Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.04.18 - klo:15:55
Joo ovathan nuo automaatit olleet jo pitkään niin nopeita vaihtamaan, ettei manuaalilla ole noissa vaihdoissa mitään jakoa.

Oiskohan se niin, että joitakin manuaali miellyttää sen vuoksi, että se tavallaan antaa kuljettajan taidoille suuremman merkityksen "ajosuorituksen" onnistumisessa? Autolla ajaminenhan ei ole mitään varsinaista rakettitiedettä, mutta oikealla vaihteiden käytöllä osaava kuski on ennen vanhaan voinut erottua muista. Nykyään vain sitten alkaa olla niin, että tuoltakin osaamiselta alkaa hyöty automaattien yleistymisen myötä kadota. Kuka tahansa osaa painaa kaasun pohjaan, ja sen jälkeen auto sitten hoitaakin loput

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.04.18 - klo:22:33
Oiskohan se niin, että joitakin manuaali miellyttää sen vuoksi, että se tavallaan antaa kuljettajan taidoille suuremman merkityksen "ajosuorituksen" onnistumisessa?

Minulle se tuo mielihyvää. Monesti oikein keskittyy ja pyrkii tekemään täydellisiä vaihtoja. Niin pehmeitä etteivät matkustajat huomaa. Kytkimen luistatus minimiin jne. Todella nautinnollista. Tuo ajamisen iloa. Pidän ajamisesta yhä 30 vuoden jälkeenkin. Jos on porukassa useampi kuski, pyrin pääsemaan ratin taakse. Mutta vain jos autossa on manuaalivaihteisto. Jos on automaatti, istun suosiolla takana ja teen jotain muuta ajan kuluksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.04.18 - klo:22:39
Minulle se tuo mielihyvää. Monesti oikein keskittyy ja pyrkii tekemään täydellisiä vaihtoja. Niin pehmeitä etteivät matkustajat huomaa. Kytkimen luistatus minimiin jne. Todella nautinnollista. Tuo ajamisen iloa. Pidän ajamisesta yhä 30 vuoden jälkeenkin. Jos on porukassa useampi kuski, pyrin pääsemaan ratin taakse. Mutta vain jos autossa on manuaalivaihteisto. Jos on automaatti, istun suosiolla takana ja teen jotain muuta ajan kuluksi.

+10

Pihistelijä

Katselin uuden Focuksen kuvia ja pisti silmään, että automaatissa perinteinen keppi on korvattu ihme rullalla.



Mitä etua nyt tuollaisella saavuututetaan? Onko tehty pelkästään kustannuksien ja tilan säästön takia?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

GKTVW

Mitä väliä miten se  vaihteenvalinta on järjestetty, esim. Chryslerissä oli  ammoin se tehty painonapeilla. Sitähän ei vatkata koko ajan niinkuin sinä sitä manuaaliranstakkaasi. Ja kaikenkaikkiaan tyhjänpäiväistä vääntöä kumpi on parempi, tai miksi joku ostaa minkäkin.


mabe

Lukittu tietty vaihde automaatin kanssa tulee vastaan myös joillain liukkailla pikkuteillä.

Kerran on heitetty DSG manuaalimoodiin talven aikana ja ajettu läpysköillä. Oli sen verran lipoinen keli ettei halunnut yhtään lisää ohjelmaa vedon katkeamisilla.
Tuntui siis vain vähän vakaammalle kun piti kolmosen manuaalimoodissa päällä.

Ja ei se silti pysy, jos jarruttaa liian hitaaseen vauhtiin niin manuaalimoodissakin nappaa pienempää pesään eikä sammuta autoa esim pysähtyessä vaan napsuttelee itse ykkösen odottelemaan.

Focuksen rulla. Miksi ei olisi rullaa. Ei sillä kepillä muutenkaan ole aikoihin mitään vaihteita siirretty, ehkä kytketty joku vaihteistolukko korkeintaan. Ainakin Audeissa dsgn kanssa se lentokonekahva on ihan pelkkä sähkönappien korvike. Toki iso kahva on helpompi operoida jos sitä halutaan usein säätää, manuaalimoodiin, S <-> D välillä jne mutta peruskärryissä riittänee hyvin pitkälle pelkkä D tai pakki. Ei siinä tarvitsisi kuin napit linja-autojen tyyliin.

Pihistelijä

Ajatellaan tiukka vekslaustilanne, jossa pitää vaihtaa pakki ja eteen edestakaisin. Liikennettäkin pitäisi seurata. Pystyykö tuollaista rullaa operoimaan katsomatta yhtä hyvin kuin keppiä?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: GKTVW - 11.04.18 - klo:10:10
Ja kaikenkaikkiaan tyhjänpäiväistä vääntöä kumpi on parempi, tai miksi joku ostaa minkäkin.

Tässä keskustelun aihe on kuitenkin "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla". Jos kerran on kysytty, saa siihen vastata, että miksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.04.18 - klo:22:18
Vuorilta laskeutuessa esim.
Ymmärtääkseni tuossa oli kyse ihan Suomen talvessa ajamisesta. Vuorelta laskeutumiset ovat normihommaa automaateille.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.04.18 - klo:09:36
Katselin uuden Focuksen kuvia ja pisti silmään, että automaatissa perinteinen keppi on korvattu ihme rullalla.

Mitä etua nyt tuollaisella saavuututetaan? Onko tehty pelkästään kustannuksien ja tilan säästön takia?

Itse lasken tuollaisen eduksi tilansäästön, keveyden, tyylikkyyden ja kustannukset.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.04.18 - klo:10:19
Ajatellaan tiukka vekslaustilanne, jossa pitää vaihtaa pakki ja eteen edestakaisin. Liikennettäkin pitäisi seurata. Pystyykö tuollaista rullaa operoimaan katsomatta yhtä hyvin kuin keppiä?
Kierrettävä rulla on perinteisesti ollut oikein hyvä säädin kaikenlaisille asioille. Eiköhän site rullaa kierrä aika tavalla nopeammin kuin jotain kankeita massiivisia vipuja.

WS58

Olisi mukava nähdä vikaantumis/luottevuusanalyysi siten että komponenteittain arvioidaan vikaantuminen/käyttöikä; perinteinen automaatti, kaksoiskytkentä ja manuaali. Ehkä jo pelkästä komponenttien lukumäärästäkin voinee päätellä jotain. Toki tällä ei niin merkitystä jos työsuhdeauto tai vaihtaa 3-4 vuoden välein. Ja jos tällaisia on tehty kuluu varmaan tiukasti kategoriaan "ei asiakkaiden nähtäväksi".

infinity

Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla? Vastaus: Koska DSG on ihan kauhea.

Vein juuri oman manuaali RS:n huoltoon ja sijaisautoksi tuli uudenkarhea (15km mittarissa) Fabia Style 1.0 DSG(7). Tämä siis ensimmäinen kerta kun kokeilen DSG:tä.

Jos tämän ajon perusteella pitäisi valita DSG niin jäisi kyllä kauppaan. Kaiken huipuksi tässäkin kopperossa pitäisi maksaa melkein pari tonnia lisää että saa tän DSG:n.

Saattaa olla että annan DSG:lle vielä mahdollisuuden, jos joskus ilmestyy tuo Cupra Ateca koeajettavaksi.
BMW 530e xDrive

zak69

Veikkaisin että suurin osa ostaa edelleen siksi, että tuo automaattilootien "vikaantuminen" on sitä vanhaa perua kun ajateltiin ettei ne mitään kestä ja maksaa aina miljoonia kun hajoaa  :)
Ei vikoja vaan ominaisuuksia.

https://3nfocus.fi

Polouni

Itsellä taas kokemus oli päinvastainen. Kaksi päivää vuokra-auto alla manuaalilla ja tuntui äkkiseltään rasittavalta vatkata. Toisaalta pari viikkoa ja todennäköisesti taas tottuisi asiaan. Tällä palstalla on niin huippukuskeja, että aivan sama kummalla ajaa, mutta tuolla liikenteessä yleensä on melkoisia otuksia. Monella näistä liikkeellelähtö, liikenteen seuraaminen ja ajon rytmittäminen olisi HUOMATTAVASTI HELPOMPAA automaatilla. En siis heidän kohdallaan kyllä ymmärrä tuota ajamisen iloa....

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: WS58 - 23.04.18 - klo:16:01
Olisi mukava nähdä vikaantumis/luottevuusanalyysi siten että komponenteittain arvioidaan vikaantuminen/käyttöikä; perinteinen automaatti, kaksoiskytkentä ja manuaali. Ehkä jo pelkästä komponenttien lukumäärästäkin voinee päätellä jotain. Toki tällä ei niin merkitystä jos työsuhdeauto tai vaihtaa 3-4 vuoden välein. Ja jos tällaisia on tehty kuluu varmaan tiukasti kategoriaan "ei asiakkaiden nähtäväksi".

Automaatissa yleensä tuplat kokoonpano.komponentteja manuaaliin verrattuna. Jos yksittäisten komponenttien vikaantumisherkkyys keskimäärin sama, vikaantuu automaatti keskimäärin puolet tiheämmin. Todennäköisesti ero isompi, koska jos lasketaan tarkasti.komponenttien määrä automaatissa elektroniikan alikokoonpanot mukaanlukien, on automaatin komponenttimäärä vieläkin isompi verrattuna manuaaliin.

Vaikka kuinka parannetaan yksittäisten osien luotettavuutta, laskee systeemin luotettavuus komponenttimäärän kasvaessa. Molemmista saa luotettavan, mutta manuaalista vieläkin luotettavamman.

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 01.05.18 - klo:08:57
Itsellä taas kokemus oli päinvastainen. Kaksi päivää vuokra-auto alla manuaalilla ja tuntui äkkiseltään rasittavalta vatkata. Toisaalta pari viikkoa ja todennäköisesti taas tottuisi asiaan. Tällä palstalla on niin huippukuskeja, että aivan sama kummalla ajaa, mutta tuolla liikenteessä yleensä on melkoisia otuksia. Monella näistä liikkeellelähtö, liikenteen seuraaminen ja ajon rytmittäminen olisi HUOMATTAVASTI HELPOMPAA automaatilla. En siis heidän kohdallaan kyllä ymmärrä tuota ajamisen iloa....
Jaa, enpä tiedä millaisia ne manuaalit ovat, joissa sitä keppiä pitää jotenkin vatkata. Minulla riittää kun keppiä siirtelee vain pykälältä toiselle. Tämäkin tapahtuu varsin kevyesti. Ei manuaalilla ajosta tarvitse yrittää tehdä vaikeampaa kuin se onkaan.

Polouni

Pahoittelen suuresti sanavalintaani 😎. Ymmärsit varmaan ajatuksen. Suomen kieli on joskus mukavaa kun voi käyttää kielikuvia!  Pointti tosin ei ollut tuo vaan automaatin vaikutus liikenneturvallisuuteen. Moni ostaja ei ota automaattia periaatteesta. Tiedän itsekin pari shokkikuskia, joille tuo "siirtäminen" on melkoisen vaikeaa ja kyydissä menee lähinnä vatsa sekaisin.
Itsekin kakkosautolla siirtelen ja tunnustan kyllä, että ihan hyvin pärjää manuaalilla. Eli ei pitäisi olla vaikeaa...

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: infinity - 30.04.18 - klo:10:36
Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla? Vastaus: Koska DSG on ihan kauhea.

Vein juuri oman manuaali RS:n huoltoon ja sijaisautoksi tuli uudenkarhea (15km mittarissa) Fabia Style 1.0 DSG(7). Tämä siis ensimmäinen kerta kun kokeilen DSG:tä.

Jos tämän ajon perusteella pitäisi valita DSG niin jäisi kyllä kauppaan. Kaiken huipuksi tässäkin kopperossa pitäisi maksaa melkein pari tonnia lisää että saa tän DSG:n.

Saattaa olla että annan DSG:lle vielä mahdollisuuden, jos joskus ilmestyy tuo Cupra Ateca koeajettavaksi.

En tiedä mitä siellä on tapahtunut vai onko vika vain ratin ja penkin välissä? Oma 110tkm ajettu DSG7 vaihtaa pirun pehmeästi ja eikä nyi liikkeellelähdöissä tms.. Ainut tilanne missä kyseinen laatikko on selkeästi huono automaatiksi, on ruuhkassa ryömittäminen jos ajetaan niin hiljaa ettei vetoa voi pitää päällä jatkuvasti. Tämä edellä mainittu tilanne tosin on manuaalilla vielä kauheampi vaikka kuinka on kytkinjalka kalibroitu täydelliseksi.

Kyllä kaikki vaihteistot saa tuntumaan ihan hirveiltä kun ei osaa ajaa ja yrittämällä yrittää saada ne vaihtamaan vaihteet päin pe***ttä..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Laars

Kai tuon DSG:nkin saa ajamalla surkeaksi, minulla on pari DSG autoa ollut aiemmin ja kolmas tulossa, niissä ei ole mielestäni ollut mitään ongelmaa paitsi tietyn sortin hyökkäävyys kun lähdetään melkein pysähdyksistä. Nyt on reilun kuukauden ollut odotusajan sijaisautona 7kk vanha Golffi DSG:llä, johon on ehditty rullata kevyet 42tkm mittariin, en tiedä monenko kuskin toimesta. Runtua on varmaan tullut reilusti. Tuo laatikko on rehellisesti sanottuna aivan järkyttävä.

jamo75

kyllä rohkeisin väittää että se manuaalin kytkin hajoaa aikaisemmin kuin automaatti lootasta mikään.
en ole koskaan ketään tavannut jonka mielestä kaupunki ruuhkassa on mukavampi ajaa manuaalilla kuin automaattilla, manuaallilla on jatkuvaa temppuilua pitäisi vaihtaa vaihtaa vaihdetta vai pitää kytkintä pohjassa. oman valintani tein 2000 luvun alussa enkä ole manuaaleihin sen jälkeen koskenut.

vuokra autojen manuaalit silloin niitä on pakko ollut käyttää ovat olleet aivan karseita joka kuvastaa sitä miten niitä kohdellaan huollon sijaisautoina, kytkin ottaa kinni aivan ylhäältä.
en ole koskaan myöskään ymmärtänyt miten manuaalilla peruutetaan tiukkaan paikkaan isommalla autolla

mutta tokihan kaikki ovat aina mestari kuskeja ja vika on aina muissa tiellä liikkujissa

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 01.05.18 - klo:09:33
Automaatissa yleensä tuplat kokoonpano.komponentteja manuaaliin verrattuna. Jos yksittäisten komponenttien vikaantumisherkkyys keskimäärin sama, vikaantuu automaatti keskimäärin puolet tiheämmin. Todennäköisesti ero isompi, koska jos lasketaan tarkasti.komponenttien määrä automaatissa elektroniikan alikokoonpanot mukaanlukien, on automaatin komponenttimäärä vieläkin isompi verrattuna manuaaliin.

Vaikka kuinka parannetaan yksittäisten osien luotettavuutta, laskee systeemin luotettavuus komponenttimäärän kasvaessa. Molemmista saa luotettavan, mutta manuaalista vieläkin luotettavamman.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

infinity

#769
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.05.18 - klo:10:32
En tiedä mitä siellä on tapahtunut vai onko vika vain ratin ja penkin välissä? Oma 110tkm ajettu DSG7 vaihtaa pirun pehmeästi ja eikä nyi liikkeellelähdöissä tms.. Ainut tilanne missä kyseinen laatikko on selkeästi huono automaatiksi, on ruuhkassa ryömittäminen jos ajetaan niin hiljaa ettei vetoa voi pitää päällä jatkuvasti. Tämä edellä mainittu tilanne tosin on manuaalilla vielä kauheampi vaikka kuinka on kytkinjalka kalibroitu täydelliseksi.

Kyllä kaikki vaihteistot saa tuntumaan ihan hirveiltä kun ei osaa ajaa ja yrittämällä yrittää saada ne vaihtamaan vaihteet päin pe***ttä..

No todennäköisesti vika oli ratin ja penkin välissä kun ensimmäinen kerta kyseessä, mutta jos olisin uutta autoa ostamassa niin ei tällä kyllä vaikutusta tehdä. Ihmettelen kyllä silti miten moni ottaa tuon DSG:n vai tottuuko tohon ajan myötä? Ruuhka ja liikennevalot oli kyllä pahinta. Nykimistä ja pätkimistä vaikka kuinka varovasti yritti nostaa jalkaa jarrulta. Meinasi hypätä edellä olevan puskuriin eli turvavälit saa olla kunnossa. Lisäksi tuntu että on koko ajan liian iso vaihde päällä. Ehkä maantieajoon soveltuu paremmin. No olihan toi muutenkin ihan kauhea auto vaikka olikin ihan uusi, sopii varmaan jollekkin mammalle kauppakassiksi tai perheen kolmosautoksi.

Pitänee varmaan jossain välissä käydä koeajamassa joku oikeasti mielenkiintoinen auto jossa on DSG (+rattivaihteet).
BMW 530e xDrive

jamo75

jos ajattelit että nostat jalan jarrulta ja poljet kaasua ettei auto sammu niin ei siten ajeta millään automaattiautolla oli sitten DSG tai ei. isojen vaihteiden käyttö on perus ominaisuus eco moodissa ajat sportilla niin on huomattava ero.

manuaalissa kun ekalla vaihteella ei käytännössä ajeta mihinkään vain saadaan auto liikkelle ja jo vaihdetaan kakkoselle niin se eross merkittävästi siitä miten automaatti rullaa lähes pintakaasulla omillaan.

ryömityksessä en ole todennut mitään eroa dsg ja normi autommatin välillä, skoda tosin aktivoi stop startin kun auto on vielä liikkessä joten jos jono liikkuukin niin se toki hieman ärsyttää

Lainaus käyttäjältä: infinity - 01.05.18 - klo:13:12
No todennäköisesti vika oli ratin ja penkin välissä kun ensimmäinen kerta kyseessä, mutta jos olisin uutta autoa ostamassa niin ei tällä kyllä vaikutusta tehdä. Ihmettelen kyllä silti miten moni ottaa tuon DSG:n vai tottuuko tohon ajan myötä? Ruuhka ja liikennevalot oli kyllä pahinta. Nykimistä ja pätkimistä vaikka kuinka varovasti yritti nostaa jalkaa jarrulta. Meinasi hypätä edellä olevan puskuriin eli turvavälit saa olla kunnossa. Lisäksi tuntu että on koko ajan liian iso vaihde päällä. Ehkä maantieajoon soveltuu paremmin. No olihan toi muutenkin ihan kauhea auto vaikka olikin ihan uusi, sopii varmaan jollekkin mammalle kauppakassiksi tai perheen kolmosautoksi.

Pitänee varmaan jossain välissä käydä koeajamassa joku oikeasti mielenkiintoinen auto jossa on DSG (+rattivaihteet).
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

infinity

En siis polkenut kaasua ollenkaan vaan pelkällä jarrulla pelasin ja siinä vaiheessa kun piti lähteä oikeasti liikkeelle niin jalka siirtyi kaasulle ja oli kyllä todella nykivää menoa. Ensimmäisellä kerralla unohdin kytkeä start/stopin pois päältä niin se vielä lisäsi tätä turhaa pätkimistä. Niin ja omistuksessa on ollut aikoinaan myös automaattivaihteinen auto, mutta DSG:llä tämä oli ensimmäinen kerta.

No onneksi on vaihtoehtoja ja jokaiselle löytyy jotain..
BMW 530e xDrive

a4b8

Eli tuon kaiken kauheuden jälkeen kaikki DSG:t erittäin huonoja ja toimimattomia?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: infinity - 01.05.18 - klo:14:04
En siis polkenut kaasua ollenkaan vaan pelkällä jarrulla pelasin ja siinä vaiheessa kun piti lähteä oikeasti liikkeelle niin jalka siirtyi kaasulle ja oli kyllä todella nykivää menoa.

Eipä ole ensimmäisen vuoden aikana tullut tuollaista kertaakaan vastaan omassa autossani. Manuaalilla saa olla tosi tarkka kytkimen ja kaasun kanssa, jos haluaa päästä yhtä jouheasti liikkeelle kuin 1.0 TSI DSG Octavialla.

jamo75

joo varmasti. kyllä mä sitä vähän ihmettelin kun ekaa kertaa tällä DSG:lla lähdin liikkeen pihasta kun se sutili jokaisessa valoissa.
mutta ei se kertaakaan ole nykinyt lähdössä tai hidastuksessa minkäälaisesti, enemmän mua ärsytti volvossa se että siinä ei ollut autoholdia niin työpaikalle mentäessä on jonkilainen mäki josta käännytään liikenne valoihin siinä sai aina pysähtyessä varoa ettei auto lähtenyt valumaan taaksenpäin.
start/stoppi on ollut jo useassakin autossa niin siihen olen jo tottunut.

jos nyt haluaa valittaa niin jos ajaa vakionopeuden säätimellä ja pysähtyy valoihin siten että ei itse jarruta eli auto jää moodiin jossa acc on kokoajan kytkettynä
jos valoista lähtee vähänkin nopeammin niin alkaa auto jarruttaa itse koska on sen mielestä liian lähelle edellä ajavaa, mutta aika harvoin tuota tulee käytettyä kuulen enemmänkin niihin jotka liuttaa valoihin tultaessa viimeiseen asti.

pikkuveljellä on 3 sarjan coupe BMW pitäisi joskus koettaa miltä se tuntuu kun alla on yli 300 heppaa, miten se täälläkin ylistetty bemun automaattiloota vaihtaa.

Lainaus käyttäjältä: infinity - 01.05.18 - klo:14:04
En siis polkenut kaasua ollenkaan vaan pelkällä jarrulla pelasin ja siinä vaiheessa kun piti lähteä oikeasti liikkeelle niin jalka siirtyi kaasulle ja oli kyllä todella nykivää menoa. Ensimmäisellä kerralla unohdin kytkeä start/stopin pois päältä niin se vielä lisäsi tätä turhaa pätkimistä. Niin ja omistuksessa on ollut aikoinaan myös automaattivaihteinen auto, mutta DSG:llä tämä oli ensimmäinen kerta.

No onneksi on vaihtoehtoja ja jokaiselle löytyy jotain..
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Ton-1

Jos auto on ns. 'työkalu' ja/tai sillä ajetaan paljon taajamissä automaattilaatikko on hyvinkin paikallaan, itselleni autolla liikkuminen on eräänlainen tekninen nautintotila enkä halua automaatin ( vaikka ne laatikot vasta teksinisä ovatkin  :)  ) sotkevan tuota harmoniaa, en etenkään tilanteissa joissa nopeus muuttuu, tasaisessa ajossa ei ole väliä mikä siellä välissä on.

Jos automaatit olisivat ylivoimaisia olisivat jo lähes kaikki moottoripyörätkin automaattilaatikon omaavia ?  ::)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

jukkanen

Eiköhän jatkossakin löydy ostajansa sekä automaateille että käsivaihteisille ihan samaan tapaan kuin kaksipyöräisissäkin riittää markkinoita sekä skoottereille että "oikeille" moottoripyörille. 

jamo75

kyllähän kalleissa pyörissä onkin, mopo autotkin ovat käsittäkseni automaaatteja.
automaattti maksaa kuitenkin vähän lisää joten pieni katteisilla tuotteilla joka ikinen mutterin maksaa. sähköautot poistavat vaihteet muutenkin kun niihin ei ole enää tarvetta joten tulevaisuus on toisenlainen.

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.05.18 - klo:15:15

Jos automaatit olisivat ylivoimaisia olisivat jo lähes kaikki moottoripyörätkin automaattilaatikon omaavia ?  ::)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: infinity - 01.05.18 - klo:14:04
En siis polkenut kaasua ollenkaan vaan pelkällä jarrulla pelasin ja siinä vaiheessa kun piti lähteä oikeasti liikkeelle niin jalka siirtyi kaasulle ja oli kyllä todella nykivää menoa. Ensimmäisellä kerralla unohdin kytkeä start/stopin pois päältä niin se vielä lisäsi tätä turhaa pätkimistä. Niin ja omistuksessa on ollut aikoinaan myös automaattivaihteinen auto, mutta DSG:llä tämä oli ensimmäinen kerta.

No onneksi on vaihtoehtoja ja jokaiselle löytyy jotain..
Aivan turhaa selittelemistä. Jos DSG on mielestäsi huono, niin syy on vain ja ainoastaan sinussa. Et selvästikään edes ymmärrä miten automaatti toimii, etkä osaa sillä ajaa. DSG ei pätki eikä nyi. Sinun on siis parempi pysyä Kerava-tuningmanuaalissasi. Tuskin silläkään osaat ajaa.

Start&stop on muuten tehty automaatteja varten ja on aivan turha ominaisuus manuaalissa.


jukkanen

Paremminhan start&stop manuaalivaihteisessa omien kokemusteni mukaan toimii, ainakin näissä vageissa millä on tullut ajettua. Miksi ihmeessä se ei toimisi manuaalissa vai oliko kyse vain vitsistä?   

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy