Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 23700 kertaa)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.971
    • Profiili
Mutta ituhippien ajatusmailmassa sähköä tulee loputtumasti pistorasiasta.
Toisen ääripään mielestä taasen mikään uusi juttu ei voi toimia ja jo venttiilikoneiston koteloiminen teki autoista käyttökelvottomia - elektronisesta moottorin ohjauksesta puhumattakaan.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.273
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Tässä on kohtuullisen hyvä mutta pitkä yhteenveto polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen tulevaisuuden kaavailuista:

https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/sahkoautojen-yleistyminen-yllattaa-6670207

Sähköautojen yleistyminen yllättää  /  Markus Salin  AP 19.8.2017  / Sähköauto-hype ja diesel-vilunki painavat perinteisten valmistajien kursseja.
 
Teslan Model 3 ja poliittinen paine polttomoottoreiden kieltämiseksi pistävät vauhtia perinteisiin autoyhtiöihin. Sähköautot ja pistokehybridit valtaavat kadut odotettua nopeammin.

Tilastojen perusteella sähköautojen ja pistokehybridien vallankumous antaa odotella itseään vielä pitkään. Esimerkiksi Euroopassa isoin trendi näyttää tällä hetkellä olevan se, että dieselmoottorit menettävät osuuttaan bensakoneille.

Dieselien osuus Länsi-Euroopan maissa laski viime vuonna reilut pari prosenttiyksikköä ja jäi hieman alle puoleen uusien ajoneuvojen rekisteröinneistä. Bensiinimoottoreiden osuus kasvoi suunnilleen saman verran. Sähköllä, kaasulla ja muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien autojen osuus uusmyynnistä laski kolme prosenttiyksikön kymmenystä 4,2 prosenttiin.

Volkswagenin päästöskandaalista vauhtia saanut dieselin laskutrendi ei näytä pysähtyvän. Skandaalin on laskettu maksaneen Volkswagenille jo yli 20 miljardia euroa. Hyvää saksalaisyhtiöiden maineelle ja liiketoiminnalle ei tee myöskään kartelliepäily, jota EU-komissio aikoo tutkia.

Sijoittajien luottamusta autoyhtiöihin koettelevat myös jatkuvat ”tehdaskampanjat” eli korjauskutsut, joista monet johtuvat päästöarvojen manipuloinnista Volkswagenin tapaan.

Isot Saksan kaupungit suunnittelevat diesel-autojen kieltämistä keskustoissa. Samansuuntaisia suunnitelmia on monissa ilmansaasteista kärsivissä kaupungeissa myös muualla. Lehdissä kirjoitellaan jo dieselin kuolemasta.

Uusien polttomoottoriautojen kieltämiskaavailut Saksassa vuonna 2030 herättävät pelkoja maan autoteollisuudessa. Saksan Ifo-instituutti arvioi polttomoottoreiden täyskiellon voivan viedä maasta noin 600 000 työpaikkaa. Suurista Euroopan maista Britannia on päättänyt uusien polttomoottoriautojen myyntikiellosta vuonna 2040 ja samanlaisesta ajoituksesta on tehty esitys myös Ranskassa.

Maailmanlaajuisesti pelissä on jopa kymmeniä miljoonia työpaikkoja, sillä sähköautoissa liikkuvia osia on huomattavan paljon vähemmän ja myös huoltotarve on polttomoottoriautoja selvästi vähäisempi.

Poliittiset päätökset jouduttavat muutoksia jo monissa maissa. Euroopan maista pisimmällä on Norja, jossa sähköautoilun verotuksellinen suosiminen on nostanut Teslan Model S:n yhdeksi myydyimmistä automalleista.

Norjassa suunnitellaan tällä hetkellä uusien polttomoottoriautojen kieltämistä kokonaan jo ensi vuosikymmenen puolivälissä. Kieltosuunnitelmia polttomoottereille on jo vuodelle 2025 myös Hollannilla. Kiinassa kahdeksan prosenttia autoista pitäisi olla nollapäästöisiä jo ensi vuonna. Päästöttömien autojen kiintiöitä kaavaillaan myös EU:ssa.

Muutokset ovat toistaiseksi tapahtuneet hitaasti, mutta poliittinen paine ja monet viimeaikaiset uutiset antavat viitteitä, että muutoksen voima voi yllättää. Kalliilla luksusmalleilla aloittanut Tesla laskeutui heinäkuussa tavallisen kansan ulottuville, kun ensimmäiset kohtuuhintaiset Model 3-autot ilmestyivät Yhdysvalloissa katukuvaan.

Teslan perustaja Elon Musk arvioi, että sähköautojen ja pistokehybridien osuus Yhdysvaltojen ensirekisteröinneistä nousee puoleen kymmenen vuoden kuluessa. Analyytikkopiireissä Muskin visiot on tuoreeltaan tyrmätty taivaanrannan maalailuksi.

Model 3 -autoja Tesla ilmoittaa tuottavansa ensi vuonna puolen miljoonan vuositahdilla ja vuonna 2020 niitä pitäisi syntyä jo miljoonatahtiin. Epäilijöitä riittää, mutta myös uskoa, sillä Teslan osakkeen tähtitieteellisellä arvostuksella ei ole mitään tekemistä autoteollisuuden muiden osakkeiden kroonisen alhaisen arvostuksen kanssa.

Model 3:n lanseeraus on synnyttänyt valtavan hypen ja kohtuullinenkin onnistuminen sen kanssa voi tarkoittaa isompaa ja pysyvämpää muutosta koko autoteollisuudelle. Jos ensimmäinen todellinen massamarkkinoille suunnattu sähköauto osoittautuu menestykseksi, se rohkaisee muita valmistajia, joilla on pitkä kokemus teollisesta valmistuksesta.

Pelkkiin sähköautoihin keskittyvän Teslan kilpailijat lanseeraavat omia pistokehybridi- ja sähköautomallejaan kiihtyvällä tahdilla, mutta elä­vät kassavirtapohjalla eivätkä halua sortua kohtuuttomaan riskinottoon ennen kuin volyymimallien valmistus alkaa näyttää oikeasti kannattavalta.

Tiukentuvien päästönormien puristuksessa perinteinen autoteollisuus on kuitenkin pistämässä ison pyörän pyörimään. Autonominen ajaminen, sähköautot ja pistokehybridit alkavat saada palstatilaa yhtiöiden vuosikertomuksissa. Volvo aikoo varustaa kaikki uudet autonsa jonkinlaisella sähkömoottorilla jo vuonna 2019.

Esimerkiksi BMW aikoo myydä tänä vuonna satatuhatta sähkö- ja pistokehybridiautoa. Ihan pienestä näpertelystä ei enää ole kysymys, sillä yhtiö myi viime vuonna kaikkiaan vajaat 2,4 miljoonaa ajoneuvoa.

Muskin visiot saattavat kuulostaa optimistisilta, joten realistisemman kuvan antavat perinteisempien autovalmistajien kaavailut. BMW arvioi, että ensi vuosikymmenen puolivälissä sen valmistamista autoista 15–25 prosenttia on sähkö- ja hybridiautoja.

Liikenteen osuus öljyn kulutuksesta on noin 80 prosenttia. Useat tahot ovat arvioineet öljyn kulutuksen kääntyvän laskuun ensi vuosikymmenen lopulla. Tuoreimmissa arvioissa Goldman Sachs ennustaa kulutuksen kääntyvän laskuun jo vuonna 2024.

Sähköautojen yleistymistä rajoittavia tekijöitä ovat liian lyhyet ajomatkat yhdellä latauksella sekä nykyisten akkujen hidas pikalataaminen. Siihenkin saattaa olla tulossa muutos, sillä Toyotan huhutaan tuovan markkinoille viiden vuoden kuluttua solid state -teknologiaan perustuvan akun, jonka pikalataaminen onnistuisi muutamassa minuutissa nykyisen vähintään puolen tunnin sijaan.

Solid state -teknologiassa nykyinen litium-akkujen nestemäinen elektrolyytti korvataan kiinteällä aineella. Samanlaista teknologiaa kehittelevät myös monet muut isot autoyhtiöt.

Isot harppaukset akkuteknologiassa saattavat jouduttaa autojen sähköistymistä. Jos vaihtoehtoisilla energiamuodoilla kulkevia ajoneuvoja myydään tällä hetkellä vain muutamia miljoonia vuodessa, ensi vuosikymmenen puolivälissä niitä myydään jo kymmeniä miljoonia.

Isojen muutosten kynnyksellä perinteiset autovalmistajat tiivistävät rivejään, sillä apajille pyrkivät Teslan imussa myös Apple ja Google sekä muut teknologiajätit. Ristiinomistuksia ja yhdistymisiä on tapahtunut lukuisia ja niitä on odotettavissa yhä lisää.

Isoja autoyhtiöitä on jäljellä enää kymmenkunta. Maailmassa vuosittain valmistettavista noin 90 miljoonasta kevyestä ajoneuvosta suurimmat autoyhtiöt Nissan-Renault, Toyota, Volks­wagen ja General Motors valmistavat kukin noin 10 miljoonaa autoa vuodessa.

Tuoreimpia muutoksia ovat Fiatin ja Chryslerin yhdistyminen, Opelin ja Vauxhallin siirtyminen Fordilta ranskalaiselle PSA:lle ja Mitsubishin päätyminen Nissan-Renaultille.

Päästökandaali, kartelliepäilyt ja mittavat takaisinkutsut ovat pitäneet auto-osakkeiden kurssit suurimmaksi osaksi lähellä vuodentakaisia lukemia. Ainoat selkeät kurssinousut on Teslan lisäksi kirjattu Fiat-Chryslerille ja PSA:lle. Tunnusluvut kertovat, että auto-osakkeet ovat edelleen kroonisesti halpoja.

Auto-osakkeet ovat tunnuslukujen perusteella halpoja, sillä p/e-luvut jäävät alle kymmeneen tai nousevat korkeintaan niukasti kaksinumeroisiin lukemiin. Autoyhtiöillä menee sitä paitsi tällä hetkellä myynti- ja tulosmielessä hyvin.

Heikoimminkin kannattavat autojätit tekevät muutamien prosenttien liikevoittoa lukuun ottamatta Teslaa, jonka tuloksen pitäisi kääntyä voitolliseksi vasta parin vuoden kuluttua. Saksalaispremiumit Daimler ja BMW puristavat liikevoittonsa kymmenen prosentin korville. Useimmat yhtiöistä tarjoavat nykykurssilla kunnollisen muutaman prosentin osinkotuoton.

Kehittyvä akkuteknologia, joka mahdollistaa pidemmät ajomatkat ja nopean pikalatauksen, tulee kuitenkin mullistamaan automarkkinoita jo muutaman vuoden tähtäimellä. Teslan esimerkki tuo markkinoille myös muita pelkästään sähköautoihin keskittyviä yhtiöitä kuten vaikkapa Applen tai Googlen.

Sähköautot tulevat tekemään saman, minkä iPhone ja Android tekivät matkapuhelinmarkkinoille. Markkinoiden uusjaossa osa vanhoista autonvalmistajista ajautuu pahoihin vaikeuksiin, kun taas toiset uskaltavat käyttää käärimänsä voitot nahkansa uudelleenluomiseen.

Muutokset tulevat olemaan valtavia, sillä sähköautossa osia on noin neljäsosa siitä, mitä niitä on polttomoottoriautoissa. Huoltojen tarve laskee ja tuloksen tekeminen rasvaisen hintaisilla varaosilla muuttuu vaikeaksi.

Koska Teslan tähtitieteellinen arvostus ei jätä varaa epäonnistumisille, se ei ole heikkohermoisten osake. Tulevien vuosien voittajien perkaaminen perinteisempien yhtiöiden joukosta on haastava tehtävä.

Varmimmat ruksaukset lottokuponkiin ovat Toyota ja Saksan ylpeydet Daimler ja BMW. Hybrideillä pitkään harjoitellut Toyota näyttää havahtuneen sähköiseen tulevaisuuteen ja kehittelee Solid state -akkuteknologiaa kovalla vauhdilla.

Saksalaisista vaaka kallistuu aavistuksen BMW:n puolelle, sillä isoja rahoja polttokennoteknologiaan satsaava Daimler saattaa joutua toteamaan teknologian jäävän sähkövallankumouksen jalkoihin. Bemarin myynti on tällä hetkellä hyvässä myötäisessä ja yli 20 prosentin oman pääoman tuotto kertoo, että perusasiat ovat kunnossa.

Uusi akkuteknologia mullistaa autoilun

Maailman eturivin autosuunnitelijoihin lukeutuva Henrik Fisker ennustaa kehittyvän akkuteknologian tekevän polttomoottorit lopulta tarpeettomiksi.

”Kun akkujen pikalataus onnistuu muutamassa minuutissa ja täydellä akulla pystytään ajamaan nykyistä pidempiä matkoja, polttomoottorit vain yksinkertaisesti lakkaavat käymästä kaupaksi. Kehitystä jouduttavat poliittiset päätökset polttomoottoreiden kieltämiseksi. Kehittyvä akkuteknologia tekee lopulta myös hybrideistä tarpeettomia, vaikka ne käyvät hyvin kaupaksi vielä lähivuosina”, Fisker sanoo Arvopaperille.

Tanskalaisen Fiskerin suunnittelupöydältä on syntynyt useita silmää hivelevän kauniita luksusautoja kuten BMW Z8 ja Aston Martin DB9. Fisker oli myös mukana Teslan Model S:n suunnittelussa ennen kuin perusti oman yhtiön, jonka Fisker Karma oli hybridiautojen edelläkävijöitä.

Akkuvalmistajan ongelmat ajoivat lopulta myös Fiskerin yhtiön konkurssiin. Yhtiön konkurssipesä päätyi kiinalaisomistukseen. Laakereilleen Fisker ei ole jäänyt lepäilemään. Uusi yhtiö Fisker Inc julkisti hiljattain uuteen Solid State -teknologiaan perustuvan Fisker EMotion -nimeä kantavan sähköauton.

”Auto tulee markkinoille vuonna 2019. Yhdeksän minuutin pikalataus antaa lähemmäs 200 kilometriä ja täydellä akulla pystyy ajamaan 700 kilometriä. Luksusmallin jälkeen aiomme tuoda markkinoille myös massamallin”, hän toteaa.

Fiskerin mielestä Teslan massamal-lin Model 3:n tulo markkinoille on merk-ki ison muutoksen lähtölaukaukses-ta. Fiskeristä ei ole kovin oleellista, miten Tesla onnistuu massamallin tuotannon ylösajossa suhteessa tavoitteisiin.

”Julkisuudessa on jäänyt vähälle huomiolle se, että markkinoille on kasvamassa täysin uusi sukupolvi, joka on kiinnostunut vain ympäristöystävällisistä vaihtoehdoista ja perehtyy ostokseensa kunnolla. Perinteisen saastuttavaksi mielletyn autovalmistajan sähköauto ei ole näille kuluttajille vaihtoehto vaan he haluavat sähköautonsa yksinomaan niihin keskittyvältä valmistajalta”, Fisker pohtii.

Fiskerin puheille löytyy tukea tilastoistakin. Nuoremman sukupolven suhtautuminen autoiluun on muuttunut kriittisemmäksi ja on jo todennäköisesti yksi vaisua automyyntiä selittävä tekijä Yhdysvalloissa. Perinteisistä autonvalmistajista osa on valmistautunut suuriin muutoksiin paremmin kuin toiset.

”En halua nimetä kilpajuoksun voittajia ja häviäjiä, mutta jo nyt on selkeästi nähtävissä, että osa yhtiöistä on jäänyt pahasti jälkeen”, Henrik Fisker toteaa.
Yritetään pärjätä.

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Koska jo sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia.
Uusimmassa TM:ssä oli testissä sähköautot. Parhaat veivät vain 11 kWh/100 km. EU-lukemat myös pätivät käytännössä.
« Viimeksi muokattu: 23.08.17 - klo:07:29 kirjoittanut Pihistelijä »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.273
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Lainaus
Tuoreimpia muutoksia ovat Fiatin ja Chryslerin yhdistyminen, Opelin ja Vauxhallin siirtyminen Fordilta ranskalaiselle PSA:lle ja Mitsubishin päätyminen Nissan-Renaultille.

Tässä on vihre: GM omisti Opelixin (D) ja sisarmerkki Vauxhallin (GB). Ei Ford (USA).  :-[
Yritetään pärjätä.

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 184
    • Profiili
e-Golf vie siis TM:n mittausten mukaan vain 11 kWh/100 km. Lasketaan uudestaan 2,6 miljoonan auton sähköntarve. Oletetaan keskimääräiseksi ajomatkaksi 19 tkm/v.

Siihen riittää 620 MW voimala.

Eli tarvitaan vain vajaat puolet Olkiluoto 3:sta! Päivittäisen 5,5 kWh lataa 16 A kotilaturilla parissa tunnissa. Sähköautoihin siirtyminen ei tule tuottamaan ongelmia.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 184
    • Profiili
e-Golf pärjäsi TM:n vertailussa niin hyvin, että VW tukee olemaan kova luu, kun saa ensimmäisen pelkästään säköautoksi suunnitellun mallin markkinoille.

Minä olin yllättynyt kuinka energiatehokas e-Golf on.
« Viimeksi muokattu: 23.08.17 - klo:08:00 kirjoittanut Pihistelijä »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.116
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Minä olin yllättynyt kuinka energiatehokas e-Golf on.


Liekö saaneet pikkasen vielä lisää niistettyä viimevuotisesta Autobildin testistä, jossa e-Golf söi 12,7 kWh/100 km ???
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/nama-sahkoautot-kuluttavat-eniten-sahkoa-tesla-model-s-peranpitajana

Ja sitten ihan sitä oikeaa käytäntöä Leafilla :(
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/nissan-leaf-kulutus-moottoritiella-120-km-h-nopeudessa-kesakelissa

Kun taas kotimainen yllättäjä Toroidion iskee ihan omat lukemansa tiskiin, 9,99 kWh/100 km :o
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/superauto-toroidion-laboratoriotestissa-kulutus-vain-9-99-kwh-100-km/MmxEdmYG
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.971
    • Profiili
e-Golf vie siis TM:n mittausten mukaan vain 11 kWh/100 km. Lasketaan uudestaan 2,6 miljoonan auton sähköntarve. Oletetaan keskimääräiseksi ajomatkaksi 19 tkm/v.

Siihen riittää 620 MW voimala.

Eli tarvitaan vain vajaat puolet Olkiluoto 3:sta! Päivittäisen 5,5 kWh lataa 16 A kotilaturilla parissa tunnissa. Sähköautoihin siirtyminen ei tule tuottamaan ongelmia.
Nuo TM:n ajamat kulutukset on ajettu varmasti optimiolosuhteissa eli ympärivuotinen keskiarvo on selvästi suuremp. Helle, talvi, sade, tuuli, moottoritienopeudet ja vähemmän taloudellisesti ajavat kuljettajat kaikki nostavat kulutusta tuosta. Lisäksi tulee erilaisia häviöitä. Iso osa autoista on myös Golfia kookkaampia.

Mutta pieniä kulutuksia on kyllä TM ajanut. Pitää myös muistaa se, että vaikka tuossa yllä on pitkä lista kulutusta nostavia tekijöitä, niin teknologian kehittyminen tulee laskemaan kulutusta kautta linjan. Joka tapauksessa autot tarvitsevat sen verran vähän sähköä, että sen tuottaminen ei tule olemaan erityisen suuri ongelma.

Poissa lao

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 325
    • Profiili
Pettymys oli tuo tekniikanmaailman testi mittauksien osalta. Perinteiset kulutuslukemat tietyillä tasanopeuksilla puuttuivat! Ei paljoa kiinnosta mitä on päästy lehden ajamana jotain tiettyä reittiä, vaan esim. paljon sähköä kuluu 110 km/h tasaisella nopeudella. Nyt jäi vahvasti maku sähköautopropakandasta, kun ei ollut perinteisiä mittauksia, joista lehti on tunnettu vuosikymmeniä! Pitäähän sähköautolla päästä moottori - ja kehäteilläkin liikennevirran mukana.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.971
    • Profiili
Pettymys oli tuo tekniikanmaailman testi mittauksien osalta. Perinteiset kulutuslukemat tietyillä tasanopeuksilla puuttuivat! Ei paljoa kiinnosta mitä on päästy lehden ajamana jotain tiettyä reittiä, vaan esim. paljon sähköä kuluu 110 km/h tasaisella nopeudella. Nyt jäi vahvasti maku sähköautopropakandasta, kun ei ollut perinteisiä mittauksia, joista lehti on tunnettu vuosikymmeniä! Pitäähän sähköautolla päästä moottori - ja kehäteilläkin liikennevirran mukana.
Kun TM:llä ei ollut keinoja mitata ajonaikaista sähkön kulutusta, niin jokaisen kulutusmittauksen suorittaminen on työlästä. Ensin ladataan akku täyteen, sitten ajetaan joku koe, jonka jälkeen ladataan akku uudestaan täyteen ja mitataan lataukseen kulunut sähkö. Tuolla menetelmällä on mahdotonta mitata tasaisen nopeuden kulutus, koska mukaan tulevat kiihdytys, hidstus ja siirtymiset latauksesta/lataukseen. Lisäksi jokainen mittaus on työmäärältään paljon raskaampi kuin mihin periteisesti on totuttu.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.273
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Ei ehkä ainakaan valtiovallan toimesta n i i n pan kuin kuvitellaan:

http://www.is.fi/autot/art-2000005337044.html   23.8. 2017  /  IS

Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) väläyttää kaasuautoilun edistämistä niin, että suomalaiset alkaisivat tukea vastaan muuttaa bensiiniautojaan maa- ja biokaasukäyttöisiksi.

Leppä ohjaisi ilmastostrategian toteuttamisen nimissä tukea siihen, että vanhojen autojen käyttövoima muutettaisiin fossiilisista polttoaineista biokaasulle, Länsi-Savo kirjoittaa ja kertoo, että ”Lepän mielestä hallituksen ilmastostrategian toteuttamisen ja päästövähennysten nimissä tulee lisätä sekä kotimaista biotuotantoa että sille käyttöä”.

– Biokaasun tuotannon määrä on kasvussa eri kokoisissa laitoksissa. Tuotantoa varten pitää saada kysyntää lisää. Vanhojen autojen muuttamista kaasuautoiksi voitaisiin tukea strategian toteutukseen varatuista varoista, ministeri Leppä sanoi Länsi-Savon mukaan.

Keskustelu liikennepolttoaineista käy nyt kiivaana, sillä mm. liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) asettama parlamentaarinen työryhmä on luvannut antaa näkemyksensä liikenteen päästövähennyksistä ja mahdollisesti myös niihin liittyvistä veromuutoksista vielä elokuun aikana.  :o
Yritetään pärjätä.

Poissa Latexi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 464
  • Audi A4 sedan, ex A4 Avant TFSI
    • Profiili
En aivan jaksa uskoa tuohon läpimenoon. Kyllä siihen tarvitaan nykyisten ajoneuvojen täyskielto ja sehän ei tule Suomessa onnistumaan. Seurauksena olisi poliittinen itsemurha itse kullekin. Eiväthän nuo ole saaneet aikaiseksi sitä tulevaa mietintöäänkään.
Latexi

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.273
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Virkamies varmana: Diesel pysyy pitkään käytössä, sähkön läpimurto sen sijaan epävarmempaa
Diesel-autojen osuus voi jopa kasvaa Suomessa kun Saksasta haetaan hyväkuntoisia dieselhenkilöautoja.

https://yle.fi/uutiset/3-9793222

Dieselautot  23.8.2017 klo 16:00   / YLE

Suomessa ei ole tulossa vastaavanlaisia yleisiä päästörajoituksia dieselautoille kuin tällä hetkellä Saksassa mietitään.

Keskustelu rajoituksista on tällä hetkellä hyvin maa- ja kaupunkikohtaista. Dieselin käyttöä on rajoitettu ajoittain Saksan lisäksi Oslossa ja jatkuvasti Pariisissa.

Osastopäällikkö Toni Pallaspuro rauhoittelee dieselautojen omistajia ja niiden ostoa harkitsevia. Hän vastaa Liikenteen turvallisuusvirastossa autojen liikennekelpoisuudesta ja muun muassa juuri päästöistä.

– Suomessa tilanne on hyvin erilainen, ja meillä ilmanlaatuongelmat ovat eri tasolla, Pallaspuro vertaa tilannetta muun muassa Saksan kaupunkien dieselautojen aiheuttamiin ilmanlaatuongelmiin.

Pallaspuro ei usko, että diesel häviää pitkään aikaan Suomen liikenteestä. Hän veikkaa, että dieselhenkilöautot säilyvät yhtenä vaihtoehtona uusien autojen kaupassa vielä vuosikausia.

Suomen ongelma on sen sijaan yhä vanhemmat käytössä olevat autot. Suomen vanha autokanta aiheuttaa enemmän sekä hiilidioksidia että myös muita päästöjä. Dieselautojen yhteydessä puhutaan niin sanotuista lähipäästöistä, jotka ovat typpipäästöjä ja vanhemmilla malleilla myös pienhiukkaspäästöjä.

Kyllä Suomessa voidaan nähdä tuontiautoissa lyhyt piikki, jos Saksassa dieselien hinnat laskevat selvästi

Pallaspuro korostaa, että uudet dieselmoottorit ovat hyvin puhtaita verrattuna vielä vuosikymmenen alun malleihin. Vanhemmat, yli kymmenen vuotta vanhat dieselit tupruttelevat useita kymmeniä kertoja enemmän typpeä ja pienhiukkasia, sen sijaan dieselit ovat olleet jo pitkään pihimpiä ilmaston lämpenemismielessä.

Autojen typpipäästöjä on tiukennettu EU:ssa ja myös Suomessa vasta melko myöhään. Rajoituksissa on keskitytty enemmän autoilun hiilipäästöjen vähentämiseen. Sama suunta jatkuu Suomessa myös jatkossa.

Pallaspuron mukaan suomalainen autoilija voi rauhassa miettiä dieselin käyttöä. Autoilun ongelmia voidaan hänen mukaan ratkoa muilla keinoilla kuin ehdottomilla käyttökielloilla. Pallaspuro mainitsee Ylen Ajantasa –ohjelmassa keinoina muun muassa joukkoliikenteen tukemisen, eri matkaketjut ja biodieselin väliaikaisen tukemisen.

– En usko, että Saksan tai muiden keskustelut kovinkaan dramaattisesti Suomeen vaikuttavat. En olisi huolissani.

Pallaspuro pitää jopa todennäköisenä, että Saksassa tullaan säätämään käyttökieltoja tietyille dieselautoille. Maalla on pitkät perinteet liikenteen rajoituksissa. Saksassa on käytössä melko uusia autoja, joten raja voidaan asettaa Pallaspuron mukaan myös tiukaksi. Tämä voi näkyä hetkellisesti myös Suomessa.

– Kyllä Suomessa voidaan nähdä tuontiautoissa lyhyt piikki, jos Saksassa dieselien hinnat laskevat selvästi.

Pallaspuro ei pysty veikkaamaan milloin sähköautot tekevät varsinaisen läpimurron, jos milloinkaan. Ne yleistyvät hitaasti seuraavan kymmenen vuoden aikana.  ??? :o

Yritetään pärjätä.

Paikalla jt

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Polttoainemurros tulee liikenteeseenkin, se on vain ajan kysymys. Sähkön läpilyönti edelleenkin odottaa akkuteknologian läpimurtoa. Esim. Teslan yli 500kg painoiset akut eivät ole kovin ekologinen ratkaisu ja tuntuuhan se painoa siellä autossakin ja kuluu tietkin enempi painon lisääntyessä.

Vaikka teknologista läpimurtoa ei saavutettaisikaan, hidas tasainen kehitys parantaa sähköauton kilpailukykyä ja toiminnallisuutta, mutta suureen volyymien kasvuun pullonkaulaksi voi tulla (tulee) sitten akkujen ja mahdollisesti niihin tarvittavien mineraalien saatavuus. Tämä taas nostaa akkujen hintaa ylöspäin kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.

Jos ajatellaan nykyhetkeä ja mahdollisia tehokkaimpia tapoja ilmastoystävälliseen tapaan liikutella autoja, esiin nousee vahvasti kaasu sähkön lisäksi (unohdetaan hetkeksi akkujen tuotannon ympäristöongelmat). Teknologia on jo tuttua ja tunnettua ja esim. kaasuauton hinta ei poikkea uutena pahemmin ei-kaasumallista, riippuen moottoriversiosta joko halvempi tai kalliimpi. Samoin käytettyjä kaasuautoja on saatavilla hyvin esim. Ruotsin puolelta. Itsekin ostin sellaisen (käytetty kaasu-passat) ja näin muutaman kuukauden kokemuksella olen varsin tyytyväinen. Lisää vain tankkausasemia, kiitos, ihan viime kuukausina onkin ollut ilahduttavaa kehitystä pohjois ja keski-Suomessa.

Kaasuautoilun teknis-taloudelliset ongelmat eivät liitykkään tekniikkaan sähköautojen tapaan, vaan blokkeja voivat olla tankkausasemien geograafinen kattavuus (toki paranemaan päin), toisaalta ennakkoasenteet/luulot ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä valtion rankaiseva verokohtelu. Nykyiset pikku-bensaturbot kulkevat jo niin kohtuullisilla kulutuksilla että autoilun kokonaiskustannuksista polttoaineen osuus kohtalaisilla ajomäärillä jää loppujen lopuksi kohtuu vähäiseksi. Ja toisaalta plug-in hybrid lienee houkutteleva vaihtoehto "tiedostavalla" uuden ostajalle tai pääasiassa lyhyitä matkoja ajavalle. 

Sen sijaan että ministeri väläyttelee nykyisen autokannan moottoreiden konvertointia verorahoin kaasukäyttöiseksi, kannattaisi tarttua järkevimpiin kannustimiin ja miettiä miten oikeasti saataisiin porkkana kaasun yleistymiseen. Ja suomalaisten tapauksessahan tämä porkkana on luonnollisesti taloudellinen. Nykyinen kaasuauton käyttövoimavero, vaikka onkin vain ~60% dieselin käyttövoimaverosta, on erittäin huonosti harkittu   turha blokki vähän ajavalle kaasuautoilijalle. Vaikka kaasulla ajaminen on reippaasti halvempaa polttoainekustannuksiltaan kuin bensalla ja myös halvempaa kuin dieselillä, niin myös mielikuvilla on merkitystä. Konvertointi tuskin on mikään massojen ratkaisu, kaasukonvertointi tarvitsee nimittäin tilat myös kaasutankeille ja täyteen ahdetuissa nykyaikaisissa autoissa tilaa ei oikein muualla ole kuin takakontissa. Samoin käytetyn auton arvo vs. kaasukonvertoinnin hinta tuottaa yhtälön jonka takaisinmaksuaika tavanomaisessa käytössä (poislukien isot ajomäärät) voi olla vähän niin ja näin, lisäksi konvertoinnilla ei välttämättä saada niin paljon tilaa tankeille uhraamatta koko tavaratilaa, joten ajomatka jäisi vähäiseksi. Joten kaasuautojen saatavuusongelmaan ratkaisu on kannustava verokohtelu. Ehkäpä autoverokin voisi olla esim. 50% vastaavan normibensan verosta Ruotsin malliin ja jos sama kohdistettaisiin myös käytetyn tuontiin, niin johan alkaisi ratkeamaan ihan eri vauhdilla kaasuauto kannan yleistyminen - aitoja kaasuautoja tuomalla. 

Toinen jippo mikä on vielä käyttämättä on taksien ympäristöetujärjestelmä. Syy miksi Tukholman Arlandan lentokentällä ei juuri diesel autoja tapaa Helsinki-Vantaan pitkän diesel rivin tapaan (josta seuraa myös kunnon katku ihan aistinvaraisestikin havaittava) on juuri tässä systeemissä. Idea on siinä että ympäristöystävälliset autot pääsevät nopeammin ottamaan kyydin lentokentältä kun taas "saastuttavammat" joutuvat jonon hännille. Käytännössä tämän takia taksien lentokenttäliikenne pyörii pääasiassa kaasuautojen, joidenkin hybridi-priusten ja muutamien Teslojen varassa, toki niitä dieseleitä varsinkin isommissa autoissa (pakut) on jonkin verran. Tämä keinohan on ällistyttävän tehokas sekä valtiontalouden että ympäristön kannalta. Se että erittäin paljon ajavat autot, taksit, saadaan käyttämään suuressa määrin vaihtoehtoisia energialähteitä, tarkoittaa että saman vaikutuksen saavuttamiseksi tavallisia autoilijoita tarvittaisiin jo roppakaupalla.

Keino on myös tehokas psykologisesti. Koska lähes jokainen meistä matkustaa joskus taksin kyydissä, tulee näin pakostakin matkustajen roolissa todettua että joo voihan se auto kulkea kaasullakin (tai sähköllä) ja vieläpä "kestää". Ja kun taksit ovat juuri niitä autoja jotka ahkerasti pörräävät ympäri kaupunkien keskustoja, on tällaisella liikkeellä taatusti myös positiivisia vaikutuksia kaupunkien hengitysilman laatuun (sähköllä ei suoria päästöjä ole ja kaasukin on sekä bensaa että dieseliä merkittävästi puhtaampi (esim. hiukkaset ja typpioksidit)) - ADAC:n ekotestin voittaja oli BMW i3 (sähkö), toisena Prius hybrid ja kolmantena kaasu-Octavia. Prius-Hybridissä on vain se ongelma näin CO2 ekomielessä että se syö bensiiniä eli fossiilista polttoainetta, joten se ei ole niin suureksi avuksi valtiovallan kärvistellessä liikenteen CO2 päästöjen laskemiseksi.

Mikä parasta, taksien eko-etujärjestelmä ei edellytä suoria verotukia valtiolta, joten kyseessä on äärimmäisen valtiovarainministeriö-ystävällinen tapa, taksien nopea kiertoaika käytössä myös tarkoittaa että keino on mahdollista ottaa käyttöön vain muutaman vuoden siirtoajalla ilman että kellekään tulee turhan paha mieli.

Tähän päälle vielä vain lisää kaasuasemia ja Gasum jatkamaan kampanjaansa "kaikki tankkaukset 69/89e kuukaudessa" niin hyvä tulee. (polttoainekulutuksen siirtymisellä bensasta/dieselistä uusiutuviin/vaihtoehtoisiin; (bio)kaasu, etanoli, biodiesel, sähkö; tulee olemaan suuria vaiktuksia myös valtion vaihtotaseeseen, toki polttoaineverotulojen vähentyminen on väistämätön seuraus, mutta eihä mikään muutos tule ilmaiseksi)
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.116
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vaikka teknologista läpimurtoa ei saavutettaisikaan, hidas tasainen kehitys parantaa sähköauton kilpailukykyä ja toiminnallisuutta, mutta suureen volyymien kasvuun pullonkaulaksi voi tulla (tulee) sitten akkujen ja mahdollisesti niihin tarvittavien mineraalien saatavuus. Tämä taas nostaa akkujen hintaa ylöspäin kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.


Tälläkin osa-alueella otetaan jo isoja harppauksia, litium-akun neste/geelimäinen elektrolyytti vaihtuu kiinteään ja kallis litiumikin halpaan natriumiin => turvallinen akku 3x nykyisiä suuremmalla varauskyvyllä, jonka latauskin tapahtuu minuuteissa nykyisten akkujen tuntien sijaan :)
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/litiumakun-keksijan-uusi-projekti-tehokkaampi-akku-on-nopeampi-ladata-eika-se-rajahda-6629203
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.529
    • Profiili
^Tämän mukaa 3 vuoden kuluttua olisi markkinoilla jotain tuotteita.. toivotaan, että pelaa. Jos harppaus on noin suuri (5 x verrattuna nykyisiin), niin tämän hetken kalliilla ja tehottomalla akkutekniikalla toteutettuja autoja ei kannata ostaa. Kannattaako latausasemiinkaan panostaa.. ne menevät varmaankin uusiksi?
https://www.tun.com/fi/blog/university-of-texas-powerful-and-longlasting-battery/

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.971
    • Profiili
Kaikenlaisia mullistavia akkuteknologian aivan uudelle tasolle nostavia keksintöjä on esitelty niin kauan kuin minä muistan. Vielä yhtään tuollaista mullistusta ei olla nähty, vaan kehitys on ollut tasaisen varmaa.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.116
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Kannattaako latausasemiinkaan panostaa.. ne menevät varmaankin uusiksi?

Minkäköhän vuoksi nuo muka uusiksi menisivät? Toki tehot saattaa kasvaa tulevaisuudessa merkittävästikin, mutta parempi se wanhempikin nykylaturi on kuin ei laturia lainkaan = latausverkkoinfran rakentamista ei kannata tämän vuoksi ainakaan himmailla 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.529
    • Profiili
Minkäköhän vuoksi nuo muka uusiksi menisivät? Toki tehot saattaa kasvaa tulevaisuudessa merkittävästikin, mutta parempi se wanhempikin nykylaturi on kuin ei laturia lainkaan = latausverkkoinfran rakentamista ei kannata tämän vuoksi ainakaan himmailla 8)
Vaikea sanoa, kun tuotteita ei vielä ole. Menetetäänkö nykyisillä lataussysteemeillä tämä: "latautuu selvästi nopeammin ­– minuuteissa tuntien sijasta ­– kuin nykyiset akut." ?
Latautuuko esim. nopeammin (minuuteissa) samoilla virroilla, mitä nykyisissä latauspisteissä tarjolla?
Latausverkoston teko ei liene ihan ilmaista.. jos suuri mahdollisuus, että infra vanhenee jo ennekuin rakentamista kunnolla aloitettu, niin silloin juuri kannattaa himmailla.

Tuo nopeus on minusta jopa akkujen kapasiteettiä olennaisempi juttu.
Jos sähköautoja olisi huomattavasti nykyistä enemmän ja latauspisteitä kuitenkin rajoitettu määrä, niin tuntien, tai edes puolituntien latausjaksot olisi kestämätön paikka lataukseen jonottaville autoille.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.116
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vaan monessa paikkaa tuon nykyisen kaltaisen latauspisteen voi pystyttää about vain ruuvaamalla pöntön paikoilleen ja se siitä. Se sitten tarjoaa sen tehon kuin tarjoaa ja se siitä. Eikä se asia siitä mihikään muutu jos se latauspisteelle tuleva köysi ei enempää kestä, niin se ei vain kestä ja tehokkaamman laturin odottelu on tällöin täysin turhaa - tai sitten pitää uusia ne köydetkin ja sen uusimisen hinta taasen ei muutu, teki sen nyt tai 5v päästä, se uuden kaapelin vetäminen maksaa aina mansikoita kaivuutöineen yms :-\

Toki jos ne kaapelit joutuu jo nyt kaivamaan uusiksi, niin tuo odottelu voisi ehkä joissain tapauksissa olla kenties perusteltuakin. Tai ainakin se kaivettava kaapeli pitää olla sellaista touvia ettei siitä jää mahd. laturin tehopäivitys kiinni. Jos tuollainen latauspömpeli tänään maksaa muutaman tonnin, niin sillä hinnalla ei kovin pitkää pätkää sähkökaapelia maahan kaivella, mahd. uudelleen asfaltonteineen yms = se hinta on siis siinä kaapelivedossa, ei siinä laturissa siellä kaapelin päässä. Nykyisilläkin kun jo päästään 120kW pikalaturin tehoihin, niin ei tuo kai sentään ihan heti "lopu kesken" :P

https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/sahkoautojen-latauslaitteet/457/

Mutta jälleen kerran tässkin kohtaa, se varsinainen avain on siinä paljonko sitä sähköä käyttää. Jos laturin teho on sama, mutta toinen "polttelee" 10kW/100km ja toinen 20kW/100km, niin lienee aika selvää että ekalla latausaikakin on vastaavasti 50% siitä mitä tuhlari tarttee esim. 200km ajosuoritteeseen, eikös 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Autoinssi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Kauppalehden uutisen mukaan Toshiba tuo 2019 markkinoille akun, joka latautuu muutamassa minuutissa ja ajomatka voisi olla 320 km.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toshibalta-superakku-auto-latautuu-kahvitauon-aikana/U5DxZe4H

Poissa Pihistelijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Luin uusimman TM:n. Siinä oli paljon ladattavia hybridejä. Ensin parivertailu BMW 530e ja MB E 350e. Sitten vielä erikseen ladattava Prius ja Mini Countryman. Kaikille oli yhteistä onnettoman pieni tavaratila (akusto syö sen). Minä en ymmärrä hybridin jujua. Ylimääräinen tekniikka kasvattaa massaa, syö tiloja ja nostaa hintaa. Tulenkin jättämään hybridit väliin ja siirryn aikanaan suoraan sähköautoihin. Siihen asti ajan yksinkertaisella pienellä ahdetulla bensamoottorilla. Ei syö tiloja, kevyt ja edullinen tekniikka. Kulutuskin on pieni.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Rauta7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Luin uusimman TM:n. Siinä oli paljon ladattavia hybridejä. Ensin parivertailu BMW 530e ja MB E 350e. Sitten vielä erikseen ladattava Prius ja Mini Countryman. Kaikille oli yhteistä onnettoman pieni tavaratila (akusto syö sen). Minä en ymmärrä hybridin jujua. Ylimääräinen tekniikka kasvattaa massaa, syö tiloja ja nostaa hintaa. Tulenkin jättämään hybridit väliin ja siirryn aikanaan suoraan sähköautoihin. Siihen asti ajan yksinkertaisella pienellä ahdetulla bensamoottorilla. Ei syö tiloja, kevyt ja edullinen tekniikka. Kulutuskin on pieni.
Näinhän sen useakin autonkäyttäjä "näkee". Nämä hybridit ovat sen takia "järkeviä", että niiden sähköntarve ei kuormita tai "kaada" sähköverkkoa mitenkään poikkeuksellisesti. Täyssähköautot tulevat "autojen korvaajina" muuttamaan koko liikenneinfran alueen sähkönkulutuksen, joka kasvaa niin dramaattisesti, että siihen ( koko sähköverkoston uudelleen rakentaminen ) tarvitaan aikaa ja nimenomaa rahaa! Ja asia tulee nähdä globaalisti, eikä vain oman parkkihallin osalta.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.971
    • Profiili
Luin uusimman TM:n. Siinä oli paljon ladattavia hybridejä. Ensin parivertailu BMW 530e ja MB E 350e. Sitten vielä erikseen ladattava Prius ja Mini Countryman. Kaikille oli yhteistä onnettoman pieni tavaratila (akusto syö sen). Minä en ymmärrä hybridin jujua. Ylimääräinen tekniikka kasvattaa massaa, syö tiloja ja nostaa hintaa.
Itse olen nyt ajanut esimerkiksi viimeisen 1000 kilometriä 1,7 litran keskilutuksella autolla, joka on omaasi paljon mukavampi, tilavampi ja suorituskykyisempi. Kyllä tuossa on jo aika monta järkisyytä hybridin puolella.

Poissa Mike Tyson

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Luin uusimman TM:n. Siinä oli paljon ladattavia hybridejä. Ensin parivertailu BMW 530e ja MB E 350e. Sitten vielä erikseen ladattava Prius ja Mini Countryman. Kaikille oli yhteistä onnettoman pieni tavaratila (akusto syö sen). Minä en ymmärrä hybridin jujua. Ylimääräinen tekniikka kasvattaa massaa, syö tiloja ja nostaa hintaa. Tulenkin jättämään hybridit väliin ja siirryn aikanaan suoraan sähköautoihin. Siihen asti ajan yksinkertaisella pienellä ahdetulla bensamoottorilla. Ei syö tiloja, kevyt ja edullinen tekniikka. Kulutuskin on pieni.
Ladattavan hybridin jujun löytäminen on kiinni omasta ajoprofiilista ja latausmahdollisuuksista. Jos esimerkiksi päivittäinen ajosuorite koostuu useista 20-30km pätkistä, joiden välillä pystyy ja ehtii lataamaan, on juju helposti löydettävissä.  Toukokuussa käyttöön otetussa Passatissa on nyt mittarissa 10400km ja menossa on toinen tankillinen bensaa. Reilusti alle litran keskikulutuksella siis tuo reilu kymppitonni. Auto on tilava sisältä ja verrattuna esim. edelliseen V40:seen ruuman koko on valtava. Suorituskykyäkään ei voi moittia.

Jos ajoprofiilini on erilainen ja latausmahdollisuudet vähissä jäävät ladattavan hybridin mahdollisuudet hyödyntämättä ja silloin joku muu voimalinja on todennäköisesti järkevämpi. Bensa, diesel tai kaasu, jokainen saa - onneksi - valita itse mieleisensä.

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi