Kirjoittaja Aihe: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla  (Luettu 195312 kertaa)

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.465
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistoll
« Vastaus #1080 : 06.11.19 - klo:10:54 »
Manuaalin tavoin automaatti ei ennusta tulevaa, mutta molempia voi manuaalisesti käyttää tulevaa ennakoiden. Omissa DSG:llä varustetuissa autoissani tuolle manuaalikäytölle ei juurikaan ole ollut tarvetta, koska laatikko hoitaa homman ongelmitta näin reaktiivisestikin ilman tärinöitä, nykimisiä ja sutimisia.
Nimenomaan näin kuski on se ennustaja. Sen vuoksi en itse automaateista pidä. Dsg toimii kuitenkin hyvin, jos kuski on sinut sen kanssa ja ottaa sen ominaisuudet huomioon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1081 : 06.11.19 - klo:11:03 »
DSG:llä sujuu mukavasti ennakoivakin ajo. Taidan kuitenkin olla ainoa, joka ajaa kaupungissa automaatilla käyttäen paljon vapaata. Aivan samoin ajan manuaalilla.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.895
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1082 : 06.11.19 - klo:11:04 »
Kommenteista päätellen sä oot se, joka liruttaa liikennevaloihin tukkien pääsyn kääntyvien kaistalle, jossa palaa vihreät ja näin ollen aiheutat lisää ruuhkia ja liikenneraivoa.

Tuollaisia liruttelijoita aika harvoin näkee. Tuosta tarinastasi tulevat kuitenkin mieleen ne lukemattomat tapaukset, jotka kiihdyttävät punaisia päin vain päästäkseen jarruttamaan - joka aamu samoissa paikoissa. Kuvittelevat varmaan olevansa jotenkin nopeita, vaikka eivät saa kuin polttoainetankin tyhjenemään nopeasti. Sitten ihmetellään DSG:n nykäystä, kun vuoroin seisotaan jarrulla ja kaasulla.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.895
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1083 : 06.11.19 - klo:11:07 »
DSG:llä sujuu mukavasti ennakoivakin ajo. Taidan kuitenkin olla ainoa, joka ajaa kaupungissa automaatilla käyttäen paljon vapaata. Aivan samoin ajan manuaalilla.
Et ole ainoa. Tuo rullaustoiminto on toiminut omissa DSG-autoissani tosi hyvin tehden ennakoivasta ajosta helpompaa.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.468
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistoll
« Vastaus #1084 : 06.11.19 - klo:12:21 »
Nimenomaan näin kuski on se ennustaja. Sen vuoksi en itse automaateista pidä. Dsg toimii kuitenkin hyvin, jos kuski on sinut sen kanssa ja ottaa sen ominaisuudet huomioon.

Nämä määritelmäthän sopivat myös manuaaliaskiin, kuin nenä päähän. Manuaali toimii hyvin, jos kuski on sinut sen kanssa ja ottaa sen ominaisuudet huomioon. Monasti vain automaatti, myös DSG, toimii siten, ettei ihan kaikkea tarvitse kuskin huomioida, kuten manuaalissa. Automatiikkakin onnistuu ainakin osittain, toisin kuin manuaalissa, jossa sitä ei ole.

Kokemukset DSG:sta aivan varmasti vaihtelevat sen mukaan, millainen ajotapa kuskilla on. Toiset sykkivät, toiset ajelevat rauhallisemmin ihan luonnostaan, eivät siis DSG:n pakottamana. Toki kokemus askista on näillä kuljettajilla erilainen.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Nupe

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1085 : 09.11.19 - klo:02:00 »
Otsikon kyssäriin vastatakseni,

- Siksi, että niitä vielä saa
- Siksi, että vielä pystyy vaihtamaan itse vaihteita
- Edullisempi
- Pääsääntöisesti taloudellisempi
- Ajamaan tuli opeteltua 45 vuotta sitten traktorilla, jossa toki synkronoimaton vaihteisto. Edelleen menee 135 massikan vaihteet rusahtamatta päälle ylös ja alas. Vaihtaminen on paitsi kivaa, myös lihasmuistissa ja tuntee hallitsevansa autoa
- Kärryn - edes kevytperäsellaisen - vetämiseen ottaisin ennemmin manuaalin

DSG:tä puoltaisi pari jossitteluseikkaa:
- Jos kuitenkin tulisi tilanne, että parin vuoden päästä vaihtaisi toiseen, niin ilmeisesti DSG:n saisi nykyään paremmin kaupaksi? Takuun loppumisen ja 100 tkm jälkeen tilanne saattaisi taas muuttua
- Jos vaikka tulisi käsi- tai jalkavamma, niin tomaatilla/DSG:llä voisi ajella ilman auton vaihtoa, 

Poissa batman14

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 389
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1086 : 09.11.19 - klo:09:57 »
Ostin manuaalivaihteisen koska automaattia ei ole tai ollut saatavilla Seat Ibiza 1.5TSI EVO koneen yhteyteen. Hinnaltaan 1.0TSI DSG olisi ollut jopa vähän kalliimpi, ja sylintereitä yksi vähemmän ja tehoa 35 hv vähemmän. Hetken puntaroin, mutta halusin isomman koneen. Manuaali sopii itse asiassa aika hyvin tuollaiseen pieneen autoon. Seuraava auto on kuitenkin melko varmasti automaatti.

Poissa gunman

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 559
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1087 : 09.11.19 - klo:17:15 »
Hmm, oma märkä seiskasi lienee eri mallia kuin minun Golfissani jossa on tämä uuden sukupolven märkä DSG7(DQ381). Olen nyt kaksi päivää yrittänyt saada oman laatikkoni empimään tai nykäisemään tai tekemään edes jotain häiritsevää hasardia. Ei ole vielä onnistunut vaikka miten väitettäisiin että kaikki ne sitä tekee.

Juu, autossani lienee DQ500
Kulkineeni:
Nykyinen: VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Poissa SIN

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1088 : eilen kello 12:24 »
manuaalivaihteinen on huomattavasti luotettavampi ja huoltovapaa. Korjaamot rahastaa järjettömiä summia automaattilaatikon korjauksesta tai vaihdosta ja hyvin usein niissä on jotain vikaa. Huuhteluöljynvaihto on työläs ja korjaamolla teetettynä kallis. Manuaalia ei tarvi huoltaa.

Momentinmuuntimella varustetut automaatit nimensä mukaisesti muuttaa momenttia ja kaasuun vaste ei ole samanlainen kuten manuaalissa.

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.465
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1089 : eilen kello 12:49 »
Momentinmuuntimet ovat nykyään melko hyviä tehohäviöiden suhteen. Aivan erilaisia, kuin ennenvanhaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 984
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1090 : eilen kello 12:56 »
Manuaalia ei tarvi huoltaa.

Kyllä se on ihan suotavaa vaihtaa öljyt myös manuaalilaatikkoon, jos haluaa siitä pitkäikäisen...

Poissa SIN

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1091 : eilen kello 13:41 »
Onko tästä faktaa? kolmos autolla rullattu 570tkm ja samat öljyt lootassa. Käsittääkseni manuaalille riittää se että sitä öljyä on siellä. Toki ei vaihto huononna sitä.

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.465
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1092 : eilen kello 13:46 »
Fakta on se, ettei siellä vaihteistossa ole suotimia mutua/silppua/karstaa keräämässä. Voiteluaine kuluu myös ja lämpötilamuutokset aiheuttaa jotakin. Voi olla että kestää ja voi olla että ei kestä vaihtamatta pidempään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.901
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1093 : eilen kello 14:10 »
Vanhana hyvänä aikana 140-sarjan Volvossa oli askin öljynvaihto 40tkm välein, ja poistopropussa oli magneetti jossa oli aina jtn metallihilettä. Öljy näytti edelleen (moottori) öljyltä, mutta ehkä tarkoitus olikin varmistaa synkronoinnin ja laakeroinnin kestävyys pitkällä tähtäimellä.
Sukulaisen man. Foordissa taas 100tkm kohdalla vaihdettu liemi muistutti jonkinlaista pikitervan seosta. Toki sekin voitelee, mutta kuinka hyvin ?
Yritetään pärjätä.

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.465
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #1094 : eilen kello 14:19 »
OPC corsassa on 30tkm:n vaihtoväli manuaalissa, jos on lukollinen tasauspyörästö. Muutenkin taitaa siinä laatikkotyypissä olla lämpökuorman takia 60tkm:n vaihtoväli suunnittelusta(huono) johtuen. Ehkä manuaaleihinkin olisi suotavaa joskus vaihtaa öljy, varsinkin jos paljon vetohommia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy