Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.11.19 - klo:10:30
Oli tossa viikon verran sijaisautona automaatti bemari. Ei kyllä herättäny tuo laatikko omistamisen haluja. Ihan kiva paikaltaa lähtiessä jossai liikennevalo grandprixissä, mutta liikkeellä ollessa jäätävää arpomista(myös sport asetuksella) ja esim liittymät oli todella hasardia ajettavaa, en ihmettele enää kuinka ihmiset niissä tohoilee, ajavat varmaan automaatilla ;D Myös tuntuma tiehen ja kaikkeen ajamiseen todella ohkaista vaikka bemari muuten olikin hyvä ajaa. Automaatilla tuntuu vain enempi, että olis matkustaja eikä kuljettaja. Vaikea luottaa autoon, että asiat menee just niin kuin on suunnitellut.

Mikä bemari oli kyseessä? Yleinen mielipide lienee, että nykyiset ZF:n tekemät 8-9 -loviset automaatit ovat parhaita. Väite, joka on kyllä helppo allekirjoittaa. Omassa käytössä on tuo volsun kelvoton Aisin ja penarin huomaamattomasti ja upeasti vaihtava 8-vaihteinen ZF.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

sambolo

Uuden karhee 118i oli bemari, niitä viimeisiä takavetosia, ei sitä vasta tullutta etuvetomallia vielä. Olis kyllä varmaa luontevammalta tuntunu jos voimaa olis ollut enemmän. On kyllä tullu ajettua paljon muitakin automaatteja, eikä mikään niistä sellainen minkä itselle huolisin. Volvossa oli kyllä silti ehkä mukavin, tosin siitä on aikaa, joku vanhempi neliveto v70 2.5 turbolla muistaakseni.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Routa

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 03.11.19 - klo:17:31
Mikä bemari oli kyseessä? Yleinen mielipide lienee, että nykyiset ZF:n tekemät 8-9 -loviset automaatit ovat parhaita. Väite, joka on kyllä helppo allekirjoittaa. Omassa käytössä on tuo volsun kelvoton Aisin ja penarin huomaamattomasti ja upeasti vaihtava 8-vaihteinen ZF.
Mikä Volsu kyseessä, kun Touaregeissa on käsittääkseni ZF?

Mitä keskusteluun tulee niin ei yllätä, jos joku valitsee manuaalin, jos ainoa käsitys automaatista on DSG.
Entinen VAG-kuljettaja.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.11.19 - klo:19:34
Mikä Volsu kyseessä, kun Touaregeissa on käsittääkseni ZF?

Mitä keskusteluun tulee niin ei yllätä, jos joku valitsee manuaalin, jos ainoa käsitys automaatista on DSG.
2011 V8 TDI 7P. Aisin siinä on. Valitettavasti.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Antore

Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.11.19 - klo:19:34
Mikä Volsu kyseessä, kun Touaregeissa on käsittääkseni ZF?

Mitä keskusteluun tulee niin ei yllätä, jos joku valitsee manuaalin, jos ainoa käsitys automaatista on DSG.

Naulan kantaan ;D Vastauksen 'miksi manuaali' voisi muotoilla myös yksinkertaisemmin. Jos välttämät haluaa ajaa Volkkari-konsernin autolla. Tosin sähkömoottorin jatkona 6 vaihteinen s-tronic on kyllä yllättänyt todella positiivisesti.

mfroberg

Jos on yhtään kokemusta wanhemman sukupolven 4- ja 5-vaihteisista momentiinmuunninautomaateista niin DSG:llä ajaminen on suorastaan juhlaa. Ei nykäisyä tai viivettä vaihdossa, huomattavasti parempi taloudellisuus jne. Meillä on 2 kpl eri mallista 7-vaihteista DSG:tä käytössä, toimivat hyvin ja ainakin meille juuri sopivat huomaamattomaan arkikäyttöön.

Kyllä nanuaalillakin tulee toimeen jos automaatit arveluttavat tai pelottavat(mitä jos se hajoaa?).
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 03.11.19 - klo:11:56
Siis kerro kumpi on parempi Volle vai DSG. Nuo Vollet vetää kyllä pa:ta pirusti, litran ero.

Volvoissa ainakin V70 ja S80 kärsivät suuresta omapainostaan, mikä johti suuriin kulutuslukemiin esim. vs. Superb.
Olen itse ajanut Superin 1.4TSi DSG farkulla koeajolla maantie- motaripainotteisesti ajotieturin mukaan 5,6 - 5,7 l kulutuksella eikä tämä ainakaan nykinyt vaihtaessa. Myös uudet eemelit tuntuvat taksikäytössäkin kulkevat auton koko huomioiden vähällä.

OT: Katsokaas uuden Octavia IV ilmanvastuskerrointa, 0,24 porrasperälle lupaa pieniä lukemia. Ja myös manuaalina.
Yritetään pärjätä.

Routa

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.11.19 - klo:20:09
Jos on yhtään kokemusta wanhemman sukupolven 4- ja 5-vaihteisista momentiinmuunninautomaateista niin DSG:llä ajaminen on suorastaan juhlaa. Ei nykäisyä tai viivettä vaihdossa, huomattavasti parempi taloudellisuus jne. Meillä on 2 kpl eri mallista 7-vaihteista DSG:tä käytössä, toimivat hyvin ja ainakin meille juuri sopivat huomaamattomaan arkikäyttöön.
No onhan se hienoa, että 30-40 vuotta vanhan tekniikan ohi on VAG:llakin päästy. Oikeasti tuo DSG on aika kamala aski, kuten kaikki muutkin kaksoiskytkimet lähtönykäisyineen ja empimisineen.
Entinen VAG-kuljettaja.

Miktoy

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 03.11.19 - klo:21:28
OT: Katsokaas uuden Octavia IV ilmanvastuskerrointa, 0,24 porrasperälle lupaa pieniä lukemia. Ja myös manuaalina.

Superb iV.n ilmanvastuskerroin sedanina on 0.268 ja combina 0.310.
Muiden superb mallien ilmanvastuskertoimet sitten noista arvoista hitusen isompia ja muita malleja saa manuaalina. PHEV eli Superb iV malli on aina 6 pykäläisellä märällä dsg laatikolla, kolmella kytkimellä.
Ajossa: Audi A4 avant B9 Quattro 2.0 TDI dsg.
Ajossa: Octavia III FL MY18 Combi Style 1.0 TSI man.
Ex: Superb III FL iV Combi -20 L&K 1.4 TSI phev dsg.
Ex:Audi A6 avant -98 2.4 V6 AGA aut.
Ex: Audi A6 avant -10 2.0 TDIe S-Line man.
Ex: VW Transport T5 -05 2.5TDI man.
Ex: Octavia RS combi -14 2.0 TDI man.
Ex: Superb combi -11 1.6 TDI Greenline man.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.11.19 - klo:22:25
No onhan se hienoa, että 30-40 vuotta vanhan tekniikan ohi on VAG:llakin päästy. Oikeasti tuo DSG on aika kamala aski, kuten kaikki muutkin kaksoiskytkimet lähtönykäisyineen ja empimisineen.
Se on myös kuskista kiinni.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.11.19 - klo:20:09
Jos on yhtään kokemusta wanhemman sukupolven 4- ja 5-vaihteisista momentiinmuunninautomaateista niin DSG:llä ajaminen on suorastaan juhlaa.

Minulla oli 90-luvussa Chrysler, jossa oli 3-vaihteinen "mehumaija". Juu kyllä kaikki myöhemmät DSG:t ovat olleet selkeästi parempia. ;D

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 03.11.19 - klo:21:24
Täytyy olla puupää joka ostaa vaihdekepin.

Itsekin automaatilla ajavana, mielenkiinnosta kysyn että miksi jankkaat tätä asiaa? Meinaatko, ettei mielipiteesi ole tullut tarpeeksi selvästi jo esiin? ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.11.19 - klo:22:25
No onhan se hienoa, että 30-40 vuotta vanhan tekniikan ohi on VAG:llakin päästy. Oikeasti tuo DSG on aika kamala aski, kuten kaikki muutkin kaksoiskytkimet lähtönykäisyineen ja empimisineen.

Ikävää että sinun askissasi on murheita. Meillä on 2 kpl ilman noita mainitsemiasi ongelmia, on ollut myös 2 kpl aiempaakin missä ei ollut minkäänlaisia ongelmia käytössä. Tuosta aikahaarukasta, mulla oli perinteinen 5-vaihteinen automaatti Volvo V70 D5 2002, Skoda Superb 1.9 TDI 2005 sekä Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD 2006 autoissa joten on noita ollut aika vähänkin aikaa(automaailman mittakaavassa siis) sitten käytössä. Ja jos puhutaan empimisestä niin perinteinen mehuautomaatti se vasta miettikin ennen vaihtoa ja sen jälkeistä kiihdytystä kun kickdownia käytti. Sinulla on ikävä kyllä ongelmallinen auto ja silloin kaikki ikäänkuin on huonosti, aina, ymmärrän toki sen jos jokaisella ajokerralla ketuttaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Routa

#1032
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.11.19 - klo:08:47
Ikävää että sinun askissasi on murheita. Meillä on 2 kpl ilman noita mainitsemiasi ongelmia, on ollut myös 2 kpl aiempaakin missä ei ollut minkäänlaisia ongelmia käytössä. Tuosta aikahaarukasta, mulla oli perinteinen 5-vaihteinen automaatti Volvo V70 D5 2002, Skoda Superb 1.9 TDI 2005 sekä Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD 2006 autoissa joten on noita ollut aika vähänkin aikaa(automaailman mittakaavassa siis) sitten käytössä. Ja jos puhutaan empimisestä niin perinteinen mehuautomaatti se vasta miettikin ennen vaihtoa ja sen jälkeistä kiihdytystä kun kickdownia käytti. Sinulla on ikävä kyllä ongelmallinen auto ja silloin kaikki ikäänkuin on huonosti, aina, ymmärrän toki sen jos jokaisella ajokerralla ketuttaa.
Askissa ei ole ongelmia. Nuo on vain kaksoiskytkimen ominaisuuksia, jotka eritoten tuossa kuivassa seiskassa tulevat esiin.  On ihan turha väittää etteikö aski miettisi, kun ensin hidastaa ja sitten pyrkii kiihdyttämään nopeasti. Laatikko arpoo, koska siellä on väärä vaihde seuraavaksi valittuna ja sitten mennään kytkinpommin saattelemana. Samanlaisia ne on olleet kaikki mitä tullut kokeiltua.

Kannattaisi varmaan hankkia kokemuksia muistakin kuin noista museoaskeista.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.11.19 - klo:06:57
Se on myös kuskista kiinni.  ;)
Siinäpä se onkin. Kunnon laatikolla ei ole kuskista kiinni. Toki noita viiveitä ei saa kuin käsinvaihtamalla kuriin, mutta mikä järki ostaa automaatti, jos haluaa vaihtaa käsin.
Entinen VAG-kuljettaja.

Ocunen

Itselläni ollut nyt reilu puolisen vuotta DSG, sitä aiemmin vannoutunut manuaalin käyttäjä.
Ja onhan tuo automaatti kiva matka-ajossa, mutta muuten kyllä ärsyttää, kun vekslaa vaihteita ihan turhaa koko ajan esim soratiellä. Ihmekös, kun noista kytkimet kuluu.... Ja samoten liikkeelle lähtiessä luistattaa välillä ihan jäätävän kauan  >:(
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 04.11.19 - klo:09:04
Siinäpä se onkin. Kunnon laatikolla ei ole kuskista kiinni. Toki noita viiveitä ei saa kuin käsinvaihtamalla kuriin, mutta mikä järki ostaa automaatti, jos haluaa vaihtaa käsin.
Näinpä juuri ja automaatti ei ole ennustaja. Automaatilla ajo sujuu myös paremmin, jos kuski osaa hiukankin ennakoida ja antaa vaihteistolle mahdollisuuden nättiin toimintaan. Automaatti ei siis aina tiedä kuskin aivoituksia millään ja se vaatii kuskiltakin ymmärrystä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.11.19 - klo:10:39
Näinpä juuri ja automaatti ei ole ennustaja. Automaatilla ajo sujuu myös paremmin, jos kuski osaa hiukankin ennakoida ja antaa vaihteistolle mahdollisuuden nättiin toimintaan. Automaatti ei siis aina tiedä kuskin aivoituksia millään ja se vaatii kuskiltakin ymmärrystä.
No niin et taaskaan tajunnut, mutta joka viestiin pitää vaan vastata.
Entinen VAG-kuljettaja.

mfroberg

Sorry, ei pysty tunnistamaan meidän kumpaakaan(märkä ja kuiva 7v) DSG:tä noista kuvaelmista. En ole huomannut mitään luistatuksia tai jatkuvaa vaihteiden vekslailua saatikka joitain huomattavia "kytkinpommeja" missään vaiheessa. Voihan se olla että käyttäjissä on sitten eroa kun ei saa samanlaista aikaiseksi tai sitten ei kiinnitä siihen mitään huomiota koska ei ole mitään itseään häiritsevää noteerannut.

Tämä menee nyt juupas/eipäs puolelle joten annetaan olla, osa on tyytyväisiä ja osa ei.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.11.19 - klo:18:30
Annatko esimerkin missä asiassa et halua vängätä, vaan annat ihmisten elää omien mielipiteidensä mukaan, tai edes kunnioitat niitä? Tämä on mielipideasia, eli ei faktaa ja totuutta.

Vastaan silti. Monesti tulee sellainen tilanne varsinkin hidastaessa, että on väärä vaihde silmässä. Myös liian isoilla vaihteilla jurnuttaminen harmittaa. Dsg saa aikaan myös turhaa sutimista vaihtotilanteessa liukkaalla kelillä kaasua hiukan reilummin painaessa, kun vaihtotapahtumaan liittyy momentin muutos. Manuaalilla tämä tilanne hoituu yleensä etukäteen valitulla vaihteella ja vaihtotapahtuman ennakoimisella. Eli manuaalilla ennakoiminen on paremmin hanskassa ja vetoa on juuri se määrä, kuin on haluttu. Itse vaihtotapahtumat toimivat yleensä varsin mallikkaasti nykyisillä automaateilla niin räväkämmässä ajossa, kuin maltillisesti ajaenkin. Keskimäärin automaatilla joutuu myös jarrua polkea enemmän, joka näkyy vanteiden likaantumisena ja palojen tiheämpänä vaihtona.

Asia ei ole siis aivan yksiselitteinen kaikille kuskeille, mutta todennäköisesti suurimmalle osalle autoilijoista se on. Ei ole ongelmaa ajaa automaatilla, mutta onneksi saa vielä valita.
Ei kannata mieltään pahoittaa siitä, jos keskustelupalstalla keskustellaan asioista.

Pitäisi kyllä munkin joskus ajella noilla kuivakytkimellisillä, kun parin märkäkytkimellisen jälkeen en kyllä voi allekirjoittaa noita sutimisia ja jarrutteluja. Ocu3 RS:n laatikon käytöstä pidin kyllä hyvin sopivana ennakoivaan ajoon. Kaasun kun nosti, niin auto alkoi rullailemaan ja jos ennakoiti petti ja tarvitse moottorijarrutusta, niin sen sai helposti jarrupolinta hipaisemalla käyttöön. Kun vielä kierrokset olivat rauhallisessa ajossa rauhallisia ilman mitään kaksiteluja ja tempoilevassa ajossa oltiin aina tehoalueella, niin ihan ok laatikko. Nykyisen autoni DSG  kerää jarrutusenergiaa, jolloin tuo moottorijarrutus on aina virhe. Tässäkään ei ole kyllä mitään syytä tai tarvetta keskittyä vaihteisiin.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 04.11.19 - klo:11:00
No niin et taaskaan tajunnut, mutta joka viestiin pitää vaan vastata.
Mitä nyt en tajunnut? Tähän aihealueeseen jatkoin. Tästä ollut hetken puhe tässä.
Lainaus käyttäjältä: Routa - 03.11.19 - klo:22:25
No onhan se hienoa, että 30-40 vuotta vanhan tekniikan ohi on VAG:llakin päästy. Oikeasti tuo DSG on aika kamala aski, kuten kaikki muutkin kaksoiskytkimet lähtönykäisyineen ja empimisineen.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.11.19 - klo:13:32
Ei kannata mieltään pahoittaa siitä, jos keskustelupalstalla keskustellaan asioista.

Pitäisi kyllä munkin joskus ajella noilla kuivakytkimellisillä, kun parin märkäkytkimellisen jälkeen en kyllä voi allekirjoittaa noita sutimisia ja jarrutteluja. Ocu3 RS:n laatikon käytöstä pidin kyllä hyvin sopivana ennakoivaan ajoon. Kaasun kun nosti, niin auto alkoi rullailemaan ja jos ennakoiti petti ja tarvitse moottorijarrutusta, niin sen sai helposti jarrupolinta hipaisemalla käyttöön. Kun vielä kierrokset olivat rauhallisessa ajossa rauhallisia ilman mitään kaksiteluja ja tempoilevassa ajossa oltiin aina tehoalueella, niin ihan ok laatikko. Nykyisen autoni DSG  kerää jarrutusenergiaa, jolloin tuo moottorijarrutus on aina virhe. Tässäkään ei ole kyllä mitään syytä tai tarvetta keskittyä vaihteisiin.
En minä netissä keskustellessa mieltäni voi pahoittaa. Et ilmeisesti ymmärrä ennakoinnin ja automaatin ennustamisen merkitystä toisille kuskeille? Automaatti ei osaa ennustaa tulevaa maastoa, eikä kuskin tarvetta tehdä jotain hätäistä. Toisille se näyttää täällä olevan ongelma, ei minulle ja sinulle. Koitin valaista sitä aiemmin. Kyllä joo, pääsääntöisesti dsg:t on toimineet ajossani ok, ei suurta moitteen sijaa. Haluan silti itse päättää vaihtamisesta ja siihen on syynsä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jamo75

parkkitalossa kun ajaa alaspäin niin kyllä huomaa mutta ei tuo nyt itseäni ole haitannut.. robottivaihteistolla kun en ole koskaan ajanut niin vaikea sanoa miten huono on huono.

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.11.19 - klo:11:02
Sorry, ei pysty tunnistamaan meidän kumpaakaan(märkä ja kuiva 7v) DSG:tä noista kuvaelmista. En ole huomannut mitään luistatuksia tai jatkuvaa vaihteiden vekslailua saatikka joitain huomattavia "kytkinpommeja" missään vaiheessa. Voihan se olla että käyttäjissä on sitten eroa kun ei saa samanlaista aikaiseksi tai sitten ei kiinnitä siihen mitään huomiota koska ei ole mitään itseään häiritsevää noteerannut.

Tämä menee nyt juupas/eipäs puolelle joten annetaan olla, osa on tyytyväisiä ja osa ei.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.11.19 - klo:18:00
parkkitalossa kun ajaa alaspäin niin kyllä huomaa mutta ei tuo nyt itseäni ole haitannut.. robottivaihteisetolla kun en ole koskaan ajanut niin vaikea sanoa miten huono on huono.

Huomaa mitä?

Koetin tuossa kotimatkalla saada oman märän DSG 7:n empimään hidastamalla ja sitten nopeasti kaasuttamalla. Hidastaminen tapahtui sekä kaasu päästämällä että jarruttamalla, moneen kertaan, ei vaikutusta. Vastasi välittömästi ja pehmeästi kaasupolkimen painamiseen. Ainakin tämä aski toimii kuten pitää. Kop kop.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tpu

Mikähän vaihteisto tässä nykyisessä A4:ssä (stronic) on? Tekee juurikin noin, että kun hiljennän punaisiin valoihin ja sitten valot vaihtuukin vihreälle ja painan kaasua, niin vaihteisto menee ikään kuin hämilleen ja arpoo hetkeen, ennenkuin lähtee :)

jt

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.11.19 - klo:18:49
Huomaa mitä?

Koetin tuossa kotimatkalla saada oman märän DSG 7:n empimään hidastamalla ja sitten nopeasti kaasuttamalla. Hidastaminen tapahtui sekä kaasu päästämällä että jarruttamalla, moneen kertaan, ei vaikutusta. Vastasi välittömästi ja pehmeästi kaasupolkimen painamiseen. Ainakin tämä aski toimii kuten pitää. Kop kop.
Sama täällä. Kuiva DSG-7. Vasta tuli "suurkaupunkiajoa" ruuhkassa madellen reipas pätkä ja ihan hyvin tuota madeltiin eteenpäin. Tökkivämpäähän tuo olisi melkein ollut manuaalilla kun jatkuvasti pitäisi vaihdella vaihdetta nopeuden vaihdellessa täyspysäytyksen ja reippaan vauhdin välillä. Jos on oikein hidasta nytkytystä tiedossa (esim. laivaan ajo) saatan laittaa vaihteen pakottamalla 1:lle, näin ei tule matelua 2:lla ja lienee kytkinystävällisempi tapa madella eteenpäin. Toinen saman asian ajava olisi laittaa S-moodi päälle.

Tuota "sutimista" en ole itse havainnut vaihtamisen tai liikkeellelähdön yhteydessä, liikkeelle lähdetään suht sulavasti. Itseasiassa, viikko sitten kun tuli ensilumi Pohjois-Pohjanmaalle, niin liikennevalokiihdytyksissä DSG-kiihdytys on sulavampi (huom. alla kitkat), koska veto on jatkuvaa. Viereisellä kaistalla todennäköinen manuaali lähtee nastat sutien, sitten kun tulee vaihteen vaihto jää hetkeksi jälkeen kun vedossa tulee pieni paussi ja sitten taas sutii nastat hetken tyhjää. DSG:llä kun ei kiihdytä renkaiden pitoa ylittävällä nopeudella, kiihdytys sujuu sutimatta ja yleensä vieläpä vikkelämmin kuin vieressä aina välillä tyhjää sutivat nastat vaihteen vaihtojen yhteydessä. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

dosetti

Eikö dsg:llä voi pitää kaasua liukkaalla pohjassa kun luistonesto estää sutimasta? Vai tarkoitetaanko tällä sutimattomuudella ettei luistonesto pääse töihin vielä? Manuaalilla lähdöt ei sudi ja voi kaasuttaa reippaasti.

Routa

Lainaus käyttäjältä: tpu - 04.11.19 - klo:22:12
Mikähän vaihteisto tässä nykyisessä A4:ssä (stronic) on? Tekee juurikin noin, että kun hiljennän punaisiin valoihin ja sitten valot vaihtuukin vihreälle ja painan kaasua, niin vaihteisto menee ikään kuin hämilleen ja arpoo hetkeen, ennenkuin lähtee :)
Juuri näin. Tämä ominaisuus on kaikissa näissä DSG, S-Tronic whatever askeissa. Audissa tuo viive on vielä pienemmästä päästä, kun kaasuvaste on siinä viritetty järkeväksi eikä kuten Skeidoissa ja Volkkareissa laiskaksi. Skeidakin S-asennossa on vähän parempi. Optikolle vaan ja vahvempaa merkkilasia nokalle niin tuo häviää  8)
Entinen VAG-kuljettaja.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Routa - 05.11.19 - klo:08:17
Juuri näin. Tämä ominaisuus on kaikissa näissä DSG, S-Tronic whatever askeissa. Audissa tuo viive on vielä pienemmästä päästä, kun kaasuvaste on siinä viritetty järkeväksi eikä kuten Skeidoissa ja Volkkareissa laiskaksi. Skeidakin S-asennossa on vähän parempi. Optikolle vaan ja vahvempaa merkkilasia nokalle niin tuo häviää  8)

Eli sinä olet päättänyt että asia on näin vaikka joku kirjoittaisi päinvastaista? Tykkäät olla oikeassa?

No omassa pirssissäni en ole havainnut viivettä/empimistä, täytyy vielä kokeilla rouvan kuivaa seiskaa kun seuraavan kerran sillä ajan. Aiemmilla ajokerroilla en ole huomannut tällaisia taipumuksia mutta kai ne on sieltä löydettävissä kun kerran täällä kerrotaan että näin on.

Mulla ei ole tietääkseni mitään erikoisia VW-laseja päässäni jotka siloittelee virheitä. Olen tänne palstalle raportoinut mm. vaimon edellisen auton Golf Variant 1.6 TDI DSG 40tkm kohdalla vaihtoon menneestä jakopäästä sekä hänen nykyisen pirssinsä uudelleen säädetyistä dynaamisista valoista ja kylmäaineesta täysin tyhjentyneestä ilmastointijärjestelmästä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 05.11.19 - klo:08:17
Juuri näin. Tämä ominaisuus on kaikissa näissä DSG, S-Tronic whatever askeissa. Audissa tuo viive on vielä pienemmästä päästä, kun kaasuvaste on siinä viritetty järkeväksi eikä kuten Skeidoissa ja Volkkareissa laiskaksi. Skeidakin S-asennossa on vähän parempi. Optikolle vaan ja vahvempaa merkkilasia nokalle niin tuo häviää  8)
Nämä on juuri niitä asioita, jotka täytyy ottaa huomioon tässä tekniikassa toistaiseksi. Jos ei osaa tai vaikeaa, niin sitten mehumaijaa kiusaamaan, tai sähköä kehiin. Itse en ole koskaan kokenut ongelmaksi dsg:llä lähtöjä, enkä millään muullakaan tekniikalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Routa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.11.19 - klo:09:17
Nämä on juuri niitä asioita, jotka täytyy ottaa huomioon tässä tekniikassa toistaiseksi. Jos ei osaa tai vaikeaa, niin sitten mehumaijaa kiusaamaan, tai sähköä kehiin. Itse en ole koskaan kokenut ongelmaksi dsg:llä lähtöjä, enkä millään muullakaan tekniikalla.
Kaikkien kommenttien kommentoija taas iskee. Missä tuossa puhuttin liikkeelle lähdöstä. Ei puhuttu vaan hidastamisesta ja kiihdyttämisestä. DSG:ssä on selvä viive, kun polkaisee sen verran kaasua, että laatikko joutuu hakemaan pienempää. Kun on vähän aikaa ajellut voimalinjalla, jossa ei ole viiveitä vaan auto lähtee kiihtymään, kun kaasua polkaisee niin DSG:n miettiminen rekkaa ohittaessakin alkaa häiritä.
Entinen VAG-kuljettaja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 05.11.19 - klo:09:20
Kaikkien kommenttien kommentoija taas iskee. Missä tuossa puhuttin liikkeelle lähdöstä. Ei puhuttu vaan hidastamisesta ja kiihdyttämisestä. DSG:ssä on selvä viive, kun polkaisee sen verran kaasua, että laatikko joutuu hakemaan pienempää. Kun on vähän aikaa ajellut voimalinjalla, jossa ei ole viiveitä vaan auto lähtee kiihtymään, kun kaasua polkaisee niin DSG:n miettiminen rekkaa ohittaessakin alkaa häiritä.
Jos pitäydyttäisiin viemästä henkilökohtaisuuksiin keskustelu?  ;)

Jokaisessa laatikkotyypissä on tekniikasta johtuvia ominaisuuksia, jotka täytyy kuskin osata ottaa huomioon. Monta kertaa olen toistanut, että dsg ei ole ennustaja, eikä se sellaiseksi muutu parhaalla tahdollakaan. Itse en ole kokenut dsg:n toimintaa huonoksi, vaikka jo ensimmäistä sukupolvea ajoin passatin keulalla taksina. Silloin se tuntui volvon ja mersun laatikoihin verrattuna hienolta ja on hyvä edelleen. Automaatit ovat käsivaihteisia nopeampia, poislukien robottilaatikot. Lähinnä se on kuskin ennakointikyvystä kiinni, kuinka auto lähtee monissa tilanteissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ocunen

Lainaus käyttäjältä: Routa - 05.11.19 - klo:09:20
DSG:ssä on selvä viive, kun polkaisee sen verran kaasua, että laatikko joutuu hakemaan pienempää. Kun on vähän aikaa ajellut voimalinjalla, jossa ei ole viiveitä vaan auto lähtee kiihtymään, kun kaasua polkaisee niin DSG:n miettiminen rekkaa ohittaessakin alkaa häiritä.

Juuri tämän olen nyt reilun puolen vuoden DSG-ajelun aikana huomannut, ja on kyllä oikeasti ärsyttävää  >:( Verrokkia muihin automaatteihin ei ole, ja omat aiemmat olleet manuaaleja. Mutta laatikko tosiaan pitää selvän tuumaustauon kun kaasua polkaisee napakammin.
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy