Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 72381 kertaa)

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.786
    • Profiili
Milläs kuljetat 30-50 tonnia tavaraa yli 1000 km toimintasäteellä? Jollain se ruoka sinne kauppaankin tuodaan, ja puu/paperi viedään satamaan ::)
Hevoskärryillä pienissä erissä :)
Sähköautokiimassa on vähän samaa yksisilmäistä piirrettä, kuin kaupunkibulevardi, autoliikenteen hankaloittamis yms. ideoinneissa.
Unohtuu, että kun kaupunkilikennettä pyritään tulppamaan (ts. ruuhkia lisäämään), niin samalla hankaloituu jakeluliikenne, hälytysajoneuvojen kulkeminen, renkailla kulkeva julkinen liikenne ...
Polkupyöräily ja kävely on terveellistä, mutta kaikki liikkuminen ei siten onnistu.
Sähköautotkin on kiva juttu, mutta kaikkien liikkuminen ei niillä onnistu. Sähköautojen ympäristöystävällisyyskin on pitkälti kiinni siitä miten sähkö tuotetaan.

Poissa repomies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.988
  • Passat Var. 3C BMR DSG ACC RNS510 wannabe-highline
    • Profiili
^Suomi on niin harvaan asuttu maa, ettei henkilöautojen päästöistä ole ongelmaksi kuin paikallisesti. Ja juuri paikallispäästöihin sähköautoilla voi puuttua.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.422
    • Profiili
Hevoskärryillä pienissä erissä :)
Sähköautokiimassa on vähän samaa yksisilmäistä piirrettä, kuin kaupunkibulevardi, autoliikenteen hankaloittamis yms. ideoinneissa.
Unohtuu, että kun kaupunkilikennettä pyritään tulppamaan (ts. ruuhkia lisäämään), niin samalla hankaloituu jakeluliikenne, hälytysajoneuvojen kulkeminen, renkailla kulkeva julkinen liikenne ...
Polkupyöräily ja kävely on terveellistä, mutta kaikki liikkuminen ei siten onnistu.
Sähköautotkin on kiva juttu, mutta kaikkien liikkuminen ei niillä onnistu. Sähköautojen ympäristöystävällisyyskin on pitkälti kiinni siitä miten sähkö tuotetaan.


Älä oo tommoinen (Kirjoitan täysin sinun tekstin alle). Osmolla on idea:
"Se autoliikenne vain katoaa, kun sitä hankaloitetaan"
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/soininvaara%20autot-68518

"Sähkökäyttöinen vespa on tulevaa kaupunkiliikennettä kaikkialla maailmassa. Se tulee olemaan suuri ratkaisu kaupunkiliikenteeseen. Se vie vähemmän tilaa ja tuo sen vapauden jota ihmiset autosta etsivät."

Haluan nähdä OSmon sompailemassa sähkövespalla -10 asteen pakkasessa ja lumisateessa kahta lasta vaikkapa treeneihin...

Miksi vetyauto on kuopattu? Sitä mä en ymmärrä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa ropellihattu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 446
  • Skoda Octavia Combi 1,4TSI Style Race Blue -18
    • Profiili

Miksi vetyauto on kuopattu? Sitä mä en ymmärrä?

Varmaan siksi, että vedyn tuottaminen ja sen saaminen kuljetettavaan muotoon vaatii rutosti energiaa ja näinollen se vetyauto ei sitten olekaan kovin energia/kustannustehokas kun ketjun kaikkien osasten energiankulutus lasketaan yhteen.
« Viimeksi muokattu: 08.08.17 - klo:14:13 kirjoittanut ropellihattu »
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Miksi vetyauto on kuopattu? Sitä mä en ymmärrä?

No pelkkä välimuotohan sekin vain on, perhanan kallis vaan kun koko tankkauksen infra puuttuu täysin, tuotannosta yms. tietty puhumattakaan :-\ Tästä syystä tuollainen "agregaattiauto" olisi varsin oiva, modulaarinen ratkaisu. Ajo tapahtuu aina 100% pelkällä sähköllä, mutta mukana kulkee sitten oma voimala tuottamaan sitä sähköä tarvittaessa lisää akkuihin. Nykytilassa tuo voimala on tietty polttis, mutta miksei jatkossa vaikka vetykäyttöinen polttokennokin. Ja kun sitten aikanaan akut ovat kehittyneet riittävästi, jätetään voimala pois ja kuljetaan pelkän töpselistä ladatun sähkön varassa. Tästä syystä BMW i3 on ihan oiva keksntö hyödyntäen juurikin ko. ideaa, kuka sitten ruksii tuon polttiksen autoonsa lisävarusteeksi ja kuka kaavailee pärjäävänsä pelkillä akuilla :)



https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteenveto/i3/2016/voimansiirto-alusta.html
Lainaus
RANGE EXTENDER.

Pidentää ajamisen iloa: lisävarusteinen Range Extender sijaitsee BMW i3:n perässä sähkömoottorin vieressä, ja se pystyy kasvattamaan BMW i3 -mallin (94 Ah) toimintamatkaa COMFORT-tilassa jopa 200 km:stä jopa 330 km:iin. BMW i3 -mallin (60 Ah) osalta toimintamatkaa voidaan laajentaa jopa 130 km:stä jopa 270 km:iin. Pieni ja hiljainen 2-sylinterinen bensiinimoottori käyttää generaattoria, joka pitää korkeajänniteakun varaustilan vakaana, jolloin BMW i3 pystyy edelleen jatkamaan ajomatkaa pelkällä sähköllä. Toimintamatkan pidennin käynnistyy automaattisesti, kun akun varaustila on alhainen.
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Hyi hemmetti mitä viherkommaripropagandaa Osmo oksentaa. Omissa piireissään mies on kai vielä jonkinlainen "mestari" tai älykkö.

Vetyauton yksi ongelma on varmaan se, että poliitikkojen ja valmistajien hypetys kohdistuu nyt vain sähköön. Toyota on ollut näkyvin vetyauton liputtaja, ja Miraihan onkin ilmeisesti oikein hyvä vehje, mutta yksinäänhän Toyota ei vetyautolla maailmaa valloita eikä infraa rakenna.

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 598
    • Profiili
Miksi vetyauto on kuopattu? Sitä mä en ymmärrä?

Elon Musk sanoi, että "vetyautot ovat hevosenpaskaa".



Tässä kuva Toyota Miraista Tokion autonäyttelystä parin vuoden takaa. Siellä oli auki leikattu Mirai ja tutkin sitä perusteellisesti. Olin istunut jo aikaisemmin Miraissa ja ihmetellyt kuinka huonot sisätilat siinä on verrattuna ulkomittoihin. Kuvasta näkee kuinka paljon hilavitkutinta polttokennoauto tarvitsee verrattuna sähköautoon.

Mirai oli harvinaisen epäonnistunut auto. Ensinnäkin sen tilankäyttö oli surkeaa. Pienen akun kulutta ja pelkän polttokennon syöttäessä laiska. Vieläpä susiruma. Hyvä, että Toyotakin tuli järkiinsä vetyauton kehittelyssä ja kuoppasi Mirain.
« Viimeksi muokattu: 08.08.17 - klo:14:34 kirjoittanut Pihistelijä »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa firstvw

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 754
  • Ex. VW Passat 2.0TDI DSG Highline -07
    • Profiili
Varmaan siksi, että vedyn tuottaminen ja sen saaminen kuljetettavaan muotoon vaatii rutosti energiaa ja näinollen se vetyauto ei sitten olekaan kovin energia/kustannustehokas kun ketjun kaikkien osasten energiankulutus lasketaan yhteen.

Mutta jos se vety saadaan tuotettua "puhtaasti", aurinko/tuuli/vesivoimalla tai jollain tulevaisuuden keksinnöllä niin silloin tuon hyötysuhteen merkitys vähenee. Lisäksi uskon että ihmisapina on niin viisas että se keksii jonkin tavan varastoida sähköenergiaa nestemäiseen muotoon, jolloin kulkuneuvojen tankkaus voidaan suorittaa nopeasti. Tai sitten oon katsellu liikaa scifiä  ;D

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.134
    • Profiili
Milläs kuljetat 30-50 tonnia tavaraa yli 1000 km toimintasäteellä? Jollain se ruoka sinne kauppaankin tuodaan, ja puu/paperi viedään satamaan ::)
On paljon raskaita kuljetuksia jotka voidaan hoitaa rautateitse ja jopa ilman lakisääteisiä kuljetustaukoja. Sataamiin on kiskot ja siellä on hyvät purkupaikat nostureineen. Tämän kuljetusmuodon kehittämiseksi tarvitaan terminaaleja joissa kuoma-auton kontti tai muu kuorma kuormataan junanvaunuun.

Ruokatavarakylmäkontteja voitaisiin lastata juniin ja molemmissa päissä hoidetaan paikallisjalelu autoilla. Kyse on aluepolitiikasta ja asenteesta. Muutosvastaisuus on suurin este. Mahdollisesti rautatieliikenteen yhtiöittäminen auttaisi?
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.786
    • Profiili
On paljon raskaita kuljetuksia jotka voidaan hoitaa rautateitse ja jopa ilman lakisääteisiä kuljetustaukoja. Sataamiin on kiskot ja siellä on hyvät purkupaikat nostureineen. Tämän kuljetusmuodon kehittämiseksi tarvitaan terminaaleja joissa kuoma-auton kontti tai muu kuorma kuormataan junanvaunuun.

Ruokatavarakylmäkontteja voitaisiin lastata juniin ja molemmissa päissä hoidetaan paikallisjalelu autoilla. Kyse on aluepolitiikasta ja asenteesta. Muutosvastaisuus on suurin este.
Kyllä ne esteet on muitakin kuin päänsisäisiä.. hyvinkin käytännönläheisiä.
Rautateitä käytetään siellä missä se on logistisesti ja kustannuksiltaan järkevää.

Mahdollisesti rautatieliikenteen yhtiöittäminen auttaisi?
Tästä on huonoja esimerkkejä Briteistä.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.134
    • Profiili
^ Meillähän on Suomessa jo VR:n lisäksi yksi toinenkin rahtifirma raiteilla, Fenniarail. Lisäksi tehdasalueiden kiskoliikenteeseen vielä toistaiseksi keskittynyt Ratarahti Oy on kai aikeissa laajentaa myös Venäjän rahtiliikenteeseen. Kyllä noita alkaa ilmestyä VR:n kilpailijoita kiskoille näemmä.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.422
    • Profiili
On paljon raskaita kuljetuksia jotka voidaan hoitaa rautateitse ja jopa ilman lakisääteisiä kuljetustaukoja. Sataamiin on kiskot ja siellä on hyvät purkupaikat nostureineen. Tämän kuljetusmuodon kehittämiseksi tarvitaan terminaaleja joissa kuoma-auton kontti tai muu kuorma kuormataan junanvaunuun.

Ruokatavarakylmäkontteja voitaisiin lastata juniin ja molemmissa päissä hoidetaan paikallisjalelu autoilla. Kyse on aluepolitiikasta ja asenteesta. Muutosvastaisuus on suurin este. Mahdollisesti rautatieliikenteen yhtiöittäminen auttaisi?


http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/pohjoisen-tavararata-tukossa/182178/

Oletko tosissasi? Juuri vähän aikaan sitten Vähälä tilasi 30 uutta yhdistelmää, kun rautatiet ei vedä ja ovat tukossa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.543
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Jos palataan vielä itse otsikkoon, niin

- sähkön tuotantokapasiteetti voi joutua koville
- latausasemien (älykkäiden) asennukset voivat ruuhkautua
- taloyhtiössä voi tulla kinaa latauspaikkojen rakentamiskustannusten jakamisesta
- miten ajat pidempää matkaa, jos akku on lähtiessä vajaa ?
- latauspisteet voivat olla ruuhkaisia
- autojen käyttömaksut menevät uusiksi
- sähköauton hinta laskee lähemmäksi polttomoottoriautoa
- voi olla, että sähköautoilla saa ajaa joukkoliikennekaistaa
- ehkä maksuton pysäköinti (kuntien ympäristöpolitiikka)
- pidempien päivämatkojen liikkuminen ?
- tiet saattavat kulua nopeammin suuremman omamassan vuoksi
- miten perinteisten autojen jm- arvon käy ?

Jotain jäi satavarmasti pois, saa jatkaa....   :P
Yritetään pärjätä.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.348
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/pohjoisen-tavararata-tukossa/182178/

Oletko tosissasi? Juuri vähän aikaan sitten Vähälä tilasi 30 uutta yhdistelmää, kun rautatiet ei vedä ja ovat tukossa...


Jep, kapasiteettia ei ole nostettu kuin nopeuksien nostolla (matkustajaliikenteessä). Lahden oikorata on Parkanon radan rakentamisen jälkeen viimeisin kapasiteettilisäys kiskokilometreille. Nyt on menossa Seinäjoki-Oulu radan kiskojen kahdentaminen ja myös nopeuden nosto.

Hidasta rahtiliikennettä ei kiskoille lisää juuri saada ilman matkustajaliikenteelle aiheutuvaa haittaa. Ehkä tuo pohjoisen radan tuplaraide lisää rahtiliikenteen mahdollisuuksia.

PS. Ja polttokennolla autoilun paikalliset päästöt käytännössä nolla (Vettä). Vedyn jakelu on se ISO ongelma.

PS2. Nykyinen sähköinfra ei mahdollista sähköautoilun radikaalia lisäystä.

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.134
    • Profiili
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/pohjoisen-tavararata-tukossa/182178/

Oletko tosissasi? Juuri vähän aikaan sitten Vähälä tilasi 30 uutta yhdistelmää, kun rautatiet ei vedä ja ovat tukossa...

Olen tosissani. Rataverkostoa pitäisi rakentaa lisää; kaksiraiteisia ja mahdollisesti useampiraiteisiakin yhteyksiä. Onhan ne radat tukossa ellei niitä rakenneta lisää eikä kalustoa hankita lisää. Yhden suuren veturin vetokyky on 6'000 tonnia ja suurin junapituus noin 900 m. Siihen mahtuu arviolta pituudeltaan 30...40 yhdistelmäajoneuvoa ja kuormaltaan yli 80 yhdistelmäajoneuvon kuorma.

Ahola, Lillbacka, Vähälä jne. voisivat nostaa tavarakonttinsa junaan.  Kuljetusliikkeiden toiminta muuttuisi oleellisesti; Terminaaliliikenteen hoitaminen ja mahdollisen rautatiekaluston hankinta. Junassa voidaan kuljettaa vain perävaunuja ja tavarakontteja. Laivaliikentessähän tämä on toiminut jo vuosikymmeniä.

Junaliikennettä voidaan hoitaa ilman akkuliikennettä. Autonkuljettajia tarvitaan vähemmän ja lepotaukoja ei tarvita.

VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.422
    • Profiili
Olen tosissani. Rataverkostoa pitäisi rakentaa lisää; kaksiraiteisia ja mahdollisesti useampiraiteisiakin yhteyksiä. Onhan ne radat tukossa ellei niitä rakenneta lisää eikä kalustoa hankita lisää. Yhden suuren veturin vetokyky on 6'000 tonnia ja suurin junapituus noin 900 m. Siihen mahtuu arviolta pituudeltaan 30...40 yhdistelmäajoneuvoa ja kuormaltaan yli 80 yhdistelmäajoneuvon kuorma.

Ahola, Lillbacka, Vähälä jne. voisivat nostaa tavarakonttinsa junaan.  Kuljetusliikkeiden toiminta muuttuisi oleellisesti; Terminaaliliikenteen hoitaminen ja mahdollisen rautatiekaluston hankinta. Junassa voidaan kuljettaa vain perävaunuja ja tavarakontteja. Laivaliikentessähän tämä on toiminut jo vuosikymmeniä.

Junaliikennettä voidaan hoitaa ilman akkuliikennettä. Autonkuljettajia tarvitaan vähemmän ja lepotaukoja ei tarvita.

Kuten totesin, niin näillä firmoilla on haluja, mutta raiteilla ei ole kapasiteettiä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.134
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: -karppa- lin.k=topic=30505.msg607833#msg607833 date=1502200871
Kuten totesin, niin näillä firmoilla on haluja, mutta raiteilla ei ole kapasiteettiä.
Itse odotan, että valtion "liikennepoliittisessa" linjauksessa ottettaisiin mukaan rautatieliikenteen kehittäminen. Tätäköhän Bernerkin tarkoittaa, kun hän haluaisi yhtiöitää rataliikentee? Se juuri edellyttäisi voimakakkaita investointeja rataverkosttoon ja tällöin ei tieverkostoon voida enään eikä ehkä tarvitse investoida yhtä paljon kuin nykyisin, vai onko teiden korjausvelka edelleen yhtä suuri?
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.543
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Itse odotan, että valtion "liikennepoliittisessa" linjauksessa ottettaisiin mukaan rautatieliikenteen kehittäminen. Tätäköhän Bernerkin tarkoittaa, kun hän haluaisi yhtiöittää rataliikenteen? Se juuri edellyttäisi voimakakkaita investointeja rataverkostoon ja tällöin ei tieverkostoon voida enää eikä ehkä tarvitse investoida yhtä paljon kuin nykyisin, vai onko teiden korjausvelka edelleen yhtä suuri?

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/maanteiden-korjausvelka-yli-miljardi-euroa-koloja-ja-monttuja-pitkin-tieverkkoa/6344250

Korjausvelkaa tuhansia kilometrejä

Suomessa on noin 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä.

– Niistä 6550km on huonokuntoisia, kertoo Liikenneviraston kunnossapito-osaston johtaja Jukka Karjalainen.

Päällystettyjen teiden tason ylläpitäminen vaatii noin 4000 kilometrin uudelleenpäällystämistä vuosittain. Tähän ei ole päästy vuosiin.

Huonoimpina vuosina 2000-luvun alussa jäätiin 2000 kilometriin, jolloin korjausvelka kasvoi, kertoo Karjalainen.

Nyt liikennevirastolla on käytössään 600 miljoonan euron korjausvelkapaketti kolmen vuoden ajalle.
Raha on tarkoitettu paitsi maanteiden myös ratojen ja vesiväylien korjausvelan lyhentämiseen.

Hyviin puoliin voisi vielä laskea asuntokaduilla laskeneen melutason, huonoihin että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät kuule / huomaa sähköajoneuvoa.
Yritetään pärjätä.


Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/sahkoautoissa-piilee-keinoja-energiatuotannon-avuksi-niiden-alyautomatiikka-voi-jopa-auttaa-sahkontuotantoa-200312372/

No johan tuosta on ollut puhetta useammallakin medialla, jotta sähköautojen akkuja voitaisiin käyttää sähköverkon varakapasiteettina ja kuorman tasaajana. Vieläpä kun se on hajautettuna pitkin sähköverkkoa, niin aina vain parempi 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa TDiih

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 579
    • Profiili
No johan tuosta on ollut puhetta useammallakin medialla, jotta sähköautojen akkuja voitaisiin käyttää sähköverkon varakapasiteettina ja kuorman tasaajana. Vieläpä kun se on hajautettuna pitkin sähköverkkoa, niin aina vain parempi 8)

Onhan tästä tosiaan ollut jo reilu 10 vuotta puhetta, mutta vasta nyt valtamediat alkavat tuomaan asiaa paremmin esille. Harmi vain että monesti maalaillaan tarpeettomia uhkakuvia klikkien toivossa. Tekninen kehitys menee koko ajan eteenpäin ja erästä öljysheikkiä lainatakseni: "The Stone Age didn't end for lack of stones"  :D
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Onhan tästä tosiaan ollut jo reilu 10 vuotta puhetta, mutta vasta nyt valtamediat alkavat tuomaan asiaa paremmin esille.

No ehkä aika on kypsynyt sille, kun samaan aikaan halutaan kasvattaa uusiutuvia sähkön tuotantomuotoja ja nämä puolestaan nimenomaan tarvitsevat tuota varakapasiteettia kun aina ei tuule eikä aurinkokaan paista => joku on kaivanut arkistojen syövereistä tuon sähköauton akun tuomat varakapasiteettimahdollisuudet uudelleen pinnalle ja näin saa ajettua sitä varsinaista omaa agendaansa, tuulipuistojen lisärakentamista -ko ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.543
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
No ehkä aika on kypsynyt sille, kun samaan aikaan halutaan kasvattaa uusiutuvia sähkön tuotantomuotoja ja nämä puolestaan nimenomaan tarvitsevat tuota varakapasiteettia kun aina ei tuule eikä aurinkokaan paista => joku on kaivanut arkistojen syövereistä tuon sähköauton akun tuomat varakapasiteettimahdollisuudet uudelleen pinnalle ja näin saa ajettua sitä varsinaista omaa agendaansa, tuulipuistojen lisärakentamista -ko ::)


Yksi mahdollinen seuraus on, että autoteollisuus ja alihankkijat keskittyvät edelleen ......... akuthan ovat kriittinen komponentti.

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005318923.html

GSR ostaa Nissanin akkuliiketoiminnan miljardilla dollarilla
Julkaistu: 8.8.-17 18:15

Nissan on jo pitkään etsinyt ostajaa akkuyhtiölleen, jonka se perusti vuonna 2007 yhteisyrityksenä NEC:n kanssa. Leaf esiteltiin markkinoille kolme vuotta myöhemmin.
Kiinalainen sijoitusyhtiö GSR ostaa japanilaisen Nissanin akkuliiketoiminnan noin miljardilla dollarilla asiaa tunteva lähde kertoo uutistoimisto Bloombergille. Nissan kertoi kaupasta tänään, muttei julkistanut kauppahintaa.

Sopimus käsittää Nissanin akkuja valmistavan tytäryhtiön Automotive Energy Supplyn sekä valmistustoiminnan Japanissa, Yhdysvalloissa ja Britanniassa. Kauppaan kuuluu myös Nissanin Japanin akkujen kehitystoiminta Oppamassa, Atsugissa ja Zamassa.

Nissan on jo pitkään etsinyt ostajaa akkuyhtiölleen, jonka se perusti vuonna 2007 yhteisyrityksenä NEC:n kanssa. Leaf esiteltiin markkinoille kolme vuotta myöhemmin.

Kaupan myötä GSR pääsee hyötymään Nissanin pyrkimyksistä laajentaa Kiinan sähköautomarkkinoille, jotka ovat maailman suurimmat. Nissan ja GSR ovat jo sopineet akkujen toimituksista, sillä Kiinan hallitus on valtiontukien vastineeksi asettanut sähköautojen valmistajille vaatimuksen käyttää kiinalaisia akkutoimittajia.

– Akkuliiketoiminta ei yksin tuota rahaa, sen pitää olla laajaa ja toimitusketjun pitää olla olemassa, GSR:n hallituksen puheenjohtaja Sonny Wu sanoo Bloombergille.

GSR toimittaa Wun mukaan jatkossakin akkuja yksinoikeudella Nissanin Leaf-sähköautoihin, ja jatkaa akkujen kehittämistä.
Yritetään pärjätä.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.369
    • Profiili
Vaan harvassa paikassa kukaan mainitsee sen, että mistäs se sähkö tehdään jos vaikkapa 1/5 suomenkin autokannasta muuttuisi sähköiseksi? Jo nyt tuskaillaan tuontisähkön kanssa kun oma tuotanto ei tahdo talvikautena riittää.
Sähköautojen suuri sähkönkulutus on hyvin suhteellista. Tuollainen määrä tulee kuluttamaan noin 2 tWh sähköä vuosittain. Olkiluoto 3 tulee tuottamaan 14 ja Hanhikivi 1 valmistuessaan 9 tWh. Nykyinen tuulivoiman tuotanto on noin 3 tWh.

Teslan kohdalla vaietaan usein painoista. Auton omapaino on 2'250 kg ja akun osuus painosta on noin 600 kg. Akkukapasiteetin lisääminen nostaa edelleen auton painoa. Painolla on voimakkaasti vaikutusta teiden kulumiseen ja törmäyksessä toisen osapuolen turvallisuuteen.
Suuri massa on tosiaan yksi sähköauton isoista ongelmista. Itse en usko, että autojen massa tulee enää tuosta kasvamaan, vaan akkujen kapasiteetti kasvamaa lähinnä energiatiheyden paranemisen kautta.

Vetyauton yksi ongelma on varmaan se, että poliitikkojen ja valmistajien hypetys kohdistuu nyt vain sähköön. Toyota on ollut näkyvin vetyauton liputtaja, ja Miraihan onkin ilmeisesti oikein hyvä vehje, mutta yksinäänhän Toyota ei vetyautolla maailmaa valloita eikä infraa rakenna.
Mirai on muuten ihan ok kulkine, mutta se on vain helvetin kallis, huono ominaisuuksiltaan ja sen käyttämän polttoaineen suurimittainen tuotanto ja jakelu ovat ratkaisemattomia ongelmia.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.543
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoautojen-esiinmarssi-syo-polttoaineveron-tuottoja---merkittava-muutos-edessa/LcaYneJV

Sähköautojen esiinmarssi syö polttoaineveron tuottoja - ”Merkittävä muutos edessä”  20.8.2017 KL
  (loogista...)

Sähköautojen yleistyminen vähentää polttoaineveron tuottamia tuloja, uskoo amerikkalaispankki Citi.

Citi esittää katsauksessaan (15.8.), että kasvava sähköautojen myynti voi romuttaa polttoaineverojen tuottomekanismin. USA:ssa polttoaineveroa käytetään tiestön rakentamisen ja parantamiseen.

”Sähköautot, tehokkaat hybridit ja aiempaa taloudellisemmat perinteiset moottorit nakertavat polttoaineveron pohjaa”, Citin analyytikot kirjoittavat.

Citin mukaan sähköautojen myynti vauhdittuu parhaillaan globaalisti. Toistaiseksi niiden vaikutus polttoaineverotuottoihin on vähäinen, mutta tilanne muuttuu ”merkittävästi”, kun tullaan 2020-luvulle.

Näin maailman verojärjestelmiin pitää rakentaa uusia välineitä sähköautojen käytön verottamiseksi, koska bensiinimoottorien osuus markkinoilla vähenee.

Citi laskee, että USA:ssa sähköautojen myynti on ollut 35-40 prosentin kasvussa. Niiden osuus koko autokannasta on vielä häviävän pieni, mutta vuonna 2030 sähköautojen myynnin osuus voi olla kymmeniä prosentteja globaalista autokaupasta.

”Pitkällä tähtäimellä siirtymä kohti sähköautoja voi merkittävästi vaikuttaa bensiinin kulutukseen ja siitä syntyviin verotuloihin”, Citissä uskotaan.

Citin laskelmissa yksin USA:n veromenetykset lasketaan kymmenissä miljardeissa dollareissa, jos sähköautojen osuus autokaupasta kasvaa ennustetusti vuoteen 2030 mennessä.

USA:ssa liittovaltion bensavero on vain 0,184 dollaria gallonalta. Tästä näkökulmasta eurooppalaiset menetykset voivat olla paljon suurempia.

Autoalan Tiedotuskeskus kertoo, että Suomessa tieliikenteessä kulutetun polttoaineen synnyttämä verotulo oli 2,8 miljardia euroa vuonna 2016. Polttoaineostoista syntynyt arvonlisävero oli samana vuonna lähes 1,2 miljardia euroa.   :o
Yritetään pärjätä.

Poissa Trackpad

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 459
    • Profiili
Kyllähän sähköautojen lisääntyminen on sähkönjakelulle suuri haaste. Lisäksi infraan on tehtävä mittavia muutoksia mikäli hypoteettisesti koko autokanta muutettaisiin sähköiseksi. Seuraava lainattu moottorilehden artikkelista:

"Yhden sähköauton lataus kotitaloustöpselistä vie noin 2 kilowattia sähkötehoa. Koska jo sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia. Käytännössä lataaminen siis kestää koko yön, vaikka autolla ajettaisiin kohtuullisia päivämatkoja, sillä myös sähköauton lämmittäminen syö akkua.

Jos maassamme olisi päivittäisessä käytässä 250 000 sähköautoa, tarvittaisiin niiden samanaikaiseen kotilataamiseen 500 megawatin teho. Siis yhtä paljon tehoa, mitä Loviisa 1 tai Loviisa 2 -ydinreaktori tuottaa"

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/riittaako-sahko-sahkoautoille/

Suomessa oli 2015 noin 2,6 miljoonaa rekisteröityä henkilöautoa http://www.is.fi/autot/art-2000001141039.html , ihan kaikkia tuskin sähköisiksi muuttuu, mutta leikitään että vaikka 2 miljoonaa autoa sähköistyy. Meillä pitäisi pelkkään autojen lataamiseen karkealla matikalla olla siis (250k x 1 reaktori) 8 reaktoria, jotka tuottaisivat 500 megavatin tehon jokainen. Sähkönsiirron kapasiteetti olisi jo seuraava haaste. Onko sitä edes vielä olemassa? Olkiluoto 3 taitaa tuottaa sen 1400 megavattia kun saadaan toimintaan "pienen" viivästyksen jälkeen ja hinta taisi pyöriä lähes kaksinumeroisisa miljardeissa (10?) Maailman kallein rakennushanke (siviili). Tulee sähköautoilu meille muuten aika kalliiksi :D

siitäkin seuraisi mielenkiintoinen tehopiikki kun töistä palaavat ihmiset tuuppaisivat autot lataukseen.

Jälleen moottorilehdestä:

"Vuoden 2016 huippu: 15 105 megawattia

Tammikuussa 2016 Suomen sähkönkulutuksen tuntikeskiteho nousi 15 105 megawattiin. Liki kaikki voimalaitokset olivat käytössä. Kotimainen tuotanto oli noin 10 900 MWh/h ja sähkön nettotuonti noin 4 200 MWh/h. Tuonnista Ruotsin osuus oli 2400 MW, Venäjän 1480 MW ja Viron 320 MW."
« Viimeksi muokattu: 20.08.17 - klo:12:49 kirjoittanut Trackpad »

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.422
    • Profiili
Kuten aikaisemmin kirjoitin viime talvena varavoimaa oli jäljellä 300 megawattia.

Mutta ituhippien ajatusmailmassa sähköä tulee loputtumasti pistorasiasta. Tulee mieleen, kun mökille tilasin sähköliittymää, niin naispuolinen aspan neiti kysyi, että laitetaanko tänään sähköt tulemaan. Totesin että jos hyppysähkö on keksitty ja saatte 70 metriä hyppäämään, niin laitetaan samantien.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 598
    • Profiili
"Yhden sähköauton lataus kotitaloustöpselistä vie noin 2 kilowattia sähkötehoa. Koska jo sadan kilometrin ajomatkalla kuluu noin 20 kilowattituntia energiaa, menee senkin lataamiseen kymmenen tuntia. Käytännössä lataaminen siis kestää koko yön, vaikka autolla ajettaisiin kohtuullisia päivämatkoja, sillä myös sähköauton lämmittäminen syö akkua.

Aika harva ajaa 100 km päivässä. Sehän tekee 37 tkm vuodessa. Keskiarvo taitaa olla puolet siitä. Täten tuossa kymmenessä tunnissa ladataan jo kaksi autoa yhden sijaan. Sähköautot voivat tulevaisuudessa olla vain hyväksi tasaamassa sähköntuotantoa. Ideahan on, että ne ovat töpselissä aina seistessään. Lisätään latauspisteeseen älyä sen verran, että se lataa yön aikana akun täyteen silloin kun verkossa on sopivasti vapaata kapasiteettia. Lisäksi ne voivat olla kaikkein kovimman huipun aikana antamassa virtaa verkkoon tasoittamaan piikkejä. Tätä voidaan ohjata hinnoittelulla. Jos haluaa sähköä heti, joutuu maksamaan kalleimman hinnan. Jos riittää, että akku on täynnä seuraavana aamuna määrättynä aikaan ja vielä luovuttaa akun mahdolliseksi varavoimaksi veroon päin, saa sähkön murto-osalla hinnasta. Yksi gigawatin ydinvoima riittää sähköistämään kaikki Suomen 2,6 miljoonaa autoa, kunhan sen tuottama sähkö jyvitetään tasaisesti ympäri kellon.

Tuosta sähkön tuotannosta olan samaa mieltä. Vihreät ovat päässet pilaaman hihhuloinnillaan. Niiden takia lauhdevoimaa on ajettu alas ja korvattu tuulivoimalla. Tuulivoimahan ei pysty tuottamaan sähköä juuri silloin kun sitä kipeimmin tarvittaisiin.
« Viimeksi muokattu: 20.08.17 - klo:13:45 kirjoittanut Pihistelijä »
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.328
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Toki myös ihan uusia vaihtoehtoja sähköauton lataamiseksi nykyisten polttisten tapaan on kehitteillä, joista yksi ehkä erikoisimmista olisi elektrolyyttinesteen vaihtaminen tankkausletkusta :o

https://www.nanobitteja.fi/uutiset.html?a100=99197
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.369
    • Profiili
Käytännössä lataaminen siis kestää koko yön, vaikka autolla ajettaisiin kohtuullisia päivämatkoja, sillä myös sähköauton lämmittäminen syö akkua.

Jos maassamme olisi päivittäisessä käytässä 250 000 sähköautoa, tarvittaisiin niiden samanaikaiseen kotilataamiseen 500 megawatin teho. Siis yhtä paljon tehoa, mitä Loviisa 1 tai Loviisa 2 -ydinreaktori tuottaa"


Suomessa oli 2015 noin 2,6 miljoonaa rekisteröityä henkilöautoa, ihan kaikkia tuskin sähköisiksi muuttuu, mutta leikitään että vaikka 2 miljoonaa autoa sähköistyy. Meillä pitäisi pelkkään autojen lataamiseen karkealla matikalla olla siis (250k x 1 reaktori) 8 reaktoria, jotka tuottaisivat 500 megavatin tehon jokainen. Sähkönsiirron kapasiteetti olisi jo seuraava haaste. Onko sitä edes vielä olemassa? Olkiluoto 3 taitaa tuottaa sen 1400 megavattia kun saadaan toimintaan "pienen" viivästyksen jälkeen ja hinta taisi pyöriä lähes kaksinumeroisisa miljardeissa (10?) Maailman kallein rakennushanke (siviili). Tulee sähköautoilu meille muuten aika kalliiksi :D

siitäkin seuraisi mielenkiintoinen tehopiikki kun töistä palaavat ihmiset tuuppaisivat autot lataukseen.
Samalla logiikalla Suomeen tarvitaan 2 miljoonaa bensa- ja dieselpumppua, jotta kaikki voivat samaan aikaan mennä tankkaamaan autonsa. Sähköautojen lataaminen väistää jo luontaisestikin keskipäivän kulutushuipun, joten tuon huipputehon kautta laskemisessa ei ole paljoa ajatusta takana. Samoin Neuvostoliitto on jo kuopattu hyvän aikaa sitten ja Suomen autokannan tarvitseman lisääntyneen sähkönkulutuksen tuottamiseen riittää hyvin 1-2 modernia reaktoria sekä tehon, että energiamäärän puolesta.

Mitä tulee latausaikoihin, niin itse ole pärjäillyt tässä ihan hyvin 3-4 tunnin latauksilla.

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi