Kirjoittaja Aihe: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla  (Luettu 248987 kertaa)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.027
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistoll
« Vastaus #1080 : 06.11.19 - klo:10:54 »
Manuaalin tavoin automaatti ei ennusta tulevaa, mutta molempia voi manuaalisesti käyttää tulevaa ennakoiden. Omissa DSG:llä varustetuissa autoissani tuolle manuaalikäytölle ei juurikaan ole ollut tarvetta, koska laatikko hoitaa homman ongelmitta näin reaktiivisestikin ilman tärinöitä, nykimisiä ja sutimisia.
Nimenomaan näin kuski on se ennustaja. Sen vuoksi en itse automaateista pidä. Dsg toimii kuitenkin hyvin, jos kuski on sinut sen kanssa ja ottaa sen ominaisuudet huomioon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa tsi1490

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 280
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1081 : 06.11.19 - klo:11:03 »
DSG:llä sujuu mukavasti ennakoivakin ajo. Taidan kuitenkin olla ainoa, joka ajaa kaupungissa automaatilla käyttäen paljon vapaata. Aivan samoin ajan manuaalilla.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.064
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1082 : 06.11.19 - klo:11:04 »
Kommenteista päätellen sä oot se, joka liruttaa liikennevaloihin tukkien pääsyn kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreät ja näin ollen aiheutat lisää ruuhkia ja liikenneraivoa.

Tuollaisia liruttelijoita aika harvoin näkee. Tuosta tarinastasi tulevat kuitenkin mieleen ne lukemattomat tapaukset, jotka kiihdyttävät punaisia päin vain päästäkseen jarruttamaan - joka aamu samoissa paikoissa. Kuvittelevat varmaan olevansa jotenkin nopeita, vaikka eivät saa kuin polttoainetankin tyhjenemään nopeasti. Sitten ihmetellään DSG:n nykäystä, kun vuoroin seisotaan jarrulla ja kaasulla.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.064
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1083 : 06.11.19 - klo:11:07 »
DSG:llä sujuu mukavasti ennakoivakin ajo. Taidan kuitenkin olla ainoa, joka ajaa kaupungissa automaatilla käyttäen paljon vapaata. Aivan samoin ajan manuaalilla.
Et ole ainoa. Tuo rullaustoiminto on toiminut omissa DSG-autoissani tosi hyvin tehden ennakoivasta ajosta helpompaa.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.572
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistoll
« Vastaus #1084 : 06.11.19 - klo:12:21 »
Nimenomaan näin kuski on se ennustaja. Sen vuoksi en itse automaateista pidä. Dsg toimii kuitenkin hyvin, jos kuski on sinut sen kanssa ja ottaa sen ominaisuudet huomioon.

Nämä määritelmäthän sopivat myös manuaaliaskiin, kuin nenä päähän. Manuaali toimii hyvin, jos kuski on sinut sen kanssa ja ottaa sen ominaisuudet huomioon. Monasti vain automaatti, myös DSG, toimii siten, ettei ihan kaikkea tarvitse kuskin huomioida, kuten manuaalissa. Automatiikkakin onnistuu ainakin osittain, toisin kuin manuaalissa, jossa sitä ei ole.

Kokemukset DSG:sta aivan varmasti vaihtelevat sen mukaan, millainen ajotapa kuskilla on. Toiset sykkivät, toiset ajelevat rauhallisemmin ihan luonnostaan, eivät siis DSG:n pakottamana. Toki kokemus askista on näillä kuljettajilla erilainen.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1085 : 09.11.19 - klo:02:00 »
Otsikon kyssäriin vastatakseni,

- Siksi, että niitä vielä saa
- Siksi, että vielä pystyy vaihtamaan itse vaihteita
- Edullisempi
- Pääsääntöisesti taloudellisempi
- Ajamaan tuli opeteltua 45 vuotta sitten traktorilla, jossa toki synkronoimaton vaihteisto. Edelleen menee 135 massikan vaihteet rusahtamatta päälle ylös ja alas. Vaihtaminen on paitsi kivaa, myös lihasmuistissa ja tuntee hallitsevansa autoa
- Kärryn - edes kevytperäsellaisen - vetämiseen ottaisin ennemmin manuaalin

DSG:tä puoltaisi pari jossitteluseikkaa:
- Jos kuitenkin tulisi tilanne, että parin vuoden päästä vaihtaisi toiseen, niin ilmeisesti DSG:n saisi nykyään paremmin kaupaksi? Takuun loppumisen ja 100 tkm jälkeen tilanne saattaisi taas muuttua
- Jos vaikka tulisi käsi- tai jalkavamma, niin tomaatilla/DSG:llä voisi ajella ilman auton vaihtoa, 

Poissa batman14

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 408
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1086 : 09.11.19 - klo:09:57 »
Ostin manuaalivaihteisen koska automaattia ei ole tai ollut saatavilla Seat Ibiza 1.5TSI EVO koneen yhteyteen. Hinnaltaan 1.0TSI DSG olisi ollut jopa vähän kalliimpi, ja sylintereitä yksi vähemmän ja tehoa 35 hv vähemmän. Hetken puntaroin, mutta halusin isomman koneen. Manuaali sopii itse asiassa aika hyvin tuollaiseen pieneen autoon. Seuraava auto on kuitenkin melko varmasti automaatti.

Poissa gunman

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 576
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1087 : 09.11.19 - klo:17:15 »
Hmm, oma märkä seiskasi lienee eri mallia kuin minun Golfissani jossa on tämä uuden sukupolven märkä DSG7(DQ381). Olen nyt kaksi päivää yrittänyt saada oman laatikkoni empimään tai nykäisemään tai tekemään edes jotain häiritsevää hasardia. Ei ole vielä onnistunut vaikka miten väitettäisiin että kaikki ne sitä tekee.

Juu, autossani lienee DQ500
Kulkineeni:
Nykyinen: VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Poissa SIN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1088 : 11.11.19 - klo:12:24 »
manuaalivaihteinen on huomattavasti luotettavampi ja huoltovapaa. Korjaamot rahastaa järjettömiä summia automaattilaatikon korjauksesta tai vaihdosta ja hyvin usein niissä on jotain vikaa. Huuhteluöljynvaihto on työläs ja korjaamolla teetettynä kallis. Manuaalia ei tarvi huoltaa.

Momentinmuuntimella varustetut automaatit nimensä mukaisesti muuttaa momenttia ja kaasuun vaste ei ole samanlainen kuten manuaalissa.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.027
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1089 : 11.11.19 - klo:12:49 »
Momentinmuuntimet ovat nykyään melko hyviä tehohäviöiden suhteen. Aivan erilaisia, kuin ennenvanhaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.058
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1090 : 11.11.19 - klo:12:56 »
Manuaalia ei tarvi huoltaa.

Kyllä se on ihan suotavaa vaihtaa öljyt myös manuaalilaatikkoon, jos haluaa siitä pitkäikäisen...

Poissa SIN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1091 : 11.11.19 - klo:13:41 »
Onko tästä faktaa? kolmos autolla rullattu 570tkm ja samat öljyt lootassa. Käsittääkseni manuaalille riittää se että sitä öljyä on siellä. Toki ei vaihto huononna sitä.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.027
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1092 : 11.11.19 - klo:13:46 »
Fakta on se, ettei siellä vaihteistossa ole suotimia mutua/silppua/karstaa keräämässä. Voiteluaine kuluu myös ja lämpötilamuutokset aiheuttaa jotakin. Voi olla että kestää ja voi olla että ei kestä vaihtamatta pidempään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.046
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1093 : 11.11.19 - klo:14:10 »
Vanhana hyvänä aikana 140-sarjan Volvossa oli askin öljynvaihto 40tkm välein, ja poistopropussa oli magneetti jossa oli aina jtn metallihilettä. Öljy näytti edelleen (moottori) öljyltä, mutta ehkä tarkoitus olikin varmistaa synkronoinnin ja laakeroinnin kestävyys pitkällä tähtäimellä.
Sukulaisen man. Foordissa taas 100tkm kohdalla vaihdettu liemi muistutti jonkinlaista pikitervan seosta. Toki sekin voitelee, mutta kuinka hyvin ?
Yritetään pärjätä.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.027
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1094 : 11.11.19 - klo:14:19 »
OPC corsassa on 30tkm:n vaihtoväli manuaalissa, jos on lukollinen tasauspyörästö. Muutenkin taitaa siinä laatikkotyypissä olla lämpökuorman takia 60tkm:n vaihtoväli suunnittelusta(huono) johtuen. Ehkä manuaaleihinkin olisi suotavaa joskus vaihtaa öljy, varsinkin jos paljon vetohommia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1095 : 22.11.19 - klo:10:15 »
Kai se sitten on uskottava, että tällä hetkellä uusi auto kannattaisi ostaa DSG:llä ihan vaan jälleenmyyntiarvon vuoksi. On paha tällä hetkellä sanoa, että mikä on ostajien arvostus vaikkapa esim. 6 vuoden päästä, jos myy tuolloin autoa 180 tkm ajettuna ja takuu on päättynyt manuaali vs DSG.

Itse uskon edelleen, että manuaali olisi tuolloin ostajalle turvallisempi valinta ja arvostaisin sitä, mutta jos niitä ei jostain ihmeen syystä kukaan muu enää tuolloin suin surminkaan halua, niin ...

Taidan kuulua vähemmistöön, mutta ei se mitään. Ainahan voin valittaa vähemmistövaltuutetulle vai mikäsenyt sitten olikaan?

Poissa Saltti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1096 : 25.11.19 - klo:08:57 »
Takavuosina ajelin 15 vuotta amerikkalaisella automaatilla. Mukavahan se oli. Sen jälkeen on ollut 3 manuaalia ja uuden hankin juuri manuaalilla.
Syyt: Ajelen lähinnä lähiössä ja maanteillä. Ei se vaihtaminen paljoa rasita, voin sitten kuntoilla hieman vähemmän. Automaatti olisi kaupungin ruuhka-ajossa mukava, mutta sitä ei paljoa ole. Manuaali on yleensä halvempi ostaa. Manuaali on halvempi korjata ja varmasti luotettavampi. Ei ole palstoillakaan paljoa tekstiä manuaalilaatikon vaihteensiirtäjän tai manuaalilaatikon hajoamisesta. Liikkeellelähtö on manuaalilla tasaisempi kuin DSG:llä. Vedän aika paljon jarrutonta peräkärryä myös täyteen kuormattuna, manuaali lienee siinä parempi. Manuaalissa voi ennakoida tilanteen ja välttää turhaa vaihtamista lyhyttä osuutta varten.
Auto on haettu Saksasta. Siellä oli manuaalia Sportsvanissa yli puolessa käytettynä myynnissä olevista autoista. Yleensä en autoa valitessani mieti jälleenmyyntiarvoa, koska pidän sitä aika kauan. Mutta vanhassa autossa manuaali menee todennäköisesti paremmin kaupaksi.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

Poissa Sende

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1097 : 11.12.19 - klo:14:31 »
Automaattivaihteistoa rokattu jo 10 vuotta. En edes harkitsisi enää manuaalivaihteistoon palaamista vaikka huolto onkin edullisempaa jos laatikko leviää.
Senttilaina.fi Sentilläkin saa

Poissa TTO

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 813
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1098 : 11.12.19 - klo:15:46 »
Takavuosina ajelin 15 vuotta amerikkalaisella automaatilla. Mukavahan se oli. Sen jälkeen on ollut 3 manuaalia ja uuden hankin juuri manuaalilla.
Syyt: Manuaalissa voi ennakoida tilanteen ja välttää turhaa vaihtamista lyhyttä osuutta varten.
Tuo onnistuu DSG:lläkin helposti ja teen tuota jatkuvasti lähekkäisten hidasteiden välillä. Ekan töyssyn kohdalla, kun vaihde on vaihtunut sopivaksi (2), keppi sivuun manuaalipuolelle eikä vaihde vaihdu turhaan. Tässä siis "pisteet tasan".

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.302
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1099 : 11.12.19 - klo:19:10 »
Minä ostan manuaalin. Haluan vaihtaa vaihteita. 😀👍

Poissa paimentolainen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1100 : 11.12.19 - klo:19:39 »
Koko kysymys rupeaa olemaan tarpeeton nykyään. Hybriti, sähköautot ja muu teknologia on muutamassa vuodessa vallannut markkinat.

Keppivaihteiset autot ovat historiaa. Nostalgista kyllä. Uutena semmosta ei kyllä kannata enää ostaa...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1101 : 11.12.19 - klo:19:53 »
Minä ostan manuaalin. Haluan vaihtaa vaihteita. 😀👍
Ymmärrän hyvin. Itse tilasin juuri DSG:n, vieläpä DQ200 kuivaseiskan (pitkä juttu, ei jaksa), mutta en tippaakkaan dissaa, moiti tai väheksy niitä, jotka ostavat manuaalin. Saattaa olla, että tässä iskee vielä jonkinsortin masis ja manuaalin kaipuu, kunhan saan sen DSG:n alle. Jos masis on liian kova, saatan vaihtaa sen vähän käytettynä takaisin manuaaliin. Paska homma vaan, että upouutta nykyistä Leonia (mielestäni klassikko) ei enää tuolloin välttämättä saa.

Jos rahaa olisi, ostaisin toisen samanlaisen talliin manuaalina ja ehkäpä metallipunaisena.

Tuossa muuten kuva Seatin esitteestä. Tarvitseeko tuota enempää selittää? Heppu kurvailee itsevarmasti Barcelonan iltapäivässä Leonilla (varmaankin FR-malli) tsiigaillen vissiin samalla jalkakäytävältä ns. maaleja  - käsi luonnollisen rennosti mutta valmiina vaihdekepillä, kuten Aitoon Autolla Ajamisen Motoriikkaan kuuluu. Ajamisen Iloa. No, DSG-keppi tuo saattaa olla, mutta vaikka olisikin niin asian pointtia se ei muuta. 

Kepin sijaan jonkinsortin rinkula, josta sitä pyörittämällä valitaan jotain moodeja, onkin sitten jo toooodella hanurista ja ylikäymätön paikka. Tosin näin sanoin DSG:stäkin vielä muutama kk sitten.



Poissa shaman

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1102 : 11.12.19 - klo:23:19 »
Hyvin kirjoitettu. Oma postaus tähän perään ehkä turha, mutta kyse on juurikin siitä ainakin omalta osaltani että saan olla tilanteen herra tilanteessa kuin tilanteessa, eikä mikään automatiikka tai automatiikan "älykäs" ennakointi puutu asiaan. Autopuristin aski on manuaali, varsinkin niillä ketkä tilanteen salliessa autoa kaasulla vie ja haluaa hallita.. se on minun mielipiteeni, ja kytkimellä jonka voit irroittaa halutessasi on tässä suuri merkitys, koska sillä menetät tai saavutat pitoa, halusi mukaan->hallintaa. Ketjusta löytyy paremmat perustelut, mutta mielipiteitä kaikki tyynni. Porschen PDK voi olla vastaus minun manuaali nälkään sitten kun näitä ei vaan yksinkertaisesti enää saa. Mutta niihin sitten taas ei enää omat kynnet riitä. BiTdi A4 3.0 Quattro Man vaikkapa vuotta 2015...kävisi kyllä. Mutta Aamen, ymmärrän kaikkia automaatilla ajavia myös varsin hyvin, ja myönnän että välillä Kehä 1 ruuhkassa työmatkalla jopa kadehdin. Mutta manuaalin ilot ja riemut tilanteen sen salliessa vie kuitenkin toistaiseksi ainakin vielä voiton automaatista. Peace.


« Viimeksi muokattu: 11.12.19 - klo:23:37 kirjoittanut shaman »

Poissa padawan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1103 : 12.12.19 - klo:01:00 »
Jouheva manuaali yhdistettynä miellyttävään moottoriin on loistava yhdistelmä. Mikäli tulisi enemmän kaupunkiajoa olisin ehkä eri mieltä, mutta en nykyisillä ajoilla

Nykyiset bensaturbot ovat aika vaivattomia ajaa ja turha veivailu jää pois. Samaa ei voi sanoa nykyisestä wanhasta 1.8 duratec Volvostani, mutta esimerkiksi saman ajan Accordit ovat ihan eri tasoa.

Poissa VAGnaattori

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1104 : 12.12.19 - klo:19:27 »
Henkilökohtaisesti en enää ostaisi. Vakkarillakin ajaminen niin paljon stressittömämpää automaatilla, puhumattakaan kaupunkiajosta. Ihan vaan se joka iltapäiväinen hetken nukahtaminen valoihin lisää 1-2s verrattuna automaattiin missä voi vaan painaa kaasua kun havahtuu että nytkö sitä pitää liikkeelle lähteä tilanteeseen. Tämän kun kertaa niillä kymmenillä/sadoilla muilla ruuhka-aikaan töistä lähtevillä niin ruuhkien pitkittyminen on taattu. Olen jo niin kyrpiintynyt heilutteleen tuota soppakauhaan töpakulla täällä pk-seudun ytimessä. Tällä hetkellä 100-0 automaatille.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.693
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1105 : 26.12.19 - klo:10:12 »
Yksi syy ostaa manuaali  ;D.

https://www.is.fi/autot/art-2000006353145.html

"Viinikka tuntee automerkit ja mallit vikoineen ja vahvuuksineen 20 vuoden kokemuksella. C-sarjan Mersulle, kuten muillekin Mersuille, hän suosittelee automaattivaihteiston huoltoa, vaikka se ei Mersun viralliseen huolto-ohjelmaan tiettävästi kuulu.

– En ostaisi lähes 200 000 kilometriä ajettua Mersua, jos sen automaattilaatikon huoltohistoriasta ei ole dokumenttia. Tavallisimmin sellaista ei löydy, Mersuissa kun vaihdelaatikko on vapaavalintainen huoltokohde. Normaalin takuuajan puitteissa vaihdelaatikollakin on takuu, ja tehdas on määritellyt sen lisäksi kohteet, joiden pitäisi kestää määrätyt kilometrit joka tapauksessa, oli takuu voimassa tai ei.

Eli asiakkaan pitää oma-aloitteisesti tiedostaa tämä vaihdelaatikon huoltotarve säännöllisin väliajoin. Viinikan mukaan Mersun huolto-ohjelmassa suositellaan automaattivaihdelaatikon öljyjen ja suodattimen vaihtoa 50 000 kilometrin välein.

– Meille tämä asia tuli tutuksi muutama vuosi sitten, kun vanhan taksi-Mersun ostanut asiakas toi autonsa meille huoltoon. Edellinen omistaja, taksi-isäntä , oli aina huollattanut Mersunsa valtuutetulla merkkikorjaamolla, mutta siitä huolimatta vaihdelaatikko ns. nypytti ajossa. Asiakas hermostui laskustamme ja sanoi ihmettelevänsä, kun se oli kalliimpi kuin merkkikorjaamolla. Kustannuksen suuruus selittyi sillä, että vaihdelaatikkoon ei oltu kertaakaan vaihdettu öljyjä merkkihuollossa, eikä asiasta oltu edes mainittu, Viinikka sanoo.

– Enemmän ajetussa tietysti kiinnittäisin ensimmäiseksi huomiota tuohon automaattilaatikon huoltohistoriaan. En uskaltaisi ostaa lähes 200 000 kilometriä ajettua Mersuakaan, jos se (huoltohistoria) ei ole selvillä. Jos valmistaja ja jälkimarkkinoija myy tai valmistaa automaattivaihdelaatikon öljyjä ja suodattimia, niin eiköhän se tee niin siksi, että ne jossain vaiheessa myös vaihdetaan?"
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa PeteFinn

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 228
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1106 : 26.12.19 - klo:12:47 »
Nykyinen auto DSG:llä on itselle ensimmäinen automaatti, kun olen aina ollut manuaalimies. Mutta alkoi vaan se taajamassa veivaaminen viedä lopultakin mehut ajonautinnosta. Ja nyt parin vuoden jälkeen en enää manuaaliin vaihtaisi, ellei olisi joku klassinen vintage-sportti sunnuntaiajeluun kyseessä. Ratin vaihtoläpyskät toimivat mainiosti, ja niillä saa sen oman kontrollin. Ja niitä tuleekin hyvin usein käytettyä, kun se on ainakin itselle mainio kompromissi helppouden ja oman päätösvallan välillä.

Poissa Hannes

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 971
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1107 : 26.12.19 - klo:14:48 »
On se vaan käsittämätön tuo hinnan ero manuaalin ja automaatin välillä näis vag autoissa, ennemmin manuaalin otan kun maksa 3000e, niin se vaan on ja lisäksi vaihdettaessa uuteen ei tarvii pelätä.

Poissa V60

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 471
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1108 : 26.12.19 - klo:15:45 »
5 vuotta oli automaatti ja muutaman kuukauden ollut nyt väliaikaisautona manuaali litran padalla. Jostain syystä olen nauttinut manuaalilla ajamisesta ja perinteisestä käkkäristä. Ai että kun tulee nuoruusajat mieleen ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.302
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1109 : 26.12.19 - klo:16:02 »
Minä en vapaaehtoisesti luovu manuaalista.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy