Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Jos itsellä olisi kaksi saman hintaista samoilla varusteilla olevaa autoa kiikarissa, niin valinta päätyisi kiistatta omilla ajamisilla manuaaliin, jos siis moottorin perusteella autossa olisi kuiva dsg. Jos dsg:ssä olisi paremmat varusteet, niin siinä tapauksessa välttäen menisi kuiva dsg näistä kahdesta. Vastaavasti jos hinta ja varusteet olisi samat märän dsg:n kohdalla, voisin märän dsg:n ottaakin ennen manuaalia. Sitten jos auto olisi vaikka bemari tai mersu, niin ilman muuta auto olisi automaatti, jos pitäisi valita. Varusteet menee itsellä kuitenkin automaatin edelle kirkkaasti, koska kaupunkiajoa on niin vähän. Siksi rustasinkin uudessa autossa mielummin varusteita, enkä kuivaa dsg:tä. Toisaalta lähellä oli, ettei octavian tilalla ollut märkää seiskaa golffin keulalla. Ajettavuuden mielekkyydestä ja tunnokkuudesta en tingi, siksi "joutuu" päätymään vakkilaiseen, jossa varusteetkin omaan makuun riittävät. Toisille tietysti riittää isompi kone automaatilla ilman "turhia" varusteita. Se onkin monesti se rahallisesti kannattavampi valinta, kun autoa vaihtaa.

Manuaalilla ajo tulee ihan selkäytimestä, että ei se juuri vaadi mitään erityistä huomiota tai keskittymistä. Ennemmin automaatin vaihtotapahtumiin "joutuu" itse keskittymään ja puuttumaan, kun ennakointi on niin veressä. Jos/kun sähköauto joskus tulee itelle ajoon, muuttuu tilanne siinä mielessä paremmaksi, että sen liike-energian saa talteen, eli ajo on huolettomampaa.

Automaatin valinta ei siis ole omalla kohdalla rahasta kiinni, vaan aivan muista seikoista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Variant

Miten muuten mukautuva vakionopeudensäädin toimii manuaalin kanssa esim. kehä1 ruuhkassa? Omat kokemukset ovat vain automaatista.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.11.19 - klo:17:42
Manuaalilla ajo tulee ihan selkäytimestä, että ei se juuri vaadi mitään erityistä huomiota tai keskittymistä. Ennemmin automaatin vaihtotapahtumiin "joutuu" itse keskittymään ja puuttumaan, kun ennakointi on niin veressä. Jos/kun sähköauto joskus tulee itelle ajoon, muuttuu tilanne siinä mielessä paremmaksi, että sen liike-energian saa talteen, eli ajo on huolettomampaa.

Annatko esimerkkejä tilanteista, joissa joutuu automaatin vaihtotapahtumiin puuttumaan? Mun kokemus on se, että automaatilla tuota joutuu tekemään noin nolla ja manuaalilla noin sata prosenttia vaihdoista.

Suberb 2012

Mä en osta enää noita pilipali”automaatteja”, jos valikoimassa on oikea momentinmuunnin, niin sellainen passaa. Ne on hyvin kestäviä ja melko huoltovapaita, yksinkertaista vanhaa tekniikkaa, ei ole täynnä ylimääräisiä helpostiporsivia teknisiä tai sähköisiä osia. Jos valmistaja on vielä ZF niin aina vaan parempi.

Manuaali on hyvä, jos osaa sitä käyttää. Toki se osaamattomalla ”peruskaasuttajalla” voi olla jopa huonompi vaihtoehto kun joku dq200... niin kestossa kuin kulutuksessa.

Se että manuaalilla saa säästöä, perustuu puhtaasti taitoon ajaa. Toki automaatillakin onnistuu niistäminen, mutta pitää käyttää sitä ”manuaalipuolta” että saa moottorijarrutuksen ja pienillä kierroksilla vedätyksen (surma dsg:lle..) hyödynnettyä.

Kaikkia vaihtoehtoja (manuaali, momentinmuunnin, turbiini ja variaattori) löytyy pihasta, mitään ongelmia ei ole hypätä laitteesta toiseen.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.19 - klo:18:10
Annatko esimerkkejä tilanteista, joissa joutuu automaatin vaihtotapahtumiin puuttumaan? Mun kokemus on se, että automaatilla tuota joutuu tekemään noin nolla ja manuaalilla noin sata prosenttia vaihdoista.
Annatko esimerkin missä asiassa et halua vängätä, vaan annat ihmisten elää omien mielipiteidensä mukaan, tai edes kunnioitat niitä? Tämä on mielipideasia, eli ei faktaa ja totuutta.

Vastaan silti. Monesti tulee sellainen tilanne varsinkin hidastaessa, että on väärä vaihde silmässä. Myös liian isoilla vaihteilla jurnuttaminen harmittaa. Dsg saa aikaan myös turhaa sutimista vaihtotilanteessa liukkaalla kelillä kaasua hiukan reilummin painaessa, kun vaihtotapahtumaan liittyy momentin muutos. Manuaalilla tämä tilanne hoituu yleensä etukäteen valitulla vaihteella ja vaihtotapahtuman ennakoimisella. Eli manuaalilla ennakoiminen on paremmin hanskassa ja vetoa on juuri se määrä, kuin on haluttu. Itse vaihtotapahtumat toimivat yleensä varsin mallikkaasti nykyisillä automaateilla niin räväkämmässä ajossa, kuin maltillisesti ajaenkin. Keskimäärin automaatilla joutuu myös jarrua polkea enemmän, joka näkyy vanteiden likaantumisena ja palojen tiheämpänä vaihtona.

Asia ei ole siis aivan yksiselitteinen kaikille kuskeille, mutta todennäköisesti suurimmalle osalle autoilijoista se on. Ei ole ongelmaa ajaa automaatilla, mutta onneksi saa vielä valita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.11.19 - klo:18:22
Aika naurettavaksi näyttää käyvän tämä  automaatti / manuaali keskustelu.
"vaihtaminen käy niin automaattisesti, että ". No voi jessus kyllähän se käy automaattisesti kenellä vaan.
MIN,, en viitsi sillä koivella sätkiä ja veivata sitä kepinpätkää niin se vaan ainakin minulla menee.
Minä viitsin ja jaksan, ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Toivottavasti en koskaan tule niin ylimieliseksi, ettei tarvitse tämmöisestä asiasta keulia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 01.11.19 - klo:18:13
Manuaali on hyvä, jos osaa sitä käyttää. Toki se osaamattomalla ”peruskaasuttajalla” voi olla jopa huonompi vaihtoehto kun joku dq200... niin kestossa kuin kulutuksessa.

Se että manuaalilla saa säästöä, perustuu puhtaasti taitoon ajaa. Toki automaatillakin onnistuu niistäminen, mutta pitää käyttää sitä ”manuaalipuolta” että saa moottorijarrutuksen ja pienillä kierroksilla vedätyksen (surma dsg:lle..) hyödynnettyä.
Itseäni tympii manuaaleissa se, että niissä monesti käy välitykset lyhyeksi korkeammissa nopeuksissa.


Onhan noissa automaateissa ollut jo pitkään eri ohjelmat, joista taloudellisen ajon ohjelma pitää kyllä kierrokset alhaalla ilman mitään räpläämistä. Miksi muuten edes kannattaisi käyttää moottorijarrutusta? Miksi ja miten matalilla kierroksislla ajamimem rikkoo DSG:n?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.19 - klo:18:38
Itseäni tympii manuaaleissa se, että niissä monesti käy välitykset lyhyeksi korkeammissa nopeuksissa.

Onhan noissa automaateissa ollut jo pitkään eri ohjelmat, joista taloudellisen ajon ohjelma pitää kyllä kierrokset alhaalla ilman mitään räpläämistä. Miksi muuten edes kannattaisi käyttää moottorijarrutusta? Miksi ja miten matalilla kierroksislla ajamimem rikkoo DSG:n?
Eikös siellä ole kaksoismassa ottamassa kipeää, jos oikein jurnuttelee? Se siis tasaa värinän moottorin ja renkaan välissä, jota varsinkin nelipyttyisessä dieselissä syntyy.

Jos 120 on mittarissa ja nykymoottorit melko hiljaisia, niin alle 3000 kierrosta ei tunnu missään. On totta että ainakin kuivan dsg:n välitykset on pidemmät, kuin manuaalin. Kuitenkin jopa moottoritiellä manuaali kulkee pienemmällä aineella, eikä ohituskiihtyvyyskään ole huonompi. Ohitustilanteet yleensä ovat harkittuja, jolloin manuaalissakin on oikea vaihde valmiina silmässä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Skeida-Bob

Täh? Tuli tutustuttua 2tdi dsghen vajaa pari vuotta joten ihan pahvina en praataa, mutta nykymanuaaleilla, myös omalla nykyisellä on ennemmin samaa ongelmaa kuin tuolla edellisellä superbeeskeidalla, eli isomman pään vaihteet on liian pitkiä tiematkanopeuksilla, erona se että manuaalilla pudotat, jyristelevällä dsgeellä vekslaat tippauksen kanssa, epäkäytännöllistä koska automaattiin tottuneena se pitää erikseen muistaa myös tippailla uusiksi maalikyliä lähestyttäessä... Ootko varma ettet ymmärrä tai tiedä moottorijarrutuksen hyötyjä/etuja? Ja miksi matalat kierrokset rikkoo dsgeen, ei ittu ootko nyt ihan varma mitä kyselet? Tai no ehkä ajat vain sillä ennen takuun päättymistä vaihtuvalla kertakäyttöVAGinalla, kai sillä pärjää jos ei laske takuuremonttipäiviä, saahan sieltä arsenpyyhkimisorganisaatiosta sen sijaisauton  ;D


Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.19 - klo:18:38
Itseäni tympii manuaaleissa se, että niissä monesti käy välitykset lyhyeksi korkeammissa nopeuksissa.


Onhan noissa automaateissa ollut jo pitkään eri ohjelmat, joista taloudellisen ajon ohjelma pitää kyllä kierrokset alhaalla ilman mitään räpläämistä. Miksi muuten edes kannattaisi käyttää moottorijarrutusta? Miksi ja miten matalilla kierroksislla ajamimem rikkoo DSG:n?
jo läks pazka pihasta.

b1mpo

Mannissa on ollut mainio versio manuaalista. Manuaali toimii siis täysin normaalisti, mutta vauhdissa kytkintä voi painaa vaihdekepissä olevasta napista ja moottori tarjoaa oikeat kierrokset vaihteenvaihdon yhteydessä vaihdetta tarjotessa. Sillä kun ajoi paljon, koitti työpäivän jälkeen myös painella vaihdekepin nappia omassa autossa, jota ei tietenkään löytynyt. Aivan älyttömän hyvä systeemi se oli. Nykyisissä työkoneissa on robottiautomaatti on hitaan puoleinen ja vaihteenvaihdon ennakoimattomuus hyydyttää menon monessa tilanteessa, jolloin on järkevämpää vaihtaa vaihteita manuaalisesti.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.11.19 - klo:19:30
Stronicia pystyy myös ajamaan manuaalina jos huvittaa.
Eipä huvita. Laittaa vaan D- silmään ja antaa mennä. Jos tarvii lisää potkua vaikka rampilla vetaisee vaan S silmään ja hallelujaa mennään. ;D
Se ”Santtie-asetus” tuo yhtään ”lisää potkua” se vain vaihtaa isommalle myöhemmin/kierrättää korkeammalle-> sporttinen mielikuva kun moottori huutaa. Varsinkin jos kyseessä on 2.0tdi jonka paras vääntö(potku) on sielä 2000-3000rmp ja senjälkeen tippuu kuin kissanhäntä.
Monesti perus D:llä saa vähintään saman, ellei jopa paremman kiihtyvyyden...

b1mpo

Auton välitykset on sitä varten, että paras kiihtyvyys saavutetaan parhaalla tehoalueella. Jos yhdellä vaihteella läpi kierrosalueen kiihdyttää, niin silloin kiihtyvyys on suurinta suurimman väännön kohdalla. Näin lyhykäisyydessään tämä teoria. Asiasta löytyy laskukaavoja ja tieteellisiä kokeita, jos asian haluaa varmistaa. Eli suurella vaihteella kiihdyttäminen parhaalla vääntöalueella on yleensä hitaampaa, kuin pienellä vaihteella parhaalla tehoalueella välityksestä johtuen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Koitapa kellolla, huomaat että jos on vääntöä niin oikea vaihde antaa paremman ohituskyydin. Toki se 0-40 mennään kierroksilla. Ei kannata uskoa tekniikan maailmaa joka asiassa :D

b1mpo

#1003
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 01.11.19 - klo:20:25
Koitapa kellolla, huomaat että jos on vääntöä niin oikea vaihde antaa paremman ohituskyydin. Toki se 0-40 mennään kierroksilla. Ei kannata uskoa tekniikan maailmaa joka asiassa :D
En usko tekniikan maailmaa, enkä perstuntumaa. Syy tuohon on ihan laskennallinen. Eli pidemmillä välityksillä vääntömomentti laskee renkaalle, kuin lyhyillä välityksillä vaikkakin pienemmän väännön, mutta huipputehon alueella. Siksi autoilla ajetaan kilpaa korkeilla kierroksilla tehon alueella. Vanha pumpparidieseli saattaa antaa erilaisen perstuntuman, mutta siihenkin pätee sama laki. Laske vaikka itse renkaalle tuleva vääntömomentti eri välityksillä ja kierroksilla, niin saatat yllättyä.

Eli välityksistä johtuen(kertolasku) suuremmat kierrokset pienemmällä vaihteella antavat renkaalle suuremman vääntömomentin, kuin pienemmät kierrokset suuremmalla vaihteella. Kuten totesin niin yhdellä vaihteella kiihtyvyys on suurinta suurimman vääntömomentin alueella.

Ps. Tästä pääset alkuun ja laskukaavat löytyy. Lähde näköjään TM, mutta sillä ei ole merkitystä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Teho
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.11.19 - klo:20:38
,,lä nyt puhu Pas**a

tuuhan tuohon sänkipellolle koittamaan kuin sun 1,5 litranen kiihtyy. Lupaan etten paina kaasua yli 1/3 varasta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 01.11.19 - klo:19:00
Täh? Tuli tutustuttua 2tdi dsghen vajaa pari vuotta joten ihan pahvina en praataa, mutta nykymanuaaleilla, myös omalla nykyisellä on ennemmin samaa ongelmaa kuin tuolla edellisellä superbeeskeidalla, eli isomman pään vaihteet on liian pitkiä tiematkanopeuksilla, erona se että manuaalilla pudotat, jyristelevällä dsgeellä vekslaat tippauksen kanssa, epäkäytännöllistä koska automaattiin tottuneena se pitää erikseen muistaa myös tippailla uusiksi maalikyliä lähestyttäessä... Ootko varma ettet ymmärrä tai tiedä moottorijarrutuksen hyötyjä/etuja? Ja miksi matalat kierrokset rikkoo dsgeen, ei ittu ootko nyt ihan varma mitä kyselet? Tai no ehkä ajat vain sillä ennen takuun päättymistä vaihtuvalla kertakäyttöVAGinalla, kai sillä pärjää jos ei laske takuuremonttipäiviä, saahan sieltä arsenpyyhkimisorganisaatiosta sen sijaisauton  ;D
Sen verran pahvina kuitenkin praatailet, että mitä ilmeisimmin et ole ajanut sellaisilla DSG:llä varustetuilla autoilla, jotka eivät jyristele. Oletat vain kaikkien olevan samanlaisia kuin joku jyrkästi vääntönsä menettävä nokimoukari. Itsellä ei ole mitään havaintoa jyristämisestä tai ”tippailun” tarpeesta.

En tosiaan ymmärrä moottorijarrutuksen etuja. Jossakin vuoristoilla pitkissä laskuissa sillä on käyttöä, mutta muuta käyttöä en sille keksi enää nykyautoissa. Koeta kerätä itsesi ja tuon pettymystesi purkamisen sijaan kirjoittaa aiheesta. Itselläni ei ole mitään kokemusta noista remonttipäivistä, eikä erityisemmin kiinnosta kuulla noita tunteikkaita tarinoitasi niistä. Riittää, kun vain kerrot, että mitä etuja moottorijarrutuksesta on ja miksi matalat kierrokset tappaa deeääsgeen.

b1mpo

Ennenkuin automaattivaihteisto oppii ennakoimaan tulevaa, joutuu jarrulla seistä manuaalia enemmän, tai vähintäänkin dippailemaan. DSG on minusta kyllä muuten hieno vaihteisto, mutta se ei tiedä tulevaa, eli ei ole ennustaja. Moottorijarrutuksella pystyy pelaamaan enemmän ilman jarrupolkimeen kajoamista, jos tarvii hiukan vauhtia himmata. Kaksoismassoja dsg:istä on mennyt, kuten myös manuaaliautoista varsinkin niillä, jotka kuvittelevat auton kiihtyvän parhaiten pienillä kierroksilla parhaan väännön alueella. Perstuntuma tykkää alaväännöstä, se on selvä. Eivät nykyiset tosiaan enää tunnu juuri jyristelevän, eli siinä menty eteenpäin. Muutamaa uutta tullut kokeiltua.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Skeida-Bob

Juu en ole ajanut, ne on olleet alle takuun ja siis käytettyjä, tosin mukaan sopii 125t ajettu manuaalikin samoilla jyrinöillä. Miten nokimoukaripointti tähän liittyy? Ai vain pensalle dsg? No ittu ne myös disuna niitä suoltaa. Se jyristys muuten esiintyy just siellä missä vääntää... siksi pensa ei ehkä jyristäkään har  ;D... Moottorijarrutus, en voine auttaa. Minulla on kokemusta turhista remonttipäivistä. Dsgeen ja juuri sen kaksoismassaveepeen tappaa se alhaalle viritetty vaihto, kaikki vaihteet ehtii resonoimaan, isommat paljon jopa koko ajan kun mennään matalaa rajoitusta. Ei uutta kelleen pl. palkatut paskan puhujat.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.19 - klo:21:03
Sen verran pahvina kuitenkin praatailet, että mitä ilmeisimmin et ole ajanut sellaisilla DSG:llä varustetuilla autoilla, jotka eivät jyristele. Oletat vain kaikkien olevan samanlaisia kuin joku jyrkästi vääntönsä menettävä nokimoukari. Itsellä ei ole mitään havaintoa jyristämisestä tai ”tippailun” tarpeesta.

En tosiaan ymmärrä moottorijarrutuksen etuja. Jossakin vuoristoilla pitkissä laskuissa sillä on käyttöä, mutta muuta käyttöä en sille keksi enää nykyautoissa. Koeta kerätä itsesi ja tuon pettymystesi purkamisen sijaan kirjoittaa aiheesta. Itselläni ei ole mitään kokemusta noista remonttipäivistä, eikä erityisemmin kiinnosta kuulla noita tunteikkaita tarinoitasi niistä. Riittää, kun vain kerrot, että mitä etuja moottorijarrutuksesta on ja miksi matalat kierrokset tappaa deeääsgeen.
jo läks pazka pihasta.

Skeida-Bob

Lainaus käyttäjältä: b1mpoEivät nykyiset tosiaan enää tunnu juuri jyristelevän, eli siinä menty eteenpäin. Muutamaa uutta tullut kokeiltua.

Juu on kokeiltu uusia, ei jyristele, on hankittukin, ei ne kauan ole uusia...
jo läks pazka pihasta.

shaman

Huh, taitaa äijät olla melko maistissa tai jotain muuta, niin paljon mahtuu ihan asiatonta juttua ennen niin asialliselle foorumille. Sovitaanko että ne ajaa manuaalilla ketkä haluaa ja ne automaatilla ketkä haluaa ja ketju kiinni, asiasta keskusteltu tarpeeksi ja jos ei pysy lapasessa niin ei pysy. Asiallisia ja todella asiantunteviakin kommentteja on kyllä hienosti välissä mutta häviää tuohon bullshitin tulvaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 01.11.19 - klo:21:31
Se jyristys muuten esiintyy just siellä missä vääntää... siksi pensa ei ehkä jyristäkään har  ;D... Moottorijarrutus, en voine auttaa. Minulla on kokemusta turhista remonttipäivistä. Dsgeen ja juuri sen kaksoismassaveepeen tappaa se alhaalle viritetty vaihto, kaikki vaihteet ehtii resonoimaan, isommat paljon jopa koko ajan kun mennään matalaa rajoitusta. Ei uutta kelleen pl. palkatut paskan puhujat.
350-400 Nm noissa DSG:n edessä olleissa moottoreissa on mulla ollut. En tiedä, onko sitten paljon vai vähän. Itselleni tuo on riittänyt. Alhaiset kierrokset yhdessä korkean väännön kanssa käyvät kaksoimassavauhtipyörän päälle. Varmaankin juuri siksi nuo mun autoissa olleet DSG:t vaihtavat alhaalla rauhallisessa ajossa, jolloin vääntö on pientä. Silloin kun tarvitaan  ripeää kiihtyvyyttä, laatikko vaihtaa korkeammilla kierroksilla. Hyvin ovat jouset kestäneet eikä ole mitään jyristyksiä ollut. Itse en toki olisi ostanutkaan autoa, joka jyristää ja resonoi jatkuvasti, mutta sinä ilmeisesti sellaisen olet halunnut.

Vai ei sulla ollutkaan kovasta mesoamisesta huolimatta mitään sanottavaa tuon moottorijarrutuksen eduista. No eipä siinä mitään uutta. Onhan näitä tapauksia, joiden huuto hiljenee aina perusteita kysyttäessä, netti puolillaan. Sitten vähän päästä se sama huuto raikaa uudessa keskustelussa tai uudella foorumilla vain taas uudelleen vaietakseen.

Skeida-Bob

No en halunnut, pyytämättä sain resonaattorin, jo useampaan kertaan, sulla sitten parempi tuuri ;D. Moottorijarrutusta käytän nykyään manuaalilla paljon kun se on käyttökelpoinen vs. dsg, vaimon sitikassakin se toimii vaikka tomaatti onkin, ei tosin dsg. Kieltämättä kepin viskominen pienemmälle vauhdin hidastuessa on monimutkaista jarruttelun sijaan, mutta siitä on ehkä tullut vaan tapa ;D ei voi mtn. Dramatiikkaa pukkaa näköjään sielläkin  ;D. Lepo.


Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.19 - klo:23:00
350-400 Nm noissa DSG:n edessä olleissa moottoreissa on mulla ollut. En tiedä, onko sitten paljon vai vähän. Itselleni tuo on riittänyt. Alhaiset kierrokset yhdessä korkean väännön kanssa käyvät kaksoimassavauhtipyörän päälle. Varmaankin juuri siksi nuo mun autoissa olleet DSG:t vaihtavat alhaalla rauhallisessa ajossa, jolloin vääntö on pientä. Silloin kun tarvitaan  ripeää kiihtyvyyttä, laatikko vaihtaa korkeammilla kierroksilla. Hyvin ovat jouset kestäneet eikä ole mitään jyristyksiä ollut. Itse en toki olisi ostanutkaan autoa, joka jyristää ja resonoi jatkuvasti, mutta sinä ilmeisesti sellaisen olet halunnut.

Vai ei sulla ollutkaan kovasta mesoamisesta huolimatta mitään sanottavaa tuon moottorijarrutuksen eduista. No eipä siinä mitään uutta. Onhan näitä tapauksia, joiden huuto hiljenee aina perusteita kysyttäessä, netti puolillaan. Sitten vähän päästä se sama huuto raikaa uudessa keskustelussa tai uudella foorumilla vain taas uudelleen vaietakseen.
jo läks pazka pihasta.

Skeida-Bob

Asiatonta juttua? Kyllä kaikki juttu sekaan sopii ja toki kukin ajaa millä haluaa. Sulle sanoisin että elä hyvä mies ota enempää...


Lainaus käyttäjältä: shaman - 01.11.19 - klo:22:06
Huh, taitaa äijät olla melko maistissa tai jotain muuta, niin paljon mahtuu ihan asiatonta juttua ennen niin asialliselle foorumille. Sovitaanko että ne ajaa manuaalilla ketkä haluaa ja ne automaatilla ketkä haluaa ja ketju kiinni, asiasta keskusteltu tarpeeksi ja jos ei pysy lapasessa niin ei pysy. Asiallisia ja todella asiantunteviakin kommentteja on kyllä hienosti välissä mutta häviää tuohon bullshitin tulvaan.
jo läks pazka pihasta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Skeida-Bob - 01.11.19 - klo:23:36
No en halunnut, pyytämättä sain resonaattorin, jo useampaan kertaan, sulla sitten parempi tuuri ;D. Moottorijarrutusta käytän nykyään manuaalilla paljon kun se on käyttökelpoinen vs. dsg, vaimon sitikassakin se toimii vaikka tomaatti onkin, ei tosin dsg. Kieltämättä kepin viskominen pienemmälle vauhdin hidastuessa on monimutkaista jarruttelun sijaan, mutta siitä on ehkä tullut vaan tapa ;D ei voi mtn. Dramatiikkaa pukkaa näköjään sielläkin  ;D. Lepo.

Ja ne moottorijarruttelun hyödyt edelleenkin vain loistavat poissaolollaan. Ajattelitko vieläkin kirjoittaa uuden viestin ja kierrellä niiden ympärillä kuitenkaan esittämättä ensimmäistäkään etua?

-karppa-

Kun ajaa vuosittain useilla eri automaateilla ja manuaaleilla, niin pakko sanoa, että onhan automaatti vaivaton ajaa, mutta eniten niissä risoo ominaisuus, kun tulet risteykseen ja himmaat kaasua sen jälkeen pitäisikin lähteä, niin vaihdelaatikko arpoo hetken lähteäkkö vai ei. Tuota ei manuaalilla tapahdu ellet jurruuta liian alhaisille kierroksille.

Toinen joissain automaateissa on tuo jurruuttaminen melkein sellaisella kierrosrajalla, että tuntuu ratissa saakka ja tekee pahaa.

Unohtamatta vag:n paskoja dsg-vaihdelaatikoita. Juuri eräs kirosi tulevaa melkein 4000 euron remonttia. Kyllä automaattilaatikot tehtiin ennen kestämään. Tutulla 80-luvulta saakka ollut mese jolla ajettu melkein 500tkm ja automaattilaatikko vain rokkaa eikä sille ole tehty mitään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Q.Atro

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.11.19 - klo:08:00
"Toinen joissain automaateissa on tuo jurruuttaminen melkein sellaisella kierrosrajalla, että tuntuu ratissa saakka ja tekee pahaa."

Samaa mieltä. Samoin ainakin omassa manuaalissa vaihdeopastin ajattaisi minusta perstuntumalta liian matalilla kierroksilla, jyrisee ikävästi. Pykälää pienemmällä menee paljon kevyemmän tuntuisesti.
Eikä kulutusmittarin mukaan aina mene "jyrinäkierroksilla" sen vähemmälläkään.
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

pegasus

Vastaanpa omalta osaltani tuohon otsikon aiheeseen. Uusi Polo on nyt ollut kolme päivää käytössäni ja on manuaali. Oma valintani perustui seuraaviin asioihin. Autolla ajetaan pääasiassa maantieajoa töihin sekä harrastuksiin. Matkojen aikana on vaihtotapahtumia minimaalisesti, joten en juurikaan hyödy automaatin mukavuustekijöistä. Edellinen autoni oli siis automaatti. Bonuksena sain vielä hintaerolla automaattiin verrattuna mukavia varusteita

Taloudessamme taas on kolme muutakin nelipyöräistä ajoneuvoa, joista kaksi on automaattivaihteisia. Niiden valinnoissa olivat omat perusteet. Mautoa ei saa manuaalina ja juuri autokortin saaneelle halusimme taas ensiautoksi manuaalin. Kyseinen auto on vieläpä syntinen diesel mutta reilun puolen vuoden ajosuorite on jo kuitannut reilusti dieselveron osuuden. Vaimon auto on taas sekä diesel että automaatti ja tällä autolla teemme pidemmät reissut esim. ulkomaille ja vieraisiin kaupunkeihin. Ajaminen kaupungissa on helpompaa automaatilla. Polttoaineen kulutus on myös alhainen vaikka verrattuna tuohon mainittun poloon.

Yritän tässä siis sanoa, että jokainen varmaan valitsee autonsa omilla perusteillaan. Ei sihen taida kenelläkään olla mitään varaa arvostella. Kysymyksiä voi toki esittää mutta asianmukaisesti. Meidän valinnat on tällaiset


sambolo

#1017
Oli tossa viikon verran sijaisautona automaatti bemari. Ei kyllä herättäny tuo laatikko omistamisen haluja. Ihan kiva paikaltaa lähtiessä jossai liikennevalo grandprixissä, mutta liikkeellä ollessa jäätävää arpomista(myös sport asetuksella) ja esim liittymät oli todella hasardia ajettavaa, en ihmettele enää kuinka ihmiset niissä tohoilee, ajavat varmaan automaatilla ;D Myös tuntuma tiehen ja kaikkeen ajamiseen todella ohkaista vaikka bemari muuten olikin hyvä ajaa. Automaatilla tuntuu vain enempi, että olis matkustaja eikä kuljettaja. Vaikea luottaa autoon, että asiat menee just niin kuin on suunnitellut.

Edit: nää on kyllä varmaan täysin turhia seikkoja sellaselle perus kuskille, joka ei muutenkaan ole perillä ajamisesta millään tasolla, ja jotka muutenkin on enemmän niitä kyytiläisiä kun kuljettajia tien päällä. Sellasille varmasti automaatti mukava helpotus ja ehkä sen avulla pystyy keskittymään vaikka peileihin, muuhun liikenteeseen, liikennesääntöjen seuraamiseen, valojen käyttöön ym.. tai sitten ei..

Edit2: Sähköautoilla en ole ajanut. Niissä kyllä vois olla toiminta sujuvampaa ja välittömämpää verrattuna polttomoottorillisiin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jamo75

itse oon 2000 vuodesta asti ajanut automaatilla ja nykyisin herra jestas dsg.llä ja vielä on tiellä pysynyt... toki dsg vs volvon momentti muunnin niin ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.11.19 - klo:10:30
Oli tossa viikon verran sijaisautona automaatti bemari. Ei kyllä herättäny tuo laatikko omistamisen haluja. Ihan kiva paikaltaa lähtiessä jossai liikennevalo grandprixissä, mutta liikkeellä ollessa jäätävää arpomista(myös sport asetuksella) ja esim liittymät oli todella hasardia ajettavaa, en ihmettele enää kuinka ihmiset niissä tohoilee, ajavat varmaan automaatilla ;D Myös tuntuma tiehen ja kaikkeen ajamiseen todella ohkaista vaikka bemari muuten olikin hyvä ajaa. Automaatilla tuntuu vain enempi, että olis matkustaja eikä kuljettaja. Vaikea luottaa autoon, että asiat menee just niin kuin on suunnitellut.

Edit: nää on kyllä varmaan täysin turhia seikkoja sellaselle perus kuskille, joka ei muutenkaan ole perillä ajamisesta millään tasolla, ja jotka muutenkin on enemmän niitä kyytiläisiä kun kuljettajia tien päällä. Sellasille varmasti automaatti mukava helpotus ja ehkä sen avulla pystyy keskittymään vaikka peileihin, muuhun liikenteeseen, liikennesääntöjen seuraamiseen, valojen käyttöön ym.. tai sitten ei..

Edit2: Sähköautoilla en ole ajanut. Niissä kyllä vois olla toiminta sujuvampaa ja välittömämpää verrattuna polttomoottorillisiin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 03.11.19 - klo:11:56
Siis kerro kumpi on parempi Volle vai DSG. Nuo Vollet vetää kyllä pa:ta pirusti, litran ero.
Tästä ei nyt kyllä itselle aukea yhtään, että mikä Volvo verrattuna mihinkä autoon syö litran enemmän mitä? Bensaa vai dieseliä? Ei ymmärrä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy