Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 72517 kertaa)

Poissa JFabiaK

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 690
    • Profiili
Eihän vakainta tarvita, jos kori ei kallistele. Vakain ei vaikuta tällaisessa tilanteessa mitään mukavuuteen; on aivan sama onko sitä tai ei.
Vakain tulee mukaan apujouseksi lisäämällä kallistusta estävää jäykkyyttä vasta korin kallistuessa.

Tuosta regeneroivasta jarrutuksesta kompensoimassa suurempia massoja jarrujen kestävyyden suhteen olisi mukava kuulla - hyvä suomennos.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.371
    • Profiili
Eihän vakainta tarvita, jos kori ei kallistele. Vakain ei vaikuta tällaisessa tilanteessa mitään mukavuuteen; on aivan sama onko sitä tai ei.
Vakain tulee mukaan apujouseksi lisäämällä kallistusta estävää jäykkyyttä vasta korin kallistuessa.

Tuosta regeneroivasta jarrutuksesta kompensoimassa suurempia massoja jarrujen kestävyyden suhteen olisi mukava kuulla - hyvä suomennos.  ;)
Se vakain on siellä koko ajan valmiina vaikuttamaan. Kun vain toisen renkaan alle osuu joku epätasainen kohta tiessä, niin se vakain toimii aivan samalla tavalla kuin kaarteessa. Jos molemmille puolin vaikuttaa identtinen epätasaisuus samalla hetkellä, niin tuossa erikoistapauksessa vakain ei haittaa mukavuutta. Perusasioita...

Jopa noissa sähkötehoiltaan heikoissa hybrideissä jarrukomponentit kestävät todella pitkään - varsinkin suomalaisessa liikenteessä. Täyssähköauton moottori ja akku kykenevät ottamaan hybridejä enemmän tehoa vastaan, joka tietenkin vähentää jarrupalojen ja -laikkojen kuormaa.

Poissa Decoy_

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Ainakin Teslassa kaasupolkimen nostaessa tuo "moottorijarrutuksen" vaikutus on todella huomattava. Helppo ainakin omien kokemuksien perusteella uskoa tuohon jarrujen kestävyyteen.

Poissa nackerton

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
https://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw#t=38s

Muistui mieleeni tämä Bosen vaatimaton demonstraatio.

edit. Uudempikin pätkä löytyy, Possun vakaaja on tietysti erittäin kireä:

https://www.youtube.com/watch?v=3KPYIaks1UY#t=1m5s
« Viimeksi muokattu: 10.03.16 - klo:19:42 kirjoittanut nackerton »

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.371
    • Profiili
No mutta niinhän se auto muutenkin talouteen valitaan, suurin mahdollinen jotta varmasti mahtuu vaikka sille tilalle ei oikeasti olisikaan tarvetta kuin muutamia hassuja kertoja silloin tällöin ::)
No onhan noita (konsepti) ratkaisujakin jo olemassa, missä renkaan sisään rakennetaan koko voimansiirto, iskunvaimennuksineen kaikkineen = jousitettu massa ei juuri nykyisestä kasvaisi. Esim. Michelin Active Wheel piti tulla markkinoille jo 2010
Ainakin itse ostan hyvin erilaisella periaatteella autoni.

Juuri tuota tarkoitin. Kaikenlaisia suunnitelmia on nähty, onpa joku rakentanut jopa polttomoottorinkin sinne vanteen sisään, mutta eipä tuo idea ole poikinut pienintäkään  menestystä. Tilankäytönkin kannalta napamoottori olisi valtavan hyvä. Siitäkään huolimatta homma ei vain tunnu ottavan tuulta purjeisiinsa.

Poissa R-N

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Sähköautoista ja niiden tulemisesta on paljon tahallista disinformaatiota.

Sähköauton huolto maksaa varmaan lähes sen saman kuin polttomoottoriauton, koska auton massan kasvaminen kasvattaa kulumisastetta mm. jarruissa ja nivelissä. Määrätyt, uusittavat elektroniikkakomponentit, niin korjattuna kuin uusittunakin ovat uusi kuluerä.


Huollon pitäisi olla kyllä halvempaa, koska sähköautosta puuttuu mm. vaihteisto, pakoputki, katalysaattori, hiukkassuodatin, moottoriöljy yms. ja kevyt jarrutus hoituu sähkömagneettisesti ilman jarrupaloja.

Poissa mremonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.284
  • BMW X4 d35 -17| Ibbe FR 1.0 -18 (tulossa)
    • Profiili
    • remonen.fi
Huollon pitäisi olla kyllä halvempaa, koska sähköautosta puuttuu mm. vaihteisto, pakoputki, katalysaattori, hiukkassuodatin, moottoriöljy yms. ja kevyt jarrutus hoituu sähkömagneettisesti ilman jarrupaloja.
Näin minäkin tämän näkisin. Mikä muuten mahtaa olla täyssähköauton huoltoväli ja -ohjelma? Mitä siellä tehdään? Vaihdetaan pyyhkimen sulat ja katsotaan, että pissapojassa on nestettä?

Jos katsoo normiauton huolto-ohjelmaa, niin 95% asioista liittyy polttomoottoriin.

---
BTW. tuo Tesla tuntuu olevan enemmän pyörille nostettu tietokone kuin auto. Siellä jopa valmistaja voi päivittää ja päivittääkin "käyttistä" lennosta kaiken aikaa. Juuri oli juttua kaverista, joka oli hakkeroinut Teslan softan auki ja kas kummaa, yhtäkkiä softan versio vaihtui toiseen.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.206
    • Profiili

Mutta siis, toimintasäde on vain yksi asia. Tällä hetkellä 100% sähköautojen valikoima on aika lailla suppea, kuten kirjoittelin jo aiemmin. Ei Teslalla, niin kiva kun se onkin, kuljeteta neljän hengen perhettä ja koiraa Lappiin hiihtolomalle boksi katolla ja viikon vaatteet ja ruuat takaloosterissa. Varmasti Sarasvuolle kiva auto, kun Virpi tulee perässä Range Roverilla ja peräkärryllä. Kun vesijettikin piti saada mukaan.


Siis miksei voi lappiin ajaa nelihenkinen perhe? Missä henkilöautossa on mm yhtä paljon tavaratilaa kuin teslassa jossa kaksi konttia :o ehkä sille koiralle ei ole sijaa, mutta esim itellä lemmikit ei lomaile.
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Siis miksei voi lappiin ajaa nelihenkinen perhe? Missä henkilöautossa on mm yhtä paljon tavaratilaa kuin teslassa jossa kaksi konttia :o

No ei tuolla nyt sentään vielä juhlita, etutila "huimat" 150 litraa ;D

http://autobild.fi/uutiset/tesla-model-s-p85d-700-hevosvoimainen-perheauto
Lainaus
Model S:n perustavaratila on jo 650 litraa, mutta takaselkänojat alas taittaen saadaan yli 1 000 litraa. Lisäksi takatavaratilan alla on oma lisätilansa, eikä pidä unohtaa etupellin alaista 150 litran laaria – sähkömoottorit eivät näet riistä tavaratilaa, koska ne asettuvat akselien yhteyteen. Litteä akusto taas sijaitsee lattian alla.


Ihan vain esimerkkinä n. 1/4 Teslan hintainen tila-vaihtoehto, jossa jo pikkutaravatilaa on enempi kuin Teslassa keulalla - ja tällä vetelee sinne lappiinkin kertatankkauksella ;)

http://www.uusisuomi.fi/autot/78442-citroen-berlingo-uudistuu-merkittavasti
Lainaus
Multispace-henkilöautoversiossa Modutop-sisäkaton ansiosta matkustamo on valoisa ja mukana kulkeville tavaroille löytyy runsaasti käytännöllisiä säilytyspaikkoja. Pikkutavaroiden säilyttämiseen on 170 litran verran tiloja.

Citroën Berlingo Multispacen mitat: pituus 4,38 m ja leveys 1,82 m (ilman ulkopeilejä), akseliväli 2,73 m. Tilavuutta ja mukavuutta on tarjolla myös takaistuimella matkustaville, esimerkiksi polvitilaa on runsaasti (24,5 cm).

Tavaratilan tilavuus on 675 litraa istuinten ollessa paikoillaan ja peräti 3 000 litraa toisen rivin istuinten ollessa alas taitettuina.


Toki kokonaan toinen juttu onkin jos se oma ego ei tuohon 3m3 tavaratilaan mahdu ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.206
    • Profiili
Muistelin vaa näitä mainoksia http://www.auto-outlet.fi/tesla/

Reilut tilat silti, ihan turha väittää että siitä jäis reissu kiinni, meitä meni just leonilla lappiin kolme, laskettelukamoineen viikoks. Neljäskin ois mahtunu ilman subbaria kontissa. Tai jos ois ottanu edes kohtuullisesti kamaa, itellä tapana pakata aina täyteen, iha varuilta :)
« Viimeksi muokattu: 13.03.16 - klo:09:43 kirjoittanut sambolo »
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa Patomursu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.308
    • Profiili
Tesla kyllä kiinnostaisi, jos vaan olisi varaa siihen  ;D

Tilat varmaan omiin tarpeisiin siinä riittäisi, tavaran kuljetukseen on sitten oma kalustonsa. Ehkä seuraava on kuitenkin pistokehybridi, jolla työmatka + muu nurkkapyöritys menisi sähköllä ja pidemmät matkan bensiinillä tai dieselillä.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poissa mremonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.284
  • BMW X4 d35 -17| Ibbe FR 1.0 -18 (tulossa)
    • Profiili
    • remonen.fi
Reilut tilat silti, ihan turha väittää että siitä jäis reissu kiinni, meitä meni just leonilla lappiin kolme, laskettelukamoineen viikoks.
Ja sukset kulki missä?

Mutta ei siinä mitään. Jos kerran Tesla täyttää kaikki tarpeet autolle, niin eihän niitä muita kannata valmistaakaan.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 579
    • Profiili
Ja sukset kulki missä?

Mutta ei siinä mitään. Jos kerran Tesla täyttää kaikki tarpeet autolle, niin eihän niitä muita kannata valmistaakaan.

Katolla kenties? Myös Teslaan saa kattotelineet, tuleviin malleihin myös koukun.

https://www.youtube.com/watch?v=lcgRIY4AYXM
« Viimeksi muokattu: 13.03.16 - klo:21:36 kirjoittanut TDiih »
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Jännää nähä mikä tulevaisuudessa lyö läpi.

maailman suurin autonvalmistaja, joka kuitenkin syöttää tuotekehitykseen mielettömät summat rahaa, nosti kädet pystyyn sähköautojen kanssa. Heidän mukaansa mitään akkutekniikan läpimurtoa ei ole näkyvissä, joten päättivät keskittyä vetyautojen kehittämiseen. Vagin tulevaisuuden strategiassa sähkö taitaa olla puolestaan se mihin uskotaan.

Poissa sambolo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.206
    • Profiili
Katollahan ne sukset, vaikka ois limusiini ni en sisällä pitäis kun pakosta. Boxista riippuen sinne saa muutakin.
5F Leon 1.4 tsi style
Ex vag:
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poissa mremonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.284
  • BMW X4 d35 -17| Ibbe FR 1.0 -18 (tulossa)
    • Profiili
    • remonen.fi
Katolla kenties? Myös Teslaan saa kattotelineet, tuleviin malleihin myös koukun.
Tämä oli minulle uutta. Alunperin noita telineitä ei tainnut olla. Tai ainakin muistan lukeneeni jostain sen suuntaista.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Heidän mukaansa mitään akkutekniikan läpimurtoa ei ole näkyvissä, joten päättivät keskittyä vetyautojen kehittämiseen.

No tätäpä itsekin veikkaisin vahvimmaksi ehdokkaaksi, nykyinen plug-in hybridi, jossa tuo "agregaatti" vain muutetaan juurikin esim. polttokennoksi. Näin se akkkutekniikka saa kehittyä sen mitä kehittyy ja sitä kautta näidenkin autojen akkukapasiteetit kasvavat aikansa, kunnes se tekniikka on valmis ihan pelkkien akkujen varassa liikkumiseen ja "agregaattia" ei enää tarvita backup-voimanlähteenäkään 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa mremonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.284
  • BMW X4 d35 -17| Ibbe FR 1.0 -18 (tulossa)
    • Profiili
    • remonen.fi
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/376266-lahtee-kuin-nappi-takista-huipputehokas-sahkorekka-selvisi-tampereen-talvesta

Mielenkiintoista. Kokonaispaino 16tn, kantavuus 10tn. Miten noissa jakeluautoisssa yleensä nuo painot menee? Ja miten noissa verot menee? Painon mukaan?
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Poissa ropellihattu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 446
  • Skoda Octavia Combi 1,4TSI Style Race Blue -18
    • Profiili
Kamalasti on ollut keskustelua sähköautoista ja siitä mitä niiden yleistyminen tuo tullessaan.

Vaan harvassa paikassa kukaan mainitsee sen, että mistäs se sähkö tehdään jos vaikkapa 1/5 suomenkin autokannasta muuttuisi sähköiseksi? Jo nyt tuskaillaan tuontisähkön kanssa kun oma tuotanto ei tahdo talvikautena riittää.

Puhumattakaan jos EU tai muu taho järkipäissään tekee jonkin sortin hullunkurisen siirtymäajan pois polttomoottoreista miettimättä taas asiaa sen enempää.

Että paljon pitää vielä vettä virrata ennen kuin sähköautoilusta tulee mitenkään varteenotettava liikkumismuoto, ainakaan allekirjoittaneelle.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.543
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Kamalasti on ollut keskustelua sähköautoista ja siitä mitä niiden yleistyminen tuo tullessaan.

Vaan harvassa paikassa kukaan mainitsee sen, että mistäs se sähkö tehdään jos vaikkapa 1/5 suomenkin autokannasta muuttuisi sähköiseksi? Jo nyt tuskaillaan tuontisähkön kanssa kun oma tuotanto ei tahdo talvikautena riittää.

Puhumattakaan jos EU tai muu taho järkipäissään tekee jonkin sortin hullunkurisen siirtymäajan pois polttomoottoreista miettimättä taas asiaa sen enempää.

Että paljon pitää vielä vettä virrata ennen kuin sähköautoilusta tulee mitenkään varteenotettava liikkumismuoto, ainakaan allekirjoittaneelle.


Muutos (=söhköautojen tulo kansanautoiksi) laajemmassa mittakaavassa edellyttää joko 1) muiden kuin söhköautojen käytön ankaraa käytön verottamista tai 2) valmistuksen lopettamista. Muuten söhköautojen yleistyminen kestää helposti 10-20 vuotta. En ennusta aikataulua, edes yritäkään.

http://www.hs.fi/autot/art-2000005279470.html

Volvo panee kaikkiin malleihin sähkömoottorin vuonna 2019 – maailmalla myydään miljoona sähköautoa luultavasti jo tänä vuonna
”Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia sähköautoista, ja me haluamme vastata asiakkaidemme nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin”, Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson sanoo.  Lähde: HS 5.7. 2017

Käytännössä kaikki suuret autovalmistajat ovat jo tuoneet valikoimiinsa sähköautoja. Kun vuonna 2013 markkinoilla oli 70 täyssähkö- tai hybridimallia, nyt kuluttaja voi valita jo 130 mallista, kertoo sähköautojen myyntitilastoja kokoava EV-volumes.com-sivusto.  8)

Jo aiemmin Volvo on linjannut, että se aikoo myydä miljoona sähköautoa vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi Samuelsson on sanonut, että yhtiö saattaa lopettaa dieselautojen valmistamisen vuoden 2020 jälkeen.  :o
Yritetään pärjätä.

Poissa Visa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Kamalasti on ollut keskustelua sähköautoista ja siitä mitä niiden yleistyminen tuo tullessaan.

Vaan harvassa paikassa kukaan mainitsee sen, että mistäs se sähkö tehdään jos vaikkapa 1/5 suomenkin autokannasta muuttuisi sähköiseksi? Jo nyt tuskaillaan tuontisähkön kanssa kun oma tuotanto ei tahdo talvikautena riittää.


Liikennepolttoaineet ei itsestään muutu maan alta pumpattavasta öljystä autoon sopivaksi bensaksi/dieseliksi vaan siihen tarvitaan (itseasiassa aika käsittämättömän paljon) sähköä.

Laskeskelin tätä joku aika sitten kun oli tylsää:
Esimerkiksi Porvoon jalostamon vuosikulutus on noin 1100 GWh vuodessa (siis pelkkä sähkö, lisäksi muutakin, tieto löytyy ympäristöluvasta jos jotakuta kiinnostaa, tämä vieläpä muutaman vuoden vanha tieto)

Jolla lataisi esimerkiksi 250 000 Nissan Leafia ajamaan noin 20 tkm vuodessa.

Eli ehdottaisin että laitetaan jalostamot kiinni ja saadaan siitä sähkö autojen lataamiseen. Ei tarvita tuontisähköä :D

Noh lentokoneisiin kerosiinia vielä tarvitaan ja asfalttikin jostain pitää saada että ei ihan näin onnistu suoraan mutta suuntaus olisi oikea.

Netissä muuten liikkuu laskelmia että polttoaineen jalostamiseen käytetyllä sähköllä (lähes) ajaisi samat kilometrit sähköautolla. Ei tarvitsisi muuten laivata öljyä lähi-idästä tai sotia siitä kenelle öljy kuuluu.

Poissa ropellihattu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 446
  • Skoda Octavia Combi 1,4TSI Style Race Blue -18
    • Profiili
Niin se siinä onkin, kun sitä kerosiinia tehdään niin samassa prosessissa tulee sitten muutakin. Että sitä sähköä menee joka tapauksessa jalostuspuuhiin. Meneekö sitä vähemmän jos ei jalostella bensiiniä tai diigeliä enää niin paljon, en osaa sanoa.

Plus että nykyisillä sähkön siirtohinnoilla ei kamalasti tekis mieli latailla sähöauton akkua. Joskin en ole kyllä yhtään perillä paljonko latailuun sähköä menisi, myönnettäköön.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 598
    • Profiili
Minä jätän hybridit väliin ja siirryn aikanaan suoraan sähköautoihin. Siihen asti ajan 1.0 TSI kaltaisilla moottoreilla. Sähköautoonkin siirryn vasta, kun sillä pääsee 1000 km latauksella ja Golf luokan farkku maksaa alle 25 000 €.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Sähköautoonkin siirryn vasta, kun sillä pääsee 1000 km latauksella


Tesla teki sen jo :o

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201708072200310300_oa.shtml
Lainaus
Teslan omistajien Italian klubi sai Teslan kulkemaan 1 000 kilometriä yhdellä latauksella.
Ajossa oli Teslan tehokkaimmalla akulla varustettu 100D -malli.
Matkaa tehtiin vakioautolla, johon oli vaihdettu alle matalan vierintävastuksen renkaat.
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa ropellihattu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 446
  • Skoda Octavia Combi 1,4TSI Style Race Blue -18
    • Profiili
Toki kova suoritus, mutta ilmastointi pois päältä jne.

Tulkaa suomeen ajamaan sama sydäntalvella ku ilmalämpöpumppu tekee lämpöä niin saattaa olla vähän lukema eri.

Mutta suunta oikea.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 598
    • Profiili
Tesla teki sen jo :o

Niin, ajettiin max 40 km/h. Keskinopeus oli 37 km/h.

Tarkennetaan vielä, että 1000 km latauksella muun liikenteen tahdissa.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.422
    • Profiili
Tesla teki sen jo :o

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201708072200310300_oa.shtml


Reilun tuhannen kilometrin, 1 078 kilometriä, matkaan kului aikaa 29 tuntia eli kulutuksen ehdoilla mentiin. Eli keskinopeus oli noin 37km/h.

Mopolla/Skootterillakin pääsisi nopeammin perille...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Tarkennetaan vielä, että 1000 km latauksella muun liikenteen tahdissa.

Niin no tuo jo alunperin speksaamasi (uuden auton) hintakaan ei "ihan" taida vielä toteutua => nou hätä, ole sua autokauppaan tässä sentään potkimassa ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Patomursu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.308
    • Profiili
Liikennepolttoaineet ei itsestään muutu maan alta pumpattavasta öljystä autoon sopivaksi bensaksi/dieseliksi vaan siihen tarvitaan (itseasiassa aika käsittämättömän paljon) sähköä.

Laskeskelin tätä joku aika sitten kun oli tylsää:
Esimerkiksi Porvoon jalostamon vuosikulutus on noin 1100 GWh vuodessa (siis pelkkä sähkö, lisäksi muutakin, tieto löytyy ympäristöluvasta jos jotakuta kiinnostaa, tämä vieläpä muutaman vuoden vanha tieto)

Jolla lataisi esimerkiksi 250 000 Nissan Leafia ajamaan noin 20 tkm vuodessa.

Eli ehdottaisin että laitetaan jalostamot kiinni ja saadaan siitä sähkö autojen lataamiseen. Ei tarvita tuontisähköä :D

Noh lentokoneisiin kerosiinia vielä tarvitaan ja asfalttikin jostain pitää saada että ei ihan näin onnistu suoraan mutta suuntaus olisi oikea.

Netissä muuten liikkuu laskelmia että polttoaineen jalostamiseen käytetyllä sähköllä (lähes) ajaisi samat kilometrit sähköautolla. Ei tarvitsisi muuten laivata öljyä lähi-idästä tai sotia siitä kenelle öljy kuuluu.

Milläs kuljetat 30-50 tonnia tavaraa yli 1000 km toimintasäteellä? Jollain se ruoka sinne kauppaankin tuodaan, ja puu/paperi viedään satamaan ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.134
    • Profiili
Teslan kohdalla vaietaan usein painoista. Auton omapaino on 2'250 kg ja akun osuus painosta on noin 600 kg. Akkukapasiteetin lisääminen nostaa edelleen auton painoa. Painolla on voimakkaasti vaikutusta teiden kulumiseen ja törmäyksessä toisen osapuolen turvallisuuteen.

Esitetty Teslan ajosuorite on saatu sulkemalla pois sähköäkuluttavia laitteita kuten ilmastointi, valot, radio tai laittamalla sähkölaitteiden tehot minimiin. Nopeuskin on minimoitu.

Paljon on vielä kehittämistä.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi