Kirjoittaja Aihe: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla  (Luettu 121286 kertaa)

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 893
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #750 : 10.04.18 - klo:22:33 »
Joo ovathan nuo automaatit olleet jo pitkään niin nopeita vaihtamaan, ettei manuaalilla ole noissa vaihdoissa mitään jakoa.

Oiskohan se niin, että joitakin manuaali miellyttää sen vuoksi, että se tavallaan antaa kuljettajan taidoille suuremman merkityksen "ajosuorituksen" onnistumisessa? Autolla ajaminenhan ei ole mitään varsinaista rakettitiedettä, mutta oikealla vaihteiden käytöllä osaava kuski on ennen vanhaan voinut erottua muista. Nykyään vain sitten alkaa olla niin, että tuoltakin osaamiselta alkaa hyöty automaattien yleistymisen myötä kadota. Kuka tahansa osaa painaa kaasun pohjaan, ja sen jälkeen auto sitten hoitaakin loput

Poissa Pihistelijä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 429
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #751 : 10.04.18 - klo:22:39 »
Oiskohan se niin, että joitakin manuaali miellyttää sen vuoksi, että se tavallaan antaa kuljettajan taidoille suuremman merkityksen "ajosuorituksen" onnistumisessa?

Minulle se tuo mielihyvää. Monesti oikein keskittyy ja pyrkii tekemään täydellisiä vaihtoja. Niin pehmeitä etteivät matkustajat huomaa. Kytkimen luistatus minimiin jne. Todella nautinnollista. Tuo ajamisen iloa. Pidän ajamisesta yhä 30 vuoden jälkeenkin. Jos on porukassa useampi kuski, pyrin pääsemaan ratin taakse. Mutta vain jos autossa on manuaalivaihteisto. Jos on automaatti, istun suosiolla takana ja teen jotain muuta ajan kuluksi.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa skrikoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #752 : 11.04.18 - klo:00:39 »
Minulle se tuo mielihyvää. Monesti oikein keskittyy ja pyrkii tekemään täydellisiä vaihtoja. Niin pehmeitä etteivät matkustajat huomaa. Kytkimen luistatus minimiin jne. Todella nautinnollista. Tuo ajamisen iloa. Pidän ajamisesta yhä 30 vuoden jälkeenkin. Jos on porukassa useampi kuski, pyrin pääsemaan ratin taakse. Mutta vain jos autossa on manuaalivaihteisto. Jos on automaatti, istun suosiolla takana ja teen jotain muuta ajan kuluksi.

+10

Poissa Pihistelijä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 429
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #753 : 11.04.18 - klo:09:36 »
Katselin uuden Focuksen kuvia ja pisti silmään, että automaatissa perinteinen keppi on korvattu ihme rullalla.



Mitä etua nyt tuollaisella saavuututetaan? Onko tehty pelkästään kustannuksien ja tilan säästön takia?
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa GKTVW

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #754 : 11.04.18 - klo:10:10 »
Mitä väliä miten se  vaihteenvalinta on järjestetty, esim. Chryslerissä oli  ammoin se tehty painonapeilla. Sitähän ei vatkata koko ajan niinkuin sinä sitä manuaaliranstakkaasi. Ja kaikenkaikkiaan tyhjänpäiväistä vääntöä kumpi on parempi, tai miksi joku ostaa minkäkin.


Poissa mabe

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 597
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #755 : 11.04.18 - klo:10:11 »
Lukittu tietty vaihde automaatin kanssa tulee vastaan myös joillain liukkailla pikkuteillä.

Kerran on heitetty DSG manuaalimoodiin talven aikana ja ajettu läpysköillä. Oli sen verran lipoinen keli ettei halunnut yhtään lisää ohjelmaa vedon katkeamisilla.
Tuntui siis vain vähän vakaammalle kun piti kolmosen manuaalimoodissa päällä.

Ja ei se silti pysy, jos jarruttaa liian hitaaseen vauhtiin niin manuaalimoodissakin nappaa pienempää pesään eikä sammuta autoa esim pysähtyessä vaan napsuttelee itse ykkösen odottelemaan.

Focuksen rulla. Miksi ei olisi rullaa. Ei sillä kepillä muutenkaan ole aikoihin mitään vaihteita siirretty, ehkä kytketty joku vaihteistolukko korkeintaan. Ainakin Audeissa dsgn kanssa se lentokonekahva on ihan pelkkä sähkönappien korvike. Toki iso kahva on helpompi operoida jos sitä halutaan usein säätää, manuaalimoodiin, S <-> D välillä jne mutta peruskärryissä riittänee hyvin pitkälle pelkkä D tai pakki. Ei siinä tarvitsisi kuin napit linja-autojen tyyliin.

Poissa Pihistelijä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 429
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #756 : 11.04.18 - klo:10:19 »
Ajatellaan tiukka vekslaustilanne, jossa pitää vaihtaa pakki ja eteen edestakaisin. Liikennettäkin pitäisi seurata. Pystyykö tuollaista rullaa operoimaan katsomatta yhtä hyvin kuin keppiä?
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 429
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #757 : 11.04.18 - klo:10:28 »
Ja kaikenkaikkiaan tyhjänpäiväistä vääntöä kumpi on parempi, tai miksi joku ostaa minkäkin.

Tässä keskustelun aihe on kuitenkin "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla". Jos kerran on kysytty, saa siihen vastata, että miksi.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.293
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #758 : 11.04.18 - klo:10:47 »
Vuorilta laskeutuessa esim.
Ymmärtääkseni tuossa oli kyse ihan Suomen talvessa ajamisesta. Vuorelta laskeutumiset ovat normihommaa automaateille.

Katselin uuden Focuksen kuvia ja pisti silmään, että automaatissa perinteinen keppi on korvattu ihme rullalla.

Mitä etua nyt tuollaisella saavuututetaan? Onko tehty pelkästään kustannuksien ja tilan säästön takia?

Itse lasken tuollaisen eduksi tilansäästön, keveyden, tyylikkyyden ja kustannukset.

Ajatellaan tiukka vekslaustilanne, jossa pitää vaihtaa pakki ja eteen edestakaisin. Liikennettäkin pitäisi seurata. Pystyykö tuollaista rullaa operoimaan katsomatta yhtä hyvin kuin keppiä?
Kierrettävä rulla on perinteisesti ollut oikein hyvä säädin kaikenlaisille asioille. Eiköhän site rullaa kierrä aika tavalla nopeammin kuin jotain kankeita massiivisia vipuja.

Poissa WS58

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla
« Vastaus #759 : 23.04.18 - klo:16:01 »
Olisi mukava nähdä vikaantumis/luottevuusanalyysi siten että komponenteittain arvioidaan vikaantuminen/käyttöikä; perinteinen automaatti, kaksoiskytkentä ja manuaali. Ehkä jo pelkästä komponenttien lukumäärästäkin voinee päätellä jotain. Toki tällä ei niin merkitystä jos työsuhdeauto tai vaihtaa 3-4 vuoden välein. Ja jos tällaisia on tehty kuluu varmaan tiukasti kategoriaan "ei asiakkaiden nähtäväksi".

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi