Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Daatta

Leon ST:sta löytyy vielä 10 vaihtoehtoa käsivaihteistolla, ei peli ole vielä menetetty. Uudesta Leonista on paha sanoa, mutta oletettavasti käsivaihteisto säilyy optiona tietyissä malleissa, onhan se jo hinnan suhteen edullisempi.

Omalla kohtaa valinnan ratkaisi neliveto, jonka saa Leon Cupraan ainoastaan DSG ST kokoonpanoon. Kumpikaan noista pakollisista lisävarusteista ei ole harmittanut. Ikänsä manuaalia ajaneena DSG toki tuntui alkuun oudolta, kun aina oli "väärä" vaihde päällä. Mutta äkkiä siihen tottui enkä enää ottaisi manuaalia arkiajoon. Neliveto tuli hommattua ennen kaikkea hankalan kotipihan/mäen takia, siinä DSG on kyllä ehdoton. Manuaalilla jo auton ajaminen talliin oli saavutus, kytkin kärysi miltei aina. DSG:tä en ole saanut vielä "keittämään" tuossa tilanteessa, lähti mäestä sitten liikkeelle etu- tai takaperin.

Ainoa "ongelma" DSG:n kanssa on se, ettei kiihdytykset tunnu enää miltään. Lisäksi vauhti tuntuu kiihtyvän aivan liian nopeasti.  :P Tekniset haasteet ovat toki mahdollisia, mutta se on sama tekniikasta riippumatta. Manuaalikaan ei (enää) ole mikään pomminvarma keksintö.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Teukkis

No joo, vähän hätäilin tuon manuaalin saatavuuden suhteen, tsekkailin 1.5TSI koneiden yhteydessä, PASSAT, GOLF ,POLO.
Noh, DSG ei herätä luottamusta,vaikka pääasiassa ne tuntuvat toimivan. Liikaa saa lukea kuitenkin myös ongelmista.
Ominaisuus että on ns. väärä vaihde sisällä on ehkä isoin asia mikä yleisesti automaateissa puristaa. Yleensä on aivan liian iso pykälä sisällä.
Tai sitten kalliit viat jos kohdalle osuu.
Jos haluaisin esim Cupra ST:n nelikkona, ei ole vaihteistossa vaihtoehtoja. Vajaavetoisena kuitenkin manuaalia on tehty. Tekniset syyt tähän varmaankin on taustalla.


Daatta

Etuvetoista Cupraa saa manuaalina, mutta jossain vaiheessa oli tieto ettei niitä otettu tuotantoon. Muutama manuaali sotkee linjalla kun valtaosa tilataan kuitenkin DSG:llä...

ST Neliveto-manuaaleja on tasan yhtä mallia, 2.0 TDI 150 hv 4Drive. Cupra ST 4Drive on samaa suku Golf R, siitäkään ei ole manuaalia saatavana. Tehokasta neliveto-manuaalia haluavan pitää katsella Fordin suuntaan, Fucus RS on tarjolla ainoastaan manuaalina.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Teukkis - 10.01.19 - klo:11:59
Enää puuttuu se että kun uusi Leon tulee markkinoille olisi saatavilla ainoastaan DSG-vaihteistoja.

Jos näin käy, äänestän lompakolla ja merkki vaihtuu.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Teukkis - 10.01.19 - klo:12:43
Ominaisuus että on ns. väärä vaihde sisällä on ehkä isoin asia mikä yleisesti automaateissa puristaa. Yleensä on aivan liian iso pykälä sisällä.

Oma kokemus on ollut bensakoneissa hyvä, molemmissa on DSG (toinen 7-, toinen 6-vaihteinen) valinnut hyvin sopivat vaihteet joka tilanteessa. Dieselissä DSG6 piti välillä liian isoa vaihdetta, meni vähän jyristelyksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.01.19 - klo:14:31
Oma kokemus on ollut bensakoneissa hyvä, molemmissa on DSG (toinen 7-, toinen 6-vaihteinen) valinnut hyvin sopivat vaihteet joka tilanteessa. Dieselissä DSG6 piti välillä liian isoa vaihdetta, meni vähän jyristelyksi.

Ohuella otannalla samat kokemukset, kaikki kuivasta DSG7 lootasta. Golf 1.4 TSI 2012 ja 1.5 TSI 2018, molemmissa aina jouhea toiminta ilman tunnetta että nyt on väärä pykälä sisällä. Mutta Golf 1.6 TDI 2015 jyristeli menemään pienillä kierroksilla eikä millään tahtonut heittää pienempää vaikka kuski oli silmäillyt rundaria jo pidempääkin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Cupura

Itsellä ei ollut cupra edes harkinnassa dsg:llä. Kahdella työkaverilla ollut skodissa ongelmia. Toisella 70t ajettuna leipoi kytkin laatikosta ja kymppitonnin päästä mekatroniikkaboksi rikki. Tais olla vm 2010 octavia. Toisella työkaverilla laukesi rapidin dsg 2kk ennen takuun loppumista. Kaverin kysellessä syytä rikkoontumiselle laakkosella totesivat vaan että koko laatikko oli hajonnut vaihtokuntoon. Korjauksen jälkeen auto lähti samantien vaihtoon ja manuaali tilalle.

Teukkis

Aivan. Taas olen kuullut lisää aiheesta. Oma tähtäin on uudessa Leonissa kunhan sen julkaistaan ensin. Sitten tarvitsee enää jännätä koska öljyä alkaa kulua, jos alkaa.

Pietro

En jaksa ihan kaikkia tämän ketjun juttuja lukea, mutta yksi asia mikä minusta puoltaa manuaalia on turvallisuus talviajossa. Testattiin bemarin automaattia ja otettiin luistonesto pois päältä. Mielessä oli takavetoinen auto jota pystyi kaasulla helposti pitämään pienessä luistossa. Ei pysty näemmä enää yhtä vaivattomasti. Automaativaihteisessa autossa oli niin huono kontrolli ja tuntuma vetäviin pyöriin että meno tuntui jopa vaaralliselta. Heitettiin luistonesto takaisin päälle. Johtopäätökseni on että automaattivaihteinen auto vaatii välttämättä kaikenlaista muuta automatiikkaa ollakseen turvallinen. Kokeilkaa itse. Näin lumisella talvikelillä se on helppo testata.

qwe

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 10.01.19 - klo:16:05
En jaksa ihan kaikkia tämän ketjun juttuja lukea, mutta yksi asia mikä minusta puoltaa manuaalia on turvallisuus talviajossa. Testattiin bemarin automaattia ja otettiin luistonesto pois päältä. Mielessä oli takavetoinen auto jota pystyi kaasulla helposti pitämään pienessä luistossa. Ei pysty näemmä enää yhtä vaivattomasti. Automaativaihteisessa autossa oli niin huono kontrolli ja tuntuma vetäviin pyöriin että meno tuntui jopa vaaralliselta. Heitettiin luistonesto takaisin päälle. Johtopäätökseni on että automaattivaihteinen auto vaatii välttämättä kaikenlaista muuta automatiikkaa ollakseen turvallinen. Kokeilkaa itse. Näin lumisella talvikelillä se on helppo testata.
:o
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

mfroberg

#940
Taitaa olla ensimmäistä kertaa kun kuulen/näen jonkun yhdistävän autolla kahva edellä etenemisen turvallisuuteen. Muistellen omaa ajouraa mm. 70-luvun Taunuksilla jolloin auto tarjosi välillä kylkeä vaikkei ollut edes tarkoitus.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Daatta

Heh, tuo selittää lyhtypylväiden ympärille kietoutuneet bemarit... Mutta eikös tuossakin ole manuaali-asenteo ja pakkovaihteet, joilla luisuttelu onnistuu turvallisemmin.  ::)

Mitä tulee DSG:n kestävyyteen niin kaikki hajoaa joskus. Seat on viiden vuoden takuulla, mitä sitten?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

arska

Lainaus käyttäjältä: Teukkis - 10.01.19 - klo:11:59
Joskus kommentoin jo jotain tänne mitä en tarkalleen muista enää.
Suoraan sanottuna vituttaa kun manuaalivaihteiset autot ovat selkeä vähemmistö jo merkistä riippumatta. Just katsoin nopeasti vaihtoehdot jos uutta VW:tä joku haluaisi ostaa.
Mitään bensakonetta mihinkään malliin näytä enää edes saavan manuaalina. Uskomatonta kuraa.
Uutta tai uudehkoa kun katsoo karsii tämä DSG vaihtoehtoja aika rankalla kädellä.
Enää puuttuu se että kun uusi Leon tulee markkinoille olisi saatavilla ainoastaan DSG-vaihteistoja. Siinä vaiheessa on katottava nykyistä koppaa.
Juu, pitkä takuu on oletettavasti jatkossakin, mutta mulla olisi muutakin tekemistä kuin hinauttaa lootan takia pajalle.

Voi olla, että VW:n ja Audin ja mitä näitä nyt on hinnastot ei vielä ole täydelliset WLTP päivitysten takia

Pietro

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.19 - klo:08:44
Mutta eikös tuossakin ole manuaali-asenteo ja pakkovaihteet, joilla luisuttelu onnistuu turvallisemmin.  ::)
Joo mutta ei ole kytkintä. Ymmärsitte väärin. Ei ole tarkoitus luistatella vaan testata miten hyvin automaattivaihteisen auton vedon kontrolli on hallittavissa ilman luistonestoa. Tuloksena oli että paljon huonommin kuin käsivaihteisen kytkimellä varustetun auton. Testin merkitys on minusta se että jos auto lähtee liukkaalla "käsistä" niin manuaalilaatikollinen on helpompi saattaa hallintaan.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 11.01.19 - klo:12:19
Joo mutta ei ole kytkintä. Ymmärsitte väärin. Ei ole tarkoitus luistatella vaan testata miten hyvin automaattivaihteisen auton vedon kontrolli on hallittavissa ilman luistonestoa. Tuloksena oli että paljon huonommin kuin käsivaihteisen kytkimellä varustetun auton. Testin merkitys on minusta se että jos auto lähtee liukkaalla "käsistä" niin manuaalilaatikollinen on helpompi saattaa hallintaan.
Kaikissa mekaanisissa (automaatti)vaihteistoissa on kytkin ja automaattivaihteisia autoja käytetään yhä enemmän myös kilpailukäytössä. Mm. muualla erittäin suositti "vakioautosarja" WTCR, jossa on paljon DSG-automaatilla olevia VAG-autoja, on näyttänyt automaattien pätevyyden ja kilpailukyvyn. Autoa pitää osata ja uskaltaa ajaa.  ::)
Golfkärry Mk 7.5

DSL

Ajo-opetusta varten tuli toinen automaatti vaihdettua manuaalivaihteiseksi. Eli ihan tällainen käytännönläheinen tarve oli.

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.19 - klo:08:44Mitä tulee DSG:n kestävyyteen niin kaikki hajoaa joskus. Seat on viiden vuoden takuulla, mitä sitten?

Daattan lukemattomia puolueettomia kommentteja nähneenä, takerrun hitusen tähän. Suomalaisten autojen keski-iän tiedämme varsin hyvin, joten tuo 5 vuoden Seatin takuu koskettaa aika rajallista osaa meistä autoilijoista. Oman nykyisen kulkineen, eli Seatin ostin 2v iässä, jolloin takuu oli jo ohi silloin. Arviolta tulevat vaihteistoon liittyvät huolto-/korjauskustannukset puhuivat silloin vahvasti manuaalin puolesta käyttövarmuudesta puhumattakaan. Tilanne on paljolti eri niillä, jotka ajavat uudella ja vaihtavat auton takuun loppuessa.

Seuraava auto suurella todennäköisyydellä voi olla uusi ja siinä käyttövoimana mahdollisesti sähkö. Tämä pakottaa käytännössä "automaattiin" ensimmäistä kertaa meikäläisen autoiluhistoriassa. Se ei harmita, koska ymmärrän kehityksen ja sen takia tapahtuvat muutokset autoilussa.

Tiivistettynä: manuaalilla tykkään ajaa ja kokonaistaloudellisesti sen puolesta liputan, mutta en pahaksi pistä jos kehitys ja tulevaisuus ajaa kohti vaihteettomuuta.  :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

mkojo

Kun tuota katselee mielipiteitä, niin huomaa ajotavan. Itsellä ollut 35 vuoden aikana aina automaatti, mutta myös manuaalia rinnalla. Ei paluuta manuaaliin. Olen todennut että mukavampaa kun antaa vaimon heiluttaa keppiä ja ajossa keskittyä liikenteeseen. Ollut mehu laatikoita ja dsg laatikoita, mukavin oli dsg6 Passat, mittarissa yli 300tkm kun tuli ja 490tkm kun meni kaverille, nyt yli 510tkm ja kaksoismassa vaihdettu. Jenkki GMC ei kestänyt th700. Samoin Transit meni laatikko. MB käsilaatikko rikki, vwtrp käsilaatikko rikkoutui. Dsg ollut neljässä autossa, merkeissä ollut VW MB BMW Ford Opel.
Enpä voi yleistää mitään.
Tuuripeliä.
Kestävää loppuvuotta.
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

Daatta

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 11.01.19 - klo:23:06
Daattan lukemattomia puolueettomia kommentteja nähneenä, takerrun hitusen tähän. Suomalaisten autojen keski-iän tiedämme varsin hyvin, joten tuo 5 vuoden Seatin takuu koskettaa aika rajallista osaa meistä autoilijoista. Oman nykyisen kulkineen, eli Seatin ostin 2v iässä, jolloin takuu oli jo ohi silloin. Arviolta tulevat vaihteistoon liittyvät huolto-/korjauskustannukset puhuivat silloin vahvasti manuaalin puolesta käyttövarmuudesta puhumattakaan. Tilanne on paljolti eri niillä, jotka ajavat uudella ja vaihtavat auton takuun loppuessa.

No joo, ehkä provotutti tuossa hieman. Kun ihmiset eivät ymmärrä 5v takuun suomia mahdollisuuksia levolliseen autoiluun.  ::) Toki auto jatkaa elämäänsä sen jälkeenkin, hyvin pidettynä ja toivottavasti vähävikaisena. En kuitenkaan näe tarpeellisena vältellä tiettyä tekniikkaa ainoastaan sen vuoksi että seuraavilla omistajilla olisi edullisempia kilometreja. Jos vaikka (digi)mittaristo hajoaa takuun jälkeen niin onhan se ikävää, mutta kun pitää merkkiliikkeen huoltohistorian kunnossa niin suhteellisen pienellä rahalla siitä selviää (ex. Cupraan vaihdettiin mittaristo takuuajan jälkeen).

Sama koskee mahdollista DSG:n rikkoutumista pienillä kilometreillä. Huoltohistoria kunnossa, vastaantulot kunnossa. Ja on niitä ongelmia manuaalilaatikoidenkin kanssa, enenevissä määrin. Manuaalissa on lisäksi vaihtovirheen mahdollisuus, nimim. huipputehoilla 100km/h vauhdissa kolmoselta kakkoselle. :-X Muutenkin huoleton käyttö ja vaihteiden runnominen ovat manuaalilaatikon ongelmia.

Mitä tulee sähköautoon niin nissä ei onneksi tarvita vaihdelaatikoita. Ellei sitten tee sähkökonversiota, missä alkuperäisen vaihdelaatikon perään kytketään (suhteellisen) pienitehoinen sähkömoottori.

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikHei

Provosi kyllä osui ja upposi.  ;) ;D

Tuo 5 vuoden takuu kyllä ainakin omalla kohdallani lisäisi huomattavasti mielenrauhaa auton omistajana, oli alla sitten manuaali tai automaatti, tai millainen auto tahansa.
Saisi olla jokaisella automerkillä tuo 5 vuotta, niin ei tarvitsisi punnita autoa ostaessa takuun pituutta, monen muun kriteerin lisäksi.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

jt

Lainaus käyttäjältä: Bonneville - 01.03.16 - klo:12:20
Nykyisessä DSG, toiveena seuraavaan manuaali. Ai miksikö, uituttaa kun moottori jyrää 1200rpm taulussa, risteykseen kun hidastaa niin melko usein juuri ennen stoppia pääseekin jatkamaan eteenpäin-> laatikko arpoo,
Käy uudelleen ohjelmoimassa laatikko asiantuntevalla vaihteistopajalla. DSG-lootiin on olemassa vaihtoehtoisia ohjelmistoja, joilla fixataan esim. liian pienillä kierroksilla jurruttamista tai vaikkapa liian nopea 1->2 vaihtoa. Itse kun vaihdoin Passatin (DSG-7) Touraniin (myös DSG-7), niin tässä on selvästi erilainen "vaihdekartta". Pienillä vaihteilla päästää kierrokset hieman korkeammalle eikä jurruta pienillä kierroksilla sopivalla nopeudella loivaan ylämäkeen ennenkuin heittää pienemmälle. Tämä siis subjektiivinen kokemus, voihan ero tulla siitä että toisessa oli about tuplasti km kuin toisessa, en tiedä..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ton-1

Tässä saanut ikuisuuden ajella manuaalilla ja nyt hetkosen ZF 8-vaihteisella automaatilla ja täytyy sanoa että kaipaan manuaalin luomaa kontrollin tunnetta, vielä kun tuo väkivahvan dieselin laatikko käyttää kierroksia nurkissa ajaessa turhan 'korkealla' ( noh, korkealla ja korkealla, vaihtaa ennen 2000 mutta kun väännössä piisaa niin voisi vaihtaa aikaisemminkin) ennen vaihtamista niin ajatus manuaalilaatikosta +600 tai peräti +700 nm. tyhjäkäynniltä asti vääntävän dieselin kaverina tuntuu kiehtovalta ....  :)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 26.02.19 - klo:13:11
Tässä saanut ikuisuuden ajella manuaalilla ja nyt hetkosen ZF 8-vaihteisella automaatilla ja täytyy sanoa että kaipaan manuaalin luomaa kontrollin tunnetta, vielä kun tuo väkivahvan dieselin laatikko käyttää kierroksia nurkissa ajaessa turhan 'korkealla' ( noh, korkealla ja korkealla, vaihtaa ennen 2000 mutta kun väännössä piisaa niin voisi vaihtaa aikaisemminkin) ennen vaihtamista niin ajatus manuaalilaatikosta +600 tai peräti +700 nm. tyhjäkäynniltä asti vääntävän dieselin kaverina tuntuu kiehtovalta ....  :)

Säästyy paikat, kun ei juristeta pienillä kierroksilla. Touaregin 8-lovinen ZF vaihtaa paljon ylempänä 800 Nm V8 TDI:ssä kuin V6 TDI:ssä. Ensin vähän ärsytti, mutta eipähän hajoa paikat.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 26.02.19 - klo:13:11
...ajatus manuaalilaatikosta +600 tai peräti +700 nm. tyhjäkäynniltä asti vääntävän dieselin kaverina tuntuu kiehtovalta ....  :)

Ei kai tyhjäkäynniltä asti vääntävää dieseliä olekaan.

Teukkis

Tähän pitää nyt kommentoida, että uusi auto on tulossa manuaalina. Tällä kertaa kyllä oli kintaalla että automaatin olisin ottanut tosin Ford Focus muodossa.
Sen koeajoin ja tuntui yllättävän hyvältä. Mutta kyse on työsuhdeautosta ja verotusarvo/kk olisi noussut aivan liikaa joten päädyin jälleen manuaaliin. Siitä olen ihan varma että pärjään, mutta automaatti olisi mahdollistanut herrasmiesmäisen kruisailun. Tietyllä tapaa tarjoaisi rennompaa ajoa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 14.01.19 - klo:22:23
joilla fixataan esim. liian pienillä kierroksilla jurruttamista tai vaikkapa liian nopea 1->2 vaihtoa.
Man.askin kanssa saa jurnuttaa tahi huudattaa ihan just niin kuin mieli tekee ja "kartan" vaihtaminenkin on helpompaa, tartte marmorilla sen takia piipahtaa ;D

Tietty tuossa man.askissa voi olla myös riski, wanhan liiton perinteinen ohjehan dieselille on ettei alle 1500 juuri saisi kuormitella, koska turhan pienillä kierroksilla jurnuttaminen aiheuttaa enempi nokeentumista, josta taasen on sitten ne omat ongelmansa pitkässä juoksussa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 08.05.19 - klo:14:16
Jenkekihin suunnattu volkkarimainos https://youtu.be/wApqm7VYlno

Tsih, ihan kiva. Varsinkin kun jenkeissä manuaali on todellakin kuriositeetti, eikä valtaosa ihmisistä osaa edes ajaa sellaista.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pietro


Natina

Lainaus käyttäjältä: Pietro - 09.05.19 - klo:13:16
Hyvä! "For self-driving people"  ;D

"Legally we have to tell you that you should always lock your car, so you should lock your car".
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy