolven Seat Leon ST 1.5 TSI moottorilla on vahva ehdokas ja ehdottomasti manuaalivaihteistolla. Sen jälkeen sähköautoihin.

Miten voit vaihtaa jumal-moottori 1.0TSI puolta isommalla kuutiotilavuudella varustettuun 1.5TSI:n, kun tuossa 1.0TSI:llä on muutenkin niin paljon vääntöä ja tehoa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa a_jaba

• Täysjäsen
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Pihistelijä varmaan tilaa ensimmäisen sähköautonsakin erikoistilauksena manuaali askilla. Itse tarkkaan vaihteen vaihtamalla saa säästettyä yhden sormipariston verran sähköä vuodessa  :D
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa mfroberg

• Täysjäsen
    • Profiili
Eikös auton vaihdossa aina pidä pyrkiä parempaan, uudempaan, modernimpaan jne. koska muutenhan koko hommassa ei ole mieltä? Tuo 1.5 TSI on tällä hetkellä konsernin uusin ja modernein moottori joten siksi(?) se, meillä on nuo molemmat padat perheessä joten jotain kokemusta noista löytyy.

Ja tuo 1.0 TSI on erittäin hyvä kone oikeassa kopassa. Itselläni se on Leon ST:ssä, omapaino kaaralla 1236 kg joten 115 hv ja 200(+?) nm vie sitä kepoisasti arkiajossa. Vertailuna voisin mainita toisen duuniautomme, Skoda Yeti 2.0 TDI 150 hv 4x4 (320 nm?)vm. 2017. Jos paikaltaan kiihdytettäisiin(lapsettaisi...) niin Skoda katselelisi Leonin takavaloja välittömästi. Maantienopeuksissa ohituskiihtyvyys autoilla about samaa luokkaa, tämä kun yksin ajelee. Jos autot lyötäisiin täyteen populaa menisi "voitto" varmaan Skodalle ja sama jos perään ripustettaisiin Munsterland 730.

Ja itse aiheeseen liittyen, itse voisin hyvinkin ajatella että ainakin toinen perheen autoista vaihtuisi sähkövehkeeseen jos hankintahinta olisi järkevällä tasolla. Latausmahdollisuus löytyisi niin kotoa kuin duunistakin joten periaatteessa jo järkevällä sähköajon säteellä olevan lataushybridikin saattaisi riittää. Mutta olen kuitenkin skeptinen tuohon uutisen spekulaatioon, niin monta kertaa lähivuosina on raportoitu akkutekniikan suuresta läpimurrosta mutta käytännössä se ikään kuin antaa edelleen odottaa itseään.
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Seat Leon ST 1.0 TSI Style 2017
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Miten voit vaihtaa jumal-moottori 1.0TSI puolta isommalla kuutiotilavuudella varustettuun 1.5TSI:n, kun tuossa 1.0TSI:llä on muutenkin niin paljon vääntöä ja tehoa?

1.5 TSI:n on kuitenkin enemmän tehoa pienemmillä päästöillä (NOx ja hiukkaset).

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Pihistelijä varmaan tilaa ensimmäisen sähköautonsakin erikoistilauksena manuaali askilla. Itse tarkkaan vaihteen vaihtamalla saa säästettyä yhden sormipariston verran sähköä vuodessa 

En tilaa. Sähköautossa ei ole mitään tarvetta vaihteistolle - ainakaan omassa ajossani. Se olisi vain haitaksi.

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Tässä on hyvä video, jossa selitetään miksi sähköauto ei kaipaa manuaalivaihteistoa.

https://youtu.be/42MVi6Fel-E

Tuo Engineering Explained on minun suosikki YouTube sivusto. Kaveri on pätevä.

Poissa pomo

• Konkari
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Enemmän pitää kyllä tekniikan kehittyä kuin edellisenä 6 vuotena, että sähköautot ovat täällä kylmemmissä maissa vaihtoehto ;D. Mutta mehän ollaan vähemmistö, joka menee sen mukaan mitään muut haluaa....

Paikalla TDiih

• Seniori
    • Profiili
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa teräksenharmaa

• Konkari
    • Profiili
Tässä on hyvä video, jossa selitetään miksi sähköauto ei kaipaa manuaalivaihteistoa.

https://youtu.be/42MVi6Fel-E

Tuo Engineering Explained on minun suosikki YouTube sivusto. Kaveri on pätevä.
Tuossa nyt ei edes sivuta olennaista eli sitä, että saavutetaanko vaihteistolla riittävä hyötysuhteen parannus tehoelektriniikan ja moottorin kuormituspistettä kontrolloimalla. Vaihteistot tuovat häviöitä, mutta mahdollistavat myös moottorin pyörittämisen taloudellisemmalla alueella.

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Kaveri sanoi, että tuo manual transmission klippi on yksi neljästä sähköautoista käsittelevästä sarjasta. Noita hyötysuhteita pohditaan sarjan toisessa videossa.

Poissa tmr97

• Täysjäsen
    • Profiili

Miksei 1.4 TGI:llä?. On paljon taloudellisempi ja halvempi ostaa.

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Miksei 1.4 TGI:llä?. On paljon taloudellisempi ja halvempi ostaa.

Syyt miksi kaasuauto ei innosta minua:
- Kaasutankit syövät tavaratilaa, joka jää 100 litraa pienemmäksi kuin TSI:ssä.
- 1.4 TGI:ssä on vain 81 kW ja massaa yli 100 kg enemmän => suorituskyky on heikompi kuin 1.0 TSI (85 kW), puhumattakaan 1.5 TSI (110 kW).
- Hinnasta ei tiedä, koska 1.5 TSI ei ole vielä Leonissa. Mutta, jos katsoo Octaviaa on 1.5 TSI vain 1500 € kalliimpi kuin 1.4 G-TEC. Maksan ilomielin 1500 € selvästi paremmasta suorituskyvystä ja suuremmasta tavaratilasta.
- 1.5 TSI kuluttaa EU-lukemien mukaan vain pari desiä enemmän kuin 1.0 TSI. Minulla kulutus jäisi 4,4 litraan satasella. Riittävän taloudellinen.
- Minun päivittäisen reitin varrella ei ole kaasutankkausasemaa. Pitäisi lähteä ajamaan tankkaamista varten.
- Kaasulla pääsee vain max 450 km tankilla. TSI:llä pääsee reilusti yli 1000 km.
- Luin jostain, että kaasulla huoltoväli olisi 15 tkm (onko?) (TSI 30 tkm).
- Valtion veropolitiikan arvaamattomuus. Kaasu on nyt edullista, mutta siihen voidaan lätkäistä veroja.

Poissa Geoman

• Konkari
    • Profiili
Arvaamattomat on "Berner":ien tiet. Liikenneministerin mieli vaihtuu, pääministerin ja hallituksen mieli vaihtuu, hallitukset vaihtuvat, energiayhtiöillä on omat ratkaisunsa, autonvalmistajilla on ideoita, EU:llakin on vaikutusta. Minun mielipiteeni ei lopputulokseen vaikuta. Ajetaan nyt vanha diesel loppuun. Edellinen palveli 26-vuotta. Sen mukaan tällä on vielä jäljellä 19 vuotta - voi olla että kuski kypsyy aiemmin.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa Mike Tyson

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Mites Pihis, Leonista on tulossa pistokehybridi parin vuoden päästä - se ei yhtään houkuttele välivaiheen siirtymänä?

Joo, vähän lisää massaa ja hiukkasen vähemmän tilaa. Mutta varsinkin mikäli latausmahdollisuuksia löytyy päivittäisen reitin päätepisteistä, ladattavalla hybridillä on mahdollisuus harventaa tankkausväliä radikaalisti.

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Mites Pihis, Leonista on tulossa pistokehybridi parin vuoden päästä - se ei yhtään houkuttele välivaiheen siirtymänä?

Riippuu ihan hinnasta. Nykyiset pistokehybridit ovat aika kalliita. Lisäksi niiden tulisi olla lähempänä sähköautoa. Eli polttomoottori mahdollisimman pieni ja yksinkertainen. Sen tarkoitus olisi vain ladata akkuja. Auto liikutettattsiin pelkästään sähkömoottoreilla, jotka puolestaan olisivat tehokkaammat kuin nykyisissä hybrideissä.

Poissa Polouni

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Jos laskee vuoden bensakuluiksi 20 000 ajoilla vaikkapa 1800 €. Ainakin joillekin tämä on yläkanttiin (esim. Pihistelijä). No, jos ajaa autollaan 3 vuotta, niin ladattava ei saisi olla paljoa yli 5000 € kalliimpi jos asiaa laskee puhtaasti talouden vinkkelistä. Olettaen, että ajoprofiili on sellainen, että lataukset onnistuvat ja pitkiä siivuja ei tule paljoa. Itse olen joutunut siirtämään lataushybridiä jo pari kertaa tulevaisuuteen hinnan takia. Nykyinen on tietysti jonkinlainen kulutuksellinen mielenhäiriö.
Toisaalta en itse lähtisi hakemaan kalliimpaa ja tehokkaampaa autoa alle jos tavoite on säästää polttoainetta ja ajoon kuuluu kaupungissakin pyörimistä. Jos hyödyntää auton tehoa ja suorituskykyä, niin se näkyy kyllä kulutuksessa. Ymmärrän toki jos sitä hyödyntää vain ohituksissa maantiellä, mutta aika suuren hinnan maksaa jos tarkoitus on mennä vähällä polttoaineella. Ajamisen iloa saa toki lisää.
Näiden kansssa sitä itsekin aina käy painia ajatustena kanssa ja joskus löytyy kompromissi ja joskus mennään fiilis edellä.....
Polo GTI 2018

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Tällainen pistokesarjahybridi olisi mieleeni:
- Sähkömoottori 150 kW
- Akkukapasiteetti 15 kWh
- Bensamoottori 500 cm3 (pyörittää vain generaattoria). Optimoitu tietylle kierrosluvulle hyvällä hyötysuhteella. Päästöt olisivat pienet eikä tarvittaisia jälkikäsittelyä.

Poissa Polouni

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Bemarin i3 on jossain määrin tuohon suuntaa jo. Jos hinta olisi n. 30 000, niin olisin vakavasti jo harkinnut
Polo GTI 2018

Poissa teräksenharmaa

• Konkari
    • Profiili
Kaveri sanoi, että tuo manual transmission klippi on yksi neljästä sähköautoista käsittelevästä sarjasta. Noita hyötysuhteita pohditaan sarjan toisessa videossa.
No linkitä sitten sellainen video, jossa edes yritetään ottaa kantaa itse asiaan yleisten itsestäänselvyyksien pyörittelyn sijaan.

Tällainen pistokesarjahybridi olisi mieleeni:
- Sähkömoottori 150 kW
- Akkukapasiteetti 15 kWh
- Bensamoottori 500 cm3 (pyörittää vain generaattoria). Optimoitu tietylle kierrosluvulle hyvällä hyötysuhteella. Päästöt olisivat pienet eikä tarvittaisia jälkikäsittelyä.
Mihin sinä tarvitset noin tehokasta sähkömoottoria? Minä olen ymmärtänyt, että ajetelet varsin pienillä tehoilla pihistellessäsi. Tuskinpa sellaista moottoria onkaan, jonka pakokaasut eivät kaipaisi jälkikäsittelyä. Volkkarin seuraavan sukupolven GTE:n sähkörange nousee 70 kilometriin. Itse kaipaan myös parempaa aerodynamiikkaa noihin plugareihin ja varsinkin sähköautoihin. Sähköautojen kättösäde riittää hyvin kaupungissa pyöriessä, mutta maantiellä ja varsinkin moottoritiellä se voi helposti loppua. Rohkeammin aerodynaamiikan ehdoilla muotoiltu kori auttaisi tähän. Volkkarin I.D. Vizzion -konsepti näyttää hyvin lupaavalta.

Itsellä viimeiset 1500 kilometriä eli tämän vuoden pitkä pakkaskausi on mennyt bensankulutuksella 0,3 l/100km ja sähköä on kulunut 21 kWh / 100 km ihan tällä nykyisellä Passat GTE:llä. Siinä riittää haastetta sinullekin.
« Viimeksi muokattu: 24.03.18 - klo:10:40 kirjoittanut teräksenharmaa »

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
No linkitä sitten sellainen video, jossa edes yritetään ottaa kantaa itse asiaan yleisten itsestäänselvyyksien pyörittelyn sijaan.

En löydä sitä nyt tähän hätään. Kaverilla on paljon videoita. Linkitän sen myöhemmin, kun osuu taas kohdalleen.

Mihin sinä tarvitset noin tehokasta sähkömoottoria? Minä olen ymmärtänyt, että ajetelet varsin pienillä tehoilla pihistellessäsi.

Tehokkaampi moottori => tehokkaampi moottorijarrutus => tehokkaampi lataus. Ei tarvi tuhlata liike-energiaa jarrua painamalla. Kyllä minä käytän tehoja aina kiihdytyksessä. Nykyinen 85 kW riittää hyvin yksin tai kaksin ajessa, mutta täydellä kuormalla kaipaisi enemmän. Kiihdyttäminen tiettyyn nopeuteen vaatii tietyn määrän energiaa. Sillä ei ole merkitystä, kiihdyttääkö hitaasti (pieni teho) tai nopeasti (suuri teho). Jos kiihdyttää nopeasti voi pitää tasaisen nopeuden matalempana keskinopeuden pysyessä silti samana. Ei mene energiaa niin paljon hukkaan ilmanvastuskusen voittamiseen.

Poissa s-mod

• Konkari
  • POLO GTI 2018
    • Profiili
Bemarin i3 on jossain määrin tuohon suuntaa jo. Jos hinta olisi n. 30 000, niin olisin vakavasti jo harkinnut
Hyvä kaupunki auto! Maantiellä ja Suomen motarilla hirveä ajettava! Johtuen ehkä korkeista kärrynpyöristä. Tiedot jokseenkin lainattu omistajalta (asuu samalla kadulla).
LIIKENTEESSÄ: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Poissa teräksenharmaa

• Konkari
    • Profiili
Tehokkaampi moottori => tehokkaampi moottorijarrutus => tehokkaampi lataus. Ei tarvi tuhlata liike-energiaa jarrua painamalla. Kyllä minä käytän tehoja aina kiihdytyksessä. Nykyinen 85 kW riittää hyvin yksin tai kaksin ajessa, mutta täydellä kuormalla kaipaisi enemmän. Kiihdyttäminen tiettyyn nopeuteen vaatii tietyn määrän energiaa.
Noin suuren tehon tarve jarrutukseen ei kyllä vastaa sitä kuvaa, jonka olet jakanut täällä itsestäsi kuljettajana. Jos vähänkään osaa ennakoida, niin jo puolta pienempi sähkömoottori kykenee jarruttamaan tarpeeksi. Suurissa nopeuksissa ilmanvastus avustaa sitä pysähtymistä.

Nyt sekoitat sähkömoottorin ja polttomoottorin kilowatit. Ne eivät vastaa toisiaan. Sähkömoottorissa jo tuollainen 85 kilowattia rittää mainiosti normaaliin ajoon, koska moottorissa on vahva vääntö jo nollasta kierroksesta lähtien ja maksiteho on tarjolla laajalla alueella. Esimerkiksi GTE:n sähkömoottorin maksimiteho on alueella 2200-5500 rpm. Alue voisi sähkömoottorille olla laajempikin, jos sitä ei tarvitsisi sovittaa polttomoottorin kapeaan kierrosalueeseen. Baananopeuksissa sitten tehoa voi käyttää kuinka paljon vain, mutta se ei kyllä kirjoittamasi mukaan ole sinun ajoprofiilin mukaista käyttöä.

Edit: Nykyisessäsi huipputeho näkyy olevan tarjolla vain kapealla alueella 5000-5500 rpm, jota pitää hakea jatkuvasti vaihteita vaihtamalla. Tehohuippu on myös korkealla, joka tarkoittaa paljon odottelua sen saavuttamiseen. Moottori keräilee kierroksia ja ahtopaineita tovin, ennen kuin alkaa tapahtumaan ja sitten se lysti katkeaa taas hetkeksi vaihteen vaihdon vuoksi. Sähkömoottori olisi antanut samassa tilanteessa huipputehon välittömästi ilman katkoksia.
« Viimeksi muokattu: 24.03.18 - klo:12:50 kirjoittanut teräksenharmaa »

Poissa -karppa-

• Konkari
    • Profiili
1.5 TSI:n on kuitenkin enemmän tehoa pienemmillä päästöillä (NOx ja hiukkaset).

Ja kuluttaa vähemmän polttoainetta? Jos ei niin sunhan pitää vaihtaa nimimerkkiä "Tehostelija"  ;D

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Noin suuren tehon tarve jarrutukseen ei kyllä vastaa sitä kuvaa, jonka olet jakanut täällä itsestäsi kuljettajana. Jos vähänkään osaa ennakoida, niin jo puolta pienempi sähkömoottori kykenee jarruttamaan tarpeeksi. Suurissa nopeuksissa ilmanvastus avustaa sitä pysähtymistä.

Harvoin noin voimakasta jarrutusta tarvii, mutta kapunkiajossa monesti, kun valot vaihtuvat edessä punaiseksi. Niihin ei voi vain ennakoida. Joutuu painamaan jarrua voimakkaasti. Tehokkaalla sähkömoottorilla saisi senkin energian talteen. Tehossa olisi ylimääräistä reserviä normaaliajoon, mutta se reservi ei huononna hyötysuhdetta. 150 kW moottori vie yhtä vähän kuin 75 kW kun molemmilla ajaa rauhallisesti. Hieman tehokkaampi moottori ei toisi mitään negatiivistä.

Nyt sekoitat sähkömoottorin ja polttomoottorin kilowatit. Ne eivät vastaa toisiaan. Sähkömoottorissa jo tuollainen 85 kilowattia rittää mainiosti normaaliin ajoon, koska moottorissa on vahva vääntö jo nollasta kierroksesta lähtien ja maksiteho on tarjolla laajalla alueella.

Tuo pätee normaaliajossa, mutta kun pitää ohittaa rekka isohkolla kuormalla, olen joutunut vinguttamaan sinne 5000-5500 r/min ja ottamaan täydet 85 kW. Siinä ei 85 kW sähköauto olisi yhtään parempi. Samalla lailla se 85 kW kiihdyttää molempia. Noissa tilanteissa kaipaisin enemmän huipputehoa.

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Ja kuluttaa vähemmän polttoainetta? Jos ei niin sunhan pitää vaihtaa nimimerkkiä "Tehostelija"  ;D

Ei kuluta vähempää, mutta ero on marginaalinen.

Esim. Skoda Octavia

Yhdistetty EU-kulutus:
- 1.0 TSI (85 kW) 4,8 l/100 km (108 g/km)
- 1.5 TSI (110 kW) 4,9 l/100 km (112 g/km)

Maantie EU-kulutus:
- 1.0 TSI (85 kW) 4,2 l/100 km
- 1.5 TSI (110 kW) 4,1 l/100 km

Maantiellä 1.5 TSI vie vähemmän.

Poissa -karppa-

• Konkari
    • Profiili
Ei kuluta vähempää, mutta ero on marginaalinen.

Esim. Skoda Octavia

Yhdistetty EU-kulutus:
- 1.0 TSI (85 kW) 4,8 l/100 km (108 g/km)
- 1.5 TSI (110 kW) 4,9 l/100 km (112 g/km)

Maantie EU-kulutus:
- 1.0 TSI (85 kW) 4,2 l/100 km
- 1.5 TSI (110 kW) 4,1 l/100 km

Maantiellä 1.5 TSI vie vähemmän.

Miten voit ostaa enemmän kuluttavan ja jonka päästöt ovat vielä suuremma?. Menee pikkaisen uskottavuus mun mielestä...

Poissa Pihistelijä

• Seniori
    • Profiili
Miten voit ostaa enemmän kuluttavan ja jonka päästöt ovat vielä suuremma?. Menee pikkaisen uskottavuus mun mielestä...

Nehän on vasta EU-lukemia. Katsotaan sitten mitä vie todellisuudessa.

Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi