Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 89311 kertaa)

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Seatin leonin tavaratila 380 l ja 530e 410 l. Aika saman kokoiset, farkkua onkin sitten turha verrata sedaniin.

TM sai vain 290 litraa
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Ilman hybridiä on se 400 litraa

Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.990
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Minä en ymmärrä hybridin jujua. Ylimääräinen tekniikka kasvattaa massaa, syö tiloja ja nostaa hintaa. Tulenkin jättämään hybridit väliin ja siirryn aikanaan suoraan sähköautoihin. Siihen asti ajan yksinkertaisella pienellä ahdetulla bensamoottorilla. Ei syö tiloja, kevyt ja edullinen tekniikka. Kulutuskin on pieni.

No minäpä selitän syitä miksi hybridit kuitenkin myyvät.

- jos perheeseen halutaan vain yksi auto, (plugin)hybridi antaa mahdollisuuden ajella normaalit ajot kaupungissa sähköllä, ja pidemmät reissut sitten polttoaineella. Lähipäästöt vähenevät.
- hybridin verokohtelu on kevyempi
- hybridin suorituskyky on pientä polttomoottoria parempi, jopa sporttinen, ja monet tykkäävät sellaisesta
- moni hybridi tuo samalla nelivetoisuuden (milloin käytetään molempia moottoreita)
- kaikki eivät tarvitse yhtä paljon tavaratilaa kuin sinä. Farkkuhybridiin mahtuu jo tavaraakin.

Disclaimer: en ole hankkimassa hybridiä. Jossain vaiheessa voi olla, että molemmat autot menevät vaihtoon. Silloin pihaan tulee kenties pieni bensakoneinen auto adaptiivisella vakionopeudensäätimellä varustettuna niitä harvoja pidempiä reissuja varten, ja sähköauto sitten kaupungissa pyörimiseen. Olemme kahden auton talous nyt ja todennäköisesti jatkossakin. Sellaisia tilanteita meillä ei oikeastaan ole, että molempia autoja tarvittaisiin pitkälle matkalle yhtä aikaa, mutta tilanteita joissa molempia autoja tarvitaan kaupungissa pyörimiseen yhtä aikaa kylläkin on.

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 670
    • Profiili
- hybridin suorituskyky on pientä polttomoottoria parempi, jopa sporttinen, ja monet tykkäävät sellaisesta

Hybridi kasvattaa massaa, joten suorituskyky jää heikommaksi.

1. Seat Leon 1.0 TSI (85 kW)
- 0-100 km/h 9,6 s
- 202 km/h

2. Toyota Auris Touring hybrid (100 kW)
- 0-100 km/h 11,2 s
- 175 km/h

3. Toyota Prius Plug-in hybrid (90 kW)
- 0-100 km/h 11,1 s
- 162 km/h

Kyllä luotan pienen ahdettuun bensaan. Auton massa jää matalaksi ja suorituskyky hyväksi.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.990
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Hybridi kasvattaa massaa, joten suorituskyky jää heikommaksi.

On hybridejä ja sitten on tojotia. Otetaanko VAG-hybridit vertailuun, vai mennäänkö Volvojen ja bemarien puolelle? Ei mahda löytyä VAG, BMW tai Volvo plugin-hybridiä jolle se 1.0TSI ei jäisi kuin tikku paskaan.
« Viimeksi muokattu: 21.10.17 - klo:15:36 kirjoittanut repomies »

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Tietysti jää, koska 1.0 TSI:ssä on vain 85 kW.

Otetaan 1.5 TSI

1. Golf 1.5 TSI (110 kW)
- 0-100 km/h 8,3 s
- 216 km/h

2. Golf GTE (150 kW)
- 0-100 km/h 7,6 s
- 222 km/h

Vaikka hybridissä on 40 kW enemmän, ei 1.5 TSI jää paljoa. Ylimääräinen massa hillitsee hybridin kulkua.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 932
    • Profiili
Kritisoin lähinnä tavaratilan pienuutta. Jos auto maksaa 40-70 tuhatta ja siinä on pikkuauton tavaratila, ei se vaikuta järin hyvältä hankinnalta. Minulla on 590 litraa ihan perusmuodossaan.

Tavaratilan vaikutus hankinnan hyvyyteen on kyllä mielestäni suoraan suhteessa kunkin ostajan käyttötarkoitukseen. Hieman pienempikin tavaratila ei välttämättä tee hankinnasta huonoa, jos sen koko ostajalle riittää. Omassa A3:ssani tavaratilan koko on TM:n mittauksen mukaan 330 L. Se on paljon vähemmän kuin 590 L, mutta meidän taloutemme käytössä se on toistaiseksi riittänyt hyvin.

Mitä sitten tulee hybrideihin, niin niiden tavaratiloissa sähkötekniikka kieltämättä voi aiheuttaa ongelmia. Varsinkin silloin, jos lähtötilanteessa (bensamalli) pienennysvaraa ei ole niin kauheasti. Omalla kohdallani esimerkiksi A3 e-tron putosi heti pois vaihtoehtojen joukosta, koska siinä(kin) sähkötekniikka leikkaa osan tavaratilasta, joka jo perusmuodossaan ei ole niitä kaikkein isoimpia. Tämä sama ongelma kohtaa todennäköisesti aika monia merkkejä ja malleja, koska tavaratilojen peruskoko ei tämän päivän autoissa useinkaan ole mitenkään erityisen suuri.

Kohtalaisen tavaratilan ja sähkötekniikan yhdistäminen saattaisi ehkä onnistua esimerkiksi Ford Mondeon kohdalla. Siinähän on perusmuodossaan kaiketi aika reilu tavaratila, ja voisi kuvitella siihen jäävän aika mukavasti tilaa vielä ”sähköistämisen” jälkeenkin. Hintakaan ei vaikuta aivan mahdottomalta: https://www.vaunula.com/fi/ajankohtaista/uusi-ford-mondeo-hybrid-kampanjahinta-alle-36-000-eu

Hybridi tuntuu kyllä houkuttelevalta ajatukselta, mutta ainakin tällä hetkellä sen lataaminen omalla asuinpaikkakunnallani (Helsingin Töölö) on vielä kohtalaisen hankala juttu. Mitens se muuten on, jos ajatellaan vaikka tuollaista A3 e-tronia. Kuinka pitkää ajoa noin suurin piirtein vaaditaan, että ajoakku tulee täyteen ladatuksi?

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.990
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Vaikka hybridissä on 40 kW enemmän, ei 1.5 TSI jää paljoa. Ylimääräinen massa hillitsee hybridin kulkua.

Eli sinäkin myönnät rivien välistä että tojotaton hybridi liikkuu oikein iloisesti. Toisin kuin monen mielestä 1.0TSI, johon ehkä pätee enemmänkin väite "liikkuu ostajalleen toivottavasti riittävästi".

Plugin-hybridi tarjoaa sen listan ominaisuuksia jonka jo aiemmin listasin, siksi niitä myydään. Nuo ominaisuudet eivät ehkä kiinnosta sinua, mutta niitä jotka ostelevat noita plugin-hybridejä, tuo lista ominaisuuksia kiinnostaa todennäköisesti enemmän. Tojotan hybridit ovat oma lukunsa, en minäkään sellaista noista nyt tarjolla olevista plugin-hybrideistä valitsisi. Kia, VAG, BMW ja Volvo olisivat sitten jo vaihtoehtoja, koska suorituskykyäkin saisi, mutta tuskin ottaisin sellaistakaan em. syistä.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.406
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Tavaratilan vaikutus hankinnan hyvyyteen on kyllä mielestäni suoraan suhteessa kunkin ostajan käyttötarkoitukseen. Hieman pienempikin tavaratila ei välttämättä tee hankinnasta huonoa, jos sen koko ostajalle riittää.


Oli se itselläkin pikkasen karsastava piirre kuinka paljon pienempi kontti tuossa nykyisessä Nisussa on vs. ex. autoni, jotka ovat pääasiassa olleet isoa farkkua ja 7hlö tila-autoja. Mutta kun vimonenkin muksuista jo lähti omilleen, niin tuon kontinkin tarve kutistui kummasti. Nykyisin riittää että konttiin menee mamman kokoontaitettava pyörätuoli ja se tuonne Nisuun menee pystyssä, koiraverkkoa vasten ja yhä jää kontista etupuolikas käytettäväksi kauppakasseille yms, istumapaikoista tinkimättä :)

Itse asiassa tuo pyörätuoli meni aikanaan samalla kikalla jopa tuonne 2. automme Pökö 1007 kontiin penkkejä kaatamatta, mutta juuri muuta sinne ei sitten enää mahtunutkaan ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Patomursu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.309
    • Profiili
Tietysti jää, koska 1.0 TSI:ssä on vain 85 kW.

Otetaan 1.5 TSI

1. Golf 1.5 TSI (110 kW)
- 0-100 km/h 8,3 s
- 216 km/h

2. Golf GTE (150 kW)
- 0-100 km/h 7,6 s
- 222 km/h

Vaikka hybridissä on 40 kW enemmän, ei 1.5 TSI jää paljoa. Ylimääräinen massa hillitsee hybridin kulkua.

I8:ssa saman kokoinen moottori ja 0-100 reilusti alle vaggien  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poissa Ranssi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.283
    • Profiili
I8:ssa saman kokoinen moottori ja 0-100 reilusti alle vaggien  ;)

Relevantti täydennys :P

Poissa Patomursu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.309
    • Profiili
Relevantti täydennys :P

Eikö  ;D

Pihistelijä, kai tiedät että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä? Siksi 40kw tehoero ei välttämättä näy kiihtyvyydessä niin suurena erona.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Pihistelijä, kai tiedät että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä? Siksi 40kw tehoero ei välttämättä näy kiihtyvyydessä niin suurena erona.

Joo, mutta ei se vaikuta paljoa vielä 0-100 km/h pyrähdyksessä. Esim. kevyempi Golf GTD (135 kW) kiihtyy nopeammin kuin GTE (150 kW). 1.5 TSI:stä tulee pian 130 kW versio. Sekin tulee päihittämään GTE:n, vaikka tehoa on 20 kW vähemmän. Teho/massa suhde ratkaisee 0-100 km/h.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Tarkennetaan vielä, että en kaipaa hurjia 0-100 km/h kiihtyvyyksiä. Hieman alle 10 s on minulle riittävä. Auton turhaa massaa sitä vastoin kavahdan. Kun ladattavan hybridin akku on kulunut ja matka jatkuu maantiellä, muuttuu hybridin lisämassa rasitteeksi. Se syö suorituskykyä ja nostaa kulutusta.

Ostan sähköauton heti, kun:
- maksaa alle 30 000 €
- ajaa vähintään 500 km latauksella
- farmari saatavilla

Siihen asti ajan näillä pienillä ahdetuilla bensoilla ilman hybriditekniikkaa.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Autoinssi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Veikkaukseni mukaan Pihistelijän toive toteutuu 5-10 vuoden kuluttua.

Poissa Hidalgo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Tarkennetaan vielä, että en kaipaa hurjia 0-100 km/h kiihtyvyyksiä. Hieman alle 10 s on minulle riittävä. Auton turhaa massaa sitä vastoin kavahdan. Kun ladattavan hybridin akku on kulunut ja matka jatkuu maantiellä, muuttuu hybridin lisämassa rasitteeksi. Se syö suorituskykyä ja nostaa kulutusta.

Ostan sähköauton heti, kun:
- maksaa alle 30 000 €
- ajaa vähintään 500 km latauksella
- farmari saatavilla

Siihen asti ajan näillä pienillä ahdetuilla bensoilla ilman hybriditekniikkaa.
Itse taas haluan ehdottomasti että auto kiihtyy alle 9s, muuten se on liian laiska. Kulutus on ok, kun pysytään alle 8l/100km. Farmaria en missään nimessä halua, sitä varten on pakettiautot. Sähköauton/hybridin sähkönkäytön toimintasäde pitää olla väh. 250km,sillä jo pärjää jonkun verran. Hintaa suurempana kysymyksenä itse pidän arvonlaskua, joka esim VAG-autoissa on suuri.
Jotkut haluavat oman auton jota voi ajaa itsenäisesti, toiset haluavat junan, jossa voi vaan istua paikasta a paikkaan b.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.990
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
Ehkä tässä on nyt olennaista ymmärtää että ihmiset ja mieltymykset ovat erilaisia. Se että jokin juttu ei omasta mielestä vaikuta järkevältä, ei todellakaan tarkoita etteikö se jonkun muun mielestä voisi olla järkevä. Hybriditekniikka on yksi tällainen asia. Minun on ihan helppo ymmärtää noidenkin ostajia löytyvän. Ihan siinä missä ymmärrän sen että myös malliston pienitehoisimmille ja pienikulutuksisimmille ja halvimmille moottoreille on ottajansa. On hyvä juttu, että on vaihtoehtoja.

Poissa esko

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Ehkä tässä on nyt olennaista ymmärtää että ihmiset ja mieltymykset ovat erilaisia. Se että jokin juttu ei omasta mielestä vaikuta järkevältä, ei todellakaan tarkoita etteikö se jonkun muun mielestä voisi olla järkevä. Hybriditekniikka on yksi tällainen asia. Minun on ihan helppo ymmärtää noidenkin ostajia löytyvän. Ihan siinä missä ymmärrän sen että myös malliston pienitehoisimmille ja pienikulutuksisimmille ja halvimmille moottoreille on ottajansa. On hyvä juttu, että on vaihtoehtoja.
Asiaa.
Liika suvaitsemattomuus näissä asioissa ja myös liikenteessä on ikävää eikä hyödytä ketään. Asiallinen mielipiteenvaihto on toki hyväksi. Kaikkia näkökohtia ei voi yksi yksilö kuitenkaan tietää tai ymmärtää. Kaikki viisaus ei ole koskaan yhdessä päässä, näin sanottiin ennen.

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.159
    • Profiili
Norjan liikennevirasto harkitsee auton käytön verotuksen muuttamista, koska on havaittu että painavat (mm. Tesla) sähköautot kuluttavat teitä huomattavasti enemmän kuin perinteiset henkilöautot.
« Viimeksi muokattu: 31.10.17 - klo:11:21 kirjoittanut Geoman »
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
Kylmä ilmasto ei ole esteenä sähköautojen yleistymiselle:
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201712012200573790_oa.shtml
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.529
    • Profiili
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Toyota lopetti polttomoottoriensa tuotekehityksen.

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
Kauanko menee, että Tesla on konkurssissa tällä menolla?
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/jopa-90-prosenttia-tehtaalta-valmistuvista-tesloista-viallisia-vesi-sataa-sisaan-kahvat-rikki-kolinaa/6676168#gs.UCdNJ5g

Asia ei luultavasti ole aivan niin mustavalkoinen, kuin mitä uutisoinnista voisi päätellä. Totta kuitenkin on ettei tuollainen olisi kauan kestävää ja asialle olisi syytä tehdä jotain pikimmiten. Muistettakoon kuintenkin että Tesla ei ole pelkästään perinteinen autofirma ja rahaa tulee myös muista projekteista.
https://www.hs.fi/talous/art-2000005471843.html

Model 3:n ~3kk:n viivästys on nostettu ehkä hieman liikaakin tapetille. Tesla joutui nopeuttamaan valmistussuunnitelmia alkuperäisestä kahdella vuodella, samalla kun kysyntä oli moninkertainen siitä mitä oli alunperin odotettu. Muilta valmistajilta vastaavia tuotteita saadaan vielä odotella useampia vuosia, koska ilman massatuotantoa sähköautot eivät ole kovin kannattavia. GM:n tekee tappiota $9000 jokaisella myydyllä Boltilla, uudesta Leafistä puuttuu akuista aktiivinen jäähdytys/lämmitys + muutamissa muissa seikoissa on jouduttu kustannussyistä oikomaan. Näitä kolmea automallia lukuunottamatta kaikki muut ovat rakennettu polttomottorikäyttöisen auton alustalle ja ovat siksi vielä heikommin optimoituja sähkökäyttöön.

Muistettakoon vielä että Tesla on ainoa kolmesta jäljellä olevasta Amerikkalaisesta autonvalmistajasta, joka ei mennyt konkurssiin 2009.
 
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Teslan tehtaan työntekijät ovat matalapalkkaisia ja riiston kohteena. Aikoinaan kivahdin vaimolle H&M lastenvaatteista, kun niitä tehtailtiin halpamaissa surkeissa työskentelyolosuhteissa kouluikäisten lastenkin voimin. Siksipä en osta Teslaa :)
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/yritykset/teslan-huippumoderni-tehdas-on-tyontekijan-painajainen-tyontekija-vaittaa-palkat-alle-yleisen-tason-tyoviikko-60-70-tuntia-6623271
« Viimeksi muokattu: 19.12.17 - klo:12:36 kirjoittanut passo_s »

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 311
    • Profiili
Teslan tehtaan työntekijät ovat matalapalkkaisia ja riiston kohteena. Aikoinaan kivahdin vaimolle H&M lastenvaatteista, kun niitä tehtailtiin halpamaissa surkeissa työskentelyolosuhteissa kouluikäisten lastenkin voimin. Siksipä en osta Teslaa :)
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/yritykset/teslan-huippumoderni-tehdas-on-tyontekijan-painajainen-tyontekija-vaittaa-palkat-alle-yleisen-tason-tyoviikko-60-70-tuntia-6623271
Tässä "hyvä" esimerkki "hyvästä ihmisestä". Tällä maailma pelastetaan - mutta milläpä itse pelastuu - ja mistä?  ::) To be - or not to be.  Kaikki me kuolemme ajallamme - it's truth.
Golfkärry Mk 7.5

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
Teslan tehtaan työntekijät ovat matalapalkkaisia ja riiston kohteena. Aikoinaan kivahdin vaimolle H&M lastenvaatteista, kun niitä tehtailtiin halpamaissa surkeissa työskentelyolosuhteissa kouluikäisten lastenkin voimin. Siksipä en osta Teslaa :)
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/yritykset/teslan-huippumoderni-tehdas-on-tyontekijan-painajainen-tyontekija-vaittaa-palkat-alle-yleisen-tason-tyoviikko-60-70-tuntia-6623271

Aika heikko palkka, eli keskimäärin $81,400 vuodessa. Työ kasvuyrityksessä on varmasti stressaavaa, eikä sitä missään vaiheessa mielestäni ole peitelty.

https://electrek.co/2016/03/07/tesla-and-spacex-standout-in-tech-employee-survey-for-the-most-stressful-and-lowest-paying-jobs-but-also-most-meaningful/
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.411
    • Profiili
Aika heikko palkka, eli keskimäärin $81,400 vuodessa. Työ kasvuyrityksessä on varmasti stressaavaa, eikä sitä missään vaiheessa mielestäni ole peitelty.

https://electrek.co/2016/03/07/tesla-and-spacex-standout-in-tech-employee-survey-for-the-most-stressful-and-lowest-paying-jobs-but-also-most-meaningful/
Ja tuo siis uraansa aloittelevien keskipalkka.

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Ylityöt ovat olleet Teslalla maksamatta ja korvauksetta tehtäviin ylitöihin on pakotettu, se on vapauden riistoa se :)

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
Tässä hyvä esimerkki siitä mitä suhteellisen pienellä verkkoon lisätyllä akustolla voidaan saada aikaan. Samanlainen säätö on mahdollista toteuttaa suuremmassa mittakaavassa latausasemien yhteydessä olevilla akustoilla ja V2G autoilla :)

http://reneweconomy.com.au/tesla-big-battery-outsmarts-lumbering-coal-units-after-loy-yang-trips-70003/
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi